Vaders in meisjeskleedkamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:52

Doubtless schreef:
@BeFunny: is dat dan ook niet aan de kinderen om te bepalen? Lijkt mij dat als er een is die zich ongemakkelijk voelt door een moeder, dat dat hetzelfde probleem oplevert.

Hoezo zou iemand zich ongemakkelijker voelen bij een moeder dan bij een andere tiener meid?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:56

Bij ons op de middelbare school (dus tot 18 jaar) hadden - omgekeerde wereld - jongens en meisjes apart gymles, maar wel gemeenschappelijke kleedkamers, wel elk langs één kant, maar toch duidelijk zichtbaar. Wij meisjes wrongen ons bij het omkleden in alle bochten om ons ondergoed te verbergen voor de jongens, maar dat lukte, en kan me niet herinneren dat daar ooit iets van gezegd werd. Maar ja, is ook al bijna 30 jaar geleden, toen voelde alles nog veiliger, hadden we hier in België ook die kinder ontvoeringen en zo niet gehad.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:13

BeFunny schreef:
Hoezo zou iemand zich ongemakkelijker voelen bij een moeder dan bij een andere tiener meid?

Omdat het geen leeftijdgenoot is? Omdat moeder lesbisch is? Blikken, opmerkingen, gedragingen? Maakt het uit? Ik dacht dat het erom ging dat de dochters zich veilig en op hun gemak moesten voelen. Maar misschien heb ik dat mis?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:24

Petpa schreef:
Ik krijg het gevoel dat dit volledig doorslaat...

De kleindochter van TS heeft dit echt 100% zelf bedacht, zonder tussenkomst van een volwassene?!?

Heel apart!
Mijn dochter van 10 bedacht ook zelf dat zij behoefte had aan meer privacy. Ik vind dit helemaal niet apart, maar juist goed dat ze voor zichzelf opkomt.

Bij mijn jongste (9) in het handbalteam hebben ook enkele kinderen aangegeven dat zij niet gemengd in een kleedkamer willen. Hier is actie op ondernomen. Ook ten aanzien van de volwassenen in de kleedkamers gelden regels, als ouder bijvoorbeeld mag je daar niet zomaar aanwezig zijn.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:27

noviceh schreef:
Petpa schreef:
Ik krijg het gevoel dat dit volledig doorslaat...

De kleindochter van TS heeft dit echt 100% zelf bedacht, zonder tussenkomst van een volwassene?!?

Heel apart!
Mijn dochter van 10 bedacht ook zelf dat zij behoefte had aan meer privacy. Ik vind dit helemaal niet apart, maar juist goed dat ze voor zichzelf opkomt.

Bij mijn jongste (9) in het handbalteam hebben ook enkele kinderen aangegeven dat zij niet gemengd in een kleedkamer willen. Hier is actie op ondernomen. Ook ten aanzien van de volwassenen in de kleedkamers gelden regels, als ouder bijvoorbeeld mag je daar niet zomaar aanwezig zijn.

Mijn 2,5 jarige (meisje) zegt al mama weg als ze op toilet zit om te plassen of te poepen, dus ja dat gevoel is snel aanwezig.

Als wij naar zwemles gaan is het geslacht bepaald dus met mij naar dames omkleedhok en met papa naar heren omkleedhok. Staat ook duidelijk bij ons vermeld dat er in het dameshok geen jongens of heren welkom zijn.
Nu gaat het om peuterzwemmen dus ik lig er niet wakker van als andere mama’s met jongens zich in dat hok ook omkleden, maar als het oudere kinderen zouden zijn zou ik daar ook iets van zeggen.
Ook voor mij dochter mocht ze er zelf dan nog geen last van hebben.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:42

thequeensmum schreef:
Ik denk dat het komt omdat ze ‘uit’ speelden. Het is een voor hen onbekende sporthal waar ze de weg niet weten, dus loop je snel even mee. Het hele team speelt nog maar heel kort samen en veel spelen voor het eerst wedstrijden. Het is allemaal nog wennen. Spelen ze thuis in hun eigen sporthal dan gaat er niemand mee de kleedkamer in. Kinderen kunnen zich prima zelf redden

Dan wijs je het clubje de deur van de kleedkamer. " hup, hier naar binnen en je omkleden. Als je klaar bent dan kom je weer naar buiten, ik blijf hier op je wachten. Heel simpel.

