Feminisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:55

Oma in de bocht.

Ik weet niet of het vak nog bestaat bij genderstudies, maar ik heb gesmuld van een college over de geschiedenis van het feminisme.
(Als het vak nog bestaat, kunnen er zo'n dertig jaar aan worden toegevoegd.)

Soepblik schreef:
"weet je wel hoe kort het geleden is dat..."? Dat klinkt heel belerend.

Tja. Ten dele een generatie kwestie.

En heel erg veel mensen weten dit ook totaal niet.
Stom.
Om je eigen geschiedenis (... zo ging dat in Nederland...) niet te kennen.

Citaat:
Je wordt door veel extreme feministen net zo hard afgerekend op het feit dat je niet gebruik maakt van de keuzevrijheid waar zij (godzijdank) zo lang voor hebben gevochten, als dat je vroeger door mannen thuis werd gehouden.

Wel nee zeg, "mak 't ne beetie", zegt mijn buuf dan.

Een vrouw kan wellicht kritiek hebben op een andere vrouw.
'Wij zijn net mensen...' :j

Maar een radicale feministe heeft als zodanig NIET de juridische machtsmiddels om iemand te dwingen,
terwijl ontslag vanwege het huwelijk gewoon de wet was.

Ik geef toe : beiden niet ideaal.

Maar er zit wel degelijk een groot verschil tussen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-01-22 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:56

Mindim schreef:
Maar zoals je al in het topic kunt lezen, wordt thuisblijven als vrouw door menig feministische werkende vrouw afgekeurd.

Niet persoonlijk op jou hoor Mindim, ik ken jou en je situatie niet, dus daar heb ik geen mening over. Maar dit stukje omschrijft het zo mooi treffend.

Ik vind niet het probleem dat die vrouw thuisblijft. Waar ik kriebels van krijg is vaak de reden/argumentatie waarom die vrouw thuisblijft. Gemiddeld trouwen vrouwen met mannen die een paar jaar ouder zijn en een (iets) hogere opleiding hebben. Met hoe het schoolsysteem en de maatschappij is ingericht, leidt dat er in het algemeen toe dat de man dus al wat langer werkt, meer carrière heeft gemaakt en (dus?) meer verdient. Dan "moet" de vrouw thuisblijven/minder werken want "zij verdient minder" "dan kan de huur/hypotheek niet meer betaald worden" en meer van dat soort, in mijn ogen, kul-argumenten. Want daarmee zeg je eigenlijk dat haar opleiding en werk minder leuk/nuttig/afwisselend/zinnig is als die van hem en zij dat dus wel kan opgeven. Het financiële aspect van werken is natuurlijk belangrijk, maar werk is meer dan alleen inkomen. Het is ook (sociale) ontwikkeling, het horen van meningen van mensen buiten je eigen kring, een bijdrage leveren aan een bedrijf of organisatie, je nuttig voelen omdat je iemand hebt kunnen helpen. Dat zijn ook allemaal aspecten van werk en dat ontzeg je iemand op het moment dat die "maar minder moet gaan werken".

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:00

irmaz schreef:
enzino schreef:
De IQ test is natuurlijk niet perfect, maar heeft al vaak bewezen (samen met wat andere testen, vandaar dat ik specifiek aangaf dat het om meer dan slechts IQ ging) de beste voorspeller te zijn voor "succes". Je kan wat mij betreft pagina's volschrijven over wat er niet helemaal perfect aan is, bottom line is dat er niets beters is. Een hele discussie erover lijkt me dan ook vooral afleiding van het onderwerp (off-topic). Het gemiddelde van mannen en vrouwen ligt dicht bij elkaar, maar het zijn vooral mannen die de extremen bereiken (in goede en slechte zin). Wat Sizzle zegt dus.

Ja en dan toch nog maar eens de vraag, is dit Nature of Nurture?

enzino schreef:
Betreffende IQ zal het voornamelijk nature zijn.
Simpelweg omdat je met de beste wil ter wereld, en met behulp van de beste leraren en professors, een jong kind niet extreem goed op een IQ test kan laten scoren. Misschien met een strafkamp als jonge Chinese topsporters mee te maken hebben dat je iemands IQ wat kan laten toenemen, maar de extremen (130+) ga je daar echt nooit mee bereiken als iemand al niet heel erg slim is van zichzelf op jonge leeftijd.

