Mentale gezondheid tieners

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 08:55

Toch moet er meer zijn dan de lengte van de schooldag. Het argument „vroeger maakte we pas lange dagen“ kan mogenlijk wel waar zijn maar er is nu duidelijk een probleem.
Als al 50% van de tieners een mentaal zwaar probleem heeft, dan is dat niet ineens over met 21, zoiets blijft spelen in je leven.

Ik vraag me (als bioloog) ook nog steeds af in hoe verre het mede een bij effect is van zwangeren met een bijna burn-out.

Dat meermaals genoemde puinhoop op school vind ik ook ronduit zorgelijk. De meeste kinderen varen immers het beste bij de 3Rs.
Wij hadden ook wel eens uitval, maar dat was echt niet systematisch.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 08:58

Iets dat me vannacht te binnen schoot en wat ik hier eerder nog niet deelde of las:

Leren omgaan met druk en emoties is ook een vaardigheid die je moet leren. Volwassenen hebben al vaker dergelijke dingen meegemaakt en (al dan niet op een gezonde manier) geleerd om er mee om te gaan, voor tieners is het vaak de eerste keer. Het is in die zin logisch dat tieners daar een keer in vastlopen.

Dat verklaart niet waarom er nu meer tieners vastlopen dan vroeger. Dat kan zijn door minder aandacht (vaak twee werkende ouders, overspannen leraren) of doordat het stigma op hulp zoeken nu kleiner is en ze simpelweg eerder aankloppen. (Om maar eens twee redenen te noemen)
Ik heb ook het idee dat er in veel gezinnen wel gepraat wordt maar vooral over koetjes en kalfjes en schoolresultaten, niet over hoe je in je vel zit.

Het is wel iets waar we als maatschappij meer aandacht voor zouden mogen hebben. Onze jongeren niet alleen zaken aanleren die uitgaan van intelligentie of technische vaardigheid, maar ook de gevoelsmatige zaken.

Mungbean

Re: Mentale gezondheid tieners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 09:03

Ik ben dat enerzijds volledig met je eens maar anderzijds past dat voor mijn gevoel toch ook niet.
Dat praten met je kinderen is nog maar heel recent.
Mijn ouders hadden gewoon te luisteren, voor hun mening en gevoel was geen plek. Dat was toen nog best normaal. Ook bij ons thuis was er niet veel plek om je gevoelens te tonen. Je was immers „nog maar“ een kind. Dat kwam pas weer iets later bij de generatie waarover men geklaagt heeft dat het nietsnutten gingen worden (viel achteraf wel mee).
Echter wil ik ook niet zo ver gaan dat commando‘s volgen zonder weerwoord gezonder zijn of zo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:04

Nee de uren zijn het probleem ook niet.
Wel het boven niveau moeten presteren.
Al dan niet echt opgelegd door ouders al dan niet door de sm waar een perfect beeld geschetst word.
Dan kun je na 4 uur al doodop zijn.
4 uur huiswerk bijvoorbeeld vind ik een vorm van boven niveau moeten werken.
Maar 8 uur school. Uur huiswerk en dan paardrijden of eens 3 uurtjes werk zou geen burn out op moeten leveren.
Want dan had vroeger iedereen een burn out.
Dus het ligt duidelijk dat er buiten uren om nu wat anders speelt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:08

Sizzle schreef:
Ik vond school vroeger afschuwelijk, was ook echt ongelukkig. Maar dat lag op geen enkele manier aan de schooldruk. Dat zat hem meer in de sociale druk.
Echter was die druk om 4 uur over, want sm was er nog niet.

Zoooo herkenbaar :j. Ik ging soms in de pauze een poos op de WC zitten om maar even alleen te zijn. Maar net wat je zegt, als ik naar huis ging (naar mijn pony, eigenlijk) was die druk weg en kwam je tot rust. Uren huiswerk heb ik ook nooit gemaakt, ik vond een zesje ook goed genoeg en in mijn latere leven heeft niemand me ooit gevraagd of ik wel een 9 voor Engels had. Welnee, dat diploma was prima, ongeacht de cijfers. Alle diploma's die ik tijdens mijn werkende leven heb gehaald waren waren overigens wel minimaal een 8 en hoger. maar dat kwam omdat ik het nut er veel meer van in zag.

