Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:34

BigOne schreef:
Ik las ergens dat iemand voor een bindend referendum is, laat dat nou net funest kunnen zijn, zie wat er in de UK gebeurt

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/b ... -producten

Iedereen die ook maar overweegt voor een nexit te stemmen, moet verplicht eerst een halfjaar in de UK gaan wonen :+ Wat een ellende, mijn man en ik zijn voornamelijk door Brexit vanuit de UK terug naar de EU (als in, Nederland :D) verhuisd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:36

Ninx schreef:
Wat mij vaak verbaast.

Op het platteland, waar ik ook vandaan kom, zijn mensen best vaak een stuk racistischer en hebben meningen waarvan we dachten dat we verder geëvolueerd waren inmiddels.
En dat is gek. Want ze maken zich vreselijk druk over ‘buitenlanders’ (zoals zij ze noemen) en ‘regenboog types’ (zoals zij ze noemen), maar ze komen er zelden tot nooit mee in aanraking….. wonderlijk

Xenofobie heet dat ;)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:36

Janneke2 schreef:
prompter schreef:
Nou, dat verbaasde mij ook, mensen die weinig buitenlanders en lhbti dagelijks meemaken, zijn er het huiverigst voor. Hoe zou dat komen?

... ik heb het verschijnsel vaker gezien.
Ik woonde in de Randstad, en keek waar de meeste pvv stemmers zaten. 'Lekker uitpluizen met het plaatselijke dagblad'.

... de (armere) wijken met veel buitenlanders hadden relatief weinig pvv stemmers.
De iets rijkere wijken met weinig buitenlanders: massaal pvv.
Ik heb het voor mijzelf verwoord als: 'Help ze komen er aan!'

... en de optimist stelt dat als "zullie" gearriveerd zijn, het kennelijk meevalt.

Ik geef toe dat de pvv die angst van "Ze komen...!" enorm voedt.
-:(-
Les salauds...

En ik maar denken dat je zo tolerant was naar iedereen. Maar blijkbaar als het de PVV betreft begin je te schelden.. -O- -O- -O- beetje jammer Janneke.

Vertaling van "les salauds" in Nederlands
eikels
die klootzakken
schoften
die rotzakken
de hufters
die hufters
de bastaards

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:38

prompter schreef:
Nou, dat verbaasde mij ook, mensen die weinig buitenlanders en lhbti dagelijks meemaken, zijn er het huiverigst voor. Hoe zou dat komen?

Omdat framing veel makkelijker is als er geen menselijk voorbeeld voor staat. Als je een groep buitenlanders wil framen als "vervelende luie criminelen" terwijl al je buren hardwerkende vriendelijke buitenlanders zijn, is dat lastig. Als je geen enkele buitenlander om je heen hebt wonen is dat veel gemakkelijker en veiliger, want je hebt het niet over mensen die je kent dus kun je dat aannemen.

Ik herken het ook van het dorp waar ik woon, verschrikkelijk hoe onbewust racistisch mensen hier kunnen zijn.

Hetzelfde geldt voor klimaatgebeuren. Dat moet zich toch vooral afspelen op het platteland. In de stad is het makkelijk beslissen dat "zullie" het anders moeten doen. Want voor iemand midden in Amsterdam zal er geen windmolen voor zijn huis komen of een weiland vol zonnepanelen, of een boer die zijn werk en huis verliest.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:40

nps schreef:
AppleSter schreef:

Nederland is een rijk land, dat klopt.
Maar onder Rutte en z’n companen zijn we de afgelopen paar jaar heel snel armer geworden. Kijk naar de prijzen van boodschappen, energie, brandstof, etc.
Tuurlijk zijn er allerlei redenen te bedenken voor de prijsstijgingen (oorlog, etc) maar we zijn ook heel veel meer belastingen (en belasting over belasting) gaan betalen. Alles onder het mom van (energie- / stikstof/wat dan ook ) crisis. Heel veel Nederlanders kunnen de rekeningen amper nog betalen.

Maar dat is geen exclusief Nederlands probleem en dus ook niet de schuld van Rutte & co. In heel Europa steeg de inflatie (https://nos.nl/l/2443526 oa), voornamelijk vanwege de hoge gasprijzen. In frankrijk veel minder, wat daar hebben ze veel energie uit kerncentrales (van die dingen die wij niet willen). Als je de verkeerde dingen de schuld geeft wordt er dus nooit iets opgelost.

