De dood van Samuel Paty

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:07

Karl66 schreef:
Moslims zijn hele gewone mensen met hele gewone mensenwensen. Het merendeel wil net als wij een beetje welvaart, welzijn en geluk voor zijn gezin. Dat mensen in sommige landen via propaganda opgeruid worden om tegen het westen te gaan demonstreren verandert daar niks aan. Extremistische moslims die overgaan tot terreurdaden, zijn maar een hele kleine minderheid van de moslims. Net zoals dat voor andere vormen van terrorisme geldt.

Zojuist meldde een deskundige in Nieuwsuur dat inmiddels 75% van de moslimjongeren in Frankrijk de islamitische waarden belangrijker vindt dan de waarden van de Franse republiek. Sommige banlieues dreigen te veranderen in islamitische enclaves waar de sharia en niet de Franse grondwet het dagelijks leven bepaalt.
Dat heeft absoluut naast een cultureel-religieuze ook een sociale achtergrond, maar dat maakt het niet minder zorgelijk. En dat salafisme/islamisme, of hoe je het ook wilt noemen wordt actief ondersteund vanuit bepaalde islamitische landen. Niet alleen in Frankrijk, ook in Nederland. Dat is een probleem waar het Westen de ogen niet voor kan sluiten, dat is nu weer pijnlijk duidelijk geworden.

Positief is dat de moordpartij in Nice nu wel massaal wordt veroordeeld door islamitische organisaties en leiders (inmiddels ook door het Turkse ministerie van BZ, maar tekenend genoeg niet door Erdogan persoonlijk), hetgeen na de moord op Paty veel minder het geval was.

Asciugamano

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 07:55

Een deskundige. En hij heeft ze allemaal gevraagd natuurlijk?
Heette die deskundige toevallig Wilders?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 08:52

Geen idee wie deze deskundige was maar ik heb inderdaad vorig jaar een artikel gelezen, ik denk in de nrc, waarin een deskundige (professor die zich er al heel lang mee bezig houdt en met echt de beste credentials, zelf moslim als ik me goed herinner), ongeveer hetzelfde zei over de banlieus. Zo jammer dat ik de naam van die man vergeten ben.
Laatst bijgewerkt door mysa op 30-10-20 09:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:31

Soortgelijke resultaten zie je naar voren komen uit onderzoeken in de UK. Het is dus niet uniek voor Frankrijk en is vooral te zien in regio's waar veel moslims uit streng gelovige landen terecht komen.

Wie die deskundige dan precies is maakt dan ook weinig uit, mits je als doel hebt hem persoonlijk aan te vallen om de resultaten maar niet te hoeven erkennen.

Asciugamano schreef:

Dat hoeft helemaal niet zo lang zijn steekproef maar representatief is.

Maar je doel van doorvragen is trouwens wel duidelijk.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:51

;)
Ik heb de uitzending niet gezien maar krijg altijd een beetje de kriebels van dit soort uitspraken.
Het kan best zo zijn hoor maar als je nu alle Franse niet-moslims, in dezelfde leeftijdscategorie hetzelfde zou vragen, kan ik me goed voorstellen dat daar ook 75% nogal radicale antwoorden geeft, t.o.v. Moslims.
Ik wil er maar mee zeggen dat dit ‘gestook’ niks oplost. ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 09:56

Dat het overgrote deel van de moslim jongeren in Frankrijk de islamitische waarde belangrijker vinden dat was 2 weken geleden al op het nieuws. Niks deskundigs aan. Dat is al heel lang bekend.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 10:01

De dader van Nice was overigens geen Franse moslim-jongere, hij is naar Frankrijk gekomen de afgelopen dagen en heeft daar ook geen asiel aangevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:26

Asciugamano schreef:
;)
Ik heb de uitzending niet gezien maar krijg altijd een beetje de kriebels van dit soort uitspraken.
Het kan best zo zijn hoor maar als je nu alle Franse niet-moslims, in dezelfde leeftijdscategorie hetzelfde zou vragen, kan ik me goed voorstellen dat daar ook 75% nogal radicale antwoorden geeft, t.o.v. Moslims.

Dat zou me verbazen maar mogelijk ga je met een interessant onderzoek komen om je speculaties kracht bij te zetten.

Citaat:
Ik wil er maar mee zeggen dat dit ‘gestook’ niks oplost. ;)

Ik zie dit niet als "gestook" en het geeft juist de kern van het probleem aan: de gebrekkige integratie van een groep mensen in de Franse samenleving. Dat erkennen is een eerste stap en vervolgens kan je naar oplossingen gaan zoeken (van de grenzen dicht tot ze 1 op 1 coachen en bijstaan in alle kosten, of iets daar tussenin).

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:43

Asciugamano schreef:
Heette die deskundige toevallig Wilders?

Nee, Jelle van Buren. Terrorisme-expert verbonden aan de Rijksuniversiteit Leiden. Hij benoemt als deskundige gewoon de feiten.

Maar wie denkt langs lijnen van politiek-correct cultuurrelativisme meent blijkbaar dat het beestje nog steeds niet bij de naam genoemd mag worden.
Het doet mij persoonlijk denken aan de jaren '90, toen ik geschiedenis studeerde en er in mijn werkgroepje Immigratie en integratie studenten zaten die de Volkskrant al fascistisch noemden als die iets kritisch waagde te schrijven over de alom geïdealiseerde multiculturele samenleving. En daar stonden ze niet alleen in. Cultuurrelativisme was min of meer de norm. Tja, dat was vóór 9/11 en wat daar allemaal op volgde.

De meerderheid van de gewone moslims in de westerse wereld veroordeelt het geweld, laat dat duidelijk zijn. Die mensen zijn doorgaans goed geïntegreerd en respecteren de basiswaarden van de westerse samenleving. Maar er is een sterke onderstroom die vindt dat beledigen van de profeet vergolden mag, of zelfs moet worden. Die onderstroom wordt gevoed door en vanuit islamitische staten als Saoudi-Arabië, Turkije, Iran, Indonesië en Somalië, waar nu mensen massaal de straat op gaan tegen Frankrijk (denk daar eens over na: mensen worden zodanig opgezweept dat ze gaan protesteren tegen belediging van 'hun' profeet in een land duizenden kilometers verderop. Zo urgent is dat blijkbaar). De oud-premier van Maleisië heeft getwitterd dat moslims het recht hebben om miljoenen Fransen te doden.
Deze antiwesterse sentimenten hebben deels een historische context, maar het (o.a.) koloniale verleden verklaart niet alles. Het islamisme is een islamvariant die als ideaal heeft de gehele wereld te onderwerp aan de sharia. En het islamisme is wereldwijd bepaald geen marginaal verschijnsel.

De meerderheid van de moslimgemeenschap binnen Europa, de groep die terreur verafschuwt en verwerpt, wil natuurlijk helemaal geen sharia, maar gewoon een goed leven voor henzelf en hun familie, en een geloofsbeleving die past binnen de kaders van de westerse maatschappij. Ik hoop dat de recente gebeurtenissen aanleiding zijn om deze groep actief te steunen en bij het bestrijden van extremisme en terrorisme te betrekken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:27

Volgens de poster voor mij, beweert deze deskundige dat de meerderheid er anders over denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:48

Asciugamano schreef:
Volgens de poster voor mij, beweert deze deskundige dat de meerderheid er anders over denkt.

Askja heeft het over moslims, die poster voor jou heeft het over moslim jongeren.

Aangezien moslim jongeren niet representatief voor de gehele moslim populatie hoeven te zijn spreken die uitspraken elkaar niet per definitie tegen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:25

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:32

Asciugamano, look (lees) before you leap.

