Gijzeling gaande Leidseplein

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 00:51

Urbanus schreef:
Sunnda schreef:
Ik vind het dan weer bijzonder dat je mensen hebt die meteen zeggen: ohh wat sneu voor die gijzelnemer..
Het is sneu voor de mensen die hier niet om gevraagd hebben en nu een vreselijke dag gehad hebben.

Als de gijzelnemer een betere dag had willen hebben had hij zijn wapens thuis moeten laten.

Oh, zeggen mensen dat?

Het is een mens, dus het is sneu.

Wat mis ik dan?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 00:52

Waar zie je dat staan dan?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 00:54

Sunnda schreef:
Wat mis ik dan?

Een hoop tekst? Er staat nog specifiek bij: geen medelijden.

Hoe kun je dat anders interpreteren?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 00:54

Kookaburra schreef:
Wat fijn dat de gijzeling nu voorbij is. Hopenlijk worden de gijzelaars goed opgevangen en overleeft de gijzelnemer dit zodat hij een goede straf krijgt.

En even iets anders..
Jullie beseffen je dat jullie kijken naar een video waarin een levend mens wordt aangereden? Ik blijf dat zo bijzonder vinden dat mensen daar voldoening uit kunnen halen. Ondanks dat ik de gehele gijzeling bizar vindt en ik hoop dat de gijzelnemer echt een goede straf aan zijn broek krijgt. Blijf ik beelden waarin een levende lappenpop door de lucht vliegt heel raar om te zien. Niet een gevoel van medelijden, maar wel even een realiteitscheck. Het is een mens.

Nou van mij kon hij niet flink genoeg door de lucht vliegen! Maar hoopte wel dat hij nog zou leven. In ieder geval de dader te grazen en het slachtoffer geen letsel. Ik had zo te doen met die man die daar uren als lijdend voorwerp door dat pand met een pistool op zijn hoofd en tas aan zijn arm rondgelopen heeft. Afschuwelijk. Al dat leed wat die man die ander aangedaan heeft en al die andere mensen die nog verscholen zaten in de Apple store!!! Dit had zoveel fouter kunnen aflopen. Ik vond het een knap stuk werk van de speciale politie eenheid. Dat moet je toch ook kunnen in een split second de dader aanrijden en niet de slachtoffer.
Ze hadden hem ook in flarden kunnen schieten dat was wellicht makkelijker.
En heel absurd om dan zo een robotje hem te zien onderzoeken terwijl hij daar op de grond ligt mogelijk zwaargewond.. Dan is het toch echt dat je denkt moet dit en moet er niet gauw medische hulp want mogelijk is ie zwaargewond maar ja, eigen veiligheid eerst! Zag er ook eng uit met die draden aan zijn jas.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 23-02-22 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 00:57

Jester_ schreef:

'Je kijkt naar de video van een levend mens dat wordt aangereden'

Ik maak daaruit op dat we het simpele feit dat hij mens is en ademhaald genoeg is om hem sneu/medelijden mee te hebben?

Maar vertel: hoe moet ik het dan zien? Want ik moet dus blijkbaar naar een video kijken van een gewapende man die een onschuldig iemand achtervolgt kijken en dan wat denken?

Hij zal hier vast een reden voor hebben gehad?

Plausibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 01:00

Ik heb ook letterlijk gezegd: karma!
Toen ik hem door de lucht zag vliegen.
Dit soort figuren vind ik echt geen mens en verdienen ook niet die behandeling.
Net als figuren die dieren mishandelen. Die gijzelaar heeft een trauma voor het leven en zal hier altijd last van hebben. Dat is direct de schuld van de gijzelnemer. Of hij nu onder invloed is, stress heeft of een psychose heeft, hij heeft dit zelf bedacht en tot uitvoer gebracht. Dan kan je ook bedenken dat dat niet zonder risico's en gevaar is.
Ik vind het echt een knap staaltje stuurwerk van de agent die de gijzelaar wist te ontwijken en direct de gijzelnemer weet uit te schakelen. Klaar ermee na al die uren drama en onzekerheid. Wat dacht je van die mensen in de winkel die gelukkig ontsnapt zijn.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 01:00

Ik vind persoonlijk dat wij als buitenstaanders veel te snel oordelen.

Uiteraard is de dader verantwoordelijk voor zijn daden, alleen heb je dan wel nog te maken met een mens.
En mensen kunnen last hebben van psychische ziektes.

