Nederland is vol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:26

Ik ben het grotendeels een dat Nederland "vol" is, maar ik ben ook weer zo pessimistisch dat ik denk dat er geen oplossing is.
Mensen hebben geen huizen dus er moet bijgebouwd worden, asielzoekers kun je niet aan hun lot overlaten en mensen krijgen echt niet minder kinderen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:30

Eulogy schreef:
Ik las laatst dat een kwart van de Oekraïners al emigratieplannen had, dus dat ze allemaal terug gaan straks, zou ik niet vanuit gaan. En waarom zouden ze ook, als ze straks hier een leven hebben opgebouwd.

Inderdaad, waar ga je straks naar terug als je hier misschien al +10 jaar hebt gewoond. Helemaal als je kinderen hebt die inmiddels ook hun leven hier hebben opgebouwd. Wat heb je nog in je land van herkomst? Dat zal per mens/gezin verschillend zijn. Maar kan me heel goed voorstellen dat je wanneer je een leven hebt opgebouwd dat niet meer op wil geven om weer opnieuw te moeten beginnen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:30

DuoPenotti schreef:
Maar vroeger werkte de mensen thuis of dichterbij huis.
Want opa met een paard was een boer of melk ophaler oid.
Geen burger in de straat.
Die werkte geen 40 km verderop.
En ook niet in ploegen.
Dat deed alleen een verpleegster.

Kijk van mij mag het autovrij op zondag alleen noodzakelijk werk verkeer.
Maar zonder auto is voor vele ook niet meer te doen.

Dan gaan wel alle horeca en andere recreatieve zaken (pretpark, dierentuin, musea etc. etc) naar de knoppen als die zondagen dicht moeten zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:31

Nederland is niet zo zeer vol maar heeft wel grote uitdagingen op het gebied van ruimtelijke ordening.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:32

Waarom moeten die dicht dan?
Je kan toch prima naar een horecazaak in eigen woonplaats?

Oké naar de Beekse bergen oid word moeilijker. Maar dan ga je op zaterdag

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:32

Jessix schreef:
Eulogy schreef:
Ik las laatst dat een kwart van de Oekraïners al emigratieplannen had, dus dat ze allemaal terug gaan straks, zou ik niet vanuit gaan. En waarom zouden ze ook, als ze straks hier een leven hebben opgebouwd.

Inderdaad, waar ga je straks naar terug als je hier misschien al +10 jaar hebt gewoond. Helemaal als je kinderen hebt die inmiddels ook hun leven hier hebben opgebouwd. Wat heb je nog in je land van herkomst? Dat zal per mens/gezin verschillend zijn. Maar kan me heel goed voorstellen dat je wanneer je een leven hebt opgebouwd dat niet meer op wil geven om weer opnieuw te moeten beginnen.

We zijn nog geen jaar ver met die oorlog, dus niemand heeft hier nog z'n leven opgebouwd. Als je je leven lang ergens hebt gewoond, daar je roots hebt liggen en familie hebt, dan ben je dat toch niet binnen een paar jaar onthecht?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:34

DuoPenotti schreef:

Je gaat sneller naar de horeca na een dagje uit. Overigens zou ik ook niet bij de horeca in m'n eigen gemeente komen zonder auto. Ik fiets niet en ik zou m'n moeder op gaan halen. En als zaterdag alles uitpuilt van de drukte blijf ik ook liever thuis.

Mafflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:34

IHN schreef:
Mafflinger schreef:
* oke dat quoten lukt me niet, maar even doorgaand op wat hierboven staat... dat de boeren dan zouden kunnen verrekken....

Alleen vergeet iedereen eventjes dat je die boer toch echt wel 3x per dag nodig hebt om te eten.... die supermarkt vult zichzelf niet. Al lijken heel veel mensen dat wel te denken

En tja we denken allemaal wel dat die auto een eerste levensbehoefte is, maar in essentie kunnen we prima zonder. Een generatie of wat terug (mijn opa en oma), hadden een paard.... dat was hun vervoer.

Nou ja. Ik las dus serieus een reactie ergens op feestboek, waarin iemand zei: wat een gezeur over die boeren. We halen ons eten gewoon uit de fabriek. En dat was echt een serieuze opmerking. Veel kinderen hebben ook geen idee dat eten toch echt niet uit een fabriek komt.

