Loretta schreef:Arabesk schreef:Dus als ik geld wil besparen moet ik hier drie oude paarden laten afmaken omdat dat me over een half jaar 1500 euro gaat kosten....
Bedank alle bokkers maar die PVDD stemmen.
Niks constructiefs te melden Loretta?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
hoefnageltje schreef:Ik HOOP dat je gelijk krijgt.
Ik ben BANG dat het gewoon alle paardeneigenaren gaat treffen (en hobby geiten/schapenhouders enz)
De wet is door de PvDD inderdaad ontworpen omdat ze tegen elke vorm van veeproductie zijn.
De insteek is dat "de vervuiler" moet betalen.
Of je een paard (of ander dier) nu opeet of laat inslapen, die vervuiling die een hobbypaard heeft veroorzaakt is even groot als wanneer het dier alleen voor de slacht gefokt is.
(sterker nog: ons hobbypaard wordt waarschijnlijk een stuk ouder dus zal meer jaren vervuilend zijn dan een jong geslacht paard)
PvDD is primair tegen de vleesindustrie. Maar zoals de ontwerp wet er nu voor ligt, KAN die gewoon voor alle dieren gelden.
Als de hobbydieren niet nadrukkelijk worden uitgesloten, dan gaat deze wet gewoon voor alle dieren gelden.
Natuurlijk hoop ik ook dat het echt alleen maar de slachtdieren betreft.
(nou ja, eigenlijk ook niet, want volgens mij wordt dit de nekslag voor elke veehouder)
Dus:
Als dit niet duidelijk in die wet wordt opgenomen, dan geldt die wet straks voor alle dieren gelden.
Omdat de wet enorm veel geld moet gaan opleveren, kan ik me heel goed voorstellen dat die wet zal worden aangenomen. (De geldkraan staat al meer dan een jaar wijd open, dat moeten ze ergens gaan terughalen)
Conclusie:
Er zal actie ondernomen moeten worden (door de hippische sector en hobbyhouders van diverse andere soorten hobby vee enz) zodat er een DUIDELIJKE ontheffing/uitsluiting moet komen in die wet voor onze hobbydieren.
Daarom heb ik dit topic geopend, vanwege dit grijze gebied dat wel eens heel zwart voor ons kan uitpakken.
Als enkel individu heb ik niet veel invloed, laat staan dat ik ervaring heb met landelijke politiek.
Via dit topic hoop ik zodoende iets aan te zwengelen.
Als er niets gedaan wordt, dan sluipt zo'n wetje er gewoon zo door.Spoiler:
Ik heb (samen met andere buurtbewoners) ooit op gemeentelijk niveau een bouwplan tegen kunnen houden;
Op 1 klein partijtje na was er in beginsel geen enkele partij tegen.
Levert woningen op, en vooral: veel geld via de OZB.
Dus als niemand tegen is, dan is het dus een goed plan (?) en doen ze het.
Het bouwplan was dan doorgegaan.
Door de actie van de buurt switchten vrijwel alle partijen van standpunt.
(vlak ook voor gemeenteraadsverkiezingen)
Zodoende is het bouwplan definitief van tafel verdwenen.
Zo zie ik het voorstel ook voor de slachttaks.
Als niemand protesteert, kan deze wet enorm veel geld gaan opleveren.
Dat alleen zou al een goede reden zijn dat de wet zo wordt aangenomen.
Door protest zou die wet aangepast kunnen worden of zelfs verworpen worden.
Struisvogelpolitiek en denken dat het ons niet betreft is daarom niet slim.
Citaat:Nergens staat dat het slachthuis wordt belast.
Er wordt steeds gesproken over de UBN houder.
En ik interpreteer daar niet het slachthuis mee (ik denk dat we er daardoor er verschillend naar kijken, ik heb geen verstand van UBN registratie)
Citaat:Er is al een paar keer het punt aangehaald dat het ook geld voor dood op het erf, ongeacht de oorzaak.
Citaat:Neem bijvoorbeeld de export:
hoe kunnen ze nu verschil maken tussen een paard dat geëxporteerd wordt direct naar de slacht, of dat het paard in het buitenland pas na 1 jaar wordt geslacht bijvoorbeeld?
Het paard is hier geproduceerd, heeft hier vervuild, producent wordt belast.
Ook een top sportpaard kan worden opgegeten tenslotte.
Citaat:Of voor pensionhouders:
Als straks na verhuizing van een pensionklant een paard "verdwijnt", heeft de pensionhouder een probleem.
