Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 08:54

MarjanB schreef:
Want mensen kiezen nog steeds voor goedkoop en dat blijft altijd te verkrijgen zolang er goedkoop Iers, oost Europees en zuid Amerikaans vlees in de Nederlandse supermarkten ligt. Denk dat als je dat probleem oppakt, de marges op Nederlands vlees verhoogt en Nederlandse producten voorrang geeft in de supermarkt je ineens een heel ander speelveld hebt.

Eigenlijk zitten we vast in een cirkel:
- De lonen zijn minder gestegen dan de kosten
- Producten worden duurder
- De keuze gaat naar goedkopere producten

Heel zwart wit gezien tenminste. Ik schrik nog steeds van de prijsverschillen tussen wat de boer krijgt én de prijs in de supermarkt. Daar zitten heel wat ketens tussen die allemaal hun zakcentje moeten verdienen.

En het gekke is: producten uit het buitenland zijn goedkoper... tegen lager welzijn en slechtere natuurnormen.
Laatst bijgewerkt door Winged op 08-09-21 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 08:54

robert45 schreef:
idinn schreef:
Daar heb ik geen kijk op.. vast ook zat.. hebben dan dus ook zitten slapen. Mogen ze ook prima wat aan gaan doen wat mij betreft.


En wat moeten ze daar aan doen?

Je krijgt papierenbesparingen tegen torenhoge kosten.

Er was ergens ook een groot distributiecentrum van een supermarkt. Daar rijden dus de hele dag vrachtwagens af en aan. De wet stelt dat die ook een vergunning moeten hebben. Daar waren de boeren dus boos over. Want dat is meten met 2 maten.

Uiteindelijk zal dan zo’n distributiecentrum tegen betaling de nodige vergunningen krijgen, en het probleem is opgelost.

Er is geen gram minder uitstoot maar op papier klopt het.


maar als een boer een vergunning aanvraagt staat de club van Vollenbroek meteen op om bezwaar aan te tekenen.

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 08:54

MarjanB schreef:
Ik heb van de week nog een erg interessant gesprek gehad met een grote voerleverancier. Over biologisch, ketens met meer dierwelzijn en verkleinen van de sector met behoud van goede marges.

Het enige wat wij konden bedenken is, dat het prima kan en dat er steun is vanuit de sector om het anders te doen. Echter dat kan niet zo lang mensen in de supermarkt niet kiezen voor het vlees uit zo’n keten van boeren of biologisch. Want mensen kiezen nog steeds voor goedkoop en dat blijft altijd te verkrijgen zolang er goedkoop Iers, oost Europees en zuid Amerikaans vlees in de Nederlandse supermarkten ligt. Denk dat als je dat probleem oppakt, de marges op Nederlands vlees verhoogt en Nederlandse producten voorrang geeft in de supermarkt je ineens een heel ander speelveld hebt.


Je weet wat biologisch vlees kost?

Dan weet je ook gelijk de reden dat veel mensen dit niet kunnen betalen. Gewoon vlees is al behoorlijk duur geworden de afgelopen tijd. Kijk maar eens naar de prijzen zonder de aanbiedingen.

De meeste mensen verdienen niet zo bijster veel die zijn al blij dat ze aan het einde van de maand nog wat geld overhouden. Die hebben zeker geen geld voor biologisch, want zodra die sticker ergens op geplakt zit mag je in de buidel tasten.

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 08:57

Winged schreef:
MarjanB schreef:
Want mensen kiezen nog steeds voor goedkoop en dat blijft altijd te verkrijgen zolang er goedkoop Iers, oost Europees en zuid Amerikaans vlees in de Nederlandse supermarkten ligt. Denk dat als je dat probleem oppakt, de marges op Nederlands vlees verhoogt en Nederlandse producten voorrang geeft in de supermarkt je ineens een heel ander speelveld hebt.

