Vegan

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daan13

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:10

Spareribs <3

Even een iets andere wending;

Veganisten zullen niet naar de dierentuin gaan.

Maar hoe leren hun kinderen de dieren van de wereld kennen?

Via een boek, computer?

Wat als er een generatie veganisten komt die het niet nodig vind om hun kinderen de dieren van de wereld te laten leren.
Dan krijg je toch een generatie die een heleboel dieren niet eens kent ?

Hoe gaat dat dan verder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:15

Iedereen moet zelf weten wat die doet. Maar laat een ander ook in zijn waarde en dat onbreekt bij de meeste veganisten die ik ken en wat ik hier nu lees.

Hou op met je eigen geloof te prediken. Je bent niet heiliger dan een ander je weet ook helemaal niet wat een ander verder doet aan zijn ecologische voetafdruk.

Laat elkaar in zijn of haar waarde.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:24

Daan13 schreef:
Spareribs <3

Even een iets andere wending;

Veganisten zullen niet naar de dierentuin gaan.

Maar hoe leren hun kinderen de dieren van de wereld kennen?

Via een boek, computer?

Wat als er een generatie veganisten komt die het niet nodig vind om hun kinderen de dieren van de wereld te laten leren.
Dan krijg je toch een generatie die een heleboel dieren niet eens kent ?

Hoe gaat dat dan verder?

Dieren die je in de dierentuin leert kennen is alleen het omhulsel. Je leert niks van de natuurlijke gedragingen of leefomgeving, die is er namelijk niet.

De dieren op tv zien in goede natuur programma's leer je veel meer van dan diertje staren in een hok.

Tevens gaan meeste scholen ook wel eens naar een dierentuin dus dan zal je kind het wel zien.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:31

Jullie gaan er vanuit dat een dierentuin dan nog wel mag?

Mooie post superpony, helemaal mee eens +:)+

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:33

tamary schreef:
Telpeva schreef:
Baileymix ik zie net je bericht over de biologisch afbreekbare alternatieven voor leer, heb je daar misschien een voorbeeld van of naam van het materiaal, merknaam of iets zodat ik kan googlen? Ben wel nieuwsgierig!

Nederlands bedrijf :
[ Video ]

Wat geweldig dit, dank voor het delen!

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:43

DaysOfAutumn schreef:
VuurVleugels schreef:
Ik ben absoluut geen vegan en hoewel ik bewuste keuzes probeer te maken zal ik dat ook nooit worden.

Maar de meest respectloze reacties in die topic zie ik niet vanuit de vegans komen, die komen vanuit de felle tegenstanders.

Met je spareribs marineren... Hoeveel vertrouwen heb je in je eigen standpunten als je het nodig acht om nog zo'n kinderachtige virtuele tong uit te steken?

Helemaal eens. En memes over vegans die elke paar minuten zogenaamd zouden melden dat ze vegan zijn.

Is het écht nodig om zo agressief te reageren op iets wat je niet kent of wat niet jouw visie is? Ik ben niet eens vegetariër maar ik vind dat BaileyMix heel vriendelijk en respectvol blijft. Ongelofelijk dat mensen uit onmacht dan maar gaan schreeuwen dat een grote groep mensen (zo’n 79 miljoen, ja ik heb dit net gegoogled) hersenloos is of eventjes moeten benoemen dat ze lekker hun vlees gaan marineren.

Grappig dat je daar wat over zegt, want als je goed leest dan kan je uit mijn bericht destilleren dat ik alleen een meme plaats omdat iemand anders twee keer een post plaatst die alleen een meme bevat. Dat vind ik zelf geen manier van discussiëren en daar reageer ik op. :D

Het is de toon die de muziek maakt, en aangezien BaileyMix in mijn ogen met dusdanig gestrekt been de discussie in gaat reageer ik daarop. Dat is geen onmacht, mensen worden aangevallen op een leefstijl die ze hun hele leven al hebben, die hun ouders en grootouders hadden en als je daar beetje bij beetje vanaf stapt dan is het niet goed genoeg.

Als alleen het ene uiterste goed genoeg is in jouw ogen ga je nooit mensen overhalen die haast aan het andere uiterste zitten en tijd en overtuigingskracht nodig hebben om over het grijze deel heen te wandelen.

