Pareltjes schreef:Erg lastig onderwerp en een beetje teveel beladen.
Wanneer is iets racistisch Als de persoon die de opmerking ontvangst dat vindt?
Als alle andere mensen dat vinden?
Als de uitspreker dat werkelijk vindt?
Wat als de uitspreker het niet racistisch bedoelt maar de ontvanger het wel zo ervaart? Is het dan racistisch?
En wanneer is het racistisch? Hangt veel ook niet samen met de intentie van de uitspreker en de lading voor de ontvanger? Mede daarom vind ik het ergerlijk dat er op dit moment weinig ruimte is voor inleving in elkaars intentie. Alles is plots racistisch. Moeten we niet het échte racisme scheiden van politiek korrekte aannames? Het minste dat maar wijst dat iemand anders is dus automatisch racistisch is?
Een negerzoen is voor mij iets positiefs. Het is erg lekker en heb er geen enkele binding tot racisme mee. Ik word dan ook laaiend als iemand beweerd dat ik dat wel zou zijn op het moment dat ik een negerzoen zou eten.
Een vriendin van mij wordt steevast “ die rooie “ genoemd. Is dat racistisch? Voor ons niet, ze is gewoon “ die rooie” geen enkele negatieve bijbedoeling. Zoals ik “ die kleine “ ben. Moet ik mij gediscrimineerd voelen? Ik ben toch klein? En zij is toch rood? Mogen we dan echt niets meer zeggen? Uit angst een bak stront over ons heen te krijgen?
Daarnaast pas ik er voor verantwoordelijk te worden gehouden voor fouten die voorvaderen hebben begaan! No way!Als we zo moeten gaan denken kan ik geen duitser de hand nog schudden. Excuses mag de overheid maken voor koloniaal verleden. Houd mij daar niet voor verantwoordelijk. Heb daar niets mee van doen gehad.
Laten wel gewoon normaal blijven doen zeg! Houdt de mensen die daadwerkelijk racistische handelingen uitvoeren verantwoordelijk maar ga niet hele bevolkingen het zwijgen opleggen omdat sommige bewoordingen niet zo goed vallen. Waar is de vrije meningsuiting? Ik zie die steeds meer in gedrang komen. De ene groep mag roepen dat zaken rasistisch zijn en de andere groep moet zwijgen.
Racisme moet de wereld uit laat dat klaar zijn. Maar we slaan door ...... althans naar mijn mening. En die mag ik hebben, want het is een mening. Daarmee ben ik geen racisist ook niet als anderen mij dat in mijn schoenen trachten te schuiven omdat het hun doel goed uitkomt.
Ik ben geen racist, ik ben alleen maar klein. Dát mag je wel van me vinden...
Ik pik deze er eventjes uit... Aangezien het gigantisch uit de klauwen escaleert
Vorig jaar heb ik al eens een topic gemaakt over het Sinterklaasfeest, dat was overigens een stuk vriendelijker dan hier de laatste pagina's

Maar dat terzijde...
Maar in dat topic vergeleek ik racisme met pesten. Op het moment dat iemand zich gepest voelt, zijn we het er eigenlijk altijd met z'n allen over eens dat het niet oké is wat er werd gezegd. Met name wanneer dit ernstigere vormen aan neemt.
Het grote verschil met racisme is echter dat de ontvangende groep zich niet 'gepest' mág voelen, omdat we in Nederland met z'n allen zo bang zijn voor het labeltje racist.
Ik las onlangs dit stuk, vond het erg goed:
https://decorrespondent.nl/11451/wat-ik ... AlkxC0th3o Het geeft een andere dimensie aan racisme voor mij...
Wat betreft zaken uit het verleden... Daar ligt een groot deel van de oorsprong van het gedrag van de witte mens naar de zwarte mens als minderwaardige persoon. En die imprinting die we een paar honderd jaar hebben gekend (zwart is minderwaardig), die niet in een paar jaar verdwijnt... Denk ik niet dat het verkeerd is daar meer/anders bij stil te staan. Op andere plaatsen in ons koninkrijk wordt hier veel meer aandacht aan besteed in het onderwijs. En ik kan me indenken dat het daardoor lastig interpreteren wordt voor mensen in Nederland (ik kan niet voor België spreken, sorry) wanneer dit een onderwerp van gesprek is. Ik kan me indenken dat het voelt alsof mensen je persoonlijk verantwoordelijk willen houden, maar ik denk dat hier meer sprake is van een informatiegap.