Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:49

Bloesem21 schreef:
Ik begrijp niet dat Mossad (Israëlische geheime dienst) dit niet zag aankomen en dat dit kon gebeuren. Wat verschrikkelijk

Zelfde als Amerikaanse veiligheidsdiensten 9-11 niet zagen aankomen
Gewaarschuwd maar het niet geliven

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:49

Wat een trieste situatie. Aan beide kanten uiteindelijk alleen maar verliezers. Ik kan er niet bij dat in Nederland morgen de Israëlische vlag wordt gehesen. En met mij een hoop pro-Palestina aanhangers ook niet getuige de protesten. Bi-zar dat een van origine christelijk land zich hierin zo uitspreekt. Al zal het ongetwijfeld te maken hebben met de houding van NL ten tijde van 1930-1940 tov Joodse immigranten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:53

Dit conflict speelt al zo lang, en is zo gecompliceerd, dat ik er niet echt een mening aan waag.
Er is waarschijnlijk niet echt een gelijk. Niet één dader en één slachtoffer. Was het maar zo simpel.
Maar gevoelsmatig gaat mijn medeleven toch het meest uit naar de Palestijnse burgers. Het ontbreekt hen zo aan enig perspectief. Ze worden voorgelogen door Hamas, opgevoed met de overtuiging dat Israël en alles wat joods is de grote vijand is. Ze krijgen geld om te demonstreren, vlaggen in de fik te steken en haatleuzen te roepen. En in het Westen vinden wij het enge terroristen. Maar dat is Hamas, dat zijn de burgers niet.
Ze kunnen ook niet hun land ontvluchten. Letterlijk niet, en als het wel lukt, worden ze niet geaccepteerd als vluchteling, want ze zijn stateloos.
En ondertussen worden ze beschoten en afgeknepen door Israël.

Volkomen ongepast dat Rutte voluit Israël steunt. Sowieso vind ik de rol van Amerika en West Europa heel dubieus.
Als de grootmachten echt een einde zouden willen aan dit conflict, dan zou dat denk ik mogelijk zijn. Er zijn teveel belangen bij deze eeuwigdurende oorlog.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:04

maaikemuis schreef:
Geopolitiek is al meer dan 100 jaar onderdeel van het conflict. Eerst werd het midden-oosten verdeeld onder 3 protectoraten, daarna moest er een plek gevonden worden voor een bevolkingsgroep waar men in europa mee in zijn maag zat na de Tweede Wererldoorlog, vervolgens bleek het een goudmijn te zijn voor wapenleveranties en was het economisch ook wel een handig gebied om de omgeving op afstand te besturen. Het westen zit hier tot zijn nek aan toe in.

Geloof heeft hier marginaal mee te maken, maar toegegeven, het maakt een mooie stroman.

Helemaal mee eens.

En wij zitten als Nederland in de top-vijf van wapenhandelaars.
Dus onze economie (... je zou bijna zeggen onze heilige koe...) wordt gespekt.

Dus tja, net als de VS zullen wij zo wel onze redenen hebben om het conflict door te laten sudderen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:22

Janneke2 schreef:
Helemaal mee eens.

En wij zitten als Nederland in de top-vijf van wapenhandelaars.
Dus onze economie (... je zou bijna zeggen onze heilige koe...) wordt gespekt.

Dus tja, net als de VS zullen wij zo wel onze redenen hebben om het conflict door te laten sudderen.

Dit conflict suddert niet meer maar is ontploft. Het vermoeden bestaat dat deze aanval niet opgezet is door Hamas alleen maar dat zij slechts de uitvoerders zijn. Iran heeft Hamas inmiddels alle hulp die ze nodig hebben toegezegd en Rusland spint hier goed garen bij.

nikkel

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:29

Rusland spint hier garen bij, omdat er nu wapens vanuit de VS naar Israël gaan en die gaan niet naar de Oekraïne.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:31

Echwel schreef:
Bloesem21 schreef:
Ik begrijp niet dat Mossad (Israëlische geheime dienst) dit niet zag aankomen en dat dit kon gebeuren. Wat verschrikkelijk

Zelfde als Amerikaanse veiligheidsdiensten 9-11 niet zagen aankomen
Gewaarschuwd maar het niet geliven

Zou me niet verwonderen als Mossad dit wel zag aankomen (zoals ze van 9-11 volgens sommige bronnen ook afwisten, kan ik best geloven) maar dit liet gebeuren (of deed gebeuren door te provoceren) om zo weer internationaal het onschuldig slachtoffer uit te hangen. En nog trappen de mensen erin, zucht :( .