Dat is bijv. ook waarom acties zoals een varkenshouderij bezetten zoveel woede opwekken. Het staat zo ver van de werkelijkheid af van de gemiddelde persoon dat zoiets gewoon bizar wordt gevonden in plaats van heldhaftig.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:50

Hoewel ik met de zogenoemde "extremisten" ook zeker niet blij ben, vind ik het altijd erg bijzonder als iemand zegt; Door hem/haar ga ik nu lekker extra vlees eten en nooit meer overwegen te minderen of bewustere keuzes te maken :?
Als je zo beinvloedbaar bent door de (opgedrongen) mening van een ander gaat er in mijn ogen toch echt iets anders mis.

Ik maak een overweging voor iets vanuit mijn eigen gevoelens, idealen, normen en waardes.
Die veranderen echt niet door dat iemand zijn extreme mening aan mij opdringt.

Vergelijkbaar met:
Ik was wel aan het nadenken om bewuster met autorijden en brandstof om te gaan, vaker de fiets te pakken. Maar toen zei Henk dat ik nooit meer de auto zou moeten pakken omdat het zo slecht is voor het milieu en ik de aarde kapot maak. Nu verkoop ik mijn fiets en ga ik een extra rondje rijden met mijn auto, want als het zo moet hoeft het voor mij niet....

Ik kan hier gewoon niet bij met mijn hoofd.
Ik maak een keuze omdat IK daar iets van vindt of bij voel, ongeacht de meningen of prediken van anderen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:55

Grappig, want ik ken ook genoeg veganisten die mijn keuzes respecteren. Zelfs van Baileymix heb ik na een korte uitwisseling niet het idee dat ze me af wil schieten, integendeel zelfs. Extremen heb je overal en die hoor je het luidst. Iets met spareribs marineren ook, enzo. Prima als je dat letterlijk heb gedaan, wil je nu een lolly? Maar ik betwijfel ten zeerste of je het had aangehaald als je weg was gegaan uit een topic over breien. Waarom dan wel hier? Omdat de mens snel oncomfortabel en ongemakkelijk wordt als er aan heilige huisjes wordt gepeuterd, en dan worden ze defensief.

En, zullen we het (strenge) geloof hier buiten laten? Dat sommige van jullie nou te angstig en te onzeker zijn om je daar eens goed in te verdiepen zodat je zou zien waar religie écht over gaat, daar kunnen zij ook niks aan doen natuurlijk. Oh ja trouwens, atheïst hier, voordat ik nu wordt afgeschreven als Jehova Getuige.

Deze post is geschreven door (ja, nog steeds!) een vleeseter. Die zich soms echt doodschaamt voor d'r medemens.

(edit: typo's)
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 07-04-22 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:05

Het is ook een nutteloze discussie als je het mij vraagt. Echte verstokte vleeseters laten zich niet overtuigen, fanatieke veganisten evenmin.
Een neutrale manier van je levenswijze beschrijven heeft vaak meer effect dan het met hand en tand verdedigen.

Wij eten al geruime tijd (veel) minder dierlijke producten. Hierdoor is mijn moeder dat ook gaan doen omdat ze heeft gezien dat ook zonder een stukje vlees een heerlijke maaltijd kan eten.
Had ik haar 'aan de kop gezeurd' dat zij ook moest doen wat wij doen, had ze het nooit gedaan.

En ik vind het ook jammer dat sommige mensen zo dwingend zijn. Alle kleine beetjes helpen. Als veganist zou je toch juist blij moeten zijn als mensen kiezen voor minder, elke stap is er 1 toch? Waarom dan meteen alle leed van de wereld erbij halen om te vertellen dat minder nog steeds heel erg slecht is.
Andersom, waarom veganisten 'treiteren' door aan te kondigen lekker vlees te gaan eten. Je gaat toch ook niet gvd roepen in het gezicht van een gelovige?

Beetje respect voor elkaars normen en waarden, vooral wanneer deze anders zijn dan je jouwe, getuigt van fatsoen en menselijkheid.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:06

Maar feit blijft dat ik nooit een vleeseter of omnivoor en masse heb zien protesteren om vooral meer vlees te gaan eten en proberen vegetariërs/ vegans over te halen om vlees te gaan eten of dierlijke producten te gaan gebruiken.

Ja online, nadat er iets gepost wordt door/ voor/ na acties waar veganisten de aanstichters zijn.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een vleeseter/ omnivoor vrachtwagens met groente de weg versperren, of zich vastketenen aan de deuren van een groentewinkel.

En heus niet iedere vegan zal dit doen, maar het gros wel in tegenstelling dus tot de 'andere partij'.

