Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 20:37

Ik heb best bij een hoop bedrijven gewerkt, mar ben nog nooit een tent tegengekomen die zo absurd met zwangere vrouwen omging. De meesten waren gewoon realistisch genoeg om zwangerschap in te calculeren. En hielden zich ook aan de wet er niet naar te vragen of op te selecteren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 20:40

Universiteiten…. +:)+
Gewoon geen vaste contracten geven want dan kan je iedereen die iets onhandigs heeft verwijderen.
Ken ook iemand die niet durfde te vertellen dat ze een puppie aangeschaft had uit angst voor haar contract.

Edit: cross-post
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 19-11-22 20:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 20:45

Sizzle schreef:
Universiteiten…. +:)+
Gewoon geen vaste contracten geven want dan kan je iedereen die iets onhandigs heeft verwijderen.
Ken ook iemand die niet durfde te vertellen dat ze een puppie aangeschaft had uit angst voor haar contract.

Daar vallen bij universiteiten meningen ook onder ben ik bang. :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 20:49

Benzz schreef:
Vergeet niet dat Van Nieuwkerk zo vreselijk goed is in zijn werk en perfectionistisch, dat veel mensen voor hem willen werken. Het staat toch erg goed op je cv in medialand. En dan accepteer je het geschreeuw van een gefrustreerde man.

Alleen... was hij nou zo goed? Ik was dat programma echt helemaal zat, omdat ik vond dat de toon wel degelijk doorschemerde in het programma. Niet het misbruik, maar wel de oppervlakkige snelle hardheid, ten koste van de inhoud. Een interessant gesprek was er haast niet, want er werd niet geluisterd en niet de tijd genomen. Dat men zich niet in anderen kon verplaatsen was ook best duidelijk in de hele opzet van het programma. En ik zou denken dat dat een groot gemis was, en dat het jammer was dat mensen dachten dat het een enorm goed programma was. Er is heel veel geld gegaan naar de oppervlakkige glitter en glamour (en dus blijkbaar ook naar een hele onaangename man) dat niet kon gaan naar andere programma's. Ik denk dat we daardoor ook veel kwaliteit mislopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 20:50

Sunda, Uiteraard :D
Burnouts ook, die zijn ook heel lastig.

Als je het doorstaat dan is daarna alles easy peasy in verhouding, zelfs als de leidinggevende van je leidinggevende treft die bijv. je reeds geverificeerde vakantie wil cancellen voor het geval er misschien toevallig net in die week een onaangekondigde audit zou plaatsvinden :') _O-
Gewoon puur om te laten zien dat hij die macht heeft :+
Ik heb toen met accuut ontslag gedreigd en toen mocht ik toch :roll:

Maar ga er maar eens aan staan met je net 20 jaar bij een nationaal bekend persoon die je bullied tot je jezelf niets meer waard vind.

Zulk gedrag hoort uitgeroeid te worden. Ookal weet ik dat het een illusie is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 20:53

Shadow0 schreef:
Benzz schreef:
Vergeet niet dat Van Nieuwkerk zo vreselijk goed is in zijn werk en perfectionistisch, dat veel mensen voor hem willen werken. Het staat toch erg goed op je cv in medialand. En dan accepteer je het geschreeuw van een gefrustreerde man.

Alleen... was hij nou zo goed? Ik was dat programma echt helemaal zat, omdat ik vond dat de toon wel degelijk doorschemerde in het programma. Niet het misbruik, maar wel de oppervlakkige snelle hardheid, ten koste van de inhoud. Een interessant gesprek was er haast niet, want er werd niet geluisterd en niet de tijd genomen. Dat men zich niet in anderen kon verplaatsen was ook best duidelijk in de hele opzet van het programma. En ik zou denken dat dat een groot gemis was, en dat het jammer was dat mensen dachten dat het een enorm goed programma was. Er is heel veel geld gegaan naar de oppervlakkige glitter en glamour (en dus blijkbaar ook naar een hele onaangename man) dat niet kon gaan naar andere programma's. Ik denk dat we daardoor ook veel kwaliteit mislopen.

