Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
robert45 schreef:Voor de mensen die het niet helemaal duidelijk voor ogen hebben:
Wat betreft de heffing die vandebron wil instellen. Dit werkt als volgt.
ALLE stroom die je terug op het net zet moet je voor betalen.
Stel je wekt jaarlijks 4000kwh wat door je meter het net op gaat op en verbruikt ook 4000kwh op een later moment dan kom je nu op 0 uit. De salderingsregeling.
Wat vandebron gaat heffen is het volgende.
Wanneer je 4000kwh opwekt en op het net zet en later 4000kwh afneemt is dat voor hun de staffel van 4000kwh. De prijs is dan 29 euro per jaar oftewel 348 euro op jaarbasis wat je moet betalen.
Overigens krijgt elke energiemaatschappij ook nog 3,5 cent per kWh omdat ze daar weer groene certificaten voor mogen verkopen. Dat pakken ze dus ook nog even mee.
Zit je dus bij deze club zorg dan dat je zsm een ander zoekt.
Crista schreef:mag schreef:Bij ons komen ze volgende week zonnepanelen leggen. 15 stuks. Heb er al bijna spijt van. Ze hebben ons wel geadviseerd om de panelen aan beide kanten van het dak te leggen, zodat we ook opwekken tijdens de niet piekmomenten.
Hier hetzelfde, alleen dan slechts 8 stuks, plat dak dus bijna altijd zo'n en geen hoge gebouwen in de buurt oid die schaduw geven...
Denk dat ik maar een laadpaal ga nemen en auto van de zaak ga laden overdag....
yvje86 schreef:Ik volg het hele gebeuren rondom de zonnepanelen al een paar maanden.
Ik twijfel enorm om zonnepanelen aan te schaffen.
Onze situatie is namelijk als volgt; wij wonen in een goed geïsoleerd huis, en verhuren een vrijstaande vakantiewoning (naast ons huis). In de zomer maanden verbruiken we nauwelijks energie (het vakantiehuisje warmt snel op door de zon en de gasten zijn daarbij vaak fietsen of naar het strand waardoor ze niet in het huisje zitten) maar vanaf oktober tm april verbruiken we (nouja de vakantiewoning) enorm veel stroom. Gasten zetten de verwarming natuurlijk gewoon op standje sauna, we hebben elektrische kachels daarzo en geen begrenzing erop. Dit is ook niet mogelijk zo ver ik weet.
Ik ben bang dat wanneer we zonnepanelen nemen straks per maand door de energiebedrijven verrekend gaat worden, dat zou voor ons ontzettend onvoordelig zijn natuurlijk.
robert45 schreef:Voor de mensen die het niet helemaal duidelijk voor ogen hebben:
Wat betreft de heffing die vandebron wil instellen. Dit werkt als volgt.
ALLE stroom die je terug op het net zet moet je voor betalen.
Stel je wekt jaarlijks 4000kwh wat door je meter het net op gaat op en verbruikt ook 4000kwh op een later moment dan kom je nu op 0 uit. De salderingsregeling.
Wat vandebron gaat heffen is het volgende.
Wanneer je 4000kwh opwekt en op het net zet en later 4000kwh afneemt is dat voor hun de staffel van 4000kwh. De prijs is dan 29 euro per jaar oftewel 348 euro op jaarbasis wat je moet betalen.
Overigens krijgt elke energiemaatschappij ook nog 3,5 cent per kWh omdat ze daar weer groene certificaten voor mogen verkopen. Dat pakken ze dus ook nog even mee.
Zit je dus bij deze club zorg dan dat je zsm een ander zoekt.
belle_boef schreef:yvje86 schreef:Ik volg het hele gebeuren rondom de zonnepanelen al een paar maanden.
Onze situatie is namelijk als volgt; wij wonen in een goed geïsoleerd huis, en verhuren een vrijstaande vakantiewoning (naast ons huis). In de zomer maanden verbruiken we nauwelijks energie (het vakantiehuisje warmt snel op door de zon en de gasten zijn daarbij vaak fietsen of naar het strand waardoor ze niet in het huisje zitten) maar vanaf oktober tm april verbruiken we (nouja de vakantiewoning) enorm veel stroom. Gasten zetten de verwarming natuurlijk gewoon op standje sauna, we hebben elektrische kachels daarzo en geen begrenzing erop. Dit is ook niet mogelijk zo ver ik weet.
Ik ben bang dat wanneer we zonnepanelen nemen straks per maand door de energiebedrijven verrekend gaat worden, dat zou voor ons ontzettend onvoordelig zijn natuurlijk.
Dan kan je je gaan afvragen of je wel wil verhuren in de koude maanden. Of beter isoleren, anders verwarmen. Of de prijs omhoog. Kijken naar begrenzers.
8nnemiek schreef:robert45 schreef:De prijs is dan 29 euro per jaar oftewel 348 euro op jaarbasis wat je moet betalen.
29 euro per maand neem ik aan?
Wat me dan nog niet duidelijk is; waar komt die 29 euro vandaan? Is dat een vast bedrag ongeacht de stroom die je opwekt? Of betaal je een bepaald bedrag per paneel of per hoeveel die je teruglevert?
robert45 schreef:8nnemiek schreef:29 euro per maand neem ik aan?
Wat me dan nog niet duidelijk is; waar komt die 29 euro vandaan? Is dat een vast bedrag ongeacht de stroom die je opwekt? Of betaal je een bepaald bedrag per paneel of per hoeveel die je teruglevert?
Per maand inderdaad
[ [url=m/Ng7k9B.webp]Afbeelding[/url] ]
robert45 schreef:Ja, per maand. Indien je 4000kwh opwekt en terugzet op het net. OOK indien je dit op een later moment weer verbruikt.
Dus zsm je contract opzeggen bij de vandebron tenminste als het een variabel contract is.
IMANDRA schreef:robert45 schreef:Ja, per maand. Indien je 4000kwh opwekt en terugzet op het net. OOK indien je dit op een later moment weer verbruikt.
Dus zsm je contract opzeggen bij de vandebron tenminste als het een variabel contract is.
Nee is vast tot februari, dus heb de luxe dat ik even kan afwachten wat de rest gaat doen hiermee.
yvje86 schreef:Ik volg het hele gebeuren rondom de zonnepanelen al een paar maanden.
Sansevieria schreef:Ja, per maand hé?
Ik vind dat dus pure diefstal, of een ordinaire manier om de salderingsregeling te omzeilen.
Iets anders kan ik er niet van maken.
Voor de mensen die het niet helemaal snappen, de kwh die je meteen opgebruikt vanaf je panelen worden niet geregistreerd, zie onderstaande link:
Met de energie die je met zonnepanelen opwekt voorzie je jouw huis van stroom. Als jij overdag stroomt verbruikt, dan verbruik je direct jouw eigen opgewekte stroom. Doordat je deze stroom direct verbruikt, wordt deze niet geregistreerd door de slimme meter. Wek je meer energie op dan dat je gebruikt? Dan wordt deze stroom via de slimme meter teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Op de slimme meter zie je naast de verbruikte stroom ook hoeveel zelfopgewekte stroom je teruglevert aan het elektriciteitsnet.
https://pure-energie.nl/kennisbank/vers ... me%20meter.
Nu deden we dat toch al zoveel mogelijk, de wasmachine e.d. aanzetten als de zon schijnt.
En idd wat Robert zegt, bij een bedrijf als Vandebron en Co zo snel mogelijk wegwezen als je dat kan.