Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gitana schreef:Jij belicht het wel op een heel negatieve manier DuoPenotti. We leven hier in een samenleving waar mensen die het minder goed voor elkaar hebben of getroffen zijn door vervelende omstandigheden hulp en vaak geld kunnen krijgen van de overheid. En ook behoorlijk wat. Daarvoor is het nodig dat de kas van het land in balans wordt gehouden. Een goede economie profiteren wij allemaal van, maar wij zijn ook degene die het in stand moeten houden. Prijzen van dingen veranderen is juist 1 van de goede manieren om bepaald gewenst gedrag te stimuleren. Wat denk je, dat al die vervuiling in de afgelopen decennia gewoon voor je opgelost kan worden zonder dat je er iets van merkt? We moeten allemaal een beetje veranderen. Je wordt tot niets verplicht en daarnaast is er geen recht dat jou zeker stelt dat er geen verandering in de wereld om je heen mag gebeuren
8nnemiek schreef:Roodvos schreef:Zeg jij nu dat ik niet weet hoe zwaar de auto is waar ik al bijna 10 jaar in rond rij![]()
Tja, dan houdt de discussie wel snel op natuurlijk.
Google zegt 1731kg, maar nu zie ik dat de nieuwe modellen 1660kg wegen. Nog steeds heel wat meer dan die van ons.
Gitana schreef:Ik heb het niet over uitzonderingen karuna. Ik heb het over hoe deze samenleving ingericht is. jij bent dan misschien helaas een uitzondering. ik ken zoveel mensen die al jaren geld krijgen, of ze er nou recht op hebben of niet. maar dat is niet een dicussie voor in dit topic. ik bedoel alleen maar te zeggen dat met het wegvallen van een inkomstenbron het logisch is dat er naar een oplossing gezocht wordt. en het is mooi dat deze oplossing te combineren is met het stimuleren van duurzaam gedrag.
Nee Cer je hoeft niets lijdzaam te ondergaan. Je bent vrij om te kiezen op wie je wilt en je eigen mening en standpunt in te nemen. Daarnaast ben je niet verplicht om hier te blijven en alles maar te slikken. Er is in NL geen sprake van dingen lijdzaam ondergaan, maar ik begrijp wel dat het soms zo kan voelen.
ja xpablobokt ik heb zeker in die situatie gezeten. meerdere vrienden en familie van mij ook. ik weet waar ik over praat, maar ik begrijp dat het erg vervelend voelt als er makkelijk over gesproken wordt, wanneer jij er zelf een erg slechte ervaring mee hebt.
Roodvos schreef:8nnemiek schreef:Google zegt 1731kg, maar nu zie ik dat de nieuwe modellen 1660kg wegen. Nog steeds heel wat meer dan die van ons.
De enige echte betrouwbare bron: RDW met mijn kenteken:
[ [url=m/JtIVXa.png]Afbeelding[/url] ]
DuoPenotti schreef:https://www.ad.nl/wonen/bijna-twee-milj ... n9-BCamW90
deze past hier welCitaat:Bijna twee miljoen Nederlanders hebben onvoldoende voorzieningen in de buurt
Bijna twee miljoen Nederlanders wonen in een gemeente waar het aantal voorzieningen in de buurt te wensen overlaat. Ze moeten gemiddeld meer dan vier kilometer reizen om bij een bibliotheek, zwembad, treinstation of café te komen.
Check
Gitana schreef:Nee Cer je hoeft niets lijdzaam te ondergaan. Je bent vrij om te kiezen op wie je wilt en je eigen mening en standpunt in te nemen. Daarnaast ben je niet verplicht om hier te blijven en alles maar te slikken. Er is in NL geen sprake van dingen lijdzaam ondergaan, maar ik begrijp wel dat het soms zo kan voelen. .
Roodvos schreef:Zeg jij nu dat ik niet weet hoe zwaar de auto is waar ik al bijna 10 jaar in rond rij![]()
Tja, dan houdt de discussie wel snel op natuurlijk.
Citaat:Google zegt 1731kg, maar nu zie ik dat de nieuwe modellen 1660kg wegen. Nog steeds heel wat meer dan die van ons.
roodvos schreef:De enige echte betrouwbare bron: RDW met mijn kenteken: [ [url=m/JtIVXa.png]Afbeelding[/url] ]
Roodvos schreef:Check, en nog belangrijker dan bibliotheek of treinstation: de dichtsbijzijnde supermarkt is 7 km verderop. In mijn dorp kan je nog geen brood kopen.
