steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:35

Wat ik een beetje sneu vind is de reactie van BNers (of iig 1 in het bijzonder) op Twitter over het 'rijden door de dranghekken'... Wat zit die man stemming te maken zeg..gatver :n

Er is niemand bij dat hele dranghek in de buurt, nergens een gevaarlijke situatie en het hek wordt ook nog een soort van opzij gezet, maar hij moet perse de 'gevaarlijke situatie' een paar keer uitlichten... echt zo slap..

Wij zitten in Den Haag, het was idd een beetje druk rondom Den Haag vanochtend :D Maar dat is het wel vaker.. mensen moeten niet zo piepen hoor..

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:38

Taffje schreef:
Wat mij dus verbaasd is waarom er zo weinig bezwaar is tegen vliegreizen.
Een korte vlucht binnen europa (Zuid Frankrijk of Spanje of zo) geeft tussen de 250 en 350 kg CO2 per persoon per vlucht, dat produceren drie koeien in een jaar nog niet eens.
Even grofweg doorgerekend maar zo'n vakantie vlucht staat gelijk aan zon 5700 KG CO2 en dan ook weer terug zit je zo op 114000 KG CO2. (wil niet eens weten hoeveel vluchten dit per jaar zijn)
Staat gelijk aan 1000 koeien per jaar...

Dus wat gaan we doen, we gaan de veestapel halveren zodat we vervolgens fijn met zijn allen straks vanaf Lelystad lekker naar de zon kunnen vliegen.......

Ik hoop dat iemand me dit ooit nog eens kan uitleggen....

Ben die schijnpolitiek zo zat aan het worden.

Jaa ik snap het ook niet. Vliegen is de grootste milieu vervuiling. Maar hea vliegveld lelystad mag wel lekker doorgaan. En jaa ik heb nog nooit gevlogen en was ook niet van plan om dat te doen. :+

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:41

verootjoo schreef:
Ladyson schreef:
Ach, ik kan deze actie wel waarderen. Inderdaad de filmpjes die vannacht voorbij kwamen van boeren die al onderweg waren.

Alleen naar mijn idee heeft men ook wel een beetje een bord voor de kop met de uitspraken 'alleen de boeren moeten zich aanpassen'. Vanaf 2025 mogen bijv. steden alleen nog met elektrische busjes beleverd worden. Dat betekent dus 'even' je hele wagenpark vervangen als ondernemer..

Dan heb je nog 6 jaar de tijd om iets te regelen.
Voor boeren komen al jaren elk jaar nieuwe regels en dan gewoon per direct. Of gewoon als je net aan het uitbreiden bent volgens de nieuwe regels, komen er alweer andere regels die haaks staan op de vorige.

Dat de regels continu aangepast worden hebben helaas alle sectoren last van en dat belemmert innovatie en duurzaamheid. Geen goede zaak. Dat is een belangrijk signaal dat gegeven moet worden naar de overheid.

Dat de regels bij de boeren jaarlijks worden aangepast, wist ik niet en is niet oke! Daar valt niet mee te werken.

BETUWE schreef:
De bedoeling is dan dat de transporteur de goederen aan de rand van de stad lost op een verzamelpunt. Van daaruit gaan plaatselijke transporteurs met elektrische busjes verder de stad in. Dus je hoeft niet je hele wagenpark te vervangen, omdat je gewoonweg niet meer de stad in komt. In sommige steden gaat dat al zo.

De plaatselijke transporteurs zullen dat niet gratis doen, en ondertussen staat jouw wagenpark stil voor de deur. Dat is ook niet fijn.

Punt dat je je daar nog 6 jaar op kunt voorbereiden is helemaal terecht. Daar zorgen brancheverenigingen/vakbonden voor door vooraf in gesprek te gaan met de overheid. Is er zoiets ook voor boeren?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:44

nicole_floor schreef:
Taffje schreef:
Een korte vlucht binnen europa (Zuid Frankrijk of Spanje of zo) geeft tussen de 250 en 350 kg CO2 per persoon per vlucht, dat produceren drie koeien in een jaar nog niet eens.
Even grofweg doorgerekend maar zo'n vakantie vlucht staat gelijk aan zon 5700 KG CO2 en dan ook weer terug zit je zo op 114000 KG CO2. (wil niet eens weten hoeveel vluchten dit per jaar zijn)

Dus wat gaan we doen, we gaan de veestapel halveren zodat we vervolgens fijn met zijn allen straks vanaf Lelystad lekker naar de zon kunnen vliegen.......

Jaa ik snap het ook niet. Vliegen is de grootste milieu vervuiling. Maar hea vliegveld lelystad mag wel lekker doorgaan. En jaa ik heb nog nooit gevlogen en was ook niet van plan om dat te doen. :+

Dat kost kiezers. Ten eerste gewone burgers die op vakantie gaan. Maar je pakt dan ook bedrijven die veel voor zakenreizen vliegen.

