Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:42

Er moet geen ruimte geboden worden aan het opdringen van Islamitische gebruiken dus hardgrondig NEE tegen het gejammer vanuit minaretten.

Kerkklokken behoren tot de cultuur waarin ik ben geboren en ze storen me niet. Neem aan dat mensen niet vlakbij een kerk gaan wonen als ze niet tegen het geluid kunnen. Ik hoor het alleen als de wind mijn kant op staat en dan heel zachtjes.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:43

crazycactus schreef:
Ik vraag me af hoeveel je er van gaat horen in een stad als Amsterdam. Het is daar sowieso al een kakafonie van geluiden.

Ik hoor hier ook af en toe een kerkklok (1,5 km verderop op t platteland ) maar daar stoor ik me niet aan.

Het schept dan een precendent, dat moeten we hier niet willen. Voor je het weet jammert en jengelt elke moskee in het land er op los.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:44

Rakkie123 schreef:
Popstra schreef:
Maar dat is ook het hele ding. de verandering is ongekend. Mijn oude buurt (Dapperbuurt) ken ik ook niet meer terug. Je waant je er in het ,,buitenland,, best gezellig hoor voor een keertje dagje markt maar ik hoef er niet meer te wonen..

Als mensen uit de provincie een dagje stad komen doen lopen ze door het centrum. Slotervaart
Dus West of Oost daar komt men niet. Weten inderdaad niet waar ze het over hebben.

Mijn buurt heeft ook veel buitenlandse mensen...
Geen centje pijn!

De grootste aso´s hier zijn mijn blanke medelanders -O-

Dus, laat mij maar in `het buitenland` wonen.

Precies ! Hier precies hetzelfde, maar dan in Rotterdam. :D En ik werk tegenwoordig in Den Haag tegen de Schilderswijk aan, dus ik ben wel wat gewend.

Vaak is het toch hoe je zelf mensen benadert en aanspreekt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:48

elnienjo schreef:
crazycactus schreef:
Ik vraag me af hoeveel je er van gaat horen in een stad als Amsterdam. Het is daar sowieso al een kakafonie van geluiden.

Ik hoor hier ook af en toe een kerkklok (1,5 km verderop op t platteland ) maar daar stoor ik me niet aan.

Het schept dan een precendent, dat moeten we hier niet willen. Voor je het weet jammert en jengelt elke moskee in het land er op los.

Het schept geen precedent, in verschillende steden wordt het al gedaan ;)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:52

Electra63 schreef:

Wow, wat erg voor de oorspronkelijke bewoners!
Ben blij dat ik in een dorp woon, hier godzijdank nog geen moskee te bekennen (en hopelijk komt die er ook nooit!)

Anoniem

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:55

Als de kerk op zondag 1x de klok mag luiden dan mag de moskee wat mij betreft ook best op vrijdag 1x zijn oproep tot gebed doen.
Lijkt me een mooie Nederlandse polderoplossing :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:58

elnienjo schreef:
Electra63 schreef:

Ben blij dat ik in een dorp woon, hier godzijdank nog geen moskee te bekennen (en hopelijk komt die er ook nooit!)
Maar wie zijn de oorspronkelijke bewoners?

Heb je het dan over de Neanderthalers, meer dan 40.000 jaar geleden? Of heb je het over de West-Europese mesolithische jagerscultuur die daarna kwam? Of de mensen die daarop volgden, uit de IJstijd? De Romeinen misschien?
Laatst bijgewerkt door Ailill op 10-10-19 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:03

De kerk klokken zijn vertrouwd....dat andere geluid niet. Je kan niet met 2 maten meten maar dan 1x daags een avond oproep dat zou ik dan wel redelijk vinden.Onze oproep dmv kerk klokken is toch ook maar 1x per week.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:05

elnienjo schreef:
Electra63 schreef:

Klinkt erg tolerant, ik ben blij dat ik in de stad woon en niet in zo'n bekrompen dorp :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:47

Ailill schreef:

Heb je het dan over de Neanderthalers, meer dan 40.000 jaar geleden? Of heb je het over de West-Europese mesolithische jagerscultuur die daarna kwam? Of de mensen die daarop volgden, uit de IJstijd? De Romeinen misschien?

