Normen en waarden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:35

__Sannne schreef:
Polly schreef:
Niet iedereen merkt iets van doorgevoerde veranderingen :) dat hangt namelijk ook af van de houding van de gebruiker richting de medegebruikers en het team. Maar er word aan gewerkt.

Als er een beleid aangepast wordt, lijkt het me niet meer dan logisch je gebruikers daarvan op de hoogte te stellen toch? :) Zeker als het om zo'n veelbesproken onderwerp gaat. :) Beetje makkelijk om het erop te gooien dat niet iedereen het merkt. :)

Ik heb inmiddels diverse pb's mogen ontvangen van gebruikers die wel degelijk iets gemerkt hebben van veranderend mod beleid. En als er geen wijziging in de regels of de algemene voorwaarden is hoeft er wat mij betreft geen dienstmededeling over te komen.
Sterker nog, ik denk (hoop) dat het grootste deel van de gebruikers er weinig van hoeft te merken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:36

MarlindeRooz schreef:
Bron: Bokt regels
Citaat:
Verder is het gebruik van meerdere accounts niet toegestaan, iedere gebruiker heeft dus maximaal één account op Bokt. Je kunt de gebruikersnaam van je account veranderen via deze link, als je je gebruikersnaam nogmaals wilt veranderen kun je contact opnemen met een moderator.
Als je een ernstig probleem anoniem wilt aankaarten, kun je een verzoek voor een tijdelijk tweede account met een duidelijk en goed onderbouwde motivatie op voorhand indienen bij de moderators. Meer daarover kan je hier nalezen.
Het is niet mogelijk om je account op Bokt te verwijderen, wel kun je direct hieronder lezen dat er mogelijkheden zijn om specifieke

Als je account op anoniem is, bestaat dat account technisch gezien niet meer.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:37

MarlindeRooz schreef:
Bron: Bokt regels
Citaat:
Verder is het gebruik van meerdere accounts niet toegestaan, iedere gebruiker heeft dus maximaal één account op Bokt. Je kunt de gebruikersnaam van je account veranderen via deze link, als je je gebruikersnaam nogmaals wilt veranderen kun je contact opnemen met een moderator.
Als je een ernstig probleem anoniem wilt aankaarten, kun je een verzoek voor een tijdelijk tweede account met een duidelijk en goed onderbouwde motivatie op voorhand indienen bij de moderators. Meer daarover kan je hier nalezen.
Het is niet mogelijk om je account op Bokt te verwijderen, wel kun je direct hieronder lezen dat er mogelijkheden zijn om specifieke.... etc

Je vergeet een deel te kopiëren.
Maar goed: Ze heeft maar één account want het andere is geanomiseerd, zij kan dat niet meer gebruiken. Verder is dat in overleg gegaan met het team en dat is met een hoop gebruikers gebeurd en is echt niets nieuws.

MarlindeRooz

Re: Normen en waarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:38

Ja bokken op telefoon in de trein is onhandig. Maar ik vind het heel apart dat dit zo kan.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:38

_San87_ schreef:
Percy schreef:
Shanna, jij wil een betere cyberwereld, begin bij jezelf :)

Ik heb jouw topic gevolgd en nooit gereageerd omdat ik niets kon toevoegen aan de reacties.

Ja, je bleef netjes reageren maar ondertussen moesten wij 5! jaar lang filmpjes en foto's van een paard met pijn zien voorbij komen.

Nee, dat is geen reden voor cyberpesten, er is nooit een reden voor pesten.
Wel maakten mensen zich zorgen en wilden helpen toen het financieel te zwaar werd. Dat lijkt mij geen pesten.

Voor mij had je absoluut het voordeel van de twijfel tot de katten weg moesten omdat je een nieuwe bank had.

Ik kan daar niet bij.

Pardon?

