Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:54

Oh, de literatuurlijst... Ik ben ook nog van de generatie 30 Nederlandse boeken en 15 Engelse. Ik heb zeker de helft van de Engelse boeken in het Nederlands gelezen :+
Ik weet nog dat Jane Eyre favoriet was. Iedereen keek de film. Alleen had het film een ander einde dan het boek. Ik las liever het boek (wel in het Nederlands), dus was de enige in de klas die daar op scoorde :')

Wat Nederlandse literatuur betreft herinner ik me alleen nog Het zwevend schaakbord van Louis Couperus en Kaas van Willem Elsschot. De 1e omdat ik daar verliefd werd op het historische genre (met of zonder een tikje magie) en de 2e omdat dat het enige boek was dat ik niet gelezen had en daar vragen over kreeg. :+
Maar verder zou ik niet meer weten wat ik heb gelezen.

Overigens lees ik nog steeds graag. Een van mijn favorieten stond ook op mijn Engelse lijst (onder groot protest van mijn docent): If tomorrow comes van Sidney Sheldon. Overigens ook in het Nederlands gelezen :+
En ik ben fan van de historische romans van Simone v.d. Vlugt.

Soepblik
Berichten: 1184
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:56

Mkango schreef:
Soepblik schreef:
Je hebt zeker gelijk, echter gaat het de jonge generatie niet om of die mannen vooruitstrevend waren of niet. Waar zijn alle boeken van zwarte schrijvers? De LGBT schrijvers? Waarom moet een boek uit de vorige eeuw komen om ertoe te doen? Waar is de diversiteit en waar zijn de boeken en mensen met wie je je kan identificeren? Of wij dit nu wel of niet belangrijk vinden; Gen Z vindt van wel.
Ach, mijn lijst stond al vol vrouwen en POC schrijvers voordat iedereen ineens 'woke' was en het een issue werd en guess what, daar heb ik tótaal geen moeite voor hoeven doen. Mensen die klagen dat dat soort dingen niet inclusief zijn, hebben vaak zelf ook niet verder gekeken dan hun neus lang is en willen alles op een presenteerblaadje aangeboden krijgen.

Overigens waren er genoeg LGBT+ schrijvers hoor, ook in "de goede oude tijd," alleen waren die niet zo openlijk out als nu. Dus wederom: kwestie van verder kijken dan je neus lang is, ook daarvoor zit je op school, om zelfstandig te leren nadenken.



Maar als een volledige generatie moeite heeft met het probleem van het ontbreken van deze boeken in de leeslijst, moeten zij dan verder kijken dan hun neus lang is of is het daadwerkelijk een probleem? Zo kan je alles heel makkelijk wegwimpelen. Uiteindelijk wil je dat mensen meer gaan lezen - dat gebeurt nu niet. Dan moeten we kijken naar een oplossing en het probleem niet bij de generatie in kwestie laten liggen zonder enige begeleiding.

Dido2316

Berichten: 2005
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:56

Mkango schreef:
Soepblik schreef:
Je hebt zeker gelijk, echter gaat het de jonge generatie niet om of die mannen vooruitstrevend waren of niet. Waar zijn alle boeken van zwarte schrijvers? De LGBT schrijvers? Waarom moet een boek uit de vorige eeuw komen om ertoe te doen? Waar is de diversiteit en waar zijn de boeken en mensen met wie je je kan identificeren? Of wij dit nu wel of niet belangrijk vinden; Gen Z vindt van wel.
Ach, mijn lijst stond al vol vrouwen en POC schrijvers voordat iedereen ineens 'woke' was en het een issue werd en guess what, daar heb ik tótaal geen moeite voor hoeven doen. Mensen die klagen dat dat soort dingen niet inclusief zijn, hebben vaak zelf ook niet verder gekeken dan hun neus lang is en willen alles op een presenteerblaadje aangeboden krijgen.

Overigens waren er genoeg LGBT+ schrijvers hoor, ook in "de goede oude tijd," alleen waren die niet zo openlijk out als nu. Dus wederom: kwestie van verder kijken dan je neus lang is, ook daarvoor zit je op school, om zelfstandig te leren nadenken.


