Klimaatverandering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 16:46

Die verschuivende as, daar heb ik inderdaad wat over gelezen maar daaraan is te veel onbekend om er conclusies aan te verbinden.
Ik ben totaal geen techneut maar dat we almaar meer CO2 uitstoten is een feit. En dat CO2 voor opwarming zorgt is ook een feit. Dan is 1 en 1 gewoon 2 lijkt me.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:26

mysa schreef:
Die verschuivende as, daar heb ik inderdaad wat over gelezen maar daaraan is te veel onbekend om er conclusies aan te verbinden.
Ik ben totaal geen techneut maar dat we almaar meer CO2 uitstoten is een feit. En dat CO2 voor opwarming zorgt is ook een feit. Dan is 1 en 1 gewoon 2 lijkt me.

Exact. Correlatie is geen causatie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:56

IsaCalixa schreef:
Ik kon er geen recent topic over vinden, dus bij deze..

Waarom ik dit aanmaak; in mijn omgeving, niemand die zich er echt druk om maakt.. niemand die praat over de bosbranden, overstromingen, alle duidelijke tekenen van opwarming van de aarde. Ecologen zeggen dat de CO2 nu uitstoot zeer ernstig is.. giftige gassen.. ontzettend veel dieren die omkomen.. Maar ook mensen waarvan hun huis en leefomgeving wordt verwoest, mensen die overlijden of zoek zijn.

De aarde gaat letterlijk kapot :(

Het maakt mij zo verdrietig en ik snap niet dat het (in mijn omgeving althans) slechts een nieuwsbericht is op Facebook en dat het mensen verder niet echt lijkt te raken of bezig houdt. Alleen de mensen die als hulpverleners op de locaties aanwezig zijn of de mensen die middenin de ellende zitten.

Misschien doe ik maar wat assumpties maar dit is hoe ik het ervaar. Hoe is dit bij jullie?

En ja.. Ik weet dat alleen verdrietig erom zijn niet helpt. Ik zou graag iets doen om te helpen. En iedereen zou dat eigenlijk moeten doen..

Nou ja, wellicht kan het op deze manier toch wat meer bespreekbaar worden gemaakt, al dan niet in het echt maar toch.. :)

Al vanaf mijn 20 ste ben ik me bewust van de vervuiling en opwarming van de aarde en mijn vriendenkring ook. Dat resulteerde in zelf proberen zo min mogelijk de aarde te belasten→ wetende dat we allemaal vervuilers zijn. We stemden en stemmen in principe groen.
We zijn nu 43 jaar later. Van de week dacht ik nog dat het "oogsten gaat komen van wat we allemaal gezaaid hebben". Het is wat het is en ja ik vind dat heel erg verdrietig.
Ondertussen woon ik zelf in een groene bubbel, met mijn eigen groentes etc, maar ik weet heel erg goed dat dit ook het probleem niet oplost.
Enfin, zolang er zoveel economische belangen zijn zal het heel erg moeilijk zijn om goed te zorgen voor onze aarde iets waar we allemaal mede veroorzaker van zijn en we dus ook allemaal de prijs voor gaan betalen.
Dat is zeer verdrietig. Maar tja, als jongere had ik dus wel dergelijk gelijk dat er iets faliekant mis was en is met hoe wij met de aarde omgaan. In mijn beleving is het betaal moment nu aangebroken. Overstromingen, hittegolven en andere plagen zo verwacht ik zullen we meer en meer mee te maken gaan krijgen. Helaas .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:39

mysa schreef:

Probleem is alleen dat waterdamp een 100x groter effect op het klimaat heeft dan CO2......

Tweede probleem: daar kunnen we als mens niks mee.

Tot slot: alles wat we nu bedenken, slaat nergens op.
Niet omdat het niet werkt maar omdat we nog te dom blijken te zijn om in te zien dat ALLE bedenksels bij elkaar zullen leiden tot (deel)oplossingen.

Wat we nu concreet aan het doen zijn: engineering....

