Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:13

Janneke2 schreef:
prompter schreef:
Oh wellicht rabies?

.... ik heb uit de verschillende berichten nou net niet begrepen dat het dier 'dol' was.

Als het kadaver wordt onderzocht zullen ze dit zeker checken.

Nee, ik bedoel dat ze daar in het ziekenhuis wellicht bang voor zijn en momenteel niets voor hebben? Maar ik heb geen idee wat er in een ziekenhuis kan en niet kan, daar weet vast iemand anders wel meer van :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:31

Marjo schreef:
Ik vraag me af of afschot de oplossing is. Ik denk dat er eerder gekeken moet worden naar waarom ze vee en huisdieren pakken ipv het overige wild en of het wel écht de wolf was. Er worden namelijk ook heel veel dieren gedood door honden helaas.

Zolang we nog een jachtseizoen hebben voor wild in Nederland, kan ik me niet voorstellen dat er te weinig voedsel is voor de wolven.

Maar dit zijn dus wel dingen die een provincie en natuurbeheerder moet gaan aanpakken en onderzoeken. Ik heb gewoon niet het idee dat zij hier actief mee bezig zijn op het moment. Nu woon ik zelf ook niet in dat gebied, maar ik dacht dat de wolf al wel op de heuvelrug gesignaleerd is..

BIJ12 uitslagen bekijkende is wolf zat dader.
Kijkende naar de andere nieuwsberichten, ree doet het goed qua aantallen in wolvengebied is wegens gedrag (bosranddier) geen voorkeursprooi en is daar met max. 35kg eigenlijk ook niet groot genoeg voor. Roedel heeft meer kg's nodig dan dat. Groter wild is er alleen eigenlijk op de Veluwe en daar zijn de edelhertkalveren al elk jaar foetsie, met een implosie qua populatie tot gevolg. Wild zwijn is ook geen voorkeursprooi met de flinke slagtanden en goed in zich beschermd opstellen in bv flinke bramenstruiken. Dan is er verder geen wild meer of het was er eigenlijk al nooit. Enige wat hier ruimschoots aanwezig is met de nodige kilo's aan vlees is vee.

prompter schreef:
Nee, ik bedoel dat ze daar in het ziekenhuis wellicht bang voor zijn en momenteel niets voor hebben? Maar ik heb geen idee wat er in een ziekenhuis kan en niet kan, daar weet vast iemand anders wel meer van :)

Laten we hopen dat ziekenhuis rabies kan behandelen, want dat moet binnen 24 uur opgestart (met vaccinatie dacht ik 48uur en minder prikken, maar behandelen moet). En preventief zou dat hoewel pijnlijke prikken wel eens verstandig kunnen zijn. Naast lading antibiotica en tetanus. Op kweek zetten van voor meer specifiek behandelen is iets langere termijn. Maar het is heel goed mogelijk dat de boel voor aan elkaar naaien te veel opgezwollen is en ze daarom even wachten.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:34

Citaat:
marjo
Ik vraag me af of afschot de oplossing is. Ik denk dat er eerder gekeken moet worden naar waarom ze vee en huisdieren pakken ipv het overige wild en of het wel écht de wolf was. Er worden namelijk ook heel veel dieren gedood door honden helaas.

Zolang we nog een jachtseizoen hebben voor wild in Nederland, kan ik me niet voorstellen dat er te weinig voedsel is voor de wolven.

Maar dit zijn dus wel dingen die een provincie en natuurbeheerder moet gaan aanpakken en onderzoeken. Ik heb gewoon niet het idee dat zij hier actief mee bezig zijn op het moment. Nu woon ik zelf ook niet in dat gebied, maar ik dacht dat de wolf al wel op de heuvelrug gesignaleerd is..

Damn, quoteverkloot -O-

Maar, moeten gaan onderzoeken? Of hadden ze daar al een paar jaar de tijd voor, en hadden ze al kunnen leren van situaties in het buitenland?
Waarom moet Nederland het wiel opnieuw uitvinden?
De wolf pakt het malste, en makkelijkste hapje, niet de oude, zieke dieren en hij zal ook zeker geen kilometers achter z'n prooi aan rennen als er 50m verderop maar 100m door een afgerasterd weiland gerend hoeft te worden...

