De longen van de aarde staan in brand...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:12

Shae schreef:
Sheran schreef:
Alles begint toch echt bij de burger.

Niet bij de grote bedrijven en gekke landen?

Zoals ik het zie niet. Bedrijven zijn op winst gericht en wie zorgt voor die winst? De burger. Neemt niet weg dat het natuurlijk heel mooi zou zijn als ze het de burger wat makkelijker zouden maken, maar zo optimistisch ben ik niet wat betreft bedrijven :P

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:14

Isapaardje schreef:
ApplePapple schreef:
Maar er gaan zo veel gezonde bomen om :n

Ja en hier zelfs complete bossen in het kader van bosomvorming en nieuwe natuur.
Paar kraanwagens kunnen in 1 ochtend een compleet bos vernielen.
Er is hier destijds veel actie gevoerd, maar het plan is uiteindelijk gewoon door gegaan. Er zat subsidiegeld in en de natuurbeheerders wisten wat ze deden.
Oké ik ben het er mee eens dat biodiversiteit belangrijk is.
Maar nu, 10 jaar later, ziet ons bos er op veel plaatsen nog altijd kaal en verwoest uit en lijkt het in de verste verte niet meer op het bos wat het ooit was.
Maar dat is kennelijk het nieuwe beleid. Open plekken en minder bomen.
Ik zie het op steeds meer plekken in Nederland -O-

Ik vind het verschrikkelijk die open plekken. Want er moet heide komenof een of andere but reden dat alle bomen weg moeten. Ik vind de Maashorst op de Munster heide nog steeds niet uitzien nadat een groot stuk bos is weg gehaald.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:15

Maar wat doen andere landen? Niet om met een vinger te wijzen, maar na m’n bezoek aan Azië vorig jaar sta ik regelmatig met een gevoel van “tja” m’n afval te scheiden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:16

LadyMadonna schreef:
Maar wat doen andere landen? Niet om met een vinger te wijzen, maar na m’n bezoek aan Azië vorig jaar sta ik regelmatig met een gevoel van “tja” m’n afval te scheiden.

Tja ik ook. Maar ik geloof ook in een voorbeeldfunctie. En ik wil er zelf gewoon niet aan meedoen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:20

Shae schreef:
Sheran schreef:
Alles begint toch echt bij de burger.

Niet bij de grote bedrijven en gekke landen?

Ook. Maar als consument heb je best veel invloed. Stel, bedrijven die niet milieuvriendelijk werken zouden en masse geboycott worden, of iig door een groot deel van de consument, dan is de druk om duurzamer te gaan werken veel groter. En je kan zelf je steentje bijdragen, en in je eentje doe je niet veel, maar als heel veel mensen in hun eentje iets doen, doen we met elkaar een heleboel.

anjali

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:50

Ik vind het ook heel erg. Helaas zijn er veel mensen die menen dat natuur niet nodig is.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:51

Isapaardje schreef:
ApplePapple schreef:
Maar er gaan zo veel gezonde bomen om :n

Ja en hier zelfs complete bossen in het kader van bosomvorming en nieuwe natuur.
Paar kraanwagens kunnen in 1 ochtend een compleet bos vernielen.
Er is hier destijds veel actie gevoerd, maar het plan is uiteindelijk gewoon door gegaan. Er zat subsidiegeld in en de natuurbeheerders wisten wat ze deden.
Oké ik ben het er mee eens dat biodiversiteit belangrijk is.
Maar nu, 10 jaar later, ziet ons bos er op veel plaatsen nog altijd kaal en verwoest uit en lijkt het in de verste verte niet meer op het bos wat het ooit was.
Maar dat is kennelijk het nieuwe beleid. Open plekken en minder bomen.
Ik zie het op steeds meer plekken in Nederland -O-

Klopt, ze denken dat dat beter zo is.
Of de gezonde bomen gaan ertussen uit, dode laten staan tot je op den duur een 'bos' hebt met alleen dode bomen en dan is het van: 'ach al die bomen zijn toch dood, waarom gaan we er niet bouwen'

https://www.lubbeek.be/fotowedstrijd-flits-de-boom

Dit raakte ons boomverzorgers toch ook wel. 2 oude en monunentale die plaats moeten maken voor een gebouw. Waar zijn we nog mee bezig... _-:(

Laatst in gesprek met een oudere man, hij was er dan toch wel weer van overtuigd dat, deze extreme temperaturen (+40) vroeger ook al wel eens voorkwamen en dat dat niks met de opwarming van de aarde te maken had. Ik vond het moeilijk te geloven, mij lijkt het toch niet normaal.
Vind het sowieso zeer moeilijk te geloven dat wij mens, met zoiets unieks als dit leven om kunnen gaan net alsof het de normaalste zaak is.

