Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:48

Ik wil jullie allemaal heel veel sterkte wensen, wat een drama dit :n
Mijn opa had het vroeger over een papje van wilgenbast om op open wonden te doen dus het zal best werken!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:10

Het heerst hier nu in de regio boven Amsterdam-Noord. Koeien en schapen. Heel naar.

Hoe gaat het met oma, Janouk?

Horseloverl

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:23

Iedereen die ze heeft: kijk even goed uit voor groene vlees vliegen. Zaten hier net ook op een paar ooien.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:29

Horseloverl schreef:
Iedereen die ze heeft: kijk even goed uit voor groene vlees vliegen. Zaten hier net ook op een paar ooien.

Maden bedoel je.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 13:43

miereneter schreef:
Het heerst hier nu in de regio boven Amsterdam-Noord. Koeien en schapen. Heel naar.

Hoe gaat het met oma, Janouk?

Himiji heeft net zelf een geraspte appel gegeten en wat geknipt hooi en smal weegbree.
Ze drinkt zelf en ze scharrelt wat rond.... wel benauwd dus voorzichtig positief

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:46

Wij hebben helaas ook 4 zieke schapen.
De eerste 2 zijn sinds zondag ziek en eten niet zelf. Gemalen rauwe appel op een handje vers gras bij de mondhoeken naar binnen werken houd ze in ieder geval een beetje aan de praat. Ze staan wel zelf, maar hebben zere voeten en een zwaar hoofd. Kauwen gaat wel. Maar de bekjes zijn te gezwollen en pijnlijk om zelf te scharrelen.
De andere 2 patiënten, waaronder ook onze dekram hebben we bij de eerste symptomen gelijk pijnstillers gegeven en die lopen en eten nog zelf.

Ik ga nu in de weer met slobber en kijken of ik nog ergens wilgentakken kan scoren. Alles voor onze wollige vriendinnen. :(

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:47

Rizette schreef:
imaudy schreef:
Clik pour on kun je op schapen gebruiken.

Weet je dat nog ergens te koop?

Boerenwinkel, maar je hebt er een recept voor nodig. Ik gebruik het zelf niet, ik heb geen schapen, wel geiten.

Op de manen/staarten van de ponies gebruik ik wel vliegenmiddel roller. De geiten zitten wel eens aan de staarten. Misschien een tip om dat op de plekken bij schapen te smeren waar die muggen bijten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:12

Rizette schreef:
Horseloverl schreef:

Maden bedoel je.

Rizette, komen die maden niet van die groene vleesvliegen vandaan? Dus vooral op de vliegen zelf letten, dan heb je ook minder snel maden in je schaap/schapen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:33

Heel veel sterkte iedereen met schaapjes :(:)

Wat sneu om ze zo ziek te zien :\

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:39

Helaas zit het niet alleen meer noordelijk, wij zitten in midden nl bij Tiel en hier zit het helaas ook. Nog niet bij mijn eigen hobby schaapjes maar vind het maar eng dat het zo dichtbij komt je zou ze haast opsluiten in een muggen net zodat ze niet geprikt kunnen worden.

Hopelijk knap het oma schaap weer op! Fijn dat ze wel weer wat eet

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 17:37

Rizette schreef:
Horseloverl schreef:

Maden bedoel je.

Als het nog vliegen zijn kun je er makkelijker voor behandelen, maar ja ook maden idd

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 17:38

Berriepi schreef:
Wij hebben helaas ook 4 zieke schapen.
De eerste 2 zijn sinds zondag ziek en eten niet zelf. Gemalen rauwe appel op een handje vers gras bij de mondhoeken naar binnen werken houd ze in ieder geval een beetje aan de praat. Ze staan wel zelf, maar hebben zere voeten en een zwaar hoofd. Kauwen gaat wel. Maar de bekjes zijn te gezwollen en pijnlijk om zelf te scharrelen.
De andere 2 patiënten, waaronder ook onze dekram hebben we bij de eerste symptomen gelijk pijnstillers gegeven en die lopen en eten nog zelf.

Ik ga nu in de weer met slobber en kijken of ik nog ergens wilgentakken kan scoren. Alles voor onze wollige vriendinnen. :(

Gedroogde wilgenbast is op een hoop plekken te bestellen! Eventueel voor je nu al zieken. De slobber gaat hier zeilend nat dus echt met een laag water wat erbovenop drijft. Ze drinken en water eraf en laten de rest maar alle beetjes helpen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 17:42

jeniej schreef:
Helaas zit het niet alleen meer noordelijk, wij zitten in midden nl bij Tiel en hier zit het helaas ook. Nog niet bij mijn eigen hobby schaapjes maar vind het maar eng dat het zo dichtbij komt je zou ze haast opsluiten in een muggen net zodat ze niet geprikt kunnen worden.

Hopelijk knap het oma schaap weer op! Fijn dat ze wel weer wat eet

Ik las ergens dat preventief iets met knoflook geven kan helpen om de muggen op afstand te houden.

Sterkte voor alle schapen baasjes.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 17:46

Jet schreef:
Rizette schreef:

Maden bedoel je.

Rizette, komen die maden niet van die groene vleesvliegen vandaan? Dus vooral op de vliegen zelf letten, dan heb je ook minder snel maden in je schaap/schapen.[/quote]
Zeker zorgen die voor maden. Ik bedoel dat we het dan over maden hebben niet over knutten en blauwtong.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 18:00

O, duidelijk dan! Ik las het als: Je bedoelt dat maden schadelijk zijn voor schapen en vleesvliegen niet. Met jouw verduidelijking snap ik nu wat je bedoelde: Vleesvliegen en knutten zijn iets anders, dat klopt zeker wel. Maar ik denk wel als ze blauwtong hebben dat ze dan nog gevoeliger zijn voor die groene vleesvliegen ( en dus juist de maden daarvan).

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 18:11

Jet schreef:
O, duidelijk dan! Ik las het als: Je bedoelt dat maden schadelijk zijn voor schapen en vleesvliegen niet. Met jouw verduidelijking snap ik nu wat je bedoelde: Vleesvliegen en knutten zijn iets anders, dat klopt zeker wel. Maar ik denk wel als ze blauwtong hebben dat ze dan nog gevoeliger zijn voor die groene vleesvliegen ( en dus juist de maden daarvan).

Precies dit inderdaad!

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:45

Citaat:
Gedroogde wilgenbast is op een hoop plekken te bestellen! Eventueel voor je nu al zieken. De slobber gaat hier zeilend nat dus echt met een laag water wat erbovenop drijft. Ze drinken en water eraf en laten de rest maar alle beetjes helpen.

We hebben gelukkig zelf 2 krulwilgen staan. Daar heb ik thee van getrokken, en ze wat takjes gegeven. Die thee ruikt trouwens echt niet aantrekkelijk en heeft ook een bijzondere kleu :Y) Toch hebben ze er (verdund met water uiteraard) wel iets van gedronken.

Ik had ze vanavond alledrie etende! Hier werkt een mix van luzerne en vers gras, aangevuld met appeltjes voor nu goed! Ik ga zo met een gerust hart slapen.

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:47

Citaat:
Ik las ergens dat preventief iets met knoflook geven kan helpen om de muggen op afstand te houden.

Sterkte voor alle schapen baasjes.

Hier valt het knoflook likblok van de welkoop goed in de smaak, lag in het land voor de schapen en hebben we nu ook in de ziekenboeg gelegd.

JoyenUnory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 00:13

Ik lees wel steeds mee, maar weinig tijd om te reageren. Sterkte voor iedereen die er ook mee te maken krijgt, het virus verspreid zich snel helaas.

Hier gaat het met ups en downs. Vanmorgen de 8e overleden na 1,5 week ziek zijn, inmiddels een uitval van 20%... Het heerst hier in de regio zo onwijs erg, overal zie je dode schapen langs de weg liggen.
Mijn moeder sprak gisteren iemand die van de 300+ schapen er al ruim 100 kwijt is. Ook melkveehouders hebben er last van, zieke dieren, dieren die overlijden en extreme dalingen in de melkproductie.

We proberen van alles om ze aan het eten te krijgen. Zoals hierboven ook al ergens vermeld, gras / paardenbloemblad blaadje voor blaadje via de mondhoek naar binnen stoppen en hopen dat ze het weg krijgen. Gemaaid gras, geweekte pulpbrok, MPB-mix van Gedizo kunnen ze vaak als eerste weer weg krijgen.
De zwakke dieren krijgen Nutri-Drench (https://shop.melkvoordieren.nl/nl/supplementen/nutridrops/goat-nutri-drench.html) of gekluts ei met dextro poeder. Dat ei heeft mijn moeder weer van collega fokkers die dit tijdens de vorige uitbraak gebruikte om de dieren aan te laten sterken.

We hebben een aantal dieren die de goede kant op lijken te gaan, weer zelf eten of inmiddels weer kunnen grazen. Maar hebben inmiddels ook gemerkt dat dieren die de goede kant op lijken te gaan opeens flink terugvallen. Of andersom een lam die zeer slecht uit het land gehaald werd (en we geen stuiver gaven om de nacht door te komen), het de volgende ochtend weer een stuk beter deed. We hebben er ook nog een aantal zitten waarvan het de vraag is of ze het gaan halen. En er komen nog steeds nieuwe besmettingen bij helaas.

Ook hebben een heel aantal zieke dieren last van de poten. Het begint zoals op de bovenste foto en bereid zich uit zoals de onderste foto (zie spoiler). Vandaag had mijn moeder zelfs een schaap met maden in de tussenklauw, goed in de gaten houden dus!
Spoiler:
Afbeelding

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:01

Is het maken van een graspapje geen optie voor de zieke dieren?
Zo worden de cavia's ook gevoerd als ze ziek zijn en zelf niet eten.
Ik snap dat dat bij een grote hoeveelheid schaapjes niet te doen is,maar bij een paar zieke dieren vast wel.
Dan krijgen ze genoeg voeding binnen en hoeven niet te kauwen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:53

Inseciticiden zoals clik en tectonik werken niet. Gister avond met onze dierenarts besproken.
Tectonik doodt de Knut als hij gestoken heeft. Maar dan is het kwaad dus al geschied

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:55

Houdt knoflookgeur knutten weg?
Of hertshoornolie?

Anders kan je de kale plekken daarmee insmeren.
Met knoflook kan je vast ook een papje maken of vermengen met olie.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:24

janouk schreef:
Weet iemand of je Tektonik op schapen kan gebruiken. https://shop.armosa.nl/actueel-actie/te ... 4067n.html

Ik lees dat het alleen is toegestaan voor runderen. Maar kan helpen tegen knutten. Ik weet alleen niet of Permethrine giftig is voor schapen. Het is voor bodem dieren, vissen en katten super giftig. En voor knutten.
De veearts is het aan het uitzoeken. Want het zou ze kunnen beschermen.

Z hebben wel clik pour on gehad, maar dat helpt niet tegen knutten

Ik heb het wel op mijn schapen gebruikt. Las het ergens als tip in een nieuwsbrief. Kan het niet meer terugvinden.
Ik heb 10 ml per schaap gebruikt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:27

Nynkster schreef:
Inseciticiden zoals clik en tectonik werken niet. Gister avond met onze dierenarts besproken.
Tectonik doodt de Knut als hij gestoken heeft. Maar dan is het kwaad dus al geschied

Dat wist ik niet :\

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:38

Uiteindelijk helpt het wel, want als de knutten doodgaan, kunnen ze ook niet verder verspreiden.

Voor 1 individueel schaap of rund kun je uiteraard de pech hebben dat een besmette knut jouw dier steekt en ziek maakt, ondanks dat je wel behandeld hebt.
Maar als jouw dier behandeld is, stopt de verspreiding van die betreffende knut dan wel.

Daarom is het toch raadzaam om dieren wel preventief te behandelen met een insecticide.