Ander topic en bokt markt, katten mochten niet meer in de living i.v.m. een nieuwe bank en zouden dan te weinig ruimte in huis hebben waardoor ze dan maar weg moesten. Dat schiet bij mij in het verkeerde keelgat.
Aangezien het open en bloot op bokt staat neem ik aan dat ik hier aan mag refereren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:39

_San87_ schreef:
__Sannne schreef:
Polly schreef:
Niet iedereen merkt iets van doorgevoerde veranderingen :) dat hangt namelijk ook af van de houding van de gebruiker richting de medegebruikers en het team. Maar er word aan gewerkt.

Als er een beleid aangepast wordt, lijkt het me niet meer dan logisch je gebruikers daarvan op de hoogte te stellen toch? :) Zeker als het om zo'n veelbesproken onderwerp gaat. :) Beetje makkelijk om het erop te gooien dat niet iedereen het merkt. :)

Dat is waarschijnlijk omdat er nog niks gebeurd/besloten is.

San, als er veranderingen zijn op het forum dan kun je dat nalezen in de Dienstmededelingen.
Elke 1ste van de maand komt het BBB (BoktBeheerBulletin) online en daar staat alle informatie in (soms komt het iets later door omstandigheden)

search.php?st=0&sk=t&sd=d&keywords=dienstmededeling&fid%5B%5D=25&ch=600

Ik weet niet of je het zo kan zien? Maar dit is een overzicht, hier staan aanpassingen in regels op het forum, andere zaken vanuit beheer etc.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:42

Percy schreef:
_San87_ schreef:

Pardon?

Ander topic en bokt markt, katten mochten niet meer in de living i.v.m. een nieuwe bank en zouden dan te weinig ruimte in huis hebben waardoor ze dan maar weg moesten. Dat schiet bij mij in het verkeerde keelgat.
Aangezien het open en bloot op bokt staat neem ik aan dat ik hier aan mag refereren.

Goh...

[***] schreef:
_San87_ schreef:

San, als er veranderingen zijn op het forum dan kun je dat nalezen in de Dienstmededelingen.
Elke 1ste van de maand komt het BBB (BoktBeheerBulletin) online en daar staat alle informatie in (soms komt het iets later door omstandigheden)

search.php?st=0&sk=t&sd=d&keywords=dienstmededeling&fid%5B%5D=25&ch=600

Ik weet niet of je het zo kan zien? Maar dit is een overzicht, hier staan aanpassingen in regels op het forum, andere zaken vanuit beheer etc.

Polly zegt net dat er geen melding van gedaan is en dat dat niet nodig is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:45

Ik vind het topic om eerlijk te zijn een mooi voorbeeld van het zelfregulerend vermogen, schijnbaar is er niet zo veel betutteling nodig. Veel mensen hebben aangegeven dat bokt, vol met dierenliefhebbers, niet de plaats is voor het soort berichten dat ts plaatste. Dat zijn schijnbaar de heersende normen en waarden op bokt. En uiteindelijk heeft dan ook iemand de db gebeld. Als je keer op keer foto's op HAW plaatst waar je je paard met een niet passend zadel rijd hoef je ook geen oeh en ah reacties te verwachten en terecht.

Sorry, aardiger kan ik het even niet brengen zonder langdradig te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:45

@San
Ze zegt 'Hoeft er wat mij betreft' dus ze zegt niet dat het niet is gedaan. Ik geef je een link naar alle mededelingen die wel gedaan zijn, niet alleen voor jou trouwens, voor iedereen is het handig om het BBB te lezen. Juist om te voorkomen dat er dingen veranderen waarvan je niet op de hoogte bent.

Het wordt dus wel vermeldt :j

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:46

Vooropgesteld is het natuurlijk bizar en echt ver, vér te vergaand om iemands adres en privé gegevens te delen met anderen via internet. Dat is gewoon echt een bizarre ontwikkeling die de fatsoensnormen echt overschrijdt.

