Bezuinigingen in de ouderenzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Bezuinigingen in de ouderenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 11:42

Dat artikel kan ik helaas niet lezen. Heb geen linkedin

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 12:03

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 12:28

Dankjewel +:)+

Citaat:
Wij wijzen u erop dat er vrijwel geen enkele werker in de zorg, zorgvrager/patiënt of mantelzorger gevraagd is naar oplossingen voor de grote problemen in het zorgsysteem.

En dat is heel vaak zo. In veel sectoren.
Op kantoor bedenken ze regels die op de vloer onwerkbaar zijn.
En daardoor ook geldverspilling.

Het moet gewoon anders.
Maar wie gaat daarvoor staan?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 14:02

En hoe raar het ook klinkt: de mensen op kantoor kun je het eigenlijk ook niet kwalijk nemen.
Als er niet goed geregistreerd wordt, wordt er gekort.

De organisaties die dat weer controleren (= een deel van de mensen 'aan de zorg'), dus buiten de instellingen, hebben hun eigen verdienmodel. En dus baat bij veel regels en controles.

Er wordt dus niet veel verdiend IN de zorg, maar des te meer AAN de zorg....

Dus het is systeemfalen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 14:51

Correct kendra, de hoeveelheid verschillende zorgvormen met zijn declaratie-eisen zijn gewoon niet te onthouden. Ik ben blij dat we daarvoor mensen hebben die dat voor mij doen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 15:36

Babootje schreef:
Daar kan ik me ook wel in vinden. Maar niet alleen de verhouding zorgwerkers aan de zorg en handen aan het bed is scheef, ook is het hele vermarkten van de zorg er de oorzaak van dat er heel veel fraude mogelijk is door bedrijfjes die zorg aanbieden.

Vermarkten van de zorg is inderdaad een probleem. In België is het anders dan in Nederland, al gaan we er ook steeds meer heen. Hier mag bijvoorbeeld niet actief reclame gemaakt worden voor zorg/hulpverlening. De meeste zorgorganisaties zijn organisaties zonder winstoogmerk die evt zelf fondsen zoeken om hun diensten aan te kunnen bieden aan cliënten.
Maar ook wij gaan meer en meer naar vermarkten. Zo moeten cliënten in de gehandicaptenzorg steeds meer gaan onderhandelen met instellingen over de prijs van de zorg. Dat kenden we vroeger niet. En ik vind het ook geen positieve evolutie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:21

Kendra schreef:
En hoe raar het ook klinkt: de mensen op kantoor kun je het eigenlijk ook niet kwalijk nemen.

Hmm, jawel hoor. Dat excuus van 'ik voer alleen maar uit' is echt te gemakkelijk. Als er iets is waardoor dit systeem in stand blijft, is het doordat zoveel mensen (en zeker op allerlei kantoren) bereid zijn om dat uit te blijven voeren, ook al deugt het voor geen meter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:48

Mensen op de vloer moeten ook veel meer adm doen en dat kost veel tijd en gaat echt ten koste van patiënten en cliënten.

De mensen op kantoor komen echt te weinig op de werkvloer en staan dus ook te ver af van de werkelijke situatie.

In een tijd waar mensen bang moeten zijn voor hun baan, houden ze ook vaker hun mond en komt niet alles boven terecht.

Wat mijn ervaring wel is, is dat teamleiders, maar ook artsen wat meer durven te improviseren. Verpleegkundigen durven en kunnen die risico's vaak niet te nemen. Bij een goed en hecht team kan men van elkaar op aan en worden mensen goed ingewerkt en loopt dat op rolletjes.

In grotere, wisselende teams en meer afstand tot kantoor ervaar ik toch dat er meer mis gaat, de sfeer slechter is en men ook veel meer klaagt.