Zoals gezegd, uit onderzoek blijkt dat 75% van de jonge Franse moslims de islamitische waarden prevaleert boven de waarden van de Franse Republiek. Dat onderzoek zegt niets over de Franse moslims in het algemeen, maar de grote moslimorganisaties, de vertegenwoordigers van de gematigde meerderheid, hebben de terreur van de afgelopen week allemaal fel veroordeeld.
De jonge moslims in de Franse voorsteden zijn echter vaak een stuk radicaler dan hun ouders. Daar zal de invloed van social media wel iets mee te maken hebben (de goed geoliede propagandamachine van IS en Al-Quaeda), maar er zijn ook haatimams die met name die jongeren opzwepen en mobiliseren. Tel daar de vaak uitzichtloze situatie in de banlieues waar veel van die jongeren wonen bij op en dan heb je een ideale voedingsbodem voor gewelddadig extremisme, een jihad gericht op het vestigen van de sharia en het ondermijnen van de westerse maatschappij.
En niet alleen in Frankrijk, ook bij ons, al is dat naar mijn inschatting wel op kleinere schaal (denk aan Mohammed B, Hofstadgroep).

Het extremisme daargelaten, een naar mijn idee niet te onderschatten fenomeen is de eerder genoemde onderstroom, het element in de islamitische geloofsbeleving dat veel moslims, óók veel minder orthodoxen, overgevoelig maakt voor belediging van de profeet.
Ik las zo straks een paar reacties van Nederlandse moslims op de gebeurtenissen in Frankrijk en ze hebben het over een heksenjacht tegen moslims, het beledigen van de profeet en dat er wat dat betreft grenzen zouden moeten zijn aan de vrijheid van meningsuiting.
Daarbij, ook in Nederland hebben islamitische middelbare school-leerlingen zodanige moeite met de Mohammed-cartoons dat leraren soms de discussie maar liever uit de weg gaan om vervelende situaties te voorkomen. Dat zal na de moord op Paty nog wel meer het geval zijn.

Tja, ik zie daar toch een probleem. Als dat je basishouding is als moslim, dat je je gemarginaliseerd en beledigd voelt omdat er hier nu eenmaal vrijheid van meningsuiting bestaat, kun je dan wel echt overtuigd deel uitmaken van de westerse samenleving?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:56

Dat jongeren in het ultieme voorbeeld van een mislukte integratie, de Franse banlieu's, niet zoveel met de Franse rechtsstaat hebben, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. De Franse rechtsstaat heeft zich daar namelijk al decennia geleden uit teruggetrokken en komt alleen zo nu en dan nog met een peloton ME op visite. Ik denk dan ook dat je met deze zin de oorzaken precies omdraait:

Citaat:
Dat heeft absoluut naast een cultureel-religieuze ook een sociale achtergrond, maar dat maakt het niet minder zorgelijk.

Het heeft vooral een sociale achtergrond en dat wordt versterkt door de cultureel religieuze achtergrond. Dat maakt het nog steeds net zo zorgelijk en los van dat Frankrijk echt eens een keer iets aan het probleem van de banlieu's moet doen dat verder gaat dan er een muur omheen bouwen, de schouders ophalen en pretenderen dat het er dan niet meer is, moeten ze natuurlijk ook die religieuze component aanpakken. Daarom kan je de Franse situatie ook niet met de onze vergelijken, wij hebben niet dezelfde gettovorming en bij ons zijn de problemen dan ook een stuk kleiner.

Maar een deel van het probleem in Frankrijk en Nederland is wel hetzelfde en dat is de religieuze component. Je ziet de moslimgemeenschap conservatiever worden onder invloed van propaganda en geld uit orthodoxe salafistische moslimstaten. Het wordt hoog tijd dat we wat aan die geldstromen en de toevoer van conservatieve imams gaan doen en dat we de gematigde moslims hier in Nederland en Europa gaan steunen. We vinden altijd dat ze ons moeten steunen en het geweld moeten veroordelen. Maar misschien moeten we hun ook eens gaan helpen in de strijd tegen de mensen die hun geloof voor extremistisch gedachtengoed proberen te kapen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:00

Karl66 schreef:
Dat jongeren in het ultieme voorbeeld van een mislukte integratie, de Franse banlieu's, niet zoveel met de Franse rechtsstaat hebben, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. De Franse rechtsstaat heeft zich daar namelijk al decennia geleden uit teruggetrokken en komt alleen zo nu en dan nog met een peloton ME op visite. Ik denk dan ook dat je met deze zin de oorzaken precies omdraait:

Citaat:
Dat heeft absoluut naast een cultureel-religieuze ook een sociale achtergrond, maar dat maakt het niet minder zorgelijk.