Trouwens, de term "onschuldige burgers" is hier ook relatief: wie als jood in een illegale nederzetting in Palestijns gebied gaat wonen, is - ook volgens internationaal recht - geen burger maar een bezetter. En een land onder bezetting mag zich volgens de Conventie van Genève met alle middelen verzetten tegen de bezetter.

En Israel is al 20 jaar geleden begonnen met aanslagen op zogenaamde leiders van Hamas e.a., zonder enige vorm van proces en rechtspraak, om nog maar te zwijgen over alle VN-resoluties die ze aan hun laars lappen, of die geblockt zijn door het vetorecht van de VS. Helaas is iedereen dit intussen zo gewoon, en worden ze niet meer op de vingers getikt, zoals onopvoedbare kinderen die je dan maar laat jengelen omdat het allemaal toch niets uithaalt...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:32

Wildgirl schreef:
Wat een trieste situatie. Aan beide kanten uiteindelijk alleen maar verliezers. Ik kan er niet bij dat in Nederland morgen de Israëlische vlag wordt gehesen. En met mij een hoop pro-Palestina aanhangers ook niet getuige de protesten. Bi-zar dat een van origine christelijk land zich hierin zo uitspreekt. Al zal het ongetwijfeld te maken hebben met de houding van NL ten tijde van 1930-1940 tov Joodse immigranten.

Ook een soort wiedergutmachung. Zou best kunnen. (ook na 45 inzake de overlevenden trouwens).
En verder zou de wereld er waarschijnlijk een stuk beter aan toe zijn als we eens zouden ophouden met dat gezwaai met vlaggen. Niet alleen religie heeft gigantisch veel doden op zijn geweten, nationalisme net zo goed.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:37

... ik ben het met iedereen eens dat we op dit moment een 'ontploffend' conflict hebben ipv een sudderend.

Een kleine fantasie.
We sluiten een serie leiders op in 'zoiets als' de Sixtijnse kapel.
Opdracht is niet kies een paus, maar timmer een duurzaam vredesverdrag in elkaar.
En als dat er niet is na 21 dagen, gaan de leiders op water en droog brood.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 22:11

Kunnen we (nee wij niet, dat snap ik :D ) niet van het volledige Israëlische en Palestijnse grondgebied samen één democratie maken?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 22:26

Nikass schreef:
Kunnen we (nee wij niet, dat snap ik :D ) niet van het volledige Israëlische en Palestijnse grondgebied samen één democratie maken?

Na 75 jaar oorlog? Fat chance.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 23:09

Ik weet natuurlijk dat het niet zo eenvoudig is!
Maar waarom zou het niet kunnen, als de VN een vredesmacht naar Israël stuurt, de Gazastrook bevrijdt, en van beide kanten geen gewelddadige acties accepteert?
Als "we" ons onpartijdig opstellen?
Klopt dat ik er geen verstand van heb hoor, en helemaal niet kan overzien wat er dan zou gaan gebeuren. Maar zou het erger worden dan nu?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 23:11

Nikass schreef:
Ik weet natuurlijk dat het niet zo eenvoudig is!
Maar waarom zou het niet kunnen, als de VN een vredesmacht naar Israël stuurt, de Gazastrook bevrijdt, en van beide kanten geen gewelddadige acties accepteert?
Als "we" ons onpartijdig opstellen?
Klopt dat ik er geen verstand van heb hoor, en helemaal niet kan overzien wat er dan zou gaan gebeuren. Maar zou het erger worden dan nu?

"De ene zijn bevrijder is de ander zijn bezetter."

Je zou simpelweg de derde hond zijn in het reeds genoemde spreekwoord.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 23:15

Snadrem schreef:
"De ene zijn bevrijder is de ander zijn terrorist."

Ehm, dat is zoals het nu gaat. -O-

Maar zo hoeft het natuurlijk niet te zijn.

(Hoe blij zullen de wapenhandelaars zijn, om dicht bij huis te blijven? Het is nergens voor nodig om te denken dat bevrijding voor de één ellende voor de ander MOET betekenen, maar dit is natuurlijk wel een soort van Gordiaanse knoop.)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 23:19

De palestijnse vlag hijsen? Voor terroristen?? Iedereen snapt toch wel hopelijk dat die halve garen van Hamas dat totaal verkeerd interpeteren.

Ik snap zowieso niet waarom iedereen maar zegt ' en israel dit en dat'.
Er zijn een paar terroristen die 260 jonge mensen op een festival afgeknalt hebben als beesten, die huizen zijn binnen gegaan en families afgeslacht hebben.
Die door de straten rijden met naakte lichamen en gegijzelde mensen, burgers, martelen.

Als je dat wil goedpraten voor jezelf ben je imo net zo slecht als zo'n terrorist. Die ziet ook alleen maar een 'ras' een 'soort' of hoe je het maar wilt noemen. Die zijn alle nuance en respect voor het leven kwijt.