En de wolf op de Utrechtse heuvelrug is maar een beetje gesignaleerd, heeft ook maar een beetje confrontaties met honden gehad, en er wordt ook maar net geadviseerd honden aan de lijn te houden.
Dus dat heb je goed gedacht, dat de wolf daar ook zit, maar helaas gaat de ontwikkeling van de wolven (en escalerende situaties)iets sneller dan de ontwikkeling van onze kenners...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:38

future_vet schreef:
Vind wel verschil of een wolf uit het niets aanvalt of dat de boer met een hooivork gedreigd heeft naar de wolf.
Een hond zou dan ook bijten lijkt mij…

Vooral omdat de wolf geen kant op kon door omheining en aan een hooivork geprikt dreigt te worden... als je welk dier dan ook in het nauw drijft, valt het aan verdedigt het zichzelf, dus ook een wolf.

Dat een boer zijn schapen niet laat oppeuzelen is op zich logisch.

Shadow0

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:46

Weet ik eigenlijk niet. Een deel van de schapen wordt voor het vlees gehouden, en ze worden ook vergoed, dus het valt mee. Ik geloof beslist dat het frustrerend voor de boer is hoor! Maar toch... er gaat nogal wat mis in onze bioindustrie, en heel veel boeren kunnen daar wel mee leven. Ook als er af en toe een stal in brand vliegt of een vrachtwagen met dieren stikt omdat de koeling uitvalt, is de roep om structurele oplossingen er nauwelijks. Er wordt nog steeds heen en weer gezeuld met allerlei dieren. Dierenwelzijn is daarin niet altijd de belangrijkste overweging... dus waarom speelt dat hier zo'n grote rol?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:47

Zoolgangster schreef:
Vooral omdat de wolf geen kant op kon door omheining en aan een hooivork geprikt dreigt te worden... als je welk dier dan ook in het nauw drijft, valt het aan verdedigt het zichzelf, dus ook een wolf.

Ja, alleen was de boer dus de omheining al uit en is de wolf over het hek heen gekomen om hem te pakken... dus dat maakt de situatie nog weer anders.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:50

Shadow0 schreef:
Weet ik eigenlijk niet. Een deel van de schapen wordt voor het vlees gehouden, en ze worden ook vergoed, dus het valt mee. Ik geloof beslist dat het frustrerend voor de boer is hoor! Maar toch... er gaat nogal wat mis in onze bioindustrie, en heel veel boeren kunnen daar wel mee leven. Ook als er af en toe een stal in brand vliegt of een vrachtwagen met dieren stikt omdat de koeling uitvalt, is de roep om structurele oplossingen er nauwelijks. Er wordt nog steeds heen en weer gezeuld met allerlei dieren. Dierenwelzijn is daarin niet altijd de belangrijkste overweging... dus waarom speelt dat hier zo'n grote rol?

Is dit zo of vind jij dit?
Heb je al die boeren die dieren zijn verloren in een stalbrand of tijdens het vervoer gesproken, dat je dit zo stellig kunt zeggen?

Overigens schijnt de man die vandaag gebeten is, een hobby-boer te zijn.
Je weet wel, mensen die wat schaapjes en/of geitjes hebben, omdat ze dat leuk vinden, makkelijk om het gras kort te houden etc etc, maar die er dus niet noodzakelijkerwijs geld mee moet verdienen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:52

different1 schreef:

... dat is de vraag niet.
Nederland zit net weer een beetje anders in elkaar dan bijvoorbeeld Duitsland, dus kun je net niet alles één op één overnemen.

Ik ben wel heel erg voor internationaal overleg.
Citaat:
De wolf pakt het malste, en makkelijkste hapje, niet de oude, zieke dieren en hij zal ook zeker geen kilometers achter z'n prooi aan rennen als er 50m verderop maar 100m door een afgerasterd weiland gerend hoeft te worden.

