Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:35

Ik volg het hele gebeuren rondom de zonnepanelen al een paar maanden.
Ik twijfel enorm om zonnepanelen aan te schaffen.
Onze situatie is namelijk als volgt; wij wonen in een goed geïsoleerd huis, en verhuren een vrijstaande vakantiewoning (naast ons huis). In de zomer maanden verbruiken we nauwelijks energie (het vakantiehuisje warmt snel op door de zon en de gasten zijn daarbij vaak fietsen of naar het strand waardoor ze niet in het huisje zitten) maar vanaf oktober tm april verbruiken we (nouja de vakantiewoning) enorm veel stroom. Gasten zetten de verwarming natuurlijk gewoon op standje sauna, we hebben elektrische kachels daarzo en geen begrenzing erop. Dit is ook niet mogelijk zo ver ik weet.
Ik ben bang dat wanneer we zonnepanelen nemen straks per maand door de energiebedrijven verrekend gaat worden, dat zou voor ons ontzettend onvoordelig zijn natuurlijk.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:46

robert45 schreef:
Voor de mensen die het niet helemaal duidelijk voor ogen hebben:

Wat betreft de heffing die vandebron wil instellen. Dit werkt als volgt.

ALLE stroom die je terug op het net zet moet je voor betalen.

Stel je wekt jaarlijks 4000kwh wat door je meter het net op gaat op en verbruikt ook 4000kwh op een later moment dan kom je nu op 0 uit. De salderingsregeling.

Wat vandebron gaat heffen is het volgende.

Wanneer je 4000kwh opwekt en op het net zet en later 4000kwh afneemt is dat voor hun de staffel van 4000kwh. De prijs is dan 29 euro per jaar oftewel 348 euro op jaarbasis wat je moet betalen.

Overigens krijgt elke energiemaatschappij ook nog 3,5 cent per kWh omdat ze daar weer groene certificaten voor mogen verkopen. Dat pakken ze dus ook nog even mee.

Zit je dus bij deze club zorg dan dat je zsm een ander zoekt.

Precies dat, het salderen heeft niks te maken met de heffing.
2 verschillende dingen.

Er staat een rekenvoorbeeld op de site van Vandebron, ze werken met schalen waar je dan in valt:
https://vandebron.nl/klantenservice?sub ... 000Xde8AAC

karuna
Drukke kabouter

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:53

Ze gaan je vooraf inschalen lees ik. Dus niks kijken achteraf wat je verbruik en teruglevering is. Maar vooraf denken ze dat je zoveel gaat terugleveren dus moet je alvast betalen. Hoe kun je dan nog enige grip houden op wat je dan mogelijk teveel aan hun betaald wat betreft je teruglevering? En hoe krijg je dat teveel betaalde dan weer terug? Maken ze dan ieder jaar een nieuwe vooraf schatting en kun je die zelf ook aanpassen?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:57

Ja, dat dus Karuna, ze gaan elk jaar kijken wat je opgewekt hebt en je dan opnieuw in een schaal indelen.

Salderen blijf je gewoon jaarlijks doen (mogen ze ook wettelijk niet vanaf wijken), de stroom die je meteen verbruikt op het moment dat die opgewekt word is niet meegemeten, aangezien meteen verbruikt.

Maar voor alles wat wel gemeten is bij opwekken, en zeg dat dit 2.500kwh/jaar is zoals in het rekenvoorbeeld op hun site, word je dus in bijv schaal 3 ingedeeld, en betaal je het vaste jaarbedrag voor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:00

Ze kunnen toch nooit vooraf weten wat je gaat terugleveren? :n En hoe kun je daar als klant dan nog grip op houden en overzicht? :?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:08

De teruglevering / salderen heeft toch niks te maken met de schaal waar ze je indelen.

Ze delen je jaarlijks in op basis van wat je voorgaand jaar opgewekt had.

Heb je het schema uit de link wat ik plaatste eens bekeken?

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:09

Crista schreef:
mag schreef:
Bij ons komen ze volgende week zonnepanelen leggen. 15 stuks. Heb er al bijna spijt van. Ze hebben ons wel geadviseerd om de panelen aan beide kanten van het dak te leggen, zodat we ook opwekken tijdens de niet piekmomenten.

