Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 00:27

Stroom valt uit dmv aardlek.
Dat maakt het schoonmaken ook moeilijker omdat je geen stroom meer hebt...

Wij hebben bij onze vriendin de kärcher met terrasreiniger op de keukenvloer gezet, nadat na twee dagen de stroom weer aan de praat was. Met de waterstofzuiger de resten water eruit.
Pomp in de kelder...
Eerste nacht heeft ze bij ons geslapen, geen stroom, eten, douche ed was meer mogelijk.
Kon ze tenminste even rustig warm slapen, wat eten en schone kleren aan.

Kwestie van praktisch denken...mensen en materiaal optrommelen, mouwen opstropen en beginnen.
Oja, alles vastleggen voor de verzekering uiteraard.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 00:35

Sansevieria schreef:
_MG schreef:
Een stal die twee, drie? Weken geleden blank stond, staat gewoon weer helemaal onder water. Alle paarden weer eruit..

Toch niet weer op de Rimburgerweg?

Yes daar inderdaad

Sansevieria

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 00:44

Oh nee...dan weet ik haast zeker dat het bij mijn vriendin ook weer hommeles is.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 00:53

De waterbuffer stutten is bv niet gelukt in Hoensbroek dus het gevaar is daar nog steeds aanwezig dat het water de wijk de Dem in loopt - dat werd een uur geleden nog gemeld door oa gemeente en daar zijn ze ook delen van de wijk aant evacueren. Er werd voor de hele wijk al aangeraden om gas en elektra af te sluiten en een veilige plek in huis op te zoeken. Ik woon er tien minuten vandaan en wordt door meerdere ramp plekken omringd.

Het is echt bijna niet te geloven wat we allemaal zelf zien en horen uit eerste hand van familie en vrienden welke ook woonzaam zijn in de omgeving hier van de stad zelf maar ook het heuvelland en vlak over de grens - in Aachen maar ook delen van Luik en andere plekken in BE waar de auto’s ook door de straten drijven enz, vreselijk. Ik ben woonzaam in heerlen maar op een plek waar we vrij gunstig wonen nog gelukkig. We komen er zelf so far met wat waterschade in de kelder en lekkage op zolder goed vanaf- al zijn we er met pech nog niet. Uit voorzorg wel de elektra van zolder en kelder uitgezet.

Hier begint het nu weer aan te trekken qua regen nadat het een paar uur rustig is geweest. Ben benieuwd wat deze nacht en morgen gaat brengen nog. Mijn hart huilt voor alle mensen, hun huizen en bedrijven die zo hard getroffen worden om ons heen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 01:02

De grote wegen rond Luik zijn die ook onbegaanbaar? Weet iemand dat?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 01:05

Emori schreef:

https://www.wegeninfo.be/
Rondom Luik sommige stukken afgesloten, andere trajecten moeilijk begaanbaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 01:08

Ik vind het allemaal heel heftig om te lezen. Zelf wonen we in Noord-Brabant waar het momenteel ook met bakken uit de lucht komt, maar het zal hier niet half zo erg worden als in sommige delen van Limburg :\
We hebben familie in Roosteren/Grevenbicht maar krijgen hen niet te pakken. Weet iemand hoe het daar in de omgeving is??

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 01:13

tienus63 schreef:
Emori schreef:

https://www.wegeninfo.be/
Rondom Luik sommige stukken afgesloten, andere trajecten moeilijk begaanbaar.

Ja we gaan het niet proberen

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 01:38

Heel veel sterkte voor de mensen die daar wonen en/of hun dieren daar hebben en niet weten of het water hun bereikt.
Ik heb de grote mogelijke dreiging dijkdoorbraken bij het rivierengebied meegemaakt(Tiel en omgeving) en moest toen halsoverkop gedwongen evacueren. Veel paniek aangezien men niet wist op welk moment de dijk waar precies zou gaan doorbreken, de kans was zeker reëel.
Paard stond achter een dijk die op springen stond, dat ging toen nog via de radio omdat internet er nog niet was, de oproep was onmiddellijk weg en tja,dan sta je machteloos als je dier er net achter staat! Godzijdank kregen wij toen veel media aandacht en hulp bood zich aan via oproepen op de radio. Zo konden de koeien waar mijn paard stond en mijn oom en tante opgehaald worden door lieve onbekenden Friese mensen en zijn toen met hun 100 den stuks vee in Friesland terecht gekomen. Mijn paard is halsoverkop opgehaald door een collega op het werk van mijn vader en kon naar de Achterhoek. Zelf zijn we, nadat we alle meubels zoveel mogelijk op de eerste etage hadden gezet erc, samen met mijn gehandicapt neefje en nichtje, in een vakantiepark gaan zitten. Daar stond bij aankomst dan een bos bloemen met veel sterkte op tafel.
Het is echt een vreselijk nare traumatische ervaring en ik hoop dat het voor Limburg niet zo rampzalig wordt en dat ook de Limburgers hulp gaan krijgen. Let vooral ook op je medemens, en zie je dieren in nood of twijfel daaraan, neem contact op met bv rijkswaterstaat / politie of de dierenambulance en heb je zelf nog een stal daar, bied zeker je hulp aan!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 02:00

Sansevieria schreef:
Stroom valt uit dmv aardlek.
Dat maakt het schoonmaken ook moeilijker omdat je geen stroom meer hebt...

