Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:00

Ik vind dat het wel wat minder kan met de vleesproductie in Nederland, dus BBB is geen optie.

VVD valt af, kan nou niet zeggen dat +10 jaar Rutte zo veel goeds heeft gedaan voor NL en vind zijn geheugen (dat kan ik me niet herinneren) lachwekkend als het niet zo triest zou zijn.

Christelijke partijen vallen bij mij af. Idem met partijen die de schuld van alle problemen bij immigratie leggen.

De standpunten van PvdD mbt de Oostvaarderplassen vind ik niks.

Dan nog een paar kleintjes waar ik me ook niet mee identificeer.

Dan blijven voor mij D66 GL en PvdA over. D66 doet voor mij te weinig voor de minima, het pro Europeesche sluit ik me wel bij aan.

Dus het wordt denk ik GL

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:05

PvdA en Water Natuurlijk.

Haha briljante kieswijzer boven

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:45

Exitium schreef:
Dat is natuurlijk logisch gezien die nieuwe partijen nog niet gestemd hebben in de eerste kamer :+

Wel een essentieel detail als je het wil gebruiken bij je stemkeuze.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:46

Ben al jaren lid van Pvdd, maar heb wel steeds vaker dat ik denk; 'hmmm'..
Blijf wel lid, vind het goed dat er een partij in de kamer zit, die de stem van de dieren vertegenwoordigt, maar ga er deze keer weer niet op stemmen.
Heb de Stemwijzer, Kieskompas en Volkrant stemcheck gedaan, kwam overal GL uit, dus misschien zit ik daar sowieso beter dan bij Pvdd.
Dus het wordt GL en Water Natuurlijk.
Mijn man heeft geen tijd (lees, geen zin) dus gaf zijn biljet ook aan mij. Mag zelf kiezen, dus nogmaals GL en water natuurlijk dan maar :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 00:13

BBB :)

Exitium

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 00:40

BrankaZ schreef:
Exitium schreef:
Dat is natuurlijk logisch gezien die nieuwe partijen nog niet gestemd hebben in de eerste kamer :+

Wel een essentieel detail als je het wil gebruiken bij je stemkeuze.

Je moet sowieso niet op één stemwijzer afgaan, en deze geeft enkel aan met welke partij je de meeste overeenkomsten hebt op basis van stemmingen van de afgelopen jaren. Over partijen die niet in de eerste kamer zitten zijn die gegevens er simpelweg niet. Je kan deze wel gebruiken om naast andere stemwijzers te leggen en de partijen die nu al senatoren leveren te vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 00:52

Ik heb ook meerdere keren een stemwijzer gedaan en elke keer kwam er iets anders uit. Uiteindelijk ben ik er echt een avond voor gaan zitten en heb ik super geconcentreerd nog een stemwijzer gedaan, en aan het einde van de stemwijzer kon ik kiezen voor wat vinden de partijen of hoe het daar ook precies stond en toen ben ik van alle stellingen gaan lezen wat de partijen daarover te zeggen hebben, niet van allemaal omdat er gewoon al een aantal bij voorbaat afvielen maar zodoende ben ik alsnog van keuze veranderd (al was ik eerst nog niet zeker van de eerdere keuze).
Ik vind, en blijf er bij dat er in ieder geval voor mij en ik denk voor veel mensen met mij, geen partij bestaat waarbij je het met letterlijk alles eens bent waar die partij voor staat.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 06:17

Ik vind het zo moeilijk

Nederland heeft toch echt wel paar dringende punten waar we aan moeten werken. En er gaat nog steeds veel geld verloren naar IMO onzinnige dingen.
Die dingen waar de Nederlanders niks aan hebben zoals de verbouwing van torentje en de locatie (praten we over miljoenen) afzichtelijke kunst en domme acties van ambtenaren

Woning
Onderwijs
Zorg
Defensie
En als laatste echt eerst stoppen met asielzoekers iig maakt het ze moeilijker om hier te komen.
Criminaliteit en straffen

Al deze punten…. Is geen een partij die aan sluit.