De IQ-test gaat pas vanaf 14 jaar uit elkaar lopen, dus niks jong kind. En vergis je niet op de invloed van het structureel kleineren van jonge meisjes op het resultaat van een test.
Dus wat jij even aanneemt als Nature (wederom overigens zonder fatsoenlijke wetenschappelijke) bronnen, gooi ik even in de prullenbak.

Het feit dat jij hier zulke statements doet zonder serieuse bronnen te noemen of er bij te vertellen dat het jouw mening is, doet mij ernstig vermoeden dat je man bent. Waarmee je dan precies bewijst wat er fout gaat in onze samenleving. (Even generaliserend) Mannen veroorloven het zich statements de ruimte in te gooien, alleen maar omdat ze man zijn. Vrouwen doen alleen statements wanneer ze iets goed uitgezocht hebben en zelfs dan houden ze een slag om de arm. Ze denken dat mannen dit ook zo doen, dus komt er een statement dan denken vrouwen al snel dat de man het wel zal weten. Niet dus, meestal gevalletje van een klok horen luiden en verder gewoon blufpoker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:07

Roodvos schreef:
Mindim schreef:
Maar zoals je al in het topic kunt lezen, wordt thuisblijven als vrouw door menig feministische werkende vrouw afgekeurd.

Niet persoonlijk op jou hoor Mindim, ik ken jou en je situatie niet, dus daar heb ik geen mening over. Maar dit stukje omschrijft het zo mooi treffend.

Ik vind niet het probleem dat die vrouw thuisblijft. Waar ik kriebels van krijg is vaak de reden/argumentatie waarom die vrouw thuisblijft. Gemiddeld trouwen vrouwen met mannen die een paar jaar ouder zijn en een (iets) hogere opleiding hebben. Met hoe het schoolsysteem en de maatschappij is ingericht, leidt dat er in het algemeen toe dat de man dus al wat langer werkt, meer carrière heeft gemaakt en (dus?) meer verdient. Dan "moet" de vrouw thuisblijven/minder werken want "zij verdient minder" "dan kan de huur/hypotheek niet meer betaald worden" en meer van dat soort, in mijn ogen, kul-argumenten. Want daarmee zeg je eigenlijk dat haar opleiding en werk minder leuk/nuttig/afwisselend/zinnig is als die van hem en zij dat dus wel kan opgeven. Het financiële aspect van werken is natuurlijk belangrijk, maar werk is meer dan alleen inkomen. Het is ook (sociale) ontwikkeling, het horen van meningen van mensen buiten je eigen kring, een bijdrage leveren aan een bedrijf of organisatie, je nuttig voelen omdat je iemand hebt kunnen helpen. Dat zijn ook allemaal aspecten van werk en dat ontzeg je iemand op het moment dat die "maar minder moet gaan werken".

Ik vind dit vrij generaliserend allemaal.

Ook vind ik dat je erg luchtig doet over de reden geld, zekers in deze tijd, linksom of rechtsom alles is ontzettend duur, dus vrij logisch dat degene met het hoogste salaris, ongeacht man of vrouw, degene is die de meeste uren werkt.

Wist je dat je met vrijwilligerswerk ook een bijdrage levert aan een organisatie en de maatschappij, dat je je nuttig voelt doordat je iemand hebt geholpen, dat je ook daar meningen hebt van buiten je eigen kring, je hoeft je dat zelf helemaal niet te ontzeggen als je niet financieel bijdraagt aan je gezin.

Misschien eens verder dan je eigen horizon kijken en zien wat je daar allemaal kunt doen, leren, sociaal kunt zijn, je nuttig kunt maken, je horizon kunt verbreden, je krijgt er enkel geen geld voor.

Dat vrouwen die thuis blijven in hun eigen kleine bubbel leven is zo enorm achterhaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:12

irmaz schreef:
De IQ-test gaat pas vanaf 14 jaar uit elkaar lopen, dus niks jong kind. En vergis je niet op de invloed van het structureel kleineren van jonge meisjes op het resultaat van een test.
Dus wat jij even aanneemt als Nature (wederom overigens zonder fatsoenlijke wetenschappelijke) bronnen, gooi ik even in de prullenbak.

Het feit dat jij hier zulke statements doet zonder serieuse bronnen te noemen of er bij te vertellen dat het jouw mening is, doet mij ernstig vermoeden dat je man bent. Waarmee je dan precies bewijst wat er fout gaat in onze samenleving. (Even generaliserend) Mannen veroorloven het zich statements de ruimte in te gooien, alleen maar omdat ze man zijn. Vrouwen doen alleen statements wanneer ze iets goed uitgezocht hebben en zelfs dan houden ze een slag om de arm. Ze denken dat mannen dit ook zo doen, dus komt er een statement dan denken vrouwen al snel dat de man het wel zal weten. Niet dus, meestal gevalletje van een klok horen luiden en verder gewoon blufpoker.

