Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:01

Karmijn (E120) wordt al veel meer gebruikt dan je zou verwachten. Veel mensen weten van de roze koeken, maar de geplette luizen zitten ook als kleurstof in soepen (zoals tomaat), zuiveldranken, sapjes (zoals aardbei en frambozen), M&M's en roze muisjes.

Ik vind het vooral belangrijk dat het netjes tussen de ingrediënten wordt gezet voor mensen met een allergie of andere redenen om het niet te willen eten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:31

germie schreef:
Ik dus ook, daarom heb ik mede dit topic geopend. Dat insecten elders in de wereld gegeten worden prima, maar zoals het nu opeens overal door mag vind ik wel weer de andere kant. Het gaat zo stilletjes. Vermeld het ook denk ik en informeer mensen ook dat ze ineens brood met krekelmeel kunnen eten.

In de link die je hebt gedeeld staat letterlijk dat mensen goed geïnformeerd moeten worden over de ingrediënten. Dus wat is er nu aan de hand?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 19:46

Urbanus schreef:
germie schreef:
Ik dus ook, daarom heb ik mede dit topic geopend. Dat insecten elders in de wereld gegeten worden prima, maar zoals het nu opeens overal door mag vind ik wel weer de andere kant. Het gaat zo stilletjes. Vermeld het ook denk ik en informeer mensen ook dat ze ineens brood met krekelmeel kunnen eten.

In de link die je hebt gedeeld staat letterlijk dat mensen goed geïnformeerd moeten worden over de ingrediënten. Dus wat is er nu aan de hand?

Ik merk dat veel mensen niet weten dat er vanaf 23 januari aan meerdere etenswaren insecten mogen worden toegevoegd. Dus in dat opzicht had het duidelijker gemogen.
En zet het duidelijk op de verpakking: 'met toegevoegde insecten' bijvoorbeeld.
Ze gebruiken niet de woorden 'meelworm' of 'krekel' op verpakkingen, maar de Latijnse namen. Dan staat het er wel, maar weet je het nog niet zo. Dus mensen die het echt niet willen eten moeten dan goed op gaan letten.
Ik ben benieuwd hoe het straks verder gaat. Of het toch duidelijk vermeld wordt, of juist niet.

Brainless

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:50

Ja het gaat duidelijk vermeldt worden.. en de Nederlandse benaming is verplicht.
Dus ik zie het probleem niet, er mag al insecten worden gebruikt (al een jaar) en zoalng ik het mij kan herinneren mag er in heel veel producten (delen) van insecten zitten.. dit omdat er niet zonder wat insecten erin kan worden geoogst en/of worden geproduceerd.
Granen oogsten kan niet zonder meerdere insecten per m2 mee te oogsten.. dat is onmogelijk, dus in elk product met granen zitten insecten/larven enz.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 19:53

Brainless schreef:
Ja het gaat duidelijk vermeldt worden.. en de Nederlandse benaming is verplicht.
Dus ik zie het probleem niet, er mag al insecten worden gebruikt (al een jaar) en zoalng ik het mij kan herinneren mag er in heel veel producten (delen) van insecten zitten.. dit omdat er niet zonder wat insecten erin kan worden geoogst en/of worden geproduceerd.
Granen oogsten kan niet zonder meerdere insecten per m2 mee te oogsten.. dat is onmogelijk, dus in elk product met granen zitten insecten/larven enz.

Dat laatste is mij zeker al bekend. Maar ik las dus ook ergens dat er nu in brood MEER insecten toegevoegd mogen worden. Ik denk dan wel een beetje 'waarom?'

Als het duidelijk wordt voor de mensen die het niet willen eten of niet kunnen eten, dan zal het voor hen vast ook goed komen.

En de meeste vegetariërs zien insecten ook als dieren. Dat waren toch wel wat dingen die ik me afvroeg.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:58

germie schreef:
Ik merk dat veel mensen niet weten dat er vanaf 23 januari aan meerdere etenswaren insecten mogen worden toegevoegd. Dus in dat opzicht had het duidelijker gemogen.
En zet het duidelijk op de verpakking: 'met toegevoegde insecten' bijvoorbeeld.
Ze gebruiken niet de woorden 'meelworm' of 'krekel' op verpakkingen, maar de Latijnse namen. Dan staat het er wel, maar weet je het nog niet zo. Dus mensen die het echt niet willen eten moeten dan goed op gaan letten.
Ik ben benieuwd hoe het straks verder gaat. Of het toch duidelijk vermeld wordt, of juist niet.

