Situatie Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:55

Pareltjes schreef:
Trump had aangekondigd de troepen terug te trekken. Iedereen heeft ruim de tijd gehad te bedenken wat de gevolgen zouden kunnen zijn. Vele zijn super naief geweest en moeten nu ineens het land verlaten? 14 dagen geleden was het al meer dan duidelijk dat je als buitenlander moest wegwezen. Buitenlanders die daar vast zitten zijn veel te traag van begrip geweest. De wereld stond erbij en keek er naar.

Dit is iets wat ik gisteren ook ergens hoorde op tv..
Vanuit afghanistan was het al vrij snel duidleijk dat eea snel zou gaan. Men had dus idd zelf ook al eerder kunnen gaan..

Nu lijkt het onmogelijk door alle chaos..
https://www.nu.nl/strijd-in-afghanistan ... redirect=1

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 11:09

Pareltjes schreef:
Trump had aangekondigd de troepen terug te trekken. Iedereen heeft ruim de tijd gehad te bedenken wat de gevolgen zouden kunnen zijn. Vele zijn super naief geweest en moeten nu ineens het land verlaten? 14 dagen geleden was het al meer dan duidelijk dat je als buitenlander moest wegwezen. Buitenlanders die daar vast zitten zijn veel te traag van begrip geweest. De wereld stond erbij en keek er naar.

En toch hè, als ik het verhaal van die Nederlandse lees die voor Cordaid daar werkt, snap ik ook haar standpunt. Zelf de boel verlaten en een veiligere haven zoeken en de rest van je collega's voor je gevoel in de steek laten. Mensen waar je al jaren mee samen werkt, die laat je niet zomaar achter. Tenminste, daar ga je niet werken voor een carrière of voor de bühne, daar werk je vanuit een motivatie om een betere wereld achter te kunnen laten.

Het is zo makkelijk tikken vanaf een laptop/computer/tablet vanuit het veilige Nederland.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 11:18

Balou_k schreef:
Fijn om te weten dat mijn vent ‘voor niks’ is terugkomen met chronische blessures en PTSS. :j :n

Heel heftig balou, dit was precies wat als eerste in mijn hoofd opkwam..
Families van overleden soldaten en mensen die voor het leven veranderd zijn door de situaties die ze daar meegemaakt hebben. Kan me zo goed voorstellen dat het “voor niks geweest” gevoel heel sterk is.
Sterkte voor jou en jouw partner balou :(:)

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 11:23

Cer schreef:
maar niet alle mannen daar denken hetzelfde toch? wat dat betreft zou de Taliban outnumbered kunnen worden door zowel mannen als vrouwen... (hoewel dat een heel naief idee is misschien..)

Aan de andere kant, de zittende regering was blijkbaar ook niet tof... er moet dan toch wel een soort van 'leiding' zijn, die de 'revolutie' kan leiden.. denk?

Het probleem in afghanistan is dat er veel verschillende mensen met veel verschillende achtergronden lopen. Je hebt dus onderanderen de taliban, de afghanen, turkmenen en de oezbeken.
Deze volkeren hebben verschillende ideeen en zullen dan ook nooit op 1 lijn staan en sterk genoeg zijn om tegen de taliban te vechten.

De reden dat panjshir tot nu toe de enige plek is waar terug gevochten word en nog veilig is, is omdat hier voornamelijk allemaal afghanen wonen. Alle bewoners van Panjshir zijn bereid om tot het uiterste te gaan om hun provincie te beschermen.
Zei hebben ook hun eigen leider namelijk ahmad massoud. De zoon van de vorige leider die helaas door de taliban is vermoord.
Iets wat je dus bij andere provincie's mist door alle verschillende volkeren.
Laatst bijgewerkt door AmyJamess op 18-08-21 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 11:23

Nynkster schreef:
Balou_k schreef:
Fijn om te weten dat mijn vent ‘voor niks’ is terugkomen met chronische blessures en PTSS. :j :n

Heel heftig balou, dit was precies wat als eerste in mijn hoofd opkwam..
Families van overleden soldaten en mensen die voor het leven veranderd zijn door de situaties die ze daar meegemaakt hebben. Kan me zo goed voorstellen dat het “voor niks geweest” gevoel heel sterk is.
Sterkte voor jou en jouw partner balou :(:)