Ik heb het over de westerlingen met een christelijke achtergrond. Gewoon onze voorouders.
Neem aan dat je als westerling niet wil eindigen zoals de Indianen in Amerika of de Aboriginals in Australie: als minderheidsgroepering in je eigen land.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:48

Electra63 schreef:
Klinkt erg tolerant, ik ben blij dat ik in de stad woon en niet in zo'n bekrompen dorp :+

Tolerantie is overrated.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:49

elnienjo schreef:
Ailill schreef:

Ik heb het over de westerlingen met een christelijke achtergrond. Gewoon onze voorouders.
Neem aan dat je als westerling niet wil eindigen zoals de Indianen in Amerika of de Aboriginals in Australie: als minderheidsgroepering in je eigen land.

Overdrijven is natuurlijk ook een vak.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:54

elnienjo schreef:
Electra63 schreef:

Tolerantie is overrated.

Gewoon zoals onze waarden en normen en in onze grondwet staat benoemd: vrijheid van godsdienst :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:59

elnienjo schreef:

Enerzijds: als we onze democratie en rechtsbeginselen nu alvast overboord gooien dan kan niemand het meer afpakken! Win!

Anderzijds: ach, met de dappere strijders wordt er vast wel een compromis gevonden en krijgt men vast wel een mooi reservaatje in Wit (<---) Rusland. Er lopen al wat routes.

En nou is het wel weer mooi geweest, als je geen zin hebt om in een land te leven waar godsdienstvrijheid en een verbod op discriminatie wegens afkomst in de Grondwet staan, moet je misschien zelf ergens anders heen. Dictaturen genoeg, racistische staten genoeg. Vooral de VS doet het volgens mij goed op beide. Ga vooral als je denkt dat het beter is.

Van nieuwkomers vragen we dat ze onze grondwet en uitgangspunten respecteren. Moesten we misschien ook wat nadrukkelijker vragen aan mensen die er al zijn. En als je daar geen zin in hebt... laat dan het land met rust, hou op met medebewoners te beledigen en ga gewoon naar ergens waar het je beter past?

Edit En neem Kees vd Staaij mee aub.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:57

superpony schreef:
Janneke2 schreef:
Voor mij hoort het tot de identiteit van Nederland (....boven de grote rivieren, historisch gesproken...) dat allerlei stromingen vrij zijn om hun overtuigingen te beleven en jawel: uit te dragen.

Dat je zelf niet direct voor alles belangstelling hebt, is iets anders.

....maar het moderne "geloof hoort achter de voordeur", ik vind het maar bekrompen. (En uiteindelijk geloof ik lekker toch buiten mijn voordeur "wel sakkerloot hoe heb ik het nu?!")

Dan ben ik maar bekrompen. Het is dan alleen tegenstrijdig wat je zegt. Je bent vrij om te denken, leven en voelen zoals je wilt, maar als je een andere mening hebt en er geen last van wilt hebben, dan ben je bekrompen?? Dus heel selectief wie wat mag, zoals overal.

Nee, het is niet direct tegenstrijdig wat ik beschrijf.
Het is een wezenlijk onderdeel van de geschiedenis van de Nederlanden boven de grote rivieren.
Vanaf 1648 was iedereen vrij om zonder angst voor vervolging te publiceren over godsdienst, politiek, wetenschap en noem maar op - en men mochten daar ook consequenties aan verbinden.
De Joden die vrijwel overal vervolgd werden dansten in Mokum Olf ('de beste plek ter wereld') over straat met de Torahrollen op het feest mbt de vreugde over de Torah.

Je bent vrij om een andere mening etc te hebben dan een ander, maar ik kan je ook uit de droom helpen: het leven is ingewikkeld.
"Ik wil er geen last van hebben" is een begrijpelijke wens, ik zit persoonlijkook niet direct te wachten op last van mijn medeburgers met andere ideeën - maar vergeet het maar rustig.
Als (import) Drent ontspring ik de dans, maar als iedereen nou eens ophield met vliegvakanties, kon vliegveld Lelystad gewoon dicht blijven. Last, dus van milieu ontkenners. (Of egoïsten.)

