Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:55

Klopt en dat is een deel wat mij ook tegenstaat als ze dan maar als glazen popjes gehouden worden.
Kijk ingepakt de wei in, zit ik niet mee, als ze de wei maar in gaan.
Gewoon met een ander. Je kan echt wel een braaf paard erbij zetten.
Maar gelukkig zien we ook steeds meer topsporters beelden laten zien van paarden in de wei.
Ja dan kun je je nog afvragen is het reizen en dat concours zo eerlijk.
Anderzijds zijn ze dat ook weer gewend.
Paard mee op vakantie naar het strand is net zo stressvol dan, of misschien nog wel meer stress omdat het geen gewoonte is.
En het ophokken is ook niet alleen voor de topsporters.

eilleen333

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:26

Het grappige is, dat het economisch belang als argument wordt gebruikt. Maar dat snap ik niet helemaal. Er zijn zoveel dingen waar je grof geld mee kan verdienen wat we niet okay vinden. Het uitbuiten van kindjes in China die goedkope kleding maken, (kinder) prostitutie, drugshandel, het uitbuiten van (buitenlandse) werknemers voor een hongerloontje onder slechte arbeidsomstandigheden….
Volgens de theorie van van Grunsven en de KNHS, als je een paard maar genoeg verwend mag je best wat eisen in de sport. Dus ik mag mijn nichtje best verhuren aan vieze mannetjes als ze dan elke dag een lekker stuk taart krijgt?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:34

Even los van dat ik het ook niet volledig eens ben met dieren in de topsport, maar een paar keer per week 20 minuten trainen en af en toe een wedstrijdweekend is toch niet te vergelijken met kinderarbeid of je nichtje verhuren aan vieze mannetjes?? Waarom moet er gelijk in dat soort uitersten gesproken worden?

Wanneer er met respect met een paard wordt omgegaan (ja ik weet, dat gebeurt vaak niet), is het toch niet zo'n hele schokkende "deal"?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:44

Het verschil zit hem heel duidelijk in of het grensoverschrijdend is wat je doet..alle vergelijkingen. Gaat een paard er mentaal en/ of fysiek stuk van dan ben je gewoon niet goed bezig. Daar kan ik dus ook niet achter staan.

Een paardwaardig leven staat bij mij voorop en dan komt de rest, en alles zonder schade toe te brengen aan het paard. Als dat kan naast de topsport dan is het prima. Als het niet kan, dan moet je het niet willen want het is een dier en geen product.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:46

Cer schreef:
Volgens mij heb ik wel eens een filmpje gezien over de krachten op 1 voorbeen bij een landing … dat was best wat dacht ik?

Ja dat is heel wat, en er zijn er ook genoeg die chronisch geblesseerd raken. Een springpaard op hoog niveau goed houden vraagt nogal wat van het management.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:53

JudithGigi schreef:
Even los van dat ik het ook niet volledig eens ben met dieren in de topsport, maar een paar keer per week 20 minuten trainen en af en toe een wedstrijdweekend is toch niet te vergelijken met kinderarbeid of je nichtje verhuren aan vieze mannetjes?? Waarom moet er gelijk in dat soort uitersten gesproken worden?

Wanneer er met respect met een paard wordt omgegaan (ja ik weet, dat gebeurt vaak niet), is het toch niet zo'n hele schokkende "deal"?

Maar waarom zou je een deal moeten hebben? Je hebt met je andere huisdieren toch ook geen deal? Want hoe ver gaat die deal dan. Alles wat het paard voor je doet is eigenlijk al iets moois. Dus meelopen, poetsen, knuffelen en het gaat steeds verder. Longeren, rijden, dressuur, springen, wedstrijd.

