George Floyd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:06

Waarom zou je geen kleur mogen zien? Het is niet verkeerd om de diverse etniciteit op deze wereldbol te omarmen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:07

Donkere mensen discrimineren zelf onderling ook. Hoe lichter getint je bent,hoe mooier ze je vinden.Vandaar de vele (schadelijke) huidbleekmiddeltjes. In India op de huwelijksmarkt ben je veel meer in trek met een lichte huidskleur.In contactadvertenties wordt specifiek "fair complexion"vermeld! Overigens,ikzelf discrimineer absoluut niet op uiterlijk.Als ik iemand langer ken zie ik het uiterlijk niet eens meer. Nou gaar dit topic over de V.S. Maar daar hebben ze onlangs toch nog een zwarte president gehad.Kwaliteit telt dus toch.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:08

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:10

Hiraeth schreef:
Racisme is een globaal probleem, het is niet alleen een teken van solidariteit naar Amerika - het is ook een teken van solidariteit naar minderheden in onze eigen gebieden.

Hier wordt ook etnisch geprofileerd, hier worden ook mensen door de politie omgebracht, hier is racisme ook een dagelijks probleem. Het gaat er dan wel anders aan toe dan in de VS, [url]het is ook hier nog steeds een probleem.
[/url]
Ik vind het ook schandelijk dat deze beweging geheel aan de kant wordt geveegd onder het noemer "corona verspreiden". Als dát hetgeen is waar je op focust bij deze protesten, heb je toch ergens je prioriteiten niet geheel op orde.

Iedereen wordt weleens gedicrimineerd (rood haar, zwart, wit, cultuur, verzin t maar) wat er daar gebeurd is hier niet aan de gang.
Maar blijkbaar denken veel blanken dat ze het hier in NL moeten opnemen voor de donkere mensen die zelf geen probleem hebben. En er een probleem van maken. Tenminste van mij vrienden en familie heeft niemand meegemaakt dat ie anders wordt behandeld door de politie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:11

Marjo schreef:
Yo duh dat had ik zelf nog wel kunnen bedenken :')

Maargoed, cijfers uit 2010 tonen aan dat 72,4% blank is, en 12,6% Afro-Amerikaan (16,3% Hispanic).
Dan zijn de cijfers indd heel anders. Weet zo even niet hoe ik dan percentages kan uitrekenen ten opzichte van de bevolkingsaantallen.

12,6% african-american is wel shocking wanneer je ziet dat meer dan de helft van homicides gepleegd word door african americans.
Afbeelding
https://www.channel4.com/news/factcheck/factcheck-black-americans-commit-crime

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:12

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:12

Kwanyin schreef:
Marjo schreef:

Maargoed, cijfers uit 2010 tonen aan dat 72,4% blank is, en 12,6% Afro-Amerikaan (16,3% Hispanic).
Dan zijn de cijfers indd heel anders. Weet zo even niet hoe ik dan percentages kan uitrekenen ten opzichte van de bevolkingsaantallen.

Ik val even binnen, ga verder niet veel mee in de discussie, maar misschien heb je hier wat aan:
https://www.snopes.com/fact-check/do-po ... ck-people/ :-)

Interessant, thanks!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:13

Gini schreef:
Waarom zou je geen kleur mogen zien? Het is niet verkeerd om de diverse etniciteit op deze wereldbol te omarmen.

Dat is niet omarmen, dat is het negeren van racisme. Op de vorige pagina zijn een aantal links geplaatst ivm het niet zien van kleur als het om racisme gaat, bekijk die eens.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:14

Anthea schreef:
Marjo schreef:

12,6% african-american is wel shocking wanneer je ziet dat meer dan de helft van homicides gepleegd word door african americans.
[ Afbeelding ]
https://www.channel4.com/news/factcheck/factcheck-black-americans-commit-crime

Dat is dan onder andere weer een gevolg van hoe ze behandeld worden verwacht ik zo, ze worden geleerd dat hun leven niet veel waard is.