Citaat:
Als wij dan diverse problemen hadden keer op keer, zoals overvallen, inbraken, vernielingen en zelfs mijn moeder flink in elkaar is geslagen mag je niks zeggen. Honderden klanten met problemen die wij dagelijks hoorden.
En dan hoor ik wat mensen uit een totaal andere plaats er wel niet van vinden........Mensen hebben soms geen idee.

????
Hoezo, "je mag niets zeggen"?
(Of gaat het er over dat je graag de etnische achtergrond van de daders bekend zou willen maken? Zolang het geen laster is, dus eigen etc waarneming, ben je juridisch vrij om te zeggen wat je wil.
Of ga je nu stellen dat er maffia praktijken waren, waarbij je gechanteerd werd 'als je praat, ga je er spijt van krijgen!'...?)

Heeft verder nul relatie met kerkklokken/ de islamitische pendant daarvan te maken.

superpony

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:29

Janneke je theorie kan mooi zijn, maar de praktijk is anders.

Mijn vader vooroorlogs kind en rasechte Jordanees.

Mijn moeder in oorlog geboren uit christelijke moeder en Joodse vader. Wij weten echt meer dan genoeg.

En ja, alle overvallen en het in elkaar slaan, was door Marokkaanse jongeren. Helaas..........

Wij hadden daar een zaak en zaten midden in de samenleving. Dan weet je echt heel goed wat er speelt en gebeurt. Daar heeft de politiek en iedereen die zo correct wil zijn, geen enkel idee van.

Dat heeft alles te maken met de moskee, want de samenleving verandert en dat gaat niet allemaal dusdanig geweldig. Daarom krijg je weerstand en willen mensen niet open staan voor moslims. Zoals ALTIJD en overal, verpesten de slechte het voor de goede.

Wij hadden zelf marokkaanse klanten die hun kind niet op een school wilde met teveel moslims. Dat zegt al genoeg.

Wij wonen nu buitenaf en hier is ook een stuk dorp wat volks is en puur blank. Maar de echte problemen verschillen toch wel van elkaar.

En nee, het heeft geen moer te maken hoe je met anderen omgaat. Bij ons was iedereen welkom. Wij hadden de laatste jaren niet eens meer Nederlands personeel, want die waren al niet meer te vinden. Dus surinaams, marokkaans, Turks personeel gehad en nooit minder behandeld.

Overvallen worden, heeft ook echt geen moer te maken met hoe je met mensen omgaat. Om criminaliteit te voorkomen helpt aardig zijn of vragen of ze je ajb willen overslaan echt niet.

En het is een feit dat het in bepaalde buurten een ramp is en daarom willen mensen daar niet nog meer aanpassen aan moslims. Er zijn mensen die als Nederlander amper nog over straat durven en zich in eigen buurt en huis niet veilig voelen MET redenen.
Zou de verdeling beter zijn en iedereen met elkaar rekening houden, zouden die problemen veel minder zijn.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:59

Popstra schreef:
Sunnda schreef:
Wij moeten maar aardig zijn, maar laat ze in de islamitische landen eens beginnen met kerkklokken toe laten..

Istanboel is een ,,wereldstad,, in het Aziatische/Europese deel van Turkije. :)
in Noord Afrika, Saoedi Arabië e.d is het andere koek. En dat terwijl veel moskeeën en islamitische scholen in Europa worden gefinancieerd door Saoedi Arabië en waar salafisme en haat predik de normaalste zaak Vd wereld is. Ja ook in Amsterdam mocht men het nieuws niet gevolgd hebben...

Geen onzin praten, afgezien van S-A kun je in elk islamitisch land ter wereld kerken vinden, tot aan Iran toe. Noord-Afrika staat zelfs vol met kerken.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 23:38

Maar nog steeds zijn de grootste aso´s in mijn verder redelijk buitenlandse wijk...mijn blanke medelanders....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 23:54

superpony schreef:
.