En dat kost meer kiezers dan wanneer je een paar boeren aanpakt.

Wat trouwens nog meer zou opleveren is niet de snelheid omlaag, maar ervoor zorgen dat meer mensen thuis mogen werken. Er zijn zat mensen die dat voor hun werk wel zouden kunnen maar van het bedrijf niet mogen. Als die mensen niet meer de weg op hoeven levert dat meer op den de sneileid omlaag zetten.

Ook het volbouwen van groene gebieden in Nederland, dat is een groot deel van het stikstofprobleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:46

Taffje schreef:

Precies dit. Wat me nog meer verbaasd is dat er nog altijd miljoenen subsidie gaan naar vliegen. Haal die subsidie eraf, en stop het in het aanleggen van hogesnelheidslijnen door heel Europa! Begrijp oprecht niet wat daar zo moeilijk aan is. Maar er zal wel flink gelobbyd worden...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:46

Exact. Maar de boeren hebben het ondertussen wel gedaan. :roll:

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:48

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:49

bigone schreef:
https://www.nu.nl/nucheckt/5991783/nuch ... ledig.html

Ik sta achter de boeren maar ook zij brengen onvolledig nieuws de wereld in, helaas.

Gelukkig brengen de pro-vega partijen wel volledig nieuws de wereld in.

Ik snap je punt. Het is voor velen moeilijk om te bekijken of de gedeelde informatie wel juist is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:53

Wat ik niet tot nauwelijks hoor is de scheepvaart.

Citaat:
De aanleiding
Vliegtuigen en schepen zijn grote vervuilers, maar zij maken geen deel uit van het klimaatakkoord van Parijs. Ed Nijpels (VVD) sprak daar onlangs, bij een symposium van de bank Triodos, zijn verbazing over uit. De voormalige milieuminister speelt een centrale rol bij de lopende onderhandelingen die moeten leiden tot een halvering van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland. Om de vervuiling door vooral zeeschepen te illustreren zei hij: „De scheepvaart geeft evenveel uitstoot als alle auto’s van de hele wereld.”

Waar is het op gebaseerd?
Nijpels noemt als bronnen onder meer NRC-columnist Martijn Katan. Die laatste schreef dat in Nederland tankende schepen voor tweemaal zoveel broeikasgassen zorgen als alle auto’s in Nederland.

En, klopt het?
Vooral door de zware olie zorgt de scheepvaart voor veel vervuiling. De mondiale maritieme branche heeft beterschap beloofd. In 2050 moet de uitstoot van broeikasgassen met de helft zijn teruggebracht. Daarbij gaat het om alle zeeschepen, zo’n 109.000. Om Nijpels’ stelling te checken zetten we hun uitstoot af tegen de bijna 1 miljard auto’s die op deze planeet rondrijden

Bron https://www.nrc.nl/

Maar ook onze economie die gericht blijft op groeien ipv stabiel houden.. er zijn eigenlijk al teveel mensen in Nederland en men wil blijven groeien.

sneeuwpop

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:55

Belachelijk vind ik dat boeren steeds zwart gemaakt worden...
Zij hebben over het algemeen nog het nuchtere verstand van de natuur, wat veel bureaucraten die regeltjes verzinnen totaal niet meer hebben.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:56

Voor de mensen die roepen dat het land overvol is met dieren, de is al jaren een krimping in de veehouderij. Dit komt omdat kleine boeren stoppen omdat ze hun hoofd niet boven water houden.

En als de stikstofplannen doorgaan is er misschien een vergunning nodig om de beesten naar buiten te doen. Waardoor er wss een hele boel dieren niet meer naar buiten mogen en ik ben bang dat paarden daar ook onder gaan vallen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:56

En de stikstof is niet het probleem alleen, vooral de ammoniak, wanneer je onderstaande kaarten gaat bekijken dan zie je dat over een aantal jaren het ammoniakgehalte op alle fronten is gestegen, dit veroorzaakt ook problemen. Niet dat de boeren hierin alleen de schuldigen zijn maar ze dragen er wel degelijk aan bij vandaar dat er wel iets moet gebeuren. Wanneer de natuur in Nederland verdwijnt ten koste van ons levenspatroon dan zijn we nog veel verder van huis.
https://man.rivm.nl/#detailpopup

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:57

magda_90 schreef:
bigone schreef:
https://www.nu.nl/nucheckt/5991783/nuch ... ledig.html

Ik sta achter de boeren maar ook zij brengen onvolledig nieuws de wereld in, helaas.

Gelukkig brengen de pro-vega partijen wel volledig nieuws de wereld in.