Triest.... Er gaat qua educatie echt wat flink mis.... Er wordt zo intens veel misinformatie verspreid....

Informatie die heel wat meer nuance vereist. Elk verhaal heeft twee kanten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:35

dan ga je doordeweeks?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:35

elnienjo schreef:
Jessix schreef:

We zijn nog geen jaar ver met die oorlog, dus niemand heeft hier nog z'n leven opgebouwd. Als je je leven lang ergens hebt gewoond, daar je roots hebt liggen en familie hebt, dan ben je dat toch niet binnen een paar jaar onthecht?

Is de oorlog al afgelopen dan? Dat heb ik dan even gemist.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:36

Maar dat zou dan eigen keuze zijn om maar niet te gaan.

In die zin zijn we nu verwend.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:36

Mafflinger schreef:
En tja we denken allemaal wel dat die auto een eerste levensbehoefte is, maar in essentie kunnen we prima zonder. Een generatie of wat terug (mijn opa en oma), hadden een paard.... dat was hun vervoer.

Mijn opa en oma, van vaderskant, woonde in de stad en hadden alleen een fiets :D

Mijn vader ging rustig voor een nachtje weg van Amsterdam naar Otterlo op de fiets.

En dat was geen elektrische fiets of racefiets!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:38

Cer schreef:
Nederland is echt niet heel groot, met 80km per uur max kom je ook wel waar je wezen moet.. mij zou t niet uitmaken..

van uiterste noorden naar zuiden van nederland is 350 km. Met 100 km per uur zit je dan op 3,5 uur. Met 80 op 4,3 uur. Scheelt minder dan een uur. Maar: je kunt echt aanzienlijk langer rijden met een tank (ik reed in Zweden het dubbele aantal km door de lagere snelheid). En aanzienlijk minder CO2 uitstoot. Andere bijkomstigheid: ik verwacht dat, hoe lager je de snelheid maakt, hoe meer mensen toch voor het OV kiezen, omdat dat dan vaak sneller zal zijn als auto.

Maar t gaat er niet zozeer om dat dat nou zou moeten. Maar meer dat we vanalles willen, maar we willen er niks voor laten. En dat geld niet voor iedereen, maar voor het merendeel wel. Ik las laatst iemand: joh wat doe je moeilijk voor die paar euro. Die flessen gooi je toch gewoon weg? En het valt me vaak op dat de mensen die het hardste roepen hoe slecht het hier allemaal geregeld is, het langste op de bank zitten met hun pakje shag en biertje ernaast. Toevallig laatst nog foto in de krant gezien van een protest bij ter apel. Weg moesten de buitenlanders. Wie stonden vooraan met hun snuit? Mensen die ik ken, die iedereen oplichten, geen hol uitvreten, en waarvan je echt denkt: jammer dat dat spuitje toch niet mag.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:38

Zwembaden en schaatsbanen gaan wellicht ook verdwijnen. Nu kom ik nooit in openbare zwembaden of op de schaatsbaan, dus persoonlijk mis ik er niks aan. Maar dat zal ook kindertjes van D66-ers treffen (tenzij die zelf een verwarmd inpandig zwembad hebben)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:39

Mafflinger schreef:
Alleen vergeet iedereen eventjes dat je die boer toch echt wel 3x per dag nodig hebt om te eten.... die supermarkt vult zichzelf niet. Al lijken heel veel mensen dat wel te denken

Het punt is dus dat veel van onze landbouwgrond en boerenbedrijven niet produceren voor ons eten! Dat is iets wat we eenvoudig zouden kunnen veranderen. En bij de overige boerenbedrijven zouden we dan kunnen bedenken hoeveel we daarvan willen houden. We hoeven niet een van de grote vleesexporteurs ter wereld te zijn. We kunnen ook gewoon kijken hoeveel vlees we zelf nodig hebben, en hoeveel zuivel, en ons daarop richten. En dan een deel van de overige grond inzetten voor gevarieerd overig voedsel en overig gebruik.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:40

Josien_ schreef:
Ik ben het grotendeels een dat Nederland "vol" is, maar ik ben ook weer zo pessimistisch dat ik denk dat er geen oplossing is.
Mensen hebben geen huizen dus er moet bijgebouwd worden, asielzoekers kun je niet aan hun lot overlaten en mensen krijgen echt niet minder kinderen.

de asielzoekers ben ik het mee eens. Je laat mensen in nood niet aan hun lot over. Maar ook dat, he....nederland is vol, maar wij nemen wel 5 kinderen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:41

DuoPenotti schreef:

En dan gaan alle zaakjes die het van de dagjesmensen moeten hebben failliet. Heb je dat weer. En dan mag de NS eerst wel eens z'n prijzen voor een kaartje wat lager maken. Dat ook.

IHN

elnienjo schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar vroeger werkte de mensen thuis of dichterbij huis.
Want opa met een paard was een boer of melk ophaler oid.
Geen burger in de straat.
Die werkte geen 40 km verderop.
En ook niet in ploegen.
Dat deed alleen een verpleegster.

Kijk van mij mag het autovrij op zondag alleen noodzakelijk werk verkeer.
Maar zonder auto is voor vele ook niet meer te doen.

Dan gaan wel alle horeca en andere recreatieve zaken (pretpark, dierentuin, musea etc. etc) naar de knoppen als die zondagen dicht moeten zijn.

jouw reactie bevestigd mijn punt: hoezo moeten die dicht zijn? Er bestaan fietsen. Er bestaat ov.

DuoPenotti

Iedereen moet sociaal zijn.
Maar de boer die voedsel ook voor andere met honger maakt moet maar minderen.
Want beton in dat land is belangrijker.

Echt de weg kwijt hier

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:43

OV bestaat nauwelijks in mijn omgeving, je hebt nog altijd de auto nodig om naar de trein te gaan. Met de fiets kom je ook maar in een kleine cirkel (buiten dat ik niet fiets en geen fiets heb) dus dat is ook niet voor een dagje uit. Neem aan dat iedereen de uitjes in eigen directe omgeving allang gezien/gedaan heeft dus die moeten het vooral van dagjesmensen hebben uit andere regio's.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:44

DuoPenotti schreef:

Echt de weg kwijt hier

Mja, ik zou toch wel graag een dak boven mijn hoofd hebben zonder daar meteen een nier voor te moeten verkopen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:46

DuoPenotti schreef:

Echt de weg kwijt hier

Nee - die boer maakt voedsel wat voor het leeuwendeel naar het buitenland gaat, en wij importeren ander voedsel omdat we niet de hoofdprijs willen betalen. Dat systeem moet anders.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:50

elnienjo schreef:
OV bestaat nauwelijks in mijn omgeving, je hebt nog altijd de auto nodig om naar de trein te gaan. Met de fiets kom je ook maar in een kleine cirkel (buiten dat ik niet fiets en geen fiets heb) dus dat is ook niet voor een dagje uit. Neem aan dat iedereen de uitjes in eigen directe omgeving allang gezien/gedaan heeft dus die moeten het vooral van dagjesmensen hebben uit andere regio's.

Elnienjo, waar woon je dan ergens? Ik ben echt nog geen enkele plek in Nederland tegengekomen, waar niet binnen 1 km afstand toch een bushalte is. En dat kun je zelfs lopend af. Als je om gezondheidsredenen niet fietst is het een ander verhaal, maar anders is het toch echt eigen keuze om niet te fietsen. En juist dat, he...steeds weer nieuwe prikkels nodig hebben is waar het fout gaat. Uitjes zijn geen noodzakelijke levensbehoefte. We denken dat dat het is, omdat we ons anders rotvervelen en we vervelen ons omdat we overal vervuilende apparaten voor hebben om ons het werk uit handen te nemen. Nu ben ik daar best heel blij mee, hoor. Maar het is wel iets om te beseffen. We maken zelf met ons gedrag de wereld kapot.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:50

San ik begrijp je reactie niet

Ja het systeem van in en uitvoer mag anders.
Maar zoals shadow zegt de boer moet alleen maar voor Nederland produceren is asociaal. Daarnaast word het dan niet minder is mij verteld. Want die miljoenen mensen hebben te vreten nodig. Want trek je het eerlijk dan ook geen bananen en manderijn meer.

Dat betekend honger want dan is er tekort...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:52

elnienjo schreef:

Er bestaan meer mensen dan jij..
De meeste mensen hebben wel een fiets :j