Geloven en medische wereld.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:15

Cer schreef:
Ik vind het enorm fascinerend wanneer dan de 'vertaalslag' is geweest naar een soort angst en onderdrukking vanuit het geloof.. Ergens had de kerk (de mannen) meer macht nodig, en is dit was natuurlijk de ultime manier om dat te fixen...
Dat daar verder niet veel vragen over gesteld worden, vind ik soms verbazingwekkend... (even kort door de bocht)

Wie heeft een gezin ooit wijsgemaakt dat als een kind ziek wordt en kan overlijden als het een bepaalde injectie geeft, dat God dat goedvind en dat dat Zijn bedoeling is?


Dat is ook maar net vanuit welke tijdsgeest je het bekijkt. Er zijn continu paradigmaverschuivingen binnen het christendom.

En ik begrijp ook niet waarom mensen binnen het christendom dat geloven.
Uit de hele Bijbel blijkt dat de intentie waarmee je een bepaalde handeling doet het belangrijkst is. Wat de handeling dan ook is. Als je het uit liefde doet, alsof het voor God is, dan doe je het goed.
Doe je iets puur om er zelf beter, machtiger of rijker van te worden, is je handeling slecht. Ook al leef je verder nog zo perfect naar de letter van de Bijbelse wetten.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:35

Ik weet niet of dat voorbehouden is voor het Christendom..
ik heb ook nooit begrepen waarom God iemand die op zondag geen apparaten bedient of het licht aan doet, 'trouwer/beter' is dan iemand die dat niet doet....

En dat dan een hele sloot mensen zegt "oohhh nou... ja inderdaad... "..

En dat is denk ik met medicijnen enzo ongeveer hetzelfde.
Met schepping (/klonen) begrijp ik het wel wat beter.. dat mensen vanuit het geloof aangeven dat dat niet helemaal de bedoeling kan zijn...

Sababber

Berichten: 2728
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:42

Ik vind het als christen zijnde ook verbazingwekkend dat er stromingen zijn die De hemelse Vader zien als een boze man die je straft als je niet luistert. Lijkt me toch dat een Vader, aards of hemels het beste wil voor zijn kinderen en daar naar handelt. Ik ben inmiddels wel van dat beeld af dat God zijn kinderen zomaar straft. Ik zie God wel als liefhebbende vader die voor me zorgt, waar ik mijn zorgen bij kan neerleggen, die me kracht geeft als ik het zelf even niet op kan brengen. Ik denk niet dat het slechte van God komt, we hebben een vrije wil gekregen, we maken zelf keuzes en de tegenstander ligt graag op de loer om ons te verleiden.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het iemand zijn eigen schuld is als hij/zij ziek wordt of een ongezond kind krijg etc. Ik vind het wel gek dat dit soort dingen bij God in de schoenen worden geschoven. Ik denk dat het God ook zeer doet om ons te zien struggelen met dat soort dingen, ik denk ook oprecht dat hij een plan heeft met je leven en dat sommige problemen daar in worden verweven. Dat hij het weet om te wentelen naar het goede, hoe uitzichtloos het soms ook is, maar ik denk dus niet dat al onze problemen door God worden gecreëerd.

Ook over dat op zondag niks doen, ik denk dat we het wel nodig hebben om een dag uit te rusten. Dat die dag aan ons gegeven is als geschenk een dag waarop we mogen rusten en ontspannen, niet als een soort strafdag waarop je niks mag doen. Ik denk ook niet dat je daar een slechter of beter mens van wordt. De voorwaarde om in de hemel te komen is om te belijden dat Jezus voor jouw zonden is gestorven. Niet het belijden dat je de TV niet hebt aangezet op zondag.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:43

Cer schreef:
Ik vind het enorm fascinerend wanneer dan de 'vertaalslag' is geweest naar een soort angst en onderdrukking vanuit het geloof.. Ergens had de kerk (de mannen) meer macht nodig, en is dit was natuurlijk de ultime manier om dat te fixen...


Ooit was in de eerste eeuw het christendom populair. Veel mensen voelden zich aangetrokken tot de radicale menselijkheid van Jezus, de openheid en democratie, het 'samen delen en niemand leed gebrek'.
Toen besloten de keizers om zich tegen deze godsdienst aan te gaan bemoeien. (Oa samensmelten met de cultus van de zonnegod Mithras - het woord 'zondag' staat nergens in de bijbel. Het verwijst naar Mithras. Die 'mijter' die Sinterklaas en alle bisschoppen op hun hersenen hebben ook.)
Daarna werd macht iets centraals: de bisschop / de paus werd de baas, vrouwen uit het ambt, etc etc etc.
Citaat:
Wie heeft een gezin ooit wijsgemaakt dat als een kind ziek wordt en kan overlijden als het een bepaalde injectie geeft, dat God dat goedvind en dat dat Zijn bedoeling is?

Brrrrrr...
|(
'Het is toch bij de wilde spinnen af....!' (En mag van mij godslastering heten.)

BigOne
Berichten: 38691
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 13:52

Tja, misschien zijdelings naar voorkomen van ziektes door vaccinatie, zolang er word gepredikt dat alle het goede wat je overkomt van hogerop komt en je al het slechte zelf veroorzaakt hebt, zolang doen de geloven die dit prediken imo niet mee.

Lau07
Moderator

Berichten: 1626
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:52

Janneke, naast hetgeen jij opnoemt, had het succes van het christelijk geloof in de eerste eeuwen na Christus had ook veel te maken met het feit dat de spijswetten zijn vruchten enorm afworpen. De vroeg christelijke kerk dankte veel van haar succes in Egypte o.a. aan het feit dat de christenen en joden weinig ziek werden tijdens een epidemie, terwijl 'ongelovigen' bij bosjes neervielen.

Mijn familie bestaat voor de helft uit 'zware zwarte kousen' broeders en de andere helft is katholiek. Ik woon in de biblebelt en bij ons is er op de kansel door de dominee gepredikt dat de vaccinatie als een zegen van God moest worden gezien, en dat iedereen zich moest laten vaccineren. Dat is bij ons dan ook volop gebeurd.
In het begin werd er veel over getwijfeld of de dominee/kerk zich wel zo publiekelijk moest uitspreken, maar ze hebben er gezien de aard en ernst van de situatie ervoor gekozen om het te doen.
Er was zelf een arts beschikbaar die met mensen in gesprek wilde over vragen en onzekerheden wat betreft de vaccinatie. Ik vond dat ze dat heel erg goed hebben gedaan. :D

BigOne
Berichten: 38691
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 13:55

Echt top voor jullie gemeenschap. Heb uw naaste lief!

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 14:03

Cer schreef:
Ik weet niet of dat voorbehouden is voor het Christendom..
ik heb ook nooit begrepen waarom God iemand die op zondag geen apparaten bedient of het licht aan doet, 'trouwer/beter' is dan iemand die dat niet doet....

Mijn joodse vrienden maken idd geen licht op Shabbes. Vlak voor het ondergaan van de zon worden er wel kaarsen aangestoken 'om koningin Shabbes te verwelkomen', je zit dus niet in het duister.
Vroegah moest je daarvoor hout hakken en wat al niet: werk. 'Op Shabbes is het feest en zijn we vrij.'

Natuurlijk is dat lichtknopje indrukken geen werk, maar het is vooral een grappig spel. (Toen de kinderen nog klein waren werd er ruimhartig gesmokkeld: op een feest is het leuk en wil je geen gedoe. Bij gevaar is er een officiële regel dat alle Shabbes regels overboord gaan.)

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 14:14

Ibbel schreef:
Dat je ziek wordt is de wil van God. Dat mag je dus niet tegenwerken (preventie). Als je beter wordt is dat óók de wil van God, maar daar mag je dus wel bij helpen. Zoiets dus.


Maar waarom zou God dan zo graag willen dat je ziek wordt (en waarom spaart hij dan die andere ongelovigen)? En waarom zou God willen dat ook al kan je genezen, dat niet zou moeten doen? Gods wegen zijn ondoorgrondelijk ofzo? Ik vind dat echt zo naar en onbegrijpelijk...

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 15:42

Het is Gods wil helemaal niet dat je ziek wordt. Natuurlijk wil hij niet dat je ziek wordt. Die dingen gebeuren nou eenmaal. Ik ga niet roepen dat het de schuld is van de zondeval en Eva die van de appel heeft gegeten maar God geeft om de mensen en wil natuurlijk niet dat ze ziek worden.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 15:46

Maar de stroming die tegen vaccineren is.. dat is hier t vraagstuk toch?

Niet of God wil dat je ziek wordt, maar of je beter mag worden .. ofzo..

BigOne
Berichten: 38691
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 16:01

Nou, dat bepaalde stromingen in de christelijke wereld tegen vaccineren zijn was me wel duidelijk, vooral het ziek worden en dan wel de hulp van medicatie aanvaarden terwijl vaccins worden geweigerd vind ik apart.
Of hulp om zwanger te worden of transplantatie.

Lau07
Moderator

Berichten: 1626
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 16:58

Daar hoort bijvoorbeeld ook het weigeren van reanimeren bij. In veel christelijke verzorgingstehuizen worden mensen niet gereanimeerd. Men gaat uit van de eindigheid van het leven en daar hoort dat niet reanimeren bij.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:05

Lau07 schreef:
Daar hoort bijvoorbeeld ook het weigeren van reanimeren bij. In veel christelijke verzorgingstehuizen worden mensen niet gereanimeerd. Men gaat uit van de eindigheid van het leven en daar hoort dat niet reanimeren bij.


Nou heb ik in veel verpleeghuizen gewerkt maar dit is niet per se christelijk :n
Dat heeft vooral te maken met medisch zinloos handelen en de keuze van de mensen zelf. Het wordt namelijk aan iedereen bij opname gevraagd, maar vrijwel iedereen zegt niet gereanimeerd te willen worden.

Lau07
Moderator

Berichten: 1626
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:13

verootjoo schreef:
Lau07 schreef:
Daar hoort bijvoorbeeld ook het weigeren van reanimeren bij. In veel christelijke verzorgingstehuizen worden mensen niet gereanimeerd. Men gaat uit van de eindigheid van het leven en daar hoort dat niet reanimeren bij.


Nou heb ik in veel verpleeghuizen gewerkt maar dit is niet per se christelijk :n
Dat heeft vooral te maken met medisch zinloos handelen en de keuze van de mensen zelf. Het wordt namelijk aan iedereen bij opname gevraagd, maar vrijwel iedereen zegt niet gereanimeerd te willen worden.


Ik weet dat dit in niet-christelijke tehuizen ook standaard wordt gevraagd bij intake, maar in echte christelijke tehuizen wordt dit niet gevraagd maar medegedeeld. In meerdere tehuizen heb ik meegemaakt dat werd verteld dat hier niet werd gereanimeerd en dat als de patient dit wel wilde, er een ander tehuis gezocht moest worden.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:30

Dat vind ik heel bijzonder, nooit meegemaakt en dat mag helemaal niet. Als iemand wel gereanimeerd wil worden ben je verplicht dat te doen.
Hoe kom je aan die informatie?

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:36

Ze mogen uiteraard aan de poort mededelen dat een bewoner die actieve euthanasie wenst, of reanimatie, of voor mijn part dagelijks Hindoestaans eten, in dat tehuis niet kan komen wonen, omdat aan die wensen niet kan worden voldaan. Dat kan, dat mag, en dat gebeurt.

BigOne
Berichten: 38691
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 17:39

Maar dan is er overeenstemming, zoals pijnstilling op sterfbed en wanneer puntje bij paaltje komt verdomd de christelijke verpleegster het. Ze waren niet ver van een officiele klacht verwijderd en achteraf spijt dat ik het niet gedaan heb. Maar terug van het onderwerp want voel de woede weer naar boven komen.

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:48

Gewoon ziekenhuis: vrouw lag op sterven, was vreselijk benauwd en niet bij kennis of in elk geval niet aanspreekbaar. Morfine deed niets. Verpleegkundige weigerde dormicum te geven. Want niet in overeenstemming met haar christelijke opvattingen. Uiteindelijk iemand opgepiept van andere afdeling en die heeft het gegeven (of iemand anders opdracht gegeven ). Vrouw heeft uren liggen snakken naar adem...

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 18:34

Ibbel schreef:
Ze mogen uiteraard aan de poort mededelen dat een bewoner die actieve euthanasie wenst, of reanimatie, of voor mijn part dagelijks Hindoestaans eten, in dat tehuis niet kan komen wonen, omdat aan die wensen niet kan worden voldaan. Dat kan, dat mag, en dat gebeurt.


Dat zou wel een ondermijning van de zorgplicht zijn. Want volgens mij ben je als instelling ook tot bepaalde hoogte verplicht zorg te verlenen aan de mensen die bij je geplaatst worden.
En het is tegenwoordig niet zo dat mensen enorm veel keuze hebben in welk verpleeghuis ze gaan wonen.

