Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lusitana schreef:Ik heb nog nooit van mijn leven gestemd en ik ben tweeenzestig. Ik weet uit ervaring dat ze van alles beloven om verkiezingen te kunnen winnen en dan gewoon hun eigen weg gaan, dus dat is niet bepaald motiverend.
In 1999 ben ik trouwens uit Nederland vertrokken en dus gaat het me niks meer aan.
Maar het lijkt alsof tegenwoordig, net als hier, de meeste politici alleen maar rijk willen worden en niet echt het volk dienen.
LWDaisy schreef:Hier in BE heb je die keuze niet, wij hebben stemplicht wat betreft een aantal verkiezingen.
Ik weet niet wat ik zou doen als die plicht een recht zou zijn.
Ik ben ab-so-luut niet geïnteresseerd in de politiek, ik ken er niets van en ik volg het ook niet. Ik denk dat dat voornamelijk te maken heeft met de loze beloften die gedaan worden van de politiekers uit - dan heeft het imo geen enkele zin me daar in te verdiepen.
Ik stem niet blanco. Want dan gaat mijn stem naar de winnende partij, en dat is niet de partij waar ik achter sta. Dus dan stem ik maar op de partij die volgens mij het meeste bij mijn visie aansluit.
Maar ik vind het tijdverspilling. Veel blabla, en er wordt helemaal niets gedaan van wat men beloofd.
Lusitana schreef:Jessix schreef:Dat klopt, maar vergeet hierbij ook niet dat een partij het niet alleen voor het zeggen heeft. Je moet samenwerken met andere partijen en dan kan je niet altijd vasthouden aan je eigen idealen.
En internationale samenwerking/beperkingen komt ook nog om de hoek kijken. Niet alles mag zomaar uitgevoerd.
En ik weet dat toevallig, maar hoe kom je dat te weten als je het niet weet? Ik vind wel dat ze dit in campagnes mee zouden moeten nemen. Dat ze dingen van plan zijn , maar dat er hindernissen kunnen zijn en waarom. ECHT informeren.
BaileyMix schreef:Ik denk ook echt dat mensen gewoon niet goed doorhebben waar ze op stemmen. Partijprogramma's niet goed lezen en nog minder letten op wat de partijen/politici in het verleden gedaan hebben qua stemgedrag.
Ergo mijn vader die o.a. miept over het uitkleden van de zorg maar wel stug blijft beweren dat dat een linkse keuze was en rechts blijft stemmen![]()
Zo gaat het denk ik met veel mensen en partijen. Je mee laten zuigen met praatjes van iemand, maar niet goed opletten waar iemand nou daadwerkelijk voor staat, wat iemand qua (stem)gedrag heeft laten zien en of die praatjes uitvoerbaar zijn. En dan achteraf huilen dat er niet gebeurt wat jij voor ogen had...
Janneke2 schreef:Een kandidatenlijst is gewoon een lijst met namen.
Wil je standpunten weten, is de kieswijzer het makkelijkst.
En stemplicht hebben we nooit gehad. (De hemel beware ons!)
Wel opkomstplicht.
Wat je in dat hokje doet, toen nog met gordijnen, moet je zelf weten.
Echt stemmen, blanco of ongeldig - kan en mag allemaal.
Exitium schreef:Janneke2 schreef:Een kandidatenlijst is gewoon een lijst met namen.
Wil je standpunten weten, is de kieswijzer het makkelijkst.
En stemplicht hebben we nooit gehad. (De hemel beware ons!)
Wel opkomstplicht.
Wat je in dat hokje doet, toen nog met gordijnen, moet je zelf weten.
Echt stemmen, blanco of ongeldig - kan en mag allemaal.
Ook opkomstplicht hebben we (gelukkig) niet meer
Ayasha schreef:Exitium schreef:Ook opkomstplicht hebben we (gelukkig) niet meer
die opkomstplicht helpt ook echt in belgië.Je merkt ook zo hoe veel beter het in Be gaat dan in NL politiek gezien.
sarcasme natuurlijk).
Dan bundelen ze gewoon 35 partijen bij elkaar die elkaar niet kunnen zien en horen en die over elk besluit belachelijk lang doen, lang genoeg dat ze er in het nieuws zelfs geërgerd door raken, om de meerderheid te hebben zodat de grootste partij toch buiten gesloten kan worden. ja. Democratie werkt...
DuoPenotti schreef:Hier sluiten ze bij voorbaat alles uit wat niet naar hun pijpen danst... ook foetsie democratie.
Maar goed, toch blijf ik stemmen
herr_balou schreef:Lusitana schreef:Ik heb nog nooit van mijn leven gestemd en ik ben tweeenzestig. Ik weet uit ervaring dat ze van alles beloven om verkiezingen te kunnen winnen en dan gewoon hun eigen weg gaan, dus dat is niet bepaald motiverend.
In 1999 ben ik trouwens uit Nederland vertrokken en dus gaat het me niks meer aan.
Maar het lijkt alsof tegenwoordig, net als hier, de meeste politici alleen maar rijk willen worden en niet echt het volk dienen.
Wat een prietpraat. Als je rijk wilt worden moet je niet de politiek in. Behalve als je corrupt bent/wilt zijn, dan kun je heel rijk worden in de politiek.
Berdien schreef:Nou, ik heb een paar stemwijzers/kieswijzers/hulpmiddelen in gevuld en ik weet wel waar ik níet op ga stemmen..
https://www.jezusleeft.nl/provinciale-verkiezingen/![]()
Waterschap is al helder, daar was ik vrij snel uit.
anjali schreef:Ik kende het programma van deze partij niet, maar ze hebben toch veel hele goede punten. Ik vraag me alleen af waarom wierook in gebedshuizen verboden zou moeten worden?? En het verbieden van Carnaval wijst niet op een R.K. achtergrond .
BaileyMix schreef:"Mensen horen in de natuur, dus laten we alles lekker volbouwen."anjali schreef:Ik kende het programma van deze partij niet, maar ze hebben toch veel hele goede punten. Ik vraag me alleen af waarom wierook in gebedshuizen verboden zou moeten worden?? En het verbieden van Carnaval wijst niet op een R.K. achtergrond .
Nou, dan ben ik toch erg benieuwd naar wat jij veel goede punten vindtOverigens, voor zover ik weet is JezusLeeft ook zéker niet katholiek.
Mkango schreef:BaileyMix schreef:"Mensen horen in de natuur, dus laten we alles lekker volbouwen."
Nou, dan ben ik toch erg benieuwd naar wat jij veel goede punten vindtOverigens, voor zover ik weet is JezusLeeft ook zéker niet katholiek.
![]()