Even een voorbeeld:
Stel dat deze man in een psychose zit, in de veronderstelling is dat zijn gezin vermoord wordt, als hij niet zelf iets destructiefs doet.

Of dat hij een waan had en uit de waan kwam op het moment dat hij daar al een uur zat met degene die hij gijzelde, dat hij zelf ook doodsangsten uit heeft gestaan, omdat hij niet wist wat er daarvoor allemaal gebeurd was.

Nogmaals, ik praat het niet goed, maar laten we niet te snel oordelen.

Daarbij hoop ik dat alle mensen en voornamelijk de gegijzelde en familie hele goede zorg aangeboden krijgen.

En ja, ook dat de gijzelnemer goede zorg krijgt en dat hij het overleeft, want de berichten die hier en op ander social media worden geplaatst vind ik zeer heftig.
Dat je zo'n mens geen mens mag noemen of dat zo'n persoon geen recht heeft om te leven.
Ik vind niet dat je die woorden uit mag spreken voordat je het hele verhaal weet.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 01:01

Waar haal jij vandaan dan dat mensen zeggen dat de het sneu vinden voor die gijzelnemer Sunnda? Staat nergens toch, wel dan? Dat sommigen niet staan te springen en feesten omdat ie van zijn sokken wordt gereden door de politie, hoeft niet te betekenen dat ze dan maar medelijden met de man zullen hebben. Je legt anderen nu echt woorden in de mond.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 01:02

Sunnda schreef:
Jester_ schreef:

Ik maak daaruit op dat we het simpele feit dat hij mens is en ademhaald genoeg is om hem sneu/medelijden mee te hebben?

Maar je leest dus de helft van het bericht? En daar wil je over discussiëren?

Zijn er maar 2 opties? Hem het slechtste wensen of zielig vinden?

Plausibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 01:02

EarthFocus schreef:
Ik vind persoonlijk dat wij als buitenstaanders veel te snel oordelen.

Uiteraard is de dader verantwoordelijk voor zijn daden, alleen heb je dan wel nog te maken met een mens.
En mensen kunnen last hebben van psychische ziektes.

Even een voorbeeld:
Stel dat deze man in een psychose zit, in de veronderstelling is dat zijn gezin vermoord wordt, als hij niet zelf iets destructiefs doet.

Of dat hij een waan had en uit de waan kwam op het moment dat hij daar al een uur zat met degene die hij gijzelde, dat hij zelf ook doodsangsten uit heeft gestaan, omdat hij niet wist wat er daarvoor allemaal gebeurd was.

Nogmaals, ik praat het niet goed, maar laten we niet te snel oordelen.

Daarbij hoop ik dat alle mensen en voornamelijk de gegijzelde en familie hele goede zorg aangeboden krijgen.

En ja, ook dat de gijzelnemer goede zorg krijgt en dat hij het overleeft, want de berichten die hier en op ander social media worden geplaatst vind ik zeer heftig.
Dat je zo'n mens geen mens mag noemen of dat zo'n persoon geen recht heeft om te leven.
Ik vind niet dat je die woorden uit mag spreken voordat je het hele verhaal weet.

Dan kun je toch beter je wapen neerleggen, je handen omhoog doen en langzaam naar buiten lopen. Wordt je ook niet aangereden en krijg je je menselijke behandeling.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 01:06

Ter verduidelijking. Over de actie van de DSI, dat de gijzelnemer wordt aangereden, hoor je mij niet. DSI'ers zijn echt op en top getraind. Die hebben een inschatting gemaakt van de situatie met de kennis en ervaring die ze hebben. Medelijden met de gijzelnemer heb ik daarom ook niet.

Wat ik lastig vind is dat van de actie videos worden verspreid. Dat ik daarbij het gevoel krijg dat sommige kijkers zich niet realiseren dat er daadwerkelijk een levend persoon als een lappenpop door de lucht vliegt. Of dit nu een gijzelnemer is of een onschuldig persoon. Ook hoef ik de reden van de gijzelig niet te weten. Maar wat is gefilmd is geen GTA. Het is echt.

Naja, dus dat ;)
Edit: in mijn hoofd koppel ik dus de 'daadwerkelijke actie' en 'mensen bekijken een video van de aanrijdig' van elkaar los.
Laatst bijgewerkt door Kookaburra op 23-02-22 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 01:08

Urbanus schreef:
Sunnda schreef:

Maar je leest dus de helft van het bericht? En daar wil je over discussiëren?

