Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
SusanH schreef:Dan heb je mijn post verkeerd begrepen. Ik wilde alleen aangeven dat puur naar motoriek kijken niet alles zegt over schoolrijpheid. Sommige kinderen zijn motorisch heel vaardig maar blijven cognitief altijd achter op het gemiddelde. En sommigen lopen motorisch achter, maar cognitief ver voor en zijn echt toe aan mentale uitdaging. Mensen passen niet in een mal.
Ik vind de toon in dit topic niet vervelend. Ik vind wel dat de maatschappij ons heel veel oplegt. En kinderen dus ook. Dat zou best minder mogen.
Sizzle schreef:Ik vind het nogal kort door de bocht om te stellen dat kinderen later geen zelfstandig leven kunnen gaan voeren omdat ze wat later alleen gaan fietsen![]()
Er is gelukkig meer in het leven dan fietsen op een drukke weg.
karuna schreef:Kaus ik had je vraag gemist en nee ik heb geen kinderen.
Alleen wat mij verbaasd is dat je uitgaat van een negatieve mening van me.
Maar neeik maak me er eigenlijk zorgen over, kinderen zijn de mensen van de toekomst die alles draaiende moeten houden. Wat de reden ook is (terecht door de omgeving of overbezorgdheid of haast van ouders) ze later zelf dingen mogen ondernemen zonder ouderlijk toezicht
En ik blijf van mening dat ieder levend wezen de kans moet krijgen zich te ontwikkelen en zijn of haar eigen fouten te maken zodat er een fijne volwassenen ontwikkelen kan. Oftewel al vanaf jong fouten mogen maken,kleine leeftijd kleine foutjes grote leeftijd grote fouten. Zoals een merrie haar veulen steeds verder van zich af laat gaan. Zodat die kan spelen met anderen, vallen door een te snelle bocht enz.
Van fouten leer je dat sommige dingen misschien niet zo slim zijn om te doen.
Jonge kinderen zullen het al erg spannend vinden misschien een straatje verder te gaan. En eens een bloedneus of desnoods een gebroken pols oplopen doordat ze van een stoepje zijn afgevallen of tegen een stilstaande auto zijn opgefietst.
Ik vrees namelijk dat als kinderen pas bv vanaf 10 zonder ouders iets mogen doen ze meteen grotere en ergere dingen gaan ondernemen die niet zo slim zijn, deels onder groepsdruk misschien wel.
Dus wat de reden ook is (en of dat terecht is of niet doet er eigenlijk niet eens toe, het feit is dat de leeftijd stijgt nu) ze steeds later zelfstandig dingen mogen doen het is wel een zorg van me. Want wat zijn de gevolgen daarvan in de ontwikkelin tot fijne volwassenen. En waar stopt het? Gaat die leeftijd nog hoger worden of zou dit zich gaan stabiliseren uiteindelijk?
karuna schreef:Kaus ik had je vraag gemist en nee ik heb geen kinderen.
Alleen wat mij verbaasd is dat je uitgaat van een negatieve mening van me.
Maar neeik maak me er eigenlijk zorgen over, kinderen zijn de mensen van de toekomst die alles draaiende moeten houden. Wat de reden ook is (terecht door de omgeving of overbezorgdheid of haast van ouders) ze later zelf dingen mogen ondernemen zonder ouderlijk toezicht
En ik blijf van mening dat ieder levend wezen de kans moet krijgen zich te ontwikkelen en zijn of haar eigen fouten te maken zodat er een fijne volwassenen ontwikkelen kan. Oftewel al vanaf jong fouten mogen maken,kleine leeftijd kleine foutjes grote leeftijd grote fouten. Zoals een merrie haar veulen steeds verder van zich af laat gaan. Zodat die kan spelen met anderen, vallen door een te snelle bocht enz.
Van fouten leer je dat sommige dingen misschien niet zo slim zijn om te doen.
Jonge kinderen zullen het al erg spannend vinden misschien een straatje verder te gaan. En eens een bloedneus of desnoods een gebroken pols oplopen doordat ze van een stoepje zijn afgevallen of tegen een stilstaande auto zijn opgefietst.
Ik vrees namelijk dat als kinderen pas bv vanaf 10 zonder ouders iets mogen doen ze meteen grotere en ergere dingen gaan ondernemen die niet zo slim zijn, deels onder groepsdruk misschien wel.
Dus wat de reden ook is (en of dat terecht is of niet doet er eigenlijk niet eens toe, het feit is dat de leeftijd stijgt nu) ze steeds later zelfstandig dingen mogen doen het is wel een zorg van me. Want wat zijn de gevolgen daarvan in de ontwikkelin tot fijne volwassenen. En waar stopt het? Gaat die leeftijd nog hoger worden of zou dit zich gaan stabiliseren uiteindelijk?
Brainless schreef:Mijn dochter is jaren vol op haar mond gevallen (meerdere melktanden afgebroken) omdat ze haar reflex mistte om haar handen uit te steken.
Hoihoi10 schreef:Janneke2 schreef:Gesteld dat je tijdens het lezen even de focus kwijt bent
(... kan gebeuren, ook zonder ATNR...)
is het een evenwichtskwestie hoe makkelijk je de goede plek weer terug vindt.
In dit kader moet een kind van 6 zes seconden op 1 been kunnen staan.
Zeven jaar: 7 seconden.
Acht jaar: een halve minuut.
Pardon? Gesteld dat je tijdens het lezen even de focus kwijt bent? Wat een brutaliteit.
