Kinderen fietsen/lopen steeds later zelfstandig.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kinderen later zelfstandig fietsen

Goede zaak
35 (26%)
Onnodig, ze kunnen het al veel jonger zelf
97 (73%)

Totaal aantal stemmen: 132

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:44

Dan heb je mijn post verkeerd begrepen. Ik wilde alleen aangeven dat puur naar motoriek kijken niet alles zegt over schoolrijpheid. Sommige kinderen zijn motorisch heel vaardig maar blijven cognitief altijd achter op het gemiddelde. En sommigen lopen motorisch achter, maar cognitief ver voor en zijn echt toe aan mentale uitdaging. Mensen passen niet in een mal.

Ik vind de toon in dit topic niet vervelend. Ik vind wel dat de maatschappij ons heel veel oplegt. En kinderen dus ook. Dat zou best minder mogen.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:49

SusanH schreef:
Dan heb je mijn post verkeerd begrepen. Ik wilde alleen aangeven dat puur naar motoriek kijken niet alles zegt over schoolrijpheid. Sommige kinderen zijn motorisch heel vaardig maar blijven cognitief altijd achter op het gemiddelde. En sommigen lopen motorisch achter, maar cognitief ver voor en zijn echt toe aan mentale uitdaging. Mensen passen niet in een mal.

Ik vind de toon in dit topic niet vervelend. Ik vind wel dat de maatschappij ons heel veel oplegt. En kinderen dus ook. Dat zou best minder mogen.

Dan heb ik je post toch prima begrepen?
Ik vind dit topic wel vervelend. Want een aantal mensen in dit topic, doet precies wat de maatschappij doet: kinderen langs gemiddelden houden en naar statistieken kijken. Dan kunnen we beter robots ontwikkelen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:57

Het gaat in mijn ogen niet alleen om het feit dat het verkeer vele malen drukker is geworden. Maar ook de gehele mentaliteit is verandert. Niet alleen het verkeer is drukker geworden, maar tegenwoordig hoor je van die rare verhalen.
En nee sorry, dan fiets/loop ik liever veilig met ze mee.

Tja en vroeger kon dat wel wordt er vaak geroepen. Mijn moeder was juist verbaasd dat toen mijn oudste voor het praktijk examen moest dat dit weer terug was. Ze vertelde juist dat ze er ( al voor mijn tijd) ermee gestopt waren omdat er kinderen waren verongelukt tijdens het betreffende examen. Zouden ze ook niet voor niets gedaan hebben lijkt mij.

En aan de andere kant, tegenwoordig hangen ze overal leeftijden aan, met deze leeftijd moeten ze dit kunnen, me die leeftijd dat.
Zo ben ik tijdens een gesprek met de schoolarts weggelopen met mijn oudste. Wat een gezeik, gewoon schandalig hoe ze overal al gelijk stempels op wilde plakken. En dan maar niet te spreken over het feit dat ze van mening waren dan hun alle controles moesten doen bij hem ipv de kinderarts.

Ze waren van mening (let wel hij was net 4) dat hij een serieuze concentratie stoornis moest hebben. Dit deden ze op basis van, hij kon geen strak rondje tekenen, en deed zeer afstandelijk en boos naar degene die de testen afnam.
Ja logisch hij had net een vreselijk negatieve ervaring gehad in het ziekenhuis waar hij 8 dagen had gelegen. Is vreselijk ziek geweest en net weer volledig opgebouwd dat hij weer hele dagen naar school kon.
Hij was te licht van gewicht, groeide slecht. Maar niet willen luisteren naar de reden. Ook daar gelijk een stempel op willen drukken. Kinderarts willen passeren.
Overal maar weer die nummers, hokjes etc.

Ieder kind groeit en ontwikkeld in hun eigen tempo

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:06

Uiteindelijk is ieder kind een individu, ontwikkelt zich op zijn of haar eigen tempo en met de eigen sterke en zwakke punten. Laten we daar alsjeblieft niet meer druk op zetten dan nu toch al gebeurd…
Als ik naar mijn eigen dochter van 5 jaar kijk, die heeft met vlagen nog best wel eens een natte broek, niet omdat ze het niet kan, vooral omdat ze zich de tijd niet gunt om op tijd te gaan plassen. Maakt de juf zich niet druk om, ze kan ook prima zelf een droge broek aantrekken.
Motorisch was ze laat, ze liep pas met ruim 2 en fietst nog met zijwieltjes. Ze heeft een aangeboren heupafwijking, waar we al een pittig traject gehad hebben en ze nog niet klaar is. Dat op 1 been kunnen staan had voor haar heel lastig geweest….
Qua praten/lezen/schrijven is ze juist heel vlot, daar heeft die mindere motoriek en net niet altijd zindelijkheid echt geen invloed op. Sociaal is ze enorm gegroeid sinds ze naar school gaat. Ze wordt in augustus 6 en er is al aangegeven dat ze gewoon naar groep 3 kan.