Kan me het gevoel ook voorstellen. Maar zijn inzet is niet voor niks geweest, tenzij hij daar een jaar op een stoel heeft gezeten en met niemand contact heeft gehad en niks heeft gedaan. Gezien de blessures en de PTSS is dat niet het geval. En elk contact heeft impact en is dus niet 'voor niks'.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 11:27

AmyJamess schreef:
Cer schreef:
maar niet alle mannen daar denken hetzelfde toch? wat dat betreft zou de Taliban outnumbered kunnen worden door zowel mannen als vrouwen... (hoewel dat een heel naief idee is misschien..)

Aan de andere kant, de zittende regering was blijkbaar ook niet tof... er moet dan toch wel een soort van 'leiding' zijn, die de 'revolutie' kan leiden.. denk?

Het probleem in afghanistan is dat er veel verschillende mensen met veel verschillende achtergronden lopen. Je hebt dus onderanderen de taliban, de afghanen, turkmenen en de oezbeken.
Deze volkeren hebben verschillende ideeen en zullen dan ook nooit op 1 lijn staan en sterk genoeg zijn om tegen de taliban te vechten.

De reden dat panjshir tot nu toe de enige plek is waar terug gevochten word en nog veilig is, is omdat hier voornamelijk allemaal afghanen wonen. Alle bewoners van Panjshir zijn bereid om tot het uiterste te gaan om hun provincie te beschermen.
Zei hebben ook hun eigen leider namelijk ahmad massoud. De zoon van de vorige leider die helaas door de taliban is vermoord.
<KNIP>

Ahmad Shah Massoud, de Leeuw van Panjshir, vermoord door Al Quaida in september 2001.

AmyJamess

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 11:28

Dat was zijn vader cowboy55.
Zoals ik in mijn post al zei

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 11:37

Ik citeer met instemming
Pareltjes schreef:
Wij kijken tegen deze situatie aan met onze westerse blik.
Voor ons is de heilige graal democratie. Dat wil helemaal niet zeggen dat andere culturen dat ook vinden.
Als westerlingen mogen we graag onze zin doordrammen. Alles moet dus maar een democratie worden.

Do mij maar de oude leuze:
'Yank go home'. (Mogelijk een leuze uit Vietnam.)
Citaat:
En dan Afghanistan....

Vielen we ( intrnationale coalities) Afghanistan niet binnen om ( potentiele) terroristen uit te schakelen?
Afghanistan zou toevluchtsoord voor Al Quaida zijn( net als Pakistan trouwens).
Met flitsakties zouden de terroristen worden aangepakt. Die flitsaktie duurde ruim 20 jaar.

Ja.
Bezopen.

De flitactie wasrbij Osama bin L., verdacht van leidinggeven aan een enorme terrorische organisatie standrechtelijk wrrd geëxecuteerd en 'in Nacht und Nebel' verdween - netjes is anders.
Maar in zijn soort was het kort, gericht, weinig anderen die gedood werden.
Citaat:
Hoe lang kan en mag een land bezetten? Ja bezetten want in weze waren we bezetters. Welicht niet in de ogen van iedereen maar voor grote groepen toch wel.

Ja, het was een bezetting.

En nee: officieel geldt er internationaal recht en het mag gewoon niet.

Citaat:
We hebben getracht onze normen en waarden op te leggen. Vrouwenrechten etc... allemaal nobele doelen. Maar we bleven “ bezetters “.

Precies.
Ik ben feminist in hart en nieren, maar vrouwenrechten 'maak je' op deze manier iets westers, iets van de bezetter.
Niet slim...

Doe mij maar veel feministen die zelf de Koran lezen, er is echt niets westers aan vrouwenrechten. (Dan komen die "kaftanfundi's" nog van een koude kermis thuis...)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:10

Cer schreef:

Ja absoluut!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:16

Dat is allemaal leuk westers denken, maar de taliban heeft net een oorlog tegen de grootste macht ter wereld gewonnen en die zitten nu heus niet op een revolutie te wachten. Als die 10,000 vrouwen publiekelijk moeten martelen en in stukken moeten snijden op het dorpsplein dan zullen die daar heus wel toe in staat zijn.

