Excuses voor slavernijverleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:49

En je mag Duitsers verafschuwen, dat wel :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:57

Hele dikke onzin !!!
Meer is het niet . Wordt zo enorm moe van dit soort dingen, het is gebeurd , het was vreselijk! Het gebeurd nog steeds in andere landen .

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 01:01

@Rennie89: Mijn vader heeft de oorlog ook heel bewust meegemaakt en gruweldaden voor z’n ogen zien gebeuren. Mijn oma bracht verzetskranten rond en mijn opa is tewerkgesteld in Duitsland. Wat is dan het punt? Dat ik me hun verschrikkingen toe-eigen? Ik vind het verschrikkelijk en we praatten er ook veel over. Maar geen haar op mij hoofd die eraan denkt dat ik op de zeepkist ga staan en zeggen dat het voor míj́ zo erg is.

Edit: als ik op die zeepkist sta, is het voor hún leed. Niet om mezelf daar als nakomeling van neer te zetten.
Laatst bijgewerkt door chevax op 14-12-22 01:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 01:01

Joanne1987 schreef:
Dus je bent alleen een echte slaaf geweest als je niet blank was?
Aha, zo werkt niet echt racisme dus...

En dit is het enige wat jij uit mijn bericht haalt? Lees even opnieuw wat ik daarover vertel, namelijk dat het een ander/apart verhaal is. Niet dat het geen slaven zijn.

Tieneke schreef:
En je mag Duitsers verafschuwen, dat wel :+

Ik verwoord het waarschijnlijk wat grof, want ik weet ook wel dat de hedendaagse gemiddelde Duitser er helemaal niks mee te maken heeft ;) en zal ze ook nooit respectloos of anders behandelen. Maar zoals ik al benoem is dat een onbewust, ingeworteld iets. En dat erken ik ook gewoon.

Vind het wel bijzonder dat alleen deze dingetjes naar boven komen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 01:05

chevax schreef:
@Rennie89: Mijn vader heeft de oorlog ook heel bewust meegemaakt en gruweldaden voor z’n ogen zien gebeuren. Mijn oma bracht verzetskranten rond en mijn opa is tewerkgesteld in Duitsland. Wat is dan het punt? Dat ik me hun verschrikkingen toe-eigen? Ik vind het verschrikkelijk en we praatten er ook veel over. Maar geen haar op mij hoofd die eraan denkt dat ik op de zeepkist ga staan en zeggen dat het voor míj́ zo erg is.

Top dat je (groot)ouders dat gedaan hebben! Maar hoor je mij zeggen dat het voor míj zo erg is? Ik vond het vreselijk voor mijn oma en haar familie, wat zij allemaal doorgemaakt hebben. Het enige wat ik met dat bericht probeer duidelijk te maken is dat iets nog zo lang geleden gebeurd kan zijn, dat het nog steeds een spoor achterlaat van pijn. Zo ook bij de mensen die afstammeling zijn van de slaven die uit Afrika zijn gehaald. Die tot op de dag van vandaag nog steeds met racisme te maken hebben.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 01:08

Als het onbewust is, hoe weet je dan dat je ze niet anders zal behandelen? En omdat je het erkent, is het maar oké? Of wordt het gedoogd door jezelf?

Deze dingetjes komen naar boven omdat het imo heel je betoog onderuit haalt. Het komt op mij heel hypocriet over. Discriminatie en racisme is niet gereserveerd jegens bepaalde kleuren of nationaliteiten of... Het werkt in alle richtingen, het bestaat in alle richtingen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 01:08

Rennie89 schreef:
chevax schreef:

Top dat je grootouders dat gedaan hebben! Maar hoor je mij zeggen dat het voor míj zo erg is? Ik vond het vreselijk voor mijn oma en haar familie, wat zij allemaal doorgemaakt hebben. Het enige wat ik met dat bericht probeer duidelijk te maken is dat iets nog zo lang geleden gebeurd kan zijn, dat het nog steeds een spoor achterlaat van pijn. Zo ook bij de mensen die afstammeling zijn van de slaven die uit Afrika zijn gehaald.

Nee, ik heb het over een aantal mensen die volop in de aandacht staan mbt de slavernij-discussie. Het gaat in hun verhalen hoofdzakelijk over hoe zij zich voelen. Ronkende retoriek over wat het met hén doet. En daar zet ik mijn vraagtekens bij. Me er van bewustzijnde dat ik het ook mis kan hebben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 01:12

Tieneke schreef:
Als het onbewust is, hoe weet je dan dat je ze niet anders zal behandelen? En omdat je het erkent, is het maar oké? Of wordt het gedoogd door jezelf?

