Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:05

mvdende schreef:
Hier rijdt nog 1 bus, 1x per uur. Maar geen of slechte aansluiting op de trein/ andere bussen. Laatst een overstap tijd van 49 minuten. Daar wordt je niet vrolijk van. Met de auto is het 20 minuten rijden, ov 1,5 uur minimaal.

Hier in de stad na 8 uur maar 2 keer per uur. En ik hou er rekening mee. Ik pas me aan aan de bus tijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:07

Kabayo schreef:
Sneu dat het enige waar mensen zich druk om maken tijdens een oorlog de benzine prijzen zijn -O-

Ik denk eerlijk gezegd wel dat het een derde wereldoorlog wordt. Verschillende oorlogsvoertuigen zijn al op de trein gezet. Net als oorlogsvliegtuigen die er al heen zijn gegaan. Denk je dat dat voor ons 0.0 consequenties heeft? Putin is niet de liefste hoor... Leeuwarden wordt nu extra bewaakt door de dreiging...

Maar gelukkig is Nederland zijn enige probleem het gas en de brandstof prijzen -O-

Ik ga niet hamsteren. Het enige waar ik bang voor ben, en wellicht is dat onterecht omdat het meer van vroeger is, is dat mijn paard ingenomen gaat worden door het leger en gebruikt gaat worden... Dat zou mijn hart breken

Ze zetten allang geen paarden meer in. De meeste militairen kunnen niet eens rijden of ze gebruiken voor iets....

Dat is echt enorm achterhaald...

Marigold

Re: Oorlog in Ukraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:09

Ik wil niet flauw doen maar als er echte oorlog komt hier dan volgt schaarste en zal je het paard eerder moeten gaan beschermen tegen mensen die het willen slachten om te eten, dan dat het leger het afpakt denk ik.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:10

Ik zeg ook dat ik wellicht onterecht bang ben. Mooi dat dat wordt bevestigd ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:11

lies_sparkle schreef:
Ik moest net tanken omdat mijn tank echt leeg leeg was, maar het was daar zo ontzettend druk! Ook mensen jerrycans aan het vullen.

Iedereen gaat dit in de portemonnee voelen, maar om nu rijst te gaan hamsteren of brandstof :+ . Ik weet nog aan het begin van de Coronacrisis; ik extra werken om alles draaiende te houden, had iedereen alle pleepapier meegenomen, laten we dat maar niet weer doen.

Ik hoop dat alles een beetje rustiger wordt zometeen en ik vind het vervelend dat de prijzen omhoog gaan van brandstof, ik rijd ruim 6 liter brandstof weg per dag, dus dat wordt wel een extra bedrag aan het einde van de maand, maar vergeleken met de ellende die de mensen in Oekraïne hebben... Ik werk wel een paar uurtjes extra.

Vanmorgen was het hier erg rustig nog. Gelukkig wel. Alleen mijn bus volgetankt was 98,35 euro. Niet grappig meer %)

Voor mij is mijn auto helaas bittere noodzaak. Zonder dat kan ik niet eens bij slechter weer naar mijn huisarts, apotheek en mijn tandarts haal ik helemaal niet. Mijn vader kan ik al helemaal niet komen. Ov is er bijna niet meer en dat red ik ook niet meer helaas.
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-02-22 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:11

Kabayo schreef:
Sneu dat het enige waar mensen zich druk om maken tijdens een oorlog de benzine prijzen zijn -O-

Ik denk eerlijk gezegd wel dat het een derde wereldoorlog wordt. Verschillende oorlogsvoertuigen zijn al op de trein gezet. Net als oorlogsvliegtuigen die er al heen zijn gegaan. Denk je dat dat voor ons 0.0 consequenties heeft? Putin is niet de liefste hoor... Leeuwarden wordt nu extra bewaakt door de dreiging...

Maar gelukkig is Nederland zijn enige probleem het gas en de brandstof prijzen -O-

Ik ga niet hamsteren. Het enige waar ik bang voor ben, en wellicht is dat onterecht omdat het meer van vroeger is, is dat mijn paard ingenomen gaat worden door het leger en gebruikt gaat worden... Dat zou mijn hart breken

Ik.geloof niet dat ons huidige leger met paarden de strijd gaat voeren.

