inplaats van vuurwerk. lichtshows gaan doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:05

Gisteren Nieuwsuur gezien? Daar zaten de korpschef van Rotterdam (brandweer) en de burgemeester van Nijmegen. Die laatste zei dat een burgemeester als er voor oud en nieuw een vergunning aanvraag binnen zou komen geen 1 burgemeester in NL die af zou geven, alleen al gebaseerd op de hoeveelheid politie/brandweer/ambulancepersoneel wat ingezet moet worden. Op een normale avond/nacht in Rotterdam 63 uitrukken voor de brandweer. Met oud en nieuw meer dan 700 8)7

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:07

Van mij hoeft vuurwerk ook niet zo, maar het hoeft ook niet totaal verboden te worden.
Idealiter zou ik zeggen ga gefaseed te werk en verbied eerst knalvuurwerk, siervuurwerk mag nog wel.
Daarna kun je gaan toewerken naar enkele centrale plekken waar wél (sier)vuurwerk mag worden afgestoken, wijs bijvoorbeeld een X-aantal pleinen aan in een dorp of stad.
Deze maatregelen plus het beter handhaven van enkel afsteken op de toegestande tijden geeft al zo veel meer rust!!

Persoonlijk zou ik er zelf ook niet mee zitten om het totaal te verbieden en over te gaan op enkel vuurwerkshows of lichtshows. Ik vrees alleen dat dat niet haalbaar is of echt iets voor de verre toekomst.

Janneke2

Re: inplaats van vuurwerk. lichtshows gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:13

Mijn Leidse vrienden zijn lovend over het initiatief 'leidse binnenstad vuurwerkvrij'.
Accoord : sommigen binnen de singels hebben alsnog vuurwerk afgestoken - maar dat was een kleine minderheid.
Je kon elkaar verstaan als je elkaar een gelukkig nieuw jaar wenste, en kon vuurpijlen van buiten de singels zien....

Er zit dus beweging in.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:16

Van mij mag die beweging wel wat vlotter gaan. Begreep gister bij Nieuwsuur dat er al in 1934 over een vuurwerkverbod gepraat werd, en dat dit steeds na een periode van jaren weer terugkomt als gespreksonderwerp. Duurt wel lang....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:15

SusanH schreef:
Van mij mag die beweging wel wat vlotter gaan. Begreep gister bij Nieuwsuur dat er al in 1934 over een vuurwerkverbod gepraat werd, en dat dit steeds na een periode van jaren weer terugkomt als gespreksonderwerp. Duurt wel lang....

Het had nooit zo ver mogen komen als nu gebeurd is. Sommige mensen vinden het gewoon de norm dat er tijdens de oudjaarsnacht totale anarchie heerst.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:28

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:39

Mijn man wilt pertinent niet met oud jaar in NL zijn vanwege dit achterlijk gedoe. Volgend jaar zei ik al tegen mams kom jullie wel met de auto halen tis hier ook wel wat maar niet zoals NL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:50

Wat mij betreft is het na afgelopen jaarwisseling echt klaar. Vuurwerkverbod en per gemeente/stad/dorp initiatieven in kunnen dienen voor centraal georganiseerde vuurwerkshows met preventieve inzet van brandweer en alleen siervuurwerk. Vuurwerk niet meer verkopen aan consumenten.

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:56

Loretta schreef:
Interview met 3 buitenlandse mensen die in Nederland wonen over de uit de hand gelopen vuurwerkgekte.

https://www.pzc.nl/binnenland/buitenlan ... WmBB?amp=1

Die Poolse slaat de spijker op z'n kop. "dat zouden ze in Polen echt niet durven". Omdat ze daar door de politie neer geknuppeld zouden worden. En terecht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:05

Bodiwi schreef:
Loretta schreef:
Interview met 3 buitenlandse mensen die in Nederland wonen over de uit de hand gelopen vuurwerkgekte.

https://www.pzc.nl/binnenland/buitenlan ... WmBB?amp=1

Die Poolse slaat de spijker op z'n kop. "dat zouden ze in Polen echt niet durven". Omdat ze daar door de politie neer geknuppeld zouden worden. En terecht.

Dit klopt wel ja :').