Eigenlijk zitten we vast in een cirkel:
- De lonen zijn minder gestegen dan de kosten
- Producten worden duurder
- De keuze gaat naar goedkopere producten

Heel zwart wit gezien tenminste. Ik schrik nog steeds van de prijsverschillen tussen wat de boer krijgt én de prijs in de supermarkt. Daar zitten heel wat ketens tussen die allemaal hun zakcentje moeten verdienen.


precies al die ketens, ik meen goed voor 600.000 banen in Nederland, krijgen er ook last van als er heel veel boeren uit Nederland moeten gaan verdwijnen.

Ik zou best willen overstappen naar Biologisch, maar er is gewoon geen vraag naar, de opbrengsten wegen niet op tegen de kosten, en van idealisme kan ik niet leven. De melkfabriek kan de biologische melk niet kwijt en daarom is er een lange wachtlijst voor boeren die willen overstappen. tja.
Ons land is overigens ook niet geschikt voor biologisch, maar dat terzijde.

MarjanB

Berichten: 16639
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 09:11

Klopt hoor, biologisch is ook niet altijd logisch. Denk dat als Nederlands vlees (en groenten) voorrang krijgen in de schappen en de marges voor de boeren beter zijn dat we dan veel meer bereiken dan ontginning. Ik denk zelf dat als die plannen door gaan de pleuris uit breekt. En moet zeggen ik zal dan ook mijn steentje bijdragen aan het ondersteunen van de boeren.

Als een varkenshouder 5 cent per kilo meer krijgt dan kan hij met minder varkens zijn gezin draaiende houden. 10 cent bij de melkprijs op en je kan met 80 koeien uit in plaats van 140. Maar dan moet de overheid en periferie wel stelling nemen en de marges niet op nieuw in de zak van de handel verdwijnen.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 09:26

mysa schreef:
Er is nogal een verschil tussen afhankelijk zijn van het buitenland of een van de grootste exporteurs van landbouwproducten zijn.
We kunnen toch ook gewoon zelfvoorzienend zijn en minder exporteren?


Maar waar gaat ons voedsel heen dan? En kunnen de landen die het afnemen, zelf voedsel produceren? En tegen welke normen doen ze dat?

Ik heb geen idee, maar sommige dingen zijn niet perse voor niks zoals ze zijn. En Nederland heeft denk ik nog best een knap staaltje goede voedselproductie.

Zijn er landen die het beter doen? En kunnen die dan eventueel de wereldbevolking voorzien?

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 09:26

Ik kwam deze tegen, hoe kan dit nou, voor zo'n prijs?


Afbeelding


Ook zag ik deze nog, stikstofuitstoot in NL? Ik weet niet of dat klopt hoor, vond 'm op FB.


Afbeelding

Over het krampachtig vast houden aan wat je hebt. De overheid heeft wel eens vaker met terugwerkende kracht gezegd: Ohja, we nemen als peildatum een paar jaar terug, zoveel dieren als je toen had, dat mag. Alles wat je daarna hebt gekocht: voer maar af.

Je denkt toch niet dat een boer met dat soort gedrag ook maar iets vrijwillig gaat opgeven. Houden wat je hebt qua vergunning is nog niet eens een garantie met deze overheid, laat staan dat je straks opdracht krijgt te krimpen.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 09:31

Citaat:
De overheid heeft wel eens vaker met terugwerkende kracht gezegd: Ohja, we nemen als peildatum een paar jaar terug, zoveel dieren als je toen had, dat mag. Alles wat je daarna hebt gekocht: voer maar af.

Ik heb dat wel eerder gelezen, dit verhaal..
Ik snap dan ook niet dat er mensen zijn die zeggen "ze hadden dat al lang kunnen weten allemaal".. met dat gedraaikont van de overheid (en rare metingen) kan je toch helemaal niks zeker weten... :?