Juist bij school zie ik veel gevaarlijke situaties door ouders die niet op het door school aangegeven parkeerterrein willen parkeren, maar gewoon voor school, waar daar helemaal geen ruimte voor is. Of terwijl ik met de fiets stop bij de zebra om iemand met kinderwagen over te laten steken met de auto alsnog langs komen vliegen. Daar heeft zelfstandigheid bij een kind niets mee te maken, dat vraagt een stukje verkeersinzicht wat ze nog niet hebben.
Buiten dat laat de juf ze pas gaan als er iemand is om ze op te halen.

Mungbean

Re: Kinderen fietsen/lopen steeds later zelfstandig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:31

Ik vind het nogal kort door de bocht om te stellen dat kinderen later geen zelfstandig leven kunnen gaan voeren omdat ze wat later alleen gaan fietsen :=
Er is gelukkig meer in het leven dan fietsen op een drukke weg.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:37

Sizzle schreef:
Ik vind het nogal kort door de bocht om te stellen dat kinderen later geen zelfstandig leven kunnen gaan voeren omdat ze wat later alleen gaan fietsen :=
Er is gelukkig meer in het leven dan fietsen op een drukke weg.

Ik denk dat sommige mensen er bang van worden wat veel kinderen al met telefoons en tablets kunnen uitvoeren op jonge leeftijd. :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:51

Mijn dochter komt soms thuis met haar zakken vol met plasticjes die ze op straat gevonden heeft om thuis weg te gooien. „Kijk eens mama, wat een rotzooi mensen gemaakt hebben“.
Daar wordt ik een stuk gelukkiger van dan de leeftijd waarop de zijwielen eraf konden.

Vroeger waren er kinderen die op hun 5e al volledig verantwoordelijk waren voor hun deel in het huishouden. Vroeger kreeg je een pak op je kont als je getreuzeld had onderweg in je kleine uppie zonder begeleiding. Ik weet niet of dat wel zo‘n fantastisch streven is dat kinderen met 4 of 5 verplicht naar zelfstandigheid geduwd worden. Wat is er mis met wat langer genieten van de tijd waarin de klok nog geen grote rol speelt?
Haal het beste uit het kind naar boven ipv een standaard setje aan gemiddelden.

En ja, de disclaimer erbij: uiteraard heb ik het niet over de extreme special snowflake ouders, maar gewoon over de doorsnee opvoeder met normaal realisme aan beide kanten van de curve.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:24

Wat een raar topic :') , gaat echt alle kanten op.

Geen flauw idee wanneer dochterlief alleen over straat kan, ik denk gewoon wanneer ze er klaar voor is. Leren met vallen en opstaan klinkt leuk, maar als ze vallen en er rijdt een auto overheen dan staan ze dus niet zo snel meer op, dus ik kijk wel gewoon wanneer het me logisch lijkt.

Iets met individu qua kind, ouders, opvoeding, omgeving, omgeving en omgeving.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 17:10

Persoonlijk vind ik het wel geestig dat dit topic is geopend door iemand die geen kinderen heeft. Logisch dat je je dan laat leiden door cijfers.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 17:18

Sizzle schreef:
Mijn dochter komt soms thuis met haar zakken vol met plasticjes die ze op straat gevonden heeft om thuis weg te gooien. „Kijk eens mama, wat een rotzooi mensen gemaakt hebben“.
Daar wordt ik een stuk gelukkiger van dan de leeftijd waarop de zijwielen eraf konden.