AppleSter schreef:
Ouderen (mensen die dit land hebben opgebouwd) zaten afgelopen winter in de kou, letterlijk, terwijl asielzoekers opgevangen werden op een cruiseschip en in hotels. Lekker warm en gratis eten.
Asielzoekers krijgen voorrang op een huurwoning.

Nogmaals, in de kou zitten is niet de schuld van Rutte, maar van gestegen gasprijzen. Als we die niet willen, moeten we wereldvrede stichten of geen dealtjes sluiten met schurkenstaten of gewoon Groningen verder uithollen. Is ook allemaal duurder. Dat asielzoekers het zonluxe hebben klopt niet, dat mensen zonder huis voorrang krijgen op mensen met een warm dak boven hun hoofd is logisch.

AppleSter schreef:
Het wordt drukker en drukker in ons kleine landje, er komen alleen maar mensen bij. En die mensen staan erg ver van ons af qua cultuur en taal, dus ze integreren niet of nauwelijks en ze zijn oververtegenwoordigd qua criminaliteitscijfers.

Klopt, maar dat is geen exclusief asielzoekersprobleem en gaat dus ook niet opgelost worden door migratie te stoppen. De overlastgevende groepen die de mensen kennen van tv zijn - denk ik - vooral de nakomelingen van de arbeidsmigranten die we zélf en masse in de jaren 60 en 70 hier naartoe hebben gehaald om werk te doen waar we zelf geen zin in hebben. Net als dat er nu in de tuinbouw en vleesverwerkende industrie enorm veel arbeidsmigranten werkzaam zijn. We roepen graag dat migranten ons werk afpakken maar voelen ons wel te goed om zelf lager geschoold werk te doen.

Problemen met asielzoekers ontstaan ook doordat we zélf de procedures niet op orde hebben, waardoor groepen mensen in toch echt niet al te beste omstandigheden met weinig perspectief zich maandenlang kapot zitten te vervelen. Ook hier moet je goed kijken naar wát nou precies de oorzaak is ipv maar te roeptoeteren dat een migratiestop het antwoord is op allerlei problemen. Het gaat de huidige problemen met niet geintegteerde Nederlanders niet oplossen, de problemen met de asielzoekers die er al zijn niet oplossen en zorgt dat de mensen die hier al zijn zich nóg minder welkom en verbonden met Nederland voelen, met meer polarisatie en haat tot gevolg. Het is nooit zo simpel.

AppleSter schreef:
Ik vind het jammer dat je niet verder wilt kijken dan “Is de burger zo verwend en slecht geïnformeerd”. Dat is wel heel simpel en makkelijk afdoen van een richting die democratisch gekozen is die je niet aanstaat. Er zijn wel degelijk grote problemen in dit “verwende rijke landje” voor heel veel mensen.

Dat laatste ontken ik niet, maar als je niet goed weet of erkend wat de oorzaak is van de problemen ga je ze ook niet oplossen. In geen enkel land waar rechtspopulistische machthebbers aan de macht zijn gekomen (Boris Johnson, Engeland - denk Brexit, Trump in Amerika als bekendste voorbeelden) is de burger erop vooruit gegaan. In Engeland is de inflatie vergelijkbaar met Nederland, met dezelfde redenen. Ook zónder EU. Ook mét rechtse leider fel gekant tegen de EU en immigratie. De legacy van Trump is een diep verdeeld land met meer racisme en polarisatie dan ooit (en mocht je het boeiend vinden - ik dus wel - vind je hier: https://www.pewresearch.org/2021/01/29/ ... residency/ een interessant artikel over hoe Amerika nog veel verder verdeeld is geraakt onder Trump). We kunnen gewoon zien dat dit soort extreme partijen niet werken en nooit hebben gewerkt voor de meesten, en tóch benoemen we immigratie als grootste Nederlandse probleem terwijl we het contextueel gezien lang niet slecht hebben. Ja, ik vind dat slecht geinformeerd.

Ik ben hoe dan ook blij dat wij een beter functionerende democratie hebben.