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 09:33

Wat mij vooral zo stoort is dat het zo'n papieren verhaal is allemaal... net of we alleen natuur hebben in natura2000 gebieden en daarbuiten niets. Net of het platteland hier niet samen kan gaan met natuur. Ook ik vind dat we best anders mogen gaan boeren, minder intensief en grootschalig. Maar de manier waarop dat bereikt moet worden is verschrikkelijk. Vanaf de jaren 70 is alles gericht op schaalvergroting, denk aan de ruilverkaveling. Maar ook kan ik me heugen dat in de jaren 90 zo veel kleine boerenbedrijven moesten stoppen omdat een klein bedrijf of een gemengd bedrijf gewoon niet meer rendabel was. Alles wordt gestuurd door regelgeving en papieren cijfers. En die regelgeving veranderd nogal eens. Waarom kunnen we niet gewoon ons boerenverstand gebruiken?? Oja dat is niet meetbaar natuurlijk....
Ik ben er bang voor dat hier dalijk het platteland verdwijnt omdat het op papier vervuilend is (ja in het echt wellicht ook, maar dat zijn slechts bepaalde aspecten die je aan kan pakken, en niet het gehele platteland). En met dit platteland ook de kleinschalige natuur die niet als zodanig benoemd is. Want ja op papier is een zonneveld immers 'schoon'.
En ondertussen slaan we helemaal door in zogenaamde efficiëntie en kostenbesparingen op papier.
Ik heb vreselijk te doen met alle mensen die te maken krijgen met dit soort door de overheid bedachte zaken en probeer mijn eigen steentje bij te dragen door zo min mogelijk mee te gaan in heel deze consumptie maatschappij waar alles zo massaal mogelijk tegen zo'n goedkoop mogelijke prijs moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 09:56

meggiemeg schreef:
Zolang bedrijven intern kunnen salderen is er geen wnb vergunning meer nodig, dat is de nieuwe werkwijze van de provincie, echter wordt een aanvraag niet echt heel erg goed bekeken of getoetst, zodra aanvrager aangeeft dat het om intern salderen gaat is het al goed en wordt er eigenlijk in veel gevallen niet verder gekeken. Zelfs de aanvragen van vorig jaar die vanwege corona nog niet behandeld zijn worden niet eens meer bekeken, de aanvrager krijgt gewoon een schrijven wat ze willen, aanvraag intrekken of een positieve weigering.

Intern salderen zijn echter gewoon regels aan verbonden. Dat doe je ofwel tegen je wnb vergunde situatie ofwel gebaseerd op je uitstoot op de referentiedata. Heb je beide niet dan kan je niet intern salderen. Mijn ervaring is dat aanvragen zeker wél worden bekeken bij doorgeven van de keuze. Zonder eventuele aanvullingen kan je intrekken, maar dan is het niet kosteloos omdat de provincie niet kon concluderen of het intern salderen en dus vergunningsvrij is. Dat is dan volledig je eigen risico. Wil je kosteloos intrekken of een positieve weigering dan kijken ze er zeker wel naar.

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 10:11

Cer schreef:
Citaat:
De overheid heeft wel eens vaker met terugwerkende kracht gezegd: Ohja, we nemen als peildatum een paar jaar terug, zoveel dieren als je toen had, dat mag. Alles wat je daarna hebt gekocht: voer maar af.

Ik heb dat wel eerder gelezen, dit verhaal..
Ik snap dan ook niet dat er mensen zijn die zeggen "ze hadden dat al lang kunnen weten allemaal".. met dat gedraaikont van de overheid (en rare metingen) kan je toch helemaal niks zeker weten... :?


Vooral Henk Bleker ( die zakkenvuller die het woord integer niet kent) heeft daar grote steken laten vallen door het dossier door te schuiven en geen beslissing te nemen.

