Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JudithGigi schreef:Even los van dat ik het ook niet volledig eens ben met dieren in de topsport, maar een paar keer per week 20 minuten trainen en af en toe een wedstrijdweekend is toch niet te vergelijken met kinderarbeid of je nichtje verhuren aan vieze mannetjes?? Waarom moet er gelijk in dat soort uitersten gesproken worden?
Wanneer er met respect met een paard wordt omgegaan (ja ik weet, dat gebeurt vaak niet), is het toch niet zo'n hele schokkende "deal"?
Hiraeth schreef:Ik vind het altijd bijzonder dat dit soort discussies uitmonden op drogredenen als 'benieuwd zijn naar hoe de mensen met kritiek dan wel niet rijden' en 'ja, maar het paard vind het zo leuk!' Hoe 'leuk' een paard iets vind is niet meetbaar en het is moeilijk om te bepalen hoe natuurlijk bepaalde gedragsvormen zijn. Daar komt een heel stuk menselijke interpretatie bij kijken. Voor het zelfde geld is het paard zo geconditioneerd door hindernisbalken dat hij er zo over wupst. Wie gaat het zeggen.
Het zou de topsport sieren om toch meer de hand in eigen boezem te steken en enige zelfreflectie toe te passen.
elnienjo schreef:Hiraeth schreef:Ik vind het altijd bijzonder dat dit soort discussies uitmonden op drogredenen als 'benieuwd zijn naar hoe de mensen met kritiek dan wel niet rijden' en 'ja, maar het paard vind het zo leuk!' Hoe 'leuk' een paard iets vind is niet meetbaar en het is moeilijk om te bepalen hoe natuurlijk bepaalde gedragsvormen zijn. Daar komt een heel stuk menselijke interpretatie bij kijken. Voor het zelfde geld is het paard zo geconditioneerd door hindernisbalken dat hij er zo over wupst. Wie gaat het zeggen.
Het zou de topsport sieren om toch meer de hand in eigen boezem te steken en enige zelfreflectie toe te passen.
Waarom zou een paard het alleen maar leuk moeten hebben? Mensen hebben 't toch ook niet alleen maar leuk? Die moeten ook naar school, naar werk en naar allerlei verplichtingen. En velen hebben alsnog geen geld om menswaardig te kunnen wonen met genoeg tuin/natuur om hen heen. Waarom paarden of dieren überhaupt dan als prinsjes willen houden die alleen maar mogen doen wat ze zelf willen zonder tegenprestatie?
Amber_anne schreef:JudithGigi schreef:Even los van dat ik het ook niet volledig eens ben met dieren in de topsport, maar een paar keer per week 20 minuten trainen en af en toe een wedstrijdweekend is toch niet te vergelijken met kinderarbeid of je nichtje verhuren aan vieze mannetjes?? Waarom moet er gelijk in dat soort uitersten gesproken worden?
Wanneer er met respect met een paard wordt omgegaan (ja ik weet, dat gebeurt vaak niet), is het toch niet zo'n hele schokkende "deal"?
Maar waarom zou je een deal moeten hebben? Je hebt met je andere huisdieren toch ook geen deal? Want hoe ver gaat die deal dan. Alles wat het paard voor je doet is eigenlijk al iets moois. Dus meelopen, poetsen, knuffelen en het gaat steeds verder. Longeren, rijden, dressuur, springen, wedstrijd.
Wanneer is het gelijk aan wat jij het paard aanbiedt? En moet het gelijk zijn? Ik verzorg mijn huisdieren optimaal en van sommige krijg ik helemaal niks terug, dat hoeft ook niet.
elnienjo schreef:Hiraeth schreef:Ik vind het altijd bijzonder dat dit soort discussies uitmonden op drogredenen als 'benieuwd zijn naar hoe de mensen met kritiek dan wel niet rijden' en 'ja, maar het paard vind het zo leuk!' Hoe 'leuk' een paard iets vind is niet meetbaar en het is moeilijk om te bepalen hoe natuurlijk bepaalde gedragsvormen zijn. Daar komt een heel stuk menselijke interpretatie bij kijken. Voor het zelfde geld is het paard zo geconditioneerd door hindernisbalken dat hij er zo over wupst. Wie gaat het zeggen.
Waarom zou een paard het alleen maar leuk moeten hebben? Mensen hebben 't toch ook niet alleen maar leuk? Die moeten ook naar school, naar werk en naar allerlei verplichtingen. En velen hebben alsnog geen geld om menswaardig te kunnen wonen met genoeg tuin/natuur om hen heen. Waarom paarden of dieren überhaupt dan als prinsjes willen houden die alleen maar mogen doen wat ze zelf willen zonder tegenprestatie?
Elisa2 schreef:Misschien wordt het tijd voor een CAO voor paarden waarin hun rechten opgenomen worden. Recht op een paardwaardig leven met veel vrije beweging en soortgenoten, recht om met respect behandeld te worden dus geen grensoverschrijdend gedrag. Laat er maar richtlijnen komen wat daar allemaal onder verstaan wordt. Dat lijkt me nog eens een nuttige en zinvolle dicussie, iedereen heeft daar anderen ideen over waarschijnlijk maar er zullen vast wel een paar ijkpunten zijn.
Kan men ook gelijk nadenken over de CAO voor mensen die met paarden werken. Want als je het over hard werken hebt...
Dinopino schreef:Zou het dan zo erg zijn wanneer het hele paardengebeuren een keer ophoud. Paarden leven in de natuur in het wild en hoeven niet te "werken". Omdat de mens meent te moeten werken, zou dat geen reden mogen zijn omdat maar van een willekeurig paard te vragen. Net zoals vogels in kooitjes, normaal kan je toch zoiets niet vinden.
Dinopino schreef:Zou het dan zo erg zijn wanneer het hele paardengebeuren een keer ophoud. Paarden leven in de natuur in het wild en hoeven niet te "werken". Omdat de mens meent te moeten werken, zou dat geen reden mogen zijn omdat maar van een willekeurig paard te vragen. Net zoals vogels in kooitjes, normaal kan je toch zoiets niet vinden.