Structureel kleineren van jonge meisjes? Hoe bedoel je dat precies, in welke context moet ik dat zien?

Menig vrouw gooit trouwens veel sneller haar emoties op tafel, zonder na te denken en zoeken echt niet altijd iets goed uit eer ze een statement maken.

Volgens mij heb je de gruwel aan het wezen man +)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:15

Mindim schreef:

Precies wat ik dacht.
En daarmee ook het perfecte voorbeeld waarom er zelfs veel vrouwen zijn die zichzelf niet als "feminist" bestempelen. Juist dat giftige, die haat voor mannen, etc. En dat terwijl feminisme daar juist niets mee te maken hoeft te hebben: juist gelijke kansen, juist gelijkwaardigheid, juist keuzevrijheid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:15

Ik ken wel culturen waarin ze dat doen... tenminste, die zijn toch bekend? Waarin vrouwen anno 2022 nog steeds niets te vertellen hebben... daar zou imo veel beter naar gekeken kunnen worden.. en daar iets mee doen. Maar ik meen ook dat dat niet eenvoudig is (want het gaat al jaren zo, hoort bij de cultuur, of erger nog, de zogenaamde godsdienst, ze zijn het gewend etc ect)...

tamary

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:20

Tja hoever zitten we af van de beelden dat : als man geboren mag je nooit een jongetje (kind dus) zijn en als meisje geboren nooit een vrouw (volwassene). Beide zijn funest voor man en vrouw.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:24

flooooo schreef:
De reden dat ik mij nooit meld in dit soort discussies is omdat ik het altijd heel bijzonder vind dat er zoveel wordt opgelegd door zogenaamde feministen. Nee je mag geen thuisblijfmoeder zijn want dan ben je afhankelijk en maak je geen eigen keuzes. Ik vind het bijzonder dat een zogenaamde feminist wel deze keuze mag maken voor een andere vrouw.

Denk dat je dan het feminisme niet goed begrijpt.

Feministen zijn er juist voorstander van dat iedereen die keuze kan maken, maar dat dat dan ook een eerlijke keus is, niet ingegeven door druk van buitenaf, doordat "hij nu eenmaal meer verdient" (want dat is deel van het probleem) niet door gender conditionering of het toeschrijven aan bepaalde eigenschappen op basis van geslacht (gender essentialisme).

Als dat een 100% vrije keus is kan papa er namelijk ook voor kiezen om thuis te blijven, want maakt het voor salaris en carrière namelijk niets uit. En dan kan je er voor kiezen omdat je het leuk vindt, niet omdat er toch een aantal factoren zijn die dat het meest voor de hand liggend maken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:26

enzino schreef:
Mindim schreef:

Precies wat ik dacht.
En daarmee ook het perfecte voorbeeld waarom er zelfs veel vrouwen zijn die zichzelf niet als "feminist" bestempelen. Juist dat giftige, die haat voor mannen, etc. En dat terwijl feminisme daar juist niets mee te maken hoeft te hebben: juist gelijke kansen, juist gelijkwaardigheid, juist keuzevrijheid.

Correct.

Die gelijke kansen en gelijkwaardigheid zijn zo belangrijk.

En imo moet je wel de hele bevolking mee hebben om veranderingen echt door te zetten, niet alleen de helft die zich identificeert als vrouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:30

Avalanche schreef:
En imo moet je wel de hele bevolking mee hebben om veranderingen echt door te zetten, niet alleen de helft die zich identificeert als vrouw.

En dat zou ook niet moeilijk moeten zijn, want welke man heeft nou niet het beste voor met zijn dochter, vrouw, moeder en oma? Misschien dat er wat gelovige, vanuit hun religie, anders over denken, maar die zouden toch echt flink in de minderheid moeten zijn in Nederland. Zaak is het dan wel om afstand te nemen van dat kleine groepje extremisten dat mannen haat, want de associatie met die groep maakt alle kansen kapot.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:31

Avalanche schreef:
flooooo schreef:
De reden dat ik mij nooit meld in dit soort discussies is omdat ik het altijd heel bijzonder vind dat er zoveel wordt opgelegd door zogenaamde feministen. Nee je mag geen thuisblijfmoeder zijn want dan ben je afhankelijk en maak je geen eigen keuzes. Ik vind het bijzonder dat een zogenaamde feminist wel deze keuze mag maken voor een andere vrouw.

