Gezin opvangen in eigen huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:36

Ik zou zoiets via officiële instantie doen dan onderling met ‘vreemden’ regelen maar dat is persoonlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:45

Belasting technischer is dat waarschijnlijk ook handiger.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:21

Schopje, zijn er inmiddels mensen met ervaringen?

Ik vraag me vooral af:
- wat zijn de kosten
- hoeveel tijd moet je erin investeren

Wij zitten op een vrij heftig moment in ons leven (baby en kleine peuter, man werkt meer dan fulltime, ik ben net zelf weer gestart met werken ook). Maar we hebben wel evt een leegstaande woning beschikbaar op ons terrein. Echter geen hele ruime financiële middelen en al zeker niet zoveel tijd. Wel de wens/wil om iets te doen. Maar ik vind nergens echt antwoord op onze vragen.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 07:11

Heb nog niets gehoord.
Op je vragen; Qua kosten moet je denk ik rekening houden met het eten en wat extra energie kosten.
Al zie je dat omgeving en merken wel bijspringen. Tijd bepaal je zelf denk ik.
Maar tijdens de intake gaan ze kijken of het wel kan en kun je alles vragen.
Dus aanmelden kan altijd en dan in overleg beslissen of het v jou haalbaar is.
Klinkt wel fantastisch natuurlijk aparte woning

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 07:44

Wij hebben er ook over gehad, we hebben 2 redelijk grote kamers over. 1 als woonkamer 1 als slaapkamer voor 3 personen zou kunnen.
Maar ook ik maak me wel zorgen over wat dit jezelf allemaal gaat kosten.
Alles leuk en aardig , maar alle kosten lopen hier in Nederland ook aardig op, word je gecompenseerd door de overheid omdat je mensen in huis neemt? Opvang in grote opvangcentra kosten ook geld!

Begrijp me goed ik hoef er dan geen geld aan over te houden, maar als je niet gecompenseerd wordt dan gaat het je snel een paar honderd euro per maand kosten (gas water licht en eten) en dat is me te gek

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 07:49

Nou ik heb er serieus ook overna gedacht, temeer omdat wij appartementen hebben voor de verhuur. Dus plek is er zat. Alleen ik verdien ook mijn geld met deze appartenten. Een paar weken nu is geen probleem, we komen nu in een tussenseizoen. Alleen begin mei moet ik weer gaan verhuren en dan? Ik kan me niet veroorloven om niet de zomer te kunnen gebruiken.

Afgelopen winter heb ik niets verdiend en geen geld van de staat gehad. Deze winter was ook slechter als zou moeten zijn door de stomme maatregelen. Ik moet het nu echt van komende zomer hebben. Dus een paar weken kan echt, maar dan? Niemand weet hoe lang dit gaat duren en mensen er na een aantal maanden uitzetten gaat ook echt niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:00

VogeltjeM schreef:

Ik vraag me vooral af:
- wat zijn de kosten

Wij zitten op een vrij heftig moment in ons leven (baby en kleine peuter, man werkt meer dan fulltime, ik ben net zelf weer gestart met werken ook). Maar we hebben wel evt een leegstaande woning beschikbaar op ons terrein. Echter geen hele ruime financiële middelen en al zeker niet zoveel tijd. Wel de wens/wil om iets te doen. Maar ik vind nergens echt antwoord op onze vragen.

Als je zelf in zo'n periode zit dan zou ik het niet doen. Je neemt ze niet voor een maandje in huis. En volgens mij draai je zelf voor alle kosten op.
Niemand weet hoe lang dit duurt dus het zou ook kunnen dat je er een jaar of langer aan vast zit

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:03

Ik lees op de website dat het voor maximaal 3 maanden is, tenzij beide partijen akkoord geven voor langer.

Verder heb je misschien wel gelijk, maar het is best jammer dat je niet bijv een twijfeltelefoon kan bellen ofzo met je vragen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:12

VogeltjeM schreef:
Ik lees op de website dat het voor maximaal 3 maanden is, tenzij beide partijen akkoord geven voor langer.

Verder heb je misschien wel gelijk, maar het is best jammer dat je niet bijv een twijfeltelefoon kan bellen ofzo met je vragen.

Er zullen naar mijn idee weinig mensen zijn die na 3 maanden ze op straat zetten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:57

Zou niet bij mij opkomen, het zijn toch wildvreemden die je in huis haalt. Ben op mijn privacy gesteld. Het idee alleen al als ik aan werk zou zijn en wildvreemden zijn in mijn huis. En wat als het niet klikt? Of ze hebben gewoontes wat je niet aanstaat? Je kunt ze moeilijk zo op straat zetten. Aanhalen is makkelijk, afkomen moeilijker

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:13

Mijn schoonmoeder heeft als kind in de hongerwinter ook bij wildvreemde mensen in huis gezeten.

Ik hoop altijd dat als ik zelf in nood zit ik ook ergens terecht kan.

