Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:00

Ik ben iig blij dat ik wél een auto heb en daarmee een zekere mate van vrijheid en onafhankelijkheid. Maar ik ben ook blij dat ik de keuze heb: tussen auto en OV, tussen thuis werken of op kantoor, tussen vaker of minder vaak bij familie/vrienden langsgaan. Als je die keuzes niet of nauwelijks hebt, dan hangt daar idd een vervelend prijskaartje aan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:05

Cayenne schreef:
Diablo schreef:
Wat kosten de diesel en benzine nu in Nederland? Wij wonen in Duitsland. De benzine kost nu bij ons 1,86 en de diesel rond de 1,90.

Benzineprijs staat nu op 2.03 en Diesel op 1.73.
Actuele prijzen: https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbe ... zen-europa

Meer dan 2€, dat pikt -O- .

Ik rijd diesel en ongeveer 40k per jaar, oftewel ik moet elke 10-12 dagen voltanken, of het nu duur is of niet.
Hier (Frankrijk) staat diesel nu ook rond de 1.80.
Ik mopper wel maar klaag nog niet, in tegenstelling tot collega's (die met bestelwagens rijden) kan ik nog steeds voltanken voor minder dan 100€.
En hoewel de kilometervergoeding ruim is dekt het niet of nog maar amper de kosten nu.
Als we hier ook boven de 2€ gaan, ga ik nog harder mopperen. Niet dat het iets aan de prijzen zal veranderen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:10

Hier ook, ik rijd bijna 4500km per maand, tank nu elke 5-6 dagen. Gisteren diesel getankt voor 1,779 per liter. Dat was nog goedkoop -O-
Het is duur, maar ik kan het betalen gelukkig, dus ik probeer ook niet teveel erover te klagen. De reden waarom het zo duur is, is veel minder leuk dan die paar euro die ik meer betaal

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:14

Daan13 schreef:
Als ik ga tanken bij TinQ dan gaat de auto echt stotterend door de bocht en kan ik minder kilometers per tank rijden.

Ik dacht dat het aan mij lag, maar ik heb dus het zelfe.
Laatst voor het eerst bij tinq getanked omdat die het goedkoopst is op dit moment.
Normaal rij ik 500-550 op een volle tank, nu haalde ik de 500 niet eens.
Begon te twijfelen of het aan mijn auto lag :+

Ik zit ook erg te twijfelen om naar duitsland te gaan ek daar te tanken. Maar goed, dat is voor mij al een half uur rijden, en de prijzen verschillen daar ook niet meer zo veel als hier.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:16

Ik rijd al een paar maanden met mijn ‘boardcomputer’ standaard op het verbruik per 100km. Daarmee ben ik erg bewust geworden van mijn verbruik door even lekker door te trekken. Mijn gemiddelde over 40.000 km is inmiddels gedaald van 5,6 naar 5,2 L/100km. Ik vind het fijner om iets harder te rijden, maar met de huidige benzineprijzen is mijn voet toch iets minder zwaar geworden.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 09:16

AmyJamess schreef:
Daan13 schreef:
Als ik ga tanken bij TinQ dan gaat de auto echt stotterend door de bocht en kan ik minder kilometers per tank rijden.

Laatst voor het eerst bij tinq getanked omdat die het goedkoopst is op dit moment.

Ik zit ook erg te twijfelen om naar duitsland te gaan ek daar te tanken. Maar goed, dat is voor mij al een half uur rijden, en de prijzen verschillen daar ook niet meer zo veel als hier.

Maar in Duitsland kan je nog de ouderwetse E5 tanken dat alleen scheelt bij mijn auto al 100km op een volle tank. Ja het is raar maar waar!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 09:18

Ceetje_bokt schreef:
Ik rijd al een paar maanden met mijn ‘boardcomputer’ standaard op het verbruik per 100km. Daarmee ben ik erg bewust geworden van mijn verbruik door even lekker door te trekken. Mijn gemiddelde over 40.000 km is inmiddels gedaald van 5,6 naar 5,2 L/100km. Ik vind het fijner om iets harder te rijden, maar met de huidige benzineprijzen is mijn voet toch iets minder zwaar geworden.