<3

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 17:20

Ik dacht dus ook dat het over motorisch ging, en niet over het al dan niet 'pamperen' van kinderen :+

Er is volgens mij inderdaad geen enkel bewijs of je door het sneller naar school fietsen ook zelfstandiger bent of niet op latere leeftijd. Ik mocht met een best overbezorgde moeder pas op 12-13 jarige leeftijd alleen naar school fietsen. Ik woonde in de stad, best druk qua verkeer maar geen super gevaarlijke wegen. Ik weet wel nog dat ik enorm gezaagd heb bij mijn moeder omdat ik een van de laatste kinderen was dat alleen naar school mocht fietsen. Ik had het waarschijnlijk al veel vroeger gekund, maar ik vind me intussen ook best zelfstandig hoor :+ Ik ben net na mijn 22ste verjaardag uit huis gegaan. Heb nooit hulp nodig gehad met schoolwerk, heb nooit mijn ouders moeten betrekken in diploma's halen. Mijn zus heeft zo meer hulp nodig gehad in het zelfstandig worden dan ik, mijn broer minder hulp dan ik. Hangt toch ook een beetje van persoon tot persoon af denk ik dan?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:22

karuna schreef:
Kaus ik had je vraag gemist en nee ik heb geen kinderen.

Alleen wat mij verbaasd is dat je uitgaat van een negatieve mening van me.

Maar nee :n ik maak me er eigenlijk zorgen over, kinderen zijn de mensen van de toekomst die alles draaiende moeten houden. Wat de reden ook is (terecht door de omgeving of overbezorgdheid of haast van ouders) ze later zelf dingen mogen ondernemen zonder ouderlijk toezicht

En ik blijf van mening dat ieder levend wezen de kans moet krijgen zich te ontwikkelen en zijn of haar eigen fouten te maken zodat er een fijne volwassenen ontwikkelen kan. Oftewel al vanaf jong fouten mogen maken,kleine leeftijd kleine foutjes grote leeftijd grote fouten. Zoals een merrie haar veulen steeds verder van zich af laat gaan. Zodat die kan spelen met anderen, vallen door een te snelle bocht enz.

Van fouten leer je dat sommige dingen misschien niet zo slim zijn om te doen.

Jonge kinderen zullen het al erg spannend vinden misschien een straatje verder te gaan. En eens een bloedneus of desnoods een gebroken pols oplopen doordat ze van een stoepje zijn afgevallen of tegen een stilstaande auto zijn opgefietst.

Ik vrees namelijk dat als kinderen pas bv vanaf 10 zonder ouders iets mogen doen ze meteen grotere en ergere dingen gaan ondernemen die niet zo slim zijn, deels onder groepsdruk misschien wel.

Dus wat de reden ook is (en of dat terecht is of niet doet er eigenlijk niet eens toe, het feit is dat de leeftijd stijgt nu) ze steeds later zelfstandig dingen mogen doen het is wel een zorg van me. Want wat zijn de gevolgen daarvan in de ontwikkelin tot fijne volwassenen. En waar stopt het? Gaat die leeftijd nog hoger worden of zou dit zich gaan stabiliseren uiteindelijk?

Ik vind het gewoon erg bijzonder dat je geen enkele onderbouwing geeft. Wat is er mis met op latere leeftijd alleen naar school fietsen? Datzelfde kind bestelt met gemak een Uber om ergens heen te komen. De wereld is nou eenmaal anders dan toen jij opgroeide. Wat vroeger goed was, is dat nu niet meer.

Kan jij goed breien/haken/naaien/stikken/weet ik wat? Zo niet, dan was jij vroeger ook een schande voor de oudere generatie stel ik me zo voor. Hopeloos en niet meer te redden. And yet here we are. Met hele andere skills dan je zo'n 80 jaar geleden nodig had.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:27

karuna schreef:
Kaus ik had je vraag gemist en nee ik heb geen kinderen.

Alleen wat mij verbaasd is dat je uitgaat van een negatieve mening van me.

Maar nee :n ik maak me er eigenlijk zorgen over, kinderen zijn de mensen van de toekomst die alles draaiende moeten houden. Wat de reden ook is (terecht door de omgeving of overbezorgdheid of haast van ouders) ze later zelf dingen mogen ondernemen zonder ouderlijk toezicht

En ik blijf van mening dat ieder levend wezen de kans moet krijgen zich te ontwikkelen en zijn of haar eigen fouten te maken zodat er een fijne volwassenen ontwikkelen kan. Oftewel al vanaf jong fouten mogen maken,kleine leeftijd kleine foutjes grote leeftijd grote fouten. Zoals een merrie haar veulen steeds verder van zich af laat gaan. Zodat die kan spelen met anderen, vallen door een te snelle bocht enz.

Van fouten leer je dat sommige dingen misschien niet zo slim zijn om te doen.