Dank voor je uitgebreide, goed onderbouwde bericht, waar ik het volledig mee eens kan zijn.
Slecht geïnformeerd en tja mag ik het zeggen..? Nogal dom.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:45

secricible schreef:
prompter schreef:

Omdat framing veel makkelijker is als er geen menselijk voorbeeld voor staat. Als je een groep buitenlanders wil framen als "vervelende luie criminelen" terwijl al je buren hardwerkende vriendelijke buitenlanders zijn, is dat lastig. Als je geen enkele buitenlander om je heen hebt wonen is dat veel gemakkelijker en veiliger, want je hebt het niet over mensen die je kent dus kun je dat aannemen.

Ik herken het ook van het dorp waar ik woon, verschrikkelijk hoe onbewust racistisch mensen hier kunnen zijn.

Hetzelfde geldt voor klimaatgebeuren. Dat moet zich toch vooral afspelen op het platteland. In de stad is het makkelijk beslissen dat "zullie" het anders moeten doen. Want voor iemand midden in Amsterdam zal er geen windmolen voor zijn huis komen of een weiland vol zonnepanelen, of een boer die zijn werk en huis verliest.

Het 'not in my backyard' principe. En het gezwiep van een windmolen is méga irritant. Heb er 3 dagen op 500 meter van gezeten. Nou... Ik heb ze liever niet bij mij in de buurt. Knettergek word je ervan.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:49

martichr schreef:
Loretta schreef:
Ik geloof echt dat Wilders nog wel een hele grote tegenvaller gaat worden voor zijn achterban.

Ik ben vooral eerst benieuwd hoe de onderhandelingen gaan lopen met partijen die hij jarenlang voor rotte vis heeft uitgemaakt en hoe hij de stapel oneliners tot realistisch beleid denkt om te bouwen. Dan eerst maar zien of regeren er echt van gaat komen. De teleurstelling zal dan daarna wel komen.

Bovenstaande inderdaad. En misschien klapt de boel wel na een aantal maanden, komen er nieuwe verkiezingen en wordt de PVV niet weer zo groot.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:52

Nikass schreef:
Ninx schreef:
Wat mij vaak verbaast.

Op het platteland, waar ik ook vandaan kom, zijn mensen best vaak een stuk racistischer en hebben meningen waarvan we dachten dat we verder geëvolueerd waren inmiddels.
En dat is gek. Want ze maken zich vreselijk druk over ‘buitenlanders’ (zoals zij ze noemen) en ‘regenboog types’ (zoals zij ze noemen), maar ze komen er zelden tot nooit mee in aanraking….. wonderlijk

Xenofobie heet dat ;)

Jullie zijn je er van bewust dat heel veel dorpen op het platteland opvanglocaties of asielzoekerscentra hebben? Waar vrij regelmatig overlast is waar je in de landelijke media weinig over hoort.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:55

Wat betreft de uitslag van de verkiezingen.

Ik begrijp het wel, veel Nederlanders hebben het de laatste jaren financieel erg moeilijk gekregen en vele durven of kunnen niet eens meer de kachel aanzetten. Dan krijg je dit soort dingen.

Het gaat denk ik helemaal niet om racisme wbt de PVV, maar om zijn leus: "eigen volk eerst".

Het is moeilijk te verkroppen als er miljarden naar het buitenland gaan en hier overal steeds meer BTW op komt en men letterlijk in de kou zit vanwege alle prijsstijgingen.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:58

Elisa2 schreef:

Ik begrijp het wel, veel Nederlanders hebben het de laatste jaren financieel erg moeilijk gekregen en vele durven of kunnen niet eens meer de kachel aanzetten. Dan krijg je dit soort dingen.

Het gaat denk ik helemaal niet om racisme wbt de PVV, maar om zijn leus: "eigen volk eerst".

Het is moeilijk te verkroppen als er miljarden naar het buitenland gaan en hier overal steeds meer BTW op komt en men letterlijk in de kou zit vanwege alle prijsstijgingen.