Wel wil ik een kanttekening plaatsen bij de melding bij de dierenpolitie: het is een melding, geen aangifte. Het is onwijs vervelend als het je overkomt, zeker op zo'n manier, maar het is niet meer of minder geweest dan dat: een melding waarna een check wordt gedaan.
Ter vergelijk: als je kind ontzettend gilt en huilt kunnen je buren ook een anonieme melding doen, waarna instanties polshoogte gaat nemen. Blijkt allicht dat het kind sluimerende oorontstekingen heeft of noem maar iets willekeurigs, dan blijft het daar bij. Maar er zal maar net wel een hele andere situatie aan de gang zijn achter de voordeur..
Dat is met meldingen bij de dierenpolitie in mijn ogen hetzelfde: mensen weten nooit exact hoe het zit, maar het zal maar net wel verkeerd zitten. Ik vind het goed dat het orgaan op deze manier bestaat en ingeschakeld kan worden middels een melding bij twijfelgevallen. Liever een keer te vaak gecheckt dan een keer te weinig.

Je kunt er alles van vinden dat het via internet wordt gedaan, maar uiteindelijk kiest iemand er zelf voor om het op datzelfde internet te plaatsen. Ook dat is een keuze en ja, als je iets plaatst zullen andere mensen iets vinden. En dan is Bokt nog heilig vergeleken met de manier waarop het tegenwoordig normaal is om op Facebook los te gaan.

Opvallend is inderdaad de handelingsverlegenheid vanuit het moderatorteam. We weten natuurlijk niet wat er achter de schermen plaatsvindt, maar het team moet zich altijd bewust zijn van het feit dát gebruikers dat niet weten. Uitvoering van beleid kan daardoor ondoorzichtig, wazig en soms onbegrijpelijk worden voor gebruikers waardoor onvrede ontstaat. In dit geval gaat het juist een andere kant op en lijkt er niet gehandeld te durven worden omdat het om een teamlid gaat. Er zou afgestapt moeten worden van dat het een precaire kwestie is en lik op stuk ongeacht wie de topic starter is op een topic gemodereerd moeten worden. Nou dat mopperen er een aantal gebruikers en die schoppen tegen het beheer, diezelfde mensen liggen er geen nacht wakker van en gaan morgen weer door met hun dagelijkse ding en denken er niet meer aan. Degene die gedupeerd is echter, heeft er wel degelijk last van.

Kan er niet een soort onafhankelijk orgaan kijken naar kwesties als deze, wanneer er een collega betrokken is? Dan hoeven mods niet te modereren op hun collega en kan er objectiever naar gekeken worden. Eventueel iets voor de bezwaarcommissie? Ik gooi er maar een brainwave in hoor. Het is niet de eerste keer dat het modteam te maken krijgt met een gevoelige kwestie, allicht kan dit helpen om handelingsverlegenheid te voorkomen.

Dan sluit ik nog af met: ontzettend rot dat mods zo veel last ondervinden van nare pb's en roddelcircuits. Dat is niet alleen van deze tijd, ik denk dat een hoop ex-teammies er ook mee te maken hebben gehad, maar het blijft bizar dat mensen zich geroepen voelen zich dusdanig te verlagen dat zij vrijwilligers per PB aanvallen.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:53

Leo schreef:
Wel wil ik een kanttekening plaatsen bij de melding bij de dierenpolitie: het is een melding, geen aangifte. Het is onwijs vervelend als het je overkomt, zeker op zo'n manier, maar het is niet meer of minder geweest dan dat: een melding waarna een check wordt gedaan.
Ter vergelijk: als je kind ontzettend gilt en huilt kunnen je buren ook een anonieme melding doen, waarna instanties polshoogte gaat nemen. Blijkt allicht dat het kind sluimerende oorontstekingen heeft of noem maar iets willekeurigs, dan blijft het daar bij. Maar er zal maar net wel een hele andere situatie aan de gang zijn achter de voordeur..
Dat is met meldingen bij de dierenpolitie in mijn ogen hetzelfde: mensen weten nooit exact hoe het zit, maar het zal maar net wel verkeerd zitten. Ik vind het goed dat het orgaan op deze manier bestaat en ingeschakeld kan worden middels een melding bij twijfelgevallen. Liever een keer te vaak gecheckt dan een keer te weinig.

