Stemmen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:02

Precies :j

Citaat:
Democracy is the worst form of government, except when compared to every other form of government.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:04

Superpony dan zou je naar een soort systeem gaan van wet per referendum? Lijkt me ook problematisch wat Imandra zegt, dat mensen gewoon niet genoeg can een onderwerp weten.

Ik weet het niet dit jaar... zou SGP stemmen als ze niet zo stellig waren wat betreft abortus. Zou CU stemmen als ze niet zo pro Israël waren.
Kom dan daarna toch in de buurt van CDA of VVD.

PVV, FvD en PvdD vallen sowieso af.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:05

DuoPenotti schreef:
Celiien schreef:
knip.

[ Afbeelding ]

Dat vind ik echt heel erg fout!
En Nederlandse jong volwassenen kunnen maar niet aan 'n huis komen omdat de grenzen wagenwijd open blijven staan en er teveel statushouder mogen worden.
Je kunt geen mensen uit het buitenland voorrang geven op Nederlanders. Dat mag gewoon nooit gebeuren!

Shaggy09

Re: Stemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:06

Lezen... :Z

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:07

even wat verder lezen, is een beetje uit zn verband gerukt..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:07

:')
Goed voorbeeld waarom het niet slim is om burgers direct de ministers te laten kiezen :))

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:09

Net een aantal verschillende kieswijzer gedaan omdat ik ook twijfelde tussen een aantal. Was verbaasd om te zien dat pvda hoog eindigde bij mij. Nou moet ik zeggen....ik vind Ploumen echt een aanwinst. Verder GL en SP en Volt (?). Dus alsnog niet veel wijzer. Klimaat staat hoog bij mij, net als onderwijs....wat te doen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:12

Dat starters geen huis kunnen vinden is imo niet de schuld van de vluchtelingen. Ben zelf ook starter maar neem deze mensen niks kwalijk.
Probleem zit hem vooral dat er wel huizen worden gebouwd, maar deze huizen te duur zijn (levert de projectontwikkelaar en gemeente denk ik meer op dan appartementen).
Daarnaast is het opkopen van starterswoningen door mensen die er zelf niet in gaan wonen maar het gaan verhuren voor diezelfde starters ook een groot probleem.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:12

Ik vond het dit jaar juist heel makkelijk om te stemmen... Ik baseer dit jaar mijn stem voornamelijk op hoe de partij zich omtrent corona opstelt, ik vind het héél belangrijk dat ik daar in match qua standpunten. De stemwijzer heeft m'n vermoeden bevestigd, dus voor mij is het helder. Ik vind het klimaat echter ook belangrijk en dat zou voor mij bijvoorbeeld een reden zijn om volgend jaar, als corona hopelijk minder deel uitmaakt van de politieke bezigheden, anders te stemmen. Ik zie mijn stem elk jaar als een kans om op die momenten bij te sturen met mijn keuze, en zie het niet zo dat je elk jaar dezelfde partij moet/kan stemmen. Is echt afhankelijk van wat er op dat moment gebeurd in de wereld imo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:16

brokjes schreef:
Dat starters geen huis kunnen vinden is imo niet de schuld van de vluchtelingen. Ben zelf ook starter maar neem deze mensen niks kwalijk.
Probleem zit hem vooral dat er wel huizen worden gebouwd, maar deze huizen te duur zijn (levert de projectontwikkelaar en gemeente denk ik meer op dan appartementen).
Daarnaast is het opkopen van starterswoningen door mensen die er zelf niet in gaan wonen maar het gaan verhuren voor diezelfde starters ook een groot probleem.

Wie neemt het de vluchtelingen kwalijk dan?
Ik niet iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:24

DuoPenotti schreef:
brokjes schreef:

Wie neemt het de vluchtelingen kwalijk dan?
Ik niet iig.

Was niet persoonlijk naar iemand in dit topic gericht.
Ik hoor het wel eens om me heen. Dat ze eerst maar moeten zorgen voor huizen voor de huidige bevolking voordat ze nieuwkomers een huis bieden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:32

Ah oke, duidelijk. :j

Ik ben er voor om nu geen nieuwe mensen in Nederland te laten. Niet omdat ik tegen vluchtelingen ben, maar omdat ik vind dat we hier nog zoveel te doen hebben.
Iedereen een huis, ook de vluchtelingen die dat nog niet hebben, maar ook de jeugd die uit huis wil.
Laten we het aantal mensen dan dan oplopen die dat nodig heeft word het mijn inziens dweilen met de kraan open.
Daarnaast denk ik net als jij dat er eens hard gewerkt moet worden aan goedkopere huizen, idd niet die vanaf minimaal 3 ton, maar sociale huur en goedkope koop.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:35

Citaat:
Dat vind ik echt heel erg fout!
En Nederlandse jong volwassenen kunnen maar niet aan 'n huis komen omdat de grenzen wagenwijd open blijven staan en er teveel statushouder mogen worden.