Hier hetzelfde, alleen dan slechts 8 stuks, plat dak dus bijna altijd zo'n en geen hoge gebouwen in de buurt oid die schaduw geven...

Denk dat ik maar een laadpaal ga nemen en auto van de zaak ga laden overdag....

8 panelen met een vermogen tussen de 400-450 schat ik. Dan hoef je echt niks te doen dat dekt alleen gemiddeld verbruik. Dat kun je gewoon salderen. Ik verwacht nog verder uitstel van de afbouw van die regeling. 1e kamer heeft het nog niet in behandeling/extra vragen gesteld dus komt goed. Terugverdien tijd is super kort dus boeiend verder. Alleen grapjassen zoals van de bron mijden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:11

yvje86 schreef:
Onze situatie is namelijk als volgt; wij wonen in een goed geïsoleerd huis, en verhuren een vrijstaande vakantiewoning (naast ons huis). In de zomer maanden verbruiken we nauwelijks energie (het vakantiehuisje warmt snel op door de zon en de gasten zijn daarbij vaak fietsen of naar het strand waardoor ze niet in het huisje zitten) maar vanaf oktober tm april verbruiken we (nouja de vakantiewoning) enorm veel stroom. Gasten zetten de verwarming natuurlijk gewoon op standje sauna, we hebben elektrische kachels daarzo en geen begrenzing erop. Dit is ook niet mogelijk zo ver ik weet.
Ik ben bang dat wanneer we zonnepanelen nemen straks per maand door de energiebedrijven verrekend gaat worden, dat zou voor ons ontzettend onvoordelig zijn natuurlijk.

Dan kan je je gaan afvragen of je wel wil verhuren in de koude maanden. Of beter isoleren, anders verwarmen. Of de prijs omhoog. Kijken naar begrenzers.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 09:21

robert45 schreef:
Voor de mensen die het niet helemaal duidelijk voor ogen hebben:

Wat betreft de heffing die vandebron wil instellen. Dit werkt als volgt.

ALLE stroom die je terug op het net zet moet je voor betalen.

Stel je wekt jaarlijks 4000kwh wat door je meter het net op gaat op en verbruikt ook 4000kwh op een later moment dan kom je nu op 0 uit. De salderingsregeling.

Wat vandebron gaat heffen is het volgende.

Wanneer je 4000kwh opwekt en op het net zet en later 4000kwh afneemt is dat voor hun de staffel van 4000kwh. De prijs is dan 29 euro per jaar oftewel 348 euro op jaarbasis wat je moet betalen.

Overigens krijgt elke energiemaatschappij ook nog 3,5 cent per kWh omdat ze daar weer groene certificaten voor mogen verkopen. Dat pakken ze dus ook nog even mee.

Zit je dus bij deze club zorg dan dat je zsm een ander zoekt.

Godver hier ga ik dan wel overheen met de teruglevering die we hebben. Snel wegwezen straks. Hoe heb je die 29€ berekend?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:22

Imandra, die staat op hun site, zie geplaatste link ;)

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:26

belle_boef schreef:
yvje86 schreef:

Dan kan je je gaan afvragen of je wel wil verhuren in de koude maanden. Of beter isoleren, anders verwarmen. Of de prijs omhoog. Kijken naar begrenzers.

Oktober maart en april zijn prima maanden voor opwek. Nog relatief veel zon. Aan de elektrische kachels kun je wel wat doen. Dat is de meest onzuinige manier van verwarmen. Airco’s kunnen ook verwarmen en de nieuwe zijn zeer zuinig (kijken naar hoge cop waarde). Hoeft de wereld niet te kosten en zijn zeker 4 keer zo zuinig dan zo’n kacheltje.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:31

8nnemiek schreef:
robert45 schreef:
De prijs is dan 29 euro per jaar oftewel 348 euro op jaarbasis wat je moet betalen.

29 euro per maand neem ik aan?
Wat me dan nog niet duidelijk is; waar komt die 29 euro vandaan? Is dat een vast bedrag ongeacht de stroom die je opwekt? Of betaal je een bepaald bedrag per paneel of per hoeveel die je teruglevert?

Per maand inderdaad

Afbeelding

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:36

karuna schreef:
Ze kunnen toch nooit vooraf weten wat je gaat terugleveren? :n En hoe kun je daar als klant dan nog grip op houden en overzicht? :?