Het zou nooit zo moeten zijn dat men burgers aanvalt om politieke redenen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 00:28

Dat is geen goedpraten, Sunnda. Wat mensen hier in het topic doen, is de oorlogsmisdaden van de Israëlische overheid discussiëren. Dat praat niets goed. Het brengt echter wel meer nuance naar de discussie, want ja, oorlog is altijd ernstig en de burgers zijn er altijd de dupe van. Israël (als in: de overheid) heeft dit echter zelf ook gedaan. Het is dus niet zo simpel als “Hamas zijn terroristen, fiets Palestina, ik sta achter Israël”.

De VN is in mijn ogen echt waardeloos in dit soort conflicten. Geven ze een statement dat dit mensenrechten schendt en het niet acceptabel is ofzo. Maar veel meer dan dat gebeurd er ook niet. 8)7

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 00:31

Ik vind het verschrikkelijk wat palestina al zo lang wordt aangedaan door de zionisten en gruwel van de oorlogsmisdaden van het israelische leger. Ik hoop op een bevrijd palestina, maar ik vind het even erg wat onschuldige israelische burgers nu wordt aangedaan. Er bestaat imo geen goede of slechte kant. Er bestaan enkel goede of slechte mensen, die heb je bij allebei de partijen en die maken het leven van een heleboel mensen erg moeilijk.

Maar deze actie is niet zoeken naar een oplossing of proberen terrein te winnen; het verkrachten en daarna op gruwelijke wijze vermoorden van vrouwen kidnappen van kinderen is niets meer dan een bloeddorstige wraakactie. Dat doe je niet omdat je jezelf vrij wil vechten, dan ben je gewoon verrot tot in de kern van je bestaan. Ik zie om me heen veel pro-palestina activisten deze acties goedpraten onder het mom van "opgebouwde frustratie" en "ze worden al zo lang onderdrukt", maar op het moment dat je vanuit die onderdrukking naar verkrachting en dat soort methodes grijpt kom je op een niveau dat je niet aan het vechten bent voor je volk. Dan keer je iedereen wiens sympathie je nodig hebt tegen je en bereik je het averrechtse.

Dat de israelische vlag overigens wordt gehesen vind ik ook van de gekken. Op zo'n moment zeg je als land "wij staan enkel achter israel als er iets ergs gebeurt" en steek je een middelvinger op naar de palestijnse bevolking die even grote gruwelijkheden is aangedaan.

Wat een paasei.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 00:49

Sunnda schreef:
De palestijnse vlag hijsen? Voor terroristen?? Iedereen snapt toch wel hopelijk dat die halve garen van Hamas dat totaal verkeerd interpeteren.

Ik snap zowieso niet waarom iedereen maar zegt ' en israel dit en dat'.
Er zijn een paar terroristen die 260 jonge mensen op een festival afgeknalt hebben als beesten, die huizen zijn binnen gegaan en families afgeslacht hebben.
Die door de straten rijden met naakte lichamen en gegijzelde mensen, burgers, martelen.

Als je dat wil goedpraten voor jezelf ben je imo net zo slecht als zo'n terrorist. Die ziet ook alleen maar een 'ras' een 'soort' of hoe je het maar wilt noemen. Die zijn alle nuance en respect voor het leven kwijt.

Het zou nooit zo moeten zijn dat men burgers aanvalt om politieke redenen.

Er is ook nog zoiets als geen vlag hijsen ;-)
En nee, daarmee praat ik niet goed wat voor acties er (over en weer) plaatsvinden maar je kunt niet met de vinger naar Hamas wijzen nu.
4 weken geleden bij wijze vuurde Israël een raket af op een moskee, maar, dat haalt hier de kranten niet gezien wij een westers georiënteerd land hebben.
Je openlijke steun uitspreken voor een land wat in de afgelopen 50 jaar met 8(!!) Andere landen in oorlog heeft gelegen en wat de poot stijf houdt bij vredesmissies, dat is heel triest.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 05:34

Weet je met hoeveel landen wij ons actief bemoeid hebben die in oorlog waren de afgelopen jaren Wildgirl? Irak, Afghanistan, Libie, Syrie en nu Oekraine.

Geeft dat landen het recht om hier snel even de grens over te steken en willekeurig burgers te doden vanwege opgebouwde frustratie en vergeldingsacties? Al dan niet omdat er altijd bloed kleeft aan de handen van regeringen die zich met oorlog bezig houdt?
Als Rusland het doet bij burgers staan de kranten bol en spreken we er schande van.
Als Oekraine hetzelfde doet lees je er niets over.
Dat is wat oorlog met mensen doet. Het maakt ze denkend in partijen en wat er met de andere partij gebeurd maakt ze geen klap uit. Kennelijk is 260 jonge mensen doden die een feestje hadden een heel redelijk doel als je onderdrukt wordt.