Dat is iets anders dan van twitter verwijderd worden voor 24 uur voor je uitspraken.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:17

Sakura789 schreef:
Pareltjes schreef:

En toch hè, als ik het verhaal van die Nederlandse lees die voor Cordaid daar werkt, snap ik ook haar standpunt. Zelf de boel verlaten en een veiligere haven zoeken en de rest van je collega's voor je gevoel in de steek laten. Mensen waar je al jaren mee samen werkt, die laat je niet zomaar achter. Tenminste, daar ga je niet werken voor een carrière of voor de bühne, daar werk je vanuit een motivatie om een betere wereld achter te kunnen laten.

Het is zo makkelijk tikken vanaf een laptop/computer/tablet vanuit het veilige Nederland.

Ik zeg nergens dat het een makkelijke keuze zou zijn, in tegendeel. Maar ze hadden het kunnen weten. Ze hadden eerder keuzes kunnen maken. Het was al zo lang duidelijk dat dit zou gebeuren. Het was hopen tegen beter weten in. Deze chaos had al weken eerder moeten zijn. Dan had er nog eenvoudiger geevacueeerd kunnen worden. Waarom pas nu de paniek terwijl de opmars al zolang gaande was en er geen weerstand werd geboden?

Ja het is makkelijk tikken vanaf een laptop uit een veilig land maar dat doet niets af aan het bovenstaande.
Iedereen maakt eigen keuzes of niet en wacht af met alle gevolgen van dien.....
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 18-08-21 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:17

Op onze kazerne hoor je er eigenlijk weinig over, mensen hadden dit zien aankomen en zijn tijdens de uitzending al door de taliban gewaarschuwd dat zodra zij weg waren hun de macht weer zouden overnemen.

Mijn eigen man heeft ook in Afghanistan gezeten en die is ook absoluut niet verbaasd , zodra het besluit kwam dat de Amerikanen zich gingen terug trekken was het einde verhaal en heeft de taliban alle tijd gehad om zich verder voor te bereiden.

Het enige wat wel steekt is dat men dit van tevoren had zien aankomen en dat het weer bijzonder is dat er zo laat pogingen gedaan worden om mensen terug te halen. Het blijft altijd een politiek spel met veel economisch belang waarbij militairen/mensenlevens simpele pionnetjes zijn.

Het blijft natuurlijk vreselijk voor militairen die daar trauma's, letsel of de dood gevonden hebben gevonden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:18

Cowboy55 schreef:
pien_2010 schreef:
Cowboy kun je korte samenvatting geven vd essentie. Ik ben ah verhuizen komende week en kan echt niet alles lezen. Glad geen tijd voor.

Jeetje......uhm, OK, ik doe een gooi maar veel nuances gaan verloren. Hou daar rekening mee.

Samenvatting: in de afgelopen 20 jaar probeert het westen iets te maken van Afghanistan. Er wordt een poging gedaan om tot democratie te komen. Die pogingen falen door stammentwisten, corruptie en de Taliban en Al-Quaida (meneer Bin Laden) die constant aanslagen plegen.

In de hoogtijdagen zitten er onder Obama 100.000-130.000 Amerikanen en NATO troepen in het land. De kosten lopen op naar 444 Miljard dollar per jaar. Dat is niet houdbaar.

Ondertussen zijn er onderhandelingen gaande tussen de Afghaanse regering en de Taliban. Midden november 2020 zitten die onderhandelingen vast. Dat is ook het moment waarop de VS besluiten zich definitief terug te trekken. Daar begint het mis te lopen:

November 17, 2020
U.S. Announces Troop Withdrawal
Acting U.S. Defense Secretary Christopher C. Miller announces plans to halve the number of troops in Afghanistan to 2,500 by mid-January, days before President-Elect Joe Biden will be inaugurated.

Thousands of troops had already been pulled out following an agreement with the Taliban in February 2020, moving closer to fulfilling President Trump’s campaign promise to end the so-called forever wars.

