Bosbranden in Australië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:18

Man ik kan wel janken, die arme dieren. Heb van de week ook een traan gelaten toen ik een vrouw haar shirt uit zag trekken om daarmee een koala uit de vlammen te pakken.
Super de tips over het doneren, ik ga even kijken en wat geld overmaken.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:24

Mars schreef:
Man ik kan wel janken, die arme dieren. Heb van de week ook een traan gelaten toen ik een vrouw haar shirt uit zag trekken om daarmee een koala uit de vlammen te pakken.

Even te bedenken dat dat filmpje van die vrouw ik gok al meer dan een maand oud is.. Hoe lang het daar al aan de gang is. :(

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:28

Precies, het is gruwelijk..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:38

sureido schreef:
Mars schreef:

Even te bedenken dat dat filmpje van die vrouw ik gok al meer dan een maand oud is.. Hoe lang het daar al aan de gang is. :(

Al sinds 5 September. En pas nu als als de buitenwijken van Sydney in gevaar komen, komt het internationale nieuws ook nog eens voorbij als spuit 11. Ik vind het gewoon schandalig hoe de levens van stedelingen wel belangrijker lijken dan die van de dorpen.

Of heeft Nederland gehoord hoe een kwart van Nieuw-Zeeland niet van boodschappen voorzien kon worden omdat halverwege het zuider eiland de wegen weg waren gespoeld?

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:42

Echt zo vreselijk wat daar aan de hand is... en ook al voor zo'n lange tijd. De filmpjes die voorbij komen zijn echt hartverscheurend :(
Is er al regen voorspeld?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:45

Yasmine schreef:
Ik weet trouwens niet of het hier al vernoemd is, maar Port Macquarie Koala Hospital is ook een fantastische organisatie om aan te doneren. Wij hebben het vorig jaar bezocht en ze doen fantastisch werk om koala’s uit heel NSW te helpen genezen na ongevallen, bosbranden of andere verwondingen. Waar mogelijk worden genezen koala’s weer vrijgelaten en als ze niet meer alleen kunnen overleven, worden ze daar de rest van hun dagen heel comfortabel verzorgd.

Bedankt, ik wil inderdaad doneren aan een koala center. Even kijken of ik dat via de gofundme ga doen of hun website, want de laatste kom ik momenteel niet op (teveel bezoekers?)

Ik weet niet waarom me dit zo raakt, maar elke keer als ik iets aan beelden langs zie komen zit ik met tranen in m'n ogen. Wat een horror...

Ropa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:14

Valerie_V schreef:
Echt zo vreselijk wat daar aan de hand is... en ook al voor zo'n lange tijd. De filmpjes die voorbij komen zijn echt hartverscheurend :(

Een uur geleden heeft het geregend gelukkig, alleen lang niet genoeg.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:15

Ik ben nu aan het proberen te doneren aan de Aidelaide Koala & Wildlife Center, alleen vragen ze een telefoonnummer en ik kan die van mij niet invullen (hij zegt dat deze dan niet juist is).

Hoe hebben jullie dat opgelost? }:0

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:16

Valerie_V schreef:

In de stad Sydney is het nog steeds hard aan het regenen, nu al 1 uur. Hoe het buiten de stad is weet ik niet, ik hoop dat het daar ook zo gaat!

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:30

@Nirvana (en anderen die aan de koala’s willen doneren); kijk alsjeblieft ook naar andere kleinere organisaties waar mogelijk. Port Macquarie Koala Hospital is een fantastische organisatie, echt waar, ik kan niets dan goeds over ze zeggen.
Maar: ze hebben met de vorige bushfire emergency van een maand of 2 terug ruim een miljoen dollar gekregen. Helemaal super natuurlijk, maar er zijn ook zoveel kleinere organisaties die het ook heel hard nodig hebben. En nee, het geld wordt niet onderling doorgegeven tussen organisaties, goederen overigens wel.
Denk bijv aan degene in Adelaide of Friends of the Koala in Lismore.
(En echt mensen, begrijp me niet verkeerd, ik wil NIET zeggen dat mensen niet aan Port Macq moeten doneren, alleen suggereren dat er ook anderen zijn omdat die gewoonweg minder bekend zijn).

