Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sizzle schreef:Ik vond school vroeger afschuwelijk, was ook echt ongelukkig. Maar dat lag op geen enkele manier aan de schooldruk. Dat zat hem meer in de sociale druk.
Echter was die druk om 4 uur over, want sm was er nog niet.
. Ik ging soms in de pauze een poos op de WC zitten om maar even alleen te zijn. Maar net wat je zegt, als ik naar huis ging (naar mijn pony, eigenlijk) was die druk weg en kwam je tot rust. Uren huiswerk heb ik ook nooit gemaakt, ik vond een zesje ook goed genoeg en in mijn latere leven heeft niemand me ooit gevraagd of ik wel een 9 voor Engels had. Welnee, dat diploma was prima, ongeacht de cijfers. Alle diploma's die ik tijdens mijn werkende leven heb gehaald waren waren overigens wel minimaal een 8 en hoger. maar dat kwam omdat ik het nut er veel meer van in zag.Sizzle schreef:Toch moet er meer zijn dan de lengte van de schooldag. Het argument „vroeger maakte we pas lange dagen“ kan mogenlijk wel waar zijn maar er is nu duidelijk een probleem.
Als al 50% van de tieners een mentaal zwaar probleem heeft, dan is dat niet ineens over met 21, zoiets blijft spelen in je leven.
Ik vraag me (als bioloog) ook nog steeds af in hoe verre het mede een bij effect is van zwangeren met een bijna burn-out.
Dat meermaals genoemde puinhoop op school vind ik ook ronduit zorgelijk. De meeste kinderen varen immers het beste bij de 3Rs.
Wij hadden ook wel eens uitval, maar dat was echt niet systematisch.
prompter schreef:Helemaal eens met Elanor. Je moet continu aan externe standaarden, die je de hele dag via dat schermpje worden opgedrongen, voldoen. Ik vraag me af of het schoolwerk echt zwaarder is geworden, het lijkt mij de sociale druk die ontzettend zwaar weegt en die je de hele dag te zien krijgt.
Ibbel schreef:Ik lees hier topics over 9-jarige kinderen die een vlog moeten maken als huiswerk. WTF. Waarom is dat in hemelsnaam lagereschoolhuiswerkkost?

BigOne schreef:Hoe eerder er begonnen wordt met lesgeven over vooral de gevaren en misleiding van social media hoe beter. Een dochter geeft les op vmbo/tl / havo onderbouw en ze heeft ooit de klas gevraagd om op insta hun favoriete plaatjes aan haar door te sturen. Zeer veel slanke sterren met onrealistische uiterlijkheden. De week erop had ze een PowerPoint klaar met die foto’s en real life foto’s . Puur om aan te tonen dat je voor de gek gehouden wordt. Daarnaast had ze foto’s van haar mentorklas bewerkt en onbewerkt naast elkaar gezet. De meeste kids waren toch wel verbaasd dat rijke mensen( influencers) de boel zo bedonderden.
kosseh schreef:Schrik wel van mensen die meerdere uren per dag aan huiswerk zitten.
Vraag mezelf dan af of die niet op het verkeerde niveau zitten, of het verkeerd aanpakken.
Boras schreef:Ibbel schreef:Ik lees hier topics over 9-jarige kinderen die een vlog moeten maken als huiswerk. WTF. Waarom is dat in hemelsnaam lagereschoolhuiswerkkost?
Ja, dat was mijn kind!![]()
Vlog is trouwens wel heel leuk geworden en we hebben aan het maken veel plezier beleefd. En in deze tijd noodzakelijke vaardigheden aangeleerd. Kind blij dat ze eens een filmpje mag delen, als is het maar met de klas. Op social media mag ze immers niet. Als één van de weinige leeftijdsgenootjes in haar omgeving
Die schoolopdracht was onderdeel van de Week van de Mediawijsheid: ze gingen aan de slag met onderwerpen als WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit en nepnieuws.
maar dus vooral heel veel MSN. Dat kon al heel naar zijn, dus snap wel dat het nu nog heftiger kan zijn.
vooral thuis zelfstandig moeten doen dus snap hoe lastig corona was. Ik kreeg ook weinig begrip van leraren. Alleen de directie had bepaald dat het zo mocht, maar kreeg dat continu te horen van leraren dat ze het er niet mee eens waren. En om de mentale gezondheid geven van leerlingen, nee. Tenzij je een hele fijne leraar had, maar dat was dan de persoonlijkheid en niet vanuit school. Campagnes tegen pesten, maar bij klachten het gewoon wegwuiven.

Sizzle schreef:Toch moet er meer zijn dan de lengte van de schooldag. Het argument „vroeger maakte we pas lange dagen“ kan mogenlijk wel waar zijn maar er is nu duidelijk een probleem.
Als al 50% van de tieners een mentaal zwaar probleem heeft, dan is dat niet ineens over met 21, zoiets blijft spelen in je leven.
Ik vraag me (als bioloog) ook nog steeds af in hoe verre het mede een bij effect is van zwangeren met een bijna burn-out.
Dat meermaals genoemde puinhoop op school vind ik ook ronduit zorgelijk. De meeste kinderen varen immers het beste bij de 3Rs.
Wij hadden ook wel eens uitval, maar dat was echt niet systematisch.