Dat er maatregelen zouden komen om ongebreidelde groei te beteugelen na de afschaffing van het melkquotum was duidelijk. De invulling daarvan niet.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 10:23

Dat er maatregelen zouden komen om ongebreidelde groei te beteugelen na de afschaffing van het melkquotum was duidelijk. De invulling daarvan niet.[/quote]

Wij hebben op dat moment 8,3 % van onze koeien moeten wegdoen.We waren niet gegroeid in aantallen,hadden alle vergunningen op orde. Er zijn toen stallen prop en prop vol gezet ,zonder de juiste vergunningen van veehouders die contacten haddden met beleidsmakers.Vleesveehouders telden in ene ook mee voor de aantallen terwijl dat helemaal niet hoefde .Ik ben van mijn leven niet zo genaaid als toen die tijd.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 10:30

Maar jij had dat van tevoren kunnen weten Sarino, en gewoon op tijd kunnen handelen...

(sarcasmemodus uit)

mysa

Berichten: 10642
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 10:33

Cer schreef:
mysa schreef:
Er is nogal een verschil tussen afhankelijk zijn van het buitenland of een van de grootste exporteurs van landbouwproducten zijn.
We kunnen toch ook gewoon zelfvoorzienend zijn en minder exporteren?


Maar waar gaat ons voedsel heen dan? En kunnen de landen die het afnemen, zelf voedsel produceren? En tegen welke normen doen ze dat?

Ik heb geen idee, maar sommige dingen zijn niet perse voor niks zoals ze zijn. En Nederland heeft denk ik nog best een knap staaltje goede voedselproductie.

Zijn er landen die het beter doen? En kunnen die dan eventueel de wereldbevolking voorzien?


Ik weet niet precies waar het heen gaat maar ik denk maar zo dat ons vlees en onze bloembollen niet in ontwikkelingslanden terecht komt.

Het hele systeem klopt gewoon niet: waarom importeren we hier Zuid-Amerikaans en Iers vlees terwijl we vlees uit NL weer exporteren? En waarom gaan varkens half Europa door om als Parmaham weer ingevoerd te worden?

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 10:35

Cer schreef:
Maar jij had dat van tevoren kunnen weten Sarino, en gewoon op tijd kunnen handelen...

(sarcasmemodus uit)

Het goede nieuws is wel dat iedereen nu weet dat je waarschijnlijk door de overheid genaaid wordt :=

Ik denk dat de meeste mensen echt wel mee willen helpen stikstof terug te dringen. MAAR: dan moet er wel een beleid liggen dat voor de komende 10-15 jaar vast ligt zodat er naar de toekomst gekeken kan worden. Als je kijkt naar de schommelingen in de afgelopen 10 jaar dan snap ik heel goed dat er geen boer meer durft te investeren.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 10:36

idinn schreef:
meggiemeg schreef:
Zolang bedrijven intern kunnen salderen is er geen wnb vergunning meer nodig, dat is de nieuwe werkwijze van de provincie, echter wordt een aanvraag niet echt heel erg goed bekeken of getoetst, zodra aanvrager aangeeft dat het om intern salderen gaat is het al goed en wordt er eigenlijk in veel gevallen niet verder gekeken. Zelfs de aanvragen van vorig jaar die vanwege corona nog niet behandeld zijn worden niet eens meer bekeken, de aanvrager krijgt gewoon een schrijven wat ze willen, aanvraag intrekken of een positieve weigering.

Intern salderen zijn echter gewoon regels aan verbonden. Dat doe je ofwel tegen je wnb vergunde situatie ofwel gebaseerd op je uitstoot op de referentiedata. Heb je beide niet dan kan je niet intern salderen. Mijn ervaring is dat aanvragen zeker wél worden bekeken bij doorgeven van de keuze. Zonder eventuele aanvullingen kan je intrekken, maar dan is het niet kosteloos omdat de provincie niet kon concluderen of het intern salderen en dus vergunningsvrij is. Dat is dan volledig je eigen risico. Wil je kosteloos intrekken of een positieve weigering dan kijken ze er zeker wel naar.

