Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
enzino schreef:Earth schreef:Maar ik verbaas me over de miskennis die er is over transgender zijn en dat er vanuit daar een soort stemmingsmakerij ontstaat. Want ja ineens willen alle jongeren transgender zijn, want dat is zo makkelijk en zo leuk! Het is echt in om je geslacht te veranderen, en dat traject aan gaan ach, dat kan iedereen.
Is dat miskennis dan? Want gelukkig zijn er ook mensen die er daadwerkelijk onderzoek naar hebben gedaan en daar over geschreven hebben, zoals bijvoorbeeld Abigail Shrier:
[ [url=m/X5b0TA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Om een stukje te quoten uit de amazon beschrijving van haar boek:Citaat:But today whole groups of female friends in colleges, high schools, and even middle schools across the country are coming out as “transgender.” These are girls who had never experienced any discomfort in their biological sex until they heard a coming-out story from a speaker at a school assembly or discovered the internet community of trans “influencers.”
Misschien dat het een leuk boek is voor je om te lezen, want ze heeft er aardig wat tijd ingestopt om ouders, kinderen, psychologen, artsen, etc te interviewen en de statistieken erbij te vinden. Het is overigens al tijden goed beschreven hoe beinvloedbaar tieners zijn, en dan voor meisjes.
Jij noemt het misinformatie, ik zou het eerder plaatsen onder "het gaat tegen de propaganda in". De propaganda verteld ons dat kinderen aan de hormoontherapie mogen op jonge leeftijd want tieners kunnen geen foute beslissingen nemen en de-transitioning komt nauwelijks voor. Dat lees je overal in het nieuws en alles wat daar tegenin gaat zal de auteur bekopen in de huidige cancel-culture (lees eens wat interviews met Abigail of zie wat blue_eyes op de eerste pagina van dit topic gepost heeft: je mag helemaal jezelf zijn maar als je niet meer trans bent dan ben je wel onze vijand).
Meer specifiek over de Hongaarse wet: jammer dat ze homosexualiteit samenvoegen met trans: homosexualiteit kan in mijn ogen weinig kwaad en laat iedereen die dat wil er maar mee experimenteren wanneer ze willen. Als het niet bevalt stop je er gewoon weer mee. Transsexualiteit ligt wat anders en mogen we wat mijn betreft weghouden bij kinderen omdat de gevolgen van stappen zetten in die richting veel te groot zijn en er teveel gevallen zijn waarbij er achteraf spijt was. Eenmaal aan de hormoonremmers en de gevolgen zijn onomkeerbaar - laat mensen eerst volwassen worden voor ze zulke ingrijpende beslissingen maken.
p.s. interessant punt dat Huertecilla maakt trouwens: het lijkt erop dat mensen hier alleen kwaad om worden omdat het tegen hun eigen opvattingen in gaat, maar niet de grotere vraag durven te stellen of de overheid er wel iets te zeggen moet hebben. Van mij mag de invloed van de overheid wel een stuk minder bij volwassenen, als jij met meerdere mensen wilt trouwen, met iemand van hetzelfde geslacht wilt trouwen, of een geslachtsoperatie wilt ondergaan, wie ben ik dan om er wat van te vinden?
Shadow0 schreef:Het verhaal van Enzino klopt alleen niet. De puberteitsremmers zijn juist behoorlijk omkeerbaar: als je ermee stopt komt de hormonale verandering van de puberteit alsnog. De puberteit zelf is niet omkeerbaar: de veranderingen in je lichaam door de hormonale verandering zijn niet goed ongedaan te maken.
En ach, het is ook goed om te bedenken hoe kort de lijntjes zijn tussen de zogenaamde 'radical feminists' die zich uitspreken tegen transgender issues, en bijvoorbeeld de conservatieve (tot neofascistische) hoek waar men vooral wil dat vrouwen weer kinderen barende slaven worden, die in de VS bv ook alle mogelijkheden tot seksuele voorlichting, anticonceptie of abortus blokkeren. Dat gaat echt niet over de belangen van vrouwen of kinderen.
Lestrange01 schreef:Dan weet jij mijn god niet wat radicale feministen zijn... sorry, maar dit is oprecht een hele onzinnige opmerking.
Citaat:En al zijn de puberteitrsremmers wellicht omkeerbaar, de schade die ze toebrengen is dit niet. Zeker niet als dus blijkt dat het niet bijdraagt aan de gemoedstoestand van deze kinderen.
idinn schreef:Schoolvoorbeeld van geen eigen mening kunnen vormen en achter elk willekeurige (boek)mening aan hobbelen? Of gewoon een zeer bekrompen opvoeding gehad? Dan zou ik bijna medelijden krijgen.. wel knap überhaupt een boek te lezen ipv facebook.
Shadow0 schreef:Lestrange01 schreef:Dan weet jij mijn god niet wat radicale feministen zijn... sorry, maar dit is oprecht een hele onzinnige opmerking.
Misschien heb ik dat niet goed verwoord: er is een groep zeer conservatieve activisten met nauwe financiele banden met de conservatieve beweging in de VS die doen alsof 'radicaal feminisme' de reden is dat ze toegang tot medische zorg voor transgenders willen ontzeggen. Het punt is dat ze dus voor het overgrote deel helemaal niet radicaal feministisch zijn, maar juist heel erg conservatief, maar dat ze het label gebruiken om zichzelf te omschrijven om zo te misinformeren en de discussie te vertroebelen.Citaat:En al zijn de puberteitrsremmers wellicht omkeerbaar, de schade die ze toebrengen is dit niet. Zeker niet als dus blijkt dat het niet bijdraagt aan de gemoedstoestand van deze kinderen.