Het heeft vooral een sociale achtergrond en dat wordt versterkt door de cultureel religieuze achtergrond. Dat maakt het nog steeds net zo zorgelijk en los van dat Frankrijk echt eens een keer iets aan het probleem van de banlieu's moet doen dat verder gaat dan er een muur omheen bouwen, de schouders ophalen en pretenderen dat het er dan niet meer is, moeten ze natuurlijk ook die religieuze component aanpakken. Daarom kan je de Franse situatie ook niet met de onze vergelijken, wij hebben niet dezelfde gettovorming en bij ons zijn de problemen dan ook een stuk kleiner.

Maar een deel van het probleem in Frankrijk en Nederland is wel hetzelfde en dat is de religieuze component. Je ziet de moslimgemeenschap conservatiever worden onder invloed van propaganda en geld uit orthodoxe salafistische moslimstaten. Het wordt hoog tijd dat we wat aan die geldstromen en de toevoer van conservatieve imams gaan doen en dat we de gematigde moslims hier in Nederland en Europa gaan steunen. We vinden altijd dat ze ons moeten steunen en het geweld moeten veroordelen. Maar misschien moeten we hun ook eens gaan helpen in de strijd tegen de mensen die hun geloof voor extremistisch gedachtengoed proberen te kapen.

Op bokt bestaat de facebook duim omhoog niet echt, en de plus 1 ook niet.

Maar dat past wel hier.
Mooie post waar ik het volledig mee eens ben.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:15

Karl66 schreef:

Citaat:

Mee eens, dat is naar mijn idee ook de beste benadering. Je zult verbinding moeten blijven zoeken, juist met de gematigde meerderheid, en daarnaast de onderliggende sociale problematiek actief moeten aanpakken, wil er echt iets veranderen.

Maar daarnaast mag je m.i. ook van moslims verwachten dat ze zich committeren aan de westerse waarden, en daar hoort bij dat religie een individuele en geen publieke of politieke aangelegenheid is.
Dat geldt overigens nadrukkelijk ook voor andere religieuze groepen. Ik vind Frankrijk daarin een goed voorbeeld: het openbare leven zo seculier mogelijk inrichten door bijvoorbeeld alleen openbare scholen toe te staan. Dat zou hier ook ingevoerd moeten worden, net zoals bepaalde privileges voor geloofsgemeenschappen afgeschaft zouden moeten worden (hoezo onder het mom van vrijheid van geloofsbeleving met 600 man zonder mondkapjes in een kerk gaan zittem zingen terwijl er in de rest van de maatschappij maximaal 30 man bij elkaar mag komen).
Maar dat is wellicht een beetje off topic.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:40

Volgens mij zijn wij het over het algemeen wel redelijk met elkaar eens. Natuurlijk moet je van mensen verwachten dat ze zich committeren aan westerse waarden, als ze hier naartoe komen. Tegelijkertijd mag je van een land en overheid ook verwachten dat ze daar de mogelijkheden toe bieden. En dat is precies wat er mis gaat in Frankrijk en waarom zij in verhouding veel grotere problemen met moslim terrorisme hebben. Mensen in een getto stoppen, ze daar weg laten rotten en zo nu en dan de westerse waarden erin proberen te slaan met een wapenstok werkt natuurlijk niet als je wil dat mensen die waarden werkelijk en gemeend gaan omarmen. Ook dat is een tweeweg systeem.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:29

Eens, met de opmerking dat die getto's natuurlijk niet ontworpen zijn om migranten in vast te zetten en te laten wegrotten. Dat is een situatie die zo gegroeid is.
Dat is het lastige met maatschappelijke problemen: ze zijn niet acuut, maar ontwikkelen zich sluipenderwijs, totdat het misgaat. Of het nu om de Franse banlieues gaat, om de troosteloze estates in de grote Britse steden, of om de projects in de VS. Ooit opgezet met goede bedoelingen en idealen en vervolgens door gebrek aan aandacht en wanbeleid verloederd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:17