Mee eens, ik denk ook dat het grootste deel het hiervoor doet. Ipv kijken naar twee standpunten kijken we naar het gehele plaatje.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:00

Elisa2 schreef:

Dan zou je ook voor linkse partijen kunnen kiezen. Denk dat er ook veel mensen niet zich durven uit te spreken dat ze de moslimgemeenschap en asielzoekers zat zijn. Vooral in de grote steden is een groot aantal niet autochtoon. Het geschuivel met gewaden en hoofddoek over straat en al dat Arabisch om je heem. En een zondebok aanwijzen('de asielzoekers/ gelukzoekers pikken onze huizen in') doet het ook goed voor velen.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:03

Eulogy schreef:
BigOne schreef:
Ik las ergens dat iemand voor een bindend referendum is, laat dat nou net funest kunnen zijn, zie wat er in de UK gebeurt

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/b ... -producten

Iedereen die ook maar overweegt voor een nexit te stemmen, moet verplicht eerst een halfjaar in de UK gaan wonen :+ Wat een ellende, mijn man en ik zijn voornamelijk door Brexit vanuit de UK terug naar de EU (als in, Nederland :D) verhuisd.

Ergo dan stel ik jou aansprakelijk als we een Nexit krijgen, want jij heb ze hier aangestoken met dat gekke virus :+

Laten we niet hopen dat een Nexit gebeurd.

Wat betreft de verkiezingsuitslag, heeft het overgrote deel van het volk gesproken.
Ik zou heel erg teleurgesteld zijn in de overheid als links nu nog gaat regeren. Of ik nu een links en rechts stemmer ben.
Dit is ook een onderdeel van democratie, alle voorgaande jaren waren de PVV-stemmers ontevreden en boos en nu is het andere deel ontevreden en boos.

Ik hoop nu vooral op een vlotte formatie en laat de beste man het maar eens proberen. Blijkbaar wilt "Nederland" dit.

Ik hoop alleen niet dat hij (lees Geert) doorslaat en dat er een paar goeie in de oppositie zitten, zoals hij zelf een goede in de oppositie was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:04

Linkse partijen willen juist miljarden naar het klimaat.

En hoewel ik absoluut voor het klimaat ben, vind ik de manier waarop ze dat willen aanpakken tov de bevolking absoluut schofferend.

Zonnepanelen installeren en dan de salderingsregeling afschaffen bijvoorbeeld. Dat kan gewoon niet.

Als ze dat nu op een normale manier zouden introduceren waar mensen stapsgewijs aan mee kunnen doen en het op alle vlakken beter wordt voor alle partijen.

Ik heb zelf niet het idee dat deze uitslag veel met moslims te maken heeft. Asielzoekers wel, maar ook omdat Nederland gewoon echt vol is. Veel mensen (waaronder ik zelf) zien alles steeds meer volgebouwd worden. Dat kan ook nooit goed zijn voor het klimaat.

Dus ja, linksom of rechtsom..er moet wel iets gebeuren.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:05

xPabloBokt schreef:
Ninx schreef:
Wat mij vaak verbaast.

Wat de boer niet kent dat vreet ie niet :D

Humor... -O-
Maar die kan ook teruggekaatst worden: Hoeveel boeren en bewoners uit landelijk gebied kent iedereen? En hebben de mensen die niet snappen dat er zorgen zijn wel eens gepraat met die mensen uit die gebieden?
Zag vorige week een item bij Khalid & Sophie over de burgerwacht in Budel. Daar werd door een aantal aanwezigen vreselijk lacherig over gedaan. Caroline van der Plas was daar te gast en werd daar terecht laaiend over. M.i. illustreerde de lacherige reactie van een aantal aanwezige n.l. precies waarom zoveel mensen op de PVV hebben gestemd. Zorgen worden niet aangehoord, maar weggewoven of niet serieus genomen.
Ik denk dat er veel te veel voor een ander wordt gedacht en niet meer wordt geluisterd naar wat er speelt. Partijen die luisteren en/of verwoorden wat er speelt hebben daardoor heel veel stemmen gekregen bij deze verkiezingen.

Cer schreef:
Ninx schreef:
Wat mij vaak verbaast.

hoe zeg je? :')
Nou ja wat ik van mijn omgeving weet, is dat het probleem een beetje lijkt te liggen bij overlast en mensen die zich onveilig voelen.. en de beelden van beveiligingscamera's enzo, ja, die worden dan gedeeld..
Of de boulevard op scheveningen.. met lachgasballonnetjes autorijden.. die dingen... geen idee verder hoor, ik kom niet in die wijken.. maar ik zie dat op de socials..

