Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:27

Eigen eten opeten op een terras vind ik niet kunnen hoor, ook niet in gezelschap van anderen. Misschien alleen als de gelegenheid niets kan bieden ivm een allergie. Tegenwoordig is er zoveel mogelijk meestal dat die kans een stuk kleiner is dan vroeger.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:31

_San87_ schreef:
Ik denk niet dat het een kwestie van 'niet erg gevonden' is, eigenlijk. Maar kiezen tussen twee 'kwaden'. 1. Toestaan dat iemand eigen consumpties nuttigt terwijl de rest wel besteld, en 2. Alle klandizie van die groep verliezen wanneer aangegeven wordt dat eigen consumpties nuttigen niet is toegestaan.

Niet echt een eerlijke keuze :).

Ik ben het met je eens.

Ik denk dat ze dan inderdaad maar kiezen voor de groep die toch een paar keer per week uitgebreid komt lunchen. Zou ik denk ik ook doen in hun geval.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:35

Hier zijn restaurants waar je krnwtr kan bestellen. Daar betaal je zo'n 1,50 per glas en 3 euro voor een karaf voor. Je kunt ook flessenwater krijgen daar betaal je de frisprijzen voor. Zelf drink ik veel liever kraanwater dan flessenwater zonder bubbels. Deze optie is dan ook erg fijn. Lijkt mij ook een prima oplossing voor horeca met deze discussies. Zet het op de kaart voor een x bedrag en dan is het voor iedereen helder.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:46

Het lijkt mij helemaal niet zo moeilijk maar juist een slimme zet om als restaurant jezelf hartstikke groen, circulair en klimaatbewust te profileren door kraanwater aan te bieden ipv 'plat water uit een flesje'.
Favoriet restaurant hier in de buurt (helaas gestopt) had gewoon 'een karaf Barnevelds water' op de kaart staan. Kostte 2.50 en ik heb daar echt nog nooit iemand over horen mekkeren.
Restaurants hier leveren ook gewoon een glas kraanwater bij de wijn en de koffie, ook geen probleem.

Waar ik overigens wel weer problemen mee heb, is als je Spa rood bestelt en ze komen met een glas kraanwater waar ter plekke koolzuur aan is toegevoegd. Ik proef dat verschil nl heel erg goed...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:54

Het gaat er niet om of ze geld rekenen voor kraanwater.. er zijn nl klanten die vinden dat het gratis moet.
Bij het restaurant waar wij meestal gaan eten is water bij wijn gratis, een karaf 1E en een karaf met munt en limoen 2,75 en alsnog klagen er mensen dat kraanwater altijd gratis moet zijn.

Veel mensen zijn best bereid (wat) te betalen voor kraanwater, maar zodra er mensen gaan discussiëren dat ze verplicht zijn gratis water te verstrekken krijg je een rotsfeer in je zaak.
Vorig jaar (of jaar ervoor) 6 meiden op het terras.. 4 wilde kraanwater (dus 1 karaf van 1E + 4 glazen), 2 hebben wat gegeten met wat te drinken. Kost de zaak 4 onbetaalde plekken en ze zaten er nog toen wij vertrokken. En die meiden komen echt niet terug om later meer te eten hoor, die vinden het wel fijn zo'n goedkoop lekker plekje in de zon.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:11

Hier in de buurt wordt er niet gezeurd over dat 'kraanwater gratis moet'. Ze snappen echt wel dat de afwas en de bediening ook moet worden betaald.
En een groep meiden op een terras die 'onder-consumeren' en 'over-plakken', tja, da's het risico van het vak.
Je kan ook na een uur naar zo'n groep toegaan en zeggen: deze tafel is gereserveerd, ik verzoek jullie vriendelijk om af te rekenen.
Of je doet de Amerikaanse aanpak: je vraagt of ze nog iets willen drinken en zo niet, dan breng je de rekening }>

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:37

Hier in het topic wordt bovendien ook niet gezeurd dat kraanwater gratis moet!

En wat dat 'onbetaalde plekken' betreft: ik zou horeca ook aanraden om eens te kijken of die plekken wel bezet zouden worden. Want sommige dingen snap ik echt. Als het druk is, dan is het inderdaad een punt als er veel mensen zijn die niks bestellen, terwijl er voor andere klanten geen plek is. (Maar zoals gezegd, ik heb dus juist op hele drukke terrassen al meermaals gratis gezeten omdat er niet bediend wordt.)

Maar... dat soort onzin doet men ook af en toe op het moment dat er nauwelijks iemand is. Familie van mij eet bv niet veel, en een doorsnee hoofdgerecht is echt teveel. Dus die splitsen nog wel eens: samen een voorgerecht, samen een hoofdgerecht. Daar wordt soms enorm moeilijk over gedaan. Dat is te snappen als je mensen moet afwijzen die willen eten waar geen plek voor is. Maar er wordt ook moeilijk over gedaan als er 28 van de 30 tafels leeg zijn... Dan neem je niet de plek in van iemand anders.

