Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dreamboy schreef:Hoewel ik het natuurlijk vreselijk vind voor het meisje en alle betrokkenen wat er is gebeurt, vind ik de titel van dit item wel erg overdreven. Het suggereert dat er een mens is verscheurd door de wolf. Dit soort sensatie titels helpen niet om het geloofwaardig te laten overkomen bij mensen die nig steeds denken dat het allemaal wel mee valt met die wolf.
Billy schreef:Ik las dat het wolvenpaar jongen heeft. Dan is he mi logisch dat ze proberen mensen bij de jongen weg te houden. Niet dat het wenselijk is maar heg is ook geen atypisch gedrag dan. Waarschuwen en wegwezen!
Wintu schreef:Kieffertje schreef:Tsja, zo kan je ook discussiëren. Vertel: welke statistiek snap ik niet?
Omdat je een conclusie trekt die niet klopt. Er zijn denk ik maar weinig mensen die zeggen dat er helemaal geen wolven moeten zijn, dat gaat ook niet lukken. Maar er moet wel beheer zijn, een gebied moet wolven wel aan kunnen en je moet mogen afschrikken.
Kieffertje schreef:Wintu schreef:
Omdat je een conclusie trekt die niet klopt. Er zijn denk ik maar weinig mensen die zeggen dat er helemaal geen wolven moeten zijn, dat gaat ook niet lukken. Maar er moet wel beheer zijn, een gebied moet wolven wel aan kunnen en je moet mogen afschrikken.
Mijn conclusie is dat het absolute gevaar dat mensen in Nederland lopen door de wolf, op dit moment kleiner is dan veel andere gevaren, waaronder het gevaar dat je (ernstig) gebeten wordt door een hond. Dat klopt volgens mij best op basis van de statistiek.
nikkel schreef:Hoe moet het publiek weten, dat het wolvenpaar jongen heeft.? Als het je eigen kind betreft, dan zullen een aantal reacties ook wel anders zijn, neem ik aan.
Jis_ schreef:nikkel schreef:Hoe moet het publiek weten, dat het wolvenpaar jongen heeft.? Als het je eigen kind betreft, dan zullen een aantal reacties ook wel anders zijn, neem ik aan.
Waar Wolven wonen komen welpen. En ik denk dat inmiddels iedereen wel weet dat er Wolven zijn. Maar goed mensen konden jaren lang zonder problemen een bos inlopen, is even wennen dat je nu dus tegen een boze Wolf aan kan lopen![]()
Heel benieuwd hoe dit zich ontwikkeld
Kieffertje schreef:Mijn conclusie is dat het absolute gevaar dat mensen in Nederland lopen door de wolf, op dit moment kleiner is dan veel andere gevaren, waaronder het gevaar dat je (ernstig) gebeten wordt door een hond. Dat klopt volgens mij best op basis van de statistiek.
Mizora schreef:Kieffertje schreef:Mijn conclusie is dat het absolute gevaar dat mensen in Nederland lopen door de wolf, op dit moment kleiner is dan veel andere gevaren, waaronder het gevaar dat je (ernstig) gebeten wordt door een hond. Dat klopt volgens mij best op basis van de statistiek.
Op dit moment sterven er in Nederland gemiddeld 1 a 2 mensen per jaar door honden (29 in 25 jaar), van de gevallen waarbij dat achterhaald kon worden betrof het in 2/3e van de gevallen een hond uit eigen huishouden. Verder zijn er gemiddeld 230 ziekenhuisopnames per jaar en zo'n 30.000 beten die enige medische behandeling behoeven, de overige ±120.000 hebben dus geen behandeling nodig. Het merendeel van de hondenbeten gebeurt door eigen honden, bij kinderen gebeurt het merendeel terwijl er geen volwassenen aanwezig zijn.
Slechts 1 dodelijk slachtoffer door de wolf per jaar geeft dus al een hoger dodenaantal dan door niet-eigen honden. Dat is inderdaad nog niet gebeurd, maar alle voortekenen dat dit binnenkort wel gaat gebeuren zijn er.
Wintu schreef:Maar wat wil je er mee zeggen dan, stel je niet zo aan allemaal, roodkapje syndroom etc etc?
Kieffertje schreef:Wintu schreef:Maar wat wil je er mee zeggen dan, stel je niet zo aan allemaal, roodkapje syndroom etc etc?