Over smaak valt niet te twisten. Feit is dat dit programma wel een kijkcijferkanon was. Dat heeft zeker meegespeeld in het besluit niks met de aantijgingen te doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 21:00

Benzz schreef:

Ja, zo schijnt dat vaker te gaan.
... blijft de vraag natuurlijk staan of 'het is gebruikelijk' ook maar betekent dat het mag, of zelfs goed is.
Shadow0 schreef:
Alleen... was hij nou zo goed? Ik was dat programma echt helemaal zat, omdat ik vond dat de toon wel degelijk doorschemerde in het programma. Niet het misbruik, maar wel de oppervlakkige snelle hardheid, ten koste van de inhoud. Een interessant gesprek was er haast niet, want er werd niet geluisterd en niet de tijd genomen. Dat men zich niet in anderen kon verplaatsen was ook best duidelijk in de hele opzet van het programma. En ik zou denken dat dat een groot gemis was, en dat het jammer was dat mensen dachten dat het een enorm goed programma was. (...) Ik denk dat we daardoor ook veel kwaliteit mislopen.
[/quote]
Dit herken ik.
Aan de ene kant was het populair, maar ik heb de boel op gegeven moment standaard afgezet.
'Dan kijk ik maar niet' (want over deze nonsens hoef ik niet te kunnen meepraten).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 21:02

Ik moet even bijlezen, maar ik heb grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer meegemaakt. Ik wilde dat er toen al zoveel aandacht voor was, want dan had ik het herkend - in plaats van te denken dat het normaal is en vast overal gebeurt. En het gaat echt niet over een keer 'z'n/haar dag niet hebben', dat kan iedereen gebeuren (maar biedt dan ook je excuses aan!).

Niet meer dan terecht dus, dat het nu in het nieuws komt.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 19-11-22 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 21:03

Urbanus schreef:
Over smaak valt niet te twisten. Feit is dat dit programma wel een kijkcijferkanon was. Dat heeft zeker meegespeeld in het besluit niks met de aantijgingen te doen.

Ja, kijkcijfers veel meer leidend maken dan een gevarieerd aanbod is heel giftig geweest voor de kwaliteit in de media. En dat creëert een omgeving waarin misdragingen erg makkelijk ontstaan en niet gecorrigeerd worden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 21:21

Shadow0 schreef:
Urbanus schreef:

Ja, kijkcijfers veel meer leidend maken dan een gevarieerd aanbod is heel giftig geweest voor de kwaliteit in de media. En dat creëert een omgeving waarin misdragingen erg makkelijk ontstaan en niet gecorrigeerd worden.

De vraag kan ook omgekeerd gesteld worden. Moet je variatie puur omwille van de variatie wel koste wat het kost willen doordrukken en bekostigen, ook als er geen hond op zit te wachten?

Die diepgang, doorvragen en luisteren naar de drijfveren van een gast, waarover het hierboven ging, daarvoor bestaan al programma's als zomergasten, die enkel een beperkt publiek bedienen (hoogopgeleid, blank, (bijna) gepensioneerd).
Wat DWDD deed, was allerhande onderwerpen (heel) kort (en oppervlakkig) aansnijden, op zo'n manier dat ook wetenschappelijke onderwerpen, literatuur of (nog) onbekende muziek voor vrijwel iedereen die de middelbare school heeft afgemaakt te volgen waren, maar zonder zodanig de diepte in te gaan dat mensen tijd kregen om volledig af te haken en weg te zappen.
Dat was kennelijk een format wat gedurende de looptijd van het programma veel mensen aansprak. En uiteraard ook een aantal mensen niet, dat heb je altijd.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 21:22

Kijk , we gaan wel over de top met een aantal dingen zoals die schilderijen in Leiden , waarbij letterlijk stond er staan mannen op die roken , en ik heb een hekel aan roken. Dat vindt ik echt gejank om niks in mijn ogen ben je ook niet helemaal oké als je daardoor beledigd wordt. Dan kun je echt niks meer hebben als dat je al een soort van belediging geeft.

Maar op de werkvloer ben ik eigenlijk het er wel mee eens dat dat nu echt een probleem is waarbij grensoverschrijdend gedrag voorkomt. En het gebeurd op elk bedrijf en in elke sector. Ik heb het op meerdere plekken voorbij zien komen. En dan vaak op de manier van iemand kleineren en buitensluiten of diegene volledig staan uitkafferen om de meest kleine dingen.