Je betaald toch nu ook een voorschot? De uiteindelijke verdeling komt later wel.

Op de jaarnota staat precies wat je verbruik en levering is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 09:37

robert45 schreef:
8nnemiek schreef:
29 euro per maand neem ik aan?
Wat me dan nog niet duidelijk is; waar komt die 29 euro vandaan? Is dat een vast bedrag ongeacht de stroom die je opwekt? Of betaal je een bepaald bedrag per paneel of per hoeveel die je teruglevert?

Per maand inderdaad

[ [url=m/Ng7k9B.webp]Afbeelding[/url] ]

OMG ik ga dan 46€ betalen?!
Jeetje.

(Nogmaals: mag niet klagen, maar pfoe dit is wel zuur)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:54

Ja, per maand. Indien je 4000kwh opwekt en terugzet op het net. OOK indien je dit op een later moment weer verbruikt.

Dus zsm je contract opzeggen bij de vandebron tenminste als het een variabel contract is.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:58

Ja, per maand hé?
Ik vind dat dus pure diefstal, of een ordinaire manier om de salderingsregeling te omzeilen.
Iets anders kan ik er niet van maken.

Voor de mensen die het niet helemaal snappen, de kwh die je meteen opgebruikt vanaf je panelen worden niet geregistreerd, zie onderstaande link:
Met de energie die je met zonnepanelen opwekt voorzie je jouw huis van stroom. Als jij overdag stroomt verbruikt, dan verbruik je direct jouw eigen opgewekte stroom. Doordat je deze stroom direct verbruikt, wordt deze niet geregistreerd door de slimme meter. Wek je meer energie op dan dat je gebruikt? Dan wordt deze stroom via de slimme meter teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Op de slimme meter zie je naast de verbruikte stroom ook hoeveel zelfopgewekte stroom je teruglevert aan het elektriciteitsnet.
https://pure-energie.nl/kennisbank/vers ... me%20meter.

Nu deden we dat toch al zoveel mogelijk, de wasmachine e.d. aanzetten als de zon schijnt.

En idd wat Robert zegt, bij een bedrijf als Vandebron en Co zo snel mogelijk wegwezen als je dat kan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 09:58

robert45 schreef:
Ja, per maand. Indien je 4000kwh opwekt en terugzet op het net. OOK indien je dit op een later moment weer verbruikt.

Dus zsm je contract opzeggen bij de vandebron tenminste als het een variabel contract is.

Nee is vast tot februari, dus heb de luxe dat ik even kan afwachten wat de rest gaat doen hiermee.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:03

IMANDRA schreef:
robert45 schreef:

Nee is vast tot februari, dus heb de luxe dat ik even kan afwachten wat de rest gaat doen hiermee.

Bij een vastcontract betaal je dit niet. Dan gaat het pas gelden bij de volgende contract.

Dus in februari wegwezen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:18

Nu zit ik bij een andere leverancier. Kijken wat deze ons aanbiedt in October. Vooral slimmigheden via administratie kosten etc. vragen dan aandacht. Een leverancier zit er voor de aandeelhouders niet voor de gebruikers.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:22

yvje86 schreef:

Zou ze dan niet aanschaffen, het moment dat je het daadwerkelijk de stroom wil gebruiken. Herfst, winter heb je er straks niks meer aan omdat de saldering word afgebouwd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:48

Willen jullie even heel goed in de gaten houden dat het net niets te maken heeft met de energie leverancier!
Wat die energie leveranciers doen is de marges uitknijpen om meer binnen te kunnen harken, plat door de bocht.

De netwerkbedrijven zorgen ervoor dat het net de stroom kan verdelen naar alle gebruikers.
Dat die netwerkbedrijven hopeloos achter de feiten aan hollen heeft niks met de netwerkbedrijven de maken maar alles met de ACM en de regering die de netwerkbedrijven jarenlang allerlei beperkingen opgelegd heeft (wettelijk) op het gebied van investeren in datzelfde netwerk.
Die wetgeving heeft pas sinds enkele jaren enige aandacht, laat staan dat ie aangepast is aan de huidige eisen.

Zonnepanelen doen gewoon hun werk. De wet in NL schrijft voor dat de omvormer bij een netspanning van 253V moeten afschakelen. Heb je een nette installatie, dan gebeurt dat ook.
Stroom gaat dus niet de grond in en is ook geen oorzaak van brand of het niet te blussen daarvan, zoals op de eerste of tweede pagina werd beweert.