Maar wordt het (stilletjes) aan al bestaande producten toegevoegd of is het goedgekeurd voor consumptie en worden er aparte producten van gemaakt zoals, ik noem maar wat, krekelbrood en wormenchocolade?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 20:00

Volgens mij wordt het aan bestaande produkten toegevoegd die het eerst niet hadden. Tenminste dat is wat ik begrepen heb. Ik heb niets tegen een krekelbrood of wormenchocolade (in chocolade zitten altijd al insecten overigens).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:01

germie schreef:
Dat laatste is mij zeker al bekend. Maar ik las dus ook ergens dat er nu in brood MEER insecten toegevoegd mogen worden. Ik denk dan wel een beetje 'waarom?'

Als de klant dat wilt?
Het wordt echt wel vermeldt als iets verrijkt gaat worden met insecteneiwitten.
Het is het milieuvriendelijkste (dierlijke) eiwitten om te verkrijgen.

edit:
Het is niet zo dat straks normaal brood ineens insectenmeel gaat bevatten.
Er zal op den duur eerst 1 brood komen die verrijkt is en dat zal dan duidelijk erop staat.. net zoals met maisbrood.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 03-02-23 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:05

germie schreef:
Volgens mij wordt het aan bestaande produkten toegevoegd die het eerst niet hadden. Tenminste dat is wat ik begrepen heb. Ik heb niets tegen een krekelbrood of wormenchocolade (in chocolade zitten altijd al insecten overigens).

Heb je daar een linkje van? Want zo lees ik het niet.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:08

Urbanus schreef:
germie schreef:

in welke chocolade dan???

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 20:12

Urbanus schreef:
germie schreef:

Heb je daar een linkje van? Want zo lees ik het niet.

https://www.retaildetail.nl/news/food/e ... rmen-eten/

Ik val in herhaling, maar goed, in deze link staat het dus. Er staat het is de bedoeling en kan worden verwerkt in een wat apart zin.
Het is de bedoeling dat met het krekelmeel onder andere brood, pasta, koekjes, bier en zelfs in chocolade kan worden verwerkt.

Voor speurneusc: in cacao zitten gemalen larven van de cacaomot. Daar ontkom je niet aan.
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... plaagdier/
Deze had ik nog niet gezien, kan alleen de kop lezen, maar voorlopig dus nog niet: https://www.distrifood.nl/163841/cbl-su ... -producten

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:13

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:13

speurneusc schreef:

Er is altijd vervuiling van grondstoffen mogelijk/waarschijnlijk door te klein/geen verschil in maat grondstof en maat vervuiling en wassen is ook niet 100% perfect. Zeker bij massa dus bulk opslag en transport komen er beestjes, etc. in de grondstoffen terecht. Daar zijn normen voor qua hoeveel dat mag zijn, maar 0 is niet noodzakelijk en niet mogelijk zonder fors meer bewerking tot elke cacaoboon met de hand uitsorteren enz. idem trouwens voor granen. Maakt bestrijding van plaagdieren ook zo esentieel voor zulke lokaties.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 20:14

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:16

germie schreef:
Ik val in herhaling, maar goed, in deze link staat het dus. Er staat het is de bedoeling en kan worden verwerkt in een wat apart zin.
Het is de bedoeling dat met het krekelmeel onder andere brood, pasta, koekjes, bier en zelfs in chocolade kan worden verwerkt.

Ja klopt.. maar dat betekend niet dat het zomaar in elk brood gestopt mag en gaat worden.. maar dat ze het mogen gebruiken als "vul" middel.
Net zoals dat er noten in chocolade gestopt mag worden, maar dat betekend niet dat er zomaar noten in elk soort chocolade gestopt mag worden, maar dat je dus aparte chocolade met noten hebt.

Ze hebben dus (bepaalde soorten) insectenmeel goedgekeurd voor menselijke consumptie maar het gaat dus niet zomaar overal ingepropt worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:17

germie schreef:
Ik kom deze ook nog tegen, is wel interessant. Dus altijd de Nederlandse naam verplicht en het is niet vegetarisch:
https://www.foodwatch.org/nl/current-ni ... -crackers/

Dat gaf ik ook al aan dat de Nederlandse naam altijd verplicht is.
En tuurlijk zijn insecten niet vegetarisch.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:17

germie schreef:
https://www.retaildetail.nl/news/food/e ... rmen-eten/

Oké maar daar staat dus niet letterlijk dat het wordt toegevoegd aan levensmiddelen die we nu gebruiken. Dus het kan best gaan om aparte pasta, koekjes, etc.