Dus niet, de werkwijze is daarin veranderd onlangs, heb schrijven liggen van de provincie dat ze je zelf benaderen en de keuze geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42085
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:36

Cer schreef:
Boras schreef:
Is de agrarische sector eigenlijk al eens zelf met wezenlijke plannen gekomen om een bijdrage te leveren aan de vermindering van stikstofuitstoot of blijft het bij het wijzen naar anderen en/of ontkennen van hun bijdrage?

Ik vind het noodzakelijk dat het aantal dieren wordt teruggebracht. Dat is naar mijn mening absurd hoog voor een landje als Nederland en volledig uit de hand gelopen. Hoe en in de welke aantallen, daar heb ik geen ideeën over. Beter was geweest het niet zover te laten komen. Daar zijn natuurlijk meerdere partijen bij betrokken geweest.

Ik zou als sector zelf de handschoen opnemen om zo zelf de regie gedeeltelijk in handen te houden. Veranderingen zijn niet te stoppen.

Wat vind jij eigenlijk van het gedoe rond de Natura gebieden? Ik vind de posts hierboven best verontrustend...

En het stomme is, boeren hebben vergunningen gekregen om stallen te zetten nabij die Natura 2000 gebieden, ook nog eens. Vergunningen uitgegeven door overheidsinstanties.

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 15:12

Cer schreef:
Maar jij had dat van tevoren kunnen weten Sarino, en gewoon op tijd kunnen handelen...

(sarcasmemodus uit)

Nu kruip je weer in de slachtofferrol.... last van calimerosyndroom...

Sarcasme???

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 15:29

_San87_ schreef:
En het stomme is, boeren hebben vergunningen gekregen om stallen te zetten nabij die Natura 2000 gebieden, ook nog eens. Vergunningen uitgegeven door overheidsinstanties.


Als ik kijk bij mij in de omgeving zitten vele boeren er al heel wat langer dan dat het tot een naturagebied is benoemd. Dus dat gaat niet voor elke locatie op, sommige wel.
De gemeente bij ons is echter wel heel dubbel inderdaad, op dit moment willen ze een vergunning afgeven voor een megastal tegen over een natura gebied. Ben heel benieuwd wat dat gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 15:42

meggiemeg schreef:
Dus niet, de werkwijze is daarin veranderd onlangs, heb schrijven liggen van de provincie dat ze je zelf benaderen en de keuze geven.

Weet niet welke provincie je zit, mijn ervaring is dat Brabant en Gelderland enkel kosteloos intrekken als ze voldoende gegevens hebben. En ze verzinnen met regelmaat weer wat nieuws aan gegevens die inzichtelijk gemaakt moeten worden. Mogelijk dat andere provincies daar soepeler in zijn. Het ruimt hun stapel zonder extra tijd tenslotte lekker op..

Ik heb er helaas dagelijks werk van, van al die verzoeken tot intrekken of positief weigeren :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:01

_San87_ schreef:
Mindim schreef:
Ik ben wel blij met die natuurgebieden anders, daar is er veel te weinig van.
Daar genieten veel mensen van hoor.

Daar staat tegenover dat het bouwen van woningen, stallen en wegen nu niet meer kan.

En dat heeft weer alles te maken met de kleine stukjes grond waar Nederland Natura 2000 gebieden van heeft gemaakt toentertijd, om de norm te halen. Die kleine stukjes kunnen de stikstofuitstoot niet verwerken, al een hele poos niet meer.

De 'oplossing' lijkt hem in meer en grotere gebieden natuur te liggen, en dat is op het moment de impasse. Door onhandig overheidsbeleid toen (kleine stukjes natuur, natuur verbinden was te duur, dus geschrapt), moeten de boeren van nu (alweer) boeten. Toen is trouwens 10 tot 20 jaar terug, dus niet eens zo heel lang.