Aan het woord is een slecht geïnformeerde bokker.
Of iemand die zich laat manipuleren : de grenzen staan verre van wijd open.
(Gosh, waarom verdrinken er zoveel mensen in de Middellandse Zee?
Waarrom bivakkeren er mensen onder afschuwelijke omstandigheden op Lesbos?
.... omdat de grens wijd open staat?
Of wat?)

... en deze slecht geïnformeerde (en/of gemanipuleerde) persoon legt deze link: tekort aan woningen vanwege al die vluchtelingen.
Citaat:
Je kunt geen mensen uit het buitenland voorrang geven op Nederlanders. Dat mag gewoon nooit gebeuren!

Die mening is 1 ding,
we hebben ook nog een grondwet die stelt dat 'iedereen op Nederlandse bodem zich in gelijke omstandigheden gelijkelijk behandeld hoort te worden'.

(Zo mooi gaat het meestal niet, maar 'eigen volk eerst', nee.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:41

Eens met jou, Janneke2.

Geboren worden in Nederland is nog steeds puur toeval.
Een leven hier is niet meer waard dan een leven daar. Maar daar lijkt nog niet iedereen van overtuigd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:45

Hier was het resultaat van de Stemwijzer ook verrassend. Zaten er wel een aantal erg dicht bij elkaar.
Had van Volt nog nooit gehoord....

Wij gaan maar gewoon weer voor D66.
Die hebben over het algemeende beste plannen (vinden wij) en willen volgens mij het hoogst inzetten wat de klimaatdoelen betreft +:)+

Vorige verkiezing heb ik tot mijn eigen verbazing CU gestemd omdat ik het met hun standpunten, normen & waarden het meeste eens was. Nu vind ik D66 wat sterker en het willen doorpakken wat de klimaat-issues betreft vond ik doorslaggevend :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:49

Dat migratieprobleem is natuurlijk wel echt een probleem. Er zijn miljoenen vluchtelingen die om wat voor reden dan ook niet in hun eigen land kunnen blijven. Iedereen heeft mi recht op een veilige woonplek.
Nederland kan onmogelijk die last in haar eentje dragen, ook niet samen met de schamele andere landen die wat mensen op willen vangen. Het is een Europees probleem. Ik vind dat we best wat andere landen waar wel ruimte is, zoals Hongarije/Tsjechië en meer landen in het Oostblok, van geld kunnen voorzien zodat daar vluchtelingen opgevangen kunnen worden. Of voor mijn part nog meer lokaal in de buurt van de mensen. Vluchtelingen willen vaak zelf ook niet hier zijn, hier liggen hun roots niet, de cultuur staat mijlenver af van wat ze gewend zijn. Aanpassen en in burgeren is een grote opgave.
Geld is het probleem niet. Ik ben voor investeren in opvangmogelijkheden gespreid door europa of lokaal in de omgeving van de vluchtelingen.

Ik hoop echt dat er zo gekeken gaat worden. Ik stem CU, al jaren, weet dat zij ook zo denken, en andere partijen ook, maar hoop dat er wat harder gekeken gaat worden naar het vluchtelingen/migratieprobleem.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:51

verootjoo schreef:
Dat migratieprobleem is natuurlijk wel echt een probleem. Er zijn miljoenen vluchtelingen die om wat voor reden dan ook niet in hun eigen land kunnen blijven. Iedereen heeft mi recht op een veilige woonplek.
Nederland kan onmogelijk die last in haar eentje dragen, ook niet samen met de schamele andere landen die wat mensen op willen vangen. Het is een Europees probleem. Ik vind dat we best wat andere landen waar wel ruimte is, zoals Hongarije/Tsjechië en meer landen in het Oostblok, van geld kunnen voorzien zodat daar vluchtelingen opgevangen kunnen worden. Of voor mijn part nog meer lokaal in de buurt van de mensen. Vluchtelingen willen vaak zelf ook niet hier zijn, hier liggen hun roots niet, de cultuur staat mijlenver af van wat ze gewend zijn. Aanpassen en in burgeren is een grote opgave.
Geld is het probleem niet. Ik ben voor investeren in opvangmogelijkheden gespreid door europa of lokaal in de omgeving van de vluchtelingen.

Ik hoop echt dat er zo gekeken gaat worden. Ik stem CU, al jaren, weet dat zij ook zo denken, en andere partijen ook, maar hoop dat er wat harder gekeken gaat worden naar het vluchtelingen/migratieprobleem.

Jij beschrijft heel goed wat ik bedoel :j

Nederland is vol, nee niet door vluchtelingen, maar gewoon omdat we samen met zoveel zijn.
Dat staat los van die mensen maar aan hun lot over laten. Dat mag niet.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:51

Exact, puur toeval dat je wiegje in een rijk land stond.
Het aantal personen dat om een verblijfsvergunning vroeg in 2020 was trouwens 19.000 ongeveer. Bepaald geen schokkend aantal. Dan zouden dat er in tien jaar 190.000 zijn. Op een bevolking van 17 miljoen. Lig ik persoonlijk niet wakker van.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:58

Pantykous schreef:
Tiggs schreef:

Grappig, Kaag is een carrièrevrouw en wordt meteen elitair genoemd. Bij Rutte doet toch ook niemand dat?

