eerste menselijk slachtoffer vd wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Re: eerste menselijk slachtoffer vd wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:34

Hoewel ik het natuurlijk vreselijk vind voor het meisje en alle betrokkenen wat er is gebeurt, vind ik de titel van dit item wel erg overdreven. Het suggereert dat er een mens is verscheurd door de wolf. Dit soort sensatie titels helpen niet om het geloofwaardig te laten overkomen bij mensen die nig steeds denken dat het allemaal wel mee valt met die wolf.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:41

Ach, het is een kwestie van geduld als er niet ingegrepen wordt…….

Of zijn die slachtoffers dan eerst overleden aan een hartverzakking, onderkoeling, verdrinkingen verzin het maar en daarna aangevreten door wolven.
De overlijdens in het buitenland worden op deze manier onder het tapijt geveegd.
Alleen als je gedood wordt door een beer en er zijn ooggetuigen, of na sectie van geschoten beer blijkt het, dan zijn die slachtoffers inderdaad gedood door een beer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:43

Den Treek lijkt wellicht niet groot met zn 2200 hectare maar staat wel in verbinding met de omliggende natuur zoals het Leersumse Veld en Utrechtse Heuvelrug ( vandaar uit door naar Soest en de bossen in Het Gooi). Dat is enorm veel bos.
Oh en ze kunnen natuurlijk ook richting Veluwe.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:43

Ik las dat het wolvenpaar jongen heeft. Dan is he mi logisch dat ze proberen mensen bij de jongen weg te houden. Niet dat het wenselijk is maar heg is ook geen atypisch gedrag dan. Waarschuwen en wegwezen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:44

Dreamboy schreef:
Hoewel ik het natuurlijk vreselijk vind voor het meisje en alle betrokkenen wat er is gebeurt, vind ik de titel van dit item wel erg overdreven. Het suggereert dat er een mens is verscheurd door de wolf. Dit soort sensatie titels helpen niet om het geloofwaardig te laten overkomen bij mensen die nig steeds denken dat het allemaal wel mee valt met die wolf.

Ik begrijp wat je zegt, want ik denk ook meteen in ernstigere mate.

Toch klopt de term wel

Definitie 'slachtoffer' verschilt
Het woord ‘slachtoffer’ wordt tegenwoordig op verschillende manieren uitgelegd.

Volgens Van Dale betekent het woord ‘slachtoffer’:
“Iemand die buiten zijn schuld lichamelijke, financiële of geestelijke schade lijdt; iemand die het moet ontgelden”.

Het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands geeft de volgende betekenis:
“Een door ongeluk getroffen persoon”.

En Wikipedia legt de definitie van het woord ‘slachtoffer’ iets breder uit:
“[…] een persoon die een schokkende gebeurtenis (buiten de gebruikelijke menselijke ervaring) heeft meegemaakt, daarvan getuige is geweest of erover gehoord heeft en daarbij is gedood of gewond en/of benadeeld, en/of daarop met een intens gevoel van machteloosheid en intense angst heeft gereageerd. […]”.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:45

Hoe moet het publiek weten, dat het wolvenpaar jongen heeft.? Als het je eigen kind betreft, dan zullen een aantal reacties ook wel anders zijn, neem ik aan.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:53

Er is al voor gewaarschuwd na het hondje wat meegenomen is begreep ik.
Maar het is niet een wolf die uit het niks mensen benadert, er is een aanleiding

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:55

Billy schreef:
Ik las dat het wolvenpaar jongen heeft. Dan is he mi logisch dat ze proberen mensen bij de jongen weg te houden. Niet dat het wenselijk is maar heg is ook geen atypisch gedrag dan. Waarschuwen en wegwezen!

Dan kan je hele grote gebieden gaan afsluiten. Hier lopen ze in een vrij groot gebied en zijn ze al op pad met de welpen.
Verder wordt er nergens gewaarschuwd in toeristisch gebied, hier in Drenthe gaan ze nu flyeren aan de toeristen, bewoners moeten het zelf maar uitzoeken.
Het is geen a typisch gedrag, maar geeft gelijk ook duidelijk aan waarom de wolf ongebreideld voort laten planten niet handig is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:56

Des te meer geeft het aan dat er voor een wolf met jongen geen plek is in Nederland.
Ze is zelf dichtbij een drukke plaats gaan zitten. En vast niet omdat ze elders zoveel plek had....
Ook zij is slachtoffer van de pro wolven club

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:01

Wintu schreef:
Kieffertje schreef:
Tsja, zo kan je ook discussiëren. Vertel: welke statistiek snap ik niet?

Omdat je een conclusie trekt die niet klopt. Er zijn denk ik maar weinig mensen die zeggen dat er helemaal geen wolven moeten zijn, dat gaat ook niet lukken. Maar er moet wel beheer zijn, een gebied moet wolven wel aan kunnen en je moet mogen afschrikken.

Mijn conclusie is dat het absolute gevaar dat mensen in Nederland lopen door de wolf, op dit moment kleiner is dan veel andere gevaren, waaronder het gevaar dat je (ernstig) gebeten wordt door een hond. Dat klopt volgens mij best op basis van de statistiek.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:06

Kieffertje schreef:
Wintu schreef:

Omdat je een conclusie trekt die niet klopt. Er zijn denk ik maar weinig mensen die zeggen dat er helemaal geen wolven moeten zijn, dat gaat ook niet lukken. Maar er moet wel beheer zijn, een gebied moet wolven wel aan kunnen en je moet mogen afschrikken.

Mijn conclusie is dat het absolute gevaar dat mensen in Nederland lopen door de wolf, op dit moment kleiner is dan veel andere gevaren, waaronder het gevaar dat je (ernstig) gebeten wordt door een hond. Dat klopt volgens mij best op basis van de statistiek.

Maar wat wil je er mee zeggen dan, stel je niet zo aan allemaal, roodkapje syndroom etc etc?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:07

Kieffertje,Je kan van alles proberen weg te redeneren en wijzen naar andere gevaren, alleen daarmee verdwijnt het gevaar van de wolf niet. Dat is gewoon reëel. Niets meer en niets minder.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:09

nikkel schreef:
Hoe moet het publiek weten, dat het wolvenpaar jongen heeft.? Als het je eigen kind betreft, dan zullen een aantal reacties ook wel anders zijn, neem ik aan.

Waar Wolven wonen komen welpen. En ik denk dat inmiddels iedereen wel weet dat er Wolven zijn. Maar goed mensen konden jaren lang zonder problemen een bos inlopen, is even wennen dat je nu dus tegen een boze Wolf aan kan lopen :')

Heel benieuwd hoe dit zich ontwikkeld

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:12

Jis_ schreef:
nikkel schreef:

Waar Wolven wonen komen welpen. En ik denk dat inmiddels iedereen wel weet dat er Wolven zijn. Maar goed mensen konden jaren lang zonder problemen een bos inlopen, is even wennen dat je nu dus tegen een boze Wolf aan kan lopen :')

Je schrijft hier iets, wat ik constant lees. Het bos met de boze wolf. Echter, wat velen schijnbaar niet beseffen dat ze met regelmaat dat bos verlaten en in de wereld van de mens komen. Maw, ik hoef de deur maar uit te lopen en ik kan ze al tegen komen, hoef ik het bos echt niet voor in.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:14

Kieffertje schreef:

Op dit moment sterven er in Nederland gemiddeld 1 a 2 mensen per jaar door honden (29 in 25 jaar), van de gevallen waarbij dat achterhaald kon worden betrof het in 2/3e van de gevallen een hond uit eigen huishouden. Verder zijn er gemiddeld 230 ziekenhuisopnames per jaar en zo'n 30.000 beten die enige medische behandeling behoeven, de overige ±120.000 hebben dus geen behandeling nodig. Het merendeel van de hondenbeten gebeurt door eigen honden, bij kinderen gebeurt het merendeel terwijl er geen volwassenen aanwezig zijn.

Slechts 1 dodelijk slachtoffer door de wolf per jaar geeft dus al een hoger dodenaantal dan door niet-eigen honden. Dat is inderdaad nog niet gebeurd, maar alle voortekenen dat dit binnenkort wel gaat gebeuren zijn er.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:17

Mizora schreef:
Kieffertje schreef:

Op dit moment sterven er in Nederland gemiddeld 1 a 2 mensen per jaar door honden (29 in 25 jaar), van de gevallen waarbij dat achterhaald kon worden betrof het in 2/3e van de gevallen een hond uit eigen huishouden. Verder zijn er gemiddeld 230 ziekenhuisopnames per jaar en zo'n 30.000 beten die enige medische behandeling behoeven, de overige ±120.000 hebben dus geen behandeling nodig. Het merendeel van de hondenbeten gebeurt door eigen honden, bij kinderen gebeurt het merendeel terwijl er geen volwassenen aanwezig zijn.

Slechts 1 dodelijk slachtoffer door de wolf per jaar geeft dus al een hoger dodenaantal dan door niet-eigen honden. Dat is inderdaad nog niet gebeurd, maar alle voortekenen dat dit binnenkort wel gaat gebeuren zijn er.

En er zijn al honderden dodelijke slachtoffers, maar schijnbaar tellen die niet mee.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:32

Wintu schreef:
Maar wat wil je er mee zeggen dan, stel je niet zo aan allemaal, roodkapje syndroom etc etc?

Dat er gevaar voor mensen bestaat, maar dit (nu) wel heel klein is. Veel kleiner dan andere gevaren, die we om allerlei redenen accepteren. En dus grote maatregelen (bijvoorbeeld afschieten met als doel geen wolven in Nederland) wat mij betreft niet gerechtvaardigd zijn.

Een gevaar accepteer je natuurlijk niet enkel omdat het klein is, maar ook omdat er iets tegenover staat. Voor het accepteren van de wolf kan dat zijn dat de wolf inheems is, dat je geen dieren wil doden als het niet echt hoeft, dat je vindt dat een ecosysteem pas compleet is met roofdieren, dat je het een mooi beest vindt of nog iets anders. Als je aan zulke redenen helemaal geen belang hecht, is elk risico te groot. Maar dan nog snap ik de heftigheid van de reacties niet goed.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:40

Kieffertje schreef:
Wintu schreef:

Dat er gevaar voor mensen bestaat, maar dit (nu) wel heel klein is. Veel kleiner dan andere gevaren, die we om allerlei redenen accepteren. En dus grote maatregelen (bijvoorbeeld afschieten met als doel geen wolven in Nederland) wat mij betreft niet gerechtvaardigd zijn.

Een gevaar accepteer je natuurlijk niet enkel omdat het klein is, maar ook omdat er iets tegenover staat. Voor het accepteren van de wolf kan dat zijn dat de wolf inheems is, dat je geen dieren wil doden als het niet echt hoeft, dat je vindt dat een ecosysteem pas compleet is met roofdieren, dat je het een mooi beest vindt of nog iets anders. Als je aan zulke redenen helemaal geen belang hecht, is elk risico te groot. Maar dan nog snap ik de heftigheid van de reacties niet goed.

Die snap je niet? Denk je dat mensen alleen maar ageren tegen de wolf uit zelfbehoud? Dan heb je onder een enorme steen geleefd en heb je er helemaal niks van begrepen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:45

Hier is al heel lang voor gewaarschuwd. Het was alleen, het wachten op.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 17-07-24 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:46

Ik woon op de veleuwe maar heb nu geen idee waar de wolven precies zitten.
Er zitten meerdere wolven en waarschijnlijk ondertussen ook jongen.

Onze wijk is ook nog een paar minuten lopen vanaf het bos.

Het zou toch te gek voor woorden zijn dat de kinderen niet meer over straat kunnen of in de straat kunnen spelen...
Het zal die kant wel op gaan ben ik bang voor
En als het gebeurd zeggen ze online wie laat zijn kind nou buiten spelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:54

Wintu schreef:
Mizora schreef:

En er zijn al honderden dodelijke slachtoffers, maar schijnbaar tellen die niet mee.

We hebben het hier inderdaad over menselijke slachtoffers binnen Nederland. Qua honden en wolven vergelijken zijn dierlijke slachtoffers (met eigenaar, prive of zakelijk) nog weer een andere verhouding. Daar ligt het aantal dodelijke slachtoffers door honden ook hoger dan 1 per jaar.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:58

Wintu schreef:
Jis_ schreef:

Je schrijft hier iets, wat ik constant lees. Het bos met de boze wolf. Echter, wat velen schijnbaar niet beseffen dat ze met regelmaat dat bos verlaten en in de wereld van de mens komen. Maw, ik hoef de deur maar uit te lopen en ik kan ze al tegen komen, hoef ik het bos echt niet voor in.

Een Wolf woont niet in een dorp, daar trekt het door en dat is dan ook, naar mijn weten, meestal 1 Wolf die niks te beschermen heeft.

Maar ik snap dat mensen bezorgd zijn

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:03

Jis_ schreef:
Een Wolf woont niet in een dorp, daar trekt het door en dat is dan ook, naar mijn weten, meestal 1 Wolf die niks te beschermen heeft.

Maar ik snap dat mensen bezorgd zijn

Nee, ze leven niet in een dorp. Maar vele dorpen liggen wel in zijn leefgebied of territorium, ze lopen in de weilanden, langs de dorpen, door de dorpen, dus niet enkel in het bos. Dus het is geen kwestie van niet meer het bos in kunnen lopen zoals normaal, die wolven kun je overal tegen komen. Genoeg schoolkinderen die ze op weg naar school tegen komen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:07

Een doortrekker zal zich mettertijd ergens vestigen. En hoe druk bezetter de huidige territoria, des te meer ze nieuwe plekken zullen zoeken en vinden. En ook plekken waarvan vooraf gedacht werd dat die plek ongeschikt zou zijn.

Beren zijn immers ook stedelijk gebied en bebouwing opgaan zoeken omdat het wel erg gemakkelijk is een vuilcontainer te openen.
En een wolf die gewend is om gemakkelijk schapen te pakken, die gaat geen moeite doen om achter wild aan te gaan.
Die loopt een stal wel in, trekt de konijnenhokken leeg.
En die gaan ook de containers in duiken.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:13

Billy schreef:

Het is geen gedrag om mensen weg te houden van hun jongen. Het is stap 6 in de escalatieladder gedefinieerd door wolvenexpert Prof Valerius Geist die ook betrokken was bij het Yellowstone project.

Citaat:
Wanneer wolven zich ergens vestigen, dan treedt het volgende op:

1 De prooidieren (veelal hertachtigen) worden minder en de overblijvers laten zich nauwelijks nog zien in de natuur. Daarentegen zijn ze vaker te zien in de nabijheid van de mens (stad, boerderijen), waar ze veiligheid zoeken. De wolf laat zich nauwelijks zien, is extreem schuw.

2 Wolven naderen ’s nachts de huizen/steden.

3 Wolven laten zich overdag zien en bestuderen de mensen vanaf een afstand.

4 Wolven vallen overdag vlak bij de huizen honden en vee aan. Mensen zijn nog geen prooi, maar worden dreigend toegegromd.

5 De aanvallen op vee worden frequenter. Ook worden meer koeien en paarden hevig verminkt of gedood. Ruiters (of boeren op de tractor) worden gevolgd en omsingeld, maar nog niet aangevallen.

6 De wolf komt steeds dichter bij de mens, snuffelt aan de wandelaar, knabbelt aan zijn kleren, laat zich niet meer echt verjagen. Het lijkt heel leuk en speels, maar in werkelijkheid is hij aan het onderzoeken of de mens een mogelijke prooi is.

7 In deze fase bereikt de escalatie de top. De aanvallen op de mens zijn nog wat onhandig, en een forse man (type Canadese houthakker) kan zich nog wel verdedigen, maar tegen een roedel is de mens kansloos. Ook met een geweer.