*kuch* Gerard Reve en Frans Kellendonk *kuch*

Apple

Berichten: 76249
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:58

Gerard Reve als voorbeeld als LBGT+ schrijver

Wyb_ster

Berichten: 790
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:03

Ik snap het punt zo goed. Ik lees ook graag, nog steeds. Maar voor mijn literatuurlijst heb ik, en dat kan ik iedereen aanraden, wel geselecteerd: zo jong mogelijk (een boek uit 1990 is gewoon "uit de tijd", een boek met ouderwetse taal van 100 pagina's duurt net zo lang als een boek van 2015 met 350 pagina's (bijv. Kozakkentuin van Jan Brokken) en Vlaams. Ik vind Nederlandse literatuur over het algemeen niet te pruimen, maar Vlaamse literatuur ging er bij mij veel beter in (Erwin Mortier <3)

Ik lees nog steeds veel (Nederlandse) literatuur en heb bij mijn sibblings soms ook echt "leuke" boeken meegegeven om die voor te stellen. Er is echt nog wel wat mogelijk. Voor wie graag de literaire fantasy kant op wil is Het leven uit een dag nog wel aan te raden. Het is er echt, maar het is goed zoeken.

Ik vraag me na al die jaren alleen nog altijd af wie die lijst samenstelt...

Voor Engelse literatuur vind ik het toch soort van anders. Ik heb destijds Oscar Wilde gelezen (the picture of Dorian Gray) en hoe vaak ik in andere boeken/films/series verwijzingen blijf vinden is bizar, en die zijn het leukst als je weet waar het echte verhaal over gaat.

Hiraeth

Berichten: 3235
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:05

Ik kan me niet meer zoveel herrineren van mijn leeslijsten op de middelbare. Deels dus omdat ik altijd de samenvattingen online las en daar conclusies uit trok. De boeken voor Engels die ik moest lezen vond ik interessanter: Animal Farm was kort, Kiterunner was fantastisch geschreven, Never Let Me Go en The Curious Incident of the Dog in the Night Time (ik hoop dat dat de titel is, ik kan me de Deense titel iets beter herrineren :')) waren beide ook wel interessant.

En toch ben ik mijn hele liefde voor fictie kwijtgeraakt. Ik lees nu sporadisch en áls ik lees is het non-fictie: boeken over de Deense cultuur, autobiografieën en boeken met een iets psychologische/filosofische draai.

Toch moet ik voor de studie die ik nu doe weer in de fictie en literatuur duiken en de aansluiting met de onderwijsstof zorgt er voor dat het boek echt gaat leven. Zo lezen we 'De Zeven Broers' (de eerste Finse roman) en theaterstuk 'Een Poppenhuis', die je beide je brein tijdens het lezen laten gebruiken. En dan niet op een storende analytische manier, maar meer dat je begrijpt waarom de personages bepaalde handelingen ondernemen en wat voor invloed dat heeft. De deur die Nora dichtslaat in 'Een poppenhuis' zette een golfbeweging in gang waarbij men de rol van de vrouw in het gezin anders ging bekijken. Als je dat koppelt met zowel de stof als problematiek van nu, gaan al deze zaken leven en kan je het aan elkaar verbinden.

Ik kan me dus goed vinden in Ibbel haar post van enkele pagina's terug waarin ze bespreekt dat er veel meer aan elkaar gekoppeld moet worden. Je hebt dan de bouwsteentjes al en je krijgt daar alleen maar meer vat op als je er ook mee leert bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:06

Soepblik schreef:
Maar als een volledige generatie moeite heeft met het probleem van het ontbreken van deze boeken in de leeslijst, moeten zij dan verder kijken dan hun neus lang is of is het daadwerkelijk een probleem? Zo kan je alles heel makkelijk wegwimpelen. Uiteindelijk wil je dat mensen meer gaan lezen - dat gebeurt nu niet. Dan moeten we kijken naar een oplossing en het probleem niet bij de generatie in kwestie laten liggen zonder enige begeleiding.
Als die leerlingen er écht zoveel interesse in hebben, zeker in deze tijd van internet, is het inderdaad een kwestie van niet verder willen kijken dan hun neus lang is. Zoals ik zeg had ik er totaal geen moeite mee om een diverse leeslijst samen te stellen (en dat deed ik niet eens bewust, it's just how I roll), maar daarvoor heb ik inderdaad wel af moeten wijken van de suggesties die gedaan werden door school. Als je zelf niet kunt bedenken om even te googlen op "LGBT literatuur" of iets dergelijks, vind je het blijkbaar toch niet zo heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:11

Ik had zelf weinig issues met de leeslijst 15 jaar geleden... had veel vrije keus ook - dus ik koos boeken die me aanspraken. Van Hajar en Daan van Anker tkt de Donkere kamer van Damockes. :D Alleen Russisch Blauw heb ik niet uitgelezen en me doorheen gebluft. Ik had een klasgenootje dat opschepte dat ze De ontdekking van de hemel ging lezen. Maar ze kwam er niet doorheen. Ik las hem in vier dagen en had een 9,5 op mn eindmondeling. :') bij Engels mocht ik Tolkien lezen :)) ik lees nog steeds 100+ boeken per jaar.