Je kunt er alles van vinden dat het via internet wordt gedaan, maar uiteindelijk kiest iemand er zelf voor om het op datzelfde internet te plaatsen. Ook dat is een keuze en ja, als je iets plaatst zullen andere mensen iets vinden. En dan is Bokt nog heilig vergeleken met de manier waarop het tegenwoordig normaal is om op Facebook los te gaan.

Ik wilde net iets posten van een vergelijkbare strekking, maar hier ben ik het helemaal mee eens. Zo'n melding wordt gedaan op basis van de beschikbare informatie en in het belang van het kind / dier. Liever een keer een melding teveel bij twijfel dan andersom.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:56

Leo schreef:
Dan sluit ik nog af met: ontzettend rot dat mods zo veel last ondervinden van nare pb's en roddelcircuits. Dat is niet alleen van deze tijd, ik denk dat een hoop ex-teammies er ook mee te maken hebben gehad, maar het blijft bizar dat mensen zich geroepen voelen zich dusdanig te verlagen dat zij vrijwilligers per PB aanvallen.

Dan is het voor de dader toch gelijk over en uit op Bokt mag ik hopen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:57

Percy schreef:
Om eerlijk te zijn begint mij de bedoeling van dit topic te ontgaan.

Is het een mededeling en ondersteun Shanna topic?

Is het een discussie wat er heeft plaatsgevonden m.b.t. haar topic of

gaat het over normen en waarden op internet en specifiek op bokt?

Heb wel een mening maar weet nu echt even niet of die on topic zou zijn.

Dat cyberpesten heel ver kan gaan heb ik in de nabijheid wel meegemaakt en is nooit oké.

Precies. Zo voel ik het ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:59

Goed dat je dit deeld!

Ik ben op bokt ook veroordeeld vanwege mijn mening over borstvergroting. Er werd ook veel te laat op ingegrepen door de Mods. Mijn mening is er niet door veranderd :+ door ergenis van een aantal negatieve voorstanders. (ik moet zelfs hier oppassen er nog wat over te zeggen, zo voeld dat) Belachelijk natuurlijk. Iedereen mag vrij zijn mening uiten vind ik.

Vanachter een scherm. Kan je niet oordelen. En je moet blijkbaar heel voorzichtig zijn met het uiten van jé mening wil je niet heel bokt over je heen krijgen.

Het enige wat helpt is lekker bij jezelf blijven en de "oordelende bokt guppies" maar laten blaten. En ook de Mods die niet goed ingrijpen.

Wens je veel positieve energie toe door dit topic en het beste met je paard. Dat je maar weer het plezier in bokt terug mag krijgen.

Is mij uiteindelijk ook gewoon gelukt :) Geen aandacht meer aan besteden, dus niet meer op reageren, maar ook tijdig je grens aangeven, heb ik ook gedaan. Focussen lekker op jezelf en waar jij positieve energie van krijgt!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:59

Boras schreef:
Leo schreef:

Dan is het voor de dader toch gelijk over en uit op Bokt mag ik hopen.

Ik vraag het me eigenlijk af. Ik heb altijd het gevoel dat mods geen fluit te zeggen hebben. Ik zie ze nauwelijks ingrijpen, geen posts die te ver gaan leeghalen. Alleen eens een topic op slot gooien.

Maar dat kan ook aan mij en wat ik mee krijg liggen, natuurlijk :).

