Persoonsverheerlijking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:47

Qimm schreef:
Gewoon nooit nodig om te verkondigen dat je iemand stom vindt, want waarom?

Waarom niet? Ik zou het niet roeptoeteren, maar als mij wordt gevraagd wat ik van diegene vind, ga ik niet liegen. Hoe hypocriet is dat
.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:50

Mindim schreef:
Relaxed schreef:
Ik vind het juist totaal niet (meer) relevant dat je nog zo nodig iets negatiefs moet zeggen over iemand die op deze manier om het leven is gekomen :n

Ik snap ook echt niet waar je je druk om maakt, iedereen mag op zijn eigen manier met dit verdriet omgaan en de ene is nu eenmaal veel emotioneler dan de ander.

Heel eerlijk, ik vond hem verschrikkelijk in tv shows, bij leven en mijn mening is niet veranderd sinds hij is neergeschoten Als mijn mening ineens zou veranderen omdat hij op een vreselijke manier aan zijn eind is gekomen, dan zou ik dat enorm hypocriet van mezelf vinden en ik zie dat ook bij anderen, die hypocrisie.
Over de doden niets dan goeds? Joh, je hoeft de vervelende kanten niet overbelichten, maar je kop in het zand steken dat er ook mindere kanten aan mensen zijn, hoeft ook weer niet.

Djeezz, jij bent echt het feestvarken in huis of niet. Who cares wat jij van hem vond :') Zuur mens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:52

Mindim schreef:
Qimm schreef:

Waarom niet? Ik zou het niet roeptoeteren, maar als mij wordt gevraagd wat ik van diegene vind, ga ik niet liegen. Hoe hypocriet is dat
.

Je liegt toch ook niet als je iets niet zegt? Er is niks hypocriets aan om de positieve kanten van iemand te benoemen? Als iedereen dat eens wat meer deed zou de wereld zoveel mooier zijn. Want wat hij voor zoveel mensen/gezinnen/slachtoffers heeft gedaan, daarvoor mag hij van mij de meeste irritante persoon op aarde zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:54

Relaxed, over een zure post gesproken.....

Het zal altijd zo blijven dat er meer meer aandacht is voor het overlijden van een bekende.
En ik ben blij dat dit hier niet zo is. Moet er niet aan denken als nabestaande ook nog rekening te moeten houden met half Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:56

DuoPenotti schreef:
Relaxed, over een zure post gesproken.....

Waar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:56

Relaxed schreef:
Djeezz, jij bent echt het feestvarken in huis of niet. Who cares wat jij van hem vond :') Zuur mens..

Zo en waar baseer je die mening op?
Dat je anders tegen zaken aan kijkt dan ik dat doe, maakt me een zuur mens of het feestvarken in huis?
Doe even normaal zeg.

En nee, waarschijnlijk maakt het niemand uit wat ik van hem vond, klopt helemaal, het zelfde denkt men waarschijnlijk over jou mening.
Citaat:
om de positieve kanten van iemand te benoemen.
Als iedereen dat eens wat meer deed zou de wereld zoveel mooier zijn.

Ja, doe es

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:00

Mindim schreef:
Relaxed schreef:

Zo en waar baseer je die mening op?
Dat je anders tegen zaken aan kijkt dan ik dat doe, maakt me een zuur mens of het feestvarken in huis?
Doe even normaal zeg.

En nee, waarschijnlijk maakt het niemand uit wat ik van hem vond, klopt helemaal, het zelfde denkt men waarschijnlijk over jou mening.
Citaat:
Als iedereen dat eens wat meer deed zou de wereld zoveel mooier zijn.

Ja, doe es

Omdat jij het blijkbaar nodig vindt om iemands negatieve kant (wat slechts jouW mening is) vooral nog ff te benoemen en dat maakt je imo een zuur en negatief persoon. Aangezien zijn positieve kant, alle dingen die hij heeft gedaan (en dat zijn feiten) dat compleet overtreffen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:02

Mindim schreef:
Qimm schreef:

.

Als je er om gevraagd wordt is de situatie wel anders dan wanneer je je mening maar gewoon ergens neergooit zonder doel.
Ik zie het ook elke keer in alle topics over bijvoorbeeld Britt, elke keer komen er mensen alleen even melden dat ze haar zo stom, irritant of dom vinden. En dan denk ik 1) nou en? en 2) waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:08

Relaxed schreef:
Omdat jij het blijkbaar nodig vindt om iemands negatieve kant (wat slechts jouW mening is) vooral nog ff te benoemen en dat maakt je imo een zuur en negatief persoon. Aangezien zijn positieve kant, alle dingen die hij heeft gedaan (en dat zijn feiten) dat compleet overtreffen.