Ik douche kort, gebruik zo min mogelijk water, probeer zo min mogelijk met de auto te gaan of eventueel samen te rijden.
En ook ik kan nog veel veranderen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:26

Het is echt verschrikkelijk wat daar gebeurt. Goed dat er nu eindelijk aandacht voor komt én de politiek er zich tegenaan bemoeit. Want wij in Nederland kunnen met de beste wil van de wereld minder vlees eten, meer met de fiets gaan en een paar graden kouder douchen, zolang de baas van Brazilië pro-affikken is.. :n -O-

Wat niet wegneemt dat wij bést ons steentje bij kunnen dragen. Wil je vlees eten? Eet dan bewust én lokaal gefokt/geslacht vlees. Geen vlees uit Zuid-Amerika, geen kiloknallers. Kies voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. De hele wereld vegetariër maken is een utopie, maar we kunnen in onze rijke landen bést toe met wat minder. De post van Enzino over de landen waarin vlees een broodnodig onderdeel van het dieet is, daar zit het probleem over het algemeen niet. Dat zit meer in de westerse landen, waar men gedachteloos vlees wegwerkt wat op een verschrikkelijk milieuvernietigende manier is geproduceerd. Ik ben zelf vegetariër omdat ik vlees niet lekker vind. Ik ben op zich niet zozeer tegen vlees eten, zolang je het maar heel bewust doet. In beperkte mate en zo lokaal mogelijk. En zo kun je met kleine dingen best wat bijdragen. Je kunt naar een ander wijzen, je kunt ook zelf je best doen en zo anderen wellicht inspireren! Prediken en mensen veroordelen helpt in ieder geval niet.

Ik hoop in ieder geval dat nu de ogen van de wereld op Brazilië gericht zijn er ook daadwerkelijk wat gaat gebeuren daar. Want ondanks dat 80% van de Amazone nog in redelijke staat verkeert, is de vernietiging wel in een alarmerend tempo gaande.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:02

Whale schreef:
Ik quote even oomens uit een ander topic, die had er (vind ik) er een goede en duidelijke post over:

oomens schreef:
Dan hebben heel veel mensen een heel groot probleem. In Nederland kun je prima overleven op enkel plantaardige basis. Alles van over de hele wereld is hier jaarrond te koop, en mocht je iets tekort komen, dan neem je er een pilletje of een poedertje voor. We hebben de infrastructuur en het geld om hier een volledige voeding zonder dieren te kunnen realiseren.
En de rest van de wereld heeft dat niet. Als het alternatief voor rijst-met-af-en-toe-vis slechts bestaat uit rijst-zonder-vis, dan is de vis weglaten niet echt een gezonde stap.
Idem voor maïsmeel/cassave/gierst-met-soms-kip/geit/vis. In gebieden waar men het nog steeds moet hebben van wat er lokaal verbouwd of gevangen wordt, en waar supermarkten of winkels überhaupt een luxe zijn waar normale mensen vrijwel niet komen (zeg maar: ongeveer het gehele platteland van Afrika), daar is dierlijk eiwit weglaten praktisch hetzelfde als bijna al het eiwit weglaten.
Daar krijgt men van die schattige oedeembuikjes van die het altijd zo goed doen op de World Press Photo of op advertenties van goede doelen, maar het lijkt mij nu niet iets om daadwerkelijk na te moeten willen streven.

Dat er dan op een of andere R&D-afdeling van een Westerse voedingsgigant een nóg completere, nóg volledigere en nóg smaakvollere sojaburger of zeewierschijf wordt ontwikkeld, dat is vast ontzettend leuk voor de vegan-hipsters hier die daarover fijn kunnen foodbloggen na een bezoekje aan hun verantwoorde Marqckdt, maar het is geen volwaardig alternatief. Dat is er pas als een dergelijk product ook betaalbaar en regelmatig verkrijgbaar is op plaatsen waar men niet zoveel te besteden heeft en waar bovendien een groot deel van de economie nog steeds zonder geld draait.

Hier in het westen zou het werken ja, een groot deel van de rest van de wereld niet.

