Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:07

Doe dan geen preppen voor nood, maar wel groente en fruit van de moestuin verwerken gewoon zodat ik hiervan hele jaar door van kan eten. Helaas is hele jaar rond vers alleen haalbaar in verwarmde kas.

Wil misschien dit jaar toch kijken om wat mest in de kas te gooien. En door middel van broei iets te verwarmen. In de lage bak heeft dit gewerkt met de andijvie. Vers eten is het lekkerste, maar voor een hoop mensen onbetaalbaar in de winter.

Heb wel water geweckt staan, maar dit is maar 3 liter. Nooit genoeg om maanden mee te kunnen. Meer voor bij korte uitval voor de katten en mezelf.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:15

8nnemiek schreef:
Ik geloof niet dat ik hier reacties heb gelezen van mensen die echt op zo'n manier preppen.
Maar een paar dagen/weken zonder stroom en water komen te zitten is een stuk realistischer. Wij wonen in Limburg op een vrij hooggelegen stuk land, maar als de Maas weer eens flink zou overstromen, als dat wat heftiger zou worden dan vorig jaar, dan kan ik me best voorstellen dat in een vrij groot deel van de naastgelegen dorpen de stroom kan uitvallen en water wellicht niet meer drinkbaar is. Dan is het fijn als je water op voorraad hebt.

Nee, zo heb ik het in het gros van de reacties ook niet gelezen.
Water hier ook in geval van storing, en ja, kan best gebeuren. Mijn honden moeten dan wel schoon water hebben, en een koffie is dan ook niet verkeerd :D

Vorig jaar kon een vriendin van ons toch echt een aantal dagen niet in huis wonen, ook nadat de brandweer de meter water eruit gepompt had.
Eer je stroom en water voorziening terug op orde is ben je dan wel even verder.

Ik ben het dingen op voorraad hebben gewoon van ons oude huis, je gaat niet even een kwartier in je auto zitten omdat je een pak melk vergeten had, bij wijze van...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:19

Captain schreef:
Geen prepper, ben binnen 3 dagen dood. :')

Ik ook. Nou ja, binnen 3 uur. Atoombom op de haven van Rotterdam. Poef. Weg Rien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:19

rien10 schreef:
Captain schreef:
Geen prepper, ben binnen 3 dagen dood. :')

Ik ook. Nou ja, binnen 3 uur. Atoombom op de haven van Rotterdam. Poef. Weg Rien.

Nou dan is niet alleen Rotterdam weg hoor.

rien10

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:21

Nee zeker. Maar ik spreek alleen voor mijzelf hier.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:20

fohadie schreef:
Ik zit met verbazing dit topic te lezen en me steeds af te vragen wat voor verschrikkelijks er kan gebeuren dat je moet gaan preppen? Mocht er kernwapens deze kant opkomen denk ik dat je het sowieso niet overleefd en natuurrampen van dien aard dat heel Nederland weg is zie ik de komende jaren ook niet gebeuren. Wel plaatselijk, maar dan is er altijd wel een andere plaats die je opvangt. Een nieuw virus? We hebben kunnen "oefenen" met corona en gemerkt dat de supermarkt gewoon open bleef. Een stroomstoring? Ik geloof niet dat er zo,n grote storing zal zijn die het hele land treft en als het wel zo is, dan tijdelijk. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Naief? Misschien, maar het lijkt me vreselijk om steeds in angst te moeten leven. Als het mijn tijd is, dan ga ik toch wel en als we gaan, dan gaan we met zijn allen.

Kortom, welke scenarios denken jullie wat er gaat gebeuren dat preppen nodig is?

Gaat niet om zulke grote crises. Wel bv probleem met salaris, wat te eten hebben, naast genoeg op de spaar om de vaste lasten te betalen, is dan wel zo handig. Ontslag, ziekte, onderhoudswerkzaamheden nutsvoorzieningen (en die systemen zijn oud, en niet geheel tot niet gebouwd op huidige aantallen mensen en stroomvraag), dus storingen, brand in de fabriek met diervoer/favo lekkers oid, etc. Kleine dingen eigenlijk die stuk minder stressvol zijn als je zo'n hik kan opvangen doordat je niet meteen misgrijpt in je voorraadkast als in gebruik op is en de winkel dicht/uitverkocht. Daarbij gaan de prijzen enkel omhoog, wat meer kopen voor de oude prijs/aanbieding dempt die inflatie voor jouw portomonee.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:30

fohadie schreef:
Ik zit met verbazing dit topic te lezen en me steeds af te vragen wat voor verschrikkelijks er kan gebeuren dat je moet gaan preppen? Mocht er kernwapens deze kant opkomen denk ik dat je het sowieso niet overleefd en natuurrampen van dien aard dat heel Nederland weg is zie ik de komende jaren ook niet gebeuren. Wel plaatselijk, maar dan is er altijd wel een andere plaats die je opvangt. Een nieuw virus? We hebben kunnen "oefenen" met corona en gemerkt dat de supermarkt gewoon open bleef. Een stroomstoring? Ik geloof niet dat er zo,n grote storing zal zijn die het hele land treft en als het wel zo is, dan tijdelijk. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Naief? Misschien, maar het lijkt me vreselijk om steeds in angst te moeten leven. Als het mijn tijd is, dan ga ik toch wel en als we gaan, dan gaan we met zijn allen.

