Het kabinet is gevallen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 00:39

Ik snap niet zo goed waarom je 'strategisch' tegen een partij zou stemmen. Waarom niet gewoon stemmen volgens het partijprogramma. Kijk de standpunten die je belangrijk vind en stem op de partij die daar het meeste bij aansluit. Dat strategisch stemmen tegen iets levert alleen maar ruis op, net als dat hele links rechts en progressief en conservatief gebeuren. Bijna geen partij in nederland heeft 100% alle standpunten van 1 kant.

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 00:59

Veulen84 schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je 'strategisch' tegen een partij zou stemmen. Waarom niet gewoon stemmen volgens het partijprogramma. Kijk de standpunten die je belangrijk vind en stem op de partij die daar het meeste bij aansluit. Dat strategisch stemmen tegen iets levert alleen maar ruis op, net als dat hele links rechts en progressief en conservatief gebeuren. Bijna geen partij in nederland heeft 100% alle standpunten van 1 kant.


Ik begrijp het strategische wel. Ik denk dat Carolien van der Plas een goede vrouw is en dat de BBB een sterke partij is. Ik ben alleen van mening dat ze niet hebben wat het nodig heeft om een land te regeren en dus de grootste te worden.

De reden dat ik dan bijvoorbeeld op de PvdD zou stemmen, is niet omdat ik het 100% met hen eens ben (ben het nog nooit meer dan 80% met een partij eens geweest, gebaseerd op de kieswijzer) maar omdat ik het belangrijk vind dat er wel een partij bij zit die denkt om de dieren. Tegelijkertijd weet ik dat PvdD nooit de grootste zal worden.

Bij de BBB hoop ik echt dat we geen herhaling als bij FvD gaan zien. Die partij was in het begin heel populair, zou helemaal gelijk hebben en het hele land verbeteren. Puntje bij paaltje zit er een man als lijsttrekker die zichzelf zó interessant vindt dat er van regeren en problemen oplossen geen sprake is...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 01:11

JPitty schreef:
Het staat wel overal, maar het is nog niet officieel bevestigd door Rutte zelf of door een van de partijen in het kabinet.

Als het klopt, komen er in in ieder geval nieuwe verkiezingen en persoonlijk hoop ik dat Nederland eens goed gaat nadenken op wie ze gaan stemmen. Dhr. Rutte heeft in totaal vier kabinetten geleid, waarvan er nu dan dus drie zijn gevallen. Is dat nog wel een goede leider voor Nederland, als hij zijn regeringen al niet eens bij elkaar kan houden?

Het probleem met iedere kabinetsformatie is het cordon sanitair wat ze om de PVV gelegd hebben. Noodgedwongen moeten ze daarom onderhandelen met links. Maar nu BBB zo in opkomst is, die ook heel veel stemmen van de linkse kant gekregen heeft, komt er een volledig rechts kabinet in zicht. Ik ben benieuwd.

Kairos
Berichten: 2750
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 06:04

Wat ik me afvraag: wat zou er gebeuren als een heel groot deel van de mensen op Pieter Omtzigt zou stemmen? Mag hij als eenmansfractie dan de coalitie vormen?

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 06:22

Movement schreef:
Pfft, wat een gedoe weer dit. De hele tweede kamer is gewoon één grote poppenkast. Ik weet eigenlijk ook niet meer zo goed op wie ik nou zou moeten stemmen, was er maar een partij die zich niet zo extreem focust op één ding en vooral meer kijkt naar het gehele plaatje en vooral kijkt naar wat het land nu nodig heeft en wat de toekomst ook bevorderd.


Dit inderdaad! Ik ben enerzijds ontzettend pro natuur,jarenlang groen links gestemd, en ik blijf dst belangrijk vinden. Echter heb ik nu een eigen bedrijf en door op een partij als groen links te stemmen snij ik me vreselijk in m'n eigen vingers. Maar bij een partij als de bbb voel ik me evenmin goed (al heb ik daar wel een keer op gestemd)

Bij de provinciale staten op cda gestemd... maar dat was voor mij meer aan gebrek aan beter.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 06:45

_San87_ schreef:
De BBB zie ik ook niet zitten, die vind ik toch iets te veel one-issue. Ik leun nog het meest naar SP, eigenlijk zou ik willen dat Pieter Omtzigt een partij zou hebben, in hem heb ik vertrouwen :).