Feministen zijn er juist voorstander van dat iedereen die keuze kan maken, maar dat dat dan ook een eerlijke keus is, niet ingegeven door druk van buitenaf, doordat "hij nu eenmaal meer verdient" (want dat is deel van het probleem) niet door gender conditionering of het toeschrijven aan bepaalde eigenschappen op basis van geslacht (gender essentialisme).

Als dat een 100% vrije keus is kan papa er namelijk ook voor kiezen om thuis te blijven, want maakt het voor salaris en carrière namelijk niets uit. En dan kan je er voor kiezen omdat je het leuk vindt, niet omdat er toch een aantal factoren zijn die dat het meest voor de hand liggend maken.

Dit is absoluut waar, echter wordt het regelmatig helemaal verkeerd verwoord waardoor het overkomt alsof thuisblijfmoeders als zielige onderdrukte vrouwen worden bestempeld, die eerst verantwoording af moeten leggen voor waarom ze dat niet zijn. En daarmee wordt onbewust gesuggereerd dat thuisblijfmoeders, wanneer ze geen zin hebben in het afleggen van die verantwoording, niet de intelligentie en kracht hebben om hun zogenaamde onfeministische positie te herkennen en daaruit te ontsnappen. En ja, dat is een heel fijn lijntje en ik denk zeker niet dat vrouwen elkaar binnen dit onderwerp bewust willen kwetsen. Maar dat gebeurt wel, en dat werkt niet. We moeten het probleem bij de wortel aanpakken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:34

Mindim schreef:
Structureel kleineren van jonge meisjes? Hoe bedoel je dat precies, in welke context moet ik dat zien?

Menig vrouw gooit trouwens veel sneller haar emoties op tafel, zonder na te denken en zoeken echt niet altijd iets goed uit eer ze een statement maken.

Ik begrijp wel wat ze bedoeld, als ik zie hoe een IQ test bij mijn dochter werd gebruikt door te zeggen: joh doe maar opleiding X dan kun je altijd nog achter de kassa zitten.
Zij wilde wiskunde B doen.. maar dat was toch niet nodig waar zij terecht zou komen.
Zij heeft B als extra vak gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:35

Avalanche schreef:
flooooo schreef:

Ook al blijft een vrouw thuis om al die redenen die jij niet vind kunnen, zolang die vrouw het prettig vindt, is het toch prima? Wie zijn feministen dan om daar een oordeel aan te hangen.

Je kan ook wel blijven hameren dat het financiele aspect niet er toe moet doen. Maar dat doet het in deze maatschappij nu eenmaal wel. Velen handelen in wat nu mogelijk is, de utopie (hoe mooi ook) die jij beschrijft, daar leven we niet in en dat zal nog wel even duren ook voordat man en vrouw overal gelijkwaardig behandeld worden. In het hier en nu, is alles reteduur, zijn huizen niet te betalen en dus werkt degene met de meeste verdiensten en is dat het hoofdloon, het andere is extra. En wie die dat hoofdloon binnenhaalt laat ik in het midden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:36

Ik ben 100% voor gelijke rechten en zo. Echter is het in de praktijk natuurlijk soms nog wel lastig.
Maar ik vind ook dat je (zeker als vrouw) je eigen veiligheid ook in de gaten moet houden.
Dus als vrouw zijnde alleen naar een land gaan waar vrouwen rechten niet bestaan, vind ik gewoonweg niet slim. En nee, je vraagt er op dat moment niet om, maar helaas heb je alleen jezelf er mee als je dat soort dingen wel op gaat zoeken.

En helaas is het hier in Nederland ook niet op alle plekken op alle tijden voor iedereen even veilig. Daar vind ik wel wat van. Maar het is dan helaas wel je eigen ding om dus in de gaten te houden dat je eigen veiligheid voorop staat. Dus na een bepaalde tijd in het donker, niet op bepaalde plekken lopen.
Net zoals je een kind niet in zijn eentje in het donker over straat laat fietsen op de sommige plekken (in polders bijvoorbeeld). ongeacht de leeftijd.