En ook daar: niemand wil dan het restaurant zoveel mogelijk benadelen. Maar mensen vinden het niet nodig om een heleboel eten te bestellen dat vervolgens wordt weggegooid. En het eten dat je weggooit, dat is ook gewoon verspilling van tijd en energie en geld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:40

Dan neem je t overgebleven eten toch mee? Dat is ook gewoon een optie als je het niet op krijgt :).

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:46

Pfff wat een discussie over een glaasje water. Ik snap dat sommigen het niet breed hebben of geen fris/alcohol lusten, maar is een flesje water van zo'n 3 euro echt je tijd waard om je zo over op te winden? Breekt dat flesje Spa blauw echt de bank?

Je gaat toch uit eten om een avondje te genieten, voor de gezelligheid en/of voor het plezier dat je zelf niet hoeft te koken en op te ruimen. En dan doe je moeilijk over wel of geen kraanwater... Ik vind dat echt wel gierig.

Ik drink vaak wijn bij het eten en vraag daar altijd water bij. Soms krijg je kraanwater, prima. Soms komen ze met een fles Spa en ook dat vind ik prima. Je weet dat een avondje uit nu eenmaal geld kost.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:14

Ceffyl, volgens mij is er geen sprake van opwinding bij ts. Althans:ik lees een normale vraag.
Er waren, zoals ik lees, nog wat meer dingetjes die niet lekker liepen. Maar de opwinding is ontstaan tijdens de discussie. En gaat niet zozeer om het kraanwater an sich, maar om de verschillende meningen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:15

_San87_ schreef:
Dan neem je t overgebleven eten toch mee? Dat is ook gewoon een optie als je het niet op krijgt :).

Daar vind ik zelf niks aan meestal. Ik vind opgewarmd eten meestal matig, en restaurant-eten is er meestal nog veel minder geschikt voor. Dat is lekker omdat het vers is.

Het punt is: waarom moeilijk doen als je restaurant vrijwel leeg is? Waarom niet proberen om het aantrekkelijk en leuk te maken voor mensen om uit eten te gaan?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:21

Het is natuurlijk een evenwicht zoeken tussen wat je als restaurant wilt aanbieden. Een leuke avond voor de gasten aan de ene kant en wel een beetje winstgevend blijven aan de andere kant. Ik moet eerlijk zeggen dat ik 1 hoofdgerecht bestellen om door 2 volwassen personen te delen, ik ook wel niet de norm vind. Heel erg leuk als er niet moeilijk over gedaan wordt, maar ook heel normaal als een restauranthouder het liever niet wil.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:30

Je kunt ook om een kleinere portie vragen van het hoofdgerecht. Mensen met een maagverkleining zitten daar bijvoorbeeld ook mee. Sommige restaurants hebben die mogelijkheid al op de kaart. Of je zou het bij het reserveren kunnen vragen of die mogelijkheid er is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:32

Ceffyl schreef:
Pfff wat een discussie over een glaasje water. Ik snap dat sommigen het niet breed hebben of geen fris/alcohol lusten, maar is een flesje water van zo'n 3 euro echt je tijd waard om je zo over op te winden? Breekt dat flesje Spa blauw echt de bank?

Je gaat toch uit eten om een avondje te genieten, voor de gezelligheid en/of voor het plezier dat je zelf niet hoeft te koken en op te ruimen. En dan doe je moeilijk over wel of geen kraanwater... Ik vind dat echt wel gierig.

Ik drink vaak wijn bij het eten en vraag daar altijd water bij. Soms krijg je kraanwater, prima. Soms komen ze met een fles Spa en ook dat vind ik prima. Je weet dat een avondje uit nu eenmaal geld kost.

Eigenlijk ben ik het hier helemaal mee eens.
Uiteten vind ik duur. Maar denk er niet eens aan om kraanwater te bestellen om de kosten te minderen.
Dan ga ik niet...

Service of niet. Het verbaasd mij juist dat het in het buitenland blijkbaar gewoon is want komt mij over als de Hollandse gierigheid...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:35

Ik woon in Frankrijk en hier krijg je overal een karaf kraanwater, gratis. Ik drink thuis ook altijd water bij het eten. Wijn en bier lust ik niet, light frisdrank blijf ik de zoetstof de hele dag proeven en zoete dranken kan ik beter niet drinken ivm diabetes.
Wij gaan af en toe naar een all you can eat, met de lunch erg goedkoop, was 12 euro, nu wel duurder. Maar dan drinken we dus alleen water, frisdrank kost daar 4 euro, vind ik in verhouding erg duur. En wij zijn echt niet de enige.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:41

@Tinka,
Drink je ook gratis water als je alleen even op een terras gaat zitten zonder te eten?
Of "moet" je erbij eten bestellen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:47

Tinka schreef:
Wij gaan af en toe naar een all you can eat, met de lunch erg goedkoop, was 12 euro, nu wel duurder. Maar dan drinken we dus alleen water, frisdrank kost daar 4 euro, vind ik in verhouding erg duur. En wij zijn echt niet de enige.