Wie heeft bedacht waaraan kinderen moeten kunnen voldoen op welke leeftijd om naar school te kunnen gaan? Waar baseer jij jouw uitspraken op? Ik ga er vanuit dat je nu met wetenschappelijke bronnen komt, anders kan ik je niet serieus nemen (wat ik sowieso al niet doe, gezien de toon in je bericht)
karuna schreef:Dat klopt, maar in hoeverre heeft die razendsnelle veranderingen gevolgen voor het goed kunnen functioneren in deze wereld. Als ik nu zou zijn "groot" gegroeit was ik kansloos verloren gegaan door teveel prikkels, te haastig leven, te grote groepen enz.
karuna schreef:Maar is dit te veranderen? zelfstandig zonder een ouder in de nek die altijd meekijkt ontwikkelt soms misschien net iets makkelijker omdat je dan de ruimte krijgt fouten te maken. Daarmee bedoel ik niet gooi maar op straat trouwens. Maar te beschermend werkt ook denk ik niet, ze blijven dan misschien fysiek heel maar heeft dat gevolgen voor de geestelijke ontwikkeling ik heb geen idee.
karuna schreef:Wat ik wel zie is dat best veel jongeren minder weerbaar zijn bij tegenslag, sneller opgeven enz.
karuna schreef:Vandaag zag ik bij een kinderdag verblijf dat er driftig gefietst en geskelterd werd. Met en en een zonder zijwieltjes zelfs. Dat zie ik graag. Lekker oefenen op een veilige manier
Sizzle schreef:Mijn dochter komt soms thuis met haar zakken vol met plasticjes die ze op straat gevonden heeft om thuis weg te gooien. „Kijk eens mama, wat een rotzooi mensen gemaakt hebben“.
Daar wordt ik een stuk gelukkiger van dan de leeftijd waarop de zijwielen eraf konden.
Urbanus schreef:Persoonlijk vind ik het wel geestig dat dit topic is geopend door iemand die geen kinderen heeft. Logisch dat je je dan laat leiden door cijfers.
Janneke2 schreef:Hoihoi10 schreef:
Pardon? Gesteld dat je tijdens het lezen even de focus kwijt bent? Wat een brutaliteit.
Wie heeft bedacht waaraan kinderen moeten kunnen voldoen op welke leeftijd om naar school te kunnen gaan? Waar baseer jij jouw uitspraken op? Ik ga er vanuit dat je nu met wetenschappelijke bronnen komt, anders kan ik je niet serieus nemen (wat ik sowieso al niet doe, gezien de toon in je bericht)
Soms ben ik brutaal. En soms onduidelijk.
'Even de focus kwijt zijn' ging over oogbewegingen.
Ook zonder een actieve ATNR
(een primitief reflex waar mijn kinderen en vooral ikzelf veel hinder van gehad hebben)
kan het gebeuren dat je als mens tijdens het lezen efkes naar buiten kijkt of om wat voor reden ook de plek waar je gebleven was bij het lezen terug moet vinden.
... dat is een evenwichtskwestie, en om die reden is het van belang dat een kind haar /zijn balans kan vinden - liefst vóór het kind leert lezen (want het leest dan veel makkelijker).
Ik baseer mij op de bevindingen van dr. Peter Blythe, destijds universitair docent aan de universiteit van Chester.
(Er zijn meerdere mensen die in deze richting werken, ik noem Masgutova, ik ken niet alle namen/ richtingen.)
Een deel van zijn werk wordt gedoceerd aan de universiteit van
een deel van zijn werk wordt in practische zin uitgevoerd door het Institute for Physiological Psychology (= hoe een deel van het lichaam, lees de primitieve reflexen, gedrag en gevoel beïnvloeden).
Op https://www.inpp.org.uk/research -publications staat een ruim overzicht van de verschillende publicaties, op de namen die hier genoemd worden, inclusief Blythe, kunnen ook publicaties worden gevonden.
Pubmed geeft 525 hits bij het zoeken op 'primitive reflexes'.
Hoihoi10 schreef:Ik heb de beste man eens opgezocht, niet zijn publicaties gelezen, wat een vreemde snuiter. Kun je toch niet echt serieus nemen he.
Urbanus schreef:Hoihoi10 schreef:Ik heb de beste man eens opgezocht, niet zijn publicaties gelezen, wat een vreemde snuiter. Kun je toch niet echt serieus nemen he.
Jawel hoor, mijn baby is prematuur geboren en wat ik lees over de INPP methode komt overeen met wat de fysio in het AMC zei over de fases die mijn baby moest doorlopen en waarom bijvoorbeeld bilschuiven of whatever niet wenselijk is.
Sizzle schreef:Mijn broer zou nu met 40+ ook nog steeds niet naar school mogen denk ik
Ik denk dat zulke informatie waardevol is voor het op tijd ondervangen van problemen via extra ondersteuning, niet zozeer voor het wel of niet naar school mogen.
Wel belangrijk is dat kinderen er mentaal klaar voor zijn. Er zijn kleuters die na 6 maanden nog steeds aan het been van de juf hangen en alleen maar kunnen huilen. Er zou meer mogenlijkheid moeten zijn om de ouders te teggen dat het kind liever nog een jaartje thuis kan blijven. Maar dat ligt echt extreem moeilijk omdat dit vaak als kritiek op het kind gezien wordt.
Maar goed, dat is dus juist het omgekeerde van wat TS aankaart.