Deze dingetjes komen naar boven omdat het imo heel je betoog onderuit haalt. Het komt op mij heel hypocriet over. Discriminatie en racisme is niet gereserveerd jegens bepaalde kleuren of nationaliteiten of... Het werkt in alle richtingen, het bestaat in alle richtingen.

Omdat ik inmiddels een volwassen vrouw met verstand ben ;) dus ja, ik weet dat ik mensen gelijk behandel. Het was onbewust en toen ik mij er bewust van werd (en nee, ik behandelde ze niet anders of respectloos, ik had een negatief beeld) werkte ik hier aan. Dat heet groeien als persoon. Zouden meer mensen moeten doen.

Edit; ik had in mijn eerdere bericht beter het woord “verafschuwde “ kunnen gebruiken gezien dat sowieso niet meer daar op van toepassing is. Wel nog op de mensen met rechtse uitspraken etc overigens ;)
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 14-12-22 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 01:14

Nu schrijf je het in de verleden tijd, maar daarnet in de tegenwoordige tijd. Dus ik ben even niet mee. Hoe heb je daar dan precies aan gewerkt, vraag ik me oprecht af? Dus nu zie je Duitsers als eender welke andere medemens?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 01:20

Ik heb een Edit gedaan aan m’n bericht ;)

Ik heb nog nóóit iemand op een onredelijke of respectloze manier behandeld vanwege afkomst, religie etc. maar dat betekent niet dat ik geen vooroordelen had, die had ik dus wel, maar ik behandelde iemand dan niet anders.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 02:32

Ik vind selectief lezen hier wel heel bijzonder, ook de aanvallen op Rennie89 haar verhaal, terwijl je ook er uit kunt halen hoe het voor iemand “aan de andere kant” van je eigen perspectief kan zijn.

Ik heb echt plaatsvervangende schaamte voor sommige berichten in dit topic en de racistische ondertoon die ik hier en daar lees. Het zit zo diepgeworteld dat men niet eens bewust lijkt van het feit dat het racistisch is.

Ik ben ook racistisch, ik wordt daar steeds meer bewust van. Ik discrimineer ook, ook daarvan wordt ik me steeds meer bewust. Volgens mij is dat de eerste stap naar verandering. Bewustwording komt niet door in de verdediging te schieten, het te deflecteren (ja, maar…) of het te ontkennen. Bewustwording komt alleen door echt te willen luisteren naar mensen die discriminatie en/of racisme ervaren.

Ik wordt niet “moe van de discussie” ik ben blij dat er steeds meer gediscussieerd wordt, alleen door het bespreekbaar te maken kan er verandering komen.

Bijvoorbeeld 7 jaar geleden vond ik de zwartepieten discussie dikke onzin, nu vind ik zwartepiet verschrikkelijk. Ik snap (misschien maar een fractie van) waarom zwartepiet aanstootgevend is.

Of er nu een excuus gemaakt moet worden? Zou dat echt wat betekenen als het gros van de blanke Nederlanders niet eens echt snapt of wil snappen waarom het nodig is? Ik weet niet of dat echt het verschil zou maken, grosse modo van de Nederlanders wil het ook niet begrijpen. Die onwil lees je terug in dit topic.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 02:42

Ik vind het iets geforceerds hebben.
Het gaat in mijn beleving om het nu en dat dingen echt zijn .
En niet te gezocht of te bedacht zijn. Daden nu los van het verleden.

Persoonlijk krijg ik er daardoor een soort van weerstand tegen. Terwijl ik wel zeker tegen vormen van uitsluiting ben of mensen anders behandelen.
En zelf heb ik ook de ervaring van wel eens anders te zijn behandeld maar toch is dit hoe ik het zie.

Zelf ben ik halfom of gemixed dan? want halfbloed schijnt ook negatief te zijn ? Niet zwart niet wit niet donker niet licht. Ik bedoel hiermee te zeggen dat ik het lastig vind om te omschrijven omdat je altijd wel iemand voor het hoofd stoot lijkt het wel.

Met 1 ouder zuid amerika maar grootouders India en
1 ouder Nederlands met ook gedeelte duits erin. De ouders daarvan hebben hier in NL ook nare dingen meegemaakt.

Dus tja dat is dan wel een hele innerlijke oorlog, met diverse conflicten, die ik dan in mezelf moet gaan zitten voeren ?

Overigens off topic Van de donkere kant werd ook altijd Sinterklaas op de ouderwetse wijze gevierd. Dus een ieder ongeacht achtergrond heeft een andere beleving. En dat is prima.

Ik vind het eigenlijk dan erg storend en brutaal dat er 1 negatieve mening wordt opgedrongen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 08:50

Svadilfari1 schreef:
Ik vind het eigenlijk dan erg storend en brutaal dat er 1 negatieve mening wordt opgedrongen.

Is het zo dat er één mening wordt opgedrongen of wordt dat enkel zo ervaren?