The announcement comes as negotiations between the Afghan government and the Taliban are deadlocked and the militant group continues to launch deadly attacks. NATO Secretary-General Jens Stoltenberg warns that withdrawing troops too early could allow Afghanistan to become a haven for terrorists and the Islamic State to rebuild its caliphate.

Vervolgens besluit Biden tot een volledige terugtrekking en de Taliban doen een slimme zet:

April 14, 2021
Biden Decides on CompleteU.S. Withdrawal by 9/11
President Biden announces that the United States will not meet the deadline set under the U.S.-Taliban agreement to withdraw all troops by May 1 and instead releases a plan for a full withdrawal by September 11, 2021. “It’s time to end America’s longest war,” he says. The remaining 3,500 troops in Afghanistan will be withdrawn regardless of whether progress is made in intra-Afghan peace talks or the Taliban reduces its attacks on Afghan security forces and citizens. NATO troops in Afghanistan will also leave. Biden says Washington will continue to assist Afghan security forces and support the peace process. The Taliban says it will not participate in “any conference” on Afghanistan’s future until all foreign troops leave.

De Taliban houden op met praten, zetten hun troepen klaar, wachten totdat de VS bijna weg zijn en.....klaar. De snelheid waarmee Afghanistan valt is verbluffend voor alles en iedereen. Ter verdediging van de militairen: dit soort terugtrekking zijn militair enorm complex. Als je oud genoeg bent heb je de val van Saigon in 1975 ook live kunnen volgen. Exact dezelfde ellende:

[ Video ]

Het besluit om Afghaanse tolken etc. weg te halen is niet aan militairen. Dat besluit ligt bij politici in de landen die iets met die situatie zouden moeten doen. En die zaten te pitten en te discussieren over politieke correctheid en de publieke opinie (in NL: moeten we nog meer vluchtelingen binnen halen?! Geert en Thierry zijn al zo boos).

Heel erg bedank. Dit waardeer ik echt, want dan kan ik het toch blijven volgen en af en toe spuitelf zijn of zo := :=

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:19

Urona447 schreef:
Op onze kazerne hoor je er eigenlijk weinig over, mensen hadden dit zien aankomen en zijn tijdens de uitzending al door de taliban gewaarschuwd dat zodra zij weg waren hun de macht weer zouden overnemen.

Mijn eigen man heeft ook in Afghanistan gezeten en die is ook absoluut niet verbaasd , zodra het besluit kwam dat de Amerikanen zich gingen terug trekken was het einde verhaal en heeft de taliban alle tijd gehad om zich verder voor te bereiden.

Het enige wat wel steekt is dat men dit van tevoren had zien aankomen en dat het weer bijzonder is dat er zo laat pogingen gedaan worden om mensen terug te halen. Het blijft altijd een politiek spel met veel economisch belang waarbij militairen/mensenlevens simpele pionnetjes zijn.

Het blijft natuurlijk vreselijk voor militairen die daar trauma's, letsel of de dood gevonden hebben gevonden.

Mee eens. Politiek in NL heeft ernstig gefaald. We verwachten toch enig inzicht van onze politici maar kennelijk schittert deze door afwezigheid in deze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:23

Ik denk als mensen daar democratie willen, ze dat zelf moeten zien te bewerkstelligen. Dat kun je als het westen niet afdwingen. Het westen zit daar 20 jaar, het heeft levens gekost, soldaten die daar nog steeds last van hebben en bakken en bakken vol met geld zijn er naar toe gegaan. En wat heeft het opgeleverd, geen ene mallemoer.
De Taliban loopt binnen en bijna zonder protest wordt de macht overgedragen. Dus wat heeft 20 jaar bezetting opgeleverd, nop. Je kan met de beste bedoelingen proberen te helpen, alleen willen ze niet. Wegen worden allemaal al weer afgebroken, want gemaakt door het westen enz enz, opleidingen en hulp, wapens enz, alles voor niks. Ik zou zo zeggen, laat ze het zelf maar uitzoeken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-08-21 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:24

Urona447 schreef:

Precies dat

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:26

Janneke2 schreef:
Citaat:
Wij hebben hier in Nederland ook genoeg rondlopen die de sharia als hoogste wet beschouwen.

Ja, en wat dan nog?