Kortom, welke scenarios denken jullie wat er gaat gebeuren dat preppen nodig is?

En als het komt, komt het toch wel. Gewoon, de voorraadkast met 1 pak rijst, 1 pak pasta, 1 pak koekjes, zoals het in een huishouden van pas komt. Oh ja, ik greep van de week naast de koffie. Koffie op en geen pak in de voorraad. Dan krijg je me pas echt chagrijnig. Bijna net zo eng als een atoom bom :j

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:33

Geen prepper of hamsteraar, maar wel een kelder en diepvries die vol zitten.
Dus voedsel hebben we.
Iets om op te koken ook, omdat we onze campingspullen kunnen gebruiken (losse gasflessen).

Enige waar ik me wel zorgen om zou maken is drinkwater.
Als dat om wat voor reden dan ook niet meer uit de kraan komt, is een paar flesjes mineraal water niet genoeg om op voorraad te hebben.
En nog erger, hoe geef ik de pony's dan te drinken.
Die nemen geen genoegen met ieder een 1 flesje per dag.
Grondwaterpomp hebben we wel, maar die werkt ook niet zodra de stroom uit zou vallen.
Dus ja water, en met name voor de pony's, zou een groot probleem worden en ook geen idee hoe dat op te lossen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:53

Isapaardje schreef:
Die nemen geen genoegen met ieder een 1 flesje per dag.
Grondwaterpomp hebben we wel, maar die werkt ook niet zodra de stroom uit zou vallen.
Dus ja water, en met name voor de pony's, zou een groot probleem worden en ook geen idee hoe dat op te lossen.

Mijn vader had vroeger zo´n ouderwetse handzwengelpomp op zijn bron. Het was even pompen, maar er kwam wel voor vijf paarden voldoende water uit voor een hele dag. Misschien een overweging?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:55

Met besmet water heeft geen enkele pomp zin.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:01

Mijn 'prep' is dat ik mensen ken met echt een gigantische voorraadkast en dat ik echt al jaren roep dat als de zooi uitbreekt, ik gewoon daar heen ga :+

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:09

Ik heb heel lang kaarzen en glazen houders met waterdichte lucifers gehad.

De rest van het pakket o.a. zelf opladen zaklamp en dat soort dingen heb ik nog in een bak

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:21

In Noord-Holland hebben we een keer een mega mega stroomstoring gehad. Verder had ik ten tijde van de bosbranden in Schoorl altijd een noedels maaltijd, drinkwater en een waterkoker op de wei. Soms zat ik daar uren omdat je weer niet wist hoe erg het zou worden en of er weer geëvacueerd zou worden.

Verder heb ik in de auto altijd Sultana liggen en appelsap pakjes, kleingeld en opladers. Toen mn man van z'n paard flikkerde en naar t ziekenhuis moest had ik daar veel aan. Parkeren was anders onmogelijk en tegen half zes viel ik om van de honger.

Verder ligt er een papieren wegenkaart met daarop geschreven een aantal telefoonnummers voor t geval ik geen mobiel meer heb, leeg of gejat

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:29

Dat laatste, van die telefoonnummers, vind ik een hele slimme.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:45

Ik denk dat ik hier te nuchter voor ben. Als er brand in de diervoerfabriek is, kan je het nog in de winkel kopen. Als mijn favo snack op is, koop ik iets anders. Als er stroomstoring of overstromingen zijn, dan ga ik wel ergens anders heen. Geloof namelijk niet dat dit dan voor heel NL geldt. Ieder zijn/haar/gij,s ding natuurlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:19

Maar wie zegt dat je bij een overstroming nog weg kan? En er zijn meer natuurrampen die ervoor kunnen zorgen dat je huis bv niet meer bereikbaar is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:26

fohadie schreef:
Ik denk dat ik hier te nuchter voor ben. Als er brand in de diervoerfabriek is, kan je het nog in de winkel kopen. Als mijn favo snack op is, koop ik iets anders. Als er stroomstoring of overstromingen zijn, dan ga ik wel ergens anders heen. Geloof namelijk niet dat dit dan voor heel NL geldt. Ieder zijn/haar/gij,s ding natuurlijk.