Ik zou zo zeggen lees de OP nog eens, waar gaat het topic ook al weer over?

Ik ontken nergens dat het mijn mening is? Daarom staat er ook 'ik vind'.

Als jij denkt mij te kennen door wat ik hier post, dan zegt dat meer over jou dan over mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:10

Qimm schreef:
1

Als je er om gevraagd wordt is de situatie wel anders dan wanneer je je mening maar gewoon ergens neergooit zonder doel.
Ik zie het ook elke keer in alle topics over bijvoorbeeld Britt, elke keer komen er mensen alleen even melden dat ze haar zo stom, irritant of dom vinden. En dan denk ik 1) nou en? en 2) waarom?

Omdat mensen gewoon hun mening mogen geven, zo simpel is het nu eenmaal.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:14

7ofhearts schreef:
Lusitana, niemand zegt dat het niet erg is en haalt zijn schouders er voor op.

Er is alleen een verschil met het “ erg “ voor bekende en nabestaande van de man en een massale rouw, en de man meteen een standbeeld te geven.

Nogmaals, meneer deed gewoon zijn werk.
En totaal los daarvan leefde hij er ook goed van.

Meneer deed niet 'gewoon' zijn werk. Hij deed buitengewoon volhardend en met passie zijn werk! Wat de meerwaarde of intentie van jou constatering dat hij er goed van leefde is, begrijp ik niet.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 26-07-21 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:14

Mindim schreef:
Qimm schreef:

Omdat mensen gewoon hun mening mogen geven, zo simpel is het nu eenmaal.

Dat mag inderdaad :j Weten wanneer het wel en niet gepast is om te doen is weer een ander verhaal.
Maar ik vindt agree to disagree hierin prima. Ik hoef niemand over te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:16

Weet je wat ook hypocriet is, dat mensen juist zijn mening over álles irritant vonden en diezelfde mensen roepen hier dat je je mening mag geven :')

Popstra

Re: Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:35

Want je mag alleen maar verheerlijken?
Kan dit topic net zo goed op slot toch!?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:38

Je mag ook gewoon niks zeggen, is ook een optie.

Aangezien ik behalve de reden 'omdat het mag' nog steeds niet heb gehoord wat het nut is van je negatieve mening delen ben ik nog steeds benieuwd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:43

nynke55 schreef:
Over de doden niets dan goeds. En het gebeurt niet alleen met beroemdheden, die zijn gewoon meer in het nieuws. Maar ook de jeugdige delinquent was altijd zo'n aardige jongen, altijd behulpzaam, zat geen kwaad in, maar ja, die foute vrienden...
Het is maar net wie je het vraagt, degenen die een hekel aan Peter R. de Vries hadden houden zich stil, uit respect.

Eens.

En als je hem niet mag kan je dat prima nog vertellen, maar wat is dat voor toegevoegde waarde naar de nabestaanden toe? Dat is een extra schop na aan de nabestaanden, en kan dan overkomen alsof men zich dan moet gaan verantwoorden waarom ze intenst verdrietig zijn... Dat nu zwijgen en alleen positieve dingen zeggen is dan ook niet zozeer uit respect voor de doden misschien, maar juist meer respect aan de nabestaanden. Dat je hem een eikel vind kan je beter wat later weer vertellen en uiten als je daar zo behoefte aan hebt of gelukkig van wordt. Dat is nu niet het moment nu mensen nog aan het rouwen zijn.

Daarnaast: dat mensen hem niet mochten, prima, maar dat betekend niet dat ze hem zoiets hebben toegewenst en het geen probleem is. Een beetje normaal mens wenst dit nog niet je eerste vijand toe (en al helemaal niet de familie ervan). Het uiten dat je het toch al een naar of vervelend persoon vind, geeft dan toch een vieze bijsmaak. Alsof het dus niet erg is dat dit is gebeurd, of dat je het hem toewenst? Dan zou ik mij ook stilhouden. Wederom is zo'n schop na geen toegevoegde waarde.