Dit is dus denk ik een punt voor de horecaondernemer. 12€, all you can eat. Dat is toch geen geld, of ben ik nou gek? En ja, alle kosten moeten ergens van betaald worden, dus dan de drank. Om dan alleen water te drinken (gratis dus, dit voorbeeld is Frankrijk) vind ik een trap richting de uitbater. Moet het persé nóg goedkoper? Nee, niet gek dat die toko dan de prijzen voor de lunch verhoogd.

Overigens, mijn ouders wonen in frankrijk, gaan ook regelmatig lunchen. Bestellen dan wel een aperitiefje en likeurtje toe om de uitbater nog iets te laten verdienen. Want idd, zowel wijn, water en koffie zijn inclusief die 18€ die ze daar betalen, en dat vinden die twee ouwe gekken te goedkoop. :')

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:58

Heel die gedachte "je bestelt een drankje omdat het hoort, en als je dat niet doet, misgun je de horeca hun inkomsten" gaat me steeds meer tegen de borst stuiten. Er zijn nou eenmaal veel mensen die graag kraanwater drinken bij de maaltijd. Is het de klant z'n schuld als het verdienmodel daar geen rekening mee houdt?
Dat is haast net zoiets als dat het in het buitenland vaak not done is om geen/weinig fooi te geven, want daar leeft het personeel van. Gooi dan gewoon de tarieven voor het eten omhoog tot een bedrag waarbij je wél netjes uitkomt. Of is dat te simpel gedacht? :o?
Laatst bijgewerkt door JorineV op 16-04-23 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:00

JorineV schreef:
Heel die gedachte "je bestelt een drankje omdat het hoort, en als je dat niet doet, misgun je de horeca hun inkomsten" gaat me steeds meer tegen de borst stuiten. Er zijn nou eenmaal veel mensen die graag water drinken bij de maaltijd. Is het de klant z'n schuld als het verdienmodel daar geen rekening mee houdt?
Dat is haast net zoiets als dat het in het buitenland vaak not done is om geen/weinig fooi te geven, want daar leeft het personeel van. Gooi dan gewoon de tarieven voor het eten omhoog tot een bedrag waarbij je wél netjes uitkomt. Of is dat te simpel gedacht? :o?

Je kunt toch ook gewoon water bestellen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:01

Maar het is toch niet zo dat je geen water mag drinken?
Alleen dan komt het uit een duur flesje.

Ik drink sowieso niet meer dan 2 glaasjes dus liever niet het eten duurder.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:05

JorineV schreef:
Heel die gedachte "je bestelt een drankje omdat het hoort, en als je dat niet doet, misgun je de horeca hun inkomsten" gaat me steeds meer tegen de borst stuiten. Er zijn nou eenmaal veel mensen die graag water drinken bij de maaltijd. Is het de klant z'n schuld als het verdienmodel daar geen rekening mee houdt?

Ik denk dat restaurants hun prijzen over het algemeen bepalen. Dat alles wat binnenkomt meetelt in het plaatje.
Heb je goedkoper eten? Het enige wat je bespaart is op inkoop. Andere kosten lopen echt gewoon door: die kok heb je toch nodig, ook voor een eenvoudige pasta; de koelkast moet toch aan, ook voor de nepparmezaan; de spoelkeuken moet ook functioneren, ook voor de goedkope borden; en ook de belasting over wat er binnenkomt moet betaald worden.

Dus ja, ik begrijp wel dat gratis water en/of goedkope dranken dan niet mogelijk is.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:06

_San87_ schreef:

Sorry ik was te laat met aanpassen. Ik bedoelde kraanwater. Dat smaakt nou eenmaal anders dan spa blauw. Tenzij je in Spa bent ;-)

Hier in het topic, en in de horeca, leeft bij veel mensen het idee dat kraanwater bestellen altijd uit gierigheid gebeurt. Dat is imo jammer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:21

JorineV schreef:
_San87_ schreef:

Sorry ik was te laat met aanpassen. Ik bedoelde kraanwater. Dat smaakt nou eenmaal anders dan spa blauw. Tenzij je in Spa bent ;-)

Hier in het topic, en in de horeca, leeft bij veel mensen het idee dat kraanwater bestellen altijd uit gierigheid gebeurt. Dat is imo jammer.

Eens. Ik ben echt geen water-drinker maar ik vind een glas water naast een fles wijn gewoon wel zo fijn.

Ik zou geen water bestellen naast m'n lunch, maar wel naast m'n lunch met een glas wijn.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:24

Wat een hoop water-connaisseurs hier zeg. Die gore Spa Blauw moeten drinken in plaats van overheerlijk kraanwater :+

Dan bestel je toch lekker bij Thuisbezorgd en tap je er zelf een zalig glaasje gemeentepils bij.

Ik blijf erbij dat uit eten gaan nu eenmaal geld kost en de uitbater ook wat mag verdienen. Krijg je kraanwater, top. Zo niet dan bestel je gewoon een flesje water en zeur je daar verder niet over. Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:25

JorineV schreef:
_San87_ schreef:

Oh zo, ja dat snap ik. Kraanwater bestellen moet kunnen. Laat mensen er 1,50 voor betalen en dan heb je als restaurant je winst al.