Als pensionhouder geen nieuwe UBN kan melden, dan is het dier dus "onttrokken" aan de veestapel en is de taks van toepassing.
Als de pensionhouder het paard niet afmeld, heeft die een probleem bij een controle.
Dan ontbreekt er ineens een paard.
Citaat:De hele UBN registratie voor paarden die nu wordt opgezet, is omdat paarden gewoon als consumptiedier worden aangezien voor de wet. Een paard KAN worden opgegeten.
Dat wij ons dier niet voor consumptie houden, daar heeft de wet geen boodschap aan.
Ik ben pas gerust als er duidelijk te lezen is dat hobbydieren worden uitgesloten.
DuoPenotti schreef:superpony schreef:Maar zoals bij quarters; Die worden na 25 jaar automatisch dood verklaard door AQHA als je niet meldt dat ze nog leven. Ik heb dus een dode quarter van 28 staan.
![]()
eigenlijk moet ik hier wel om lachen
Kinke schreef:Slachthuizen sturen bij mijn weten geen paspoorten terug naar stamboeken. En een melding daar naartoe wordt ook niet gedaan.
Mindim schreef:superpony schreef:Nog erger; ik heb een 7 en 10jr niet dood gemeld en die leven dus nog![]()
Ik heb mijn merrie ook nooit gechipt, ze is vorig jaar ingeslapen op jarige leeftijd. Ze had ook geen paspoort of chip. Ze staat geregistreerd bij het KWPN, maar heb haar niet afgemeld aldaar.
superpony schreef:Dat zeggen ze nu. Over een paar jaar kan alles zomaar anders zijn. Nu ook met het registreren, denk ik dat er voorlopig nog wel een en ander zal veranderen op gebied van paarden houden.
Maar we wachten het af. Wie dan leeft, die dan zorgt zeggen we altijd.
Kinke schreef:hoezo kunnen we dan rustig slapen? Alsof het een misdaad is om je paard naar de slager te brengen.
Te belachelijk voor woorden
Mindim schreef:Ik heb de PvdD maar een aangeschreven van hoe en wat. Dit is het antwoord:
Er is nog geen wetsvoorstel voor de "slachttax", maar deze zal absoluut niet bedoeld zijn om belasting te heffen op een geëuthanaseerd paard. Die situatie is al verdrietig genoeg.
Alleen als een dier geslacht wordt (door een paardenslager) en het voor consumptie bestemd is, dan zal er belasting geheven worden.
Kunnen we allemaal weer rustig slapen
Juut schreef:Mindim schreef:Ik heb de PvdD maar een aangeschreven van hoe en wat. Dit is het antwoord:
Er is nog geen wetsvoorstel voor de "slachttax", maar deze zal absoluut niet bedoeld zijn om belasting te heffen op een geëuthanaseerd paard. Die situatie is al verdrietig genoeg.
Alleen als een dier geslacht wordt (door een paardenslager) en het voor consumptie bestemd is, dan zal er belasting geheven worden.
Kunnen we allemaal weer rustig slapen
Daar slaap ik nog steeds niet gerust op. Ik ben namelijk blij met de mogelijkheid van slacht.
Bijvoorbeeld mijn huidige pony: jonkie, nu paar maanden in de lappenmand. Gelukkig knapt ze op (klopt, hard af), maar had ook anders kunnen lopen. Hoe lang ga je door met dokteren? Waneer zegt de dierenarts dat euthanasie eerlijk is? Wanneer het al lijden is? Zeker bij een jonkie trekken we allemaal minder snel de stekker eruit dan bij een ouder dier.
Ik heb dus al onderzocht naar het hoe/ wat/ waar voor slacht, al hoop ik de beste man nooit meer rond deze pony te hoeven spreken.
Anderzijds: stel dat mijn financiele situatie veranderd, en ik geen pony meer kan houden. Stel dat ze niet meer 100% belast kan worden, mischien 60%...ik zou haar nooit weg doen als projectpaard/ coachpaard/ weidepaard/... Liever een wat korter en goed leven, dan langer en toch in de handel verwijnen, overvraagd worden enz. Kies ik uit belang van de pony voor slacht, krijg ik ook die trap na.(niet dat ik het daarom zou laten, belang van de pony staat altijd voorop)
Dit is dus precies waarom ik geen PvvD stem: ik vind ze veel doorslaan. (en dan hebben we het idd nog niet over de veehouderij)