Mijn praktijk is anders dan jouw ervaring.
Terwijl ik woon in een echte volkswijk in Rotterdam.
Ik heb 2 knappe dochters, toch nooit echte problemen of vervelende dingen meegemaakt.

Wat is dan het verschil?
Dat vraag ik mij echt af.
Ik heb totaal geen problemen met welke afkomst dan ook.
Hoofddoek en Burka maken mij niet uit, daar krijg ik geen vervelend gevoel van.
En ik zie die iedere dag, omdat 2 straten verderop een islamitische basisschool zit.
Moskee, gebedshuis, kerk...... ook geen last van, als ongelovige.
Wij gaan nog vaak 's avonds de stad in, nooit problemen.
Behalve de gewone problemen die in iedere grote stad voorkomen. ;)

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 00:19

En mijn praktijk is ook anders en ik woon al meer dan 30 jaar in een wijk vergelijkbaar met die van electra63 maar dan in Brabant.
Nooit problemen, ik loop s avonds en snachts gewoon rond, als dat zo uitkomt.

Als er rotzooi wordt getrapt, zijn het zelden de buitenlandse mensen....
De blanke mensen daarentegen -O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 00:24

Electra63 schreef:
superpony schreef:
.

Mijn praktijk is anders dan jouw ervaring.
Terwijl ik woon in een echte volkswijk in Rotterdam.
Ik heb 2 knappe dochters, toch nooit echte problemen of vervelende dingen meegemaakt.

Wat is dan het verschil?
Dat vraag ik mij echt af.
Ik heb totaal geen problemen met welke afkomst dan ook.
Hoofddoek en Burka maken mij niet uit, daar krijg ik geen vervelend gevoel van.
En ik zie die iedere dag, omdat 2 straten verderop een islamitische basisschool zit.
Moskee, gebedshuis, kerk...... ook geen last van, als ongelovige.
Wij gaan nog vaak 's avonds de stad in, nooit problemen.
Behalve de gewone problemen die in iedere grote stad voorkomen. ;)

Dus mijn moeder vroeg na een dag hard werken; kom overval mij alsjeblieft, ik heb toch geld teveel? Of stond op straat te roepen dat ze Marokkanen haat?? Als iemand niet discrimineert is zij het wel.

Zelfs als ze in de straat reed en stil stond vanwege de drukte, werden de ramen van de auto ingeslagen.

Onze voorpui is meerdere malen kapot geslagen en ja, daar was beeld van.

Mijn moeder, toen al een dame van 60+ loopt naar de auto met haar hondje en wordt in elkaar geslagen. Heb foto's van haar gezicht als je wilt.

De problemen waren heel goed bekend en ze wisten heel goed wie wat deed, maar politie kon heel weinig.

En 1x had ik een jochie van misschien 12jr te pakken. Met hem naar zijn huis gegaan en bij zijn ouders aangebeld en verteld wat hij had gedaan. Die werd recht de gang door geslagen, dus ik voelde me nog rotter dan dat hij onze zaak was ingerend om iets te pakken.

Ja, Nederlanders zijn grote aso's. Ik schaam me ook in het buitenland hoe ze zich gedragen soms als ze op vakantie zijn.

Maar er zijn problemen en daar moet men wel naar luisteren. Vooral mensen die het niet zien of meemaken oordelen daarover en daardoor blijft die kloof zo groot. Wij hadden honderden klanten en mensen klaagden steen en been. Ze maakten allemaal ellende mee. Niet omdat ze discrimineren, maar omdat ze overlast hadden en bang werden.
Als je daar niks aan doet, niet naar luistert, gaan mensen wel discrimineren en krijg je hun en wij.

Overigens heb ik zelf 1,5jr een Marokkaanse vriend gehad met een behoorlijk grote familie. Die woonden in t Gooi. Maar kan nou niet zeggen dat zij open stonden voor contact met Nederlanders en altijd goed over Nederlanders spraken.

