Niniane schreef:Heerlijk ''woo is me'' topic. Poor rich people, blabla.![]()
Ik kijk alleen maar naar het verschil in reacties tussen de Grenfell Tower Fire en de Notre-Dame. Meer dan 70 mensen zijn in die brand overleden, en een groot deel zijn thuisloos, dan wel niet dakloos. Tegen de Notre-Dame worden miljoenen gesmeten, wat tevens belasting technisch extreem voordelig is. Kijkend naar dat verschil en dan weet ik waarom.
Neemt niet weg dat het triest is om te zien hoe een historisch gebouw af fikt. Ik vind het triester om te zien hoe het verlies van een gebouw meer sympathie wekt dan het verlies van levens, of het welzijn van de daklozen die dagelijks te vinden zijn rondom historische gebouwen over de gehele wereld.
Ze mogen hun geld spenderen zoals ze willen, maar vergeet niet hoe ze aan dat geld zijn gekomen en dat is over de rug van de gewone mens. Hou op met me hoor, een biljonair applaudisseren omdat hij afstand doet van een paar miljoen en nog steeds zwemt in de miljoenen.
Mensen voelen zich niet verbonden met een grote groep anonieme slachtoffers zoals bij de Grenfell Tower. Niemand had voor de brand ooit van de Grenfell Tower gehoord, en hoewel het verschrikkelijk is dat het afbrandt hebben mensen niet het gevoel dat het iets met hen te maken heeft. Ze kennen de toren niet, weten niet waar hij staat, zijn er nooit geweest en kennen de bewoners niet, de toren heeft geen gigantische geschiedenis.
Mensen kennen Cathédrale Notre-Dame de Paris wel. Ze hebben de Hunchbach of the Notre-Dame gelezen of gezien. Zijn naar Parijs op vakantie geweest en hebben er een kaarsje voor opa gebrand. Ze volgen de bijenkasten op social media. Ze zijn religieus. Ze zijn geïnteresseerd in geschiedenis, in architectuur of bouwkunde. Bij de brand in de kathedraal voelt het alsof er een stukje van henzelf in brand staat, al is het maar een miniem stukje.
Daarbij wil ik wel opmerken (wat meerderen in dit topic al aanhalen) is dat er door al die donateurs al toegezegd is dat ze geen gebruik zullen maken van het belastingvoordeel.