Ik houd ook echt van de natuur en vind het dus echt heel lastig, want ook ik heb graag een dak boven mijn hoofd. Net als de rest van Nederland. En dat dak boven het hoofd komt er niet zonder de natuur te schaden, en dan is het cirkeltje weer rond.

Om even op de laatste zin in te gaan. Met meer dan de helft van nederland in gebruik voor agrarische doeleinden, vind ik het logischer dat een dak boven het hoofd er niet komt zonder die sector te schaden ipv de natuur, waar een stuk minder van is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:09

juval schreef:
Mindim schreef:
Ik ben wel blij met die natuurgebieden anders, daar is er veel te weinig van.
Daar genieten veel mensen van hoor.


Natuur is prachtig, maar dat er te weinig van is ben ik niet met je eens. Afgelopen weekend was ik op de Utrechtse Heuvelrug, prachtig uitgestrekt gebied. En zo zijn er in heel nederland heel mooie plekken te vinden. Ik vind het wel genoeg. Mooie vergezichten over de weilanden kan ik ook erg van genieten, hoeft niet helemaal volgeplant met bomen. Heide is nu ook prachtig omdat we weer eens geen droge zomer hadden.
Natuur is mooi, maar huizen en boeren zijn ook noodzakelijk.


Dat jij het wel genoeg vind, wil natuurlijk niet zeggen dat er daadwerkelijk wel genoeg is. Dat zag je met corona wel weer, kuddes mensen in die paar kleine stukken natuur hier in nederland. Iedereen gaat in die paar kleine stukken recreeren, het wild vloog het bos uit bij wijze van spreken. Daarentegen gaan die kuddes mensen niet recreeren in het boerenland, waar dan weer enorm veel van is, meer dan de helft van nederland (lijkt me toch wel meer dan genoeg). Er is zelfs nog een experiment geweest om het boerenland wat meer te voorzien van groen en boomwallen en dergelijke, zodat het aantrekkelijker wordt voor de recreant en de paar stukken bos wat meer worden ontzien. Ik zal het eens opzoeken.
Boerenland zijn vaak enorme kale vlaktes, in de zomer nog wel aardig, maar in de winter vaak grote oppervlakten met omgeploegde akkers, nou schitterend.

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:09


meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:15

idinn schreef:
meggiemeg schreef:
Dus niet, de werkwijze is daarin veranderd onlangs, heb schrijven liggen van de provincie dat ze je zelf benaderen en de keuze geven.

Weet niet welke provincie je zit, mijn ervaring is dat Brabant en Gelderland enkel kosteloos intrekken als ze voldoende gegevens hebben. En ze verzinnen met regelmaat weer wat nieuws aan gegevens die inzichtelijk gemaakt moeten worden. Mogelijk dat andere provincies daar soepeler in zijn. Het ruimt hun stapel zonder extra tijd tenslotte lekker op..

Ik heb er helaas dagelijks werk van, van al die verzoeken tot intrekken of positief weigeren :')

Gelderland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:19

meggiemeg schreef:
_San87_ schreef:
En het stomme is, boeren hebben vergunningen gekregen om stallen te zetten nabij die Natura 2000 gebieden, ook nog eens. Vergunningen uitgegeven door overheidsinstanties.


Als ik kijk bij mij in de omgeving zitten vele boeren er al heel wat langer dan dat het tot een naturagebied is benoemd. Dus dat gaat niet voor elke locatie op, sommige wel.
De gemeente bij ons is echter wel heel dubbel inderdaad, op dit moment willen ze een vergunning afgeven voor een megastal tegen over een natura gebied. Ben heel benieuwd wat dat gaat worden.


Hier zijn ook vergunningen afgegeven om meerdere gasboorlocaties te plaatsen naast natura 2000 gebieden, dus die gebieden zijn zo heilig nog niet voor de overheid, enkel wanneer ze het past.