Haha grappig dit is precies wat ik ook doe! Mijn gemiddelde zit op 5.0 L/100km. Maar dat betekend wel als een oud wijf rijden, snel overschakelen etc!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:20

Petrichor schreef:
Ceetje_bokt schreef:

Haha grappig dit is precies wat ik ook doe! Mijn gemiddelde zit op 5.0 L/100km. Maar dat betekend wel als een oud wijf rijden, snel overschakelen etc!

Herkenbaar! Ach ik ben ook een oud wijf :D Maar ja, het scheelt echt veel. Vriend rijdt ook 10% zuiniger en hij heeft cruisecontrol, dan is het nog iets makkelijker.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:24

Elektrische fiets, auto, tja allemaal leuk maar niet voor iedereen haalbaar.

* Hoge aanschafkosten.
* Geen zonnepanelen, dus hoge kosten om op te laden.
* De meeste kunnen geen aanhanger/trailer trekken.

Mijn man werkt in de bouw, dus sws al afhankelijk van een werkbus ivm spullen meenemen.
Momenteel zit hij op een klus redelijk in de buurt, heen en weer +/- 120 km.

Mijn zoon werkt ook in de bouw. Is na ongeval (niet zijn schuld maar de dader is spoorloos verdwenen, dus niets vergoed) is nu opbouwend weer aan het werk. Nu 4 halve dagen. Normaal reed hij met zijn vader mee maar dat gaat nu niet.
Dus 4x per week extra brandstof kosten. Nu neemt hij wel mijn diesel auto mee want dat is toch nog goedkoper dan zijn benzine auto (euro 98). Gelukkig betaald zijn werkgever een deel van brandstof.

Dochter lief. Werkt 4 dagen in de week, werk is heen en weer zo'n 46 km. Ze gaat op de brommer, maar die mag alleen maar euro 98 in. Ook dat tikt lekker aan.
1 dag in de week moet ze naar school. Dichtstbijzijnde opleiding was in Amsterdam. Hierheen gaat ze met de trein. Ze kan op de brommer naar het station. Maar daar wordt als een malle gestolen en geen bewaakte fietsenstalling. Dus tja dan breng ik haar maar weer.
Maar ook de trein is best duur. Van Anna Paulowna heen en weer naar Amsterdam is ook al € 28 per keer.

Mijn man rijdt zo'n 50.000 tot 60.000 per jaar (woon/werk) en met al deze verhogingen tikt dat echt wel flink aan.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:25

Wordt wel lekker rustig op weg straks. Zou overheid niet wachten om mensen weer in ov en aan het thuiswerken te krijgen?
Ik ga ook maar eens rekensommetje maken of het voordelig is om elektrisch te rijden, te overnachten of in België tanken

Thioro

Minder zware voet lukt me nog niet :+ .
Toto blijft rond de 6 gemiddeld genomen hangen. Veel hangt ook af van het traject dat ik moet doen. Op vlotte platte doorgaande wegen zakt hij zo naar de 5 maar het merendeel van de trajecten zijn bochtige stop-kijken-en doorrijden wegen, dan wil het verbruik niet zakken.
Cruisecontrol is geen optie en ik ben de bloedkikker die zich aan oude wijven rijerij ergert, rijd dòòr :x .
Vind het altijd wel een kleine overwinning als ik een rit met weinig verbruik gereden heb.

SjonnieZ

wouterpaard schreef:
Ja, al lees ik bij het opzoeken dat het maar 0.08 is.
Dit staat er bij mijn werk:
Als werkgever mag je reiskosten, tot een maximum van € 0,19 per kilometer, onbelast vergoeden aan je medewerker. Voor woon- werkkilometers ontvang je conform cao € 0,08 per kilometer, tot een maximum van 2 x 30 kilometer. Met de regeling ‘uitruil reiskostenvergoeding’ kun je toch de maximaal onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer ontvangen.

