'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:30

Germie, moet ff lachen om je tegenstellingen in je bericht. Koop nooit kleding bij Ali, oh ja behalve toen en toen en schoenen niet omdat ik lastige voeten heb.

Ik koop weinig op Ali maar koop het er wel. Voornamelijk dingen als tempered glass voor mijn telefoon of laatst mijn sporthorloge, 1.13 euro op Ali, in een NL webshop minimaal 7.95 euro. En dan heb je zelfs dezelfde verpakking want mijn partner had de dure besteld (wilde niet wachten) en ik via Ali. Exact hetzelfde product.

En diamond paintings koop ik daar trouwens ook, die worden daar ook gemaakt.

Denk dat in het buitenland bestellen niet het probleem is. Maar de veiligheid van producten en bij make-up voor mij ook het feit dat ze daar op dieren testen.

Ben mij er wel erg bewust van dat we eigenlijk dit niet moeten doen, ecologische footprint wordt er niet minder van per persoon.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:32

MightyMike schreef:
Germie, de stempels zijn ook exact hetzelfde om te zien, alleen mis je het originele logootje van het bedrijf waar het ontworpen is..

HET IS EXACT HETZELFDE produkt, daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken. Ik weet wat ik bestel daar. En dat is me zelfs door iemand die hier accu's soldeert vertelt. Die haalde ze daar ook.

Dus niet alles is slecht.

En wat is er mis met 2 tshirtjes bij Ali? De overige 20 shirts zijn hier gekocht. En broeken nog nooit en de andere 10 badpakken zijn hier ook gekocht. Dus het klopt. Ik koop daar verder nooit kleding. En heb daar nog nooit schoenen gekocht. Dus ook daar is niets mis mee. En mijn bewering klopt, het is ook nooit, op 2 keer na.

Ook mijn tempered glass duikbril op sterkte komt van Ali. Waarom 160 euro betalen als het ook voor 20 euro kan?
En ja, is gewoon een goed masker. Al op 135m diepte mee geweest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:36

elnienjo schreef:
Janneke2 schreef:
Ik bestel zo weinig mogelijk, en gewoon niet buiten de EU.

'Het hemd is nader dan de rok': zo bescherm ik mijzelf tegen inferieure kwaliteit.
(Goedkoop is duurkoop.)

Maar vwb de rok: als je actief vakbondslid bent en voor mensenrechten hoor je zo ongeveer een principiële boycott tegen een groot deel van dit soort fabrieken etc te doen.
Het is nergens voor nodig om dít soort ellende financiële steun te geven.
Wil je de zogenaamde 'derde' wereld economisch steunen, dan kan dat ook wel, maar dan moet je echt zoeken naar bona fide organisaties.

Maar jouw kleding, schoenen en mobieltje komt ook gewoon uit Azie, ook al ben jij bereid de hoofdprijs te betalen voor een duur westers merk wat de productie heeft geregeld.

Hoe weet jij dat nou van achter een schermpje?

Ja, er is tussenhandel - dacht jij soms dat ik dat niet wist?

En er zijn producten die fatsoenlijk gemaakt worden, hetzij in de EU, hetzij daarbuiten door bonamfide instellingen.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:37

elnienjo schreef:
[
Maar jouw kleding, schoenen en mobieltje komt ook gewoon uit Azie, ook al ben jij bereid de hoofdprijs te betalen voor een duur westers merk wat de productie heeft geregeld.

Ik vind dit altijd zo enorm voor jezelf goed praten dat je dingen van ali haalt.

Mijn telefoon en kleding uit azie word wel gemaakt met europese richtlijnen.
Ik ben niet roomser dan de paus en heb een rokje gekocht wat ik in europese winkels niet kon vinden, maar dit is wel echt een enorme uitzondering. Ik probeer mijn voetafdruk te verkleinen door bezig te gaan met zero waste.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:38

germie schreef:
Nog een voorbeeld: 18650 accu's van Panasonic. 3 euro per stuk bij Ali, hier 20 euro voor EXACT dezelfde accu. 'Ik ben toch niet gek?' om even in reclametermen te blijven.