Jonge kinderen zullen het al erg spannend vinden misschien een straatje verder te gaan. En eens een bloedneus of desnoods een gebroken pols oplopen doordat ze van een stoepje zijn afgevallen of tegen een stilstaande auto zijn opgefietst.

Ik vrees namelijk dat als kinderen pas bv vanaf 10 zonder ouders iets mogen doen ze meteen grotere en ergere dingen gaan ondernemen die niet zo slim zijn, deels onder groepsdruk misschien wel.

Dus wat de reden ook is (en of dat terecht is of niet doet er eigenlijk niet eens toe, het feit is dat de leeftijd stijgt nu) ze steeds later zelfstandig dingen mogen doen het is wel een zorg van me. Want wat zijn de gevolgen daarvan in de ontwikkelin tot fijne volwassenen. En waar stopt het? Gaat die leeftijd nog hoger worden of zou dit zich gaan stabiliseren uiteindelijk?

Waarom een zorg?
Elke generatie groeit op in een ander tijdperk. Toen net de tv geïntroduceerd was maakte men zich zorgen over dat kinderen teveel keken. Toen de stripboeken geïntroduceerd werden was men bang dat kinderen niet meer leerden lezen. Elke generatie heeft zijn eigen sterktes en zwaktes.
Toen de snackbars uitgevonden werden was men bang dat het te veel gegeten werd en iedereen te dik (maar goed, dat is misschien wel een terechte zorg geweest :+)
Toen de computer in opkomst kwam mochten kinderen daar vooral niet mee, te gevaarlijk. Later moesten ze er toch wel mee leren werken. Ouders hadden geen idee wat de kinderen op internet allemaal tegen kwamen. Bleek ook weer niet handig, dus nu voeden we onze kinderen ook meer met digitale normen en waarden op. En zo heeft elke generatie wel wat.

En nu blijken ze pas later zelfstandig te worden dan 40 jaar terug. Ja, oliebol happens, we leven nu ook niet meer in de jaren ‘70. Tijden veranderen.

Ik krijg hier meer een ‘het dorp’ van Wim Sonneveld gevoel van.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 22:26

Brainless schreef:
Mijn dochter is jaren vol op haar mond gevallen (meerdere melktanden afgebroken) omdat ze haar reflex mistte om haar handen uit te steken. }:0

... waarschijnlijk was het zogeheten Moro reflex nog 'actief': bij schrik spreid je je handen uit.
(Het Moro reflex is het primitieve schrikreflex, en hoort niet meer 'actief' te zijn bij kinderen die al lopen.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 22:38

Hoihoi10 schreef:
Janneke2 schreef:
Gesteld dat je tijdens het lezen even de focus kwijt bent
(... kan gebeuren, ook zonder ATNR...)
is het een evenwichtskwestie hoe makkelijk je de goede plek weer terug vindt.
In dit kader moet een kind van 6 zes seconden op 1 been kunnen staan.
Zeven jaar: 7 seconden.
Acht jaar: een halve minuut.

Pardon? Gesteld dat je tijdens het lezen even de focus kwijt bent? Wat een brutaliteit.

Wie heeft bedacht waaraan kinderen moeten kunnen voldoen op welke leeftijd om naar school te kunnen gaan? Waar baseer jij jouw uitspraken op? Ik ga er vanuit dat je nu met wetenschappelijke bronnen komt, anders kan ik je niet serieus nemen (wat ik sowieso al niet doe, gezien de toon in je bericht)

Soms ben ik brutaal. En soms onduidelijk.
'Even de focus kwijt zijn' ging over oogbewegingen.
Ook zonder een actieve ATNR
(een primitief reflex waar mijn kinderen en vooral ikzelf veel hinder van gehad hebben)
kan het gebeuren dat je als mens tijdens het lezen efkes naar buiten kijkt of om wat voor reden ook de plek waar je gebleven was bij het lezen terug moet vinden.
... dat is een evenwichtskwestie, en om die reden is het van belang dat een kind haar /zijn balans kan vinden - liefst vóór het kind leert lezen (want het leest dan veel makkelijker).