En wat Qimm zegt, ga gewoon normaal het gesprek aan ipv al het dierenleed te droppen bij 1 iemand. Dan sluit je imo meteen alle deuren en is er geen discussie meer haalbaar.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:09

Onali schreef:
Maar feit blijft dat ik nooit een vleeseter of omnivoor en masse heb zien protesteren om vooral meer vlees te gaan eten en proberen vegetariërs over te halen om vlees te gaan eten of dierlijke producten te gaan gebruiken.

Ja online, nadat er iets gepost wordt door/ voor/ na acties waar veganisten de aanstichters zijn.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een vleeseter/ omnivoor vrachtwagens met groente de weg versperren, of zich vastketenen aan de deuren van een groentewinkel.

En heus niet iedere vegan zal dit doen, maar het gros wel in tegenstelling dus tot de 'andere partij'.

Maar waar haal je dat 'gros' vandaan? Waar? Van die 79 miljoen mensen op aarde, denk je echt dat het merendeel (want dat betekent 'gros') daarvan zich vastketend? Natuurlijk niet, dat zijn er over de hele wereld enkele duizenden! Hoe is dat het gros van de veganisten?

Dit is een generalisatie van jewelste.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 07-04-22 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:12

De felle reacties vanuit vleeseters zijn volkomen logisch. In het veganistisch standpunt zit een enorm moreel oordeel verscholen. Een redelijk vernietigend oordeel zelfs. Vleeseters zijn moordenaars en misbruikers, slavenhouders en slavenhandelaars (tenminste als je ooit een dier hebt verkocht of overgedragen en dat zal voor de meesten gelden).

Logisch dat dat schuurt!

Vraag is natuurlijk wel of het fair is dat de groep dat zo persoonlijk opvat. En of dat de veganisten verweten mag worden.

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:14

Maar waarom zouden vleeseters dat willen doen? Er is al genoeg dierenleed in de wereld. Je hoeft echt niet te protesteren voor “SLACHT MEER DIEREN”. :=

Wel moet er opgekomen worden voor bijvoorbeeld destijds de nertsen en de plofkippen. Dat zijn zaken die niet door de beugel kunnen. Of moeten we maar nooit meer mogen protesteren?

En nou ben ik tegen achterlijke acties waar boeren schade aan ondervinden en/of dat domme vrijlaten van dieren.

Ik ben zelf van mening dat er niks mis is met vlees eten. Wel met de huidige industrie rondom dit onderwerp. Wij zijn van nature vleeseters. Maar in plaats van jagers verzamelaars zijn we nu een industrie aan het voeren. Waarin we dieren massaal van hun natuurlijke behoeftes onthouden en ze vreselijk behandelen.

En ja ik ben in heel veel bedrijven binnen geweest. Weinig varkens die lekker kunnen wroeten en weinig kippen (gelukkig steeds meer) die vanaf kuiken af aan lekker kunnen scharrelen en insecten kunnen zoeken etc.

Als dieren onder super goede condities gehouden zouden worden zou ik af en toe vlees / vis eten juist top en gezond vinden.

(Ben een lactose intolerantie vegetariër die niet naar de meeste dierentuinen gaat trouwens)
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 07-04-22 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:15

Kan je ook op de rest reageren VV ipv één woordje?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:16

Voor degenen die tegen KI zijn bij dieren: ben je dan ook tegen vruchtbaarheidsbehandelingen bij mensen?
Ten slotte ligt de mens aan de grondslag van de milieu-problematiek. Als er (veel) minder van ons zouden zijn, dan zou dat beter zijn voor de planeet...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:17

VuurVleugels schreef:
Maar waar haal je dat 'gros' vandaan? Waar? Van die 79 miljoen mensen op aarde, denk je echt dat het merendeel (want dat betekent 'gros') daarvan zich vastketend? Natuurlijk niet, dat zijn er over de hele wereld elke duizenden! Hoe is dat het gros van de veganisten?

Dit is een generalisatie van jewelste.

Ik ken irl geen enkele veganist die zich met de heftigheid van bv Bailymix in dit topic uitlaat. Ik ken er een handjevol die lekker op hun eigen manier hun levensstijl invullen. Hier wel eens wat over vertellen, maar daar verder relaxed mee omgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:18

mairead schreef:
Voor degenen die tegen KI zijn bij dieren: ben je dan ook tegen vruchtbaarheidsbehandelingen bij mensen?
Ten slotte ligt de mens aan de grondslag van de milieu-problematiek. Als er (veel) minder van ons zouden zijn, dan zou dat beter zijn voor de planeet...