Dus ja, doe je ding maar denk niet dat je bijdraagt aan oplossingen. Je draagt bij aan kennisvergaring.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:42

ikke schreef:
mysa schreef:

Probleem is alleen dat waterdamp een 100x groter effect op het klimaat heeft dan CO2......

Niet omdat het niet werkt maar omdat we nog te dom blijken te zijn om in te zien dat ALLE bedenksels bij elkaar zullen leiden tot (deel)oplossingen.

Dus ja, doe je ding maar denk niet dat je bijdraagt aan oplossingen. Je draagt bij aan kennisvergaring.

WAt kunnen we wel doen volgens jou?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 19:50

pien_2010 schreef:
ikke schreef:

WAt kunnen we wel doen volgens jou?

Als je zonnepanelen op je dak legt, doe dat goed, niet goedkoop.
Heb je wat meer te makken, neem zonnepanelen met waterkoeling.
Koop geen elektrische auto van de huidige generaties, tenzij je bewust bij wil dragen aan het vergaren van kennis over hoe elektrische auto's werken in de tijd.

Het is niet dat nu iets doen zinloos is, het is alleen nog geen oplossing. Het is nog steeds kennis vergaring.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:40

Bijna 20 graden in delen Groenland, warmte leidt tot massaverlies ijskap
https://nos.nl/l/2392029

Hier ook een stuk. Erg verontrustend.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:47

Vreselijk ja..
De foto's die zo nu en dan voorbij komen van hoe bepaalde gebieden er 20 jaar geleden uit zagen en hoe ze er nu uit zien, dat herken je vaak niet eens meer terug.

Vanmiddag op het journaal zag ik de bosbranden weer voorbij komen. Verschrikkelijk wat daar in Turkije enzo nu gaande is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 21:41

8nnemiek schreef:
Vreselijk ja..
De foto's die zo nu en dan voorbij komen van hoe bepaalde gebieden er 20 jaar geleden uit zagen en hoe ze er nu uit zien, dat herken je vaak niet eens meer terug.

Vanmiddag op het journaal zag ik de bosbranden weer voorbij komen. Verschrikkelijk wat daar in Turkije enzo nu gaande is.

Behalve in Turkije, ook in Siberie, VS, Griekenland en Italie heftige bosbranden maar wel vaak aangestoken.

Ik weet niet wat de beste (oplossing) is voor de klimaatverandering, maar ik geloof zeker dat het slecht gaat met het milieu en het klimaat en dat baart me wel zorgen, niet voor mezelf, maar wel voor mijn kinderen en kleinkinderen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 21:46

Wanneer ik op fb mijn herinneringen krijg van een paar jaar geleden, dan merk ik niets van een ander klimaat.
Een andere vraag? Hoe ziet de opwarming van de aarde er dan uit. Regen komt van boven, dus dat zou niets met opwarming van de aarde te maken hebben. Waarom is het een feit dat CO2 de aarde opwarmt?
Dat zijn gewoon vragen zonder bijbedoeling. Net zoals ik het niet begrijp dat de maan ondergaat, maar je hem dan toch overdag kan zien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 22:00

Electra63 schreef:
Ik weet niet wat de beste (oplossing) is voor de klimaatverandering, maar ik geloof zeker dat het slecht gaat met het milieu en het klimaat en dat baart me wel zorgen, niet voor mezelf, maar wel voor mijn kinderen en kleinkinderen.

Dat laatste is simpel; geen kinderen op de wereld zetten.

Een heel simpel begin zou kunnen zijn dat bedrijven verplicht worden gesteld dat thuis werken de norm is, waar mogelijk.

Dat zou het fileprobleem oplossen; de CO2 uitstoot flink verminderen, de vraag naar olie wat af laten nemen (goed voor de prijs aan de pomp :j )

Kan niet? Waarom kan mijn werkgever wel zeggen dat je max twee dagen op kantoor mag zijn en andere bedrijven niet?
Natuurlijk kan het niet voor iedereen, maar 50% moet voor heel veel omstandigheden haalbaar zijn :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 22:09

ikke schreef:
Electra63 schreef:

Een heel simpel begin zou kunnen zijn dat bedrijven verplicht worden gesteld dat thuis werken de norm is, waar mogelijk.