Nou als je naar z’n stemgedrag gaat kijken kom je daar misschien nog wel op terug. Zijn praatjes staan vaak lijnrecht tegenover zijn stemgedrag

Ik snap niet dat mensen nu denken joepie het kabinet is gevallen, nu wordt alles beter. Natuurlijk niet. Nu gaan ze demissionair weer allerlei zogenaamd zeer acute dingen “oplossen” (lees: gevaarlijke wetjes doordrukken”) en ja... is er een alternatief? Ook niet. Er zijn bijna geen weldenkende mensen om uit te kiezen helaas. In ieder geval zeker niet in combinatie met het talent om een land te besturen en problemen bij de daadwerkelijke kern aan te pakken

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 07:25

Maartje1990 schreef:
Movement schreef:
Pfft, wat een gedoe weer dit. De hele tweede kamer is gewoon één grote poppenkast. Ik weet eigenlijk ook niet meer zo goed op wie ik nou zou moeten stemmen, was er maar een partij die zich niet zo extreem focust op één ding en vooral meer kijkt naar het gehele plaatje en vooral kijkt naar wat het land nu nodig heeft en wat de toekomst ook bevorderd.


Dit inderdaad! Ik ben enerzijds ontzettend pro natuur,jarenlang groen links gestemd, en ik blijf dst belangrijk vinden. Echter heb ik nu een eigen bedrijf en door op een partij als groen links te stemmen snij ik me vreselijk in m'n eigen vingers. Maar bij een partij als de bbb voel ik me evenmin goed (al heb ik daar wel een keer op gestemd)

Bij de provinciale staten op cda gestemd... maar dat was voor mij meer aan gebrek aan beter.


Ik vind Volt een goede nieuwe partij die hierbij aansluit. Kan me in vrijwel alle punten wel goed vinden.

Ik hoop niet dat BBB alias partij Monsanto/Bayer de grootste wordt, dat zou wel echt de ondergang van Nederland zijn.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 07:25

JudithGigi schreef:
gillian schreef:

De natuur :')


Minus het deel dat verdwijnt omdat ze niet goed gaan op teveel stikstof uiteraard

Verdwijnt? We hadden al geen natuur. Enkel door mensen aangelegde en onderhouden tuintjes en parkjes. Reed laatst op de A9 en zag langs de kant van de weg een bord waarop stond “natuurgebied”. Ik dacht.. hmmm.... sinds wanneer is een gemaaid weiland (waar ook nog een snelweg doorheen loopt) “natuur”? Wat een giller. Het zal wel aan mij liggen

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 07:40

Wat is precies een “ondergang” eigenlijk?

Een aantal berichten staan wel een beetje vol met angstzaaien vind ik..
ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren en ik denk niet dat een jaar of wat op de grote wereldschaal enig verschil gaat maken.. eerst maar eens kijken wat er precies gaat gebeuren

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 07:54

Ik hoop dat BBB de grootste wordt. Tijd voor een nieuwe nuchtere wind daar. Ze zijn er niet enkel voor de boeren, maar juist ook voor de burgers.

In Pieter Omtzigt zou ik ook vertrouwen hebben als hij een partij heeft. Hij heeft haarfijn door wat er speelt en wat de problemen zijn.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 07:57

verootjoo schreef:
Maartje1990 schreef:

Dit inderdaad! Ik ben enerzijds ontzettend pro natuur,jarenlang groen links gestemd, en ik blijf dst belangrijk vinden. Echter heb ik nu een eigen bedrijf en door op een partij als groen links te stemmen snij ik me vreselijk in m'n eigen vingers. Maar bij een partij als de bbb voel ik me evenmin goed (al heb ik daar wel een keer op gestemd)

Bij de provinciale staten op cda gestemd... maar dat was voor mij meer aan gebrek aan beter.


Ik vind Volt een goede nieuwe partij die hierbij aansluit. Kan me in vrijwel alle punten wel goed vinden.

Ik hoop niet dat BBB alias partij Monsanto/Bayer de grootste wordt, dat zou wel echt de ondergang van Nederland zijn.

Alsof Monsanto/Bayern niet allang de NL'se/EU regering op zak heeft en daar nu ineens de BBB voor nodig heeft. :')

En de 'ondergang van NL' vind ik pas populistisch geroeptoeter. Of het nu links of rechts wordt..ze zullen altijd een beetje water bij de wijn moeten doen.

BrankaZ

Berichten: 3916
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 07:58

Cer schreef:
Wat is precies een “ondergang” eigenlijk?