Dat is wel een goeie ook met de milieu-impact van je leefgedrag. Wanneer je zegt dat je geen kinderen hebt en ook niet wilt want de aarde is al overbevolkt dan heb je ineens een hele horde mensen over je heen.

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:20

Ja zo ervaar ik dat ook. En de vegans die zo moreel oordelend doen en jou als een minder mens zien omdat je bijvoorbeeld zuivel eet, die vermijd ik gewoon.

Wel vind ik het afgrijselijk irritant dat als ik zeg geen vlees/vis te eten omdat dit ter sprake komt, dat mensen zich ALTIJD gaan verdedigen. “Ja ik eet eigenlijk nooit meer vlees” of “ja ik eet ook heel veel vega”. En dan ga je daarna uit eten en dan nemen ze biefstuk. Moet je zelf weten, is vast lekker. Maar verdedig jezelf dan ook niet altijd.

Echt ik eet al 16 jaar vega en dit gebeurt zooo vaak. :=

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:25

troi schreef:
De felle reacties vanuit vleeseters zijn volkomen logisch. In het veganistisch standpunt zit een enorm moreel oordeel verscholen. Een redelijk vernietigend oordeel zelfs. Vleeseters zijn moordenaars en misbruikers, slavenhouders en slavenhandelaars (tenminste als je ooit een dier hebt verkocht of overgedragen en dat zal voor de meesten gelden).

Logisch dat dat schuurt!

Vraag is natuurlijk wel of het fair is dat de groep dat zo persoonlijk opvat. En of dat de veganisten verweten mag worden.

Misschien moet ik dit ook niet (te) persoonlijk opvatten, maar ik vind dit ook wel erg generaliserend.

In mijn standpunt zit helemaal geen oordeel verscholen, laat staan vernietigend.
Ik heb een keuze gemaakt op basis van mijn eigen gevoel en idealen en dit nog nooit aan een ander opgedrongen of verweten. Ik (ver)oordeel niet en probeer niemand te overtuigen.
Pas als er naar gevraagd wordt zal ik delen waarom IK de overweging heb gemaakt, maar dan nog verwacht ik op geen enkele manier dat dit de ander vervolgens dezelfde keuzes zal maken.
Ik heb in mijn omgeving ook nog geen enkele vegetarier of veganist dit wel zien doen.

Neemt niet weg dat ik zeker wel weet dat dit wel gebeurd hoor, zoals vaker benoemd heb je op vele vlakken extremisten. Maar andersom heb ik bijna dagelijks te maken met (ver)oordelen, pesterijen, uitlachen enz omdat ik geen dierlijke producten nuttig. Niet omdat ik mijn mening opdring, maar omdat ik geen stukje vlees pak en ernaar gevraagd wordt, of als ik mijn havermelk te voorschijn tover.
Ik dring niets op en wordt toch continue uitgedaagd mij te verdedigen of gewoon domweg uitgelachen.

Leven en laten leven kan toch zo iets moois zijn, als beide kanten van welke discussie dan ook dit toch zou nastreven <3

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:30

Grappig, ik ben in het dagelijks leven totaal niet bezig of geïnteresseerd in de eetgewoontes van een ander. Ik zou er zelf ook nooit over beginnen. Wel krijg ik vaker vragen over mijn eigen dieetkeuzes. En dan vertel ik daar ook wel over. Ik kies dan voor de korte, luchtige versie en ga het gesprek verder aan als daar interesse naar is. Altijd zonder oordeel, en zeker zonder dat ik van iemand verwacht dat hij/zij er net zo over denkt. Vaak hoor ik dan "maar ik blijf lekker vlees eten hoor!", waarop ik antwoord "als je dat wil moet je dat ook gewoon blijven doen". En dat meen ik ook echt.

Toch merk ik in elk geval in mijn omgeving dat mensen een steeds bewustere keur maken. Zoals een keer geen vlees/vis of zich verdiepen in de herkomst. Veel scharrel, lokaal of biologische producten.

Ik vind het jammer dat mensen zo de neiging hebben elkaar de les te lezen. Zowel vanuit de kant van de vleeseter als de vegan wordt gewezen op je "tekortkomingen". Maar je hebt toch ook een paard? Maar hoe doe je dat dan met medicijnen, die zijn toch ook op dieren getest?