Dat zou het fileprobleem oplossen; de CO2 uitstoot flink verminderen, de vraag naar olie wat af laten nemen (goed voor de prijs aan de pomp :j )

Kan niet? Waarom kan mijn werkgever wel zeggen dat je max twee dagen op kantoor mag zijn en andere bedrijven niet?
Natuurlijk kan het niet voor iedereen, maar 50% moet voor heel veel omstandigheden haalbaar zijn :j

Niet voor ieder beroep is thuis werken haalbaar, geldt eigenlijk alleen voor kantoorbanen.
En ik werk inderdaad bijna volledig thuis. Scheelt me anderhalf uur per dag aan reistijd, zonder files.

Geen kinderen op de wereld zetten, is een dooddoener.
Meestal gebruikt door kinderhaters.
Daar is al zo vaak op gereageerd, ik ga niet in herhaling vallen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 22:16

Electra63 schreef:
ikke schreef:

Niet voor ieder beroep is thuis werken haalbaar, geldt eigenlijk alleen voor kantoorbanen.
En ik werk inderdaad bijna volledig thuis. Scheelt me anderhalf uur per dag aan reistijd, zonder files.

Geen kinderen op de wereld zetten, is een dooddoener.
Meestal gebruikt door kinderhaters.
Daar is al zo vaak op gereageerd, ik ga niet in herhaling vallen.

Jij zegt dat je je voor jezelf geen zorgen maakt, maar wel voor je kinderen en kleinkinderen. De simpele oplossing daarvoor (het niet meer zorgen hoeven maken), is geen kinderen op de wereld zetten. Dat is wat ikke bedoelt, althans, zo lees ik het.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 22:23

Ik lees op de achtergrond nog een beetje mee, maar ik vroeg me af, zou het topic misschien meer een centrale vraag moeten hebben?

Mijn vraag in de OP was in eerste instantie, of meer mensen zich zorgen maken om klimaatverandering maar daar komen natuurlijk veel extra onderwerpen/discussies/informatiebronnen etc. bij.

Misschien is het topic ook goed zoals het nu is hoor, maar als daar behoefte is (en er ideeën zijn voor een centrale vraag) zou dat natuurlijk ook kunnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 07:37

Dinopino schreef:
Wanneer ik op fb mijn herinneringen krijg van een paar jaar geleden, dan merk ik niets van een ander klimaat.
Een andere vraag? Hoe ziet de opwarming van de aarde er dan uit. Regen komt van boven, dus dat zou niets met opwarming van de aarde te maken hebben. Waarom is het een feit dat CO2 de aarde opwarmt?
Dat zijn gewoon vragen zonder bijbedoeling. Net zoals ik het niet begrijp dat de maan ondergaat, maar je hem dan toch overdag kan zien.

Facebook ea sites doen aan algoritmes. Dus jij krijgt te lezen wat je graag wil lezen. Dus abonneer je op echte wetenschappelijke bronnen en je krijgt nieuws, feiten en omstandigheden die kloppen. Facebook is te onbetrouwbaar daarin. Dus dat jij niets van een veranderend klimaat merkt zegt dus niets over wat er werkelijk aan de hand is.

Ikke jouw opmerking over de electrische auto hebben wij hier thuis gistersvond ook gemaakt en besloten dat we proberen nog 4 jaar in onze bezine auto te rijden. Beter voor het milieu en beter voor onze portemonnee. Het is nu nog te vroeg. En dan is het zonde vh geld ook.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:09

Thuis werken kost ook energie, jij moet in je eentje je huis warm stoken ipv op kantoor en die datacenters slurpen ook energie.

@Dinopino, jij redeneert in elk topic vanuit je eigen keuken raam; je kent geen corona doden dus bestaan ze wel, je ziet geen klimaatverandering (afgelopen twee jaar de hittegolven gemist????), Als je naar buiten kijkt zie je ook geen ronde aarde dus moet ie wel plat zijn. Vanuit je eigen perspectief kom je nooit verder dan de drempel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:14

Dinopino schreef:

Regen komt niet van boven :D Water komt van beneden. Regen is water dat eerst verdampt is (uit oceanen, meren, rivieren, de grond), die damp stijgt op, condenseert in de koudere lucht op 30-40 km hoogte, en valt dan uiteindelijk naar beneden. Als het warmer wordt, verdampt er meer water, en valt er dus ook weer meer regen. Als het héél warm wordt, verdampt al het water, en krijg je de situatie zoals op de planeet Venus. Geen water op het oppervlak, alleen in de atmosfeer.

Meer CO2 in de atmosfeer zorgt dat onze atmosfeer meer warmte (die gewoon van de zon af komt) vasthoudt. Een groot deel van de zonnewarmte wordt ook weer teruggestraald het heelal in, CO2 zorgt ervoor dat die warmte minder wordt teruggestraald, CO2 werkt dus als een deken die de warmte vasthoudt.

En de maan maakt rondjes rond de aarde. Dat gaat niet gelijk op met hoe de aarde rond z'n as draait. Het draaien van de aarde rond z'n as zorgt voor dag en nacht. Het draaien van de maan rond de aarde zorgt voor het zichtbaar of niet zichtbaar zijn van die maan.

Een wassende maan komt vroeg op en gaat vroeg onder (al rond middernacht), volle maan maakt z'n rondje vrijwel volledig 's nachts (daarom is-ie ook vol, de zon staat voor ons dan achter de aarde en schijnt dan vol op de maan), een afnemende maan komt laat op (pas na 12 uur 's nachts) en gaat overdag onder, en een nieuwe maan staat het grootste deel van de tijd overdag aan de hemel (maar onzichtbaar voor ons omdat-ie dan niet door de zon beschenen wordt).

Er is trouwens ook geen 'dark side of the moon'. Wíj zien de achterkant van het ding nooit, maar die achterkant ziet de zon natuurlijk wel, want ook de maan draait om z'n as.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:43

Goede uitleg Ibbel, ik had er eerlijk gezegd de energie niet voor om dit allemaal uit te typen.

Weet jij trouwens hoe het zit met de verschuiving van die as en de magnetische velden? Want daar weet ik zelf niet veel van. Ik weet alleen dat ons Noorden niet het ‘echte’ Noorden is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:48

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:52

Electra63 schreef:

Voor mensen die niet thuis kunnen werken. Verhuizen voor een baan is ook praktisch onmogelijk geworden. Vroeger was het heel gewoon dat mensen daar woonden waar hun werk was. Dat zijn ook van die dingen die niet mee werken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:56

Loretta schreef:
Electra63 schreef:

Voor mensen die niet thuis kunnen werken. Verhuizen voor een baan is ook praktisch onmogelijk geworden. Vroeger was het heel gewoon dat mensen daar woonden waar hun werk was. Dat zijn ook van die dingen die niet mee werken.

Bij mij is door een fusie mijn werkgever 2 x verhuisd.
Voor sommige collega's was dit een probleem. Van op de fiets naar het werk, nu met de bus, metro en dan trein. Behalve de extra reistijd, kost het je ook.extra geld. De reiskostenvergoeding qoon-weekverkeer is zelden kostendekkend.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:10

Daarnaast vergeet men ook nog vaak dat buiten de steden om OV niet echt toereikend is.
Waar ik voorheen 30 minuten met de auto over deed deed ik er 2,5 uur over met OV.
Dat is dan natuurlijk ook geen optie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:12

Suzanne F. schreef:
Weet jij trouwens hoe het zit met de verschuiving van die as en de magnetische velden? Want daar weet ik zelf niet veel van. Ik weet alleen dat ons Noorden niet het ‘echte’ Noorden is.