Kaag en Baudet zijn niet te vergelijken. Die laatste wil gewoon met moeilijke woorden wat eenvoudigere mensen trekken, vind ik. Daarnaast snap ik niet hoe je op iemand met een antisemitische denkwijze kunt stemmen.

Wij zijn het eens hoor. Ik vind Kaag niet elitair maar ik kan wel begrijpen dat ze zo overkomt voor andere mensen.

Baudet vind ik echt tuig van de bovenste politieke plank. Vreselijke man met vreselijke denkbeelden.

Ja, mijn reactie was ook eigenlijk gericht op degene op wie jij reageerde. Dat is inderdaad een beetje onduidelijk, sorry!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:21

brokjes schreef:
Eens met jou, Janneke2.

Een leven hier is niet meer waard dan een leven daar. Maar daar lijkt nog niet iedereen van overtuigd.

Geboren worden in het gezin van een multimiljonair is ook puur toeval, maar je verwacht toch ook niet dat hij zijn landgoederen vol zet met sociale woningbouw?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:24

elnienjo schreef:
brokjes schreef:
Eens met jou, Janneke2.

Geboren worden in het gezin van een multimiljonair is ook puur toeval, maar je verwacht toch ook niet dat hij zijn landgoederen vol zet met sociale woningbouw?

Waarom niet eigenlijk? Waarom zou het niet goed zijn als een multimiljonair ervoor kiest een deel van zijn landgoed in te zetten voor sociale woningbouw?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 13:25

Natuurlijk snap ik dat stemmen per ministerie bijna geen doen is, maar ik ging er dan wel vanuit dat mensen zich inlezen en voorbereiden.

Net als nu. Een groot deel stemt op wat er rond geroepen wordt en lezen of luisteren verder echt niet. Dan krijgen bepaalde partijen een volle stem. Ook uit emotie.

Ga je mensen echt per minsterie vragen wat ze vinden en willen en dan voorleggen hoe de diverse partijen daar over denken, krijg je misschien dat ze toch stemmen gaan verdelen. Maar dat is mijn naieve, te hoopvolle gedachte.

Ik denk, zonder me specifiek uit te laten, dat er wel meer manieren zijn om goed te bezuinigen en gerichter uit te geven waar het echt nodig is.

En alles blijft heel persoonlijk. Ik merk dat vooral als je binnen Nederland verhuisd, van baan wisselt, je eigen bezit en inkomen verandert.

En ook als ik bijv op mn fb kijk wie wat deelt, welke groep zich fanatiek uitlaat over bijv politiek, discriminatie, corona, ben ik soms toch echt erg verbaasd.

Tegelijk denk ik dat er betere voorlichting moet komen al vanaf school en mensen niet nu pas moeten reageren op mooie verkooppraatjes van de partijen. Wij kregen bijv staatsinrichting en maatschappijleer, maar heb mijn zoon op Havo?VWO daar echt weinig over gehoord.

Wij zeggen ook altijd; ga wel stemmen en ook hij doet dan iets van een stemwijzer of overlegd. En volgens mij is het bij de vrienden dan ook zo, als er 1 over begint, dat de rest ook gaat denken; we moeten maar wel stemmen en gaan nadenken over wie, welke etc.

Waar het vroeger trouwens normaal was om gewoon hetzelfde als je ouders te stemmen.
En ook toen dacht een grote groep niet verder na; Amsterdammers stemden grotendeels PVDA, was je wat rijker; VVD, de gelovigen; CDA. D66 kwam een beetje op voor de mensen die het allemaal maar niks vonden.
Althans, zo werd er over gesproken. Mensen waren ook voorzichtiger met zich uitlaten. Misschien door gebrek aan social media en internet? Dat de discussie wat meer persoonlijk en rechtstreeks was?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 13:27

elnienjo schreef:

Ik zie anders genoeg grondbezitters grond verkopen voor bijv bebouwing, zonneparken, wegen etc. Om vervolgens van dat geld huizen voor de verhuur te kopen. Beter dan je geld op de bank.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:28

elnienjo schreef:
brokjes schreef:
Eens met jou, Janneke2.

Is geen vergelijking. Gaat hier niet om particuliere grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:28

IMANDRA schreef:
Waarom niet eigenlijk? Waarom zou het niet goed zijn als een multimiljonair ervoor kiest een deel van zijn landgoed in te zetten voor sociale woningbouw?

Dat zou heel goed zijn, net zoals het heel goed zou zijn als jij (vrijwillig) al je spaargeld, je woning en je auto opgeeft voor mensen in een lagere sociale klasse.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-21 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt