Zo dit topic bij gelezen. Er wordt netjes gediscussieerd op Enzino na, die teveel denigrerend op de man/ vrouw speelt, maar beloofd heeft om er op te letten
.
Beatje opent dit topic met de vraag
Citaat:
Ik zag dat Trump een iraanse generaal had laten doden.Kan iemand mij uitleggen waarom ?
Dat is niet zo simpel om dat te beantwoorden. Deze generaal, was geen lieverdje en bv oprichter van Herzbollah en zat achter nogal wat terroristische aanslagen. MAAR het was wel een generaal, door het regiem in Iran aangesteld.
Enzino schrijft:
Citaat:
En de wereld is bovendien weer een heel klein stukje beter nu deze massamoordenaar er niet meer is.
. Dat zijn de letterlijke woorden van Trump waar nogal wat mensen vraagtekens bij hebben of dat zo is. Deze generaal (echt een man met veel bloed aan zijn handen) was bekend. Wat roept deze aktie op?
Op dit moment word ik daar niet vrolijk van en ik ben erg bezorgd. Ik kom hier nog op terug want daar hebben al mensen in dit topic hele goede dingen over geschreven.
Chanicha
Citaat:
Zag gisteren op tv dat er meerdere presidenten zoiets gedaan hebben tijdens of voor hun impeachment.
Klopt Clinton deed dit ook vlak voor zijn impeachment. Trump zit al volop in zijn impeachment proces en presidenten deden dit om de hierdoor de aandacht van hun eigen probleem af te leiden.
Enzino
Citaat:
Mag ik je erop wijzen dat je Nederlands spreekt en niet Duits dankzij de US of A?
Dit zal ook wel bij Karuna en de anderen uit dit topic bekend zijn dat 75 jaar geleden de Westerse coalitie waaronder nogal wat Amerikanen , Canadezen, Engelsen, Polen, Russen, Nederlanders, Fransen, Belgen e.a, meegeholpen hebben om het Westen vrij te krijgen van de Nazi overheersing. De Amerikanen hebben daar een enorm grote bijdrage in gehad 75 jaar geleden. Dat neemt echter niet weg, dat dus alles nog maar getolereerd moet en kan worden en we niet kritisch mogen zijn jegens onze bondgenoot.
Enzino
Citaat:
Er is op dit moment geen oorlog met Iran.
Juist en daarom is het doden van een generaal van ene land waarmee je niet in oorlog bent, een oorlogsdaad, want deze generaal is wel door het land Iran aangesteld, en ook ik dacht dat we niet in oorlog waren/ zijn met Iran.
Askja
Citaat:
Trump gaat met deze actie wel (wederom) lijnrecht in tegen zijn eigen verkiezingsbelofte van America First, ofwel: de focus op binnenlands beleid, zo min mogelijk interveniëren in buitenlandse conflicten en alle Amerikaanse militairen in (met name) het Midden-Oosten repatriëren.
KLOPT én pikant detail, hij heeft jaren geleden het volk verteld "dat de oorlogs lustige president Obama, een oorlog zou gaan beginnen met Iran"! Nu is hij degene, die een oorlogsdaad heeft gepleegd.
Enzino
Citaat:
Als dit op een oorlog uit zal draaien gaat het er tegenin, maar ik verwacht dat ze nu weer even klaar zijn
Optimist→ ik hoop het, maar de wereld is er niet veiliger op geworden (kom ik nog op terug), is te gemakkelijk gedacht van president Trump vrees ik.
Schemerdier
Citaat:
Maar iran heeft wel het kernwapenverdrag opgezegd..
Heel erg dat dit gebeurt is, en dat maakt de wereld zeker niet veiliger! Eens met je
Marlinderoos
Citaat:
Een oorlog is heel erg goed voor de economie.
maar wel ten koste van heel veel dode mensen en verdriet. Een oorlog kent alleen maar verliezers. Het duurt meestal heel erg lang voordat een wereld zich echt hersteld heeft van een echte grote oorlog.
Karl66 schreef:Het doden van een generaal van een ander land met militaire middelen is gewoon een oorlogsdaad. Daarmee heeft de VS de facto de oorlog verklaard aan Iran.
En wat heeft Trump daarmee bereikt?
1. IS is nog steeds aanwezig in Irak en door de chaos die hiermee gecreëerd is en doordat de westerse troepen zich allemaal hebben teruggetrokken op hun compounds, krijgt IS weer de kans om in Irak te groeien.