Mag ik vragen hoe jij kunt bepalen dat ze exact hetzelfde zijn? Heb je dat laten testen?

Want dat het er hetzelfde uitziet, betekent niet dat ze 100% identiek zijn he. Dat weet je pas als je ze uit elkaar laat halen en laat testen.

Ik kan ook een batterij pakken en daar een panasonic logo op plakken. Maar dat betekent niet dat het ook een echte panasonic batterij is.

Dus ik ben heel erg benieuwd hoe jij dit zo zeker kunt zeggen. :)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:40

Ik zou daar mijn handen ook niet voor in het vuur steken Germie. Zie jij verschillen in de stempels die ik liet zien? Origineel en de namaak van Ali? Zijn er niet, behalve als je beide in handen hebt en de 1 top kwaliteit is met logo van het rechtmatige merk en de ander precies nagemaakt op goedkoper materiaal zonder logo..
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 24-02-20 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:40

Ik koop nooit bij Ali of Wish maar wel een keertje per ongeluk via Grandado. Dat bleek ook uit China te komen en dat wist ik niet. 6 weken levertijd. Was verder prima, een knuffel was het.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:44

MightyMike schreef:
Ik zou daar mijn handen ook niet voor in het vuur steken Germie. Zie jij verschillen in de stempels die ik liet zien? Origineel en de namaak van Ali? Zijn er niet, behalve als je beide in handen hebt en de 1 top kwaliteit is met logo van het rechtmatige merk en de ander precies nagemaakt op goedkoper materiaal zonder logo..

Nee, ik ook zeker niet! :')

Kan je jezelf lelijk aan branden.

Chinezen zijn heer en meester in namaak. Niet van echt te onderscheiden. Maar ondertussen is een namaak vaak gevaarlijk en nutteloos.

germie

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:46

Deze zijn wel echt. Echt waar. Geloof het nu maar. Ik durf daar wel handen voor in het vuur te steken. Ik weet het namelijk 60000% zeker, omdat die verkoper ook gewoon in grote partijen aan Nederland levert. Dus dan zouden diezaken die ze voor 20 euro per stuk verkopen ook namaak verkopen. En het zijn de enige 18650 accu's waar de capaciteit klopt.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:49

Ladygiroc schreef:
Laurora schreef:
Ik heb laatst tegen mijn geweten en principes in iets bij ali besteld.
Aan de prijs van het product zat al een luchtje (een paar euro ipv de "normale" 30 euro) en toch heb ik het gekocht, ik kon me simpelweg niet inhouden.
Echter, zodra het geld de deur uit was had ik er al spijt van.
dit was dus ook meteen de allerlaatste keer.
ik probeer meestal zo lokaal mogelijk te kopen bij winkels van kleine ondernemers of kleine(re) webshops. Uiteraard lukt dit niet altijd, en ja, ik bestel ook wel eens wat via Ebay en bol.com en dergelijke.
Maar als ik dan zie wat sommige mensen van ali laten komen, van hun complete garderobe tot alle verjaardagscadeautjes voor hun kind, ik kan dat echt niet begrijpen.

Iets van leven en laten leven.

Ik kijk regelmatig op Ali of Wish. Bestellen is al enige tijd geleden. Maar ik heb geen boodschap aan een keurmerk. Als ik iets voor 1 euro kan krijgen en ook nog eens thuis op de deurmat of ik moet voor 5 euro benzine, 2 euro parkeerkosten en 17.50 aanschafwaarde hetzelfde artikel halen in de winkel ben ik snel uitgeteld hoor. Dan bestel ik in China en wacht braaf een paar weken tot het thuis op de deurmat ligt.

