Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
germie schreef:Ik dus ook, daarom heb ik mede dit topic geopend. Dat insecten elders in de wereld gegeten worden prima, maar zoals het nu opeens overal door mag vind ik wel weer de andere kant. Het gaat zo stilletjes. Vermeld het ook denk ik en informeer mensen ook dat ze ineens brood met krekelmeel kunnen eten.
Urbanus schreef:germie schreef:Ik dus ook, daarom heb ik mede dit topic geopend. Dat insecten elders in de wereld gegeten worden prima, maar zoals het nu opeens overal door mag vind ik wel weer de andere kant. Het gaat zo stilletjes. Vermeld het ook denk ik en informeer mensen ook dat ze ineens brood met krekelmeel kunnen eten.
In de link die je hebt gedeeld staat letterlijk dat mensen goed geïnformeerd moeten worden over de ingrediënten. Dus wat is er nu aan de hand?
Brainless schreef:Ja het gaat duidelijk vermeldt worden.. en de Nederlandse benaming is verplicht.
Dus ik zie het probleem niet, er mag al insecten worden gebruikt (al een jaar) en zoalng ik het mij kan herinneren mag er in heel veel producten (delen) van insecten zitten.. dit omdat er niet zonder wat insecten erin kan worden geoogst en/of worden geproduceerd.
Granen oogsten kan niet zonder meerdere insecten per m2 mee te oogsten.. dat is onmogelijk, dus in elk product met granen zitten insecten/larven enz.
germie schreef:Ik merk dat veel mensen niet weten dat er vanaf 23 januari aan meerdere etenswaren insecten mogen worden toegevoegd. Dus in dat opzicht had het duidelijker gemogen.
En zet het duidelijk op de verpakking: 'met toegevoegde insecten' bijvoorbeeld.
Ze gebruiken niet de woorden 'meelworm' of 'krekel' op verpakkingen, maar de Latijnse namen. Dan staat het er wel, maar weet je het nog niet zo. Dus mensen die het echt niet willen eten moeten dan goed op gaan letten.
Ik ben benieuwd hoe het straks verder gaat. Of het toch duidelijk vermeld wordt, of juist niet.
germie schreef:Dat laatste is mij zeker al bekend. Maar ik las dus ook ergens dat er nu in brood MEER insecten toegevoegd mogen worden. Ik denk dan wel een beetje 'waarom?'
Urbanus schreef:germie schreef:Volgens mij wordt het aan bestaande produkten toegevoegd die het eerst niet hadden. Tenminste dat is wat ik begrepen heb. Ik heb niets tegen een krekelbrood of wormenchocolade (in chocolade zitten altijd al insecten overigens).
Heb je daar een linkje van? Want zo lees ik het niet.
speurneusc schreef:in welke chocolade dan???
germie schreef:Ik val in herhaling, maar goed, in deze link staat het dus. Er staat het is de bedoeling en kan worden verwerkt in een wat apart zin.
Het is de bedoeling dat met het krekelmeel onder andere brood, pasta, koekjes, bier en zelfs in chocolade kan worden verwerkt.
germie schreef:Ik kom deze ook nog tegen, is wel interessant. Dus altijd de Nederlandse naam verplicht en het is niet vegetarisch:
https://www.foodwatch.org/nl/current-ni ... -crackers/
germie schreef:https://www.retaildetail.nl/news/food/e ... rmen-eten/
Ik val in herhaling, maar goed, in deze link staat het dus. Er staat het is de bedoeling en kan worden verwerkt in een wat apart zin.
Het is de bedoeling dat met het krekelmeel onder andere brood, pasta, koekjes, bier en zelfs in chocolade kan worden verwerkt.
tamary schreef:speurneusc schreef:in welke chocolade dan???
Er is altijd vervuiling van grondstoffen mogelijk/waarschijnlijk door te klein/geen verschil in maat grondstof en maat vervuiling en wassen is ook niet 100% perfect. Zeker bij massa dus bulk opslag en transport komen er beestjes, etc. in de grondstoffen terecht. Daar zijn normen voor qua hoeveel dat mag zijn, maar 0 is niet noodzakelijk en niet mogelijk zonder fors meer bewerking tot elke cacaoboon met de hand uitsorteren enz. idem trouwens voor granen. Maakt bestrijding van plaagdieren ook zo esentieel voor zulke lokaties.
Ginny135 schreef:Ik heb er geen problemen mee, mits het duidelijk aangegeven wordt. Vanuit huisstofmijt allergie heb ik een kruisallergie voor insecten eiwitten ben ik achter gekomen (zowel meelworm als krekel als sprinkhaan geprobeerd, in ieder geval op de meelworm heb ik echt reactie gehad, maar ik vermoed op de andere twee ook).
Dus als het duidelijk aangegeven wordt vind ik het prima, dan weet ik wat ik moet gaan vermijden
Zoolgangster schreef:Ik heb dus ook een huisstofmijt allergie, gelukkig niet zodanig dat ik in een kaal gesaneerd huis moet zitten, maar toch een dingetje dat wellicht problemen kan geven als ze beestjes in mijn broodmeel stoppen.
karuna schreef:Daar ben ik niet zo zeker van. Ze proppen echt van alles in brood om het maar goedkoper te maken. Lupine, veldbonen, soja, aardappelmeel. In iets dat eigenlijk alleen hoort te bestaan uit water bloem gist zout en mogelijk een beetje olie en suiker. Het is voor mij zo langzaam heel lastig om brood te vinden in nederland waar dit niet inzit of melkloos is.