Zijn er maar 2 opties? Hem het slechtste wensen of zielig vinden?

Zoveel vragen, zo weinig antwoorden. :D

Ik ben oprecht benieuwd..wat hangt daar zo neutraal tussenin?
Ik wens hem zeker niet het slechtste, maar snap echt niet hoe je naar de beelden kunt kijken en dan kunt denken...?? (Ik ben dus heel benieuwd wat je denkt..is dat compleet neutraal?) Is mens zijn belangrijker dan de daad die je pleegt op dat moment.
Ik ben blij dat hij is aangereden omdat het iemand anders voor iets naars behoedt..hoezo is dat vreemd in zo'n situatie?

Ik snap het oprecht niet.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 01:09

Sunnda, ik heb echt net voor jou een post geplaatst die mijn tekst hopenlijk wat verduidelijkt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 01:11

Sunnda schreef:
Ik ben blij dat hij is aangereden omdat het iemand anders voor iets naars behoedt..hoezo is dat vreemd in zo'n situatie?

Ik snap het oprecht niet.

Ik ben ook blij dat het zo is afgelopen, ik denk niet dat er een andere afloop mogelijk was.

Maar ik vind het geen fijn of vet filmpje om te zien.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 01:13

Kookaburra schreef:
Ter verduidelijking. Over de actie van de DSI, dat de gijzelnemer wordt aangereden, hoor je mij niet. DSI'ers zijn echt op en top getraind. Die hebben een inschatting gemaakt van de situatie met de kennis en ervaring die ze hebben. Medelijden met de gijzelnemer heb ik daarom ook niet.

Wat ik lastig vind is dat van de actie videos worden verspreid. Dat ik daarbij het gevoel krijg dat sommige kijkers zich niet realiseren dat er daadwerkelijk een levend persoon als een lappenpop door de lucht vliegt. Of dit nu een gijzelnemer is of een onschuldig persoon. Ook hoef ik de reden van de gijzelig niet te weten. Maar wat is gefilmd is geen GTA. Het is echt.

Naja, dus dat ;)

Kijk, dat maakt het helder.
Dan verschillen we daarover van mening. Ik vind een levend persoon die door de lucht vliegt niet leuk,maar op het moment dat die gewapend is met een zwaar kaliber wapen en al uren iemand gegijzeld heeft vind ik dat opwegen tegen het feit dat het simpelweg enkel een mens is.

Er zijn geen agenten gewond, de gegijzelde is veilig, de anderen zijn in veiligheid en alleen degene die een wapen bij zich had gewond. Maar dat kun je voorkomen door die zooi niet mee te nemen. Voorkomen dat een gek je een winkel insleurt en uren gijzeld wordt lastiger.

Onali

Re: Gijzeling gaande Leidseplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 01:28

Ach ik zit in het lugubertopic, ik kan wel wat hebben :')

Dit is iemand die er zelf omvraagt, ben heel blij dat hij niet geschoten is.
Nee totaal geen medelijden met deze man, wel met de gijzelaar en de mensen in de winkel.
Laat staan alle politiemensen buiten.

En waanbeelden? Sure, ik pak dan ook altijd mijn semi automatisch geweer die ik in mijn kledingkast heb liggen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 02:04

Net de persco gezien. 70 mensen hebben in dat gebouw gezeten waarvan 4! in een bezemkast vlakbij de gijzeling op de begane grond. Politie wist dit en gelukkig de gijzelaar niet. Maar deze mensen waren vreselijk bang.
Politie wist dat automatisch wapen niet leeg was, er was 4x doelgericht op agenten geschoten ermee. Daarnaast nog een handvuurwapen.
Dan leek de man nog een soort bomgordel gehad te hebben wat nu nog onderzocht wordt. En de man is zwaargewond afgevoerd. De politie sprak heel respectvol dat het toch een blije afloop was dat het geweld door met de auto op de gijzelaar in te rijden een knap staaltje werk was
Zeker omdat de gijzelaar nog achter zijn 'prooi' bleef aanrennen wat aangaf dat hij erg gefixeerd was op de gegijzelde man. De gegijzelde man was een klant en is een Engelsman..Er volgt ook onderzoek naar door de rijksrecherche. Maar gelet op het aantal slachtoffers was dit een knap staaltje werk. Andere optie was hem dood te schieten. Er was zoveel dreiging van zoveel mensenlevens in gevaar dat het middel met auto aanrijden gerechtvaardigd leek en beter was dan op hem in te gaan schieten.
De man eiste zelf een paar miljoenen cryptomunten en dan een vrijlating.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 02:12

Wat vreselijk voor dat viertal zeg :oo

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 02:12

Hij had heen bomgordel om volgens verschillende nieuwsites.