Politici waarschuwen ons er al 40 jaar voor, maar wegkijken en negeren was blijkbaar de makkelijke weg. Het blijven roependen in de woestijn tot nu toe. Hopelijk waren de Franse aanslagen de druppel en komt er nu 'n effectiever beleid.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 18:12

Politici? O want dat zijn deskundigen? :D

Ik ben wel benieuwd wat jouw ideeën zijn, trouwens! Wat / hoe zou jij het veranderen, als je het voor het zeggen had?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 20:21

En die van jou?
Je hebt een duidelijke mening, geef dan ook eens aan wat jouw ideeën zijn inzake mogelijke oplossingen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 20:57

Ik weet wel wat mijn oplossing zou zijn, defund the police. Geen pantservoertuigen voor de politie kopen, omdat ze alleen maar in vol oorlogsornaat de banlieues nog binnen durven. Maar dat geld steken in maatschappelijk werk, welzijnswerkers etc. De Nederlandse methode, die ervoor zorgt dat je met deze groepen in gesprek blijft. Ik wil niet zeggen dat we het hier perfect doen, maar wel een stuk beter dan bijvoorbeeld in Frankrijk.

Wat de banlieues betreft, daar werden twintig jaar geleden al reportages over gemaakt, omdat het nogo area's waren geworden. En als er niks gedaan wordt, dan is het over twintig jaar nog steeds hetzelfde. Je hebt gelijk dat het geleidelijk ontstaat, maar als je het al twintig jaar of langer op z'n beloop laat als overheid, dan kan je je verantwoordelijkheid echt niet meer wegschuiven en doen alsof het alleen maar aan de bewoners van de banlieues ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 05:55

Waarom het beter lijkt te gaan in Nederland ligt volgens mij niet eens zozeer aan de aanpak, maar voornamelijk aan de schaal. Als je 100,000 vluchtelingen hebt en die allemaal in dezelfde wijk zet, dan krijg je een lokale cultuur van uitzichtloosheid, geweld en wanhoop. Bijna logisch gevolg is de komst van een moskee met een haatimam die dagelijks de jeugd komt vertellen dat ze in opstand moeten komen. De politie daar weghalen zal alleen maar leiden tot meer geweld en nog minder uitzichten op een normaal leven. De mensen die het wel proberen zullen nog sneller de moed verliezen en de situatie zal alleen maar escaleren. Een agent, die misschien veiligheid aan 1000 mensen kan geven, vervangen door een maatschappelijk werken, die mogelijk kansen kan bieden aan 3 mensen, laat 997 mensen in de kou staan.

In Nederland is het minder erg omdat er minder vluchtelingen zijn (absoluut) en ze beter verspreid zijn (waardoor het er relatief ook minder zijn). De plekken waar er minder spreiding is (bepaalde probleemwijken), zie je soortgelijke taferelen ontstaan als in Frankrijk, ook al is het op kleinere schaal omdat ze omringt zijn door andere wijken waar minder problemen spelen. Zet een familie vluchtelingen in een dorpje van 2,000 inwoners en ze zullen kansen hebben om te integreren, werk te vinden en de lokale normen en waarden over te nemen. Op dat moment zal wat extra aandacht van een maatschappelijk werker wel nut hebben en alleen maar tijdelijk noodzakelijk zijn.