Opvallend hoe mensen uit de Randstad denken dat in het landelijk gebied van Nederland dergelijke problemen niet bestaan.
Ik woon niet ver van Ter Apel. Dat lag voor zover ik weet nog steeds in landelijk gebied ;) . En van het station in Emmen tot aan het aanmeldcentrum is een route waar bewoners vreselijk veel overlast ervaren.
Ik woon daar iets vanaf dus niet meteen last van de overlastgevende asielzoekers.
Wel wordt ook hier flink lachgas gedeald. Dat is echt geen probleem exclusief voor de grote steden. De cans waar dat in zat zien we in de bermen van de landweggetjes liggen. En liggen ze daar niet, dan vindt de gemeente of het waterschap ze wel als ze de sloten weer eens dreggen. De landweggetjes zijn trouwens ook dé plek om te dealen. Lekker uit het zicht van alles en iedereen.....denken ze.

Ik woonde net buiten de Randstad in het westen van het land. Ben gaan samenwonen in het oosten van het land. En ik herken de ervaring dat mensen in de Randstad/het westen van het land/grote steden echt een hele andere perceptie hebben van wat er gebeurd en wat mensen belangrijk vinden en dus geld heen zou moeten.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:05

En pvv stemt over het algemeen voor dit soort beleid en mee met de vvd. Die gaan echt de portemonnee van de gewone man niet vooruit helpen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:08

nps schreef:
Maar dat is geen exclusief Nederlands probleem en dus ook niet de schuld van Rutte & co. In heel Europa steeg de inflatie (https://nos.nl/l/2443526 oa), voornamelijk vanwege de hoge gasprijzen. In frankrijk veel minder, wat daar hebben ze veel energie uit kerncentrales (van die dingen die wij niet willen). Als je de verkeerde dingen de schuld geeft wordt er dus nooit iets opgelost.

Klopt, de inflatie steeg. Maar de belastingdruk steeg ook, om alle dure hobby’s te betalen. Ondertussen stegen de gasprijzen door terwijl er (geheime) contracten met Duitsland zijn mbt ons Gronings gas. Zij kregen ons gas dus spotgoedkoop terwijl wij de hoofdprijs betalen. Dat prijsplafond was ook zo’n leuke; de prijzen bleven sky high en ons belastinggeld stroomde via Vattenfall zo de Zweedse staatskas in. Ze hadden zo gemakkelijk de belastingen (en belastingen over belastingen) kunnen verlagen zodat mensen normaal konden blijven stoken, maar het moest en zou met een prijsplafond “opgelost” worden.
Ik denk overigens dat de meerderheid inmiddels voor kernenergie is. Ik zou daar graag een bindend referendum van zien komen.

nps schreef:
Nogmaals, in de kou zitten is niet de schuld van Rutte, maar van gestegen gasprijzen. Als we die niet willen, moeten we wereldvrede stichten of geen dealtjes sluiten met schurkenstaten of gewoon Groningen verder uithollen. Is ook allemaal duurder. Dat asielzoekers het zonluxe hebben klopt niet, dat mensen zonder huis voorrang krijgen op mensen met een warm dak boven hun hoofd is logisch.

Heb je überhaupt je energierekening wel eens bekeken? Ga eens na wat de kale gasprijs is en wat de belastingen daarop zijn. Echt schandalig.

nps schreef:
Klopt, maar dat is geen exclusief asielzoekersprobleem en gaat dus ook niet opgelost worden door migratie te stoppen. De overlastgevende groepen die de mensen kennen van tv zijn - denk ik - vooral de nakomelingen van de arbeidsmigranten die we zélf en masse in de jaren 60 en 70 hier naartoe hebben gehaald om werk te doen waar we zelf geen zin in hebben. Net als dat er nu in de tuinbouw en vleesverwerkende industrie enorm veel arbeidsmigranten werkzaam zijn. We roepen graag dat migranten ons werk afpakken maar voelen ons wel te goed om zelf lager geschoold werk te doen.