Voor nu lijkt het me nog niet nodig (heb ook geen logeerbed) maar als blijkt dat de opvang het niet meer aan kan is mijn zolderverdieping zeker beschikbaar.

Natuurlijk is het spannend, is de klik er wel, vreemde mensen in huis, hoe lang... Maar dat weegt mijns inziens niet op tegen de spanning die de gevluchte mensen hebben (alles kwijt, man achtergelaten, kan je ooit nog naar huis).

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:28

VogeltjeM schreef:

Ik vraag me vooral af:
- wat zijn de kosten

Wij zijn opvang adres sinds dit weekend voor vier mensen en twee katten uit de Oekraïne.
Over de kosten : tot zover bekostigd door ons, vrienden en familie. Wel al aangemeld bij de gemeente, maar die hebben de boel nog niet op orde.
Ziektekosten worden wel direct door instanties op zich genomen.
Tijd : dat zal afhangen hoe zelfstandig de vluchtelingen zijn en in hoeverre zij de Engelse taal machtig zijn. Anders zul je zelf veel tijd moeten investeren in begeleiding .
Daarnaast zijn de mensen zeker zwaar getraumatiseerd.
Gisteren bijvoorbeeld stonden we bij de paarden en stak iemand een stukje verderop carbid af . De paarden reageerden met enkel een oortje draaien, maar de mensen sprongen met grote schrik -ogen op.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:29

Wij zitten vandaag op dag 1. Wij hebben een moeder van 40 met dochter van 16 en dochter van 9 in huis.
Vader is in Oekraïne gebleven. Ze kwamen om 02 uur vanmorgen uit de bus met alleen 3 rugzakken en een bigshopper met een deken erin.
Wel hebben ze slim 2 paar van hun beste schoenen en jassen mee. Vanmiddag de Zeeman geweest en ondergoed gekocht.

Ze wonen bij ons( mij en mijn ouders) in huis en hebben de grote slaapkamer met zithoek (bank, stoel en tv) en eigen badkamer met toilet. (Ik deel nu beneden met mijn ouders.)
Over 10 dagen komen er 1 straat verderop nog 25 te wonen in een oud noodgebouw van het kdv. We hopen dat ze daar dan ook overdag aansluiting vinden.
Eerst veiligheid, rust en vertrouwen. De hond is favoriet bij de kleine meid. Heel leuk om te zien.
Over 2 weken hebben wij een afspraak bij de gemeente voor een BSN nummer. Zodat ze naar school kunnen en eventueel kan moeders werken. De tijd zal het leren.
Deze mensen hebben helemaal niks meer, wij hebben geen kleine kinderen in huis en de ruimte. Wij kunnen verschil maken in deze levens, zoals je zelf ook opgevangen zou willen worden.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:56

Noukie en mirim, wat super om t lezen dat deze mensen bij jullie al zo fijn opgevangen worden!

Mag ik vragen hoe jullie dit geregeld hebben? Via welke organisatie?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:18

Wat een mooie verhalen tot nu toe, ik krijg er helemaal kippenvel van <3

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:37

VogeltjeM schreef:

Dit was de oude situatie met statushouders die vanuit een AZC kwamen en wachtte op een toegewezen woning. Over de huidige situatie valt qua duur nog niet veel te zeggen omdat het onduidelijk is of en wanneer Oekraïeners terug kunnen keren.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:49

Wij hebben er ook wel over na zitten denken. Maar hebben helemaal geen kamer oid beschikbaar.
Ik zou nog wel een kind in huis willen nemen. Oudste 2 hier bij elkaar en dan een kind in de andere kamer. Dat blijft wel knagen om daar toch verder in te verdiepen. Ik volg hier even voor ervaringen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 08:39

Wat een fijne verhalen :)

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 08:51

Ah wat goed Noukie en mirim! Fijn dat ze bij jullie een veilige plaats hebben gevonden.

Ik hoorde trouwens gisteren op het nieuws dat ze wel bezig zijn met een onkostenvergoeding. Maar ‘bezig zijn met’ is natuurlijk een ruim begrip.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 08:59

Hoe meer ik er over denk, hoe ongeschikter ons huis is. Onze logeerkamer is namelijk in de kelder en ook vrij klein. Als je net uit schuilkelders komt is dat waarschijnlijk niet heel behulpzaam. Privacy kunnen we nauwelijks bieden.
Ik had deze week gelezen dat gebrek aan privacy een probleem is en daarom ook al meerdere vluchtelingen zelf weer vertrokken was bij het opvanggezin en teruggekeerd was naar het AZC. Dat wil je uiteraard liever voorkomen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:01

noukie12 schreef:
Wij zitten vandaag op dag 1. Wij hebben een moeder van 40 met dochter van 16 en dochter van 9 in huis.
Vader is in Oekraïne gebleven. Ze kwamen om 02 uur vanmorgen uit de bus met alleen 3 rugzakken en een bigshopper met een deken erin.
Wel hebben ze slim 2 paar van hun beste schoenen en jassen mee. Vanmiddag de Zeeman geweest en ondergoed gekocht.