En natuurlijk de kraan dichtdraaien, anders heeft dweilen helemaal geen zin. Niet elke persoon die zich uit de kansloze situatie weet te redden meteen vervangen door een of twee nieuwe kansloze personen, want zo hou je de problemen in stand. Als je toch besluit nieuwe mensen binnen te laten, spreid ze dan meteen over het hele land waar je vanaf dag 1 huisvesting, een taalcursus en werk klaar hebt staan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 09:59

Alleen heeft niemand het over politie weghalen, aangezien defund the police iets heel anders is. Defund the police betekent het demilitariseren van de politie en het geld wat daarbij vrijkomt investeren in andere vormen van hulpverlening. Het heeft ook helemaal niks met vluchtelingen te maken, de banlieues worden voornamelijk bewoond door mensen die uit de voormalige koloniën van de Frankrijk komen, waarvan een deel gastarbeider is en in Nederland gaat het voornamelijk om gastarbeiders en hun nakomelingen. De Nederlandse aanpak werkt ook helemaal niet beter door de schaalgrootte, maar doordat we in Nederland altijd wel andere vormen van hulpverlening hebben toegepast. Daardoor zijn we met die bevolkingsgroepen in gesprek gebleven, is het minder een wij tegen zij cultuur en weten we beter wat er speelt, waar dan weer op geanticipeerd kan worden. Als kind leefde ik direct naast een Molukse buurt. Die was slechts drie staten groot, toch was het een compleet parallelle wereld naast de onze, die een voedingsbodem was voor terrorisme. Op het moment dat je niet weet wat er speelt in een wijk, dan maakt grootte niet zo heel veel uit, op dat moment gebeuren er dingen waar je geen zicht op hebt en kan je niet meer sturen. Het Nederlandse systeem is zeker niet perfect, maar wel beter dan in heel veel andere landen inclusief Frankrijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:06

enzino schreef:
Waarom het beter lijkt te gaan in Nederland ligt volgens mij niet eens zozeer aan de aanpak, maar voornamelijk aan de schaal. Als je 100,000 vluchtelingen hebt en die allemaal in dezelfde wijk zet, dan krijg je een lokale cultuur van uitzichtloosheid, geweld en wanhoop. Bijna logisch gevolg is de komst van een moskee met een haatimam die dagelijks de jeugd komt vertellen dat ze in opstand moeten komen. De politie daar weghalen zal alleen maar leiden tot meer geweld en nog minder uitzichten op een normaal leven. De mensen die het wel proberen zullen nog sneller de moed verliezen en de situatie zal alleen maar escaleren. Een agent, die misschien veiligheid aan 1000 mensen kan geven, vervangen door een maatschappelijk werken, die mogelijk kansen kan bieden aan 3 mensen, laat 997 mensen in de kou staan.

In Nederland is het minder erg omdat er minder vluchtelingen zijn (absoluut) en ze beter verspreid zijn (waardoor het er relatief ook minder zijn). De plekken waar er minder spreiding is (bepaalde probleemwijken), zie je soortgelijke taferelen ontstaan als in Frankrijk, ook al is het op kleinere schaal omdat ze omringt zijn door andere wijken waar minder problemen spelen. Zet een familie vluchtelingen in een dorpje van 2,000 inwoners en ze zullen kansen hebben om te integreren, werk te vinden en de lokale normen en waarden over te nemen. Op dat moment zal wat extra aandacht van een maatschappelijk werker wel nut hebben en alleen maar tijdelijk noodzakelijk zijn.

En natuurlijk de kraan dichtdraaien, anders heeft dweilen helemaal geen zin. Niet elke persoon die zich uit de kansloze situatie weet te redden meteen vervangen door een of twee nieuwe kansloze personen, want zo hou je de problemen in stand. Als je toch besluit nieuwe mensen binnen te laten, spreid ze dan meteen over het hele land waar je vanaf dag 1 huisvesting, een taalcursus en werk klaar hebt staan.

Die kraan had al jaren dichtgedraaid moeten zijn. Het is telkens niet alleen één vluchteling, want zodra ze hier een huis en paspoort hebben dan importeren ze hun hele familie die al helemaal nooit meer integreert. Dit moet gewoon stoppen. We zouden als West Europa in Rusland een groot stuk grond ver van de samenleving moeten kunnen pachten om er een afgesloten kamp te vestigen waar ze weer uit kunnen zodra ze hun land van herkomst weer veilig genoeg achten. En actieve pushbacks van al die bootjes. Anders hou je die aanslagen in stand (Tunesier die aan 't moorden sloeg vlak na aankomst)