Die 25 euro geld die je in Nederland uitgeeft gaat naar veel verschillende mensen. De gemeente, de ondernemer, de uitbater van het pand, het vervoersbedrijf, en uiteindelijk de werkkracht en de fabriek in china. (en vervolgens weer de winkels waar al deze mensen hun eten/spullen halen, en daar gaat het ook weer naar weet ik hoeveel tussenpersonen. Punt is: het meeste geld blijft in Nederland)
Van jouw ene euro gaat er een paar cent naar de werkkracht en de rest is voor de fabriek. Daar tussenin verdient niemand iets.
Fijn voor jouw portomonnee, maar niet voor de Nederlandse ondernemers en de Nederlandse economie.
Op enig moment zijn er geen ondernemers meer over die tegen websites als ali op kunnen boksen en dan heeft niemand een keuze meer.
China ìs al de werkplaats van de wereld. Willen de china echt als ènige werkplaats hebben?
Je ziet nu al dat er een plotseling tekort aan veel chinese producten is omdat fabrieken gesloten zijn wegens de corona uitbraak. Dat kan nog vele malen erger worden als china de complete markt in handen heeft.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:50

maava schreef:
elnienjo schreef:
[

Ik vind dit altijd zo enorm voor jezelf goed praten dat je dingen van ali haalt.

Mijn telefoon en kleding uit azie word wel gemaakt met europese richtlijnen.
Ik ben niet roomser dan de paus en heb een rokje gekocht wat ik in europese winkels niet kon vinden, maar dit is wel echt een enorme uitzondering. Ik probeer mijn voetafdruk te verkleinen door bezig te gaan met zero waste.

Ik heb nog nooit bij Ali besteld, maar ik denk dat alle Bonprixkleding die ik bestel in Azië geproduceerd wordt.
Merk-sneakers komen vaak ook uit Azië.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:52

germie schreef:
Deze zijn wel echt. Echt waar. Geloof het nu maar. Ik durf daar wel handen voor in het vuur te steken. Ik weet het namelijk 60000% zeker, omdat die verkoper ook gewoon in grote partijen aan Nederland levert. Dus dan zouden diezaken die ze voor 20 euro per stuk verkopen ook namaak verkopen. En het zijn de enige 18650 accu's waar de capaciteit klopt.

Nou, zo lang het niet is aangetoond, geloof ik niemand op zijn blauwe ogen. :D Maar goed, dat komt omdat ik aan de onderzoekende kant van CE markeringen en testen zit. Ik weet dat niks is wat het lijkt.

Maar het is jouw goed recht om daar wel op te vertrouwen hoor. Eigen verantwoording. :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:55

Tallie1979 schreef:
MightyMike schreef:

Nee, ik ook zeker niet! :')

Kan je jezelf lelijk aan branden.

Chinezen zijn heer en meester in namaak. Niet van echt te onderscheiden. Maar ondertussen is een namaak vaak gevaarlijk en nutteloos.

Geheel mee eens, ik heb zelf een vulpennen tic en zo heb ik ook ooit eens wat vulpennen uit China hierheen laten komen, de originelen daarvan heb ik ook in huis, gewoon omdat ik nieuwsgierig was om te vergelijken. Iemand met een redelijke basiskennis van vulpennen (ahum, moi) ziet inderdaan dan echt meteen: oh maar dat is dat merk en dat model!! Totdat je de nepper naast het origineel legt, want dan zie je pas de kleine subtiele verschillen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:56

Ik ga lekker verder met mijn hobby en hoop die die bestaan kan blijven, laat deze discussie verder lopen, maar hoop dat mensen zich bewuster gaan worden hoe het komt dat deze bedrijven zo goedkoop hun producten aanbieden, dat dit niet fair is tegenover de bedrijven waar zij hun gejatte namaakversies vandaan halen, dat dit zorgt dat deze bedrijven failliet gaan en je vervolgens geen keuze meer overhebt waar je uit kunt kiezen als je producten zoekt. Bedrijven kunnen hier niet tegenaan concurreren, net wat Laurora zegt. Ook lijkt het mij schrikken dat het dus allemaal niet veilig is, ik zou zelf zulke producten niet in huis willen hebben.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:57

beatje schreef:
Hoe kan ik zien of een bedrijf een dropshipper is?