Wat betreft je druk maken om de benzineprijzen. Er zijn veel mensen die dagelijks 50 km.of meer naar hun werk moeten rijden.
De reiskostenvergoeding is al jaren niet kostendekkend.
Dus het kost je steeds meer geld om te kunnen werken.
Dat is iets anders als je auto een x laten staan om te winkelen ofzo.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:15

Blij dat ik geen auto heb, doe alles te voet of met het ov. Hier ook minima en mijn energie factuur is helaas al niet meer te betalen. Even 211 euro (waarvan 177 euro voor gas) per maand afdokken sinds januari.

Kabayo, ik deel je angst, maar maak mij eveneens zorgen om eten op tafel te krijgen voor mijn zoon als de prijzen explosief gaan stijgen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:21

Toch wel een gniffelmoment om dat scenario met paarden die ingevorderd worden… de militairen van nu rijden niet eens paard. Zie je ze al gaan als totale beginners op de rug van de in beslag genomen Jazz nakomelingen ten strijde trekken :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:27

Een oorlog wordt niet meer gevoerd op het paard en dan elkaar afknallen of afslachten met zwaardjes.
Daar zetten ze nu hele andere materie voor in. Robots, drones, biologische wapens, chemische wapens en wat te denken van elektromagnetische energie en ultrageluid bijv.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 24-02-22 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:28

Mkango schreef:
Je gaat zelf in het buitengebied wonen neem ik aan? Kortom, c’est la vie en duidelijk ook een gevolg van keuzes die je zelf maakt.

Wow nog zo iemand die ver van de werkende maatschappij afstaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:33

Mkango schreef:
Je gaat zelf in het buitengebied wonen neem ik aan? En je weet dat de olieprijs heel volatiel kan zijn, daar hoef je geen economie voor gestudeerd te hebben. Kortom, c’est la vie en duidelijk ook een gevolg van keuzes die je zelf maakt.

Zeg je dat andersom ook tegen stedelingen die op drie hoog zonder tuin zitten en zich zorgen maken over hoge voedselprijzen?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 16:40

Marigold schreef:
Ik wil niet flauw doen maar als er echte oorlog komt hier dan volgt schaarste en zal je het paard eerder moeten gaan beschermen tegen mensen die het willen slachten om te eten, dan dat het leger het afpakt denk ik.

En ik vrees voor mijn hond op dat moment. 't was in ww2 nu óók niet bepaald gemakkelijk om aan voedsel te komen en als er bloembollen gegeten moeten worden.....(die trouwens hartstikke giftig zijn)

Ik ga wél de boel de komende dagen even aankijken en ipv een 1,5kg zakje brokken, waarschijnlijk een 12kg zak brokken aanschaffen. Hij staat normaal op vers vlees, maar dat zal het eerste zijn wat niet meer verkrijgbaar is als er hongersnood uitbreekt waarschijnlijk.

Laten we hopen dat het bij Oekraïne blijft en Rusland geen fouten maakt met z'n beschietingen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:42

Ik denk dat we het beste gewoon even kalm kunnen blijven.
In plaats van meteen naar een tankstation rennen en 12 kilo hondenvoer gaan inslaan. :)

Als het echt zo dramatisch gaat worden heeft dat toch geen zin meer. Beetje (grote) oorlog duurt jaren zo leert de geschiedenis.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 24-02-22 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:42

Ik denk niet dat er hongersnood komt..

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:43

Ja ja altijd weer hetzelfde. Het is je eigen keus als je maar je best doet. Zo praat Rutte al jaren. Alsof iedereen zelf keus heeft of die ziek wordt, buitenaf moet wonen etc.
Hier in de randstad met 11 jaar inschrijftijd kom je echt niet aan een huurhuis hoor. Wel in een buitengebied. Dus zoveel keus is er niet. Zit je wel in een doortochtwoning inclusief zonnepanelen op het dak maar helaas de woningbouw heeft die nog niet aangesloten..
En mbt de mensen die nu zo trots zijn op 'hun' groentetuin. Als er echt oorlog komt dan zal die groente ook gauw uit jouw grond getrokken worden.
In de oorlog aten ze ook katten, zelf gehoord van mijn schoonvader! Nu heb ik zelf nog een dikke Perzische kat en lopen er nog flink wat andere katten en duiven op mijn balkon dus honger zal ik niet snel hebben :Y) .
En mensen met een paard, ja wat doe je daarmee mocht het Russisch leger hier komen? Eet je hem op zodat je zelf een diepvries vol hebt, of wacht je tot ie door het leger opgehaald wordt? Of verstop je hem in een schuurtje??
Vreselijk hoor. Maar dat is wel waar de Oekraïners vrees ik nu mee te maken krijgen die geen luxe artikel als een auto hebben of middelen om te vluchten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:44