Jildau

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 00:20

Pfff maar wat moet een jong kind (meisje) dan die alleen een vader of twee vaders heeft? Geen zwemdiploma halen en niet op een sport? Naar welke openbare toilet?

In deze situatie van TS snap ik überhaupt niet dat er ouders mee gaan maar hoe gaan we het doen met jonge kinderen die wel hulp nodig zijn?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 00:23

Jildau schreef:
Pfff maar wat moet een jong kind (meisje) dan die alleen een vader of twee vaders heeft? Geen zwemdiploma halen en niet op een sport? Naar welke openbare toilet?

In deze situatie van TS snap ik überhaupt niet dat er ouders mee gaan maar hoe gaan we het doen met jonge kinderen die wel hulp nodig zijn?

Bij kleine kinderen moet dat gewoon kunnen hoor. Alleen kinderen in de pubertijd die gaan zich heel ongemakkelijk voelen als er iemand van het andere geslacht bij staat en dat is logisch.

Maar of het nou een vader of een moeder is je moet je dochter of zoon als baby in bad kunnen doen en later ook nog. Maar ze komen in een fase en dan hoort dat niet meer. En dan moet je dat als ouder ook niet meer willen.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 00:26

Toen ik zwemles had, jaren geleden uiteraard, had ons zwembad vier kleedkamers voor de leerlingen. Voor meisjes met hun moeder, meisjes met hun vader, jongens met hun moeder, en jongens met hun vader.

Ik dacht dat dit de norm was?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 00:26

Toch zeggen een aantal hier dat mannen überhaupt niks in de vrouwen kleedkamers te zoeken hebben. Meisje dan mee de mannen kleedkamer in en bij openbare toiletten naar de mannen?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 00:30

Een kind van 4 heeft gewoon hulp nodig en als alleen pappa mee is dan moet Pappa mee de kleedkamer in. Zo simpel is dat.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 00:38

BeFunny schreef:
Een kind van 4 heeft gewoon hulp nodig en als alleen pappa mee is dan moet Pappa mee de kleedkamer in. Zo simpel is dat.

Maar de kinderen waren niet vier?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 06:07

BeFunny schreef:
Bij kleine kinderen moet dat gewoon kunnen hoor. Alleen kinderen in de pubertijd die gaan zich heel ongemakkelijk voelen als er iemand van het andere geslacht bij staat en dat is logisch.

Ik vond ook vreemde vrouwen niet prettig, maar ook leeftijdsgenootjes niet. En dat had toen de hele groep. Dat ging niet over andere geslacht, maar sowieso vreemde volwassenen. En bij iets als gymles en zwemles was bij ons iedereen bezig om zich te verstoppen, want niemand voelde zich prettig als anderen hun lijf konden zien.
Wat doe je dan?

Waarom mag een Ts haar kleindochter wel begeleiding en andere kinderen niet? Wie zegt dat het voor dat meisje ook niet 1 van de 1e keren was jn dit team of noem maar op.

Dan gewoon geen enkele volwassene in de kleedkamer als ze oud genoeg zijn om zelf om te kleden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 07:55

Toen ik 8 was ging ik een week op ponykamp, net zoals de 9 kamergenoten die ik had die week (en dan waren er nog andere leeftijden, maar mijn kamer was 8-9), niet alleen zelf omkleden maar ook eten, pony's verzorgen, naar bed gaan, douchen, met een muntjes telefoon naar huis bellen op woensdag (als je het niet vergat en niet al je geld uit had gegeven aan ijsjes) en snoep kopen aan de bar. Was op een plek die ik niet kende, heel ver weg van huis. de leiding wees de douches aan en de rest van de plekken waar we mochten komen en dat was het. Niemand had daar problemen mee. Ik denk dat zelfredzaamheid van kinderen het probleem niet is, het curlingmoedergedrag echter wel...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 08:23

Lestrange01 schreef:
BeFunny schreef:

Maar de kinderen waren niet vier?

Dus als het kind 8 is mogen vaders absoluut de vrouwen kleedkamer niet in maar als het kind 4 is zijn ze van harte welkom? :D

Ik vind eigenlijk dat als kinderen op de leeftijd komen dat gezamenlijk omkleden niet meer prettig voelt - zij degene zijn die dan thuis gaan omkleden of in een apart kleedhokje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 08:30

Jildau, mee eens, maar op veel sportclubs niet mogelijk. Als ik hier rondkijk bij voetbal, volleybal, hockey en noem alle sporten maar, dan zijn er alleen maar groepskleedkamers. Geen individuele. En op een wedstrijddag zijn die allemaal bezet. Of bij gym op school, waren ook alleen die grote.