Een aantal berichten staan wel een beetje vol met angstzaaien vind ik..
ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren en ik denk niet dat een jaar of wat op de grote wereldschaal enig verschil gaat maken.. eerst maar eens kijken wat er precies gaat gebeuren

Buiten angst zaaien geeft het ook blijk van niet het partijprogramma gelezen hebben.

Paar quotes uit hun verkiezingsprogramma van 2021:

Citaat:
BBB wil een landelijk zorgfonds voor iedereen. Dat scheelt een hoop kosten. Er was ons beloofd dat het commerciële systeem goedkoper zou worden. Dit is niet gebeurd. Het ziekenfonds moet weer terug waarbij mensen met een hoger inkomen zich particulier moeten verzekeren.


Citaat:
Het Kabinet gaat 9 miljoen euro investeren in Voedselbanken Nederland. Met dit bedrag kan het ministerie van Sociale Zaken een Europese subsidie van 60 miljoen euro aanvragen bij de Europese Commissie voor Voedselbanken Nederland. Dit Europese fonds voor voedselbanken bestaan gewoon, alleen Nederland gebruikt die mogelijkheid niet.



Dit vind ik toch behoorlijk sociaal/links klinken.

prompter

Berichten: 11498
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:03

Toen de LPF opkwam: nou gaat er wat veranderen!

Toen Forum de grootste werd: nou gaat er wat veranderen!

Toen de PVV werd opgericht: nou gaat er wat veranderen!

Als je al wat langer mee loopt, weet je dat er ook nu niet zoveel gaat veranderen ;)

De problemen zijn niet weg, en internationale verdragen blijven gewoon gelden. Ook voor elke nieuwe grote partij.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:12

Precies..
Dus zeggen dat dit het einde is, de ondergang, Nederland is verdoemd etc is ergens een tikje overdramatisch doen…

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 08:18

Dorine92 schreef:
_San87_ schreef:
De BBB zie ik ook niet zitten, die vind ik toch iets te veel one-issue. Ik leun nog het meest naar SP, eigenlijk zou ik willen dat Pieter Omtzigt een partij zou hebben, in hem heb ik vertrouwen :).

Nou als je naar z’n stemgedrag gaat kijken kom je daar misschien nog wel op terug. Zijn praatjes staan vaak lijnrecht tegenover zijn stemgedrag

Ik snap niet dat mensen nu denken joepie het kabinet is gevallen, nu wordt alles beter. Natuurlijk niet. Nu gaan ze demissionair weer allerlei zogenaamd zeer acute dingen “oplossen” (lees: gevaarlijke wetjes doordrukken”) en ja... is er een alternatief? Ook niet. Er zijn bijna geen weldenkende mensen om uit te kiezen helaas. In ieder geval zeker niet in combinatie met het talent om een land te besturen en problemen bij de daadwerkelijke kern aan te pakken

Heb je daar voorbeelden van?

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:19

Ik hou mijn hart vast voor onze mooie natuur als BBB de grootste wordt. vd Plas wil geen MP worden, als ze over rechts een coalitie wil is haar enige weg waarschijnlijk VVD en met wie zit je dan weer opgescheept?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 08:21

prompter schreef:
Toen de LPF opkwam: nou gaat er wat veranderen!

Toen Forum de grootste werd: nou gaat er wat veranderen!

Toen de PVV werd opgericht: nou gaat er wat veranderen!

Als je al wat langer mee loopt, weet je dat er ook nu niet zoveel gaat veranderen ;)

De problemen zijn niet weg, en internationale verdragen blijven gewoon gelden. Ook voor elke nieuwe grote partij.

Eerlijk is eerlijk, de PVV heeft ook nooit een kans gehad omdat andere partijen hen bij voorbaat uitsloten. Even in het midden gelaten of dat terecht is.

Verder wel eens met de strekking van je post. Het is niet voor niets dat er in Nederland maar een paar echt grote partijen zijn.

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:26

Dorine92 schreef:
Nou als je naar z’n stemgedrag gaat kijken kom je daar misschien nog wel op terug. Zijn praatjes staan vaak lijnrecht tegenover zijn stemgedrag


Dat is mij ook opgevallen.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:30

_San87_ schreef:
Dorine92 schreef:
Nou als je naar z’n stemgedrag gaat kijken kom je daar misschien nog wel op terug. Zijn praatjes staan vaak lijnrecht tegenover zijn stemgedrag

Ik snap niet dat mensen nu denken joepie het kabinet is gevallen, nu wordt alles beter. Natuurlijk niet. Nu gaan ze demissionair weer allerlei zogenaamd zeer acute dingen “oplossen” (lees: gevaarlijke wetjes doordrukken”) en ja... is er een alternatief? Ook niet. Er zijn bijna geen weldenkende mensen om uit te kiezen helaas. In ieder geval zeker niet in combinatie met het talent om een land te besturen en problemen bij de daadwerkelijke kern aan te pakken

Heb je daar voorbeelden van?