@Tiffani: hier en daar wat regen, nog niet genoeg. Er is wel een cyclone ontstaan voor de kust van WA, hopelijk (sorry mensen in die regio) trekt die over land en brengt regen voor grote delen van het land.

@Olle, je hebt pb.

@Daffie: gek gezegd horen wij dat zelfs hier in Australië haast niet... :(:) Ja, toen die vulkaan uitbarstte en er zoveel Australiërs bij betrokken waren.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:36

Bedankt voor de info! Ga er zeker naar kijken.
Is het beter om een donatie te doen of een koala te adopteren?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:40

Citaat:
Kan je toelichting geven op je punten rondom beleidsvoering? Kennelijk had dit met ander beleid voorkomen of geminimaliseerd kunnen worden als ik je goed begrijp? Ik heb me daar verder niet in verdiept dus ben wel benieuwd hoe was dat zit. De hitterecords laatste weken, aanhoudende droogte en oplopende temperatuur de laatste jaren zullen toch op zijn minst gerelateerd zijn aan klimaatverandering?

....en klimaatverandering heeft te maken met beleid.
Helaas heeft Australië een klimaatontkenner gekozen voor het hoogste ambt en die is een van de veroorzakers dat de top in Madrid mislukt is.
|( |( |(

We kijken dus naar onze eigen toekomst.

Dit gebeurt er als je je kop in het zand steekt.
Citaat:
Waarom het aan het beleid ligt en niet aan de klimaatverandering? Elk jaar werdt er in Australië bosbeheer gepleegd door stukken bos in de fik te steken, controlled burns.
Dit is sinds eind 2000 al verboden, ondanks tegengas van o.a. de aboriginals. Die bossen liggen dus helemaal vol met brandbaar materiaal van jaren verzamelen. Dood blad en hout heeft bijna niets nodig om vlam te vatten.

Vriendin van mij is haar appel boomgaard kwijt door een brand die gestart is door bliksem. Andere branden zijn aangestoken.

Tuurlijk ligt het wel aan klimaatverandering, laat me niet grimlachen.
De branden worden elk jaar erger - and just for fun: ze jutten de klimaatverandering op.

Op de Veluwe en elders in Nederland hebben we brandgangen.
Die doorgaans met de zaag en niet via verbranding tot stand komen. Dat was een kwestie van gewoonte, cultuur, etc. En in wezen een detail.

Om de branden te stoppen zijn brandgangen essentieel.
Om klimaatverandering te stoppen heeft de zaag zin, als middel tot het doel brandgang.

Maar zo te lezen koos men voor het slechtste van twee werelden: gewoon niets doen.

PS: wat is het verschil tussen 'de bliksem steekt het aan', 'de zon steekt het aan (een oude fles die werkt als brandglas)' en onvoorzichtig menselijk handelen...?
In alle drie de gevallen heb je je brandgangen nodig.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-01-20 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:44

En dan te bedenken dat in ander deel van de wereld er overstromingen zijn met tientallen doden....

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:46

Wat al die arme mensen en dieren overkomt in Australië breekt mijn hart.

Vooral de dieren, ze hebben geen idee van wat er gebeurd.. Ik krjg er iedere keer weer tranen van in mijn ogen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:48

Het was toch gister of eergister juist ook de koudste dag ooit daar in januari?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:52

Ja maar kom op, koudste dag van een maand waar het putje zomer is? Dat zegt echt niks. En dat neemt ook niet weg dat alles al uitgedroogd is door de hitte. Dat maakt een dagje 15 of 20 graden niet plots goed. Net als dat een plensbui van een paar uurtjes het vuur niet gaat doven.

daffie1986 schreef:
Al sinds 5 September. En pas nu als als de buitenwijken van Sydney in gevaar komen, komt het internationale nieuws ook nog eens voorbij als spuit 11. Ik vind het gewoon schandalig hoe de levens van stedelingen wel belangrijker lijken dan die van de dorpen.