Maar wat dus ook heel schadelijk is: transgender kinderen geen toegang bieden tot dergelijke zorg. Dat leidt in een niet mis te verstaan aantal situaties tot ernstige psychische problemen totaan zelfmoord toe.
Eigenlijk zie je dezelfde denkfout (en ach, vanuit dezelfde hoek) als rondom het coronavaccin: er wordt geen afweging gemaakt tussen de situaties, er wordt gedaan alsof je het bepaalt zonder context.
Het lijkt me nogal duidelijk dat als je willekeurig puberteitsremmers in kinderen stopt, dat dit niet zo'n goed idee is. Gelukkig is er ook eigenlijk helemaal niemand die dat promoot. Waar het om gaat is: hoe help je transgender kinderen die tegen de puberteit aanlopen het beste? Niet werkend en actief schadelijk:
- verbieden, discriminatie en ontzeggen van hulp
- conversietherapie (zeer traumatisch en niet werkzaam)
Wel redelijk behulpzaam:
- ondersteuning op gebied van acceptatie en zelfacceptatie
- regie voor de betrokken kinderen en jongeren
- tijd en ruimte waarin de onomkeerbare verandering van puberteit niet in worden gezet.
Cer schreef:Is het zo dat het nooit zou kunnen, in de usa, dat kinderen te vroeg in transitie gaan, onder druk?
Citaat:Dat een arts de wens moet uitvoeren omdat hij anders een klacht kan krijgen ?
Dat is wat ik me afvraag? Dat is alles..
weten jullie dat? Hoe dat daar gaat? Of mag dat niet eens naar gevraagd worden?
Cer schreef:Laten we wel even voorop stellen dat ik dus niet zeg dat de usa perse veilig is voor LBGTI ..
Want nu lijkt het net alsof ik dat denk.
Ik heb begrepen dat er situaties kunnen zijn waar wellicht een vraag kan zijn of iemand echt transitie wil of dat er wellicht iets anders aan de hand kan zijn.
Shadow meent dat dit pertinent niet kan. Ik vind dat een vrij straffe uitspraak eigenlijk?
Maar dit heeft meer met de usa te maken dan met Hongarije
Cer schreef:Ik heb begrepen dat er situaties kunnen zijn waar wellicht een vraag kan zijn of iemand echt transitie wil of dat er wellicht iets anders aan de hand kan zijn.
Shadow meent dat dit pertinent niet kan. Ik vind dat een vrij straffe uitspraak eigenlijk?
Citaat:Maar dit heeft meer met de usa te maken dan met Hongarije
Cer schreef:Ik zeg in ieder geval niet dat t een veel voorkomende situatie is maar ook dat t niet ontkent zou moeten worden, ook al is t maar weinig voorkomend… want ook die kleine groep waarbij t dan mis kan gaan, verdient de juiste hulp.
(En “in de praktijk werkt t niet zo, klinkt toch heel erg als “neeeee dat gebeurt niet”… terwijl de Obama registratie er ook meerdere gevallen over meldt? Lijkt me niet geheel juist om dat te negeren ?)
Ik heb wel een beetje t nare gevoel dat een kleine groep nu niet belangrijk genoeg is (als iets niet veel voorkomt kan het nog steeds voorkomen toch)
Dat het me nu voor Hongarije niet relevant lijkt is omdat daar transgenders en homoseksualiteit etc heel niet gewenst is.. (dus de zgn onwenselijke operaties zullen daar niet zijn, denk ik?)
DezeNaam schreef:Wat heeft deze discussie nog met Hongarije te maken?
En Lestrange, ik vind het nogal bijzonder dat je de link van het 'onderzoek' enkel via PB wilt sturen. Het is toch niet veel moeite om de bron meteen te vermelden.
Shadow0 schreef:Het verhaal van Enzino klopt alleen niet. De puberteitsremmers zijn juist behoorlijk omkeerbaar: als je ermee stopt komt de hormonale verandering van de puberteit alsnog. De puberteit zelf is niet omkeerbaar: de veranderingen in je lichaam door de hormonale verandering zijn niet goed ongedaan te maken.
En ach, het is ook goed om te bedenken hoe kort de lijntjes zijn tussen de zogenaamde 'radical feminists' die zich uitspreken tegen transgender issues, en bijvoorbeeld de conservatieve (tot neofascistische) hoek waar men vooral wil dat vrouwen weer kinderen barende slaven worden, die in de VS bv ook alle mogelijkheden tot seksuele voorlichting, anticonceptie of abortus blokkeren. Dat gaat echt niet over de belangen van vrouwen of kinderen.
Hiraeth schreef:Als je naar een boek refereert met de naam 'Irreversible damage' met de ondertitel 'the transgender craze seducing our daughters' neem ik je belachelijke mening sowieso al niet serieus. Hoe kun je zonder schaamte dat soort boeken lezen een dan ook nog eens aanprijzen? Walgelijk.
idinn schreef:Tja sommige meningen zijn nu eenmaal soms gewoon belachelijk.