In een labsituatie is dat vast wel zo.

En dan nu het echte leven.
(Mag dat zonder gesneer naar de wolvenwatchers...?)

Maar hoe makkelijk is een groep schapen achter een raster...?
Het dier moest wel graven.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:52

Ilse_123 schreef:
Die hebben dan toch ook een plaat van meters dik staal voor hun kop. Ik ben werkzaam in de natuurbescherming, en mens-dierconflicten zijn vaak de reden dat bepaalde soorten onder druk staan. Er zijn echt wel oplossingen waarbij mens en (wild) dier naast elkaar kunnen leven, maar dat vraagt wel een goed plan en beheer.

Hier in Nederland doen we direct moeilijk (zowel pro als anti wolf), terwijl deze problemen in veel minder moderne landen ook spelen, en daar kunnen ze de gulle middenweg (tegenwoordig) vaak wel vinden.
Maar het lijkt wel alsof Nederland denkt dat ze als eerste wereldland niets kunnen leren van derdewereldlanden.

Ik denk dat het vergelijk van ons land met een derdewereldland niet op gaat.
Het grootste probleem is dat onze natuurgebieden die N2000 als stempel hebben wat omvang betreft te klein zijn (10.000 ha is niks voor een wolf als territorium) en ook niet vergroot kunnen worden vanwege (snel)wegen, spoorwegen, dorpen, campings, bebouwing, boerderijen, recreatieparken en dergelijke. Het kan wel aangewezen worden als N2000 gebied maar daardoor is het nog geen natuurgebied. Het enige met een beetje omvang is de Veluwe. Het uitkopen van boeren die direct langs een N2k gebied wonen is beperkte winst. Daarmee worden nog steeds geen 'grote oerbossen' geschapen, alleen iets grotere postzegels natuur omringd met (snel)wegen....etc.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 09-07-23 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:55

Blue_Eyes schreef:
Zoolgangster schreef:

Ja, alleen was de boer dus de omheining al uit en is de wolf over het hek heen gekomen om hem te pakken... dus dat maakt de situatie nog weer anders.

Dat wordt gezegd maar ook dat de boer de wolf eerst onder de zonnepanelen heeft weggeprikt met de mestvork en daarna het dier in het nauw heeft gedreven tegen de stroomdraden van de omheining aan. Dier heeft hem in hand/arm/pols gebeten als verdediging, waarschuwing. Een wolf die wil doden grijpt je naar de strot!
Dat staat verder helemaal los van het feit dat ik ook denk dat Nederland te dicht bevolkt is voor de wolf. 100 jaar geleden niet maar nu wel .

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:57

Nieuwe topictitel;

Wolf graaft onder wolfwerende omheining, doodt 2 schapen en 1 geit. Boer pakte riek en schep en kwam op voor de rest van kudde waarnaar de wolf zich in het nauw gedreven voelde en de boer in zijn arm heeft gebeten.

Mis ik iets? Behalve de belachelijke ruimte die de "genuanceerde" titel moet hebben.

De huidige titel is correct en dat mensen hun eigen invulling er aan geven is aan henzelf te verwijten niet aan de TS of de boer.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:58

mce schreef:

Citaat:
Het dier heeft gebeten om zichzelf of een prooi te verdedigen en viel niet zomaar uit zichzelf aan.

Maar dat is toch ook zo? De boer verdedigde zijn schapen, logisch. Neem ik hem absoluut niet kwalijk. Echter heeft de wolf dus wel aangevallen uit verdediging. Like.. of de wolf nu over de omheining heen is gegaan of niet, de wolf (en zijn prooi) werd in diens ogen ook aangevallen. Ongeacht of je voor of tegen de wolf ben, is dit toch gewoon simpele logica?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:59

Blue_Eyes schreef:
Zoolgangster schreef:

Dit is voor mij versie 7.

Met Bokito associaties.
(Alle 7 zouden waar KUNNEN zijn, maar niet tegelijkertijd.)
Bokito was een sterk dier, die door mensen* getergd werd - en dan gebeuren er gekke dingen.

(* Eerst naarlingen die steentjes naar hem gooiden, en die arme, malle Yvonne wilde hem troosten door naar hem te glimlachen = ze liet haar tanden zien. 'Dat was de druppel' - aanval.)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:59

Janneke2 schreef:
different1 schreef:

... dat is de vraag niet.
Nederland zit net weer een beetje anders in elkaar dan bijvoorbeeld Duitsland, dus kun je net niet alles één op één overnemen.

Ik ben wel heel erg voor internationaal overleg.
Citaat:
De wolf pakt het malste, en makkelijkste hapje, niet de oude, zieke dieren en hij zal ook zeker geen kilometers achter z'n prooi aan rennen als er 50m verderop maar 100m door een afgerasterd weiland gerend hoeft te worden.

In een labsituatie is dat vast wel zo.

En dan nu het echte leven.
(Mag dat zonder gesneer naar de wolvenwatchers...?)

Maar hoe makkelijk is een groep schapen achter een raster...?
Het dier moest wel graven.

We hoeven niks 1 op 1 over te nemen, enkel logisch na te denken en te zien dat het in landen waar veel meer ruimte is, het óók niet zo lekker gaat.

Labsituatie? De wolf heeft al bewezen, in het echte leven, dat hij niet doet wat de experts ons voor willen schotelen.
De ene wolf graaft, de ander springt, lijkt me echt nog steeds minder vermoeiend dan kilometers rennen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:01

Dit staat bij de NOS in het bijbehorende artikel...
Citaat:
De wolf zat volgens hem eerst achter de schapen aan maar keerde zich toen om richting de schapenhouder. De boer en zijn vrouw trokken zich toen terug achter het hek. "De wolf is tegen het hek aangesprongen en heeft hem in zijn arm gebeten", zegt Moes.

tjsa, het is in elk geval eentje geweest die zich niet liet afschrikken door schrikdraad. Enige ervaring zal deze er wel mee gehad hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:02

Citaat:
Nieuwe topictitel;

Wolf graaft onder wolfwerende omheining, doodt 2 schapen en 1 geit. Boer pakte riek en schep en kwam op voor de rest van kudde waarnaar de wolf zich in het nauw gedreven voelde en de boer in zijn arm heeft gebeten.

... sarcasm mode off.

Ik stel voor
'Wolf bijt schapenboer'.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:06

Shadow0 schreef:

Gezien dit een hobbyboer was vermoed ik dat deze schapen niet voor de slacht bestemd waren.
En dan nog, waarom moet een boer zijn dieren op gruwelijke wijze laten afslachten terwijl ze normaal gesproken in een slachthuis op iets diervriendelijkere wijze worden geslacht? En waarom moet je als boer je inkomen kapot laten bijten?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:06

Lindsey_99 schreef:
Dit staat bij de NOS in het bijbehorende artikel...
Citaat:
De wolf zat volgens hem eerst achter de schapen aan maar keerde zich toen om richting de schapenhouder. De boer en zijn vrouw trokken zich toen terug achter het hek. "De wolf is tegen het hek aangesprongen en heeft hem in zijn arm gebeten", zegt Moes.

tjsa, het is in elk geval eentje geweest die zich niet liet afschrikken door schrikdraad. Enige ervaring zal deze er wel mee gehad hebben.

Eh, hoezo liet hij zich niet afschrikken door het schrikdraad...?

Hij is begonnen met zich er onderdoor te wurmen.

.... dat is in mijn ogen afschrikking.

Vervolgens ontstaat er
... laten we zeggen...
een handgemeen, en op dat moment telde het schrikdraad minder
(in deze versie van het verhaal, die goed waar KAN zijn)
(ik ben inmiddels bij 7 verschillende versies).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:07

LTO Noord wil actie van minister na wolvenbeet: 'Regels mogen niet belangrijker zijn dan veiligheid' https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/157111 ... veiligheid #rtvdrenthe

Afbeelding
Afbeelding

Zeg maar eens hoe en wat , hier zijn al drie elkaar tegensprekende verklaringen , zowel qua tijd en gebeuren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:08

different1 schreef:
Is dit zo of vind jij dit?
Heb je al die boeren die dieren zijn verloren in een stalbrand of tijdens het vervoer gesproken, dat je dit zo stellig kunt zeggen?