Leven in het nu klinkt mooi maar het nu is zoals het is door dingen uit het verleden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 09:34

Mars schreef:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/245588 ... -op-scherp

Excuses maken voor iets van zo lang geleden heb ik zo mijn bedenkingen bij. Ik hoef ook geen excuses van de Duitse regering, andere generatie, blik vooruit zou ik zeggen.

Maar het eisenpakket dat nog naast de excuses is neergezet daar gaan mijn wenkbrauwen wel van omhoog:

Er moet een herstelfonds komen voor nazaten van de slachtoffers van de slavernij. Het discriminerende woord neger moet strafbaar worden gesteld en Zwarte Piet moet uit het publieke domein verdwijnen. Dat schrijven diverse belangengroepen in een brief aan het kabinet, die in handen is van Nieuwsuur. Alleen met het inwilligen van deze en nog meer eisen gaan de partijen akkoord met de publieke excuses van het kabinet op 19 december.

De organisaties willen dat het kabinet een concreet routeplan presenteert dat net zo lang duurt totdat "de achterstelling van de nazaten is opgelost". Zo willen ze dat Nederland de binnenlandse schuld van de Caribische eilanden en Suriname gaat kwijtschelden. Het herstelfonds moet daarnaast zwarte culturele instellingen en instituten structureel gaan financieren.

Gaat het nu om excuses of botweg om geld? Hoe denken jullie hierover?

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ja..het gaat imo om geld en zelfverrijking en niet om slavernij en de regering is totaal van lotje getikt dat ze geld willen betalen.

Ze kunnen ook dankbaar zijn voor de levens en kansen die ze nu zelf krijgen. Ieder ras heeft te maken gehad met slavernij in het verleden. Zo was de wereld nu eenmaal.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 09:40

Ik las hier iets over.. ergens staat dat de (binnenlandse?) schuld van Suriname bij de onafhankelijkheid in 1975 (?) al kwijtgescholden werd en er werden afspraken gemaakt over ontwikkelingshulp maar dat werd steeds gestaakt vanwege de politiek

Is wat men nu wil daar dan een vervolg op, of een geheel nieuwe aanvraag?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 09:47

Cer schreef:
Ik las hier iets over.. ergens staat dat de (binnenlandse?) schuld van Suriname bij de onafhankelijkheid in 1975 (?) al kwijtgescholden werd en er werden afspraken gemaakt over ontwikkelingshulp maar dat werd steeds gestaakt vanwege de politiek

Is wat men nu wil daar dan een vervolg op, of een geheel nieuwe aanvraag?

Dat klopt en is bij wet vastgelegd:
https://wetten.overheid.nl/BWBV0003908/1975-11-25

Citaat:
Teneinde de Republiek Suriname in staat te stellen onbelast met schulden uit het verleden aan de uitvoering van het meerjarenontwikkelingsprogramma te werken, verleent het Koninkrijk der Nederlanden algehele kwijtschelding van de op de datum van de onafhankelijkheid bestaande schuld, zoals gespecificeerd in Bijlage 1, die een integrerend deel van de Overeenkomst vormt.

En:

Citaat:
Het Koninkrijk der Nederlanden stelt voor een periode van 10 tot 15 jaar in totaal Nfl 3500 mln beschikbaar voor de uitvoering van het meerjarenontwikkelingsprogramma. Dit bedrag is als volgt opgebouwd:

-Nfl 2700 mln is bestemd voor medefinanciering van projecten en programma's welke onderdeel uitmaken van het Surinaamse meerjarenontwikkelingsprogramma; voor sociaal-educatieve ontwikkelingsprojecten en voor mede-financiering van ontwikkelingsprojecten van particuliere organisaties, universiteiten en de Financieringsmaatschappij voor Ontwikkelingslanden;

-indien na besteding van het bedrag van Nfl 2700 mln het programma nog niet volledig is gerealiseerd, is het Koninkrijk der Nederlanden bereid tot een maximum van Nfl 300 mln het resterende tekort te financieren op basis van strikte pariteit met Surinaamse besparingen;

-voor het verstrekken van garanties te verlenen op ontwikkelingsleningen van ontwikkelingsfondsen en -banken ten behoeve van projecten deel uitmakend van het meerjarenprogramma is, voor zover noodzakelijk, Nfl 500 mln beschikbaar. Materialisering van deze garanties zal ten laste komen van de in deze periode dan wel daarna te verlenen ontwikkelingshulp.