Efkes duidelijk wezen.
De meeste christenen (accoord, tegenwoordig zijn we een minderheid, maar wel een vertrouwde) vinden als puntje bij paaltje komt dat
(denk aan het gereformeerde verzet in WO II)
dat het woord van God zwaarder moet wegen dan mensenmaaksels.

De Sharia dus boven de mensenmaaksels.
Mijn kerk deed enthousiast mee met het kerkasiel in Den Haag.

(En neehee, Sharia wil dus niet zeggen dat het over extremisten gaat. Jihad ook niet. Alleen weten veel mensen dat niet en daar krijg je allerlei ellende mee. Zoals hartstikke lieve brave mensen met de nek aankijken.)

Hier wil ik wel even op reageren. Je kunt sharia wetgeving (en de bijbehorende rechtbanken zoals deze in Engeland bestaan) echt totaal niet vergelijken met de mening van christenen (protestant of katholiek) dat de wet van God zwaarder zou moeten wegen dan mensenmaaksels. Sharia wetgeving is een zwaar juridisch instrument. Zelfs het canoniek recht van de Rooms-katholieke kerk is hier niet geheel mee te vergelijken. In Engeland en Wales heb je veel shariarechtbanken, waar ook veel over gediscussieerd wordt in de Britse politiek daar deze de posities van vrouwen vaak schaden.

Dus op jouw vraag "En, ja wat dan nog?" kan ik het volgende antwoorden. Door het toestaan van shariawetgeving wordt er als het ware een tweede rechtsorde gecreëerd, waar men in Engeland en Wales veel moeite mee heeft. Het is formeel niet bindend onder het Engelse recht, maar de mensen die naar deze rechtbanken gaan zien dat heel anders en ondermijnen daarmee de rechtsstaat. Het is dus wel iets serieuzer dan (even heel cru gezegd) alleen iemands persoonlijke mening dat hij liever naar God luistert dan naar wetten zoals deze door de overheid zijn opgesteld.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:27

enzino schreef:
Dat is allemaal leuk westers denken, maar de taliban heeft net een oorlog tegen de grootste macht ter wereld gewonnen en die zitten nu heus niet op een revolutie te wachten. Als die 10,000 vrouwen publiekelijk moeten martelen en in stukken moeten snijden op het dorpsplein dan zullen die daar heus wel toe in staat zijn.

Dat is iets anders dan van twitter verwijderd worden voor 24 uur voor je uitspraken.

Dat is precies waarom vrouwen in situaties blijven hangen als deze. Op voorhand al denken de strijd nooit te kunnen winnen. Het tegendeel is waar. Vrouwen kunnen dit winnen, maar ze moeten willen, durven én doen. Gaat dit zonder slachtoffers? Absoluut niet. Maar denken dat je nooit kunt winnen is op voorhand verloren! Zie Afghanistan!!

Er zijn zoveel manieren om strijd te voeren. Gewapende strijd is een mannending. Vrouwen voeren strijd op andere manieren en daar zijn we bijzonder goed in. We hakken geen hoofden af etc.... we voeren oorlog van binnenuit zoals alleen vrouwen dat kunnen. Maar dan moeten ze wel geloven dat ze rechten hebben én kunnen afdwingen. Veel vrouwen onderschatten hun eigen kracht...En niet alle mannen zijn moedige wezens. Zeker niet als ze alleen zijn. In grote groepen durven ze wel ja! Maar eigenlijk overheersen mannen omdat ze bang zijn....Bang om zelf overheerst te te worden. De meeste mannen zijn niet zo stoer en zelfverzekerd. Het zijn meelopers.

Vrouwen kunnen echte ijzervreters zijn daar moeten ze gebruik van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:39

Ik geef meteen toe dat vrouwen heel erg lastig kunnen zijn en het leven van mannen flink zuur kunnen maken. Toch denk ik dat de situatie daar wat moeilijker in elkaar zit en dat erg moeilijk te beoordelen is vanuit NL.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:55

Pareltjes schreef:
enzino schreef:

Dat is precies waarom vrouwen in situaties blijven hangen als deze. Op voorhand al denken de strijd nooit te kunnen winnen. Het tegendeel is waar. Vrouwen kunnen dit winnen, maar ze moeten willen, durven én doen. Gaat dit zonder slachtoffers? Absoluut niet. Maar denken dat je nooit kunt winnen is op voorhand verloren! Zie Afghanistan!!