Ben op de middelbare school ook een tijdje gepest, maar dat hield ook weer op toen ik besloot me er niets meer van aan te trekken. Je bent dan ineens geen "leuk' slachtoffer meer. Maar ik moet er niet aan denken dat het pesten in de avond op SM door was gegaan, dan heb je helemaal geen rust meer.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:09

De schooluren lijken mij niet zozeer het probleem. Maar wel het boven je niveau moeten presteren en grote sociale druk door social media.
4 uur huiswerk/studie per dag is gewoon idioot veel. Zal het niet zijn dat er nu veel meer over gesproken word dan jaren terug? Dat het veel normaler is om je problemen aan te kaarten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:11

Maar als ik een rondje Google is 1-2uur schoolwerk normaal. Niet 4 uur.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:21

Mijn echtgenoot moest nog 6 dagen naar school. Hij heeft nog ouderwets HBS-B gedaan, 13 vakken eindexamen en moest vooral blokken op de talen (want ja, wel HBS B, maar tóch 5 jaar lang Frans en Duits, naast Engels en Nederlands, vakken laten vallen was er niet bij).
Die zat echt 's avonds tot laat huiswerk te doen én stond 's morgens een uur eerder op om nog een keer de rijtjes met woorden te oefenen.
Maar ja, géén bijbaantjes en geen sport. Sport kreeg je toen nog genoeg op school.

En gewone mensen werkten ook 6 dagen per week in loondienst, 40-urige werkweek moest ook nog worden uitgevonden, dus niemand vond dat raar. Was het leuk? Nee. Was het leven toen een stuk simpeler? Absoluut.

Maar alles lijkt nu wel meer, eerder, sneller te moeten. Ik lees hier topics over 9-jarige kinderen die een vlog moeten maken als huiswerk. WTF. Waarom is dat in hemelsnaam lagereschoolhuiswerkkost?

Geen wonder dat 50% van de kinderen van nu niet meer kunnen lezen en schrijven. De focus ligt een beetje verkeerd geloof ik...

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:46

Sizzle schreef:
Toch moet er meer zijn dan de lengte van de schooldag. Het argument „vroeger maakte we pas lange dagen“ kan mogenlijk wel waar zijn maar er is nu duidelijk een probleem.
Als al 50% van de tieners een mentaal zwaar probleem heeft, dan is dat niet ineens over met 21, zoiets blijft spelen in je leven.

Ik vraag me (als bioloog) ook nog steeds af in hoe verre het mede een bij effect is van zwangeren met een bijna burn-out.

Dat meermaals genoemde puinhoop op school vind ik ook ronduit zorgelijk. De meeste kinderen varen immers het beste bij de 3Rs.

Ik lees dit topic met interesse en wil later meer uitgebreid reageren, maar om hier even op in te haken. Dat heeft enorm veel effect.
De stresservaring van de moeder vormt tijdens de zwangerschap het stress-systeem van het kind. Alle stresshormonen komen via de navelstreng bij de foetus terecht. Bij veel stress van de moeder, maakt het kind een stresssysteem wat zich klaarmaakt voor een bedreigende buitenwereld. Dit resulteert in een kind dat vaak meer stress en spanning ervaart, alert is, meer open staat voor prikkels, gaat piekeren en angst ervaart. En dit werkt nog generaties door, omdat zodra die kinderen weer kinderen krijgen weer het stresssysteem beïnvloeden. Je kan je misschien inbeelden wat het effect van een wereldoorlog is op de generaties erna. En dat brengt me op mijn volgende punt:

Het is niet alleen betuttelende ouders, social media, prestatiedruk wat ik hier veel genoemd zie worden. Het zijn enorm veel factoren bij elkaar, die waarschijnlijk bij je overgrootouders al begonnen zijn. Ik denk niet dat er nu meer mentale stoornissen zijn dan vroeger, wel dat ze nu beter/makkelijker te diagnosticeren zijn. Als ik als voorbeeld mijn vader en zijn 7 broers pak (uit 1955), 80% was/is autistisch, depressief gevoelig, verslavingsgevoelig, bipolar. Geen had een diagnose, maar zij hadden het ook niet makkelijk als pubers en zijn nog steeds niet allemaal capabel in het leven. Als ik van vrienden (ben zelf 25) hoor over hoe hun ouders zijn en hun grootouders, zitten aardig wat steekjes los hoor. Dus dat is mijn inziens niet verandert, hoe de bedrading van het brein ons als personen beïnvloed. Wél denk ik dat de moderne tijd factoren meebrengen die ons meer verloren laten voelen wat leidt tot nog sneller vervallen in psychische klachten en problematiek.
Het constant blootgesteld worden aan een oliebol aan prikkels die ons brein niet kan verwerken, het wegvallen van vaste zingevingskaders als religies waardoor nihilisme om de hoek schuilt en de maakbaarheid en keuzevrijheid van het leven dat zo positief klinkt maar ontzettend veel mentale druk geeft. Globalisering en veel kennis maakt ook dat er allerlei ideologieën ontstaan, die weer zorgen voor polarisatie en angst. Klimaatverandering, oorlog, al het nieuws wat constant om je heen aanwezig is.
Al die factoren samen + je genen en de basis vanuit je jeugd (en hier speelt dus ook de zwangerschap in mee), maakt een best wel ingewikkeld pakket dat erg vatbaar is voor angststoornissen, depressie, OCD en eetstoornissen.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 19-12-22 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:20

Heel interessant en ik lees graag mee.