Ik heb het helaas ook moeten ondervinden. Niet in de vorm van ongewenst aanraken en of op een seksuele manier ( gelukkig ook maar) maar wel op een manier van de grond in drukken en kleineren en zelfs buitensluiten. En dat was nadat ik een cliënt dood had aangetroffen waarvan ik erg geschrokken was en toen niet ' goed' heb gehandeld in hun ogen. Het was al een spannende ervaring op zich , maar doordat ik zo gekleineerd werd , is de gehele situatie een klein trauma op zich geworden wat helemaal niet nodig is geweest. Voordat ik mijn verhaal überhaupt kon doen werd mij haast beschuldigd dat ik geen verantwoording kon dragen en dat ik mij niet aan moest stellen want iemand in de zorg moet hier gewoon tegen kunnen. Ik mocht daarna ook niet op de eerst volgende vergadering komen , en mocht veel taken niet meer uitvoeren omdat hun de conclusie via mijn collega hadden getrokken dat ik eigenlijk niet geschikt was voor dit werk. En dat werd mij regelmatig niet direct maar wel indirect gezegd. Er werd mij tevens een onterecht schuld gevoel aan gepraat , ik had op den duur het gevoel dat het mijn eigen schuld was dat ik een was weggelopen toen ik de cliënt aantrof ( die overigens al een paar uur daarvoor overleden was) . En dat het mijn schuld was dat de cliënt dood was gegaan terwijl ik daar niks aan kon doen. Voor mij was het zeker grensoverschrijdend en een hele nare , traumatische ervaring door iets wat absoluut niet gehoeven had.

Ik zat daar echt met mijn mond vol tanden en wist absoluut niet wat ik moest zeggen. Mensen die zeggen van oh dat laat ik mij niet overkomen geloof mij je weet nooit hoe je in een crisis reageert. Ik had al vaker te maken gehad met de dood van dichtbij , en alsnog vluchtte ik. Ik had geen controle over mijzelf je reptielenbrein neemt het in zulke situaties volledig over. Ook het gebrek aan ervaring met hulp krijgen na een crisissituatie ontbrak waardoor ik nooit , maar dan ook nooit de kans kreeg om voor mijzelf op te komen. Ik vond het ook vreselijk wat immers was de 'baas' teleurgesteld in mij en dat werd op den duur heel persoonlijk. Zo persoonlijk dat ik bijna tegen een burn-out aanliep. Toen heb ik maar besloten om te stoppen omdat het beter was voor beide partijen. Pas 5 maanden later heb ik een keer durven zeggen dat ik het heel vervelend vond dat mijn collega die erbij werd gezet als de held en ik als de schuldige. Daarvoor heb ik wel excuses gekregen. Maar daarna wel het advies dat ik beter kon stoppen in de zorg want ik zou mijzelf beschadigen met dit werk. Ook daarop geen antwoord gegeven maar alleen gedacht , nee door mensen zoals jullie raak ik beschadigd en wil ik dit werk niet meer doen.

Kijk het is zo met paardenmensen dat ze doorzettingsvermogen hebben en niet snel bij de pakken neer gaan zitten en eigenlijk te lang volhouden. Maar door het doorzettingsvermogen werk ik nog steeds in de zorgsector. En pas een dik jaar later kan ik praten over de situatie en wat er is gebeurd zonder daarbij emotioneel te worden en of te staan trillen op mijn benen. Ook nu pas wil ik erover gaan praten. Mensen uit bed halen is voor mij nog steeds erg spannend , maar hier wordt ik niet de grond ingedrukt maar luisteren collega's en bied mijn leidinggevende een luisterend oor en wil ook samen kijken naar wat kunnen we eraan doen in plaats van te zeggen aansteller, zoek het maar uit.

Ben ik nog boos? Ja vooral op mijzelf dat ik niet meer voor mijzelf ben opgekomen. Boos dat ik nooit heb gezegd wat voor vreselijk gevoel het mij gaf ( wel geprobeerd maar dat werd afgekapt). Boos dat ik mijzelf de schuld heb gegeven van iets wat niet te voorkomen valt in dit leven. Boos dat ik het zover heb laten komen , boos dat dit de zoveelste personen waren die over mij heenliepen.