Suzanne F. schreef:
In plaats van meteen naar een tankstation rennen en 12 kilo hondenvoer gaan inslaan. :)

Sowieso. Paniek is een slechte raadgever en ik denk niet dat er grote kans is op hongersnood.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:45

Tjonge wat een overdreven paniek scenarios staan hier zeg! Doe eens kalm ipv al die rare ideen hier te opperen. Je kan toch niks er aan veranderen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:46

Als de nood aan de man komt eet ik zelf mijn paarden en schapen wel op, heb ik wel nog meer vriesruimte nodig maar ik denk niet dat het zover komt, o en in het echt grootste noodgeval heb ik ook nog een hond

Ik denk dat we hier vooralsnog vooral ff nuchter en kalm moeten blijven

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:46

Mars schreef:
Toch wel een gniffelmoment om dat scenario met paarden die ingevorderd worden… de militairen van nu rijden niet eens paard. Zie je ze al gaan als totale beginners op de rug van de in beslag genomen Jazz nakomelingen ten strijde trekken :=

Ik ga stuk _O- Zie het helemaal voor mij :')

_San87_ schreef:
Suzanne F. schreef:

Sowieso. Paniek is een slechte raadgever en ik denk niet dat er grote kans is op hongersnood.

Mee eens

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:47

Popstra schreef:
Tjonge wat een overdreven paniek scenarios staan hier zeg! Doe eens kalm ipv al die rare ideen hier te opperen. Je kan toch niks er aan veranderen.

precies

Uiteraard de dure gas en benzine prijzen merken we wel meteen.
Maar voedsel is er echt nog wel genoeg.

En verwacht eerder hier een burger oorlog omdat onze regering een stelletje koekwauzen is dan dat Rusland een bom smijt :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:49

Jeetje, idd. We gaan wederom een crisis in, maar voedsel blijft gewoon beschikbaar. De huidige tijd is daarin niet vergelijkbaar met vroeger qua schaal van voedselproductie.

Het zal duurder worden, maar wel beschikbaar.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:52

LoveGlove schreef:
Mijn vriend en ik wilden altijd al graag naar Canada toe. Misschien moet ik wat sneller gaan werken met de plannen en mogelijkheden zodat we hier weg kunnen :=
Niet dat het in Canada niet gevoeld wordt hoor. Maar dat voelt ner wat veiliger dan Europa nu

Canada ligt vrij dicht tegen Rusland, hoor. Enkel een stukje oceaan ertussen. De wereld is een bol, he. ;)

Voor de rest: blijven jullie wel kalm? Er zal geen hongersnood komen, niemand zal uw paard in de diepvries steken, je hoeft niet te gaan hamsteren en in geval van nood kunnen jullie je achterste afvegen met krantenpapier.
Tenzij Poetin morgen een kernkop op Europa afvuurt, kunnen we nog gewoon ons ding blijven doen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:52

Het zou wat worden als de Russen hier de koninklijke stallen bezetten en die paarden niet meer bij Prinsjesdag maar aan het front mogen vechten!

Echt die ideeën gelukkig dat ik nu een groentetuin en zonnepanelen heb..Kom op zeg! Ik woon vlak aan zee waar zeevis in zwemt, heb een dikke kat en balkon vol dikke duiven, ben ik nu ook superblij mee!

Hou toch op allemaal ! }:0

We worden zo allemaal bang gemaakt door die rare arrogante Poetin!
Laatst bijgewerkt door Sabri op 24-02-22 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:53

Als we met zijn allen vooral extra hard gaan roepen dat alles duurder wordt dan wordt het nog veel duurder. Ondernemers zijn niet gek. Als de burger nu al roept ojee het zal wel duur worden dan gaan volgende week overal prijzen omhoog, ook bij ondernemingen die amper op de kaart kunnen zeggen waar de Oekraine ligt. Die halen dan de schouders op: „ja de hollandse pieper lijdt er toch ook onder.“

Dan krijg je van die corona fooi bij bedrijven die geen cent te lijden hebben gehad die dan braaf betaald wordt met een „och die arme ondernemer“ gevoel erbij.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:04

Vol verbazing zit ik dit topic te lezen. Wat een paniekvoetbal van sommige zeg.

Ik volg de inval al vanaf vanmorgen vroeg en wat ik mezelf afvraag is, weten mensen uberhaupt waarom Poetin dit doet? Want ik heb het idee dat het gros geen flauw idee heeft.
Laatst bijgewerkt door Nanne op 24-02-22 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt