Femke_Tweety schreef:Precies,
En het gevoel dat je het niet fout kunt doen is extreeeeeeeeem belangrijk.
Ik ben niet bang om te handelen, dat weet ik inmiddels echt heel zeker.
En heb een paar keer verschil kunnen en mogen maken.
Maar als ik het risico zou lopen om bijvoorbeeld aangeklaagd te worden als ik een ketting mis en reanimeer, of ik zou de kans lopen om aangeklaagd te worden als ik als goedwillende niet proffesional in een stresssituatie doorga met reanimeren terwijl het slachtoffer dat eigenlijk niet had gewild,
Dan gaat helpen dus gevaar voor mijzelf opleveren...
En dat kan nooit de bedoeling zijn.
Het zou kunnen betekenen dat nóg minder mensen adequaat durven te handelen.
En dat betekent nogal wat voor het meerendeel van de mensen die niet zo'n 'niet reanimeren' tag draagt.
Volgens mij heeft niemand het er over dat het slecht is als een hulpverlener gaat reanimeren zonder een ketting of tattoo gezien te hebben. Het is toch logisch als je het niet weet, dat je dan gewoon er bovenop springt om je stinkende best te doen, super goed dat je dit wilt en kunt

Dus ik snap niet zo goed waarom er steeds reacties worden geplaatst in de trant van "als ik een ketting niet zie" want daar gaat het helemaal niet om

Er wordt volgens mij alleen voor gepleit dat je als hulpverlener beseft dat niet iedereen weer teruggehaald wilt worden als zijn lijf de stekker er uit trekt. En dat het wel fijn is om (zodra deze kans zich voordoet) een kans te grijpen om te kijken of er iets als een ketting of tattoo is.
En vooral: op het moment dat je het daadwerkelijk gezien hebt dat iemand niet gereanimeerd wil worden: S-T-O-P-P-E-N.
Want dan is het duidelijk dat je geen toestemming hebt om op deze manier aan iemand te zitten.
En zodra je dat weet, dien je dat te respecteren. Het is toch al niet tof wanneer iemand de wens heeft om rustig te sterven, en je dan ontbloot op straat komt te liggen met allerlei toeters en bellen en iemand die bovenop je zit te pompen alsof je een EHBO-pop bent, en je lichaam en wens niet respecteert....
Gebeurt dat per ongeluk, met goede bedoeling, dan is het pech. Maar ga je door terwijl je weet dat die persoon er een dermate sterke afkeer van had dat 'ie een ketting of tattoo geregeld heeft.... dat is echt heel laag en respectloos.
Het lijkt me eerlijk gezegd wel fair als je iemand die na het zien en besef van zo'n ketting of tattoo dan toch doorgaat, daarvoor op de vingers kan tikken. Ik zou zo niet weten welke straf daar op zou moeten komen te staan. Maar het mag van mij zeker wel afgestraft wordt als je de "blijf van me af!" wens niet respecteert. Met respect voor de situatie en de adrenaline en de goede bedoelingen. Maar je dient zoiets in beginsel wel zéker te respecteren

Iemand op een gebouw is natuurlijk een totaal andere situatie. Dat kan een heftig, afwijkend moment zijn. En vooral: is ook gevaarlijk voor omstanders enzo.