Vond dit een erg eye-openend filmpje van Trevor Noah.
https://youtu.be/v4amCfVbA_c

Zowel het racisme als het politiegeweld word ik persoonlijk misselijk van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:23

Dit vind ik ook schokkend, Bellingcat heeft al 50 gevallen gevonden waarin journalisten en cameramensen die verslag doen van de protesten zijn aangevallen of aangehouden, terwijl in de meeste gevallen overduidelijk was dat het journalisten betrof.
Niet zo gek natuurlijk in een land waar de president journalisten herhaaldelijk als de vijand wegzet.
Ik heb alleen maar het eerste deel gekeken, maar pfff. Erg.
https://www.bellingcat.com/news/america ... -protests/

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:24

Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 01-06-20 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:25

AaronYve schreef:
Iedereen wordt weleens gedicrimineerd (rood haar, zwart, wit, cultuur, verzin t maar) wat er daar gebeurd is hier niet aan de gang.
Maar blijkbaar denken veel blanken dat ze het hier in NL moeten opnemen voor de donkere mensen die zelf geen probleem hebben. En er een probleem van maken. Tenminste van mij vrienden en familie heeft niemand meegemaakt dat ie anders wordt behandeld door de politie.

Mitch Henriquez overleed in 2015 n.a.l.v. waarschijnlijk politiegeweld, dit was een grote happening in Nederland. Rapper Typhoon beschreef in 2016 dat hij vaak staande wordt gehouden vanwege z'n grote bak en bood aan politie te helpen om etnisch profileren te verminderen. Dat zijn zo twee recente gevallen die in Nederland veel media-aandacht hebben gehad. Dan noem ik dus nog geeneens de gevallen die dat níet hebben gehad.

Ga nu niet de "ik heb donkere mensen als vriend" kaart gebruiken, daar ben ik wel zo allergisch voor. Het gaat niet om de mensen die je kent en waar je vrienden mee bent, maar om wat je daadwerkelijk zélf doet.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:26

AaronYve schreef:
Hiraeth schreef:
Racisme is een globaal probleem, het is niet alleen een teken van solidariteit naar Amerika - het is ook een teken van solidariteit naar minderheden in onze eigen gebieden.

Hier wordt ook etnisch geprofileerd, hier worden ook mensen door de politie omgebracht, hier is racisme ook een dagelijks probleem. Het gaat er dan wel anders aan toe dan in de VS, [url]het is ook hier nog steeds een probleem.
[/url]
Ik vind het ook schandelijk dat deze beweging geheel aan de kant wordt geveegd onder het noemer "corona verspreiden". Als dát hetgeen is waar je op focust bij deze protesten, heb je toch ergens je prioriteiten niet geheel op orde.

Dit is echt een kwetsende opmerking richting mensen die wel dagelijks negatief of zelf racistisch beoordeeld worden op hun uiterlijk. Waarschijnlijk ben je je er niet van bewust, maar het komt wel zo over.
Ik heb er zelf wel eens aan mogen snuffelen doordat ik een redelijk niet-typisch Nederlands uiterlijk heb. Ik kan er nog om lachen als een wildvreemde me zegt dat ik al zo goed Nederlands kan (dank voor het compliment, maar ben hier geboren en getogen), maar als dat continu je realiteit is lijkt me dat echt minder tof. Dat gaat echt verder dan 'iedereen wordt wel eens op zijn/haar uiterlijk buitengesloten'.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:37

Hiraeth schreef:
AaronYve schreef:

Mitch Henriquez overleed in 2015 n.a.l.v. waarschijnlijk politiegeweld, dit was een grote happening in Nederland. Rapper Typhoon beschreef in 2016 dat hij vaak staande wordt gehouden vanwege z'n grote bak en bood aan politie te helpen om etnisch profileren te verminderen. Dat zijn zo twee recente gevallen die in Nederland veel media-aandacht hebben gehad. Dan noem ik dus nog geeneens de gevallen die dat níet hebben gehad.

Ga nu niet de "ik heb donkere mensen als vriend" kaart gebruiken, daar ben ik wel zo allergisch voor. Het gaat niet om de mensen die je kent en waar je vrienden mee bent, maar om wat je daadwerkelijk zélf doet.

Ja en Mitch was totaal onschuldig natuurlijk met zijn: ik heb een wapen.

Zijn dood is hartstikke fout geweest maar Mitch zelf hielp niet bepaald mee.

Houd gewoon je bek tegen de politie dan treden ze ook niet harder op dan noodzakelijk is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:59

Quebelle schreef:
Gini schreef:

Dat is niet omarmen, dat is het negeren van racisme. Op de vorige pagina zijn een aantal links geplaatst ivm het niet zien van kleur als het om racisme gaat, bekijk die eens.

Ik zal de links eens bekijken, maar vooralsnog snap ik het niet. Je kan toch erkennen dat iemand zwart is, zonder daar meer een racistische gedachtengang aan te willen koppelen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:11

Gini schreef:
Ik zal de links eens bekijken, maar vooralsnog snap ik het niet. Je kan toch erkennen dat iemand zwart is, zonder daar meer een racistische gedachtengang aan te willen koppelen?

Als je niet aan kleur beoordelen doet dan ben je fout. Je bent alleen maar goed als je volgens een hele hoop regels die door een kleine groep activisten is opgesteld handelt. Daarbij willen ze ook nog eens dat zowat iedereen daarin meedoet. Dat laatste gaat zo of zo nooit gebeuren.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:16

Ik word er heel verdrietig van, wat een paniek zal hij gevoeld hebben. Wat zinloos weer...

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:23

Gini, je spreekt jezelf tegen. Je zegt geen kleur te zien, maar wil toch erkennen dat iemand zwart is...? Bekijk die links maar even.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:23

Gini schreef:

Het idee van "geen kleur zien" is heel mooi, het probleem ermee is dus niet dat jij er een bewuste racistische gedachte aan koppelt.

Het probleem is dat in onze maatschappij wij systematisch racistisch zijn. Op manieren waar wij ons helemaal niet van bewust zijn, of waar wij iets aan kunnen doen.

Dat zijn de kleine dingen zoals stereotyperingen, tot het etnisch profileren en nog veel meer.

"Geen kleur zien" is dus heel mooi, het punt is alleen dat iedereen wél kleur ziet. Zelfs op een onbewuste manier.

Ik ga ervanuit dat héél weinig mensen hier bewust racistische gedachte hebben.

Ik ga nu heel eerlijk zijn. Wanneer ik hoor "een zwarte onschuldige man is neergeschoten." Dan denk ik gelijk "maar is hij wel echt onschuldig? Heeft hij niet iets gedaan om het uit te lokken?"

Maar stel, ik hoor "een blanke onschuldige jonge vrouw is neergeschoten." Dan gaan diezelfde gedachte niet door mijn hoofd. Natuurlijk vind ik het net zo belangrijk dat het verhaal waar is, maar onbewust twijfel ik veel minder aan deze woorden.

Dit komt niet omdat ik nou racistisch ben, maar omdat wij als maatschappij constant een beeld voorgeschreven krijgen dat zwarte mannen gevaarlijker zijn dan een blanke vrouw. Het is aan mij en iedereen om die gedachteomslag te maken en bewust te zijn van die vooroordelen die heel diep ingeworteld zitten. Want zelfs al is het waar dat over het algemeen mannen meer geweld plegen dan vrouwen, is het aan mij om onderscheid te maken tussen "over het algemeen" en "een individu".

Dat is waarom geen kleur zien niet klopt. Dat zien we namelijk wel, het idee dat we totaal niet kijken naar iemands huidskleur of uiterlijk is onjuist. Dat wordt er van jongs af aan ingegoten.

En wij zullen (hopelijk) allemaal zulke redelijk nadenkende mensen zijn die bewust zijn dat die gedachtes niet kloppen. Maar veel mensen zijn zich daar niet van bewust. "Geen kleur zien", doet dus af aan de ervaringen van mensen die geconfronteerd worden met deze vooroordelen.

En huidskleur is hier maar een klein deel van. Wij, als mensen, oordelen namelijk allemaal op uiterlijk. Of dat nou huidskleur is of de hoeveelheid tatoeages iemand heeft. Het bewust worden dat wij die dingen wél zien en op een bepaald niveau veroordelen is belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:25

Lestrange01 schreef:
Gini schreef:

Het idee van "geen kleur zien" is heel mooi, het probleem ermee is dus niet dat jij er een bewuste racistische gedachte aan koppelt.

Het probleem is dat in onze maatschappij wij systematisch racistisch zijn. Op manieren waar wij ons helemaal niet van bewust zijn, of waar wij iets aan kunnen doen.

Dat zijn de kleine dingen zoals stereotyperingen, tot het etnisch profileren en nog veel meer.

"Geen kleur zien" is dus heel mooi, het punt is alleen dat iedereen wél kleur ziet. Zelfs op een onbewuste manier.

Ik ga ervanuit dat héél weinig mensen hier bewust racistische gedachte hebben.

Ik ga nu heel eerlijk zijn. Wanneer ik hoor "een zwarte onschuldige man is neergeschoten." Dan denk ik gelijk "maar is hij wel echt onschuldig? Heeft hij niet iets gedaan om het uit te lokken?"

Maar stel, ik hoor "een blanke onschuldige jonge vrouw is neergeschoten." Dan gaan diezelfde gedachte niet door mijn hoofd. Natuurlijk vind ik het net zo belangrijk dat het verhaal waar is, maar onbewust twijfel ik veel minder aan deze woorden.

Dit komt niet omdat ik nou racistisch ben, maar omdat wij als maatschappij constant een beeld voorgeschreven krijgen dat zwarte mannen gevaarlijker zijn dan een blanke vrouw. Het is aan mij en iedereen om die gedachteomslag te maken en bewust te zijn van die vooroordelen die heel diep ingeworteld zitten. Want zelfs al is het waar dat over het algemeen mannen meer geweld plegen dan vrouwen, is het aan mij om onderscheid te maken tussen "over het algemeen" en "een individu".

Dat is waarom geen kleur zien niet klopt. Dat zien we namelijk wel, het idee dat we totaal niet kijken naar iemands huidskleur of uiterlijk is onjuist. Dat wordt er van jongs af aan ingegoten.

En wij zullen (hopelijk) allemaal zulke redelijk nadenkende mensen zijn die bewust zijn dat die gedachtes niet kloppen. Maar veel mensen zijn zich daar niet van bewust. "Geen kleur zien", doet dus af aan de ervaringen van mensen die geconfronteerd worden met deze vooroordelen.

En huidskleur is hier maar een klein deel van. Wij, als mensen, oordelen namelijk allemaal op uiterlijk. Of dat nou huidskleur is of de hoeveelheid tatoeages iemand heeft. Het bewust worden dat wij die dingen wél zien en op een bepaald niveau veroordelen is belangrijk.

Amen. _/-\o_ Precies wat ik eerder kort probeerde te beschrijven maar waar toen niet op in werd gegaan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:29

Eens met Lestrange01. Het gebeurd hier ook. Alleen hebben we het niet door tot het ons zelf overkomt. Zo ben ik zelf ook een keer een winkel uitgezet, want ik viel niet in de doelgroep. Dure winkel, en ik had een alledaags kloffie aan. Zij gingen er daardoor al van uit dat ik geen 200 euro voor een broek ging betalen. Puur door de looks. Dat is gewoon heel raar.

En sommige mensen hebben hier dagelijks mee te maken... triest.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:59

Het is een hele erge en vervelende situatie die zich voordoet. Zonder mij verder uit te laten over de situatie zelf wil ik wel aankaarten dat ik het ontzettend vreemd vind dat men massaal de straten op gaat om te demonstreren terwijl we wereldwijd al maanden bezig zijn om een pandemie te bestrijden. Het voelt gewoon alsof we straks weer opnieuw moeten beginnen. Demonstreren kan op zo veel andere manieren.. waarom zo? Zelf merk ik dagelijks de gevolgen van racisme. Ik heb een van origine Chinese vriend die elke dag opmerkingen krijgt over zijn afkomst en hoe ontzettend erg het ook is. Corona is ook erg en gezien het aantal levens wat het al gekost heeft durf ik te zeggen dat ik het erger vind.

Black lives matter, All lives matter!

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:20

Ik blijf dit altijd mooi vinden, want het is zo waar..
"As Caucasian people, it's our job, it's our task, it's our responsibility to speak up in every single room we walk into,"
"It's our job because we created the problem."

https://www.youtube.com/watch?v=AQ0lWxF ... =emb_title
vanaf 16.20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:30

Quebelle schreef:
Gini, je spreekt jezelf tegen. Je zegt geen kleur te zien, maar wil toch erkennen dat iemand zwart is...? Bekijk die links maar even.

Dat zegt ze helemaal niet, je moet beter lezen.
Ze zegt: waarom zou je geen kleur mogen zien?
Gini schreef:

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:34

SophieO schreef:
Ik blijf dit altijd mooi vinden, want het is zo waar..
"As Caucasian people, it's our job, it's our task, it's our responsibility to speak up in every single room we walk into,"
"It's our job because we created the problem."

https://www.youtube.com/watch?v=AQ0lWxF ... =emb_title
vanaf 16.20

Heb geen zin om het te kijken maar gaat dit over slavernij?
Want de hele wereld deed daar aan mee en hoeveel generaties gaan we daar nu over aanspreken.

Ik was er niet bij en mijn overgrootouders ook niet.