Ik baseer mij op de bevindingen van dr. Peter Blythe, destijds universitair docent aan de universiteit van Chester.
(Er zijn meerdere mensen die in deze richting werken, ik noem Masgutova, ik ken niet alle namen/ richtingen.)
Een deel van zijn werk wordt gedoceerd aan de universiteit van
een deel van zijn werk wordt in practische zin uitgevoerd door het Institute for Physiological Psychology (= hoe een deel van het lichaam, lees de primitieve reflexen, gedrag en gevoel beïnvloeden).
Op https://www.inpp.org.uk/research -publications staat een ruim overzicht van de verschillende publicaties, op de namen die hier genoemd worden, inclusief Blythe, kunnen ook publicaties worden gevonden.
Pubmed geeft 525 hits bij het zoeken op 'primitive reflexes'.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:06

karuna schreef:
Dat klopt, maar in hoeverre heeft die razendsnelle veranderingen gevolgen voor het goed kunnen functioneren in deze wereld. Als ik nu zou zijn "groot" gegroeit was ik kansloos verloren gegaan door teveel prikkels, te haastig leven, te grote groepen enz.

Dat weet je niet want je bent niet in deze tijd opgegroeid. Zou best kunnen zijn dat wanneer je in deze tijd opgegroeid zou zijn, je ‘weerbaarder’ was geweest voor prikkels.

karuna schreef:
Maar is dit te veranderen? zelfstandig zonder een ouder in de nek die altijd meekijkt ontwikkelt soms misschien net iets makkelijker omdat je dan de ruimte krijgt fouten te maken. Daarmee bedoel ik niet gooi maar op straat trouwens. Maar te beschermend werkt ook denk ik niet, ze blijven dan misschien fysiek heel maar heeft dat gevolgen voor de geestelijke ontwikkeling ik heb geen idee.

Ben jij erbij, dat er bij kinderen constant een ouder in de nek staat te hijgen? Waar haal je dit vandaan, als ik vragen mag?

karuna schreef:
Wat ik wel zie is dat best veel jongeren minder weerbaar zijn bij tegenslag, sneller opgeven enz.

En deze ervaring heb je waar opgedaan? Ik werk met jongeren en geloof mij: ik heb nog nooit zoveel veerkracht en doorzettingsvermogen gezien als in de afgelopen 2 jaar. Kinderen en jongeren zijn ontzettend veerkrachtig en kunnen echt wel tegen een (mentaal) stootje.

karuna schreef:
Vandaag zag ik bij een kinderdag verblijf dat er driftig gefietst en geskelterd werd. Met en en een zonder zijwieltjes zelfs. Dat zie ik graag. Lekker oefenen op een veilige manier

Goed dat je dit zag! Betekent niet dat het alleen maar daar voorkomt hè, zoals vele reageerders al eerder zeiden: kinderen fietsen wel maar nog niet los op de openbare weg. En blij toe.

Sizzle schreef:

Wauw, hoe mooi is dat! <3 Super goed van je dochter!

Urbanus schreef:
Persoonlijk vind ik het wel geestig dat dit topic is geopend door iemand die geen kinderen heeft. Logisch dat je je dan laat leiden door cijfers.

Ja, en door welke cijfers? Zie bovenstaande gequote (delen van een) bericht, zuiver gebaseerd op aannames voor zover ik kan zien want er zijn onderbouwingen gevraagd en deze komen niet.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:47

Janneke2 schreef:
Hoihoi10 schreef:

Pardon? Gesteld dat je tijdens het lezen even de focus kwijt bent? Wat een brutaliteit.

Wie heeft bedacht waaraan kinderen moeten kunnen voldoen op welke leeftijd om naar school te kunnen gaan? Waar baseer jij jouw uitspraken op? Ik ga er vanuit dat je nu met wetenschappelijke bronnen komt, anders kan ik je niet serieus nemen (wat ik sowieso al niet doe, gezien de toon in je bericht)

Soms ben ik brutaal. En soms onduidelijk.
'Even de focus kwijt zijn' ging over oogbewegingen.
Ook zonder een actieve ATNR
(een primitief reflex waar mijn kinderen en vooral ikzelf veel hinder van gehad hebben)
kan het gebeuren dat je als mens tijdens het lezen efkes naar buiten kijkt of om wat voor reden ook de plek waar je gebleven was bij het lezen terug moet vinden.
... dat is een evenwichtskwestie, en om die reden is het van belang dat een kind haar /zijn balans kan vinden - liefst vóór het kind leert lezen (want het leest dan veel makkelijker).