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:03

@San: uit mijn Mod-tijd, zeker de laatste jaren, ging het beleid inderdaad naar zo min mogelijk "kwasten" (posts verwijderen), vanwege onduidelijkheid en weerstand vanuit de gebruikers. Dat een post blijft staan betekent echter niet dat iemand niet per pb is aangesproken.
Er valt over beide wat te zeggen: verwijderen geeft veel weerstand want; wanneer verwijder je wel en wat niet? Aan de andere kant is het aanspreken per pb onzichtbaar voor een ander en is er ogenschijnlijk niets met die post gedaan.

Die balans is echt lastig en oprecht een dunne evenwichtsbalk die het team bewandelt.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:04

Leo: wat betreft de wijze van modereren binnen het modteam, dat evalueren we uiteraard, ook naar aanleiding van deze situatie. Het blijft een lastige situatie om te modereren in het geval van een teamlid, omdat we ook veel ervaring hebben met de kritiek die daarop komt. Het idee voor een onafhankelijk orgaan is al opgekomen, maar dat is in feite niet iets dat hier op NM besproken hoeft te worden, dat is een team-aangelegenheid. :)

Wat betreft veranderingen in het modbeleid: als er regels aangepast worden, dan wordt dat uiteraard naar alle gebruikers gecommuniceerd bijv. in een Dienstmededeling. In dit geval is het meer zo dat we als modteam kijken naar de uitvoering van die regels. In feite merk je daar als gebruiker niet zoveel van, tenzij je je in discussietopics mengt waar het er soms fel aan toe gaat of zelf soms (net iets te) fel wordt in discussies.

De Regels op zich zijn best duidelijk, maar soms zijn situaties eigenlijk niet zo zwart-wit. Voor mods is het zoeken naar een balans tussen op tijd ingrijpen, en ruimte laten voor discussie. Bokt is een discussieforum, mensen mogen uiteenlopende meningen hebben, dat gaat soms best even fel er aan toe, en dat moet ook kunnen. Anderszijds: dat kan ook heel snel net 'over het randje' gaan en een onprettige sfeer geven. Dat willen we natuurlijk voorkomen, maar het is in de praktijk best lastig om in te schatten wanneer dat punt bereikt is.

En zoals keer op keer blijkt, er zijn ook grote verschillen in wat verschillende mensen nog acceptabel vinden en wat niet. Alleen al in dit topic zie ik zowel mensen langskomen die vinden dat het modteam te snel en betuttelend ingrijpt, als mensen die vinden dat het modteam meer/sneller moet ingrijpen en strenger moet zijn. Da's best lastig te combineren ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:06

Maar bij (te) veel meldingen, gaat men dan niet twijfelen?

1 melding is misschien "slechts" een controle maar stel dat er dan een groepje gebruikers is dat elke week een melding maakt en er dus elke week de dierenpolitie op de stoep staat, dat zijn dan misschien vanuit de politie gezien onschuldige controles maar voor degene die de controle maar weer moet ondergaan zal het tegen de 4e keer niet zo grappig meer zijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:07

@Hanmar: uiteraard is het niet perse passend op NM, maar het topic staat nu eenmaal hier en het komt ter sprake. Het is jammer dat je het meteen op deze manier afkapt want uiteraard hoef je hier geen uitspraken over te doen en is het aan het team, niet de gebruikers. Maar dat betekent niet dat het idee niet opgegooid mag worden. Blijkbaar wordt meedenken niet gewaardeerd, ook prima. Houd ik het in het vervolg voor me. ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:08

Talietjuh schreef:
Goed dat je dit deeld!