In al mijn enthousiasme is het wel een nadeel als je een huis wil kopen… dit zijn de gevolgen

Je bruto jaarsalaris wordt lager. Hierdoor betaal je minder loonbelasting. Zo houd je netto meer over.

Je bruto jaarsalaris wordt lager. Dit jaarsalaris wordt gebruikt voor de berekening van uitkeringen zoals de WIA en WW. Een lager bruto jaarsalaris zal leiden tot een lagere uitkering.

Je bruto jaarsalaris wordt lager. Dit kan een positief gevolg hebben op inkomensafhankelijke subsidies en toeslagen zoals huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag.

Dat laatste had ik gelezen idd en daarom heb ik niet meegedaan aan deze regeling. Maar dat dit de regeling is die je moet gebruiken om de 19 cent te krijgen, wist ik niet. Dacht dat dat de standaard was. Dank voor de toelichting.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:26

Zo rijden wij eigenlijk al jaren, als een oud wijf :')
Uitrollen voor een stoplicht en rotonde, rustig optrekken en idd goed aan de snelheid houden.
Ik merkte afgelopen weekend dat er vooral ook na 7 uur 's avonds ineens veel meer mensen gewoon 100 blijven rijden. Normaal rijden we ook wat harder omdat je toch een beetje met het verkeer mee wil rijden, maar nu was het prima te doen om 100 te blijven rijden. Dat scheelt echt enorm veel in het verbruik.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:27

AmyJamess schreef:
Daan13 schreef:

--Corrigeer mij maar als ik het fout heb--

Het octaan gehalte is veel lager bij de TinQ, daarom kunnen ze ook zo stunten want de "kwaliteit" is lager dan bv bij een Shell.

Ik tank altijd bij dezelfde onbemande pomp en denk dat ik dat ook blijf doen maar ik ga maar niet meer kijken hoeveel liters ik tank en wat het mij kost :+ |(

Fitzroy

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:30

Ik blijf gewoon voor € 90,- tanken, dan merk ik er niets van :+
Wow, mooi gebruik hebben jullie. Ik zit op 7,2 liter per 100. Ben wel bewust nu naar stal aan het fietsen op 2,5 km afstand, dat scheelt al. Juist korte stukjes slurpen benzine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:32

AmyJamess schreef:
Daan13 schreef:

Verschillen nog best veel als je niet een grote aan de snelweg neemt ofzo. Scheelt mij nog 30 cent de liter

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:32

Paardenfan25 schreef:
Ik ga ook maar eens rekensommetje maken of het voordelig is om elektrisch te rijden, te overnachten of in België tanken

Als je een excel bestandje wil hebben voor het uitrekenen van de werkelijke kosten van een benzine auto vs elektrische auto; die kan ik je doorsturen. Daar heeft mijn vriend laatste een tabel voor gemaakt.

Wij hebben twee benzine auto's ingeruild voor één elektrische, en dat bespaart echt veel, maar ook tov één benzine auto houden was het flink goedkoper.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:41

Spenk schreef:
Verschillen nog best veel als je niet een grote aan de snelweg neemt ofzo. Scheelt mij nog 30 cent de liter

Sowieso niet direct aan de snelweg tanken. Aan de snelweg is het laaiend duur en dat is al jaren zo. Zie dit verschil aan de A27. Het loont hier enorm om even de eerstvolgende afrit te nemen (die groene is een van mijn vaste tankstations, destijds met mijn LPG-auto een van de weinige in de omgeving waar ik LPG kon tanken). Die app is echt ongelofelijk handig.