Daarbij vind ik de BBB echt te jong om leidend te zijn en ik persoonlijk vind dat mega stallen verboden mag worden en iid minder boeren (vlees boeren)
flinke taks op vlees want als Nederland dus alles gaat importeren hebben we geen zicht op het leed meer en je schiet er niks mee op

Best ingewikkeld

Waterschap niet in verdiept

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 06:44

Lestrange01 schreef:
Melisje_92 schreef:
Pff ik vind het altijd zo lastig, verdiep me er te weinig in…maar wil wel een stem uitbrengen.

Bij de “stemchecker” van de Volkskrant kom ik uit op ja21, maar via kieskompas zit ik daar ver uit de buurt :')

[ [url=m/M89q8I.png]Afbeelding[/url] ]

Nou wij komen op precies hetzelfde uit _O- Ik weet het niet meer hoor.. ik wilde misschien d66 stemmen, dat heb ik ook gedaan met de 2de kamer verkiezingen, maar ik zit er zó ver vandaan. En om nou CDA te stemmen terwijl ik niet christelijk ben..

Deed er daarna nog eentje een daar kwam ook een gekke christelijke uit, dus 3 verschillende al als uitkomst :')

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 07:12

Partij voor de Dieren! Omdat het de enige partij is die écht een progressief beleid wil voeren en de gevolgen van klimaatverandering nog probeert te keren. Die aandacht heeft voor de gezondheid van mensen en die belangrijker vindt dan economische groei. Een partij die strijdt voor gelijkheid, vrijheid en denkt aan het belang van de zwaksten in de samenleving.

Het is de enige partij die al 20 jaar vasthoudt aan haar idealen, die geen compromissen sluit en geen geitenpaadjes zoekt. Geen valse beloften, niks vooruit schuiven maar gewoon aanpakken nu het nog kan.

En omdat ik een dierenliefhebber ben natuurlijk :D

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 07:19

Hier wordt ook BBB gestemd!

Altijd heldere uitleg over al het gelazer dat in dit land plaatsvindt, en de ellende die we (in het verleden) zelf bedacht hebben.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:04

Ik ga 2x BBB, puur met de gedachte, ze moeten toch samenwerken om dingen voor elkaar te krijgen (en een overtuigende meerderheid te hebben). Je eigen idealen doordrammen gaat dan niet werken, dus gok dat ze wel wat water bij de wijn moeten doen soms. Maar vind het ook een hele nuchtere partij, waar ik goede verwachtingen van heb.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:05

Hier wordt het ook 2x BBB. :j

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:42

Hier weer FvD zoals al een aantal jaren.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:49

Ik wil er geen discussie topic van maken, maar hoop wel dat een ieder die PvdD stemt beseft dat je dan voor de OVP stemt, voor de wolf en tegen (delen van) paardensport.

En ik lees dingen als dat er minder vlees gegeten moet worden. Zo lang er vraag is, zal er aanbod zijn. Als je hier boeren weg gaat kopen, verschijnen er in China of verweggistan weer één meer. Google maar even op China en varkensflats. Het dierenwelzijn is hier zoveel beter dan waar dan ook. Uitkopen van boeren hier betekent alleen maar dat dieren verplaatst gaan worden naar een land waar het welzijn slechter is.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:56

Nietsmar schreef:
Ik wil er geen discussie topic van maken, maar hoop wel dat een ieder die PvdD stemt beseft dat je dan voor de OVP stemt, voor de wolf en tegen (delen van) paardensport.

En ik lees dingen als dat er minder vlees gegeten moet worden. Zo lang er vraag is, zal er aanbod zijn. Als je hier boeren weg gaat kopen, verschijnen er in China of verweggistan weer één meer. Google maar even op China en varkensflats. Het dierenwelzijn is hier zoveel beter dan waar dan ook. Uitkopen van boeren hier betekent alleen maar dat dieren verplaatst gaan worden naar een land waar het welzijn slechter is.

Dat ben ik met je eens, absoluut. Maar als ik aan NL denk wat hebben we dan meer nodig? Vleesboeren? Of betaalbare woningen, meer natuur, meer groene energie?