Maar tijdens zulke momenten klap je volledig dicht. De ergste opmerkingen waren wel de oh als mij dat overkomt , of als ik iemand dood vindt. Dat hielp niet. Door mijn nieuwe collega's weet ik nu dat het niet mijn schuld is en dat ik mij er nooit meer schuldig over mag voelen. Zelfs mijn reactie tijdens de crisis is nooit fout geweest. Pas na een lange tijd besef ik dat.

Voor mij was dit iets wat zeker in de buurt kwam van grensoverschrijdend gedrag. Mensen bewust schade aanbrengen omdat ze zelf niet wisten ermee om te gaan zou niemand mogen overkomen. Ik gun dit absoluut ook niemand en voel nu dezelfde frustratie omdat ze met een ex collega van mij ook heel bijzonder omgaan die het werk ook niet meer ziet zitten. Wordt op gereageerd dat het allemaal wel meevalt en dat ze gewoon maar een aantal dagen door moet werken. Arme mens zit in een burn-out en is overspannen door het werk. Hele toko loopt daar inmiddels leeg dus dat zegt wel wat.

Ik wijk weer teveel af := Je weet nooit hoe je reageert , je reageert altijd 100% het tegenovergestelde wat je denkt helemaal bij onverwachte situaties. Ik snap bijvoorbeeld heel goed dat de omstanders in het Mathijs van Nieuwkerk verhaal totaal stillen vielen en de persoon die excuses aan moest bieden op de meest kinderachtige manier hierdoor dit ook deed puur door de druk en het kleineren. In dat soort situaties valt iedereen stil.

Mensen die nu benoemen gebeurd regelmatig dat mijn baas dit of dat doet maar inmiddels doe ik gewoon zo terug is geen gezonde manier van omgaan met grensoverschrijdend gedrag want blijkbaar wordt dat gedrag inmiddels gezien als normaal. Dat is echt niet juist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 22:04

Wat een topic. :')

Hoe durft de generatie van nu te proberen een betere wereld te maken van de scherven die (een deel van) de boomers hebben gemaakt.
De generatie die is opgevoed door de generatie die nu geen goed woord voor ze over heeft, dan heb je toch wel erg gefaald als generatie en als ouder. O maar jouw kind is natuurlijk niet zo.
Alsof het een goed iets is dat deze jongere generatie zich laat afbeulen voor een paar cent waarmee ze amper hun peperdure studentenflatje kunnen betalen.
Alsof het een goed iets is dat deze generatie zich laat uitkafferen, intimideren, onder druk laat zetten door mensen die denken dat ze beter of meer zijn dan een ander.
De boomers die nu om het hardst roepen dat er een softie generatie wordt gekweekt, en in dit topic zie ik dat de grootste schreeuwers indd 50+ zijn, hebben geen idee hoe makkelijk ze het hebben gehad.
Meeliften op de opgebouwde wereld van hun ouders/grootouders en alles kon en over gevolgen werd niet nagedacht.
Die gevolgen zijn voor de huidige jongere generaties, maar o wat moeten zij dankbaar zijn en o wat moeten zij respect hebben.
Hoe durf je voor jezelf op te komen, hoe durf je voor jezelf te kiezen, hoe durf je van jezelf te houden, hoe durf je te vechten voor eerlijkheid en gelijkheid?
Hoe durf je overeind te blijven staan in een wereld die harder dan ooit in elkaar aan het storten is. Qua klimaat, financieel gezien, crisis na crisis, in een oorlog en een pandemie, zonder mogelijkheid te hebben gehad om ook maar enige buffer op te bouwen.

Wacht maar tot deze generatie jullie kont af moet vegen als je straks in een bejaardentehuis zit of zijn ze dan ineens niet soft meer?
Bestaan bejaardentehuizen dan eigenlijk nog wel na alle bezuinigingen die al zijn doorgevoerd, na alles wat al door generaties terug kapot is gemaakt?

En als laatste, voor iedereen die zegt dat bepaalde gebeurtenissen zover gaan als je ze zelf laat gebeuren... hoe f*cking bevooroordeeld zijn jullie. Tel je zegeningen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 22:06

oomens schreef:
Die diepgang, doorvragen en luisteren naar de drijfveren van een gast, waarover het hierboven ging, daarvoor bestaan al programma's als zomergasten, die enkel een beperkt publiek bedienen (hoogopgeleid, blank, (bijna) gepensioneerd).