Ik was afgelopen mei in Servië. Je bedenkt je daar wel 2x voor je besluit een grote bek te geven tegen de politie :=.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:40

SusanH schreef:
Gisteren Nieuwsuur gezien? Daar zaten de korpschef van Rotterdam (brandweer) en de burgemeester van Nijmegen. Die laatste zei dat een burgemeester als er voor oud en nieuw een vergunning aanvraag binnen zou komen geen 1 burgemeester in NL die af zou geven, alleen al gebaseerd op de hoeveelheid politie/brandweer/ambulancepersoneel wat ingezet moet worden. Op een normale avond/nacht in Rotterdam 63 uitrukken voor de brandweer. Met oud en nieuw meer dan 700 8)7

Het zou fijn zijn als de regering eens wat meer geld uit ging geven aan 'blauw op straat' ipv ' het klimaat'.
Ik gok dat dit wel de uitwassen zijn van veels te weinig handhaving tegenwoordig :(

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:08

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:47

Nielojram schreef:
SusanH schreef:

Het zou fijn zijn als de regering eens wat meer geld uit ging geven aan 'blauw op straat' ipv ' het klimaat'.
Ik gok dat dit wel de uitwassen zijn van veels te weinig handhaving tegenwoordig :(

Ik ben voor meer blauw maar zie die link met het klimaat niet. VVD is juist de partij bij uitstek om zo min mogelijk aan de klimaatdoelen uit te geven. Er zou imo juist veel meer aan het klimaat uitgegeven mogen worden onder het mom van de vervuiler betaalt. Maar daar wil de VVD niet aan natuurlijk. Is wel heel erg off topic.

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 01:09

Die link is er omdat geld niet oneindig uit de lucht komt vallen. Nielojram wil kennelijk een deel budget klimaat naar het politie budget overzetten. Dat is een mogelijkheid.

Nou denk ik dat je er met alleen meer geld en meer politie nog niet bent. Het wordt ook tijd dat onze agenten weer stoere mannen (m/v) zijn die door mogen pakken waar dat nodig is. Oftewel; meer respect en aanzien.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 02:08

Wat ik me afvraag wat vluchtelingen hier nu van vinden? Die komen uit oorlogs gebieden vluchten naar het (veilige) Belgie of nederland en komen toch in een soort oorlogsgebied terecht.
Ik ben zelf als kind slachtoffer geweest van een misgeschoten pijl van mijn buurjongen en terwijl ik in de deuropening van ons huis stond raakte door die pijl die in mijn capuchon schoot mij jas in de fik. Mijn capuchon rug en haar brande.Mijn vader die achter mij stond heeft mij op de grond gegooid en daarna zo snel mogelijk mijn jas uit gedaan.Buiten mijn verschroeide haar en lichte brandwonden en jas voor de vuilbak is dit goed afgelopen. Maar ik heb vuurwerk angst en zou het liefst niet buiten komen.Maar we hebben dieren buiten en moeten die beschermen.Ik ben de paardevrouw thuis,mijn man sturen heeft geen zin.
Dus sta ik ieder jaar met angst en beven tussen de paarden. Ik ben banger als de paarden bedacht ik dit jaar,oftewel hun herstellen sneller. De paarden kozen dit jaar voor een freezemodus en stonden op een kluitje in het midden van de wei.Zodra het vuurwerk minderde begonnen ze te eten.
Aangezien mijn kleinvee ook beschoten werd en ik daar niks aan kon doen,Had ik toch na het vuurwerk een paar wijntjes nodig om bij te komen van mijn eigen angsten.
Ik bedacht me toen ,al nippend aan mijn wijn dat dit voor oorlogsvluchtelingen nog veel traumatischer moest zijn.
Ik vind het dan ook bijzonder dat er over zwarte piet een heel ophef word gemaakt en vuurwerk dan zomaar kan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 09:01

Beatje, dat is toch afschuwelijk? :(:)
Ik ga ook niet te voet over straat hoor als ik weet dat er vuurwerk afgestoken wordt.
Wie heeft er niet al ooit rotjes achterna gegooid gekregen?
En je dieren bestookt? Je zou toch in staat zijn het recht in eigen hand te nemen hé...