Niet naar hamas wijzen, walgelijk. Ik vind het vreselijk dat er mensen zijn die terroristen verdedigen op een forum in NL.
En dan zeg ik helemaal niets over de situatie voor veel palestijnen, want dat die vreselijk is mag voor iedereen duidelijk zijn.
Maar het gaat hier om aanslagen die zoveel onschuldige burgers het leven kosten en dan gaan we het hebben over 'ja maar dat is toch wel logisch'

Echt niet oke.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 07:18

Niemand hier in dit topic praat de acties van Hamas goed, niet deze acties of voorgaande.
Maar niet elke Palestijn is lid van Hamas, een groot deel van die bevolking zit gewoon helemaal ruk midden in de chaos waar ze niks aan of tegen kunnen doen. Net zo goed als dat een groot deel van de Israëlische bevolking ook niks te maken heeft met het onterecht bezetten van de gaza strook. De bevolking is gewoon de dupe, en ik vind dat het hijsen van alleen de Israëlische vlag nu doet voorkomen dat alle Palestijnen achter deze terreurdaden staan.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 07:42

@sunnda, hohoho, goed lezen! Ik verdedig geen enkele terroristen en ik gruwel van de daden van Hamas strijders maar, Israël is geen haar beter. Dat is mijn punt.
De gruweldaden die Israël uitvoert, nu, maar ook in de afgelopen jaren is geen haar beter. Vandaar mijn opmerking, waarom hijsen we die vlag? Daarmee baggetaliseert onze overheid namelijk het stelselmatige geweld vanuit Israël en dat is niet terecht. Ik snap oprecht niet waarom ons land partij zou moeten kiezen.
Wat mij betreft kan alles samen en naast elkaar wonen ongeacht religie en cultuur, Israël is degene die dat al jaren tegenhoudt ter info. Hamas niet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 07:53

Wildgirl schreef:
<KNIP>
Wat mij betreft kan alles samen en naast elkaar wonen ongeacht religie en cultuur, Israël is degene die dat al jaren tegenhoudt ter info. Hamas niet.

Kijk anders eens even dwars door het handvest van Hamas heen v.w.b. de toekomst van Israel zoals Hamas dat ziet:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Handvest_van_Hamas

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 07:57

Dat klinkt ook niet lekker en niet hoopgevend. Je mag zelfs de conflictcirkel niet verlaten want dat is hoogverraad. Je moet dus ten alle tijde in het conflict blijven tot elke Jood dood is. Nou dat klinkt vredelievend.

Dat wordt niks daar. Die zullen elkaar tot in lengte der dagen blijven afmaken en niks wat iemand eraan kan doen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:00

Wildgirl schreef:
@sunnda, hohoho, goed lezen! Ik verdedig geen enkele terroristen en ik gruwel van de daden van Hamas strijders maar, Israël is geen haar beter. Dat is mijn punt.
De gruweldaden die Israël uitvoert, nu, maar ook in de afgelopen jaren is geen haar beter. Vandaar mijn opmerking, waarom hijsen we die vlag? Daarmee baggetaliseert onze overheid namelijk het stelselmatige geweld vanuit Israël en dat is niet terecht. Ik snap oprecht niet waarom ons land partij zou moeten kiezen.

Helemaal mee eens. Het is absurd hoe Israël constant het hand boven de hoofd wordt gehouden, terwijl zij de afgelopen jaren gruwelijke daden tegen de mensheid zijn begaan.

Om even wat perspectief in plaatjes te laten zien. Hoe de Palestijnen sinds 1946 van grond en woning zijn ontdaan en hoeveel Palestijnse slachtoffers er sinds 2008 zijn gevallen ten opzichte van Israëliërs.
De afgelopen jaren vonden er tientallen systematische en geplande aanvallen op de Palestijnen plaats, waar je nooit iemand over hoort. De daden van Hamas zijn absoluut bruut en zal ik nooit goed praten, maar door de plots openbare aanval valt dat opeens op, terwijl er al jaren genocide plaatsvindt. Ik vind het dus ook heel erg misplaatst dat de vlag van Israël gehesen wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:26

Relax sunnda, niemand praat het geweld goed. We zeggen het enkel te kunnen begrijpen dat de bom gebarsten is na zo veel jaar van onderdrukking. Vergeet niet de palestijnen eigenlijk met 200 miljoen al jaren opgesloten zitten op een stuk zo groot als de stad Rotterdam.

En ja ik kots wel van NL die de Israelische vlag laten wapperen.