Er zijn zoveel manieren om strijd te voeren. Gewapende strijd is een mannending. Vrouwen voeren strijd op andere manieren en daar zijn we bijzonder goed in. We hakken geen hoofden af etc.... we voeren oorlog van binnenuit zoals alleen vrouwen dat kunnen. Maar dan moeten ze wel geloven dat ze rechten hebben én kunnen afdwingen. Veel vrouwen onderschatten hun eigen kracht...En niet alle mannen zijn moedige wezens. Zeker niet als ze alleen zijn. In grote groepen durven ze wel ja! Maar eigenlijk overheersen mannen omdat ze bang zijn....Bang om zelf overheerst te te worden. De meeste mannen zijn niet zo stoer en zelfverzekerd. Het zijn meelopers.

In theorie heb je misschien wel gelijk, het is mooi en filosofisch denken. De praktijk van alledag is helaas minder eenvoudig, beter gezegd zeer ingewikkeld.
Dus, een prachtig betoog, wat niet misstaat op Internationale Vrouwendag o.i.d. De vrouwen waar het nu overgaat hebben er helaas niets aan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:57

3 belgische transportvliegtuigen vertrekken zo meteen naar Islamabad.
2 C130's en een A400.
De Falcon is gister al vertrokken ter verkenning.
Hopelijk kunnen ze morgen de mensen evacueren zoals voorzien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:13

Pareltjes schreef:
Vrouwen voeren strijd op andere manieren en daar zijn we bijzonder goed in. We hakken geen hoofden af etc.... we voeren oorlog van binnenuit zoals alleen vrouwen dat kunnen. Maar dan moeten ze wel geloven dat ze rechten hebben én kunnen afdwingen. Veel vrouwen onderschatten hun eigen kracht...En niet alle mannen zijn moedige wezens. Zeker niet als ze alleen zijn. In grote groepen durven ze wel ja! Maar eigenlijk overheersen mannen omdat ze bang zijn....Bang om zelf overheerst te te worden. De meeste mannen zijn niet zo stoer en zelfverzekerd. Het zijn meelopers.

"We" ? ik weet het niet hoor, ik heb nog nooit in zo'n situatie gezeten, ik zit hier veilig in mn woonkamertje achter een laptop met internet en alles wat mn hartje begeert en kan zometeen naar buiten, niet in mn nakie, maar zo goed als, als ik daar zin in heb, boodschappen doen van mn eigen salaris etc..
Ik kan me echt niet voorstellen hoe bang of murw of gehersenspoeld (welke vrouw stelt haar dochter hieraan bloot...) de vrouwen in andere situaties zijn, maar ik ben echt niet zo stoer als vrouwen die daar voor zichzelf opkomen....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:23

Cer schreef:
Pareltjes schreef:
Vrouwen voeren strijd op andere manieren en daar zijn we bijzonder goed in. We hakken geen hoofden af etc.... we voeren oorlog van binnenuit zoals alleen vrouwen dat kunnen. Maar dan moeten ze wel geloven dat ze rechten hebben én kunnen afdwingen. Veel vrouwen onderschatten hun eigen kracht...En niet alle mannen zijn moedige wezens. Zeker niet als ze alleen zijn. In grote groepen durven ze wel ja! Maar eigenlijk overheersen mannen omdat ze bang zijn....Bang om zelf overheerst te te worden. De meeste mannen zijn niet zo stoer en zelfverzekerd. Het zijn meelopers.

"We" ? ik weet het niet hoor, ik heb nog nooit in zo'n situatie gezeten, ik zit hier veilig in mn woonkamertje achter een laptop met internet en alles wat mn hartje begeert en kan zometeen naar buiten, niet in mn nakie, maar zo goed als, als ik daar zin in heb, boodschappen doen van mn eigen salaris etc..
Ik kan me echt niet voorstellen hoe bang of murw of gehersenspoeld (welke vrouw stelt haar dochter hieraan bloot...) de vrouwen in andere situaties zijn, maar ik ben echt niet zo stoer als vrouwen die daar voor zichzelf opkomen....

Ik denk dat de kans dat je daar een stoere actie overleefd een stuk kleiner is dan hier (is het niet door terreur dan wel door je eigen familie die je te schande hebt gezet). En ben je bereid dat risico te nemen?

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:28

Het probleem is dat de Taliban wapens en voertuigen hebben waar je niet snel iets tegen begint, mochten mensen op opstand komen.
Zelf had ik al wat uitgetypt en wilde hier gisteren ook een topic over maken, maar er kwam even wat tussen. Wat ik daar onder andere in had gezet is dat ik het echt vreselijk vind voor jonge vrouwen die daar al hebben kunnen werken en studeren, dat nu niet meer mogen. Ze worden geweerd uit Universiteiten en worden nu opgesloten en mogen alleen nog met een man over straat terwijl ze de vrijheid wel kennen. De Taliban gaat zelfs langs huizen om te kijken of er huwbare vrouwen zijn, alsof het vee is! Als Westerling is dit echt te bizar terwijl het voor veel vrouwen daar 'gewoon' is. Maar er zijn genoeg vrouwen (en ook mannen) die het daar niet mee eens zijn. En hoe gaat het überhaupt straks als ineens een groot deel van de bevolking weg is of niet kan werken omdat ze vrouw zijn? En dit ook allemaal in naam van een geloof. Nederland is vol, maar het liefst zie je dat alle mensen die weg willen, gewoon weg zouden moeten kunnen naar een veilig land zoals wij hebben. Nu komen er vluchtelingen en gaat alles alsnog heel veel geld kosten voor opvang waar Europa weer voor op moet draaien omdat veel mensen het wel eens zijn hoe wij leven, dat vrouwen hier niet maar 'voorwerpen' zijn die kinderen moeten krijgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:32

enzino schreef:

Dat denk ik ook. En in stilte meisjes (meestal nog maagden) ontvoeren die dan van man tot man gaat, of verplicht moet trouwen en al die vrouw onvriendelijke onzin. Vrouwen die niet meewerken wachten vaak een gruwelijk lot, en helaas is het hoofd van de romp scheiden niet het ergste dat mensen cq vrouwen in dit verband kan overkomen..

Voor die mensen die wellicht geïnteresseerd zijn in een toegankelijk boek over de islam door een vrouw geschreven die zouden kunnen proberen om aan dit boek nog te komen
https://www.reis-boek.nl/product/de-pol ... e-profeet/

Het is een van de meest verrassende boeken die ik in mijn leven heb gelezen en waarin met harde bewijzen duidelijk wordt gemaakt, dat Mohammed de profeet, totaal niet vrouw onvriendelijk was, dat de sluier en andere onzin dat hij daar zelfs heel erg tegen was, en de schrijfster Fatima heeft hard gemaakt dat vrouwen wel degelijk belangrijke adviseurs waren naast de mannen in het leven van Mohammed.
Ik ben door dit boek totaal anders naar de islam gaan kijken.

Toen al waren er vele machtsoorlogen, die gingen over grond, bezit en erfenissen. Na de dood van Mohammed, hij was nog niet eens begraven, brak gelijk al die oorlogen, al die stromingen en de verschillen in al zijn hevigheid weer uit. De interpretatie van bepaalde zaken zaten echt niet in het aller eerste begin van de islam.
Pikant detail vond ik dat Mohammed zowel bij de Christenen in die tijd, aansluiting zocht (netjes afgewezen) en daarna bij de joden (of andersom→ eerst bij de joden en toen bij de Christenen) . Bij beiden werd hij afgewezen en toen heeft hij besloten om zelfstandig de islam te laten zijn. Maar dat was dus helemaal niet de bedoeling.
HEt boek van de schrijfster Fatima Mernissi, is des te verrassender daar zij zeer diepgaande studies heeft gedaan en met o nweerlegbare feiten komt. Begrijpelijk is dat niet iedereen even blij met haar was, ook al werden haar boeken in zeer grote oplage verkocht en ook in de islamitische wereld gelezen. Echt een aanrader. Het boek is van 1987, de link van de herdruk 1991, maar heeft aan actualiteit en interessantheid niets verloren.