Ook veel klasgenoten die hun plezier in lezen verloren zijn. Die voor het gouden ei gingen ivm de dikte.

Ik heb hem nooit gelezen _O- het is al jaren de meest gezochte en gelezen recensie op boekenplatform Hebban.

Je ziet wel dat de boekverkopen weer in de lift zitten - ergens leest men wel weer meer. Ook met de e-reader.

Je hebt boeken social media: Goodreads en Hebban. Daar zouden scholen ook wat mee kunnen doen.

Dallista

Berichten: 4427
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:14

Het enige dat ik me nog kan herinneren van De Komst van Joachim Stiller is dat ik het wel een van de “leukere” boeken vond… iets met magisch realisme of zo?
En wat ook erg leesbaar was, was Karakter. Dat had iedereen op de lijst, omdat we eerst met klas naar de film gingen die toen in de bios draaide.

@Hanafubuki ik mocht ook Tolkien LotR erop zetten als enige eigen keuze boek op de lijst. Maar ja… toen vroeg de docent gewoon niets daarover bij het mondeling, dus daar schoot ik niets mee op. :+

mysa

Berichten: 10650
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:19

Ibbel schreef:
karuna schreef:
Oh jullie ook al. Bernlef. Ging over dementie. Kort amerkaans van wolkers met de erwten worteltjes overgegeven in het rode schaamhaar van de jongen. Ik was een lezer (nu luisterboeken) maar de literatuurlijst |o ik kreeg een complete black out met het examen vanwege een boek over voyeurisme. 8)7


Sowieso is mijn bezwaar tegen Nederlandse literatuur dat het kennelijk altijd over seks moet gaan.


Ja maar dat is een tijdsbeeld, vooral jaren zeventig. Ik had ook een aversie tegen bijvoorbeeld Wolkers en sommige Reve-boeken maar ik hield dan weer wel van Couperus, Haasse etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:23

Dallista schreef:
Het enige dat ik me nog kan herinneren van De Komst van Joachim Stiller is dat ik het wel een van de “leukere” boeken vond… iets met magisch realisme of zo?
En wat ook erg leesbaar was, was Karakter. Dat had iedereen op de lijst, omdat we eerst met klas naar de film gingen die toen in de bios draaide.

@Hanafubuki ik mocht ook Tolkien LotR erop zetten als enige eigen keuze boek op de lijst. Maar ja… toen vroeg de docent gewoon niets daarover bij het mondeling, dus daar schoot ik niets mee op. :+


Flauw :+

Wij hadden geloof ik niet eens een mondeling voor Engels, Frans en Duits - en ik heb voor alles boeken gelezen.

Lees ook nog steeds veel in vreemde talen. Frans en Duits sowieso, Spaans probeer ik ook bij te houden :D - voor duits een geniale tip: Qualityland van Marc Uwe-Kling. :j

Wat ik niet begrijp is dat ze niet nog een tussenstap nemen qua boeken op school. Als ik kijk naar mijn tijd, en die van mijn broertje en zusje - beiden nu ook weer lezers toen veel minder door de verplichte kost en niveau. Want wij moesten wel vanaf jaar 4 het merendeel 3* lezen. Volgens mij mocht er na het gouden ei niks makkelijks meer.

Maar even terug, warrig dit.

Pak in jaar 1 - 2 - 3 voornamelijk mid grade en YA. In jaar 4 ga je dan YA doen met een stukje New Adult. En dan in 5 - 6 maak je de transitie van NA naar Literatuur.

In principe zijn YA en NA namelijk ook gewoon "volwassen" boeken - alleen dan toegankelijker geschreven voor jongere leeftijden, met name gericht op leeftijd hoofdpersonages ook.

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:26

troi schreef:
Tja, ik denk er anders over. Tuurlijk zaten er vermoeiende boeken tussen maar vooral ben ik erdoor geïnspireerd geraakt! Bint bijvoorbeeld, hersenschimmen, ontdekking van de hemel. Zo verschrikkelijk mooi!

Serieus?