Ik doe wat ik kan en waar ik me goed bij voel. Ik hoef ook niet perse een etiket op of te voldoen aan een definitie.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:34

Nee Onali, ik reageer niet op meer dan 1 woordje, want a) ik vind dat MarlindeRooz al mooi op de eerste twee alinea's doet, my thoughts exactly, en b) "En wat Qimm zegt, ga gewoon normaal het gesprek aan ipv al het dierenleed te droppen bij 1 iemand. Dan sluit je imo meteen alle deuren en is er geen discussie meer haalbaar." Ja, er zijn een aantal veganisten die dit doen, inderdaad die enkele duizenden op de wereld. Maar zijn die representatief voor veganisme in het algemeen? Nee.

De generalisatie, dáár zit de crux, dáár zit het probleem. We voelen ons aangetast in onze moraliteit, er wordt aan heilige huisjes gepeutert, dus reageren we het af op de hele groep. Vergelijkbaar met hoe we met moslims omgaan vanwege de acties van de Taliban.

Mensen zouden zichzelf eens wat vaker in de spiegel aan moeten kijken. En dan niet naar dat mooie masker wat je op hebt, maar dat masker eens afdoen en écht naar jezelf kijken. Waarom voel ik me bedreigd? Waarom vind ik het nodig om defensief te worden? Waarom kan ik niet gewoon mijn schouders ophalen en denken 'you do you'?

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:36

Mensen worden hier wel tamelijk erg over een kam geschoren, zoals ik dit lees geld dat zowel voor de vleeseters als voor de veganisten/vegetariërs.

Ikzelf ben vegetariër, al sinds ik 6 ben. Niet persé omdat ik vind dat dieren niet gegeten moeten worden of voor het milieu, hoewel ik persoonlijk wel denk/hoop dat het impact heeft tegen over de grote industries. Dit omdat ik nogal een afgunst heb tegen over ketens zoals Mc Donalds, Burger king etc...
Maar ooit heb ik op een dag gewoon gezegd; Nee, ik wil geen vlees meer eten. Ik kan mij alleen nog herinneren dat ik de structuur en smaak nooit geweldig had gevonden.
Op het moment ben ik langzamerhand bezig om de overstap naar veganistisch eten te maken. Met de nadruk op alleen eten. Dit is puur omdat ik door heb dat mijn lichaam beter reageert op plantaardig voedsel en dat ik mij er op een of andere manier mentaal beter van ga voelen.

Ben ik nu een extremist? Zelf vind ik van niet. Maar dat komt omdat ik het ook lekker bij mijzelf laat. Ik zou nooit iemand er op aan kijken als degene een andere levensstijl heeft. Ik denk dat veel mensen het te zwart-wit zien terwijl er nog zo veel andere mogelijkheden zijn om zoiets te bekijken.

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:36

MarlindeRooz schreef:
Ja zo ervaar ik dat ook. En de vegans die zo moreel oordelend doen en jou als een minder mens zien omdat je bijvoorbeeld zuivel eet, die vermijd ik gewoon.

Wel vind ik het afgrijselijk irritant dat als ik zeg geen vlees/vis te eten omdat dit ter sprake komt, dat mensen zich ALTIJD gaan verdedigen. “Ja ik eet eigenlijk nooit meer vlees” of “ja ik eet ook heel veel vega”. En dan ga je daarna uit eten en dan nemen ze biefstuk. Moet je zelf weten, is vast lekker. Maar verdedig jezelf dan ook niet altijd.

Echt ik eet al 16 jaar vega en dit gebeurt zooo vaak. :=

Dit gebeurt mij inderdaad ook vrijwel elke keer. Ik vermeld dan puur bij bijvoorbeeld de bediening dat ik de persoon ben voor wie de vegan dieetwens was, en er zijn altijd dat soort reacties. Leuk dat je soms geen vlees eet, maar het zal mij een worst wezen := Doe lekker je ding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:40

Fijn te lezen dat de vegan in dit topic naar hun omgeving openminded zijn. Ik denk wel dat er een selectie is, want vegan op een paardenforum dat sluit de 'extremere' vegan wel behoorlijk uit natuurlijk. Om me heen tref ik best wat vegans die bijvoorbeeld onpasselijk worden als ik mijn scharrelworst eet in hun nabijheid. Dat vind ik nogal uhm ingewikkeld

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:43

Ach overal heb je extremisten bij, maar daarom moeten we niet iedereen over één kam scheren.
Eet iemand geen vlees, prima! Eten ze het wel, ook prima.
Maar ga niet voor mij bepalen of het door mijn strot willen rammen of ik het nu wel of niet moet eten. Het is mijn keuze!

Kom niet met allemaal redenen waarom het goed voor mij is, of omdat ik een moordenaar ben. Laat mij mijn leven leiden zoals ik dat wil, en niet hoe jij vind dat ik dat moet doen.