Klopt, het echte leed zoals in Ter Apel zie je niet op tv. Dat is het verborgen leed, dat echt wel van gelukszoekers komt. Maar kijk ook eens naar Opsporing Verzocht. Hele bendes uit Oost Europa (die onder andere mijn zadel hebben gejat) halen hier winkels leeg, jatten onze spullen etc. Het zijn absoluut niet alleen de asielzoekers, maar ook andere groepen.
En geen zin hebben is een beperkt begrip. Als jij een uitkering krijgt (of part time werkt) en je dreigt er op achteruit te gaan als je (meer?) gaat werken omdat je allerlei toeslagen misloopt, zou jij dan zelf je handen uitsteken? Daarnaast; hoe meer mensen in dit land, hoe meer werknemers er nodig zijn om al die mensen te voorzien van alles.

[quote “nps”] Problemen met asielzoekers ontstaan ook doordat we zélf de procedures niet op orde hebben, waardoor groepen mensen in toch echt niet al te beste omstandigheden met weinig perspectief zich maandenlang kapot zitten te vervelen. Ook hier moet je goed kijken naar wát nou precies de oorzaak is ipv maar te roeptoeteren dat een migratiestop het antwoord is op allerlei problemen. Het gaat de huidige problemen met niet geintegteerde Nederlanders niet oplossen, de problemen met de asielzoekers die er al zijn niet oplossen en zorgt dat de mensen die hier al zijn zich nóg minder welkom en verbonden met Nederland voelen, met meer polarisatie en haat tot gevolg. Het is nooit zo simpel.[/quote]

De problemen zijn ontstaan door de massale instroom en doordat wij Nederlanders alles maar goed vonden. Moskeetje erbij, islamitische school, geef ze een huis en inkomen, etc. Nergens wordt een wederdienst gevraagd, integreren is niet noodzakelijk. Laat staan te vereisen dat ze de taal gaan spreken. En Nederlanders staan achteraan als de huurhuizen worden verdeeld. Zo krijg je dat de Nederlanders op partijen als PVV gaan stemmen.

nps schreef:
Dat laatste ontken ik niet, maar als je niet goed weet of erkend wat de oorzaak is van de problemen ga je ze ook niet oplossen. In geen enkel land waar rechtspopulistische machthebbers aan de macht zijn gekomen (Boris Johnson, Engeland - denk Brexit, Trump in Amerika als bekendste voorbeelden) is de burger erop vooruit gegaan. In Engeland is de inflatie vergelijkbaar met Nederland, met dezelfde redenen. Ook zónder EU. Ook mét rechtse leider fel gekant tegen de EU en immigratie. De legacy van Trump is een diep verdeeld land met meer racisme en polarisatie dan ooit (en mocht je het boeiend vinden - ik dus wel - vind je hier: https://www.pewresearch.org/2021/01/29/ ... residency/ een interessant artikel over hoe Amerika nog veel verder verdeeld is geraakt onder Trump). We kunnen gewoon zien dat dit soort extreme partijen niet werken en nooit hebben gewerkt voor de meesten, en tóch benoemen we immigratie als grootste Nederlandse probleem terwijl we het contextueel gezien lang niet slecht hebben. Ja, ik vind dat slecht geinformeerd.

Johnson heeft Engeland in de uitverkoop gezet bij de EU. Maar Trump daarentegen is mega populair in Amerika, nog steeds. Hij heeft daadwerkelijk veel gedaan voor de hardwerkende Amerikaan en het kan zomaar zijn dat hij opnieuw gekozen wordt. Hij is daarnaast als een van de weinige presidenten van Amerika niet actief op oorlogspad gegaan.

[quote “nps”] Ik ben hoe dan ook blij dat wij een beter functionerende democratie hebben.[/quote]

Fijn dat je toch blij bent met onze democratie. In dat licht kun je dan wellicht ook blij zijn met de uitkomst van deze verkiezingen. Nederland heeft massaal voor de PVV gekozen, op een democratische wijze.
Ik ben er ook blij mee dat we democratisch gekozen hebben. Als links winnaar was geworden was dat wat mij betreft ook helemaal prima, want het gaat in een democratie om de meerderheid, maar dan hadden we onze emigratieplannen een eind naar voren getrokken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:09

Elisa2 schreef:
Linkse partijen willen juist miljarden naar het klimaat.

En hoewel ik absoluut voor het klimaat ben, vind ik de manier waarop ze dat willen aanpakken tov de bevolking absoluut schofferend.

Zonnepanelen installeren en dan de salderingsregeling afschaffen bijvoorbeeld. Dat kan gewoon niet.