Op de site kijken bij de levering.

Willekeurige voorbeeldjes:
https://www.gymmonkey.nl/pages/levering-en-retour
https://www.prettycorner.nl/pages/beste ... leveringen
https://galaxify.nl/pages/bestelling-levering
https://www.dealxxl.nl/apps/help-center ... bestelling

Vaak moet je even zoeken naar de levertijden op de site. Ze verklappen natuurlijk niet te makkelijk dat je lang op je bestelling moet wachten ;)

Meestal hebben ze een banketstaaf verhaaltje dat het ongeveer 14 dagen duurt voor je het product ontvangt omdat ze het direct vanuit de leverancier (Aliexpress dus) sturen om zo kosten te besparen. Meestal duurt het echter nog veel langer voor je het product thuis kan verwachten, zeker met dat coronavirus nu. Maar dan reageert de dropshipper natuurlijk niet meer.. Ze staan vaak niet ingeschreven in de kamer van koophandel en verdwijnen snel weer om vervolgens een nieuwe webshop te openen. Ze reageren niet op vragen en retourneren is praktisch onmogelijk. Een dropshipper heeft nooit voorraad maar besteld namens jou op Ali. Maakt dus verder ook geen kosten, hoeft geen opslag en bedrijfspand te huren, geen verzendkosten te betalen en 9 van de 10 keer betalen ze ook geen belasting. Maar hij verdient wel heel makkelijk geld.

Edit; veel mensen weten dit dus niet en dat maakt het ook gewoon gevaarlijk. Stel jij koopt een leuke bijtring voor je baby, je denkt dat het veilig is en een keurmerk heeft maar ondertussen zitten er allemaal giftige stoffen in en kunnen er stukjes afbreken waardoor je kind stikt..
Laatst bijgewerkt door Dancyy op 24-02-20 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:59

Tsja, nu even niet maar heb veel bij alie besteld maar ik zou er ook niet alles kopen hoor.
Ooit 1x schoenen maar zaten niet zo lekker.
Wel veel voor de cavias, opladers, stickers en klein spul.
Tsja laat mij lekker.
Geld groeit niet op mijn rug en als het goedkoper kan dan Doe ik dat :')
Ik koop overigens nooit echt dure dingen :)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:02

Roodvos schreef:
@Tinkerloos: Eigenlijk weet ik in beide gevallen niet wat er verkocht wordt. Bij de eerste staat geen tekst, alleen foto’s en een prijs. En bij de tweede staat een opsomming van woorden die als los zand aan elkaar hangen. Als ik een gok moet doen dan denk ik dat het 2e bandje nog net om de poot van de hond in de 1e advertentie past. Het 2e bandje in de maat van de 1e hond is x4 qua afmetingen en materiaal ongeveer. En redelijkerwijs dan ook x4 in de prijs.

Zo wat duidelijker?
https://www.exclusivedogfashion.nl/a-37 ... escription

https://a.aliexpress.com/_TyhPl

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:03

Ik vraag mij sowieso wel af hoe Ali verstuurd. De keren dat ik besteld heb werd het door PostNL geleverd.
Wie betaald dat dan?

Kan mij niet voorstellen dat Post NL bij de (lucht)havens staat te wachten en al deze 'pakketjes' vrijwillig naar de klant brengt.

Century

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:04

Volgens mij wordt dat gesubsidieerd door de Chinese overheid.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:05

Om principiële redenen koop ik niets bij Ali, Wish, Bonprix, Primark etc. Ik kom ook nagenoeg nooit bij de Action, Big Bazar of dergelijke. Ik consuminder liever dan dat ik daar een ordinaire hebberigheid moet stillen.

Overigens ben ik sowieso geen big spender, maar wat we kopen moet eerlijk en kwalitatief goed spul zijn. Liefst lokaal of regionaal geproduceerd, anders sowieso europees.

Als ik om me heen kijk, nu, dan is alleen een nijntje-knuffelbeertje twijfelachtig qua eerlijke, duurzame productie. En dat is de knuffel van mijn dochter, die mijn oudste 8 jaar geleden als kraamkadootje kreeg.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:06

Toch blijft het gemiddelde argument steken bij de titel: "omdat het veel goedkoper is".
Veiligheid, in de breedste zin van het woord, lijkt absoluut geen discussie punt te zijn, ecologische voetafdruk ook niet. Om maar te zwijgen over inderdaad onze eigen economie.

Sterker nog, ik vind dat er schrikbarend fel wordt gereageerd.
Niemand houdt iemand tegen om daar te kopen, maar een stukje reflectie en bewustwording is hier en daar wel op z'n plaats mochten we de wereld met elkaar een beetje leefbaar willen houden. De eigen portemonnee blijft een heikel punt. Begrijpelijk, ja en nee. :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:08

Dancyy schreef:
beatje schreef:
Hoe kan ik zien of een bedrijf een dropshipper is?

Op de site kijken bij de levering.

Willekeurige voorbeeldjes:
https://www.gymmonkey.nl/pages/levering-en-retour
https://www.prettycorner.nl/pages/beste ... leveringen
https://galaxify.nl/pages/bestelling-levering
https://www.dealxxl.nl/apps/help-center ... bestelling

Vaak moet je even zoeken naar de levertijden op de site. Ze verklappen natuurlijk niet te makkelijk dat je lang op je bestelling moet wachten ;)

Meestal hebben ze een banketstaaf verhaaltje dat het ongeveer 14 dagen duurt voor je het product ontvangt omdat ze het direct vanuit de leverancier (Aliexpress dus) sturen om zo kosten te besparen. Meestal duurt het echter nog veel langer voor je het product thuis kan verwachten, zeker met dat coronavirus nu. Maar dan reageert de dropshipper natuurlijk niet meer.. Ze staan vaak niet ingeschreven in de kamer van koophandel en verdwijnen snel weer om vervolgens een nieuwe webshop te openen. Ze reageren niet op vragen en retourneren is praktisch onmogelijk. Een dropshipper heeft nooit voorraad maar besteld namens jou op Ali. Maakt dus verder ook geen kosten, hoeft geen opslag en bedrijfspand te huren, geen verzendkosten te betalen en 9 van de 10 keer betalen ze ook geen belasting. Maar hij verdient wel heel makkelijk geld.

Edit; veel mensen weten dit dus niet en dat maakt het ook gewoon gevaarlijk. Stel jij koopt een leuke bijtring voor je baby, je denkt dat het veilig is en een keurmerk heeft maar ondertussen zitten er allemaal giftige stoffen in en kunnen er stukjes afbreken waardoor je kind stikt..

En vergeet de oneindige passie niet. Ze hebben allemaal heel veel passie voor van alles. Kinderen, honden, juwelen, je kunt het zo gek niet bedenken!

Veel dropshippers maken hun identiteit niet bekend. Dus je vindt geen adressen if telefoonnummers. Geen kvk of btw nummers.

Veel dropshippers werken ook met shopify. Omdat ze daar 2 maanden gratis hosting krijgen. Na 2 maanden verdwijnen de winkels dan ook weer (met volle zakken) en beginnen ze een nieuwe shop om het dunnetjes over te doen.

En veel Facebook pagina’s hebben een hele berg boze poppetjes bij hun diverse posts. :')

Kijk even op Ali versus de rest op Facebook. Gaat een wereld voor je open! :D

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:10

Ik vind dat fel reageren wel meevallen Leo. Ik vind eerder dat je als wel-koper bijna door het stof moet en verantwoording af moet leggen waarom je wel koopt.
Daarom ook het leven en laten leven in mijn eerdere post.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:19

Wat is er mis met een voetafdruk als je het produkt gewoon nodig hebt en exact hetzelfde produkt wat toch al uit China komt veel goedoper zelf daar kunt bestellen? Ja, die duiklampen worden daar gewoon gemaakt, dat geven ze zelf ook toe. En ja, de rebranding wordt ook gewoon toegegeven.
Dan heeft het niets met consuminderen, voetafdrukken of reflectie te maken. Dan ben je gewoon echt een dief van eigen portemonnee als je dat niet doet. Dus daar ga ik zeker mee door. Want dat produkt is gewoon nodig.

Ja, ik ben het er mee eens dat hebbedingetjes vaak niet nodig zijn en die koop ik dan ook niet. Maar die ecologische footprint, blabla geneuzel gaat niet op voor bepaalde produkten. En zeker als je gewoon zelf rechtstreeks bij de fabrikant kunt bestellen waarvan open en bloot duidelijk is dat er aan rebranding gedaan wordt.

Weten jullie nog? Sankey saddles en MFSC? Dat is net zo iets of Ryder en Fryso. Oh ja, daar gaat dat ook op. Alleen dan niet gemaakt in China.
Maar zal ik je nog wat vertellen? De bomen van Stubben, een echt Zwitsers produkt worden in Pakistan gemaakt. Waarom? Centenkwestie.

Het draait uiteindelijk om geld. En als jij zegt er niet aan mee te doen, dan klopt het niet, want je hebt echt wel dingen in huis die uit China komen. En daar is niets mis mee.
Laatst bijgewerkt door germie op 24-02-20 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:19

Nog 1 keer dan, dan verlaat ik dr discussie echt Ben het met je eens Leo. In eigen portemonnee voelen, maakt dat alle, goede, argumenten zo aan de kant gezet worden. Heel jammer. Ik gaf dus workshops, vergelijk het concept van het merk waarvoor ik dat deed wel eens met Tupperware, je doet een workshop avond goedkoop met producten van het merk en de hoop dat mensen geïnspireerd raken en dan natuurlijk ook iets willen bestellen. Werk je hard voor, de kaarten die je die avond maakt, zijn iedere keer anders, ontwerp jezelf, gaat tijd in zitten. Ik heb zeker wat gevraagd voor een avond, maar dan speel je net quitte met de gebruikte materialen. Een vast clubje die iedere 2 weken trouw kwam, maar nooit bestelden. Dat deden ze dan bij Ali. Leuk en aardig, maar dat kan dan niet uit. Aangegeven dat ik dan zou stoppen en dat vonden ze erg jammer. Nog steeds wordt ik regelmatig gevraagd om weer de avonden voor hun te organiseren, ze missen de leuke kaarten maken en mijn inspiratie, maar wanneer je dan aangeeft dat het niet uit kan, zijn ze niet bereid de artikelen 'duurder' te kopen dan bij Ali of dan meer te betalen voor de workshop zodat ik ze niet voor niets geef. Zo jammer, kort voorbeeld waarbij deze dames het voor zich zelf uiteindelijk kapot hebben gemaakt, het heel leuk vinden en het graag terug willen, maar niet willen betalen, waarschijnlijk omdat ze het kostenplaatje gewoon niet zien. In plaats van mijn bedrijfje te ondersteunen, werd er voorgesteld dat ik ook wel met de 'nep' producten kon gaan werken, zodat het voor hen goedkoper zou kunnen. Omgekeerde wereld |( Gaat er dan ook niet in dat wanneer zij blijven kopen bij Ali, hun favoriete merk met iedere keer nieuwe designs niet meer blijft bestaan..