En ja, dat lijkt me voor vluchtelingen uit oorlogsgebieden heel traumatiserend.
Echt niet meer van deze tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 10:13

Niet alleen voor vluchtelingen, ook voor mensen die op uitzending zijn geweest. Eigenlijk voor iedereen die ptss heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:13

Ik kan er werkelijk niet bij, na alle geweld, branden, absurde knallers, gevaar en overlast voor milieu en dieren, dat er nog steeds mensen zijn die vuurwerk okay vinden. Dit kan toch niet meer? Waarom zou je dit nog willen? En waar komt toch in godsnaam die agressie tegen hulpverleners vandaan? :r Je kan mij niet bozer krijgen zeg: absurd. En elke keer wordt er gezegd: dit is onacceptabel... ja dat is het, maar wanneer gaan we er daadwerkelijk iets tegen doen? Echt, een verbod op dat achterlijke geknal kan me niet snel genoeg komen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:35

Adelaide71 schreef:
Ik kan er werkelijk niet bij, na alle geweld, branden, absurde knallers, gevaar en overlast voor milieu en dieren, dat er nog steeds mensen zijn die vuurwerk okay vinden. Dit kan toch niet meer? Waarom zou je dit nog willen? En waar komt toch in godsnaam die agressie tegen hulpverleners vandaan? :r Je kan mij niet bozer krijgen zeg: absurd. En elke keer wordt er gezegd: dit is onacceptabel... ja dat is het, maar wanneer gaan we er daadwerkelijk iets tegen doen? Echt, een verbod op dat achterlijke geknal kan me niet snel genoeg komen...

Eens. En al dat geld.... 77 miljoen euro. Ongelooflijk. Als we dat eens in onderwijs en de zorg zouden stoppen, dan hebben we er meer aan dan 1 uur geknal, vernielingen, doden, gewonden, branden, dierenleed en milieubelasting.
Ik was vroeger echt gek op vuurwerk maar de laatste jaren niet meer. Mag echt een einde aan komen van mij. Centrale vuurwerkshows met mooi siervuurwerk is prima maar geen consumentenvuurwerk meer.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:54

Bijna iedere jaarwisseling breng ik door in een land wat wel beschaafd is en dit jaar was het Polen. Wat een verademing.
Heb een geweldige jaarwisseling gehad zonder te hoeven vrezen voor verdwaald vuurwerk en zelfs om middernacht konden we elkaars nieuwjaarswensen nog verstaan buiten.
Ook heb ik geen extra longmedicatie nodig gehad, wat in NL wel het geval zou zijn geweest. Ik kan het iedereen aanraden om een buitenland op te zoeken met oud en nieuw en dan pas terug te keren als de kruitdampen zijn weggetrokken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:28

Astorga schreef:
Bijna iedere jaarwisseling breng ik door in een land wat wel beschaafd is en dit jaar was het Polen. Wat een verademing.

En dan zijn die vuurwerkliefhebbers ook nog verbaasd dat Polen veel minder streng is als het om vuurwerk gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:29

Suzanne F. schreef:
Adelaide71 schreef:

Eens. En al dat geld.... 77 miljoen euro. Ongelooflijk. Als we dat eens in onderwijs en de zorg zouden stoppen, dan hebben we er meer aan dan 1 uur geknal, vernielingen, doden, gewonden, branden, dierenleed en milieubelasting.
Ik was vroeger echt gek op vuurwerk maar de laatste jaren niet meer. Mag echt een einde aan komen van mij. Centrale vuurwerkshows met mooi siervuurwerk is prima maar geen consumentenvuurwerk meer.

Onvoorstelbaar hè? Bizar wat een geld er in omgaat... Daar zou je inderdaad een hoop nuttige dingen mee kunnen doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:19

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:45

Mijn broer blij sinds hij alleen maar siervuurwerk afsteekt en dit nog wel kan blijven doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:28

karuna schreef:
Goed nieuws, nog dit jaar lijkt het afsteek verbod op knalvuurwerk en pijlen door consumenten. He he eindelijk. Een mooie oplossing zo lijkt me

https://nos.nl/artikel/2320943-dit-jaar ... ijlen.html

Goed nieuws, ik ben alleen wel heel benieuwd of dit gehandhaaft kan worden.