Dat er gevaar voor mensen bestaat, maar dit (nu) wel heel klein is. Veel kleiner dan andere gevaren, die we om allerlei redenen accepteren. En dus grote maatregelen (bijvoorbeeld afschieten met als doel geen wolven in Nederland) wat mij betreft niet gerechtvaardigd zijn.
Een gevaar accepteer je natuurlijk niet enkel omdat het klein is, maar ook omdat er iets tegenover staat. Voor het accepteren van de wolf kan dat zijn dat de wolf inheems is, dat je geen dieren wil doden als het niet echt hoeft, dat je vindt dat een ecosysteem pas compleet is met roofdieren, dat je het een mooi beest vindt of nog iets anders. Als je aan zulke redenen helemaal geen belang hecht, is elk risico te groot. Maar dan nog snap ik de heftigheid van de reacties niet goed.
Wintu schreef:Mizora schreef:Op dit moment sterven er in Nederland gemiddeld 1 a 2 mensen per jaar door honden (29 in 25 jaar), van de gevallen waarbij dat achterhaald kon worden betrof het in 2/3e van de gevallen een hond uit eigen huishouden. Verder zijn er gemiddeld 230 ziekenhuisopnames per jaar en zo'n 30.000 beten die enige medische behandeling behoeven, de overige ±120.000 hebben dus geen behandeling nodig. Het merendeel van de hondenbeten gebeurt door eigen honden, bij kinderen gebeurt het merendeel terwijl er geen volwassenen aanwezig zijn.
Slechts 1 dodelijk slachtoffer door de wolf per jaar geeft dus al een hoger dodenaantal dan door niet-eigen honden. Dat is inderdaad nog niet gebeurd, maar alle voortekenen dat dit binnenkort wel gaat gebeuren zijn er.
En er zijn al honderden dodelijke slachtoffers, maar schijnbaar tellen die niet mee.
Wintu schreef:Jis_ schreef:
Waar Wolven wonen komen welpen. En ik denk dat inmiddels iedereen wel weet dat er Wolven zijn. Maar goed mensen konden jaren lang zonder problemen een bos inlopen, is even wennen dat je nu dus tegen een boze Wolf aan kan lopen![]()
Heel benieuwd hoe dit zich ontwikkeld
Je schrijft hier iets, wat ik constant lees. Het bos met de boze wolf. Echter, wat velen schijnbaar niet beseffen dat ze met regelmaat dat bos verlaten en in de wereld van de mens komen. Maw, ik hoef de deur maar uit te lopen en ik kan ze al tegen komen, hoef ik het bos echt niet voor in.
Jis_ schreef:Een Wolf woont niet in een dorp, daar trekt het door en dat is dan ook, naar mijn weten, meestal 1 Wolf die niks te beschermen heeft.
Maar ik snap dat mensen bezorgd zijn
Billy schreef:Ik las dat het wolvenpaar jongen heeft. Dan is he mi logisch dat ze proberen mensen bij de jongen weg te houden. Niet dat het wenselijk is maar heg is ook geen atypisch gedrag dan. Waarschuwen en wegwezen!
Citaat:Wanneer wolven zich ergens vestigen, dan treedt het volgende op:
1 De prooidieren (veelal hertachtigen) worden minder en de overblijvers laten zich nauwelijks nog zien in de natuur. Daarentegen zijn ze vaker te zien in de nabijheid van de mens (stad, boerderijen), waar ze veiligheid zoeken. De wolf laat zich nauwelijks zien, is extreem schuw.
2 Wolven naderen ’s nachts de huizen/steden.
3 Wolven laten zich overdag zien en bestuderen de mensen vanaf een afstand.
4 Wolven vallen overdag vlak bij de huizen honden en vee aan. Mensen zijn nog geen prooi, maar worden dreigend toegegromd.
5 De aanvallen op vee worden frequenter. Ook worden meer koeien en paarden hevig verminkt of gedood. Ruiters (of boeren op de tractor) worden gevolgd en omsingeld, maar nog niet aangevallen.
6 De wolf komt steeds dichter bij de mens, snuffelt aan de wandelaar, knabbelt aan zijn kleren, laat zich niet meer echt verjagen. Het lijkt heel leuk en speels, maar in werkelijkheid is hij aan het onderzoeken of de mens een mogelijke prooi is.
7 In deze fase bereikt de escalatie de top. De aanvallen op de mens zijn nog wat onhandig, en een forse man (type Canadese houthakker) kan zich nog wel verdedigen, maar tegen een roedel is de mens kansloos. Ook met een geweer.