De aarde draait om een fictieve as, en die loopt van de noord naar de zuidpool. Omdat de aarde draait en omdat de kern van de aarde vloeibaar is, draait die vloeibare binnenkant ook. Die vloeibare binnenkant is echter niet netjes homogeen qua samenstelling.
Er zit wel heel veel ijzer in op verschillende plekken, en die plekken met ijzer zorgen voor het magnetische veld. Dat veld heeft nooit precies op of onder de as-noordpool gelegen, maar er wel dichterbij dan nu.
Die vloeibare plekken met ijzer stromen. Er zit een grote ijzerstroom onder Canada en 1 grote ijzerstroom onder Siberië. Die twee hielden de magnetische pool ergens in het midden, min of meer aan de Siberische kant van de noordpool. De Canadese ijzerstroom lijkt nu weg te stromen (waarheen? nobody knows) en de Siberische blijft op z'n plek. Dat maakt dat de magnetische pool nu naar Siberie verschuift (en dus steeds verder van de as-noordpool vandaan schuift).

Eens in de paar honderd duizend jaar switch de hele polariteit van de aarde bovendien. Die switch zit er zo langzamerhand wel aan te komen, want de laatste keer was 800.000 jaar geleden.
Vraag me niet hoe ze dat weten trouwens :D

Of die gewijzigde ijzerstromen in de aardkern ook iets met klimaatopwarming te maken heeft, geen idee. Zou me eigenlijk wel verbazen, het is zo effing heet ín de aarde dat een korst die een graadje of 2-3 warmer wordt daar geen invloed op zou uitoefenen, zou je zeggen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:22

Altijd interessant gevonden, dat magnetisch veld :j
Ik weet er ook niet enorm veel van, maar wel dat je bij het navigeren met een kompas altijd een afwijking mee moet rekenen doordat het magnetische noorden inderdaad anders is dan het noorden op de kaart.
Zo lang er geen bewijs of verklaring is dat de klimaatverandering invloed heeft op het magnetisch veld zou ik daar ook niet vanuit gaan inderdaad.
Wel kan ik me voorstellen dat het omdraaien van de polen of het verschuiven van het magnetisch veld invloed heeft op ons weer enzo. Wellicht kan dat de stroming in onze oceanen oa beïnvloeden, weet je daar ook iets van Ibbel?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:08

ikke schreef:
Koop geen elektrische auto van de huidige generaties, tenzij je bewust bij wil dragen aan het vergaren van kennis over hoe elektrische auto's werken in de tijd.

Het is niet dat nu iets doen zinloos is, het is alleen nog geen oplossing. Het is nog steeds kennis vergaring.

Het is nog geen perfecte oplossing. Maar in plaats van een (nieuwe) auto een nieuwe elektrische auto te kopen is een goede investering hoor, want een EV stoot over het hele leven nog altijd een stuk mínder uit. En dat verschil wordt met de nieuwe generatie auto's weer groter. Zelfs als je alle factoren meetelt (oa grijze energie uit het net voor opladen). Dus je doet wel al wat goeds door elektrisch te gaan rijden. T.o.v. bestaande auto weet ik niet, die afweging zou inderdaad net wat anders kunnen liggen. Maar als je toch een nieuwe auto moet kopen, dan is het qua milieu echt aan te raden een elektrische te nemen. Ze zijn ook niet zo duur meer als ze ooit waren, ze worden steeds betaalbaarder :j

En bekijk het zo: het is inderdaad deels nog kennisvergaring, maar als niemand nu een EV koopt is er ook geen geld of incentive om ze te verbeteren. Als EV's nu verplicht worden per 20XX, dan wel. Of als veel mensen nu een EV gaan rijden. Dus zoals je zegt, geen oplossing, wél erg zinvol om te doen als je die kans hebt.
Koop je nu een EV, dan draag je dus wel bij aan een betere toekomst.