2. Het Iraakse parlement heeft een wet aangenomen waarin de VS verzocht wordt Irak te verlaten en de Iraakse president heeft al gezegd dat hij die wet gaat uitvoeren. Met dat vertrek verliest de VS invloed in het Midden Oosten.
3. Het land dat het gat dat daardoor in Irak valt gaat invullen is Iran, die al een behoorlijke invloed in dat land heeft. De invloed van Iran gaat dus groeien.
4. Iran heeft het kernwapenakkoord opgezegd. Want ondanks dat de VS dat al opgezegd had (stel je voor een akkoord dat door Obama afgesloten was, kan natuurlijk nooit een goed akkoord zijn

), hield Iran tot nu toe zich daar nog aan.
5. De haviken in Iran zijn in de kaart gespeeld en hebben meer macht en invloed in dat land gekregen ten koste van de gematigde groepen. Omdat het hele land zich nu opeens achter die haviken schaart.
Deze analyse deel ik helemaal en ben ik het mee eens.
En... laten we hopen dat het vliegtuigongeluk vandaag ook daad werkelijk een ongeluk is. Ik moet er gewoon echt niet aan denken dat dit expres is gedaan.
daffie1986 schreef:
Dat had ik wel verwacht. Het is wel een generaal hé. Het kan niet anders dat Iran dit zeer hoog opneemt.
enzino
Citaat:
Welke andere opties waren er?
Pardon? Het is echt niet normaal om een generaal te doden van een land waar je niet mee in oorlog bent. Dan had Trump de oorlog moeten verklaren aan Iran, om deze daad te rechtvaardigen. En ja, die generaal is een vreselijke man die veel bloed aan zijn handen heeft. Het is gewoon een oorlogsdaad of je dit nu leuk vindt of niet, er achter staan of niet.
Sakura
Citaat:
Het lijkt wel dat alles wat onder Obama dichterbij is gebracht, dat Trump het weer teniet wil gaan doen. Ik vind het vooral moeilijk voor de bevolking daar. In principe is de meerderheid wel pro westers, het gros doet zijn hoofddoek liever af en ze willen gewoon leven net als wij dat doen
Dat zeiden mijn man en ik nog gisteren hier.
Enzino
Citaat:
Waarom is dit eigenlijk in de publiciteit gekomen? Dacht dat Amerika met special forces werkte en een vuiltje ook ongemerkt kon wegwerken (als ongeluk laten afdoen) zonder de schuld op zich te hoeven nemen.
Dit is zo'n groot iets, dat had Trump nooit maar dan nooit ongemerkt kunnen doen. Ik denk dat hier een reden ligt, en daarnaast zijn achterban zal hier wel blij mee zijn. Zijn mensen met de zelfde politieke denkbeelden als Trump. Die vinden het waarschijnlijk wel stoer of zo. Eens dus met Kinke.
Karl66 schreef:De risico afweging was in dit geval iets te simpel. De afweging was in dit geval hoe groot is het risico dat ik in de VS niet als sterke man overkom?
Het risico dat je in het Midden Oosten invloed verliest, het risico dat je door je bondgenoten net weer wat minder serieus genomen wordt, het risico dat de boel behoorlijk kan escaleren, het risico dat IS weer aan invloed wint, het risico dat er meer Amerikaanse soldaten door aanslagen om het leven komen, dat zijn risico's die dan weer niet meegenomen zijn. Want die risico's zijn niet van belang voor het beeld dat de grote leider graag van zichzelf schildert.
Ja het is een zeer risicovolle actie en ik ben benieuwd hoe we hier over 10 jaar op terug kijken, of over 30 jaar. Ik ben echt benieuwd wat deze actie in gang heeft gezet.
Poetin kan verder met zijn vredesduif acties in het midden oosten, want de Iran wil alle Amerikanen uit het totale midden oosten hebben. Of we daar blij mee moeten zijn, kun je jezelf ook vragen.
BMHP
Citaat:
Deze man is een van de organisatoren van Islamitisch terrorisme.
wapens, opleiding, geld organisatie en invloed op welke doelen werden aangevallen.
Invloed in oa Irak en Libanon. Iran is oa betrokken bij Jemen, Afganistan en vermoedelijk ook in Afrika.
Klopt, en dat maakt het dus ook zo lastig want deze man is niet een of andere terrorist, maar is generaal die werkt in opdracht van een land, waar VS niet mee in oorlog is/ was. Dat maakt het zo delicaat, het is een daad die je normaliter in een oorlog kunt verwachten.
Popstra
Citaat:
Enyway, er komt weer een hoop gezeik van! Das duidelijk
Dat is klare taal, waar ik het mee eens ben. Ik hoop dat het mee valt.