Volgens nu.nl lag er een pakketje voor de deur die de man die gegijzeld was moest pakken hij is daarna weggerend op precies het goede moment eigenlijk.

Ik gok dat de dader anders wel doodgeschoten was op den duur.

Knap werk van de politie je moet het maar kunnen met zoveel adredaline om zo rustig te blijven.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 02:15

AD;

"De verdachte is een 27-jarige Amsterdammer, meldde politiechef Frank Paauw iets na middernacht tijdens een persconferentie. De politie heeft twee woningen doorzocht. De gijzelnemer blijkt een strafblad te hebben in verband met de wet wapens en munitie. Het is niet bekend of hij bekend was bij de ggz."

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 02:26

De aanrijding had trouwens ook heel anders kunnen aflopen als hij wel een bomgordel of explosieven bij zich had gehad :oo
Gelukkig was dat niet het geval, maar dat wisten ze op moment van de aanrijding natuurlijk niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 02:30

De gijzelnemer stuurde selfies met de gegijzelde naar AT5:

Citaat:
Via de apptelefoon stuurde hij vanaf 19.01 uur een paar berichten en foto's. "Hier spreekt de gijzelnemer, als het bedrag niet gaat worden verstuurd. Is deze stuurd. Is deze man het leven mede het systeem op jullie geweten", schreef hij in het eerste appbericht letterlijk.

In eerste instantie stuurde hij een foto waarop te zien was dat hij vlak naast de gegijzelde man stond en een legerbroek droeg en een foto van de lege Apple Store. Daarna stuurde hij en soort selfie, waarin te zien was dat hij een bomvest leek te dragen.

AT5 heeft direct de politie op de hoogte gesteld en de foto's naar de politie doorgestuurd. Tijdens de gijzeling zijn de foto's niet gepubliceerd, om ervoor te zorgen dat het de onderhandelingen en eventuele actie van de politie niet nadelig zou beïnvloeden.

Hoofdcommissaris Frank Paauw van de politie noemde de foto's vanavond tijdens de persconferentie. "Het is ook gebleken in een appwisseling met AT5, dat hij ook een bomvest droeg. In ieder geval iets wat daarop leek."

Nadat hij aangereden werd door de DSI is de gijzelnemer onderzocht door een explosievenrobot. Toen bleek dat er geen explosiegevaar was. Of het vest helemaal ongevaarlijk was kan de politie nog niet zeggen, dat wordt nog uitgezocht.

Hier staan de foto's die hij stuurde: https://www.at5.nl/artikelen/213770/dad ... e-naar-at5

En de persconferentie:

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 08:09

Wat bizar die details. Slachtoffers weggedoken in een kast, selfies naar AT5 -O- Fijn dat hij gepakt is en de gijzelaars allemaal veilig zijn. Hopenlijk krijgen deze goede mentale steun.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 08:43

Ah gut.
Politiek correct bokt ook weer aanwezig. Geen forum te vinden waar we ineens geen oordeel mogen hebben over de gijzelnemer en toch echt medelijden moeten hebben dat hij is aangereden.
Hou op schei uit.
Ik vind het mooi om te lezen dat hij nog leeft. Maar van mij mag hij flink last hebben.
Al dat gepamper. Daar heeft de gegijzelde echt wat aan ja. Dáár denk ik meer aan.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 08:55

DuoPenotti schreef:
Ah gut.
Politiek correct bokt ook weer aanwezig. Geen forum te vinden waar we ineens geen oordeel mogen hebben over de gijzelnemer en toch echt medelijden moeten hebben dat hij is aangereden.
Hou op schei uit.
Ik vind het mooi om te lezen dat hij nog leeft. Maar van mij mag hij flink last hebben.
Al dat gepamper. Daar heeft de gegijzelde echt wat aan ja. Dáár denk ik meer aan.

Wat een onzin. Heeft niks met PC te maken. Gewoon de mening van een persoon die het niet zo fijn vindt om te zien.

Ben in ieder geval blij om te horen hoe dit is afgelopen, hoeveel angst zou je wel niet doormaken als dit je overkomt…