Zijn de cijfers die hier regelmatig genoemd worden trouwens gericht op Europa of alleen hier in Nederland?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 10:38

Ik weet niet de status van heel Europa maar het speelt in meerdere europese landen op een vergelijkbaar niveau.
Bijna alle klinieken slaan alarm vanwege de toenemende opnames en vooral ook steeds jonger.

Dat je als tiener moeilijke fases heb en gebukt gaat onder sociale verwachtingen is van alle tijden uiteraard. Maar dat het dusdanig slecht gaat dat er steeds meer noodopnames zijn is van hele andere orde dan gewoon met deuren slaan en jankend op je kamer zitten.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 19-12-22 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:47

Ik heb Vayo haar post voorbij zien komen en kan me daar helemaal bij aansluiten, hier een dochter van 12 in de brugklas, BBL, dat is vmbo niveau 2. Ze scoort nu qua cijfers op kader niveau (niveau 3) maar ik twijfel heel erg of we haar wel een niveau hoger moeten laten gaan in de loop van dit schooljaar. Ze heeft goede aansluiting in de klas, en gaat nu met veel plezier naar school nadat ze de hele basisschooltijd op haar tenen heeft moeten lopen.

Waar het denk ik nu mis gaat is dat we veel te veel verwachten van jongeren op dit moment. Iedereen moet minstens naar de havo, maar liefst natuurlijk vwo. Daarnaast moet je ook uitblinken in je sport of hobby en daar moet je ook vooraan mee kunnen doen. Dat geeft veel druk. Dat veel kinderen daarnaast niet geleerd hebben om nee te horen, en hebben ook niet geleerd hoe je het op kunt lossen als je een fout(je) maakt, maakt het niet makkelijker voor ze.

Wbt schooldagen, ik herken dat niet zo maar dat zal misschien verschil met vmbo en mavo/havo/vwo zijn (alhoewel, ik heb vwo gedaan en was altijd zo klaar, ik had gewoon geluk ik kon heel makkelijk leren). Onze dochter kan met gemak haar huiswerk op school afmaken, dat hebben ze daar heel goed geregeld. Lukt dat soms eens niet, is ze heel gemotiveerd om dat thuis te doen. Best grappig, op de basisschool was het vreselijk om haar aan haar huiswerk te krijgen. Niet te doen. Nu doet ze het dus uit zichzelf, en met plezier. Maakt zoveel uit of je goed op je plek zit, en het niveau doet wat je kan en aankan.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:48

Het is zo triest dat we met alle wijsheid van vandaag de dag nog steeds geen verbetering aan hebben kunnen brengen in de lastige jaren waar tieners mee te dealen hebben. De middelbare school is voor zoveel leerlingen geen fijne tijd om op terug te kijken, om een legio aan redenen. En het is natuurlijk schrijnend dat 20% van de leraren tegen een burn-out aanloopt.

Ik ben ook van mening dat het een samenloop van omstandigheden is. Vroeger (15 jaar geleden) waren het ook al lange dagen, met incompetente leraren en zaken die slecht geregeld waren op school. In de 00's was uitgehongerd het ideale lichaamsbeeld, maar de focus en de mate waarin je daaraan blootgesteld werd waren wel anders. Dus, dan hebben we:

1) Overkill aan social media, die funest is voor opgroeien en functioneren met een gezond wereldbeeld en een realistisch verwachtingspatroon. Dat wordt alleen maar erger als je thuissituatie dat niet uitbalanceert.
2) Overkill aan social media, die funest is voor je brein (concentratievermogen)
3) Overkill aan social media en alle nieuwe commerciële modellen die daarmee ontstaan zijn. Influencers/coaches/trainers die tieners voeden met het idee dat de wereld en je leven maakbaar zijn. Dat het dus ook je eigen schuld is als dingen fout lopen en je je daar slecht bij voelt.
4) Overkill aan social media, die tijd inneemt die je niet meer ergens anders aan kunt besteden (sporten, rondje fietsen, met vrienden in het park hangen)
5) Maatschappij is op basis niveau niet erg rooskleurig voor tieners: Studieschuld, woningmarkt, milieu (al hadden tieners van vroeger hun eigen zorgen, lagen die denk ik niet zo binnen de invloedsfeer als de zorgen van vandaag)
6) Standpunten en controle van ouders zijn gewijzigd. Belang van studeren is in maar een korte tijd heel veel groter geworden en ouders hebben inzicht in elke poep en scheet die gelaten wordt op school.
7) We hebben veel meer opties in en aandacht voor labels plakken. Vroeger mankeerde ook een boel mensen wat, maar werd daar minder bij stil gestaan. Ik zeg niet dat het per se fout is, maar het lijkt me heel vermoeiend om uit te moeten vogelen of je inderdaad hetero bent, of je jezelf wel vrouw genoeg voelt om bij je eigen voornamen genoemd te worden, of je misschien wel ADHD hebt (want je herkent 3 symptomen) en bang te zijn voor burn-outs (was vroeger toch helemaal geen veel voorkomend issue? Volwassenen waren wel eens overwerkt, maar was voor tieners niks om je zorgen over te maken).
8) Ik denk dat de aanwezigheid thuis/tijd voor kinderen misschien ook wel veranderd is. Veel ouders zijn gescheiden, waardoor tieners schipperen tussen twee huishoudens. Veel ouders zijn beide gaan werken, waardoor er misschien minder tijd is om te helpen met leren leren of huiswerk maken. Hoe ervaren de tieners in dit topic dit?

Met de lockdown zag je ook dat door Corona bestaande problematiek naar boven kwam drijven. De druppel die de emmer deed overlopen. De invloed van de maatregelen en de effecten daarvan op tieners moeten we denk ik ook niet vergeten. Als ik, als tiener, twee jaar van mijn leven (dat toen pas 12-18 jaar duurde) aan banden was gelegd had ik ook wel een tik opgelopen.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 19-12-22 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:49

prompter schreef:
Helemaal eens met Elanor. Je moet continu aan externe standaarden, die je de hele dag via dat schermpje worden opgedrongen, voldoen. Ik vraag me af of het schoolwerk echt zwaarder is geworden, het lijkt mij de sociale druk die ontzettend zwaar weegt en die je de hele dag te zien krijgt.

Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Onder druk kiezen de tieners er voor om er aan te voldoen. Maar het hoeft niet. Je ademt gewoon door als je niet aan het mooie plaatje voldoet.
Ik denk dat veel ouders een enorme schop onder hun achterste moeten hebben. Ga nou eens kijken naar hoe je kind is. Werkelijk is. Niet wat jij als ouder er van wil maken.
Geef je kind wat hij (zij) nodig heeft. Geef geen glitter en glamour. Geef aandacht. Liefde. Geef weerwoord af en toe. Maak er toch geen curling kinderen van.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:01

Ibbel schreef:
Ik lees hier topics over 9-jarige kinderen die een vlog moeten maken als huiswerk. WTF. Waarom is dat in hemelsnaam lagereschoolhuiswerkkost?

Ja, dat was mijn kind! :)

Vlog is trouwens wel heel leuk geworden en we hebben aan het maken veel plezier beleefd. En in deze tijd noodzakelijke vaardigheden aangeleerd. Kind blij dat ze eens een filmpje mag delen, als is het maar met de klas. Op social media mag ze immers niet. Als één van de weinige leeftijdsgenootjes in haar omgeving :o

Die schoolopdracht was onderdeel van de Week van de Mediawijsheid: ze gingen aan de slag met onderwerpen als WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit en nepnieuws.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:07

Ik was ook al eerder een ander topic tegengekomen. Kind moest een filmpje van het dagelijks leven oid maken, waarbij dus ook de rest van het gezin en de buren etc op de film zouden (moeten) komen en daarbij was de vraag hoe het zat met privacy. Iets waar de school (als ik het me goed herinner) niet zo goed over had nagedacht....

Maar goed, volgens mij kun je ook prima lesgeven over cybercriminaliteit zonder tijd te verspillen aan zelf filmpjes maken en delen. Zeker met 9-jarigen. Maar wie ben ik.
En dat het kennelijk heel normaal gevonden wordt dát kinderen van die leeftijd filmpjes op YT zetten vind ik eigenlijk wel schokkend. Dáár begint dan dus de ratrace al.

Nu ik er over nadenk: als je kinderen van 6-7 jaar iets vertelt over seks, laat je ze dan ook aan elkaar friemelen in de klas bij wijze van oefening?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:18

Ik vind het ook wel discutabel of we kinderen moeten leren dat het interessant is om in een vlog een dagje mee te kijken met... Ik vraag me bij volwassenen die dat doen ook altijd af of iemand dat nou echt boeit, wanneer hij zijn tanden poetst en welke route hij naar werk fietst :zzz

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:23

Hoe eerder er begonnen wordt met lesgeven over vooral de gevaren en misleiding van social media hoe beter. Een dochter geeft les op vmbo/tl / havo onderbouw en ze heeft ooit de klas gevraagd om op insta hun favoriete plaatjes aan haar door te sturen. Zeer veel slanke sterren met onrealistische uiterlijkheden. De week erop had ze een PowerPoint klaar met die foto’s en real life foto’s . Puur om aan te tonen dat je voor de gek gehouden wordt. Daarnaast had ze foto’s van haar mentorklas bewerkt en onbewerkt naast elkaar gezet. De meeste kids waren toch wel verbaasd dat rijke mensen( influencers) de boel zo bedonderden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:25

BigOne schreef:
Hoe eerder er begonnen wordt met lesgeven over vooral de gevaren en misleiding van social media hoe beter. Een dochter geeft les op vmbo/tl / havo onderbouw en ze heeft ooit de klas gevraagd om op insta hun favoriete plaatjes aan haar door te sturen. Zeer veel slanke sterren met onrealistische uiterlijkheden. De week erop had ze een PowerPoint klaar met die foto’s en real life foto’s . Puur om aan te tonen dat je voor de gek gehouden wordt. Daarnaast had ze foto’s van haar mentorklas bewerkt en onbewerkt naast elkaar gezet. De meeste kids waren toch wel verbaasd dat rijke mensen( influencers) de boel zo bedonderden.

Maar dát is dus een goede manier van lesgeven, vind ik. (En ook op een realistischere leeftijd, 12-14 is een stuk ontvankelijker zowel voor misleiding als voor les daarover dan 8-9 jaar)

Maar kinderen zo jong leren om zélf vlogs te maken (en dus mee te doen in de gekte) lijkt mij uitermate contraproductief.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 19-12-22 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:26

Ik werk op een middelbare school waar alleen leerlingen met een 'rugzakje' zitten. Hierdoor geven wij wel regulier les, maar wel met heel veel afgeschaalde taken. Zelfs met afgeschaalde taken is het voor sommige leerlingen heel moeilijk om bij te blijven.

Natuurlijk is ieder individu anders, maar ik merk wel, als ik met ouders in gesprek ga, dat veel van de jongens uren gamen en de meiden alleen met social media bezig zijn. Ze zijn er bijna niet vanaf te krijgen. Dat ze pas kunnen stoppen als de stekkers of de wifi eruit getrokken wordt. De beloning, als het op school dan wel lukt krijgen ze meer uren van ouders om weer in dit gedrag te vallen. Dat maakt het een moeilijke cirkel om uit te komen.

De corona heeft echt een negatief effect gehad, want leerlingen die 2 jaar thuis hebben gezeten zitten nu in de brugklas en lopen sociaal enorm achter. Die hebben geen idee hoe ze op elkaar moeten reageren.

Ook zijn gezinnen vaak klein, dus de 1 of 2 kinderen in een gezin worden behandeld als prinsje en prinsesje. Weten niet hoe het is om samen in het gezin te helpen of werken. Leren niet meer dat je er echt voor met werken als je iets wilt bereiken en krijgen veel aangereikt. Op de middelbare school moeten ze het eens zelf doen en dan wordt het al snel te veel.

Ik geef mijn leerlingen altijd ruim op tijd door wanneer ze een SO of PW hebben. Dan maak ik samen ze een leerplanning. Maximaal 10 minuutjes per dag, meer is hun concentratie boog niet. Zelfs dat is een hele opgave en is er veel stress en paniek. Ik vind dat heel vervelend voor de leerling, maar soms vraag ik me af hoe snel er geroepen wordt dat ze stress hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:30

kosseh schreef:
Schrik wel van mensen die meerdere uren per dag aan huiswerk zitten.
Vraag mezelf dan af of die niet op het verkeerde niveau zitten, of het verkeerd aanpakken.

Ik vind het wel opvallend dat dit wordt gezien als iets dat de leerlingen dan niet goed doen, en niet als iets waar de school / leerkrachten blijkbaar niet voldoende duidelijk in zijn en niet genoeg zicht op hebben.

Bovendien: als de automatische reflex is 'is het niet te zwaar voor je, kun je niet beter naar een lager niveau gaan en dan dus 2 jaar extra over je opleiding doen of minder kansen op de arbeidsmarkt hebben en minder inkomsten' nodigt het ook niet echt uit om daar eens naar te vragen. Als de vraag is waarom leerlingen zich dan onder druk gezet voelen... nou hierom onder andere. Omdat de afwijzing steeds op de loer ligt. Omdat je niet zomaar dingen uit kunt proberen, fouten kunt maken en je eigen afwegingen kunt maken. Omdat ons onderwijssysteem het onbewust als hun taak ziet om leerlingen af te wijzen en uit te sluiten. Leerlingen die niet afgewezen willen worden, ploeteren door en voelen die druk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:33

Boras schreef:
Ibbel schreef:
Ik lees hier topics over 9-jarige kinderen die een vlog moeten maken als huiswerk. WTF. Waarom is dat in hemelsnaam lagereschoolhuiswerkkost?

Ja, dat was mijn kind! :)

Vlog is trouwens wel heel leuk geworden en we hebben aan het maken veel plezier beleefd. En in deze tijd noodzakelijke vaardigheden aangeleerd. Kind blij dat ze eens een filmpje mag delen, als is het maar met de klas. Op social media mag ze immers niet. Als één van de weinige leeftijdsgenootjes in haar omgeving :o

Die schoolopdracht was onderdeel van de Week van de Mediawijsheid: ze gingen aan de slag met onderwerpen als WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit en nepnieuws.

Dat klinkt dan weer als wel een hele nuttige lesweek, zeg. Juist in deze tijd. De vlog heb ik twijfels over, maar die lesweek absoluut niet. Slim!

Ik zag hier langskomen dat huiswerk op basisschool ook iets van nu is? Ik ben 33 en had op de basisschool ook huiswerk en toetsen.
Heel veel dingen die hier langskomen vind ik geen nieuwe dingen. De uren bijvoorbeeld, ik maakte ook al zulke uren op de middelbare, op basisschool was het ook 4 dagen tot kwart over 3 en 1 dag 1 uur. Ik was zo'n sleutelkind en kwam dus vaak thuis zonder dat ouders er waren. Toen ik kleiner was hadden we een oppas en daarvoor opvang.
We hadden niet de social media in deze hoeveelheid en dat zal echt verschil maken, maar wel msn, hyves en zelfs sites wat eigenlijk gewoon populariteitswedstrijd was. Kreeg je punten van mensen en werden automatisch klassementen opgemaakt. Dat icm de media waar extreem dun de beauty standaard was. Daar zag je toen al de gevolgen van. We hadden weinig internet op telefoon maar smsten wel heel veel :') maar dus vooral heel veel MSN. Dat kon al heel naar zijn, dus snap wel dat het nu nog heftiger kan zijn.

Maar ook bij mij in de klassen werkten veel ouders allebei. Een gedeelte niet, nee,maar gedeelte ook zeker wel. Ook huiswerk nog, veel van ons moesten verplichten een sport doen en instrumenten spelen. Het was minder normaal om te gamen, dat deden we wel, maar met echt wel een regel dat je maar x tijd mocht. Ik had dus naast school paardrijden, nog 1 andere verplichte sport en instrument waar ik les voor had en moest oefenen. En bij onvoldoende op school kregen ouders dat ook te horen. Stond gewoon op rapport of je kreeg hem mee naar huis en moest het laten zien. Of ze kregen het lijstje met oudergesprekken. Maar dus al 3 activiteiten naast het huiswerk en proberen sociaal leven te hebben. En verplichte dingen als op bezoek bij familie in het weekend.
Vervolgopleiding was ook uitval zoals hier beschreven wordt. Dat was heel normaal, helaas, het was gewoon een zooitje. Ook de reistijden. Ik woon in de randstad maar was bijna anderhalf uur bezig om er te komen.

Ik denk dus dat we het zeker niet moeten zoeken in de tijd die scholen kosten enzovoorts. Dat is niet iets van alleen nu. Ook al snap ik degene die hier schrijven dat het veel is. Dat vond ik ook zeker. Mijn broer deed vwo, haalde goede cijfers, ik zakte af naar de havo, want ik vond het gewoon niet boeiend genoeg. Kon het leren niet, terwijl het leren opzich het probleem niet was, maar meer de manier waarop. Maar mijn ouders vonden dat niet erg dat ik van vwo naar havo ging. Ik heb trouwens ook 2 jaar van de middelbare gemist :+ vooral thuis zelfstandig moeten doen dus snap hoe lastig corona was. Ik kreeg ook weinig begrip van leraren. Alleen de directie had bepaald dat het zo mocht, maar kreeg dat continu te horen van leraren dat ze het er niet mee eens waren. En om de mentale gezondheid geven van leerlingen, nee. Tenzij je een hele fijne leraar had, maar dat was dan de persoonlijkheid en niet vanuit school. Campagnes tegen pesten, maar bij klachten het gewoon wegwuiven.

Social media zal zeker een rol spelen, maar er zullen nog neer zaken spelen en dat is wel belangrijk om achter te komen zodat dat verbeterd kan worden. Maar de uren, hoeveelheid huiswerk enzovoorts, nee dat is op zichzelf niet ineens zo veel meer geworden. Juist niet. Ook al voelt dat voor de jeugd wel zo. Ik vond de schooltijd ook echt niet leuk, vooral ook veel sociale druk. En dan voelt het soms enorm overweldigend de hoeveelheid tijd dat je kwijt bent aan zoiets als school.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:36

Ik kwam deze tegen en denk dat die de spijker op de kop slaat:
Afbeelding

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:04

Als iemand die zelf wel mentale issues heefr gehad mijn jele jeugd kan ik er wel wat op inhaken.

Mijn mentale issues zijn voornamelijk traumtisch gelegen. Dus het ligt niet aan school. Maar school heeft zeker nier meegeholpen ermee. Ik heb met 18 een burnout gehad. Ben er 3 jaar later nog steeds herstellende van, alhoewel ik wel flink vooruitgang heb geboekt.

Vanuit mijn perspectief is het de maatschappij zelf die zoveel druk op jongeren legt. De scholen gaan er
simpelweg gewoon in mee. Tegenwoordig gaat alles over kwantiteit over kwaliteit in mijn ogen. Bij de kruidvat werken en smorgens vakken bijvullen moet je binnen een kwartier een torenhoge propvolle trolley kunnen legen bijvoorbeeld. Op de stages waar ik was moest ik altijd vooral snel werken en als her dan maar minder was, was dat niet altijd even erg. Snel was belangrijker. In dit geval ging het in hemelsnaam over dierenwelzijn die erdoor op het spel kwam te staan.

Mijn vriend is lasser. Daar is het al helemaal erg. Alles moet maar snel af en als er dan een klein foutje in zit is dat niet zo erg als wanneer je niet optijd klaar bent. Laten we even niet spreken over de zorg die hier het toppunt van is.

Mijn gemiddelde werktempo ligt dan ook wel lager dan bij de meeste mensen. Dus dan valt het extra veel op natuurlijk.

Iets wat ik ook heel moeilijk vind is de druk van werken die er op je wordt gelegd vanaf een jonge leeftijd. Op je 13e moet je al weten wat je wilt worden. Ik wisr dat toen echt nog niet hoor. Dat is een behoorlijk lastige keuze op zo'n leeftijd.

Ik vind persoonlijk dat de schoolsystemen ook gewoon niet meer werken. School is belangrijk, maar je wordt geforceerd om tot 8 uur lang op een dag stil te zitten en leerstof in je hoofd te stampen. En dan moet je na school vaak ook nog eens werken. En dan zou je welliswaar mogen bewegen, maar wordt je gezegd wat je wel en niet moet doen. Dus een tiener heefr op zo'n dag bijna nergens een moment waar ze zelf even kunnen beslissen wat ze willen. School zie ik als een vorm van werk. Zeg dat de gemiddelde leerling 6 to 7 uur gemiddeld per dag school heeft. 32 uur in de week. En dan moeten ze nog 2/3 uur werken daarna. Dat is op zijn minst een volle 8 uur lange werkdag en in veel gevallen langer.

Misschien denk je dan "ja maar een vollr werkdag is normaal"
Ja klopt. Voor een volledig ontwikkelde volwassen persoon inderdaad. Maar tieners zijn geen vol ontwikkelde volwassen mensen. Die kunnen daf nog nier zo goed hebben. Maar het wordt wel van ze verwacht zonder blikken of blozen.

Ik kon dat niet. Ik kon dat echt niet. Ik had die burnout voor een reden. En ik kan hard werken. Ik wil ook werken. Maar ik kan het gewoon niet.

En dan heb je inderdaad social media. Die gooit er zeker de nodige gif in het roet bij. Alles op social media is "perfect". Het is allemaal onrealistisch. Maar, dit is wat tieners denken dat verwacht wordt. Zo'n Kim Kardashian met haar plastic perfecte lichaam. Dat is onrealistisch voor de gemiddelde persoon. En ik zie kim hier nier als de duivel. Ook op haar wordt druk gezet om er perfect uit te zien aangezien ze een celebrity is. En zij heeft het geld om die perfectie te bereiken en wordt daarna helemaal van kant gemaakt door iedereen omdat ze dat doet terwijl diezelfde mensen die nu zohard roepen haar ook perfect wilde hebben.

En dit ziet een tiener. Logisch dan dat ze hetzelfde willen bereiken.

Als laatste heb je de ouders. Die hebben van allemaal nog het meezte invloed op kinderen. Hoeveel mensen scheiden er tegenwoordig wel niet? Hoe het ook went of keert, dat is schadelijk voor een kind. Hoeveel ouders kapen met hun eigen mentale issues? Dat wordt altijd geprojecteerd op de kinderen, waar heel vaak van wordt verwacht dat zij de touwtjes in handen houden. En anders krijgen de kids nier de aandacht die ze wel nodig hebben. Beiden is hartstikke schadelijk. En dat verwijt ik de ouders nooit. Mentale issues is iets waar je niks aan kan doen. Maar dir is een van de grootste redenen waarom ik zelf geen kinderen wil. Ik wil niet dezelfde fout maken als mijn biologische moeder. En ik zou altijd goede intenties hebben, maar ik denk ook nier dat ik een kind kan opvoeden op de goede manier die ik wil.
En laten we het nog niet eens hebben over zelfbeeld. Ik demk dat 90% van de vrouwen hier, jong of oud, problemen hebben met hun zelfbeeld.
Als een ouder, in dit geval vaak moeder, issues heeft met haar zelfbeeld gaat dit alrijd effect hebben op het kind. Die krijgt er alles van mee en groeit dan op met het idee dat dit de verwachtingen zijn van een vrouw. Her kind gaat alle onzekerheden overnemen.

En als ik het even mag zeggen, de vrijheid is ook veel weggenomen voor iedereen door de wat vaker wordt gezien als "mindere" groepen zoals donkerder gekleurde mensen, LGBTQ en neurodiverse mensen etc. De groepen waar nier iedereen het nog zo mee eens is. Zelfs mensen met mentale problemen. Alles wat je zegt is tegenwoordig racisme of iets beledigends of triggerend. Je durft nog niks meer te zeggen over iets, bang dat je het verkeerde zegt. We lopen daar allemaal mee op onze tenen. En ik verwijt hier de deze groepen zelf niet zo van. Ik ben zelf deel van meerdere van die "mindere" groepen. Dus ik zal nooit die groepen zelf de schuld geven. Dit is gewoon de schuld van hoe de maatschappij is geworden.

Dus, je moet masr opgroeien in een periode als deze. Er wordt van alle kanten druk op ons gelegd. En dat geld voor iedereen. Maar van tieners wordt dan hetzelfde verwacht als volwassenen wanneer ze dat nog niet kunnen geven. Daar zijn ze nog niet ontwikkeld genoeg voor. Het zijn nog geen volwassenen dus ze zouden ook nier zo behandeld moeten worden. En nee, het zijn ook geen kleuters meer. Als tiener zijnde moet je je voorbereiden en leren over de volwassen wereld. Dit betekend niet dat je al volwassen moet zijn. Dat komt op het moment dat je volwassen bent. Dat is als tiener zijnde nog niet. Daar zit een hele fijne lijn. En helaas wordt die lijn echt compleet genegeerd momenteel.

Je mag hwt eens of oneens zijn, maar je hoort het wel van iemand die rond de tijden die zijn genoemd als tiener zijnde zelf met mentale issues heeft rondgelopen. Misschien moet je er wat van aannemen :)

Oh en inderdaad. Perfectie wordt overal van je verwacht. Een van de grootste ptss triggers die ik heb een de grootste aanleiding van mijn burnout èn depressie die ik heb gehad, buiten mijn verleden als kind om, is dat ik het nooit goed genoeg doe. Daar heb ik zelfs nof steeds last van. Fouten maken mag niet. Ja, dan ga je zeker weten veel druk op jezelf leggen. Al helemaal in een maatschappij waar de kosten enorm hoog zijn en de lonen vrij laag.

Edit: ik heb deze vraag ook eens aan mijn beste vriendin gevraagd. Ook zin heeft al vanaf tiener zijnde zware depressie. Ze heeft al 2 zelfmoordpogingen achter de rug en is ook 21. Ja, dit mag ik van haar delen. Ze is er heel open over. Ze is ook nog steeds herstellende.

Ze zegt precies hetzelfde als mij

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:23

Sizzle schreef:

Maar ik denk echt dat de problemen van de jeugd nu, al komen door de generatie van hun ouders. Wat ik schreef; als die mensen veel klagen, maar ook veel wensen hebben EN vaak beiden zijn gaan werken, zie je dat nu terug.

Het is niet zo dat iedereen per se boven niveau moet presteren. Wij hebben door 2 verhuizingen tijdens schooltijd ook wel gemerkt dat het ook echt per regio, plaats en type school enorm verschillend is.

Maar als beide ouders (moeten) werken en vaak klagen over de financiën en men weet dat lager opgeleiden minder verdienen, wordt de drive om te studeren gewoon groter.

Nu al hoor je 16 jarigen over wat ze willen verdienen en dat ze te weinig verdienen bij de AH. Misschien hebben ze gelijk, maar het gaat om het idee en de druk erachter; ik moet x verdienen om een huis te kunnen huren/kopen, te kunnen leven en op vakantie te kunnen etc.

Weet al 2 gezinnen waar wordt gesproken over het paard verkopen. Dochter kan zelf niet genoeg verdienen naast school om het zelf te gaan onderhouden.
En misschien is SM daar wel van invloed, want daar zien ze mensen die het beter hebben, continu met kleding bezig zijn, make up etc