Ik baseer mij op de bevindingen van dr. Peter Blythe, destijds universitair docent aan de universiteit van Chester.
(Er zijn meerdere mensen die in deze richting werken, ik noem Masgutova, ik ken niet alle namen/ richtingen.)
Een deel van zijn werk wordt gedoceerd aan de universiteit van
een deel van zijn werk wordt in practische zin uitgevoerd door het Institute for Physiological Psychology (= hoe een deel van het lichaam, lees de primitieve reflexen, gedrag en gevoel beïnvloeden).
Op https://www.inpp.org.uk/research -publications staat een ruim overzicht van de verschillende publicaties, op de namen die hier genoemd worden, inclusief Blythe, kunnen ook publicaties worden gevonden.
Pubmed geeft 525 hits bij het zoeken op 'primitive reflexes'.

Ik heb de beste man eens opgezocht, niet zijn publicaties gelezen, wat een vreemde snuiter. Kun je toch niet echt serieus nemen he.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:55

Hoihoi10 schreef:
Ik heb de beste man eens opgezocht, niet zijn publicaties gelezen, wat een vreemde snuiter. Kun je toch niet echt serieus nemen he.

Jawel hoor, mijn baby is prematuur geboren en wat ik lees over de INPP methode komt overeen met wat de fysio in het AMC zei over de fases die mijn baby moest doorlopen en waarom bijvoorbeeld bilschuiven of whatever niet wenselijk is.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:00

Urbanus schreef:
Hoihoi10 schreef:

Jawel hoor, mijn baby is prematuur geboren en wat ik lees over de INPP methode komt overeen met wat de fysio in het AMC zei over de fases die mijn baby moest doorlopen en waarom bijvoorbeeld bilschuiven of whatever niet wenselijk is.

Prima, doe jij dat wel :)
Heb je hem gegoogled of niet?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:01

Jazeker.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:27

Ik mocht ook eerder zelfstandig naar school fietsen als mijn neefjes nu, ja. Hetzelfde dorp, maar het is nu vele malen drukker. En het belangrijkste, wij hadden klaar overs bij de enige drukke weg die we over moesten steken. Die zijn er nu niet meer, plus dat er vroeger veel meer basisscholen waren en nu minder. De nieuwe scholen zijn ook verplaatst naar nieuwe wijken, waardoor degene die in de oudere wijken wonen verder moeten fietsen. Het is nu echt wel een gevaarlijke plek waar ze over moeten steken. Het is ook de weg die iedereen neemt om het dorp uit te komen, dus echt heel druk s ochtends

Qua balans enzo, als dat een eis was geweest had ik nooit naar school gekund :') terwijl ik juist heel goed was in lezen en schrijven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:47

Mijn broer zou nu met 40+ ook nog steeds niet naar school mogen denk ik :D

Ik denk dat zulke informatie waardevol is voor het op tijd ondervangen van problemen via extra ondersteuning, niet zozeer voor het wel of niet naar school mogen.

Wel belangrijk is dat kinderen er mentaal klaar voor zijn. Er zijn kleuters die na 6 maanden nog steeds aan het been van de juf hangen en alleen maar kunnen huilen. Er zou meer mogenlijkheid moeten zijn om de ouders te teggen dat het kind liever nog een jaartje thuis kan blijven. Maar dat ligt echt extreem moeilijk omdat dit vaak als kritiek op het kind gezien wordt.

Maar goed, dat is dus juist het omgekeerde van wat TS aankaart.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:58

Sizzle schreef:
Mijn broer zou nu met 40+ ook nog steeds niet naar school mogen denk ik :D

Ik denk dat zulke informatie waardevol is voor het op tijd ondervangen van problemen via extra ondersteuning, niet zozeer voor het wel of niet naar school mogen.

Wel belangrijk is dat kinderen er mentaal klaar voor zijn. Er zijn kleuters die na 6 maanden nog steeds aan het been van de juf hangen en alleen maar kunnen huilen. Er zou meer mogenlijkheid moeten zijn om de ouders te teggen dat het kind liever nog een jaartje thuis kan blijven. Maar dat ligt echt extreem moeilijk omdat dit vaak als kritiek op het kind gezien wordt.

Maar goed, dat is dus juist het omgekeerde van wat TS aankaart.