Behalve de hierboven genoemde bedragen blijft het restant van de in het verleden gecommitteerde doch niet uitgegeven Nederlandse hulp voor de Republiek Suriname ten bedrage van ongeveer Nfl 350 mln beschikbaar

Dus de kwijtschelding is in 1975 al gebeurd, er is een klap geld heen gegaan om Suriname op te bouwen en te ontwikkelen.
Laatst bijgewerkt door Mars op 14-12-22 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 09:49

Punt is natuurlijk dat niet ieder ras daarmee te maken had. Sommigen helemaal niet, of incidenteel maar niet structureel.
En anderen hadden er wel heel veel mee te maken. En ik denk dat het niet verkeerd is om dat te erkennen.
Nu weet ik wel niet of zwarte mensen in Nederland zoveel minder af zijn. In Amerika is het zo dat een eigen huis kopen voor veel zwarte mensen nog steeds onmogelijk is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 09:52

Ik geef de schuld aan de media hoor, die vergroten alles enorm uit. Alles voor de lezers/kijkers. Aan ieder tafeltje een witte, donkere, lhbtq-er etc. Over etnisch profileren gesproken….Het is een verdienmodel op zich. Feitelijk word ik dus als witte werkende hetero (met een vast energie contract) weggezet en uitgebuit…boeeeeh

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 09:55

Als dit bij wet is vastgelegd heeft de Nederlandse staat zich daar simpelweg aan te houden. Ik heb me hier verder niet in op ingelezen.

Ik zou hier verschillende dingen willen neerzetten, ik heb al een paar keer een bericht opgesteld om dit dan net zo snel weer te verwijderen. Het is zo'n lastig 'discussiepunt'. Ik wil mij niet schuldig voelen om wat er in het verleden gebeurt, maar ten tijde van deze discussies lijkt dat toch te gebeuren. Ik ben mij bewust dat ik 'geluk' heb blank te zijn, maar wil dat anderzijds niet geloven omdat het voor mij zo'n nietszeggend iets is.

Mijn moeder haar wortels zijn iets anders, achterstandsbuurtje in Frankrijk en België, getint, donkerbruin tot bijna zwart haar. Vader oerNederlands en ik dus ook. Ik had altijd dat mooie tintje van mijn moeder willen hebben, ik vind het werkelijk prachtig. Maar als ik dit zo neerzet of zeg schaam ik me, want dat mag je blijkbaar vaak ook niet vinden 'want weet je wel wat dat kan betekenen voor mensen'?!

Ik spring van de hak op de tak, gevoel verwoord zich bij mij niet altijd goed op 'papier'.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:00

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:07

paars schreef:
Ik geef de schuld aan de media hoor, die vergroten alles enorm uit. Alles voor de lezers/kijkers. Aan ieder tafeltje een witte, donkere, lhbtq-er etc. Over etnisch profileren gesproken….Het is een verdienmodel op zich. Feitelijk word ik dus als witte werkende hetero (met een vast energie contract) weggezet en uitgebuit…boeeeeh

Stel je niet zo aan.

Dit is een goed iets, de wereld wordt niet door iedereen hetzelfde ervaren. Denk je eens in hoe idioot het zou zijn als er geen vuilbakje zou zijn in de wc's en HR besluit dat er niets aan de hand is, want je mannelijke collega ervaart dat niet als een probleem.

Of dat er aan seksuele intimidatie niets wordt gedaan want jouw collega's hebben nergens last van. En als je daardoor overspannen thuis komt zitten, je ook in salaris niet wordt gecompenseerd, want je werkt niet en je collega's hadden geen problemen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:08

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:11

Bijzonder om al die argumenten te lezen. Bewustwording is een groot goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:12

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
https://www.historischnieuwsblad.nl/christenslavernij/

https://historiek.net/slavenhandel-in-o ... pa/147150/

Slavenhandel is echt al zo oud en echt aanwezig onder alle volkeren. Men weet alleen weinig van de eigen geschiedenis vaak. Denk ook aan lijfeigene en horigen.

Ja maar je kunt niet doen alsof het gelijk verdeeld was, want dat is gewoon niet zo. Bepaalde groepen hebben daar veel meer last van gehad dan anderen en dat heeft impact op de generaties van nu.

https://www.trouw.nl/nieuws/ook-afrika- ... ~ba2a374d/

De Afrikanen waren zelf de grootste en ergste slavenhandelaren.

Misschien moeten ze compensatiegeld gaan vragen aan de Ashanti?

En wij Europeanen aan de Islamtische wereld?

En de Oost Europezen aan Rusland?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:13

Volgens mij zag ik, in het verlengde van opleidingen oid dat aziatische mensen de beste kansen hebben en de hoogste opleidingen.. Ik vond dat best verbazingwekkend want ik dacht dat witte mensen eigenlijk altijd bovenaan stonden, althans, zo wordt het meestal verteld dacht ik..

Maar, over die schuld.. is daar toen in 1975 een langdurig 'contract' over afgesloten? Want dan moet dat gewoon voldaan worden toch? Of is toen alles kwijt gescholden?