Want ook al hebben mensen geen recht om jou iets aan te doen, dat wil niet zeggen dat ze dat dus niet doen. Dus voor je eigen veiligheid, moet je wel op bepaalde dingen letten. (en in een kort rokje door bepaalde wijken lopen, is soms dus niet handig om te doen voor je eigen veiligheid. OOKAL vind ik het belachelijk en zou je naakt over straat moeten kunnen lopen zonder dat er iets met je gebeurt)
Maar goed, tussen wat ik vind, en een ander doet, zit een groot gat, en in dat geval kies ik voor mijn eigen veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:39

Brainless schreef:
Mindim schreef:

Ik begrijp wel wat ze bedoeld, als ik zie hoe een IQ test bij mijn dochter werd gebruikt door te zeggen: joh doe maar opleiding X dan kun je altijd nog achter de kassa zitten.
Zij wilde wiskunde B doen.. maar dat was toch niet nodig waar zij terecht zou komen.
Zij heeft B als extra vak gedaan.

Is dat structureel of incidenteel.
Toen bij mij de IQ test werd afgenomen, kreeg ik dit namelijk helemaal niet te horen. Ik wilde niet naar de uni en dat wilde men niet begrijpen. Ik kan het prima aan hoor, heb enkel de pest aan studeren en deed liever iets met mijn handen, men vond het doodzonde. Ik ken veel jonge meiden die worden gestimuleerd juist om te gaan studeren. Menig jonge meid doet HBO of een universitaire studie. Het feit dat men zegt dat je dan maar achter de kassa moet gaan zitten, komt me totaal niet bekend voor.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:42

enzino schreef:
Avalanche schreef:

En dat zou ook niet moeilijk moeten zijn, want welke man heeft nou niet het beste voor met zijn dochter, vrouw, moeder en oma? Misschien dat er wat gelovige, vanuit hun religie, anders over denken, maar die zouden toch echt flink in de minderheid moeten zijn in Nederland. Zaak is het dan wel om afstand te nemen van dat kleine groepje extremisten dat mannen haat, want de associatie met die groep maakt alle kansen kapot.

En met ‘het beste voorhebben met’ ben je er nog lang niet, dat is pas het allereerste begin. Er komt zat ellende voort uit handelingen die met de allerbeste intenties zijn uitgevoerd maar op dat moment gewoonweg niet de juiste handeling waren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:44

Mannen intelligenter? :+ hahahahaha...waarom merk ik daar helemaal niks van dan? (nee even een manonvriendelijk grapje :P )

IQ testen zijn veel te eenzijdig, om goed mee te kunnen komen in de wereld is EQ ook heel erg belangrijk en dan de juiste balans tussen IQ en EQ en met aandacht voor verschillende vormen van intelligentie. Want die zijn er namelijk, je hebt ook nog Beta en Alfa breinen bijvoorbeeld, de een is creatief, de ander analyseert goed, en zo heb je zoveel verschillende vormen van intelligentie.

Daarnaast ben ik voor dat iedereen moet doen waar hij/ zij gelukkig van wordt. Voor de een is dat werk, voor de ander is dat kinderen opvoeden en grootbrengen. Het gaat om afspraken die partners tussen elkaar maken en vrije keuze. Juist deze vrije keuze is enorm belangrijk.

Maar mannen en vrouwen in dezelfde functies moeten wel zeker hetzelfde salaris betaald krijgen.

Daarnaast denk ik dat het voor jongens en mannen ook heel erg fijn zou zijn als zij hun zachte en vrouwelijke kanten leren ontwikkelen want de nadruk in de maatschappij ligt vaak teveel op zogenaamde mannelijke en harde kwaliteiten terwijl juist de balans tussen harde en zachte kwaliteiten belangrijk. Bij veel mannen is de mannelijke en vrouwelijke energie niet in balans. Misschien bij veel vrouwen ook nog niet? Het zou mooi zijn om daar op in te zetten zodat iedereen zich kan ontwikkelen tot een individu in balans en daar op beoordeeld kan worden ipv alleen op hun gender.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:44

@Mindim
De IQ test kwam lager uit en wilde op basis daarvan melden dat ze toch geen hoger onderwijs aan zou kunnen.
Daarmee bedoelde ik dat IQ testen vaak op mannen zijn gebaseerd en men niet naar de denkwijze/omstandigheden kijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:48

Brainless schreef:
@Mindim
De IQ test kwam lager uit en wilde op basis daarvan melden dat ze toch geen hoger onderwijs aan zou kunnen.
Daarmee bedoelde ik dat IQ testen vaak op mannen zijn gebaseerd en men niet naar de denkwijze/omstandigheden kijkt.