Alleen klopt deze post niet. In India overleven de mensen al eeuwenlang op een puur plantaardig dieet. De mensen zijn er arm, ze hebben helemaal geen geld voor vlees. Ze maken er heerlijke curry's met veel groenten, fruit, noten en zaden en andere (plantaardige) producten die er goedkoop zijn vanwege lokale productie. Ook in Afrika is de vleesconsumptie heel laag, er is hier een statistiek gepost eerder in het topic, in Ethiopië eten ze 8 kg vlees per jaar, dat is wel, goh, 22 gr per dag... En de allerarmsten eten er helemaal nooit vlees omdat ze het niet kunnen betalen. Ook in China at het grootste deel van de bevolking voorheen grotendeels plantaardig, want vlees is duur. Nu er een groeiende middenklasse komt in China zie je de vleesconsumptie pijlsnel stijgen. Wij (in het rijke Westen) eten gewoon veel te veel vlees. En we moeten ook dringend van het idee af dat vlees zo gezond is, dat is al lang achterhaald.

Er wordt hier ook aangehaald dat de focus weer op vleesconsumptie gelegd wordt in dit topic, maar dit is ook logisch, omdat dit een van de meest impactvolle keuzes is die je als individu kan maken om bij te dragen aan een beter klimaat.

De gletsjers in Zwitserland worden hier ook aangehaald, en inderdaad is daar heel duidelijk zichtbaar wat de klimaatverandering aanricht. Ik heb er onlangs nog een artikel over gelezen en helaas is het 'point of no return' voor de Zwitserse gletsjers bereikt, zelfs als we er nu in zouden slagen om de uitstoot te reduceren tot nul (wat uiteraard onmogelijk is), dan verdwijnen de gletsjers evengoed.

Verder las ik ook in dit topic iets in de trant van, 'Wat heeft het voor zin dat wij gaan sorteren of iets anders als ze elders hun vuilnis gewoon op straat gooien'. En ja, je kan zo redeneren, maar weet dan wel dat dit meestal in ontwikkelingslanden is, waar de mensen bezig zijn met overleven ipv leven en de meeste mensen niet opgeleid zijn en nooit onderwijs gevolgd hebben. Deze mensen weten gewoon niet beter. En ja, dit is zeker ook iets dat aangepakt moet worden. Daarom is inzetten op onderwijs (voor meisjes) in ontwikkelingslanden ook een van de methoden om de klimaatverandering aan te pakken.

Hoe meer ik me inlees in deze materie, hoe meer ik ontmoedigd raak, er zijn zo ontzettend veel problemen die aangepakt moeten worden om het tij te keren en de meeste mensen lijken er absoluut niet van wakker te liggen. Laat staan dat ze iets willen veranderen aan hun gewoontes. Er moet dringend iets gebeuren maar we zouden ons hele kapitalistische groeisysteem moeten herdenken. In de huidige maatschappij gericht op oneindige groei en consumptie gaat het klimaat en onze wereld sowieso naar de verdoemenis.

Laat ik nog eindigen met een positievere noot; een betere wereld begint bij jezelf.
I start with the (wo)man in the mirror.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:15

LadyMadonna schreef:

Dit.

Echt, ons kleine landje stelt geen f*ck voor op de aardbol. Laten eerst grootmachten als de USA en China, die in een heerlijke handelsoorlog verwikkeld zijn, wat meer doen aan het milieu.
Waarom moet ons ienie-mini speldenprikje op de aardbol hierin voorop lopen?
Nee hoor, zo lang ik zie hoe het er in andere landen aan toe gaat, eet ik geen stukje vlees minder en vlieg ik ook geen kilometer minder.

Daarbij heeft Bolsanaro ook nog gelijk met zijn bewering dat wij in Europa ook onze oerbossen gekapt hebben. Wie zijn wij om nu te jengelen tegen hen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:25

Dus omdat iemand anders iets doet wat niet oké is, doe jij het ook niet? Wijzen naar een ander 'maar hullie..' is zó makkelijk. Je lekker verschuilen achter een ander. Als de buurman zijn hond/kat/paard/hamster levend vilt doe je het dus ook maar? De overbuurman van mijn ouders stookt alles wat maar wil branden in zijn open haard op. De straat staat regelmatig blauw, ik vermoed dat er een gat in de ozonlaag boven Zwolle zit :+ Moeten mijn ouders dat dus ook maar doen? Want ja, de buurman doet het ook. Dus wat voor zin heeft het dan dat zij wel bewust zijn van wat ze in de open haard op fikken? Wat een kul. Niemand beweert dat wij hier de wereld kunnen redden. Maar je kunt er wél voor zorgen dat je in ieder geval je eigen schade beperkt.

Maar als jij een goed gevoel krijgt van kilo's kiloknallers en lekker goedkoop overal heen vliegen, gewoon doen. Veroordeel alleen niet degene die iets meer bewust omgaan met het milieu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:35

Fitzroy schreef:
LadyMadonna schreef:

Dit.

Echt, ons kleine landje stelt geen f*ck voor op de aardbol. Laten eerst grootmachten als de USA en China, die in een heerlijke handelsoorlog verwikkeld zijn, wat meer doen aan het milieu.
Nee hoor, zo lang ik zie hoe het er in andere landen aan toe gaat, eet ik geen stukje vlees minder en vlieg ik ook geen kilometer minder.

Daarbij heeft Bolsanaro ook nog gelijk met zijn bewering dat wij in Europa ook onze oerbossen gekapt hebben. Wie zijn wij om nu te jengelen tegen hen?

China is op de goede weg hoor https://www.google.com/amp/s/www.newsci ... early/amp/

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:47

Ik verschuil me niet achter een ander. Ik zie alleen het nut er niet van in dat ik hier van alles doe terwijl het aan alle kanten vd wereld mis gaat.
Maar veroordeel mij dan ook niet want dat is wat hier wel gebeurt. Ieder heeft recht op zijn eigen mening en het zou goed zijn als je elkaar respecteert. En daar gaat het mijns inziens mis. Al die wijzende vingertjes en je mag niet zus of zo, maakt dat mensen zich er tegen af gaan zetten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:55

Fitzroy schreef:
Ik verschuil me niet achter een ander. Ik zie alleen het nut er niet van in dat ik hier van alles doe terwijl het aan alle kanten vd wereld mis gaat.
Maar veroordeel mij dan ook niet want dat is wat hier wel gebeurt. Ieder heeft recht op zijn eigen mening en het zou goed zijn als je elkaar respecteert. En daar gaat het mijns inziens mis. Al die wijzende vingertjes en je mag niet zus of zo, maakt dat mensen zich er tegen af gaan zetten.

Punt is dat als iedereen denkt dat een ander het eerst moet doen er niets gebeurd tot we werkelijk moeten vechten om ons eten..

Ik ben me tegenwoordig aan aan het sluiten bij klimaatorganisaties, maar leef verder "normaal" maar bewust.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:11

Er waren eens drie mensen: Iedereen, Iemand en Niemand. Op een dag moest er een belangrijke opdracht worden vervuld. Iedereen dacht dat Iemand die taak wel op zich zou nemen. Hoewel Iedereen de opdracht kon vervullen, deed Niemand het. Daarom werd Iedereen boos op Iemand. Het was zíjn taak en nu had Niemand die uitgevoerd! Iedereen dacht dat Niemand de opdracht had kunnen doen, maar Niemand had zich gerealiseerd dat Iedereen juist zo graag wilde. Aan het einde beschuldigde Iedereen Iemand omdat Niemand deed wat Iedereen had kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:20

Fitzroy schreef:
LadyMadonna schreef:

Dit.

Ons ienie-mini speldenprikje is wel één van de belangrijkste importeurs van soja uit Brazilië.

En de Nederlandse overheid heeft een flink aandeel in deze ellende:
https://www.groene.nl/artikel/duurzaamh ... verhaaltje

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:32

Wat wij als stipje op de hele wereld doen heeft niet heel veel nut maar dat betekend niet dat we niets moeten doen.

Maar ik denk juist dat we veel zouden kunnen bereiken qua minder bevuiling als Nederland armere landen zou helpen aan betere energie. Polen, Tsjechië etc stoken hun huizen nog op drama slechte manieren het zou echt helpen als hun op gas zouden gaan stoken. En nee gas is niet energie neutraal maar beter dan kolen!?! (O weet ff niet meer wat ze gebruiken daar)

We zouden wereldwijd de armen in één moeten slaan. Maar ja als de politiek geen wist in iets ziet dan doen ze het niet.... Bizar.

Ondertussen moet je individueel een voorbeeld geven. Wij eten wel vlees maar letten wel heel goed op ons verbruik, scheiden afval etc etc.

Het is vreselijk wat er met de Amazone gebeurt. Ik denk dat vooral ook aan de wilde dieren die er leven/leefden/op de vlucht zijn...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:35

Marie_Anne schreef:
Fitzroy schreef:
Dit.

Ons ienie-mini speldenprikje is wel één van de belangrijkste importeurs van soja uit Brazilië.

En de Nederlandse overheid heeft een flink aandeel in deze ellende:
https://www.groene.nl/artikel/duurzaamh ... verhaaltje

Dit verbaasd me niet.
Als Nederland maar geld kan verdienen...

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:44

Qua uitstoot en vervuiling is Europa geen stipje.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:54

Schemerdier schreef:
Qua uitstoot en vervuiling is Europa geen stipje.

Nederland heb ik het over moet Europa.
Als Nederland het geld in Europa zou besteden voor een beter milieu en geen geld zou geven aan landen die bossen verbranden voor betere wegen etc dat zou helpen.

En boeren zouden steunen beter te zijn voor het milieu. Niet alleen regels opleggen maar echt ondersteunen.

Ik denk dat vele kippen en varkensboeren best anders willen boeren. Kleiner, milieu vriendelijker maar er domweg geen geld voor hebben...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:43

Fitzroy schreef:

Gewoon, doe je plicht.
De aarde is niet van ons, wij lenen haar van onze kinderen (wier toekomst wordt afgebroken).

(Dat is een manier van kijken, maar het feit dat met jouw dood niet alles ten einde komt lijkt me een feit.)

Het feit dat anderen er met de pet naar gooien pleit jou niet vrij.

Citaat:

Je plicht verzaken is niet zo maar efkes een mening.
Het is dom, ondoordacht gedrag waar de generaties na ons last van krijgen en daarmee a-sociaal.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:44

Ik snap op zich wel dat als je ziet hoe het in sommige andere landen/werelddelen eraan toe gaat dat je jezelf af gaat vragen hoeveel zin het heeft om wél bewust met de wereld/het milieu om te gaan.
Maar vergeet niet dat een betere wereld bij jezelf begint.
Ja, in de politiek én in die andere landen moet een knop om.
Maar kijk bijvoorbeeld naar het consumptiegebruik wbt vlees, dat is de afgelopen 10 jaar al echt wel afgenomen hier in NL. Wordt steeds meer plantaardig en vega gegeten.
Als iedereen 10 jaar geleden dacht 'waarom zou ik dat doen, dat gaat ons toch niets opbrengen' waren we hier niet.
En ja, er valt nog veel te behalen maar ik merk wel dat er iig hier in Nederland steeds een stukje bewuster wordt omgegaan met dier en natuur.

En ik vind ook vooral dat je het anderen niet moet opdringen, als iemand wél graag meerdere malen per week vlees eet moet diegene dat zelf weten. Misschien is dat wel iemand die nooit het vliegtuig pakt. Met het vingertje wijzen is erg makkelijk maar wel slap.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:51

Janneke2 schreef:
Gewoon, doe je plicht.
De aarde is niet van ons, wij lenen haar van onze kinderen (wier toekomst wordt afgebroken).
.

Oplossing: minder kinderen maken :j
Bijzonder onpopulaire oplossing, maar de grootste oorzaak van het klimaat probleem is heel simpel overbevolking....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:03

LadyMadonna schreef:
Janneke2 schreef:
Gewoon, doe je plicht.
.

Oplossing: minder kinderen maken :j
Bijzonder onpopulaire oplossing, maar de grootste oorzaak van het klimaat probleem is heel simpel overbevolking....

Nee.

Het is een goede oplossing in de zin dat we overbevolkt zijn.

Maar compleet niet ter zake als het gaat om " we hebben de aarde niet in ons bezit, maar te leen van onze kinderen".

Overigens heeft het klimaatprobleem meer oorzaken dan overbevolking alleen. (Het is ook de ecologische voetafdruk van het rijke westen, het kolonialisme, en noem maar op.)

Het is dus geen ""impopulaire"" maatregel, maar een weinig ter zake doend voorstel.
Jammer, want het zou wel makkelijk zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:07

Janneke, het zijn toch echt de mensen die uiteindelijk die ecologische voetafdruk hebben en in stand houden.
Als er de helft minder zou worden voortgeplant, betekent dat ook een helft minder voetafdrukken.