Je kan het ook niet geheel voorkomen. Ik heb super nette Italiaanse familie in Nederland, goed opgeleid, goede baan en financieel staan ze er goed voor. Maar ook die hebben commentaar op Nederlanders en zeggen weleens wat. Ook al leven ze al langer in Nederland dan in Italie. Ze hebben het prima naar hun zin hier, maar er moet als het om feestjes, gastvrijheid of eten gaat altijd wel een opmerking gemaakt worden.

Het is gewoon mens eigen. Verhuis binnen Nederland en er wordt al gediscrimineerd.

Overigens zijn asociale Nederlanders niet altijd slechte mensen. Ze zijn niet allemaal agressief, of crimineel etc. Dus het hoeft geen probleem te zijn om daarnaast te wonen.
Er zijn mensen die we "kakkers" noemen die zichzelf meer vinden dan een ander en ik veel asocialer vin in hun gedrag in deze samenleving dan menig zogenaamde aso/klootjesvolk.

Maar als je niet weet hoe Amsterdam 50+jr geleden was, kan je niet begrijpen wat er verandert is en waar mensen tegenaan lopen. OOK door de yuppen. Ook die zijn voor veel echte Amsterdammers een doorn in het oog.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 00:26

Omdat het Amsterdam heet is het anders?

banketstaaf hoor trouwens van je moeder maar bij mij is er door mijn blanke buren ingebroken, tot 3x toe....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 00:28

Rakkie123 schreef:
En mijn praktijk is ook anders en ik woon al meer dan 30 jaar in een wijk vergelijkbaar met die van electra63 maar dan in Brabant.
Nooit problemen, ik loop s avonds en snachts gewoon rond, als dat zo uitkomt.

Als er rotzooi wordt getrapt, zijn het zelden de buitenlandse mensen....
De blanke mensen daarentegen -O-

Maar dat zijn niet dezelfde problemen. Hier achter ook een volkswijk en ook 0,0 problemen mee. Ze maken rotzooi en lawaai, maar dat is totaal niet intimiderend.

Maar dat is ook niet waar je mensen bang mee maakt of waar mensen last van hebben. We hebben het wel over andere zaken. En de cijfers kloppen voor geen meter, want politie Amsterdam doet amper wat, ze kunnen ook te weinig en mensen doen ook geen moeite meer om aangifte te doen.

Toen ik klein was, liep ik ook overal alleen door Amsterdam en ging zelf met de tram. Ik ben ook niet totaal niet bang en sta ook genoeg rechtop. Kan ook met allerlei soorten en maten mensen door een deur.

Maar dat is ook niet HET probleem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 00:30

Rakkie123 schreef:
Omdat het Amsterdam heet is het anders?

banketstaaf hoor trouwens van je moeder maar bij mij is er door mijn blanke buren ingebroken, tot 3x toe....

Nee, dan snap je het echt niet.

Het gaat om dat mensen van buitenaf over problemen gaan oordelen, terwijl ze er zelf nooit in hebben geleefd.
Dat mensen van buitenaf die buiten een probleem wijk wonen en geen problemen hebben, geen idee hebben waar ze over praten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 00:35

@ Superpony,
Ik zeg nergens dat jouw moeder ergens om vroeg.

Maar er wordt gezegd dat de theorie anders is als de praktijk.
Of dat mensen niet kunnen oordelen omdat ze er zelf niet wonen.
Maar het is niet MIJN praktijk, terwijl ik ook in een grote, multiculturele stad woon en niet in een yuppen-wijk:D
Ook hier hebben we vervelende 3e-generatie poedersuiker-marokkaantjes.
Ook bij mij is er 25 jaar geleden ingebroken in huis en verschillende malen in onze auto's.
Maar die totale negativiteit die jij en anderen hier plaatsen, heb ik nooit ervaren, ondanks dat ik in Rdam woon.

Maar dit is ook totaal off-topic.
Het gaat hier om een Moskee.
Je haalt er van alles bij tot aan yuppen en kakkers en echte Amsterdammers.
Nou als echte Rotterdammer kan ik je vertellen, dat iedere grote stad probleemwijken en buurten heeft.
En dat dit niet alleen door Moslims wordt veroorzaakt.

Ik vind veel Bokkers intolerant en voorbij gaan aan de vrijheid van godsdienst.