We hebben maar een beperkt grondoppervlakte en megastallen voor export van vlees staat niet zo hoog op mijn lijstje eerlijk gezegd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:00

Nietsmar schreef:

Maar als je het niet meer ziet is het er toch niet meer?

:o?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:06

Ik was vastberaden om voor BBB te stemmen, tot ik zag dat ze de Oostvaardseplassen weg willen hebben en daar 300.000 huizen willen bouwen. (edit: Of ondertussen minder, maar toch. Het is in mijn ogen natuurgebied en daar moet je vanaf blijven. Ga eerder beter zorgen voor de dieren daar)En dat de dier- en boervriendelijke opties waar ze in mijn ogen voor zouden staan, eigenlijk helemaal niet zo vriendelijk waren.
Ook bij Partij voor de Dieren lees ik een hoop dat ik denk, 'Ja maar dit is niet voor de dieren'. Leuk die namen van ze, maar als je echt gaat lezen vind ik het tegenvallen.

Ik hang nog een beetje tussen schip en wal. Ik hou hier helemaal niet van, maar wil m'n 'steentje bijdragen' :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:10

DuoPenotti schreef:
Nietsmar schreef:

Maar als je het niet meer ziet is het er toch niet meer?

:o?

China bouwt toch wel megastallen hoor. Of wij hier nu minder produceren of niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:18

NL is het tweede exportland ter wereld, na de VS. Het kan wel een tandje minder, qua agrarische productie.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 15-03-23 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:18

Ik zal BVNL of FVD gaan stemmen. De kartelpartijen zijn namelijk bezig NL helemaal af te breken op alle fronten en dat moet echt stoppen. Een sterke oppositie in de EK is dus echt nodig.

Zie je dat terug in de partijprogramma's? NEE en dat is dus juist de kloe.

Twijfel je, of wil je daadwerkelijk zien hoe partijen over bepaalde zaken beslissen, kijk dan het stemgedrag op moties in de kamer. Daar zie je dus het ware gezicht van de betreffende politici/partijen.
En daar blijkt dat ook dat de meeste partijen helemaal niet pro boer/pro bevolking/ pro gezondheid/ pro dieren zijn. Dat ga je dus ontdekken als je die moties volgt ;)

Veel stemwijsheid vandaag allemaal +:)+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:23

Nederland exporteerd vlees dichtbij.
Duitsland is een grote inkoper. 40%

De top 10 van landen waar wij heen exporteren zijn Europees.
Zou dit Amerika zijn zou het gewoon binnenland heten.
Duitsland is voor veel boeren zelfs dichterbij dan het westland.

In China is een enorme vraag naar vlees.
Dus ja daar zullen ze bijbouwen.
Maar wat hier weg gaat gaat daar dan nog extra bij.

Een land wat amper mensenrechten kent. Hoe zal dat met dieren gaan?

Overigens Spanje exporteerd meer vlees.
Maar door de doorvoer van vlees is het getal hier hoger.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:23

Nou inderdaad, mysa. Het meeste dat de boeren hier produceren wordt geëxporteerd en wij importeren weer vlees en zuivel uit andere landen. Terwijl PvdD tenminste voor lokale en biologische landbouw is.

Wat betreft de wolf, ja, dat was de enige reden dat ik even twijfelde over de pvdd. Ik ben niet anti, ook niet pro-wolf. Dat vind ik gewoon een lastige kwestie. Om daarvoor een hele partij overboord te doen die zich inzet voor andere hele belangrijke kwesties (waar ik het als het gaat over de paardensport mee eens ben en de situatie met ovp was meer genuanceerd dan hier geschetst wordt).

Terwijl partijen als bbb en fvd over veel belangrijke zaken als onderwijs, inclusiviteit en klimaat echt hele sneue uitspraken doen. :n

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:26

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:49

Voor de waterschappen gaat mijn stem naar Water Natuurlijk. En dan de eerste vrouw op de kieslijst :)

In die lijn ligt ook mijn stem voor de PS, maar ik twijfel nog tussen PvdD (ik ben zeker niet mee qua OVP en wolf) en GL (die qua stemgedrag op moties toch wat minder lijkt te passen op sommige onderwerpen. De PvdD is wat trouwer aan het linkse idee imo).