Op welke manier zijn ze volgens jou meer op mannen gebaseerd en wat zou er moeten gebeuren om het vrouwvriendelijker te krijgen?
Er zijn toch genoeg vrouwen die goed scoren met de huidige IQ tests?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:52

Mindim schreef:
Brainless schreef:
@Mindim

Op welke manier zijn ze volgens jou meer op mannen gebaseerd en wat zou er moeten gebeuren om het vrouwvriendelijker te krijgen?
Er zijn toch genoeg vrouwen die goed scoren met de huidige IQ tests?

Omdat er veel meetkundige inzicht vragen zijn en mannen scoren daar sowieso beter op.
Daarnaast wordt niet gekeken naar de denkwijze, vrouwen blijken beter te zijn met hun denkwijze hoe ze op een antwoord komen.
Doordat ze daardoor (iets) langer tijd kwijt zijn voor een goede antwoord kost dit punten.

Omdat vrouwen hun denkwijze vaker uitgebreider en correcter is, zie je dat vrouwen beter zijn in kennisoverdracht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:56

Mijn cito en daarmee studie advies kwam heel laag uit maar dat had niets met mannen te maken maar met mijn intrinsieke luiheid om precies gecalculeerd net genoeg te doen.
Zo ben ik ook mijn studie doorgegaan. Heb ik genoeg geleerd voor een 6? Mooi dan kan ik nu wat leuks gaan doen :+

De IQ test is maar een indicatie, en nooit een exact gegeven. Er zijn ook maar weinig mensen die ooit een officiele test zullen doen, dan heb je meestal al iets van een idee wat er gaat komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:00

Dus als ik het goed begrijp, moeten huidige testen veranderd, omdat vrouwen er minder goed op scoren dan mannen.

Zelfs hoogbegaafden scoren niet goed op een IQ test, terwijl daar een hoog IQ zit. Dus ik zou er sowieso niet te veel aan hangen en zekers niet een opleiding van af laten hangen.

Mijn IQ is hoog, maar mensen zien me nog steeds niet voor vol aan, omdat ik thuisblijfmoeder ben, dus je hebt er geen bal aan :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:08

Mindim schreef:
Dus als ik het goed begrijp, moeten huidige testen veranderd, omdat vrouwen er minder goed op scoren dan mannen

Nee, omdat deze test geen accuraat beeld van intelligentie geeft.

Mindim schreef:
Zelfs hoogbegaafden scoren niet goed op een IQ test, terwijl daar een hoog IQ zit.

Voilà. Je maakt het punt zelf al.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:09

IQ test heb ik nooit iets van begrepen als het gaat of hoe het is opgebouwd. Onlangs zowel in het Frans als in het Nederlands zo een test gedaan via een gerenommeerde instelling. Ik scoorde in het Frans iets lager als in het Nederlands en beiden echt hoog→ net onder hoogbegaafd. Idem als kind ooit via school zoiets moeten doen en ook toen ook hoog gescoord. Ik vond en vind dat zo bizar want ik weet te vaak dingen niet , onthoud slecht etc en vind me zelf helemaal niet zo slim en meestal vind ik andere veel slimmer.

Dus als het gaat om wel of niet goed kunnen studeren is er nog wel iets meer als alleen IQ tests, cito toetsen etc en dat meer heeft bv te maken met wel of niet dyslexie hebben, wel of niet een zekere persoonlijkheid te hebben, wel of niet een evenwichtige karakter structuur hebben, wel of niet een gelukkige jeugd hebben, wel of niet in een harmonisch gezin geboren zijn, wel of niet in een kans rijk of kans arm gezin geboren zijn, of zoals Sizzle schrijft→ ben je ijverig of ben je lui etc etc.

Toen ik klein was had zeker ook het vrouw zijn ermee te maken of je mocht studeren want heel veel echte slimme meiden moesten naar de huishoudschool want kwamen uit een wat kans arm milieu. Zo zonde en dat haal je nooit meer in.
Ik heb het idee dat er nu veel meer kansen zijn voor de meiden van tegenwoordig en dat ook Bèta vakken ok zijn om te studeren of praktisch onderwijs te gaan doen cq het leger etc. Het is allemaal niet meer zo zwart - wit als vroeger heb ik de indruk en de omslag dat ook meisjes echt meer kansen kregen begon net in mijn jeugd te komen.

Mindim er is niets mis met een thuisblijf moeder zijn en voor je kinderen maakt het wel degelijk uit of mam een slimmerik is of juist totaal niet en vader en moeders die thuis blijven zijn "de lijm" van de samenleving en erg belangrijk.