Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly
Mkango schreef:Soepblik schreef:Ach, mijn lijst stond al vol vrouwen en POC schrijvers voordat iedereen ineens 'woke' was en het een issue werd en guess what, daar heb ik tótaal geen moeite voor hoeven doen. Mensen die klagen dat dat soort dingen niet inclusief zijn, hebben vaak zelf ook niet verder gekeken dan hun neus lang is en willen alles op een presenteerblaadje aangeboden krijgen.Je hebt zeker gelijk, echter gaat het de jonge generatie niet om of die mannen vooruitstrevend waren of niet. Waar zijn alle boeken van zwarte schrijvers? De LGBT schrijvers? Waarom moet een boek uit de vorige eeuw komen om ertoe te doen? Waar is de diversiteit en waar zijn de boeken en mensen met wie je je kan identificeren? Of wij dit nu wel of niet belangrijk vinden; Gen Z vindt van wel.
Overigens waren er genoeg LGBT+ schrijvers hoor, ook in "de goede oude tijd," alleen waren die niet zo openlijk out als nu. Dus wederom: kwestie van verder kijken dan je neus lang is, ook daarvoor zit je op school, om zelfstandig te leren nadenken.
Mkango schreef:Soepblik schreef:Ach, mijn lijst stond al vol vrouwen en POC schrijvers voordat iedereen ineens 'woke' was en het een issue werd en guess what, daar heb ik tótaal geen moeite voor hoeven doen. Mensen die klagen dat dat soort dingen niet inclusief zijn, hebben vaak zelf ook niet verder gekeken dan hun neus lang is en willen alles op een presenteerblaadje aangeboden krijgen.Je hebt zeker gelijk, echter gaat het de jonge generatie niet om of die mannen vooruitstrevend waren of niet. Waar zijn alle boeken van zwarte schrijvers? De LGBT schrijvers? Waarom moet een boek uit de vorige eeuw komen om ertoe te doen? Waar is de diversiteit en waar zijn de boeken en mensen met wie je je kan identificeren? Of wij dit nu wel of niet belangrijk vinden; Gen Z vindt van wel.
Overigens waren er genoeg LGBT+ schrijvers hoor, ook in "de goede oude tijd," alleen waren die niet zo openlijk out als nu. Dus wederom: kwestie van verder kijken dan je neus lang is, ook daarvoor zit je op school, om zelfstandig te leren nadenken.
Soepblik schreef:Als die leerlingen er écht zoveel interesse in hebben, zeker in deze tijd van internet, is het inderdaad een kwestie van niet verder willen kijken dan hun neus lang is. Zoals ik zeg had ik er totaal geen moeite mee om een diverse leeslijst samen te stellen (en dat deed ik niet eens bewust, it's just how I roll), maar daarvoor heb ik inderdaad wel af moeten wijken van de suggesties die gedaan werden door school. Als je zelf niet kunt bedenken om even te googlen op "LGBT literatuur" of iets dergelijks, vind je het blijkbaar toch niet zo heel belangrijk.Maar als een volledige generatie moeite heeft met het probleem van het ontbreken van deze boeken in de leeslijst, moeten zij dan verder kijken dan hun neus lang is of is het daadwerkelijk een probleem? Zo kan je alles heel makkelijk wegwimpelen. Uiteindelijk wil je dat mensen meer gaan lezen - dat gebeurt nu niet. Dan moeten we kijken naar een oplossing en het probleem niet bij de generatie in kwestie laten liggen zonder enige begeleiding.
Ibbel schreef:karuna schreef:Oh jullie ook al. Bernlef. Ging over dementie. Kort amerkaans van wolkers met de erwten worteltjes overgegeven in het rode schaamhaar van de jongen. Ik was een lezer (nu luisterboeken) maar de literatuurlijst ik kreeg een complete black out met het examen vanwege een boek over voyeurisme.
Sowieso is mijn bezwaar tegen Nederlandse literatuur dat het kennelijk altijd over seks moet gaan.
Dallista schreef:Het enige dat ik me nog kan herinneren van De Komst van Joachim Stiller is dat ik het wel een van de “leukere” boeken vond… iets met magisch realisme of zo?
En wat ook erg leesbaar was, was Karakter. Dat had iedereen op de lijst, omdat we eerst met klas naar de film gingen die toen in de bios draaide.
@Hanafubuki ik mocht ook Tolkien LotR erop zetten als enige eigen keuze boek op de lijst. Maar ja… toen vroeg de docent gewoon niets daarover bij het mondeling, dus daar schoot ik niets mee op.
troi schreef:Tja, ik denk er anders over. Tuurlijk zaten er vermoeiende boeken tussen maar vooral ben ik erdoor geïnspireerd geraakt! Bint bijvoorbeeld, hersenschimmen, ontdekking van de hemel. Zo verschrikkelijk mooi!
mysa schreef:Ja maar dat is een tijdsbeeld, vooral jaren zeventig. Ik had ook een aversie tegen bijvoorbeeld Wolkers en sommige Reve-boeken maar ik hield dan weer wel van Couperus, Haasse etc.
Karin schreef:Joe Speedboat heb ik jaren in de kast gehad. Ook zo'n boek waar ik drie keer in ben begonnen en drie keer ben afgehaakt. Ik heb het toevallig een paar maanden geleden achtergelaten in een minibieb.
Karin schreef:Joe Speedboat heb ik jaren in de kast gehad. Ook zo'n boek waar ik drie keer in ben begonnen en drie keer ben afgehaakt. Ik heb het toevallig een paar maanden geleden achtergelaten in een minibieb.
Ibbel schreef:mysa schreef:Ja maar dat is een tijdsbeeld, vooral jaren zeventig. Ik had ook een aversie tegen bijvoorbeeld Wolkers en sommige Reve-boeken maar ik hield dan weer wel van Couperus, Haasse etc.
Tijdsbeeld?
Ik kreeg een tijd terug een boek van Arjen van Veelen (van zijn schoonmoeder notabene). Die rukt dat hele boek door hoor
En Joe speedboat is niet veel beter.
Mkango schreef:Soepblik schreef:Als die leerlingen er écht zoveel interesse in hebben, zeker in deze tijd van internet, is het inderdaad een kwestie van niet verder willen kijken dan hun neus lang is. Zoals ik zeg had ik er totaal geen moeite mee om een diverse leeslijst samen te stellen (en dat deed ik niet eens bewust, it's just how I roll), maar daarvoor heb ik inderdaad wel af moeten wijken van de suggesties die gedaan werden door school. Als je zelf niet kunt bedenken om even te googlen op "LGBT literatuur" of iets dergelijks, vind je het blijkbaar toch niet zo heel belangrijk.Maar als een volledige generatie moeite heeft met het probleem van het ontbreken van deze boeken in de leeslijst, moeten zij dan verder kijken dan hun neus lang is of is het daadwerkelijk een probleem? Zo kan je alles heel makkelijk wegwimpelen. Uiteindelijk wil je dat mensen meer gaan lezen - dat gebeurt nu niet. Dan moeten we kijken naar een oplossing en het probleem niet bij de generatie in kwestie laten liggen zonder enige begeleiding.