Keandra
Berichten: 1174
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 18:56

anjali schreef:
Veel Katholieken Willen het corona-vaccin niet omdat er iets van geaborteerde babies in zou zitten. Bij Astra-Zeneca schijnt dit inderdaad het geval te zijn.Bij Pfizer niet maar wel zou dat getest zijn op cellen die oorspronkelijk stammen van een in het verleden geaborteerde baby.Nou denk ik wel dat de meeste medicijnen die door de farmaceutische industrie zijn geproduceerd volgens deze criteria absoluut niet kosher zijn!Ik heb persoonlijk ook veel moeite met de vele dierproeven die gedaan worden.Ik las onlangs dat er inmiddels zelfs aap\mens embryo's zijn ontwikkeld die ze nodig hebben omdat volgens hun zeggen sommige proeven nu eenmaal niet op mensen gedaan mogen\kunnen worden.Wat ik laatst op de tv zag,dat voor de ontwikkeling van een alzheimer-medicijn patienten in Nederland een ruggenprik krijgen om vocht af te tappen voor wetenschappelijk onderzoek,terwijl dat voor hun persoonlijke diagnose niet nodig is,dat vind ik ook shockerend aangezien iemand met alzheimerachtige klachten zelf niet echt meer in staat is om alles te snappen en weloverwogen toestemming te geven .


Ben je je er dan ook van bewust dat labo uitslagen komen van die foetale longcellen?
Als er een virale kweek aangevraagd wordt, heb je vermoedelijk foetale longcellen of apencellen nodig.
Hier is niets raar aan, naar hetgeen ik van mijn baas gehoord heb, zijn de foetale cellen van een abortus en is het lichaampje gedoneerd aan de wetenschap. Dit wezentje heeft eigenlijk ondertussen al heel veel mensen geholpen om een diagnose te krijgen.
Dus slecht? In mijn ogen zeker niet.
Want als dat slecht is, dan zijn er nog veel meer dingen slecht in een ziekenhuis en de geschiedenis van de geneeskunde. Maar we willen wel er allemaal van profiteren als het nodig is ..... ook godsdienstigen ....

CharleyT
Berichten: 4028
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 20:03

mysa schreef:
Gewoon ziekenhuis: vrouw lag op sterven, was vreselijk benauwd en niet bij kennis of in elk geval niet aanspreekbaar. Morfine deed niets. Verpleegkundige weigerde dormicum te geven. Want niet in overeenstemming met haar christelijke opvattingen. Uiteindelijk iemand opgepiept van andere afdeling en die heeft het gegeven (of iemand anders opdracht gegeven ). Vrouw heeft uren liggen snakken naar adem...


Geen goed woord over voor zo'n 'verpleegkundige'. Je doet je werk zoals het hoort en je laat je overtuigingen gewoon thuis. Jij hoort in jouw positie niet te bepalen of een behandeling past bij jouw persoonlijke overtuiging. Walgelijk!

CharleyT
Berichten: 4028
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 20:07

Suzanne F. schreef:
Het is Gods wil helemaal niet dat je ziek wordt. Natuurlijk wil hij niet dat je ziek wordt. Die dingen gebeuren nou eenmaal. Ik ga niet roepen dat het de schuld is van de zondeval en Eva die van de appel heeft gegeten maar God geeft om de mensen en wil natuurlijk niet dat ze ziek worden.


Zo bijzonder; God geeft om de mensen. Kijk even rond in de wereld, en je ziet ellende, ziektes, oorlogen enz. De almachtige is dan erg mens lievend bezig zeker? Of toch niet zo almachtig als veronderstelt wordt door gelovigen.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 20:34

Tja, die almacht van God.

Ook al zoiets dat gewoon helemaal niet in de bijbel staat.
Maar op gegeven moment ging de Romeinse keizer zich er mee bemoeien. En zo werd het begrip 'almacht' het christendom ingerommeld.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 20:51

CharleyT schreef:
Suzanne F. schreef:
Het is Gods wil helemaal niet dat je ziek wordt. Natuurlijk wil hij niet dat je ziek wordt. Die dingen gebeuren nou eenmaal. Ik ga niet roepen dat het de schuld is van de zondeval en Eva die van de appel heeft gegeten maar God geeft om de mensen en wil natuurlijk niet dat ze ziek worden.


Zo bijzonder; God geeft om de mensen. Kijk even rond in de wereld, en je ziet ellende, ziektes, oorlogen enz. De almachtige is dan erg mens lievend bezig zeker? Of toch niet zo almachtig als veronderstelt wordt door gelovigen.


Dat is niet wat de almachtige God doet. De duivel veroorzaakt ellende op aarde. We leven in een gebroken wereld sinds Eva die verboden vrucht at.
God heeft een beter plan, dat komt nog. Christenen geloven dat God uiteindelijk de wereld weer zal vernieuwen, waarin het goed is en geen plaats voor het kwade.