Als ze dat nu op een normale manier zouden introduceren waar mensen stapsgewijs aan mee kunnen doen en het op alle vlakken beter wordt voor alle partijen.

Ik heb zelf niet het idee dat deze uitslag veel met moslims te maken heeft. Asielzoekers wel, maar ook omdat Nederland gewoon echt vol is. Veel mensen (waaronder ik zelf) zien alles steeds meer volgebouwd worden. Dat kan ook nooit goed zijn voor het klimaat.

Dus ja, linksom of rechtsom..er moet wel iets gebeuren.

Of terugleverheffing betalen.

Iedereen elektrisch willen hebben, maar het net niet klaar hebben.

Straks wordt de elektrische auto ook door de wegenbelasting belast, fijn dan met zo een zware accu.

Heb je een elektrische bus aangeschaft, moet je ineens een groot rijbewijs halen.

Alles wat je goed wilt doen voor het klimaat, komt je duur te staan. Men belooft gouden bergen, maar eenmaal aangeschaft trekken ze je het vel over de oren.

En sowieso, je moet al die verduurzaming aan huis of de aanschaf van een elektrische auto maar net kunnen betalen. En dat kunnen heel veel mensen niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:11

Sabri schreef:
Vooral in de grote steden is een groot aantal niet autochtoon. Het geschuivel met gewaden en hoofddoek over straat en al dat Arabisch om je heen...

Dat zou kunnen.
het valt mij op (en eigenlijk is dat gek) dat ik met regelmaat de enige blonde ben ergens.... In een tram, buiten in een wijk .. of laatst in een groot gedeelte van een winkelcentrum..
Ik vond het wel geinig eigenlijk.. :)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:11

secricible schreef:
prompter schreef:

Ik herken het niet in het dorp waar ik woon. Ook wat betreft de gemeente niet.
Wat veel mensen vergeten is dat er buiten de steden misschien veel ruimte is wat betreft grond. Maar als je een oud hotel gaat inrichten als asielzoekerscentrum is het misschien ook verstandig om te kijken hoeveel mensen daar wonen en hoeveel je er gaat huisvesten. E.e.a. moet wel in verhouding met elkaar zijn, dan hou je draagvlak.
Zelfde geldt voor een beoogde locatie van arbeidsmigranten in Noord-Brabant. Als je wil dat er draagvlak onder de bevolking is moet je geen locatie voor 400 man in een dorpje waar 100 mensen wonen uit de grond proberen te stampen. Dan verlies je het draagvlak (en de medewerking) van inwoners.

mysa schreef:
Onderwijs op religieuze basis past ook echt niet in een seculier land.

Dat is een restant van de verzuiling uit de vorige eeuw. En met christelijke partijen blijft dat. Een gevolg daarvan is dat je dus islamitische scholen ook niet kan weigeren.
Maar ik ben het met je eens dat het niet past in een land waar kerk en staat gescheiden zijn.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:14

Geen PVV-fan, maar niet persé tegen een beetje PVV in de coalitie. Blij voor Omtzigt en BBB (gestemd op de laatste).

Blij dat de partij die schreeuwde om een halvering van de veestapel, nu zelf meer dan gehalveerd is. Ook blij dat er voor Tjeerd de Groot (nummer 10 op de lijst) geen plaats meer is in de TK. Een dankjewel aan GL-PvdA is hiervoor zeker op zijn plaats: bijna een derde van de kiezers (31%) die in 2021 nog op D66 stemden, kozen nu voor GL-PvdA.

Ninx schreef:
Wat mij vaak verbaast.

Helemaal niet wonderlijk als je bedenkt wat er nog meer 'aan de hand is' op het platteland, namelijk vergrijzing. Het is algemeen bekend dat ouderen racistischer zijn dan jongeren, en laat dat nu precies de tendens zijn die ik wel degelijk herken op het platteland. Zo zou je mijn opa's en oma's gerust racistisch kunnen noemen. Gros van de 20-ers, 30-ers hier niet. Wel een uitgesproken mening over mensen die rotzooi trappen, zwart of wit, paars en groen. Dan ben je geen racist. Recent is er trouwens een Marokkaanse familie komen wonen op ons minder geëvolueerd stukje platteland. Harde werkers die zich perfect tussen ons, de minder geëvolueerde plattelanders, hebben gemengd. Diezelfde minder geëvolueerde plattelander komt hier geregeld 'in aanraking' met buitenlanders, want er is hier in het dorp 'gewoon' een AZC met 500 asielzoekers.