Ik snap je punt. Het is voor velen moeilijk om te bekijken of de gedeelde informatie wel juist is.

Zo ook deze bovenstaande informatie...
Dit is ook te weerleggen met even zo geloofwaardige informatie.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:58

Taffje schreef:

Nou dit inderdaad. Prima als ze willen dat boeren minder stikstof of koolstof of wat dan ook uitstoten, mits dit op een haalbare manier gedaan kan worden voor de boeren.
Maar ik denk dat het grootste probleem ligt bij al die vliegtuigen, auto's?, en nog allerlei andere dingen. Maar nee, minder vliegen is blijkbaar geen optie voor Nederland :?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:01

sneeuwpop schreef:
Belachelijk vind ik dat boeren steeds zwart gemaakt worden...
Zij hebben over het algemeen nog het nuchtere verstand van de natuur, wat veel bureaucraten die regeltjes verzinnen totaal niet meer hebben.

helemaal mee eens. Ik ben regelmatig met stomheid geslagen als ik zie wat voor een achterlijke plannen er uit de hoek komen van zogenoemde natuurbeschermers. Neem als voorbeeld de Oostvaardersplassen. Ik vraag me nu af hoeveel stikstof daar destijds in de grond gezeten heeft.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:02

Nog ff en we krijgen een paardenquotum... kunnen we dat onderling gaan verhandelen :+

Kabayo

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:03

De eerste boeren zijn al gearresteerd... Mede door het dranghek en door een middenberm rijden

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:04

MarjanB schreef:
Nog ff en we krijgen een paardenquotum... kunnen we dat onderling gaan verhandelen :+

Naja mijn paard telt al mee in de mest boekhouding van mijn vader. Waardoor hij dus minder mest op het land mag brengen omdat mijn zusje en ik allebei een paard hebben. Dusja.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:05

nicole_floor schreef:
En als de stikstofplannen doorgaan is er misschien een vergunning nodig om de beesten naar buiten te doen. Waardoor er wss een hele boel dieren niet meer naar buiten mogen en ik ben bang dat paarden daar ook onder gaan vallen.

Daar heb je een heel goed punt. Die kans is heel erg aanwezig.

Wat er vandaag in Den Haag gebeurt gaat indirect niet alleen maar over boeren. Vergeet niet de grote hoeveelheid banen waar deze sector voor verantwoordelijk is.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:07

Winged schreef:
https://www.geenstijl.nl/5149809/maar-7 ... blokkades/

Mooi stukje van geenstijl.

Wat me wel wat bezorgd maakt: De dierenactivisten die willen gaan protesteren. Op een steenworp afstand van het malieveld. En dat daar een vergunning voor is afgegeven ook. Ik weet niet wat de gemeente Den Haag wil, maar als ze gezeik willen... Dan krijgen ze dat nu helemaal -O-

Die zijn levensmoe :wow:

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:08

nicole_floor schreef:

China is de grootste milieu vervuiling. Gevolgd door de VS en India. Samen goed voor bijna 50%. Nou zijn die natuurlijk een stuk lastiger aan te pakken dan boeren en/of vliegreizigers......

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:08

Van nu.nl:

Uit een online peiling van het Radio 1-programma Stand.nl blijkt dat een zeer groot deel van de Nederlanders de acties van de boeren steunt. Meer dan elfduizend mensen brachten in twee uur tijd hun stem uit. 91 procent van de stemmers zegt veel begrip te hebben en / of de boeren te steunen

En daar is ook te lezen dat de minister en kamerleden er zo heen gaan. Dat lijkt me heel goed! In gesprek met elkaar, ik hoop constructief, vanuit beide kanten.
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 01-10-19 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:09

Wil meelezen.
Voor het eerst zonder stress dik een uur in de file gestaan naar kantoor. Dit omdat ik de boeren 100% steun!

Zometeen heb ik een presentatie met betrekking tot de voormalige PASwetgeving op het werk. Wat dit ook voor invloeden heeft binnen ons vakgebied etc. Ben heel benieuwd wat de discussies gaat zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:10

MarjanB schreef:

Wij zijn als paardenliefhebbers tot nu toe er nog heel goed vanaf gekomen. Maar deze lobbygroepjes zijn NOOIT tevreden. Ik zeg al jaren dat het helemaal verkeerd gaat. En ja de boeren hebben tot nu toe de meeste klappen opgevangen. Ik begrijp heel goed dat zij er nu helemaal doorheen zitten. Voor Milieu en dierenrechtenclubjes is het nooit voldoende.

Bedenk wel dat de agrarische sector juist de sector is die de afgelopen jaren hun uitstoot enorm omlaag gebracht heeft.

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:12

Afbeelding
Diep respect voor al deze harde werkers!
#trotsopdeboer