Alleen in zwembad hebben wij aparte kleedhokjes naast de grote groepskleedkamers. Dus dan houd je alleen thuis omkleden, wat niet overal kan (of mag)

Ik vond het met gym ook vreselijk op die leeftijd. Ook dat de docenten gewoon binnen kwamen wat volgens meerdere hier moet kunnen want vrouw. Maar wij vonden dat allemaal vreselijk om te moeten omkleden of zelfs verplicht te douchen in bijzijn van anderen en al helemaal een volwassene.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 08:36

Bij ons op de middelbare school vroeger, kwam de gymleraar altijd controleren of iedereen wel douchte. Hij stond daar dan te kijken hoe iedereen zich uit en aankleedde en onder de douche stond (douches hadden geen deuren). Wij vonden dat altijd heel erg ongemakkelijk; dit gebeurde van de brugklas tot de vijfde.

Ik begrijp heel goed dat ook de kinderen van nu dat heel vervelend vinden; misschien is er iets op te vinden, zodat in elk geval andere kinderen niet bekeken kunnen worden. Een tweedeling qua r
uimte of tijd.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 08:38

Ik snap dat het bij tieners en hun onzekerheden een gevoelige kwestie is, los van het helicopterouderschap speelt social media hier natuurlijk ook erg in mee. Maar wat mij betreft hebben ouders (m,v,x) überhaupt dan niks meer te zoeken in kleedkamers.

Bij jongere kinderen die ook nog daadwerkelijk hulp nodig hebben snap ik het probleem niet. Die voelen zich toch niet ongemakkelijk?
En overal wordt de gelijke behandeling van man en vrouw geprezen (terecht), wat fijn dat de rolverdeling (steeds meer) 50-50 is en dat vaders net zoveel kindrelateerde zaken op zich nemen als moeders, maar o wee als er vervolgens een man met kleuterdochter in de dames kleedruimte staat. Natuurlijk kan de dochter ook mee naar de mannenkleedruimte, maar kan me voorstellen dat er momenten zijn dat het logischer is om dan naar de dameskleedkamer te gaan en dat moet dan toch ook gewoon kunnen.
Net als dat mannen soms ook gewoon naar het damestoilet moeten omdat dat soms de enige plek is met een baby verschoonruimte.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 08:47

En hoe gaan we dan om met vaders die zich als vrouw identificeren?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 08:49

Licor schreef:

Die noemen wij moeders. ️‍

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:11

Bij kinderen van die leeftijd: alle volwassenen uit de kamer, ongeacht geslacht.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:13

soesita schreef:
Licor schreef:

Die noemen wij moeders. ️‍

Zou dat het gevoel van ongemak wegnemen?

Ik vond het ook vreselijk, volwassenen in de buurt als ik me moest omkleden.
Een volwassen vent die eruit ziet als man komt nou eenmaal over als een man. Ook als zij zich anders indentificeert.

Er is nog veel om over na te denken.
Ben blij dat ik geen kleexkamers meer inhoef. Vieze stinkende hokken. :+

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:15

Ik heb ook helemaal niet geschreven dat ik vind dat moeders wél in de kleedkamer horen. Wat mij betreft op die leeftijd: alle volwassenen uit de kleedkamers.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:20

Bij die leeftijd gewoon helemaal geen ouders (etc.) in de kleedkamers, dat kunnen ze prima zelf. Bij jonge kindjes bepaald naar mijn idee het geslacht van de ouder, als een vader alleen op pad is met zijn peuter/kleuter kan die mee naar het mannentoilet/ruimte, bij een moeder met een zoontje op die leeftijd het vrouwentoilet/ruimte. Boven die leeftijd moeten ze het toch echt wel zelf kunnen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:22

Ts je schreef ook over een familie kleedkamer.
Die is voor mannen, jongens, ,meisjes en vrouwen?

Kunnen de kinderen die hulp nodig hebben van een ouder toch daar zich omkleden.

Hou je de kleedkamer voor jongens/mannen en voor meisjes/vrouwen strikt gescheiden.

Er zijn vast ook kleine hokjes om je om te kleden.