Dat ervaart men als kritiek, door hetgeen je precies ziet in dit topic. En dat komt imo door mensen zoals ts. Ik zie echt heel veel mensen in dit topic hun eigen kind beschrijven, en beredeneren waarom het anders is in hun situatie of hoe het in hun situatie is, en waarom stellingen van ts niet kloppen en onzinnig zijn. Ergens doet me dat zelfs pijn, waarom zou je moeten uitleggen dat ieder kind z'n eigen tempo heeft? Waarom zou je moeten uitleggen dat ieder kind zijn of haar eigen pad volgt? Ik vind het eigenlijk te gek, dat dit uitgelegd moet worden.

Ik denk dat we blij moeten zijn dat ieder kind zijn of haar eigen pad volgt. De een is sneller dan de ander, de een ontwikkelt zich breder dan de ander. Ieder kind of zijn of haar eigen interesses. Als mijn kind zich niet lekker voelt op school zou ik het helemaal niet als kritiek ervaren op mijn kind als hij/zij nog wat langer thuis zou moeten/mogen blijven. Fijn als de mogelijkheid bestaat en je je kind de geborgenheid kunnen geven die hij of zij nodig heeft.
Het enige waar ik dan aan denk is een praktisch ding: De meeste ouders werken en hebben niet de mogelijkheid hun kind langer thuis te houden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:02

Ik denk dat het aan de (verkeers)situatie en aan het kind zou moeten liggen. En ouders zijn degene die dat prima kunnen bepalen voor hen eigen kinderen.

Als ik kijk naar mijn jeugd in de jaren '80. Kinderen uit het dorp kwamen al wat sneller zelfstandig naar school. Eind lagere school deed iedereen dat wel. Ook als je buiten de bebouwde kom woonde. Het verkeer was ongetwijfeld minder, maar toen waren er ook al drukke kruispunten etc. Ik denk dat kinderen in die tijd ook wel klaargestoomd werden voor het VO, want eenmaal in de brugklas ging je ook zelfstandig naar school.

Geen idee hoe het nu is, ik heb geen kinderen. Ik weet dus ook niet wat ik zou doen als ik moeder zou zijn. Ik vermoed dat ik mijn kinderen zou willen leren leven in de wereld waarin ze wonen, dus ook met de drukte van het huidige verkeer. Zelfstandigheid en zelfredzaamheid zijn voor mij belangrijk, maar wel pas als het veilig kan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:11

Ik baseer mijn mening puur op wat ik om me heen zie, met een jochie van nu net 7, en het verbaasde mij juist hoe jong sommige kinderen al alleen los op straat gelaten worden, terwijl ze echt nog duidelijk verkeers-inzicht missen en zonder te kijken de weg op stuiven -O-

Ze wéten het wel dat ze op moeten letten, maar als we bvb. na school nog even met de jongens in de naastgelegen speeltuin spelen. (zij spelen, wij bemoeien ons er tegenaan als het niet leuk gaat: juist op die manier leren ze hoe ze fatsoenlijk met elkaar om kunnen gaan en wij blijven steeds meer op de achtergrond en zien dat ze het steeds beter zelf kunnen +:)+ )

Dan zie je wel eens loslopende kinderen uit het wijkje. En soms ook echt kleine guppies zonder ouders in de buurt. Maar ook de wat grotere van een jaar of 5-8 en dan zie je toch dingen hoe het maar op een haartje na goed gaat dat ze ze niet van straat hoeven te schrapen :oo

Laat mij dan maar lekker overbezorgd zijn, naar mijn mening maakt het geen fluit uit of meneer met 5 of met 10 er klaar voor is om alleen op pad te gaan, als je maar goed de tijd hebt genomen om ze een degelijk stukje inzicht en fatsoen in het oplossen van problemen mee te geven :j

Overigens reflex-integratie is zeker wel iets dat "bestaat" en super veel verschil kan maken in het functioneren van kinderen en volwassenen. Je zenuwstelsel heeft bepaalde instellingen waardoor je in bepaalde situaties op bepaalde manieren reageert, en je lijf op een bepaalde manier "bestuurt" wordt waardoor bepaalde dingen veel meer energie kosten dan nodig is.

Door hele eenvoudige oefeningen kan je een soort reset van je systeem maken waardoor je ineens bvb. makkelijker kan lezen, rekenen, stilzitten, niet meer bang bent van schommels, hoogtes, niet meer zo in de paniek stand schiet van eenvoudige dingen.

Edit: hier rechts zie je een lijstje van verschillende reflexen en het effect daarvan, als die niet geïntegreerd zijn naarmate een klein kindje ze niet meer nodig heeft: https://www.reflexinbeeld.nl/uitdaginge ... ntegratie/