Wij hebben bij onze vriendin de kärcher met terrasreiniger op de keukenvloer gezet, nadat na twee dagen de stroom weer aan de praat was. Met de waterstofzuiger de resten water eruit.
Pomp in de kelder...
Eerste nacht heeft ze bij ons geslapen, geen stroom, eten, douche ed was meer mogelijk.
Kon ze tenminste even rustig warm slapen, wat eten en schone kleren aan.

Kwestie van praktisch denken...mensen en materiaal optrommelen, mouwen opstropen en beginnen.
Oja, alles vastleggen voor de verzekering uiteraard.

Ja, maar mensen willen toch ook contact houden en moeten voor nood toch kunnen bellen bijvoorbeeld? Je hebt je smartphone, maar moet ook weer opladen misschien?

Het is echt vreselijk. Hopelijk gaat het goed in Hoensbroek.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 02:08

Wat een drama! Hier zijn geen woorden voor, ik kan er niet van slapen. En ik liep eerder vanavond nog wel te mopperen dat ik mijn raam niet kon openzetten omdat mijn vensterbank dan zou natregenen. Ik vraag me nu af waar ik me in hemelsnaam druk om maakte, terwijl er in andere delen van het land huizen en levens verwoest worden. En dan al die dieren, ik hoop uit alle macht dat er zoveel mogelijk levens gespaard blijven.

Ik wens alle betrokkenen ontzettend veel sterkte. Of dat nu is omdat je er woont of omdat je een dierbare in één van de getroffen gebieden hebt zitten.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 02:10

We zitten vast in Luxemburg. Konden vanmiddag al niet veilig weg. Stonden hoog maar nog niet hoog genoeg. Net alles ingepakt. Dus gaan nu dorp in heuvel op…

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 02:11

Emori schreef:
We zitten vast in Luxemburg. Konden vanmiddag al niet veilig weg. Stonden hoog maar nog niet hoog genoeg. Net alles ingepakt. Dus gaan nu dorp in heuvel op…

Heel veel succes en pas goed op mekaar :(:)

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 02:21

Emori schreef:

Waar zitten jullie in Luxemburg? Ik zag een video van Luxemburg stad waar de straten ook al vol liepen, er reden nog wel een paar bussen door maar dat begon ook al aardig hoog te worden..

Nogmaals sterkte iedereen!!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 02:35

Wallendorf. We konden nu in het hotel naast de camping. Hopelijk houden we hier droge voeten.
Water van de rivier steeg heel hard. En als ze dammen open gaan zetten zou het helemaal overstromen. Dat tijdstip vervroegden ze ook steeds.

Ik ga nu een potje janken en m’n gezin platknuffelen. Hond mocht ook mee in het hotel gelukkig

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 02:40

Daar zag ik inderdaad de webcam van, een 24 uurs webcam.. Vreselijk.. Dikke virtuele knuffel voor jullie!! :knuffel:

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 03:07

De waterbuffer bij hoensbroek gaat het houden. De vooruitzichten zijn positief! Er valt nog wel regen maar lang niet zoveel meer als wat het heeft gedaan. Het is rustig buiten heb nog een enkele sirene gehoord maar daar bleef het ook bij.

Schin op geul is in ieder geval rustig moet ik zeggen denk dat er nog genoeg mensen zijn die behoorlijke zorgen hebben.

En ook wij hebben nog geen natte voetjes wel inderdaad even kort dat alle lampen behoorlijk aan het flikkeren waren en inderdaad is er nu ergens ook een stroomstoring aan de gang.

Hopelijk kunnen de inwoners vooral een paar uur rust pakken! Fijn dat het ergste geweest lijkt te zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 04:32

Luxorvalkje schreef:
Voordeel is dat een grote bui die verwacht werd leeg loopt boven Duitsland.

Dat geeft Limburg wat lucht.

Einde van de week moet al dat water door o.a. de Maas naar de zee.

En dan Luik. Vanmiddag zagen wij al dat de afvoer enorm toe nam. Le Vesdre bij chaudfontaine breekt alle records. Provincie Luik code rood (daar vloeit hij in de Maas. Afvoer zat boven die van 1998 (275), en ver boven die van 2011 (rond de 200). Normaal vloeit daar maar iets van 10/15m3 per seconde doorheen.
Dat zijn 275.000 literflessen, of 550.000 doppers, of 27.500 emmer water, elke seconde weer.

Ga vooral niét die kant op. De hulpdiensten hebben het zwaar zat. Hoe goed bedoeld ook, zorg dat je zelf niet in de problemen komt. En wordt niet het probleem van een ander.

Nee, helaas niet. Al het water van de Ardennen komt namelijk bij ons uit.

Laten we voorop stellen dat veel dieren niet geëvacueerd zijn in weilanden om de simpele reden dat het gewoon onmogelijk was. De meeste weides hebben echter hoge stukken waar de dieren op kunnen schuilen waardoor ze beter kunnen blijven staan.

De regen stond binnen 10 minuten op plekken 1,5 meter hoog. Dus veel mensen waren überhaupt blij dat ze nog weggekomen zijn. Huizen in de regio hadden het water tot aan de bovenverdieping staan.

Al met al zijn er in de regio maar weinig mensen écht moeten evacueren, er zijn vooralsnog geen gewonden of doden gevallen.

Wij zijn als Limburg zeker bestand tegen water in onze bergen maar niet tegen liters en liters water die in een keer uit de lucht komt vallen. Het was onwerkelijk om te zien dat de berg naar het drielandenpunt er niet meer was en letterlijk de hele straat één rivier was. Wij zijn onder aan de berg de eerste inham naar links dus al dat water stroomde op het werk zo achterom de binnenplaats op en vervolgens zo naar binnen. We hebben met man en macht gewerkt om het water naar buiten te krijgen. Via de gemeente was er geen zandzak meer te krijgen en de brandweer zei "We kunnen pompen, waar moeten we ermee naartoe?". Alle beekjes, alle waterbuffers, alles was / is uit hun oever getreden.

Toen het stopte met regenen was met een uurtje of twee de meeste ellende onder controle in de regio. Alleen de Geul die uit is, de Maas die op plekken uit is en bepaalde waterbuffers zorgen nog voor ellende en als daar het water van de Ardennen weer bijkomt herhaald zich gisteren in plaatsen zoals Mechelen, Epen, Slenaken, Valkenburg, Wijlre alles nog een keer.

Die mensen zijn echt van de regen in de drup.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 05:32

Heftige beelden. Ik leef mee met alle mensen in Limburg en hoop dat het water snel gaat zakken.

In 1995 zijn wij snel moeten vertrekken omdat ze bang waren dat de dijken het niet zouden houden. Ik was nog een kind en de angst hoe je je huis zou aantreffen heeft veel indruk op me gemaakt. In allerijl spullen pakken en alles zo hoog mogelijk weg zetten en dan hopen dat het genoeg is wat je hebt gedaan. Dan vertrekken met de wetenschap dat je niet weet wanneer je je huis weer in mag. Het nieuws op de voet volgen. Toen liep het gelukkig met sisser af, maar ik ga dat nooit vergeten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 06:21

Pfff, wat heftig allemaal :\. Hier regent het ook vanaf gisterenavond een uur of negen nonstop, maar dat is nog niks vergeleken met Limburg/België/Duitsland.

Hopelijk is het snel droog.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 06:26

Hier in het centrum en in de omliggende steden en dorpen (Herzogenrath, Eschweiler, Stolberg,...) verschillende overstromingen en evacueringen. Hele weilanden die normaal droog liggen en niet tot overstromingsgebied behoren liggen blank. En het regent hier non-stop door. Momenteel giet het. -O-

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 06:39

Heel veel sterkte voor de mensen daar. Heel aparte ervaring omdat we hier in Zeeland in al die dagen bij elkaar amper 3 mm gehad hebben en de bloembakken buiten gewoon water moeten geven. Hoe gek kan het zijn

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 06:46

Is er nog behoefte aan paarden die tijdelijk ergens anders heen moeten? Wij hebben onze schuilstal zo goed als klaar en zouden een stukje af kunnen zetten rondom.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 07:02

soesita schreef:
Hier in het centrum en in de omliggende steden en dorpen (Herzogenrath, Eschweiler, Stolberg,...) verschillende overstromingen en evacueringen. Hele weilanden die normaal droog liggen en niet tot overstromingsgebied behoren liggen blank. En het regent hier non-stop door. Momenteel giet het. -O-

Het zal ook nog wel even duren, ben ik bang :\.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 07:21

Hier zijn er weer veel straten afgesloten ivm blank staan. De beek achter ons staat ook op overstromen maar normaal hebben wij daar nog genoeg buffer tussen eer het bij ons is.