Knip

Maar je opmerkingen daar waren ongepast. Je gaat in het kindvrije topic ook geen zwangerschap promoten of in een 'uitgerekend in de winter' topic abortus aanraden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:13

Leo schreef:
@Hanmar: uiteraard is het niet perse passend op NM, maar het topic staat nu eenmaal hier en het komt ter sprake. Het is jammer dat je het meteen op deze manier afkapt want uiteraard hoef je hier geen uitspraken over te doen en is het aan het team, niet de gebruikers. Maar dat betekent niet dat het idee niet opgegooid mag worden. Blijkbaar wordt meedenken niet gewaardeerd, ook prima. Houd ik het in het vervolg voor me. ;)

Ik lees in de post van Hanmar duidelijk iets anders dan dat jij leest, waarom denk je dat meedenken niet gewaardeerd wordt n.a.v deze post?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:13

Leo schreef:
@San: uit mijn Mod-tijd, zeker de laatste jaren, ging het beleid inderdaad naar zo min mogelijk "kwasten" (posts verwijderen), vanwege onduidelijkheid en weerstand vanuit de gebruikers. Dat een post blijft staan betekent echter niet dat iemand niet per pb is aangesproken.
Er valt over beide wat te zeggen: verwijderen geeft veel weerstand want; wanneer verwijder je wel en wat niet? Aan de andere kant is het aanspreken per pb onzichtbaar voor een ander en is er ogenschijnlijk niets met die post gedaan.

Die balans is echt lastig en oprecht een dunne evenwichtsbalk die het team bewandelt.

Dat is een keuze idd. Ik ben van FOK! een wat rigoureuzer beleid gewend. Maar de structuur was daar ook gewoon echt overduidelijk. Posts die te ver gaan, gaan gewoon leeg/worden weggehaald en er gaat een bericht naar de poster.

Dat men hier anders kiest snap ik wel. Toch heb ik nog steeds het idee dat mods hier geen fluit te vertellen hebben en ook niet echt respect krijgen/serieus genomen worden, juist daarom :o. Maar zoals ik zeg, dat kan ook mijn (verkeerde) opvatting zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:14

MarcoBorsato schreef:
Talietjuh schreef:
Goed dat je dit deeld!

Knip

Maar je opmerkingen daar waren ongepast. Je gaat in het kindvrije topic ook geen zwangerschap promoten of in een 'uitgerekend in de winter' topic abortus aanraden.

En dat is ook waar wij als mods tegenaan lopen denk ik, je mag je mening geven maar moet dat ook altijd?

Wat ik zelf persoonlijk doe is mijzelf afvragen 'Wat schiet ik hiermee op, moet ik mijn mening geven of kan ik het voor mij houden? Wat heeft de ander aan mijn mening, is het behulpzaam?"

Als alle antwoorden daarop negatief zijn, dan houdt ik mijn mening lekker voor mij :j

@San, geen fluit te vertellen vanwege de gebruikers bedoel je? Of hoe wij ons opstellen in topics zoals deze of een FZ topic over ons beleid?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:16

[***] schreef:
MarcoBorsato schreef:

En dat is ook waar wij als mods tegenaan lopen denk ik, je mag je mening geven maar moet dat ook altijd?

Wat ik zelf persoonlijk doe is mijzelf afvragen 'Wat schiet ik hiermee op, moet ik mijn mening geven of kan ik het voor mij houden? Wat heeft de ander aan mijn mening, is het behulpzaam?"

Als alle antwoorden daarop negatief zijn, dan houdt ik mijn mening lekker voor mij :j

+:)+.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:17

_San87_: het verschil tussen het FOK! beleid en wat we hier doen, is als ik het goed begrijp dat de post in kwestie daar wél blijft staan, maar leeggehaald wordt. Op dit moment is het zo dat we posts alleen weghalen als het echt flink 'over de schreef' gaat; in veel meer gevallen gaat er wel een bericht naar de plaatser maar blijft het bericht staan.

Denk jij dat het beter zou werken als vaker gekozen zou worden om een bericht ook leeg te halen/weg te halen? Ik kan dat wel meevoelen, maar de twijfel is dat we toch ook zoveel mogelijk ruimte willen bieden voor uiteenlopende meningen en daar zo min mogelijk op willen ingrijpen. Dat betekent alleen wel dat er veel meer posts blijven staan die wel een negatief effect hebben op de sfeer...