Hoe lang denk jij dat de winkel voorraad heeft liggen als de aanvoer wegvalt ? JIT of Just In Time logistiek is zeer efficient tot er ergens iets vast loopt/veranderd (zoals de vraag buiten een aanbieding om of de rivieren nogal laag staan of ... ). Onze systemen zijn heel vernuftig en efficient, maar er zit amper tot geen veerkracht/flexibiliteit in. Er is weinig voor nodig om alles plat te leggen. Supermarkt zonder bevoorrading is binnen 1 tot 3 dagen door de voorraden heen zonder paniek aankopen er zit weinig rek in deze systemen. Ik noem dat niet nuchter maar naief eigenlijk.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:43

Dan ben ik naief. Whatever. Ik weet uit ervaring dat er meerdere diervoederfabrikanten bestaan en in uiterste nood kunnen ook dieren wat anders eten. En ja, met een overstroming kan het een paar dagen duren, maar weg kan je. Al is het met een trekker of met het leger. Nu woon ik op twee hoog dus wellicht makkelijker uit te houden. En waar ik woon zie ik niet zo snel volledig overstromen. Dan heb je van te voren al voortekenen (dijken die op doorbreken staan, veel voorspelde regen bijvoorbeeld, of in de buurt van een grote rivier, of vanuit het buitenland.) Dan zorg ik dat ik naar vrienden of familie elders in het land ga. Ik woon niet in het zuiden en ook niet in de buurt van een grote rivier.

Maar ik ga me hier echt niet druk om maken. Als de hemel naar beneden komt...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:04

rien10 schreef:

Het ging mij meer om geen stroom en gebroken waterleidingen, zoals hier in de bergen niet vreemd is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:45

MoniqueT schreef:
rien10 schreef:

Het ging mij meer om geen stroom en gebroken waterleidingen, zoals hier in de bergen niet vreemd is.

Dat is waar. Hoe jij leeft is met de gemiddelde Nederlander niet te vergelijken

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 22:30

Ik heb een Mexicaanse collega, daar zijn jaren terug aardbevingen geweest. Daar hebben veel mensen nu op makkelijke grijpafstand van de deur een rugzak met drinken, eten en identificatie. Dat laatste vond ik een goeie want als je halsoverkop moet vluchten en eventueel landsgrens over is dat fijn om bij je te hebben.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 06:21

fohadie schreef:

Daar hebben jullie het geluk in Nederland te zitten, dat de winkels open bleven, maar vooral dat de bevoorrading gewoon door kon blijven gaan.

Hier waar ik woon in NZ hebben we door overstromingen al meerdere keren geen bevoorrading gekregen van vers producten, covid heeft die problemen alleen maar groter gemaakt door alles wat er met een zeecontainer nog deze kant op moet.

Alle stroomkabels staan bovengronds, dus stroomuitval door tegen elkaar waaiende kabels of bomen bovenop de powerline is hier ook niet onbekend. Vaak ook nog eens rond etenstijd.

Wereldwijd is het net niet geschikt voor de toenemende vraag aan elektra door o.a. elektrische fietsen en auto's, dus dat is ook gewoon een hele goede en legale reden om voorbereid te zijn. De hack van het energie net in Latijns Amerika gemist?

Leidingwater wordt hier uit de rivieren gehaald, als de rivier bij droogte onder een bepaald level komt wordt het een gezondheidsrisico en pakken ze dus geen water meer en kan dr water voorraad erg laag komen te staan.

Hier gaat het dus vooral om de logistieke problemen en niet bij de supermarkt terecht kunnen tijdens overstromingen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:14

fohadie schreef:

Wellicht dat mensen het niet nodig vinden of zich druk maken, maar ik vind het wel leuk om een beetje een voorraadje te hebben :))
Dat is jammer dat je denkt dat kernwapens niet te overleven zijn(veel mensen denken dit hoor), maar dat is vaak wel zo, alleen je moet wel weten wat je moet doen. Als hij te dichtbij zit, dan maak je inderdaad wel weinig kans. Maar op London bijvoorbeeld, maak je in Friesland (of verder) nog veel kans om te overleven als je je gewoon goed gedraagt. Ik vind dat gewoon interessante dingen om te weten en daarvoor 'preppen' is helemaal niet zo veel werk als het lijkt :) plus de winkel is hier niet om de hoek dus is wel fijn als er een lekkere voorraad is :')

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:37

Ik maak me vooral zorgen om medicatie, met name insuline. Daar probeer ik altijd wel wat meer van op voorraad te hebben dan ik eigenlijk mag halen. Net als pijnmedicatie voor mijn man.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:04

MoniqueT schreef:
Ik maak me vooral zorgen om medicatie, met name insuline. Daar probeer ik altijd wel wat meer van op voorraad te hebben dan ik eigenlijk mag halen. Net als pijnmedicatie voor mijn man.

Daar kan ik me ook meer bij voorstellen dan bij je huis volstoppen met wc-papier.