Dit in tegenstelling tot DWDD van wie het publiek in hoofdzaak wit, hoogopgeleid en (bijna) gepensioneerd was, alleen dan in grotere aantallen?

Citaat:
Wat DWDD deed, was allerhande onderwerpen (heel) kort (en oppervlakkig) aansnijden, op zo'n manier dat ook wetenschappelijke onderwerpen, literatuur of (nog) onbekende muziek voor vrijwel iedereen die de middelbare school heeft afgemaakt te volgen waren, maar zonder zodanig de diepte in te gaan dat mensen tijd kregen om volledig af te haken en weg te zappen.
Dat was kennelijk een format wat gedurende de looptijd van het programma veel mensen aansprak. En uiteraard ook een aantal mensen niet, dat heb je altijd.

Je geeft hier prima het probleem aan: het was oppervlakkig, het leek inhoudelijk maar was het feitelijk niet, en nam de ruimte weg om daadwerkelijk op de inhoud in te gaan. Op korte termijn lijkt dat een positief effect te hebben (namelijk hoge kijkcijfers en een wat hogere belangstelling voor de oppervlakkige versie van de onderwerpen die aan bod komt) maar op iets langere termijn blijkt het dus niets te doen voor de inhoud en krijg je nare mensen die veel te veel aandacht en geld krijgen, ten koste van heel veel andere dingen.

Om terug te komen op je eerdere vraag: een omgeving die ruimte biedt aan variatie is bijna altijd zinvoller dan winner-takes-all omgevingen. Variatie drijft innovatie, de mogelijkheid om te veranderen, de mogelijkheid om misstanden aan te pakken, de mogelijkheid om iets nieuws te krijgen, in plaats van een herhaling van steeds hetzelfde. Teams en organisaties die variatie en tegenspraak de ruimte geven hebben betere resultaten dan teams en organisaties die vooral meer van hetzelfde willen.
(En daarnaast is het dus ongelofelijk saai en stomvervelend, maar goed, dat is wellicht slechts een mening.)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 22:11

Lijsken schreef:
Ik vraag me dan eerder af; hoeveel succesvoller was dit programma geworden als alle werknemers top hadden gefunctioneerd en zich veilig hadden gevoeld?
Want ik geloof echt niet dat je onder dergelijke druk op je best presteert.

Ik ben ervan overtuigd dat een team waar een goede sfeer hangt en er vertrouwen onderling is (ook topdown) tot vele malen betere resultaten komt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 22:36

wauw AnnedB 8)7
hoe kom je erbij dat 50plussers het gemakkelijk hebben gehad?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 22:38

Tiggs schreef:
Lijsken schreef:
Ik vraag me dan eerder af; hoeveel succesvoller was dit programma geworden als alle werknemers top hadden gefunctioneerd en zich veilig hadden gevoeld?
Want ik geloof echt niet dat je onder dergelijke druk op je best presteert.

Ik ben ervan overtuigd dat een team waar een goede sfeer hangt en er vertrouwen onderling is (ook topdown) tot vele malen betere resultaten komt.

Ik dus ook :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 22:42

Kinke schreef:
wauw AnnedB 8)7

Daarnaast zijn boomers al dik 60+, dat is nl de generatie die geboren is tussen 1941 en 1955 :+
Mijn vader en moeder (78/79) zijn boomers en die zitten echt niet hier op Bokt of op FB

Kinke

Re: Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 22:44

inderdaad...en een boomer, zoals mijn vader, die nu 79 is heeft altijd hard gewerkt en toch was het thuis geen vetpot. Uit eten? Weekendjes weg? Uitgaan? daar was helemaal geen geld voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 22:50

superpony schreef:
Ik snap niet dat je hier weer geen andere mening mag hebben. Volgens mij zijn we daar nog steeds vrij in, in Nederland......

Natuurlijk zijn er grenzen, maar ik vind ook dat we een watjes cultuur hebben gekregen wat echt niet altijd positief is. Ook niet voor de mensen die slachtoffer zijn.

Het gaat me ook niet per se om wat de dominante treiteraar doet, het gaat erom dat mensen steeds minder weerbaar zijn om daar tegen te kunnen.
Er is echt een groot verschil tussen hard kwetsen, treiteren en lastigvallen, waar mensen serieus slachtoffer zijn en er iets moet gebeuren.

Maar er zijn ook steeds meer mensen die alles kwetsend vinden en heel snel thuis blijven, nergens tegen kunnen en in een slachtoffer rol kruipen. Dat vind ik echt een groot verschil dat ook erkend mag worden.

En het is niet altijd stoer geklets. Ik heb een behoorlijke rechte rug en grote mond. Heel eerlijk beginnen mensen al niet snel tegen mij of is the look al voldoende. Dat heeft niks met stoer doen te maken, maar met wie je bent, hoe je bent opgevoed, opgegroeid en wat je hebt meegemaakt.

Ik erken volledig dat ik wat hard kan zijn naar mensen om me heen. Onze zoon heeft ook dezelfde weerbaarheid als ik. Maar ik geef ook toe dat ik niet goed samen ga met mensen die sneller hun "zwakheden" tonen. Daar kan ik inderdaad moeilijker mee omgaan. Ook mensen die ziek zijn, pijn hebben, klagen etc.
Ja, dan mogen mensen zeggen dat dat dan mijn probleem is, dat vind ik helemaal prima.

Maar door vanuit je eigen persoon te kijken, vind ik dus dat mensen echt zwakker zijn geworden en het wel een steeds groter probleem lijkt te zijn. Meer mensen die snel klagen en omvallen. Dat is geen victim blaming, want ik vind het voor die mensen en de anderen er omheen een serieus probleem. Zou willen dat die mensen zich niet zo voelen en wel weerbaarder zijn. Maar ik denk niet dat je dat bereikt door mensen altijd een aai over de bol te geven en iedereen die hard is af te straffen.
Je leeft in een wereld met verschillende soorten mensen en daar moet je een beetje mee leren omgaan.

Wat bij dit programma is gebeurt heb ik gisteren uitgebreid gehoord en gelezen. Ken het Hilversumse een beetje en je weet dat het een wereldje op zich is of kan zijn. Misschien is niet iedereen daar geschikt voor en moeten mensen dat ook toegeven.
Veel mensen dromen van zo een baan, maar het kan flink tegenvallen als het niet zo romantisch blijkt te zijn.
En er zijn ook wel hele leuke werkplekken met goede sfeer. Ik weet mensen die bij RTL en SBS werken en het naar hun zin hebben. Moeten ook hard werken en sterk in hun schoenen staan.

Maar feit is dat je tegenwoordig echt enorm op je woorden moet letten. Komen er jonge mensen werken, werden ze vroeger wel een beetje gepest/ontgroent en zo werden ze echt lid van het team.
Ze moesten hard werken en bij 0 beginnen. Nu moet je soms in drievoud aanvragen of ze ajb iets willen doen......... En ik weet dat mensen hier daarover gaan vallen, maar dat hebben zowel ik als mijn man met jong personeel al vaak ervaren.

Hoe komt het dan dat wij daar wel tegen moesten kunnen en nu de helft huilend naar huis rent? Het klagen, kreunen en steunen is echt wel iets van nu en past wel bij wat TS bedoelt en naar boven komt waar blijkt dat mensen niet goed tegen keiharde kritiek en aanpak kunnen.

Natuurlijk is Matthijs te ver gegaan soms, maar hij komt uit een tijd waar het zo ging en was zich blijkbaar niet bewust hoe dat overkwam in deze huidige tijd.
Maar daar tegenover heeft hij 15 jaar vrijwel dagelijks tv gemaakt en was hij het gezicht van dat programma. Als er wat mis gaat, snap ik dat het hem frustreerde en hij zich verantwoordelijk voelde.

Wat nu naar buiten komt zijn de uitspattingen, maar ik hoor ook graag hoe hij erop is aangesproken en of mensen het na zo een incident nog met hem in alle redelijkheid konden, wilden en durfden uit te praten. Je hoeft echt niet altijd bang te zijn voor je baan als je in alle rust zegt; kunnen we het nog even over dat van gisteren hebben?

Mijn man werkte ergens nog vrij kort en werd een beetje vervelend aangesproken door een collega waar een gast bij was. Hij hield zich netjes in en is daarna naar die collega gelopen dat hij dat niet nog een keer hoefde te flikken. Die is een beetje zo en moet dan een keer goed horen dat je daar niet van gediend bent. Maar zulke mensen proberen het vaak bij nieuwe mensen, die proeven bloed ofzo.

Ik ben het met je eens dat mensen tegenwoordig echt wel snel met een burn-out thuis gaan zitten “om zichzelf te vinden” yada yada. Maar dat staat hier los van.

Wat ik lees is een man die veels te lang onder veels te veel druk heeft gestaan. Wsl i.c.m. Het (vleugje) narcisme wat je ervan krijgt als iedereen je op handen draagt. En dan kan je écht heel rare dingen gaan doen.

Matthijs had net zo goed als de andere slachtoffers tegen zichzelf beschermd moeten worden. Dit was niet iemand die hoge eisen stelde, maar iemand die aan het wegteren was. Hij is daarbij net zo goed het slachtoffer en de cashcow geweest. En daarbij zijn onnodig nog veel meer slachtoffers gevallen.

Echt, ik heb dit exact zien gebeuren in mijn omgeving. En als iemand zó overspannen dat hij woedeaanvallen krijgt en niet goed op zichzelf kan reflecteren (door macht, een te groot ego etc.) is dat echt een recept voor heel grote ongelukken. Mensen kunnen zichzelf écht verliezen tot fysiek geweld, paranoia of wanen of vernietigingsdrang aan toe. Heel eng. En er is gewoon een oplossing voor (te beginnen met minder druk op iemand uitoefenen).

Dat daar stelselmatig voor weggekeken is, is heel wat anders dan dat iedereen die een keer moe is na een weekend stappen zich ziekmeldt met burn-outklachten, en dat een vervelende baas tegenwoordig een onveilige baas is, want dat probleem is er óók. Maar ik denk, en hoop, wel dat die chaos hoort bij een veranderende mentaliteit waar “geesteszieke” mensen niet de leiding krijgen over tientallen mensen. Of opgedrongen worden als collega (ik verwijs nog even naar de glurende collega die uitspraken deed als “niets mis met af en toe een kleuter aan je leuter” die niet ontslagen werd omdat ‘ie zn werk goed deed := )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-11-22 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 22:51

Kinke schreef:
inderdaad...en een boomer, zoals mijn vader, die nu 79 is heeft altijd hard gewerkt en toch was het thuis geen vetpot. Uit eten? Weekendjes weg? Uitgaan? daar was helemaal geen geld voor.

Bij ons ook niet hoor.
En ik heb daardoor ook geen luxe jeugd gehad hoor.
En bejaardentehuizen? Die bestaan al jaren niet meer :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 23:01

AnnedB schreef:
Hoe durft de generatie van nu te proberen een betere wereld te maken van de scherven die (een deel van) de boomers hebben gemaakt.

Had iemand hier dit verwijt gemaakt...?
(Ik heb wel dingen gelezen à la 'we zijn tegenwoordig overgevoelig',
maar ik heb dit 'wij' gelezen als iedereen, niet als een specifieke generatie.)
Citaat:
De generatie die is opgevoed door de generatie die nu geen goed woord voor ze over heeft, dan heb je toch wel erg gefaald als generatie en als ouder.

Eh, ja - dat heet eerlijk en kritisch zijn, ook als het pijn doet.
(Ik ben calviniste en een groot voorstander van deze levenshouding.)
Citaat:
Alsof het een goed iets is dat deze jongere generatie zich laat afbeulen voor een paar cent waarmee ze amper hun peperdure studentenflatje kunnen betalen.
Alsof het een goed iets is dat deze generatie zich laat uitkafferen, intimideren, onder druk laat zetten door mensen die denken dat ze beter of meer zijn dan een ander.

Wat mij betreft is daar niets goeds aan.
(Mbt die presentator waren degenen die met een onveilig werkklimaat te maken hadden deels ook boomers; mbt mw Arb weten we heel erg weinig, maar ook daar ging het niet om onderbetaalde studenten.)
Citaat:
De boomers die nu om het hardst roepen dat er een softie generatie wordt gekweekt, en in dit topic zie ik dat de grootste schreeuwers indd 50+ zijn, hebben geen idee hoe makkelijk ze het hebben gehad.

Persoonlijk weet ik drommels goed hoe rottig het voor de generatie onder mij geregeld is.
Citaat:
Meeliften op de opgebouwde wereld van hun ouders/grootouders en alles kon en over gevolgen werd niet nagedacht.