Wanneer is het gelijk aan wat jij het paard aanbiedt? En moet het gelijk zijn? Ik verzorg mijn huisdieren optimaal en van sommige krijg ik helemaal niks terug, dat hoeft ook niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:53

Hiraeth schreef:
Ik vind het altijd bijzonder dat dit soort discussies uitmonden op drogredenen als 'benieuwd zijn naar hoe de mensen met kritiek dan wel niet rijden' en 'ja, maar het paard vind het zo leuk!' Hoe 'leuk' een paard iets vind is niet meetbaar en het is moeilijk om te bepalen hoe natuurlijk bepaalde gedragsvormen zijn. Daar komt een heel stuk menselijke interpretatie bij kijken. Voor het zelfde geld is het paard zo geconditioneerd door hindernisbalken dat hij er zo over wupst. Wie gaat het zeggen.

Het zou de topsport sieren om toch meer de hand in eigen boezem te steken en enige zelfreflectie toe te passen.

Waarom zou een paard het alleen maar leuk moeten hebben? Mensen hebben 't toch ook niet alleen maar leuk? Die moeten ook naar school, naar werk en naar allerlei verplichtingen. En velen hebben alsnog geen geld om menswaardig te kunnen wonen met genoeg tuin/natuur om hen heen. Waarom paarden of dieren überhaupt dan als prinsjes willen houden die alleen maar mogen doen wat ze zelf willen zonder tegenprestatie?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:54

desbetreffende uitzending van Lubach gezien. Ik ben een fan van Lubach.
Ik vond het niet grappig en ik vond het zwak hoe het item
gebracht werd.

Wel heeft hij inhoudelijk absoluut een punt vind ik. Ik vind het een goede ethische vraag, wat we nu wel en niet kunnen vragen van onze paarden en hoe en wat met topsport. Het is een moeilijke vraag, maar wel een waar we met elkaar over in gesprek zouden kunnen gaan. Alleen iedereen wijst gelijk naar elkaar, komen met allerlei emotionele verwijten, terwijl ik de hele paardenhouderij vooral met ethische vragen omgeven vindt, waar ik zelf ook niet zo gauw alle antwoorden van heb.

Ik had net dit geschreven voor een ander topic hierover maar het topic is weg geloof ik.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 27-04-22 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:55

elnienjo schreef:
Hiraeth schreef:
Ik vind het altijd bijzonder dat dit soort discussies uitmonden op drogredenen als 'benieuwd zijn naar hoe de mensen met kritiek dan wel niet rijden' en 'ja, maar het paard vind het zo leuk!' Hoe 'leuk' een paard iets vind is niet meetbaar en het is moeilijk om te bepalen hoe natuurlijk bepaalde gedragsvormen zijn. Daar komt een heel stuk menselijke interpretatie bij kijken. Voor het zelfde geld is het paard zo geconditioneerd door hindernisbalken dat hij er zo over wupst. Wie gaat het zeggen.

Het zou de topsport sieren om toch meer de hand in eigen boezem te steken en enige zelfreflectie toe te passen.

Waarom zou een paard het alleen maar leuk moeten hebben? Mensen hebben 't toch ook niet alleen maar leuk? Die moeten ook naar school, naar werk en naar allerlei verplichtingen. En velen hebben alsnog geen geld om menswaardig te kunnen wonen met genoeg tuin/natuur om hen heen. Waarom paarden of dieren überhaupt dan als prinsjes willen houden die alleen maar mogen doen wat ze zelf willen zonder tegenprestatie?

Dus als A het slecht heeft moet B het ook maar slecht hebben?

Misschien moeten we er naar streven dat mensen het ook beter hebben ipv dieren slechter te behandelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:56

Dat denk ik ook altijd Elnienje, kinderen vragen er ook niet om om klaargestoomd te worden als moderne slaven. Maar voor niets gaat de zon op..ik denk dat een heleboel paarden het beter hebben dan mensen mits goed behandeld en een paardwaardig leven. Maar een uurtje per dag werken en geen zorgen hebben is denk ik prettiger dan 8u per dag zwoegen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:59

Amber_anne schreef:
JudithGigi schreef:

Maar waarom zou je een deal moeten hebben? Je hebt met je andere huisdieren toch ook geen deal? Want hoe ver gaat die deal dan. Alles wat het paard voor je doet is eigenlijk al iets moois. Dus meelopen, poetsen, knuffelen en het gaat steeds verder. Longeren, rijden, dressuur, springen, wedstrijd.