Ik heb o.a. Hersenschimmen gelezen en vond het echt verschrikkelijk.

Dit was zo’n 24 jaar geleden. Wij hadden nog zeer beperkt internet dus ik geef echt de literatuur lijst de schuld en niet de digitalisering.

Ik vond alleen het boek “ vanwege een tere huid” nog wel door te komen.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 08-10-21 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49321
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:29

mysa schreef:
Ja maar dat is een tijdsbeeld, vooral jaren zeventig. Ik had ook een aversie tegen bijvoorbeeld Wolkers en sommige Reve-boeken maar ik hield dan weer wel van Couperus, Haasse etc.


Tijdsbeeld?
Ik kreeg een tijd terug een boek van Arjen van Veelen (van zijn schoonmoeder notabene). Die rukt dat hele boek door hoor :+
En Joe speedboat is niet veel beter.

xxCYNNxx

Berichten: 5665
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:33

o wat ik mij nu net bedenk; wat ik WEL bij mn Nederlandse leraar voor elkaar kreeg; ipv hersenschimmen een bundel van Kees van Kooten lezen. Was een bundel van 3 boekjes met korte verhalen waarin in elk verhaal er iets mis gaat en wat op een heerlijk humoristische wijze geschreven is; modermismen/meer modermismen/ meest modermismen.
Ook die tijdens mn mondeling behandeld gekregen, maar dat maakte niet uit; had de hele bundel al 4 keer gelezen voor ik hem aandroeg bij mn leraar, dus kende het door en door.
Met een beetje onderhandelen valt er wat te schipperen met die lijsten gelukkig...tenminste; als je een beetje een welwillende leraar hebt.

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:33

Joe Speedboat heb ik jaren in de kast gehad. Ook zo'n boek waar ik drie keer in ben begonnen en drie keer ben afgehaakt. Ik heb het toevallig een paar maanden geleden achtergelaten in een minibieb. :))

Apple

Berichten: 76249
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:34

Een bundel van Kees van Kooten heb ik ook nog gelezen voor mijn lijst inderdaad :D

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:34

Ohhh TS dankjewel! _/-\o_ Ik dacht echt dat ik de enige was die dit zag gebeuren.
De laatste reeks die ik ooit bewust heb gevolgd en gekocht was Warrior Cats in het DUITS, omdat deze in Nederland niet eens bestonden toen.. Dit is echt jaaaren terug.

Inmiddels heb ik ook al jaren geen bibliotheekpas meer en lees ik sporadisch boeken, die dan altijd gaan over hoe je psychologisch beter wordt.. Ookal waardeer ik Brené Brown dan weer wel. :') Ik zou zoiets willen oppakken waarin je weer lekker wegkruipen kan zoals vroeger.. :o De zeven bergen vond ik tof, Wild van Cheryl strayed helemaal. Die heb ik nu a zo'n vijf keer gelezen. Die stijlen vind ik echt tof, maar lijken echt steeds moeilijker te vinden.

Mijn laatste boek van nu was "Vos en ik" waar ik hoop op had, maar na pagina 87 heb ik toch echt moeten afhaken.. Zo veel gemijmer over planten en dieren hoe dat zich in ecologische termen met elkaar verhoudt dat je de draad kwijtraakt..

Karin schreef:
Joe Speedboat heb ik jaren in de kast gehad. Ook zo'n boek waar ik drie keer in ben begonnen en drie keer ben afgehaakt. Ik heb het toevallig een paar maanden geleden achtergelaten in een minibieb. :))

Tof idee van die mini-biebs op te zoeken! Die ga ik van je lenen.. :D
Laatst bijgewerkt door Canon op 08-10-21 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:36

Joe Speedboot heb ik geloof ik ook eens gelezen.. maar weggedrukt dan want herinner me er niet veel van. Zal ook wel populair zijn want niet te dik _O-

Ook van Tommy Wieringa maar wel erg goed: de Heilige Rita. Denk dat veel 5e en 6e klassers daar wel goed mee zouden kunnen lezen.

Ibbel

Berichten: 49321
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:37

Karin schreef:
Joe Speedboat heb ik jaren in de kast gehad. Ook zo'n boek waar ik drie keer in ben begonnen en drie keer ben afgehaakt. Ik heb het toevallig een paar maanden geleden achtergelaten in een minibieb. :))


Ik kreeg 'm van mijn buurvrouw die 'm uit een mini-bieb had :+
Hij is weer terug richting mini-bieb ook :D

mysa

Berichten: 10650
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:38

Ibbel schreef:
mysa schreef:
Ja maar dat is een tijdsbeeld, vooral jaren zeventig. Ik had ook een aversie tegen bijvoorbeeld Wolkers en sommige Reve-boeken maar ik hield dan weer wel van Couperus, Haasse etc.