?????
Citaat:
Bestaan bejaardentehuizen dan eigenlijk nog wel na alle bezuinigingen die al zijn doorgevoerd

Die bestaan al jaren niet meer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:36

AnnedB schreef:
Wat een topic. :')

De generatie die is opgevoed door de generatie die nu geen goed woord voor ze over heeft, dan heb je toch wel erg gefaald als generatie en als ouder. O maar jouw kind is natuurlijk niet zo.
Die gevolgen zijn voor de huidige jongere generaties, maar o wat moeten zij dankbaar zijn en o wat moeten zij respect hebben.
Hoe durf je voor jezelf op te komen, hoe durf je voor jezelf te kiezen, hoe durf je van jezelf te houden, hoe durf je te vechten voor eerlijkheid en gelijkheid?
Hoe durf je overeind te blijven staan in een wereld die harder dan ooit in elkaar aan het storten is. Qua klimaat, financieel gezien, crisis na crisis, in een oorlog en een pandemie, zonder mogelijkheid te hebben gehad om ook maar enige buffer op te bouwen.

Wacht maar tot deze generatie jullie kont af moet vegen als je straks in een bejaardentehuis zit of zijn ze dan ineens niet soft meer?
Bestaan bejaardentehuizen dan eigenlijk nog wel na alle bezuinigingen die al zijn doorgevoerd, na alles wat al door generaties terug kapot is gemaakt?

En als laatste, voor iedereen die zegt dat bepaalde gebeurtenissen zover gaan als je ze zelf laat gebeuren... hoe f*cking bevooroordeeld zijn jullie. Tel je zegeningen.

Zeker, wij 50 tigers zijn onverantwoordelijke nietsnutten. Joh, kom nou toch!
De meesten van Mijn generatie ging gewoon na de mavo of havo werken. Hop, vanaf je 18e de baan op. Waarom? Omdat er geen geld en geen
Cultuur van verder studeren was. Jij hebt een paard. Je denk toch niet dat wij zoiets onbeschrijfelijk luxe als een paard hadden! Paardrijden mocht ik 1 x in de maand anders was het veel te duur.
Meeliften op wat onze ouders hadden bereikt? Zeker. Dat doet iedere generatie. Zoiets heet vooruitgang.
Intimidatie? Het woord kende ik niet. Je deed wat je baas je opdroeg. Sommige bazen waren leuk en probeerde je te helpen, bij te laten leren. Sommigen waren klootzakken. Dat hoort bij het leven , dat je klootzakken tegen komt.
Laat ik je wel vertellen: met het slachtoffer uithangen en soep tegen een schilderij gooien kom je niet ver en red je de wereld niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:40

Kinke schreef:
wauw AnnedB 8)7

precies....
Ik heb het idee dat Anne ook wat heeft gemist....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:44

Eigenlijk is wat AnnedB doet hetzelfde als wat er in het topic gebeurd, alleen richting een andere groep.
Paginalang moeten jongeren en jongere generaties maar aanhoren dat ze softies zijn en niets meer gewend zijn. "In mijnen tijd... blabla".
Het bericht van AnnedB toont aan hoe enorm frustrerend en onwaar het is wanneer er een paar vooroordelen aan een hele generatie gekleefd wordt. Dus laten we daar gewoon mee stoppen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:46

Ik denk dat het belangrijk is om niet te gaan generaliseren, iedere generatie heeft zijn eigen problemen. Tijden zijn ook niet te vergelijken met elkaar..tegenwoordig krijgen mensen soms een burn out door continu prikkels van oa continu smartphone, internet etc., in combinatie met de luxe van keuzestress en echt van alles wat er allemaal mogelijk is. (3x per jaar op vakantie)

Vroeger was dat er allemaal niet, leven was overzichtelijker maar aan de andere kant moest er veel harder gewerkt worden en was er veel minder luxe. En ook geen ruimte voor bijv. iets als emoties..mensen waren veel meer aan het overleven.

Tegenwoordig lijkt de balans zoek, de ene is hard zonder emoties en ook zo hard tegen de ander. De ander zwelgt in zelfmedelijden en heeft een schop onder de kont nodig. Oftewel, het wordt imo hard tijd dat daar een goede balans in komt. (ter aanvulling, deze extremen zie ik in alle generaties en is dus niet generaliserend bedoeld)