Of heeft Nederland gehoord hoe een kwart van Nieuw-Zeeland niet van boodschappen voorzien kon worden omdat halverwege het zuider eiland de wegen weg waren gespoeld?

Ik weet niet hoor, die overstromingen in de South Island zijn in België toch echt wel in het nieuws gekomen. Net als dat de bosbranden al sinds het begin in het nieuws komen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:58

Zo, kalm... het had ook non stop 50 graden kunnen zijn, ben blij dat de brandweer wat hulp kreeg, hetzelfde dat je nu blij moet zijn met elke regen die valt.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:59

Ik wordt intens verdrietig wat er nu gaande is. Ik las dat Pink ook al een half miljoen gedoneerd had? En meer celebrities met haar.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:07

Nou ja, kalm. Dat is gemakkelijk gezegd als je zelf niet door de rook en brandgeur rondloopt. :)

Ik begrijp dat het moeilijk in te schatten is als je hier niet bent, maar het is soms moeilijk wanneer mensen denken dat dit gemakkelijker op te lossen is dan het in realiteit is. Ik hoop dat je dat ook begrijpt.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:11

@Janneke: als het vuur zich via de boomtoppen verspreidt met een snelheid wat je met een auto niet voorblijft en de gloeiende deeltjes kilometers voor de brandhaard uit gestuurd worden door de wind en overal nieuwe vuurhaarden veroorzaken, mag die brandgang wel verrekte breed zijn.
Het is een middel wat helpt, absoluut! Maar alleen brandgangen zijn niet genoeg. Er moet ook weer aan hazard reduction burning gedaan worden om de brandstof massa bij de grond te verminderen en daarmee te voorkomen dat de branden zo heet worden als dat ze nu zijn.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:12

Maar waar zie je mij zeggen dat dit makkelijk op te lossen valt?! Ik heb inmiddels genoeg beelden gezien dat ik de ernst van de situatie wel kan inschatten. Je reageert alleen super fel op iets wat ik denk dat wel positiever is. En ik weet ook wel dat 10mm regen of een koelere temperatuur die bosbranden niet blust. Maar de omstandigheden zijn dan wel iets fijner dan 40 graden toch?

En ja, ik weet ook dat die warme temperaturen en droogte weer terugkomen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:20

Barramundi schreef:
@Janneke: als het vuur zich via de boomtoppen verspreidt met een snelheid wat je met een auto niet voorblijft en de gloeiende deeltjes kilometers voor de brandhaard uit gestuurd worden door de wind en overal nieuwe vuurhaarden veroorzaken, mag die brandgang wel verrekte breed zijn.
Het is een middel wat helpt, absoluut! Maar alleen brandgangen zijn niet genoeg. Er moet ook weer aan hazard reduction burning gedaan worden om de brandstof massa bij de grond te verminderen en daarmee te voorkomen dat de branden zo heet worden als dat ze nu zijn.

Graag veel 'knappe koppen bij elkaar met name uit het Australische Wageningen'.

Drie pagina's terug was iemand nijdig over dennen.
In Drenthe werden dennen met twee doelen geplant: voor mijnbouw en tegen erosie.
Waarschijnlijk zijn er zat andere oplossingen tegen erosie, mijnbouw heeft geen echte toekomst.

En waarom zou je hazard reduction doen met vuur?
De brandgang mag geen brandbaar materiaal bevatten, dat is duidelijk. Op de Veluwe gaat het met bulldozers.
En met berken - die veel water bevatten - aan het begin en einde van het perceel.

Het is een boel werk en dus veel geld, maar niets doen kost veel meer.
En niet alleen geld, maar ook nog meer levens.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:28

Omdat de Australische bush vuur nodig heeft. Sommige planten / bomen soorten hebben vuur nodig om de zaden te doen ontkiemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:33

... zou dat anno 2020 in een oven kunnen?

We've got a small planet.
One small planet, in fact.

freedomshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:42

ik heb erg geen verstand van maar wil iedereen in die omgeving heel veel sterkte wensen.
ik zal ook eens kijken waar ik kan doneren.