Ze wonen bij ons( mij en mijn ouders) in huis en hebben de grote slaapkamer met zithoek (bank, stoel en tv) en eigen badkamer met toilet. (Ik deel nu beneden met mijn ouders.)
Over 10 dagen komen er 1 straat verderop nog 25 te wonen in een oud noodgebouw van het kdv. We hopen dat ze daar dan ook overdag aansluiting vinden.
Eerst veiligheid, rust en vertrouwen. De hond is favoriet bij de kleine meid. Heel leuk om te zien.
Over 2 weken hebben wij een afspraak bij de gemeente voor een BSN nummer. Zodat ze naar school kunnen en eventueel kan moeders werken. De tijd zal het leren.
Deze mensen hebben helemaal niks meer, wij hebben geen kleine kinderen in huis en de ruimte. Wij kunnen verschil maken in deze levens, zoals je zelf ook opgevangen zou willen worden.

Wat super dit. En heel knap dat jullie dit doen in je eigen huis.

Krijgen jullie begeleiding van instanties, bijv wat je allemaal moet regelen en hoe je dat moet doen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:12

Misschien hangt een en ander ook van de gemeente af , maar onze gemeente heeft aangegeven zo snel mogelijk actie te gaan ondernemen. Ik heb alleen geen idee wat zo snel mogelijk is.
Nu konden wij ze nog niet eens inschrijven in de gemeente.
We zouden deze week gebeld worden en dan moeten we live naar de gemeente.
Onze vluchtelingen zijn met de auto gekomen. Maar zij doen nu alles lopend of op mijn fiets.
Ik denk dat ze zich te pletter zijn geschrokken van de brandstofkosten.
En terecht.
We gaan vandaag maar even om tafel om te vragen in hoeverre ze financieel afhankelijk zijn van ons.
Want daar hebben we ook nog geen idee van.
Het is moeilijk om zulke heel persoonlijke vragen te stellen en al helemaal als je elkaars taal niet spreekt.
Je kunt weinig warmte leggen in je woorden en stem .
Ze verblijven nu overigens in mijn atelier, waar wel alle voorzieningen aanwezig zijn.
Zelf keramiek ik dan maar in huis....je moet wat.
Wij hebben opvang aangeboden voor zolang als nodig voor twee hooguit drie mensen.
Maar het zijn er vier geworden, inclusief twee katten ( ik hoop zo dat hier niet zullen ontsnappen ) en een van de vier mensen is gehandicapt. Zit in een rolstoel en kan hooguit een paar stapjes lopen met stokken.
Het is voor hun dus echt wel behelpen in een kleine ruimte.
Maar het gaat.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:17

Sizzle schreef:
Hoe meer ik er over denk, hoe ongeschikter ons huis is. Onze logeerkamer is namelijk in de kelder en ook vrij klein. Als je net uit schuilkelders komt is dat waarschijnlijk niet heel behulpzaam. Privacy kunnen we nauwelijks bieden.
Ik had deze week gelezen dat gebrek aan privacy een probleem is en daarom ook al meerdere vluchtelingen zelf weer vertrokken was bij het opvanggezin en teruggekeerd was naar het AZC. Dat wil je uiteraard liever voorkomen.

Gebrek aan privacy zal inderdaad een dingetje zijn.
Maar wij merken ook dat ze met hun hoofd nog in de oorlog zitten, heel graag praten met landgenoten en natuurlijk familie.
Er wordt hier heel wat afgebeld en contact gezocht met achtergeblevenen en ook willen ze graag weten wie nog meer toch heeft kunnen vluchten.
Ik kan me voorstellen dat daardoor misschien ook mensen graag naar het AZC gaan en liever bij elkaar zijn. Zeker als ze kinderen bij zich hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:22

Dat kan ik me ook goed voorstellen. Het is ook ongemakkelijk natuurlijk als je aangewezen bent op een gedeelde woonkamer, badkamer en keuken en daarnaast een taalbarriere hebt.
Als je in iedergeval nog een eigen badkamer en zithoekje hebt dan kun je je in iedergeval terugtrekken.
Een vriendin van mij woont in een gedeeld huishouden en als ik daar een weekje ben voel ik me soms al wat bezwaard richting haar huisgenoot terwijl ik weet dat het niet nodig is en ook geen trauma heb.

Ik vind het super dat jullie het doen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 09:28

Hier enkel een berichtje van de gemeente dat het via een hogere instantie zal verlopen en er daar nog aan gewerkt word.
Niet dat ik erom treur hoor. Er staan zo veel logementen leeg die geschikter zijn voor opvang. Vind het enkel weer typisch belgie om beslissingen uit te stellen (ondanks onze +50 dikbetaalde ministers) en vervolgens met een akkoord te komen die er geen is.
Hoop dat de meeste vluchtelingen toch snel hulp en onderdak vinden.
Hopelijk word er ook psychische hulp geboden aan degenen die dat nodig hebben. Zag gisteren nog beelden, vreselijk wat ze moeten meemaken daar |(