Paniek om niks dus.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:21

Over roze/rode producten: gelukkig is karmijn/E120 niet de enige kleurstof. Deze staat ook bij verschillende bedrijven op de zwarte lijst. Alternatieven zijn anthocyanen, paprikaextract, zwarte wortel wat steeds meer wordt gebruikt. Hier geeft het etiket gewoon duidelijkheid over.

Ginny135

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:28

Ik heb er geen problemen mee, mits het duidelijk aangegeven wordt. Vanuit huisstofmijt allergie heb ik een kruisallergie voor insecten eiwitten ben ik achter gekomen (zowel meelworm als krekel als sprinkhaan geprobeerd, in ieder geval op de meelworm heb ik echt reactie gehad, maar ik vermoed op de andere twee ook).

Dus als het duidelijk aangegeven wordt vind ik het prima, dan weet ik wat ik moet gaan vermijden

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:41

tamary schreef:
speurneusc schreef:

Er is altijd vervuiling van grondstoffen mogelijk/waarschijnlijk door te klein/geen verschil in maat grondstof en maat vervuiling en wassen is ook niet 100% perfect. Zeker bij massa dus bulk opslag en transport komen er beestjes, etc. in de grondstoffen terecht. Daar zijn normen voor qua hoeveel dat mag zijn, maar 0 is niet noodzakelijk en niet mogelijk zonder fors meer bewerking tot elke cacaoboon met de hand uitsorteren enz. idem trouwens voor granen. Maakt bestrijding van plaagdieren ook zo esentieel voor zulke lokaties.

dat lees ik dus niet (heb ooit als uitzendkracht bij cacoaverhandelaar gewerkt), cacao mot is makkelijk te herkennen en worden nadrukkelijk bestreden, lukt dit niet vroegtijdig dus er is al een plaag wordt de opgeslagen handel met mot en al vernietigd en de omgeving ontsmet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:45

Ginny135 schreef:
Ik heb er geen problemen mee, mits het duidelijk aangegeven wordt. Vanuit huisstofmijt allergie heb ik een kruisallergie voor insecten eiwitten ben ik achter gekomen (zowel meelworm als krekel als sprinkhaan geprobeerd, in ieder geval op de meelworm heb ik echt reactie gehad, maar ik vermoed op de andere twee ook).

Dus als het duidelijk aangegeven wordt vind ik het prima, dan weet ik wat ik moet gaan vermijden

Ik heb dus ook een huisstofmijt allergie, gelukkig niet zodanig dat ik in een kaal gesaneerd huis moet zitten, maar toch een dingetje dat wellicht problemen kan geven als ze beestjes in mijn broodmeel stoppen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 21:15

Zoolgangster schreef:
Ik heb dus ook een huisstofmijt allergie, gelukkig niet zodanig dat ik in een kaal gesaneerd huis moet zitten, maar toch een dingetje dat wellicht problemen kan geven als ze beestjes in mijn broodmeel stoppen.

Ze gaan niet zomaar beestjes in je broodmeel stoppen.. er zal hoogstwaarschijnlijk (op den duur) een type brood komen die verrijkt wordt met insectenmeel en dit zal dan ook duidelijk zo verkocht worden.
Het zal echt niet zo zijn dat ze ineens stiekem in al het brood insecten gaan stoppen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 21:17

Daar ben ik niet zo zeker van. Ze proppen echt van alles in brood om het maar goedkoper te maken. Lupine, veldbonen, soja, aardappelmeel. In iets dat eigenlijk alleen hoort te bestaan uit water bloem gist zout en mogelijk een beetje olie en suiker. Het is voor mij zo langzaam heel lastig om brood te vinden in nederland waar dit niet inzit of melkloos is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 21:24

karuna schreef:
Daar ben ik niet zo zeker van. Ze proppen echt van alles in brood om het maar goedkoper te maken. Lupine, veldbonen, soja, aardappelmeel. In iets dat eigenlijk alleen hoort te bestaan uit water bloem gist zout en mogelijk een beetje olie en suiker. Het is voor mij zo langzaam heel lastig om brood te vinden in nederland waar dit niet inzit of melkloos is.

Voor mij maakt het inderdaad niet zo veel uit. Maar als je zoals jij niet alles mag of kunt eten lijkt het me wel lastig.
Maak/bak je dan ook je eigen brood?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 21:52

Waar kan bak ik inderdaad zelf. Of koop in duitsland brood (of stokbrood in frankrijk) en heb voor nu ook afbakbroodjes gevonden die ik mag hebben