Verder vind ik het een vorm van jaloezie ergens. "Toen mijn tante bep dood ging kwamen er niet zoveel mensen en dat staat niet in de krant....'. Tante Bep is vast een heel bijzonder mens die ook een hoop voor de maatschappij heeft gedaan, maar stond niet op de voorgrond. Peter is iemand waarvan inzichtelijk was wat hij deed, je zag hem vaak op TV, je hoorde hem. Het is gewoon een beroemdheid. Die krijgt meer aandacht, meer mensen die hem '(her)kennen', hem volgden en zo hem een deel van hun leven vonden. Ik kende heel de man niet persoonlijk, maar zijn overlijden heeft mij wel extra geschokt. Waarom? Vanwege de aard van zijn overlijden, zijn inzet voor voor mij belangrijke onderwerpen, en omdat ik hem toch vaak langs zag komen op tv en zo hem wat heb leren kennen. Na zijn dood, maar ook tijdens zijn leven staat die nu eenmaal meer in de spotlights. So be it, dat is nu eenmaal zo. En ikzelf kan daar echt niet wakker om liggen dat zo iemand meer aandacht en spotlights krijgt dan ik in mijn leven (of na mijn dood).

Ik vind het dan ook persoonlijk helemaal niet zo'n raar iets dat je alleen maar positieve geluiden hoort. En tuurlijk zal hij fouten hebben gemaakt, mensen hebben gekwetst, fouten hebben gemaakt, mensen hebben geïrriteerd of wat dan ook. Dat is menselijk. Zijn goede dingen en daden worden nu extra uitgelicht. Dat vind ik een mooi iets. Hem te eren. Ik vind dat geen verheerlijking is, dat klinkt toch weer negatief...

(overigens alleen eerste pagina doorgenomen, en niet de rest van het topic) .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:53

Relaxed schreef:
Ik heb ook wel eens op een begrafenis gezeten dat ik en een andere gast ons afvroegen of we wel op de juiste begrafenis zaten, zo'n halleluja verhaal over de overledene waar we ons niet in herkenden.. Maar he, zoals Qimm ook zegt, waarom zou je er een negatief verhaal van gaan maken? Wat bereik je daarmee?

Dat doe ik dus niet.
Ik ga niet naar de begrafenis/crematie van iemand die ik absoluut niet mag of waar ik al lang geen contact mee heb.
Bij leven geen contact, na de dood ook niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:55

Ook niet voor de nabestaanden?
Ik ben toch wel eens naar een uitvaart geweest voor iemand die ik echt niet moest, maar het was wel gepast om te gaan voor de familie, voornamelijk zijn vrouw en kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:05

Electra63 schreef:
Relaxed schreef:
Ik heb ook wel eens op een begrafenis gezeten dat ik en een andere gast ons afvroegen of we wel op de juiste begrafenis zaten, zo'n halleluja verhaal over de overledene waar we ons niet in herkenden.. Maar he, zoals Qimm ook zegt, waarom zou je er een negatief verhaal van gaan maken? Wat bereik je daarmee?

Dat doe ik dus niet.
Ik ga niet naar de begrafenis/crematie van iemand die ik absoluut niet mag of waar ik al lang geen contact mee heb.
Bij leven geen contact, na de dood ook niet.

Ik ging voor de nabestaanden ;) voor de overledene ga je sowieso niet, die krijgt er niks van mee :+

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 18:06

Sommige mensen lopen alle begrafenissen af.
Als een soort van plichtsgevoel.
Ik doe dat dus ook niet, en wil dat bij mezelf al zeker niet.
Hoop dat mijn nabestaande daar heel erg rekening mee houden.

Inderdaad, bij leven niet, dan ook niet bij de dood.
En waarom zou je gaan voor de nabestaande?
Als ik de persoon in kwestie al verwaarloosd en genegeerd heb tijdens zijn of haar leven lijkt het me niet dat de nabestaande op me zitten te wachten.

Maar goed, we dwalen af.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:09

Als je een kaart krijgt (incl koffietafel) denk ik wel dat de nabestaanden op je zitten te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:13

Als mijn vriendin mij uitnodigt dan ga ik, ook al is het voor haar konijn ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:15

Ja, wel als de nabestaanden een goede vriendin of relatie zou zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:16

Ik naar begrafenissen gegaan van mensen die ik missxhien 1x had gezien. Of af en toe. Verder niets mee had. Maar voor de nabestaanden. Ik kende de oma van een super goede vriendin niet, maar was er wel voor haar op de uitvaart. Of had de moeder van een andere vriendin nog nooit in real life gezien. En toch was ik er. En als ik zag hoeveel steun het haar gaf en hoe vaak ze aan heeft gegeven hoe fijn ze dat vond, zou ik dat zo weer doen. Ik ga voor de nabestaanden in zo'n geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:17

Relaxed schreef:
Weet je wat ook hypocriet is, dat mensen juist zijn mening over álles irritant vonden en diezelfde mensen roepen hier dat je je mening mag geven :')

Dat je iemands mening irritant vind, betekent niet dat diegene hem niet mag geven. Dat wordt toch ook nergens gezegd?