Tijdsbeeld?
Ik kreeg een tijd terug een boek van Arjen van Veelen (van zijn schoonmoeder notabene). Die rukt dat hele boek door hoor :+
En Joe speedboat is niet veel beter.


Geen van beide gelezen. ;) Ben sowieso geen grote lezer van contemporaine Nederlandse literatuur. De trend heeft zich dus doorgezet. :(

Wel blij dat ik geen over seks schrijvende (schoon-) kinderen heb. Zo'n boek zou ik niet snel cadeau doen. Wel een nichtje dat kunstenares is, een heel goede maar ze maakt illustraties met monsters die een seksuele lading hebben. Brrr...

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:42

Ik vind minibiebs sowieso een geweldige uitvinding. Ik heb altijd een doos ruilmateriaal staan, al dan niet afkomstig uit minibiebs. Soms zit er een pareltje tussen dat ik blijvend aan mijn verzameling toevoeg (ik verzamel overigens ook Boekenweekgeschenken), maar het is vooral een mogelijkheid om aan boeken te komen 'die ik toch al eens wilde lezen' of waar ik toevallig tegenaan loop.

pien_2010

Berichten: 44029
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:51

Karakter van Bordewijk.....wat een prachtig boek vond ik dat <3
Ik was heel erg jong toen ik dit las (11 jaar of zo). Gepikt uit de boekenkast van mijn pa.

axel_1997

Berichten: 1826
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-21 12:53

Die vond ik dan weer het ergste van allemaal. :')

pien_2010

Berichten: 44029
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:08

axel_1997 schreef:
Die vond ik dan weer het ergste van allemaal. :')


Leuk vind ik dit topic. Al die verschillende verhalen en ervaringen. Heerlijk al die verschillen. <3

Soepblik
Berichten: 1184
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:30

Mkango schreef:
Soepblik schreef:
Maar als een volledige generatie moeite heeft met het probleem van het ontbreken van deze boeken in de leeslijst, moeten zij dan verder kijken dan hun neus lang is of is het daadwerkelijk een probleem? Zo kan je alles heel makkelijk wegwimpelen. Uiteindelijk wil je dat mensen meer gaan lezen - dat gebeurt nu niet. Dan moeten we kijken naar een oplossing en het probleem niet bij de generatie in kwestie laten liggen zonder enige begeleiding.
Als die leerlingen er écht zoveel interesse in hebben, zeker in deze tijd van internet, is het inderdaad een kwestie van niet verder willen kijken dan hun neus lang is. Zoals ik zeg had ik er totaal geen moeite mee om een diverse leeslijst samen te stellen (en dat deed ik niet eens bewust, it's just how I roll), maar daarvoor heb ik inderdaad wel af moeten wijken van de suggesties die gedaan werden door school. Als je zelf niet kunt bedenken om even te googlen op "LGBT literatuur" of iets dergelijks, vind je het blijkbaar toch niet zo heel belangrijk.



Kort door de bocht is jouw tweede naam? De tijden zijn anders en jongeren staan onder veel druk op verschillende manieren (en nee; ze zijn of vinden zichzelf niet zielig. Er zijn gewoon harde feiten die dat uitwijzen). Naast vele andere activiteiten is er wellicht geen tijd om ook nog een docent, laat staan de overheid, ervan te proberen overtuigen dat er een andere leeslijst moet komen. En er zullen heus jongeren zijn die het wel proberen, maar er wordt in Nederland over het algemeen niet naar jonge generaties geluisterd.

Dat jij makkelijk een LGBT boek mocht lezen betekent niet dat een ander dat wel mag van zijn docent, en ook niet dat het probleem van desinteresse in lezen makkelijk is opgelost wanneer iedereen even verder kijkt dan hun neus lang is. Daarbij is het idee dat motivatie enkel vanuit een leerling moet komen totáál achterhaald; een goede docent die leerlingen weet te inspireren is zó belangrijk. En die zijn er helaas maar weinig. Je kan van een jonge, ontwikkelende, zich zelf nog niet snappende generatie niet zeggen dat ze iets niet doen omdat ze daar simpelweg geen zin in hebben. Dat ligt véél complexer.