Gebeurt het te vaak dat de panelen afschakelen dan krijgen de netwerkbedrijven klachten en die klachten moeten ze (wettelijk verplicht!) oplossen. Ongeveer 1/3 van mijn werk bestaat uit het ontwerpen en implementeren van die oplossingen.

Als je vragen hebt over het net in jouw straat, mag je ze gerust stellen. Over de energie-leveranciers kan ik wel wat vertellen, maar dat is beperkt.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:56

Sansevieria schreef:
Ja, per maand hé?
Ik vind dat dus pure diefstal, of een ordinaire manier om de salderingsregeling te omzeilen.
Iets anders kan ik er niet van maken.

Voor de mensen die het niet helemaal snappen, de kwh die je meteen opgebruikt vanaf je panelen worden niet geregistreerd, zie onderstaande link:
Met de energie die je met zonnepanelen opwekt voorzie je jouw huis van stroom. Als jij overdag stroomt verbruikt, dan verbruik je direct jouw eigen opgewekte stroom. Doordat je deze stroom direct verbruikt, wordt deze niet geregistreerd door de slimme meter. Wek je meer energie op dan dat je gebruikt? Dan wordt deze stroom via de slimme meter teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Op de slimme meter zie je naast de verbruikte stroom ook hoeveel zelfopgewekte stroom je teruglevert aan het elektriciteitsnet.
https://pure-energie.nl/kennisbank/vers ... me%20meter.

Nu deden we dat toch al zoveel mogelijk, de wasmachine e.d. aanzetten als de zon schijnt.

En idd wat Robert zegt, bij een bedrijf als Vandebron en Co zo snel mogelijk wegwezen als je dat kan.

ik snap het nog steeds niet helemaal. want gebeurt dit dan echt van moment tot moment?
uur tot uur/ dag tot dag of per week of zelfs minuut? en als je dan geen slimme meter hebt, hoe werkt dat dan? wel een digitale met meerdere telwerken....

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:07

Veneri, je panelen wekken nu stroom op, stel je verbruikt die meteen door apparatuur aan te zetten, die kwh gaan zoals in de link beschreven niet het net op, en dus ook niet geregistreerd langs/door je meter.
Daarom zit er ook verschil in je app waarmee je de opwek per dag kunt zien, en dat wat er via je meter aan opwek te zien is, dat is je meteen verbruikte opgewekte zonnestroom.
Ook bij een digitale meter als ik me niet vergis, de enige meter waar dat niet zo is zijn die heel ouderwetse, die draaien terug.
Daar heb je als zonnepanelen bezitter nog het meeste voordeel van momenteel, maar die zullen nog maar weinig mensen hebben denk ik.

Salderen= je panelen wekken op, maar op het moment van opwekking gebruik je die niet meteen zelf, die gaan het net op, je neemt later stroom af op het moment dat je verbruikt, en dat word verrekend met je eerder opgewekte kwh.

Wat Vandebron nu doet is mensen met zonnepanelen in een schaal indelen, op basis van je op jaarbasis (van het jaar ervoor) totaal opgewekte kwh.
Dat en het salderen zijn 2 los van elkaar staande dingen.
En Vandebron gaat elk jaar achteraf kijken in welke schaal je vlgs hun moet.

Saldering is wettelijk geregeld, en de toeslag voor iedereen met zonnepanelen bij Vandebron is iets wat hun op eigen initiatief gaan invoeren.

Verbazingwekkend btw dat de ACM hier niet ingrijpt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:10

Maar die inschaling is erg vreemd.
Vorig jaar hadden wij geen airco. Nu wel. Gewoon 1 voorbeeld in een energie slurper die ineens per jaar kan veranderen

Hopelijk vertrekken veel mensen en houden andere daarom hun fratsen voor zich.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:16

De ACM had zelf de knuppel in het hoenderhok gegooid, door te stellen in iets andere bewoordingen dan ik typ, het is onredelijk dat de mensen zonder zonnepanelen moeten opdraaien voor de extra kosten veroorzaakt door mensen met zonnepanelen. Nu krijgen de energieleveranciers gewoon een reden om nog meer binnen te harken, onder het mom van wij moeten extra kosten maken.