Wanneer is het gelijk aan wat jij het paard aanbiedt? En moet het gelijk zijn? Ik verzorg mijn huisdieren optimaal en van sommige krijg ik helemaal niks terug, dat hoeft ook niet.

Niet? Ik vraag mijn hond anders in ruil voor zorg netjes naar me te luisteren als ik iets vraag en dergelijke. Tijdens de puppycursus moest hij ook veel trucjes doen en wat behendigheids dingetjes.

Wat ik het paard biedt is veiligheid, eten en het voldoen aan zijn bewegings- en sociale behoefte. Daarvoor in plaats zit ik 4 keer per week 20 minuutjes op haar rug. Volgensmij vindt ze dat niet vervelend, maar ze praat nooit terug als ik het vraag :+

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:01

elnienjo schreef:
Hiraeth schreef:

Dit ook inderdaad. Ik heb heel veel moeite met werken, maar zal het toch moeten doen om te kunnen eten en om een plek hebben om te slapen. Helaas is het leven niet alleen leuk. (Als je al het standpunt zou hebben dat rijden zo vreselijk vervelend is voor een paard)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:02

Hey! Het artikel op de voorpagina met kritiek op lubach is ineens weg :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:05

Even voor mezelf, hoor. De uitzending van Lubach gaat toch over TOPsport met paarden?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:07

_San87_ schreef:
Even voor mezelf, hoor. De uitzending van Lubach gaat toch over TOPsport met paarden?

Paardensport in het algemeen, maar de topsport komt het meest in beeld natuurlijk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:15

Misschien wordt het tijd voor een CAO voor paarden waarin hun rechten opgenomen worden. Recht op een paardwaardig leven met veel vrije beweging en soortgenoten, recht om met respect behandeld te worden dus geen grensoverschrijdend gedrag. Laat er maar richtlijnen komen wat daar allemaal onder verstaan wordt. Dat lijkt me nog eens een nuttige en zinvolle dicussie, iedereen heeft daar anderen ideen over waarschijnlijk maar er zullen vast wel een paar ijkpunten zijn.

Kan men ook gelijk nadenken over de CAO voor mensen die met paarden werken. Want als je het over hard werken hebt...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:19

eilleen333 schreef:
_San87_ schreef:

Paardensport in het algemeen, maar de topsport komt het meest in beeld natuurlijk

Logisch, daar is het meeste over te vinden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:21

Elisa2 schreef:
Misschien wordt het tijd voor een CAO voor paarden waarin hun rechten opgenomen worden. Recht op een paardwaardig leven met veel vrije beweging en soortgenoten, recht om met respect behandeld te worden dus geen grensoverschrijdend gedrag. Laat er maar richtlijnen komen wat daar allemaal onder verstaan wordt. Dat lijkt me nog eens een nuttige en zinvolle dicussie, iedereen heeft daar anderen ideen over waarschijnlijk maar er zullen vast wel een paar ijkpunten zijn.

Kan men ook gelijk nadenken over de CAO voor mensen die met paarden werken. Want als je het over hard werken hebt...

Er was al een keurmerk paardenhouderij, opgesteld door de sector zelf, maar zelfs dat gaat nergens meer over omdat er teveel belangen speelden blijkbaar. Er waren geen ijkpunten.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:30

De voorbeelden die lubach geeft gaan om het daadwerkelijk pijn toebrengen aan paarden voor geld/ roem. Als je objectief kijkt naar deze uitzending dan kan je toch niet anders concluderen dat hij een punt heeft? Het is niet nodig. In de westerse wereld zijn wij niet (meer) afhankelijkheid van paarden om te kunnen overleven. En uiteraard is er ook veel leed bij de amateur ruiter, zowel bij verzorging als bij het rijden.
Her is net als bij de zwarte piet discussie, langzaam gaan de ogen bij mensen open en als maatschappij wordt samen bepaald wat (nog) ok is en wat niet.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:52

Moderatoropmerking:
Let op, de twee topics van NM en VN die tegelijkertijd liepen heb ik samengevoegd, dit kan voor een wat verwarrende volgorde van berichten zorgen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 14:08

Ik ben het eigenlijk wel met hem eens. De eerste Olympische spelen en daarna de moderne spelen (sinds 18..?) waren gebaseerd op wie het beste was in praktische vaardigheden. Hieruit zijn later ook individuele sport wedstrijden ontstaan (maar dus ook voetbal, honkbal etc etc competities) waarin de proffesionals tegen de amateurs het tegen elkaar op namen. Arm versus rijk volgens sociologisch onderzoek. En vanuit die situatie is onze huidige sportcultuur gegroeid.

Maar bij zowel de praktische sportwedstrijden zoals schermen, hardlopen of zwemmen of de wat nieuwere sporten zoals voetbal, honkbal of volleybal zet je vooral je eigen talent en lichaam in, niet dat van een dier.

Bij (in mijn ogen) bijna alle sporten waarbij de kracht en het talent van een dier wordt gevraagd zijn er excessen waarbij mensen het uiterste van een dier vragen/eisen en dat vind ik niet Ok. Of dat nu is in de paardensport, bij sleden honden of wat dan ook. Om een wedstrijd te winnen mag je voor jezelf het uiterste van je vermogen verlangen, daar kies je voor. Dat dier niet. Ik zeg daarmee niet dat sporten met dieren verboden moeten worden maar dierensporten wel. Zodra er competitie in het spel komt zetten veel mensen hun eigen egocentrische ambities snel op de eerste plek.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:22

Zou het dan zo erg zijn wanneer het hele paardengebeuren een keer ophoud. Paarden leven in de natuur in het wild en hoeven niet te "werken". Omdat de mens meent te moeten werken, zou dat geen reden mogen zijn omdat maar van een willekeurig paard te vragen. Net zoals vogels in kooitjes, normaal kan je toch zoiets niet vinden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:38

Dinopino schreef:
Zou het dan zo erg zijn wanneer het hele paardengebeuren een keer ophoud. Paarden leven in de natuur in het wild en hoeven niet te "werken". Omdat de mens meent te moeten werken, zou dat geen reden mogen zijn omdat maar van een willekeurig paard te vragen. Net zoals vogels in kooitjes, normaal kan je toch zoiets niet vinden.

Ook paarden in het wild zullen kilometers moeten maken om eten, water en een veilige plek te vinden. Kun je ook werken noemen. En het is niet dat we menen te moeten werken, maar het is dat we geld nodig hebben om te kunnen blijven leven

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:39

_San87_ schreef:

Dat haal ik ook uit de uitzending :j

Dus je bent daar niet alleen in!

Overigend ben ik het in grote lijnen met hem eens ben en voel ik mij niet aangesproken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 16:00

Dinopino schreef:

Paarden in 't wild hebben 't vele malen zwaarder, zie het mislukte natuurproject in Nederland. Paarden die op tijd hun natje en droogje krijgen, medische verzorging, een warme stal en een groene wei hebben 't zo slecht nog niet al moeten ze daar dan een uurtje per dag voor werken bij de gemiddelde eigenaar. Topsport kan alleen met paarden die daar niet alleen lichamelijk maar ook mentaal geschikt voor zijn. Net zoals ook niet ieder mens mentaal geschikt zal zijn continue onderweg te zijn van sportevent naar sportevent ook al hebben ze talent.