En het OV rijdt hier voornamelijk noord-zuid en maar mondjesmaat oost-west. Met gevolg dat ik met het OV minstens 1,5 uur onderweg ben enkele reis naar mijn werk (14 km). Vallen de tijden ongelukkig loopt dat op naar 2-3 uur of zelfs >8 uur ivm de nachtstop.
8nnemiek schreef:Cer, dat komt omdat er meer modellen zijn. Ik had gewoon gegoogled en kwam op 1660kg uit. Ik kende alleen die nieuwe modellen.
Ik dacht, he, dat ding is toch veel groter en zwaarder dan die van mij
Ladygiroc schreef:Ik vind het niet meer dan normaal dat kmvreters meer betalen dan iemand die nog geen 5000 km op een jaar rijdt. Ongeacht wat voor auto.
Zal alleen een meerjarenplan worden zoals het al jaren is.
8nnemiek schreef:Marjo schreef:Ja ik maak me hier ook wel flink zorgen over. Het kost allemaal al zo veel, en ik móet met de auto naar mijn werk. Thuiswerken is niet mogelijk, OV stopt niet in het dorp en rijdt niet op de uren dat ik moet werken en de fiets is helaas ook geen mogelijkheid.
50km per dag, dat keer 14 diensten per maand is 700 km per maand, dat zou mij 56 euro per maand aan rekeningrijden gaan kosten (als ze voor mij 8ct gaan rekenen). Dat is wel een forse verhoging ten opzichte van de 60 euro die ik nu per 3 mnd betaal. En dan heb ik mijn privé kilometers nog even niet meegenomen.
Tel daar de stijgende benzinekosten nog even bij op...![]()
Ik zie mijn salaris niet dusdanig groeien dat ik tegen die tijd een elektrische auto kan gaan rijden, en dan moet er ook op het werk & in de omgeving wel heel wat aangepast worden om al die auto's op te kunnen laden.
De overheid is hard bezig om werken steeds minder aantrekkelijk te maken.
Maar krijg je geen kilometervergoeding van je werk? Dat is 21 cent per kilometer als het goed is. Daar zou je het rekeningrijden én de benzine mee moeten kunnen betalen als je geen grote zuipschuit hebt.
karuna schreef:Minder in verhouding met de niet electrische rijders. Zij zouden een lager bedrag per km gaan betalen waarschijnlijk
IMANDRA schreef:karuna schreef:Minder in verhouding met de niet electrische rijders. Zij zouden een lager bedrag per km gaan betalen waarschijnlijk
En dat is erg omdat?
Ze rijden immers zuiniger. Maar dragen wel bij nav hun kilometers.
Vind dit veel eerlijker hoor. Je betaalt nav welk type/hoe vervuilend je auto is én hoeveel je rijdt. Misschien kunnen ze het tarief ook deels laten afhangen van hoe zwaar je auto is.
Heb je een zuinige (EV) auto en rij je weinig (een prima optie over 7 jaar verwacht ik, ook voor de lagere inkomens), dan ben je dus goedkoop uit. Rij je een EV maar veel kilometers, dan kost het je meer. Rij je een benzine en veel kilometers, dan ben je meer kwijt.
Bedoel; met mijn huidige auto (Opel Corsa) betaal ik nu zo’n €528 euro per jaar. Met rekeningrijden met mijn aantal kilometers zou dat €1774 per jaar worden. Dat is zuur —maar ik weet ook dat die Corsa er niet nog 7 jaar blijft en ik tegen die tijd prima een elektrisch alternatief zou kunnen aanschaffen, waardoor de kosten minder zouden worden.
Tegelijkertijd rij ik ook gewoon veel (80km per dag ivm werk, en dan ben ik er nog op vooruit gegaan ook) dus ik vind het anderzijds ook terecht dat ik meer betaal dan iemand met bijv. 10km per dag.
Spenk schreef:Maar dat is een probleem met je werkgever en niet het probleem van de overheid Marjo?
BaileyMix schreef:Lekker vooral alleen maar in problemen blijven denken, en niet gewoon eens nagaan hoe het er de komende zeven jaar nou écht uit gaat zien in jouw regio. En vooral ook niks willen toegeven, het klimaat wacht verdomme maar even!
Heerlijke instelling.