Dus 'ze' en 'zij' op het platteland bestaan niet. Net zoals 'de buitenlander' volgens mij niet bestaat, wel mensen die rotzooi trappen en het verpesten voor een ander. Maar hey, dit is slechts de mening van een random minder geëvolueerde plattelander die tegen generaliseren is. Tegen het generaliseren van de buitenlander en tegen het generaliseren van de plattelander :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:18

Tiepfoudt schreef:
Geen PVV-fan, maar niet persé tegen een beetje PVV in de coalitie. Blij voor Omtzigt en BBB (gestemd op de laatste).

Blij dat de partij die schreeuwde om een halvering van de veestapel, nu zelf meer dan gehalveerd is. Ook blij dat er voor Tjeerd de Groot (nummer 10 op de lijst) geen plaats meer is in de TK. Een dankjewel aan GL-PvdA is hiervoor zeker op zijn plaats: bijna een derde van de kiezers (31%) die in 2021 nog op D66 stemden, kozen nu voor GL-PvdA.

Ninx schreef:
Wat mij vaak verbaast.

Helemaal niet wonderlijk als je bedenkt wat er nog meer 'aan de hand is' op het platteland, namelijk vergrijzing. Het is algemeen bekend dat ouderen racistischer zijn dan jongeren, en laat dat nu precies de tendens zijn die ik wel degelijk herken op het platteland. Zo zou je mijn opa's en oma's gerust racistisch kunnen noemen. Gros van de 20-ers, 30-ers hier niet. Wel een uitgesproken mening over mensen die rotzooi trappen, zwart of wit, paars en groen. Dan ben je geen racist. Recent is er trouwens een Marokkaanse familie komen wonen op ons minder geëvolueerd stukje platteland. Harde werkers die zich perfect tussen ons, de minder geëvolueerde plattelanders, hebben gemengd. Diezelfde minder geëvolueerde plattelander komt hier geregeld 'in aanraking' met buitenlanders, want er is hier in het dorp 'gewoon' een AZC met 500 asielzoekers.

Dus 'ze' en 'zij' op het platteland bestaan niet. Net zoals 'de buitenlander' volgens mij niet bestaat, wel mensen die rotzooi trappen en het verpesten voor een ander. Maar hey, dit is slechts de mening van een random minder geëvolueerde plattelander die tegen generaliseren is. Tegen het generaliseren van de buitenlander en tegen het generaliseren van de plattelander :D

_O- _O- _O-

Haha ik moet hier even smakelijk om lachen. Spijker op de kop. :D

secricible

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:22

en zo zie je dan dat het ook op "het platteland" weer verschilt per dorp.
Never forget dat mijn (relatief jonge) buurvrouw besloot voortaan de achterdeur op slot te doen "want er is een marrokkaanse postbezorger gekomen in het dorp" en de kinderen te horen kregen van sommige ouders dat ze de tent goed dicht moesten ritsen 's nachts omdat 1 van de kampleiding op mannen viel. Dat staat hier op dorp los van de vergrijzing hoor.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:24

Andersom wordt deze voormalige westerse stadse door haar vriend uitgelachen als ze de sleutel uit de auto die achter huis staat haalt als ze weg gaat en reageert diezelfde vriend geërgerd als de tussendeur op slot zit na een dag afwezigheid. Alleen de buitendeur voldoet prima :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:26

ja, maar dat mag dus ook alleen maar als de postbezorger marrokkaans is :+ Anders hoeft ook de buitendeur niet op slot hoor.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:26

secricible schreef:
en zo zie je dan dat het ook op "het platteland" weer verschilt per dorp.
Never forget dat mijn (relatief jonge) buurvrouw besloot voortaan de achterdeur op slot te doen "want er is een marrokkaanse postbezorger gekomen in het dorp" en de kinderen te horen kregen van sommige ouders dat ze de tent goed dicht moesten ritsen 's nachts omdat 1 van de kampleiding op mannen viel. Dat staat hier op dorp los van de vergrijzing hoor.

Hoe werkt dat dan precies met meiden en manlijke hetero kampleiding? :+