Afbeelding

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:43

Daan13 je hebt helemaal gelijk hoor. De tinq brandstof is van veel mindere kwaliteit dan A-brandstof, waardoor de motor daar ook niet lekkerder op loopt.
Om die reden gooi ik ook altijd euro 98 in mijn motor en oldtimer. Je blok kan minder goed tegen die euro 95. In de euro 95 brandstof zit 10% ethanol, in de euro 98 maar 5%.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:51

8nnemiek schreef:
Paardenfan25 schreef:

Als je een excel bestandje wil hebben voor het uitrekenen van de werkelijke kosten van een benzine auto vs elektrische auto; die kan ik je doorsturen. Daar heeft mijn vriend laatste een tabel voor gemaakt.

Wij hebben twee benzine auto's ingeruild voor één elektrische, en dat bespaart echt veel, maar ook tov één benzine auto houden was het flink goedkoper.

Hoeveel kWh gebruikt een elektrische auto bij het opladen? Wij hebben best ruim aan zonnepanelen op ons dak, ben benieuwd of het zou passen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:58

Ik ben overgestapt op OV voor het milieu en deze prijsverhoging is nu een extra motivatie. Afgelopen twee weken even zonder abbo met de auto gereisd omdat ik heel lange dagen maakte en dan is OV gewoon extra vermoeiend met een lagere frequentie in de avond.

Mijn reiskostenvergoeding is ook om te huilen met € 0.04/km dus daar hoef ik het niet voor te doen.

Speed pedelec overwogen (31km/rit) , er ligt hier een snelfietspad maar helaas moet ik precies diagonaal de stad doorkruisen dus het lijkt me niet zo handig...
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 04-03-22 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:00

verootjoo schreef:
Hoeveel kWh gebruikt een elektrische auto bij het opladen? Wij hebben best ruim aan zonnepanelen op ons dak, ben benieuwd of het zou passen.

Dat ligt aan de grootte van de accu. De oudere en goedkopere modellen hebben veelal rond de 20 tot 25 kWh accu's, waarmee je pakweg 100 tot 150 km kan rijden. Wij hebben er zelf een met 40kWh accu, met een range van 220km in de winter tot 300 in de zomer. En de nieuwere modellen met meer range hebben al gauw 50 tot 60kWh accu's.

Als je in Brabant of Limburg woont en toevallig een Vattenfall laadpaal in de buurt hebt; daar kost de stroom nog €0,215 per kWh, dus voor veel mensen nog goedkoper dan thuis laden :)) Zo laden wij hem momenteel ook, totdat we een paal aan huis hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:05

Renee1991 schreef:
Daan13 je hebt helemaal gelijk hoor. De tinq brandstof is van veel mindere kwaliteit dan A-brandstof, waardoor de motor daar ook niet lekkerder op loopt.
Om die reden gooi ik ook altijd euro 98 in mijn motor en oldtimer. Je blok kan minder goed tegen die euro 95. In de euro 95 brandstof zit 10% ethanol, in de euro 98 maar 5%.

Het is geen euro 95 meer E10.

Dat is nog een voordeel van Duitsland. Daar hebben ze de oude euro 95 nog met maar 5% ethanol. Daar hebben ze E10 , euro 95 en euro 98. Wij tanken daar de auto die in NL alleen nog maar 98 kan, altijd met euro 95 en dat scheelt dan maar 2 cent op E10 tanken.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:13

Het is echt idioot ja...

Nou kan ik op loopafstand een baan krijgen, ben alleen bang dat ik het er minder naar mijn zin ga hebben dan waar ik nu zit (erg fijne plek). Nu rij ik 70km per dag (4x pw).
Heb wel een zuinige auto en rij een klein beetje privé dan.
Nu dus erg in dubio. Moet sowieso de auto houden om de kinderen weg te brengen naar oppas/opvang en dan op tijd op het werk te kunnen zijn, maar dat is niet zoveel per dag...

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:26

Ik hoop vooral ook dat de werkgever een keertje zegt 'joh die 19 cent per kilometer is een beetje gierig, we verhogen de reiskostenvergoeding' :') Maar is lang wachten denk ik