Genoeg maar daar zou ik ff de tijd voor moeten nemen. Kom er later op terug als ik tijd heb

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:31

mysa schreef:
Dorine92 schreef:
Nou als je naar z’n stemgedrag gaat kijken kom je daar misschien nog wel op terug. Zijn praatjes staan vaak lijnrecht tegenover zijn stemgedrag


Dat is mij ook opgevallen.

Maarja het werkt. Iedereen trapt erin

JudithGigi

Berichten: 4340
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:33

Dorine92 schreef:
JudithGigi schreef:


Minus het deel dat verdwijnt omdat ze niet goed gaan op teveel stikstof uiteraard

Verdwijnt? We hadden al geen natuur. Enkel door mensen aangelegde en onderhouden tuintjes en parkjes. Reed laatst op de A9 en zag langs de kant van de weg een bord waarop stond “natuurgebied”. Ik dacht.. hmmm.... sinds wanneer is een gemaaid weiland (waar ook nog een snelweg doorheen loopt) “natuur”? Wat een giller. Het zal wel aan mij liggen


Dan maar alles helemaal kapot?

sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:36

Marjo schreef:
Ik denk dat ik als strategische tegenstem eerder voor PvdD zou gaan.

Tenzij Omtzigt zich verkiesbaar stelt...


Liever Omzigt dan Pvdd, want die laatste zegt wel voor de dieren te zijn, maar was tegen bijvoeren toen de paarden bij de OVP zo’n honger leden. Ook is de PvdD voor de wolf en dus tegen hobbydieren.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:38

Mars schreef:
Ik hou mijn hart vast voor onze mooie natuur als BBB de grootste wordt. vd Plas wil geen MP worden, als ze over rechts een coalitie wil is haar enige weg waarschijnlijk VVD en met wie zit je dan weer opgescheept?


Serieus? Ik hou mijn hart vast voor de natuur als er een coalitie komt die maar mensen binnen blijft harken. Zie het hier gebeuren dat natuurgebieden helemaal volggeplempt worden met huizen. En mijn schrikbeeld is echt, Nederland helemaal volgebouwd en 1 grote stad.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:41

JudithGigi schreef:
Dorine92 schreef:
Verdwijnt? We hadden al geen natuur. Enkel door mensen aangelegde en onderhouden tuintjes en parkjes. Reed laatst op de A9 en zag langs de kant van de weg een bord waarop stond “natuurgebied”. Ik dacht.. hmmm.... sinds wanneer is een gemaaid weiland (waar ook nog een snelweg doorheen loopt) “natuur”? Wat een giller. Het zal wel aan mij liggen


Dan maar alles helemaal kapot?

Nee... structureel oplossen. Dus niet een beetje klooien met geldstroompjes en verantwoordelijkheden afschuiven, maar echt iets doen. En dat betekent dus ook dat je je regeldwang loslaat. Want jij als overheid bepaalt niet hoe de natuur eruit ziet. De natuur is de natuur. En hier horen geen weidevogels. En bomen zaaien zich uit en dan wordt de heide een bos. Of je houdt het heide maar dan noem je het een tuin, en je houdt het weidevogelgebied maar dan noem je het hooiland of weidevogelgebied, en stop je met dit “natuur” noemen. En dan zorg je dat er plekken komen waar wél echt natuur kan komen met de tijd.

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:43

Elisa2 schreef:
Mars schreef:
Ik hou mijn hart vast voor onze mooie natuur als BBB de grootste wordt. vd Plas wil geen MP worden, als ze over rechts een coalitie wil is haar enige weg waarschijnlijk VVD en met wie zit je dan weer opgescheept?


Serieus? Ik hou mijn hart vast voor de natuur als er een coalitie komt die maar mensen binnen blijft harken. Zie het hier gebeuren dat natuurgebieden helemaal volggeplempt worden met huizen. En mijn schrikbeeld is echt, Nederland helemaal volgebouwd en 1 grote stad.


Eens. Er moet eens worden gestopt met mensen binnenhalen. Dat is het eerste. Ik ga eens kijken waar ik op ga stemmen dit keer.