Nee, ik heb het hier om het deel daarna: dus niet die boer maar hoe het opgepakt wordt door anderen, de berichten op social media enzo.

Bij sommige ongelukken is de reactie: dit was een naar individueel ongeluk. Zelfs als het heel veel dieren raakt. Bij de wolf is het meteen 'ziejewel de wolf is enorm gevaarlijk en dat kan echt niet en we moeten ze afschieten en schaf de luchtbuks maar aan.'

Citaat:
Overigens schijnt de man die vandaag gebeten is, een hobby-boer te zijn.
Je weet wel, mensen die wat schaapjes en/of geitjes hebben, omdat ze dat leuk vinden, makkelijk om het gras kort te houden etc etc, maar die er dus niet noodzakelijkerwijs geld mee moet verdienen...

En dat snap ik wel. Ik moet er ook niet aan denken dat er iets gebeurt met de pony's bij ons op stal. En toch. We snappen bij de meeste dieren echt wel wat over zelfverdediging en dat zelfs als een dier een mens doodt dat niet altijd betekent dat een dier kwaadaardig is. Ik snap niet waarom men dat bij wolven dan wel zo graag wil geloven.

Onali

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:17

Mijn pony's eten anders de boer of hun kuddegenootjes niet op ondanks dat ze aan zelfverdediging doen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:18

prompter schreef:

Bekende van me was door een vleermuis gebeten, woont "in het oosten" en daar liggen de rabiës vaccins inderdaad niet klaar voor gebruik in de apotheek/het ziekenhuis. Het werd een heel gedoe voor hij, binnen 24 uur, dat vaccin eindelijk kreeg, want het was niet op voorraad... Moest van de andere kant van het land komen, en ook daar ligt het niet standaard klaar in de apotheek. Hele heisa, want nee, eigenlijk is men niet goed voorbereid op dingen die statistisch gezien weinig voorkomen...
Ik kan me de toestand in het ziekenhuis met die boer dus wel voorstellen... hadden daar vast ook geen vaccin op voorraad...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:20

Hoe dan ook enorm vervelend voor iedereen: schapen, boer en wolf. Zonde dat het zo loopt. Vind het prachtige beesten. Hopelijk wordt echt een goede oplossing gevonden waarbij landbouwdieren meer gespaard gaan worden. Biologen en ecologen hadden een bepaalde theorie over waarom dit goed zou gaan. Ik zou niet direct hun kennis en expertise willen uitvlakken maar ik zou wel graag meer stukken hierover willen lezen. Het roept bij mij best wat vragen op die waar wellicht een eenvoudig antwoord op te vinden is

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:22

Inmiddels blijken er dus al zo'n 7 verschillende versies van "hoe het kwam dat de wolf de boer beet" te zijn, het wordt nogal ingewikkeld zo. :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:24

Zoolgangster schreef:
prompter schreef:

Bekende van me was door een vleermuis gebeten, woont "in het oosten" en daar liggen de rabiës vaccins inderdaad niet klaar voor gebruik in de apotheek/het ziekenhuis. Het werd een heel gedoe voor hij, binnen 24 uur, dat vaccin eindelijk kreeg, want het was niet op voorraad... Moest van de andere kant van het land komen, en ook daar ligt het niet standaard klaar in de apotheek. Hele heisa, want nee, eigenlijk is men niet goed voorbereid op dingen die statistisch gezien weinig voorkomen...
Ik kan me de toestand in het ziekenhuis met die boer dus wel voorstellen... hadden daar vast ook geen vaccin op voorraad...

Oh ja, je kunt de dode wolf uiteraard onderzoeken op rabiës, maar het wachten op de uitslag duurt te lang, en veel tijd heb je niet, als je binnen 24 uur je eerste rabiës prik moet krijgen.